REC - Trading buy over the weekend?

Sa2ri
REC 16.01.2019 kl 19:14 17594

SB1M er ute med en "Newsflash" i ettermiddag hvor de stiller spørsmålet til om REC er en "trading buy over the weekend"?. Dette kan føre til et løft i kursen i morgen og fredag, og SB1M begrunner dette med følgende:

REC – Trading Buy over the weekend?

Conclusion
We have a Neutral recommendation on REC, but argue that it might be a weak trading Buy over the weekend, as there is a chance that China remove import tariffs on polysilicon. On 20 January 2014, the Chinese Ministry of Commerce (Mofcom) announced final import duties on polysilicon of 57% for REC, which effectively shut the company out of the Chinese market (80-90% of global demand). The duties are valid for five years and can earlies expire on January 19, 2019. We argue that a removal of import duties would have a significant positive effect on the REC share price, although it maybe should not.

What’s new?
Chinese import duties on polysilicon from the US might expire this weekend.

Our analysis
In January 2014, Mofcom announced import duties on polysilicon originating from the US and Europe. The duties on US companies last for five years, while European duties were limited to an initial period of two years. After a couple of extensions, the import duties on polysilicon originating from Europe was removed in 2018. We take a look at the similarities and differences of the EU and US cases.

China removed import duties on polysilicon from the EU in 2018
After a few extensions, the duty on polysilicon originating from Europe was set to expire on October 31, 2018.

On March 15, 2018, (i.e. prior to the expiration) Mofcom announced that the duties were about the expire, and it invited the solar-grade polysilicon industry to apply for an extension of the duties.

On November 1, 2018, (i.e. the day after expiry) Mofcom announced that it had not received any applications for an extension and as such, the import duties were removed.

Similarities and differences between the US and EU
1) The Chinese import duties imposed in 2014 were a response to the US and EU implementing import duties and minimum import price on solar panels from China. The first difference between the US and EU is that EU removed its minimum price on solar panels from China in 2018. Thus, China no longer needed the retaliation, and removed import tax on polysilicon from the EU. The US went in the opposite direction of EU and implemented increased import duties on solar panels from China in January 2018 (Section 201), lasting for four years. In addition, the US imposed further import tariffs on Chinese solar panels in January 2019.

2) The second difference is that in effect, no companies were hit by the import tax on polysilicon from the EU anymore. The only EU polysilicon producer is Wacker Chemie, which struck a deal to avoid import duties in March 2014. In the US on the other hand, both REC and Hemlock might increase production and sales to China if import duties are removed.

3) Thirdly, to the best of our knowledge, Mofcom never issued an invitation for the solar-grade polysilicon industry in China to apply for an extension of the duties, like it did for the EU import tariffs on March 15, 2018.

The effect from REC
We believe that the REC share price would have a significant positive effect if China cut import duties, as the company would be able to resume full production (current 25%) at Moses Lake, and potentially decrease cash cost from USD15/kg to around USD8/kg. However, the polysilicon spot price has decreased significantly over the last year, and we are not certain if REC would make money even on full production at Moses Lake. The current spot price is an all-time low of USD8.85/kg for high-grade polysilicon and REC sells at a discount due to lower quality products and not being able to sell to China (28% discount in 2017).

A prolonging of the duties for a year or more would be significant negative for REC.

Best regards,
Jonas Meyer
Equity Analyst
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
kongkveite
18.01.2019 kl 22:35 2048

Tja.. vil bare ta litt lengre tid. Poly er jo et av kortene det skal forhandles med før Kinamann og USA til slutt blir enig..
Ingen grunn til å lempe ut noen aksjer på mandag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 21:19 2172

Videreføring av tollen ser ut til å være bekreftet:

https://forum.hegnar.no/thread/19945/view
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
denkmal
18.01.2019 kl 20:40 2258

REC er, i amerikansk politikk, først og fremst industriarbeidsplasser. At de produserer noe som benyttes i fornybar er en kun en liten detalj når Trump og Jay Inslee ser på hvordan Kinas politikk påvirker arbeidsplassene ved eksempelvis ML.

Så at Trump driter i fornybar betyr ikke at Trump driter i REC.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 20:39 2263

Trump er president og politiker og har vel det samme mål som alle andre politikere.... gjenvalg?.
Tror han driter i hvem som stemmer på han bare de gir ham flertall.

