NOFI, KOMP, INSTA, MONO

Gordonx
NOFI 16.01.2019 kl 13:24 4961

Dårlige nyheter for KOMP aksjonærer idag. Ingen godt tegn at grunder slutter og kanskje også i etterkant vil selge aksjer.
INSTA og ikke minst MONO har store vokse-smerter og er avhengig av kapitalinnsprøytning fra aksjonærer neste 12mnd på antakelig hhv 100 og 200 mill i et vanskelig investormarked. Kombinert med dårlig resultatutvikling vil nok det bety en stor rabatt i forhold til dagens kurser. Begge disse aksjene risikerer å gå videre ned i kurs.
Ser man på PE på estimerte 2019 resultater er alle bortsett fra INSTA og MONO billige (NOFI og KOMP på 5,5 og forøvrig EASY på omtrent samme nivå) mens INSTA og MONO ligger på 7-8.
I røff sjø ville jeg gått inn til en trygg havn. Og den trygge havnen er NOFI, som har bevist kvartal på kvartal år på år at de evner å vokse svært lønnsomt. Kanskje vil man se en vektig fra investorer over mot NOFI?
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Helstad88
16.01.2019 kl 13:31 4929

Det er ingen vits å bruke PE for verdsettelsen av disse aksjene lenger... kjempestor risiko

/Helstad
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 13:33 4925

Han går over i en rådgivende rolle, og skal etter eget utsagn ikke selge aksjer.

Fyren var utbrent, noe alle med to øyne kunne se under siste kvartalpres.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Aasen6
16.01.2019 kl 13:48 4894

Enig i mye av resonnementet. Lønnsomhet blir mer og mer avgjørende for prisingen fremover. Ser man på ROE vil NOFI fremstå som en ener. Med de nye kapitalkravene til de mindre aktørene med påfølgende emisjonsbehov vil de aldri komme i nærheten av aksjonæravkastningen som ligger på NOFI.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
tickerlover
16.01.2019 kl 13:54 4875

Enig i at lederbytte generelt er "støy".
Men både NOFI og KOMP er godt kapitalisert og har en solid kommersiell plattform.

Din påstand om "dårlig resultatutvikling" er feil.
Alle de nevnte bankene går med stigende overskudd.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Helstad88
16.01.2019 kl 14:06 4866

Det er vel ikke helt riktig Ticker:

NOFI:
Q2-18: 483
Q3-18: 434

Komp:
Q2-18: 87,6
Q3-18: 75,1

De er kapitalisert ja, men hvis tapene øker så kan du fort radere resultatene. Dvs. P/B blir langt viktigere og bankene er i dag ikke underpriset, heller tvertom

/Helstad
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Helstad88
16.01.2019 kl 14:07 4862

Sorry, ser nå at du refererte til Insta og Mono.

jaja, kommer bli samme historie for disse bankene når det til slutt blir avdekket hvor dårlig kredittkvaliteten er på balansene.

/Helstad
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
16.01.2019 kl 14:20 4845

KOMP har P/B 1,4, med ROE 25% og target 30% fremover. POS delen kommer til å øke mye fremover med høy yield ift de andre produktene. NOFI har jo P/B underkant av 2 og vekst potensialet er mindre der prosentvis av porteføljen. Så jeg konkluderer med at inntektene 10% opp på linje med resten av 2018, lavere vekst pga sesongeffekt og nedskriving. Lavere tap pga forbedrings tiltak. Rokkering i ledelsen,men kompetansen er fortsatt den samme. I sum er dette positivt og lover bra for 2019. Så får man heller bare vente ut postene som skal ut.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Andtrisant
16.01.2019 kl 14:36 4811

Alle disse aksjene er utrolig underpriset akkurat nå, og aller mest KOMP. Matematikken vil seire til slutt. De underliggende og økende verdiene i disse selskapene vil tvinge aksjekursene betydelig oppover. Det er uunngåelig.

Det er mange som snakker om at man skal kjøpe i nedgangstider og etter et crack osv, men det er veldig få som har baller nok til å faktisk gjøre det. Dette er det perfekte tidspunkt for å gå inn i KOMP. Bransjen som helhet har fått kjørt seg heftig med mediakritikk og myndighetspress, og i tillegg har man påvirkningen av IFRS-bokføring og nå aller sist avgang av CEO. Alt dette gjør at de nå står en i en tilnærmet "perfect storm", og dette jager vekk alle kortsiktige aksjonærer som er redd for uværet.

Sett i ettertid kjøpte jeg nok alt for tidlig, men jeg så ikke stormen komme. De smarte er de som skjønner nå hvor billig disse aksjene er, og som kjøper seg inn nå. Dessverre tror jeg det er ganske få, og saueflokken kommer som vanlig løpende etter når ting har snudd og det ser positivt ut igjen. Men da er gjerne aksjekursen steget 50% allerede, så det er litt sent...
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Helstad88
16.01.2019 kl 15:14 4751

Denne motargumentasjonen er blitt brukt i dett forumet siste to årene, se hvordan aksjeutviklingen vært i forhold til det. Verdsettelsen av selskapene er nå mye mer sunn enn for bare et år siden. MEN å kjøpe aksjer i forbruksbankene er å vedde på fortsatt god økonomisk konjunktur, jeg mener fortsatt at bankene har vokst for raskt og har for dårlig kredittkvalitet på balansene. Dette blir avslørt HVIS konjunkturen går ned, mye større mislighold og økte tap.

Hvis NOFI har 40 milliarder i utlån, kreves ikke mange prosentpoeng med tap før du radert bort hele resultatet.

/Helstad
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Andtrisant
16.01.2019 kl 15:55 4706

Jeg er enig med deg at å eie forbrukerbanker ikke er så lurt om man går inn i en langvarig og kraftig lavkonjunktur, med økt arbeidsledighet, fallende boligpriser og alt som hører med... Men det er jo overhodet ingenting som jeg kan se som tilsier at dette skal skje i Norge med det første. Landet går jo så det griner...
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2019 kl 17:50 4628

Det er meget lurt å eie forebrusbanker aksjer når det går mot slike tider
Når alle strammer inn slik myndighetene sier vi skal, da får disse ny gullalder
Da jeg kjøpte mitt første hus var det umulig å få tak i penger hos vanlige banker
Vi hadde da hatt bra tider og gikk inn i lavkonjunktur
Jeg måtte den gang ut på det illegale markedet å skaffe penger , og lånte 30.000 til egenkapital
Renta var skyhøy, men jeg fikk meg hus som ble min kapitalbase siden

Men du må eie de med substans , der er det ikke så mange å velge i
Jeg sitter i den desidert beste og sikreste av alle
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Heatseeker
18.01.2019 kl 09:18 4334

Motivet for å gå av som leder kan være mange. Organisatoriske endringer er en veldig vanlig en. Påfallende-god-teft-Myrseth har fortsatt Komp inne, selv om han kastet ut en haug aksjer denne uka. Jeg bare nevner det.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
pepp
18.01.2019 kl 18:02 4206

Stor omsetning idag til KOMP å være
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 19:23 4164

Alle forbrukslånsbankene fikk en fleisen i forrige kvartal når tapene fra misligholdte lån ble høyere enn forventet. Dette er en erfaringssak. For NOFI sin del er det imponerende hvordan de øker omsetning så latterlig uten å øke driftskostnadene. Dette vil nok komme greit på plass ila året og NOFI over 100 er kanskje litt langt, men ingen umulighet. 90+ ser jeg som nærmest en selvfølge. På den andre siden sitter det mange fehoder her som har blitt med ned 40 kr for å få et potensielt utbytte på 4 kr... Ikke greit å si hva sånne kan finne på. Så klart, blir det inget utbytte er kursmålene litt hårete.

Når det gjelder komp og røkla, jeg tror disse etter hvert vil svelges av større aktører. Drive småbank i en såpass kjapp industri som forbrukslån er ikke mulig. Konsolidering er nok dessverre eneste utvei for noen av de, men det betyr på ingen måte aksjonærene vil lide unødig. De som har eid komp langsiktig kan umulig være fornøyd med sin investering per nå.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Tm3P
18.01.2019 kl 20:48 4096

Hvis de er langsiktige så bryr de seg ikke om hva kursen midlertidig ligger på. Når de gjelder vekst og resultatutvikling så bør de være mer enn nok fornøyd med hvordan det har gått.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
18.01.2019 kl 20:49 4092

Da har vi hørt det og at det ikke mulig for mindre banker enn nofi å drive med forbrukslån. Litt av et klovne forum dette her. Hva med å lese seg opp og studere tallene i stedet for å fare med vås her.
Det er gode grunner til å velge andre selskap enn nofi o denne sektoren.
1. Hoved eier og norges største cash burn selskap nas har solgt første del av sin post, når kommer neste salg?
2. Neste stor post ønskes solgt på 70. Får ikke solgt på 70 og kaller seg special situations etterpå, lukter det bull?
3. Komp er en del billigere på multipler og vokser mer relativt og potensielt fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
finansmumriken
19.01.2019 kl 19:15 3889

Interessant det du skriver, og jeg er forsåvidt enig i "analysen" din om at det kan bli massive oppkjøp. Det som virkelig avgjør konsolideringer etc. på sikt vil derimot være myndighetsreguleringer. Jeg fulgte godt med på det som skjedde når Finland innførte rentetak på sine lån. Det førte til en massiv bransjekonsolidering der små selskaper ble spist opp og bakt inn i store lånekonglomerater. Tror antallet selskap halverte seg over en periode på 2-3 år. Et paradoks var at lånebeløpene og nedbetalingstiden samtidig økte, som slettes ikke var lovens hensikt. Prisreguleringer og planøkonomi har alltid hatt rare effekter når de implementeres i et kapitalistisk marked. https://www.researchgate.net/publication/283503314_Instant_Loans_Problems_and_Regulations_in_Finland

Poenget er at rentetak, ventetid på utbetaling og andre inngripende tiltak også kan komme til Norge med tid. Faktisk vil jeg påstå at det er veldig høy sjanse for at det vil skje innen det neste tiåret. Vi bør heller ikke undervurdere risikoen for at folkefinansiering vil spise andeler av markedet til tradisjonelle forbrukslånbanker. Hvorvidt de vil klare å redusere rentenivået nevneverdig sammenlignet med vanlige lån uten sikkerhet er derimot ikke skrevet i stein. Jeg ser blant annet her at rentene begynner fra omtrent sju prosent på forbrukslån: https://www.xn--billigeforbruksln-orb.no/ .

På så måte kan vi spekulere i om det heller er bedre å investere i selskaper som jobber med refinansiering av gjeld, slik som Kraft Bank. Jeg har hatt denne aksjen i sikte en god stund, men sitter inntil videre på gjerdet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 19:32 3878

Hei klovnefar,

"det ikke mulig for mindre banker enn nofi å drive med forbrukslån". Inget sted er dette påstått. Det er et lite steg mellom 460 millioner og 75 millioner. Men det er for vanskelig så la oss heller fokusere på dette: Det du ikke skjønner, og noe enhver aksjonær burde skjønne, er at drift faktisk kan...wait for it... "vokse". Pussig ord det der.... "vokse". Hva betyr det? Enkelt forklart med små ord du er i stand til å fatte betyr det at en bedrift kan øke størrelsen på sin operasjon sånn at de oppnår det vi kaller "skalafordeler". Dette er dog et meget komplekst ord som jeg ikke vil forsøke å forklare til noen av ditt... la oss si "mindre imponerende mentale omfang" (eller fatteevne).

Når vi så legger sammen alle disse komplekse ord og definisjoner, hva står vi tilbake med da? Jo, at de i nåværende form ikke vil være det vi kaller "konkurransedyktige", eller at de uten noen form for driftsendring vil være i stand til å "overleve". Det betyr videre at aksjene du kjøpte på 17-18-19 i Komp ikke var et godt valg. Du var ikke "lur". Men fatt mot kjære nevø, det lusker ting i horisonten som det bare snakkes stille om på avsidesliggende rom i nåværende stund.... Kanskje dette en dag kan bli en "gladnyhet"?
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 19:38 3876

Mer seriøst: Dette med rentetak er et "non-issue". Dette vil kun påvirke et mindretall useriøse aktører. Om vi tillater oss å sitere et virkelig økonomisk geni fra venstresia (les: fehode uten sidestykke), nemlig SVs Karin Andresen:

Vil ha rentetak under 10 prosent
– Hva bør et rentetak være på?
– Det må vi utrede, og det må selvfølgelig ligge over nivået på andre typer lån. Vi har ikke satt noe konkret nivå. Men det må være vesentlig lavere enn dagens dyreste forbrukslån. I dag krever mange 40–50 prosent i rente. Rentetaket bør ligge under 10 prosent, mener Andersen.

https://e24.no/privat/forbrukslaan/aapner-for-rentetak-paa-forbrukslaan/24320988

...så merker man fort at denne diskusjonen er svært vanskelig, da det finnes så mange deltakere som er fullstendig blottet for virkelighetsoppfattelse som mer enn gjerne deler sin mening. Og de får støtte av andre av samme ulla og da bare baller det på seg.

Det interessante i det store bildet og det eneste verdt å bruke tid på mens småbanker og lurvedverger kjekler innenlands, er NOFI + resten av europa sånn jeg ser det.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
jacuzzi
19.01.2019 kl 21:19 3797

'Drive småbank i en såpass kjapp industri som forbrukslån er ikke mulig. ' gullfisk hukommelse der ja..ja d er bare klamre seg til et selskap med cash burn selskapet nas som hovedeier. Og fortelus på vei ut døra. Lover riktig så bra for eierstrukturen der.
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 23:32 3722

Igjen ser vi probemet med å forstå ordet "vokse".
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 16:52 3173

herregud..

Finanstilsynet har virkelig satt en gediger stokk i hjulet for MYbank..

" Som følge av Finanstilsynets beslutning om å nekte MyBank massemarkedsvekting av forbrukslån også i 2019 har banken valgt å forsere sine planer om lansering av omstartslån med pant i bolig, skriver banken.."

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Bank-vurderer-emisjon-paa-50-millioner

(personlig anbefaling:Selg)
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Kitchen
06.02.2019 kl 21:33 3044

Støtter den anbefalingen

Så nettopp webcast fra Q3 for MYbank,
Det var pinlige greier, anbefaler spesielt Q&A delen, der blir de slaktet
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=97451357
Redigert 20.01.2021 kl 21:06 Du må logge inn for å svare