God helg alle. Nå er det tv og litt i et glass
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 20:38 2272

@rischioso:

Du har ved tidligere anledninger tydelig bevist at du ikke skjønner så mye når det gjelder shortposisjoner, eller denne gruppens handelsmønster. Her er du nok en gang på bærtur og spekulerer i "vilden sky". "Noen" tok gevinst basert på en risk/reward vurdering - det er helt naturlig og ikke noe "angrep" fra de som sitter short fordi de ønsker en lavere (potensiell) inngang over helgen. Dersom de som sitter short hadde trodd at kursen skulle gå bananas på mandag, ville vi fått en sluttauksjon som lignet den vi hadde for en stund siden hvor det gikk litt over 30 mill aksjer. Det kan derimot se ut som vi får et helt annet scenario, og jeg må si jeg støtter spanjolen i hans tolkning av handelsmønsteret i dag (sluttauksjonen inkludert).
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 20:24 2320

Trump driter i fornybar - det eneste han er interessert i er kjernevelgerne sine, og de er representert ved farmere, bil- og stålindustri.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 20:08 2382

Du har et godt poeng, kan bli vanskelig å få solgt til 70 øre over helga :)

Angående rykter om 40 %, det finner jeg helt usannsynelig. Hva ville svaret fra Trump på det være?

Angående underskudd på handelsbslansen.... hva er egentlig problemet med det? Det betyr jo ikke at et land er i minus, men det betyr at et lands innbyggere nyter av mer import enn de hva de sender til utlandet. USA er ikke i minus. Dette har ingeting å gjøre med offentlig underskudd. At Trump vil ha dette ned er mer en oolitisk prestisjesak . Han sier at han vil ha produksjon og arbeidsplasser tilbake...., me arbeidslegiheten i USA er jo historisk lav. Skal Apple flytte produksjon fra Kina til USA, hvor skal man hente arbeidskeaft fra? Fra Mexico eller Honduras eller bakgatenei LA og NY?
På den annen side, hva skal/kan Kina gjøre med den haugen med USD de amkumulerer? Setter dedem i omløp hjemme har de fort en mye svakere Yuan og inflasjonsproblemer. De kan importere varer og tjenester fra USA og andre, eller investere i andre land. Poenget er at vare-og tjenestebala sen kun ser på dene ene siden og ikke ser på kspitalbevegelser.
Det Trump skal ha kreditt for er urent spill fra Kina i internasjonak handel der utenlandske aktører ikke tillates tilgang gjennom bruk av tolltariffer etc. samt tyveri av IR.

I sum, 40 % toll på poly vil Trump til å se mørkerødt!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Randers
18.01.2019 kl 19:59 2417


Jeg mailet med Francine Sullivan i starten av uka. Fikk et forholdsvis fyldig svar på noe som egentlig
kunne vært besvart med et JA eller NEI. Jeg spurte om REC kom til å gi en mld til aksjonærene
når salget til Kina var i gang - forutsatt at 57 blir fjernet nå den 20de Jan. Svaret handlet
mest om ting vi vet - politikk - årsak til toll, mm.

Det som var interessant, var følgende:

"We do not expect any change in the situation regarding the duties on Jan 20."

"Please rest assured that REC is ready to resume selling to China at a moment's notice"

-REC virker å være forberedt på whatever MOFCOM vil hoste opp etter helgen. Enten det blir sånn eller slik.
Men det virker ikke akkurat som om de har tenkt til å gjøre noe stort nummer ut av det...

-Jeg valgte å ikke dele dette, før nå. Uka er over, så nå det spiller ingen rolle hvordan folk reagerer på dette

ed. Francine Sullivan er REC Silicon sin Vice President of Business Development

Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 19:51 2459

Selvfølgelig har jeg et positivt syn da jeg investerer i aksjen? er ikke det lov?, men dine ord om farget er vel litt drøy. At jeg har tro på at dette løser seg enten over helgen eller 1 mars taler det vel ganske mye for? eller hur?
Men 100% sikker er jeg jo ikke, selv om mye tyder på at det går den veien.
Men det jeg er 100% sikker på er at man burde ikke vie et nick som sier han vet noe ingen vet, spesielt ikke uten å ha undersøkt selv først. Ingenting som støtter det han sier.
Å hadde det blitt nedgang på denne allerede lave kursen skal jeg garantere deg at jeg hadde kjøpt mer. Da jeg mener at Butte kan forsvare dagens kurs og jeg skal være inne med mye når det kommer flere nyheter om batteri delen.

God helg til deg også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 19:49 2469

For meg virker det lite trolig at tollen blir videreført men har uansett solgt meg ut i dag, er trøtt og lei av manipulasjon av kursen, sitter igjen med en liten post om antagelsene slår til over helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
nemi's
18.01.2019 kl 19:37 2523

Og dere hører fortsatt ikke på meg. Drømmer i vei... men bli nå ikke sint på meg enda en gang. Jeg vil bare det beste for dere alle - at dere skal evne å tenke selv. Klart solar polysil priser skal stige til 13-15$/kg, slik JUM sier.

Ikke bli sint, da vel. For på mandag blir dere jo rike uansett.

Jan 18, 2019
"However, polysilicon market conditions has been exacerbated by a major wave of polysilicon production expansions in several regions, not least in China as it pursues a strategy to become self-sufficient in 2019 as well as the shift from mainstream multicrystalline wafers to high-efficiency monocrystalline, which requires higher purity polysilicon, which has been the main focus of capacity expansions, undermining Wacker’s position.

ROTH Capital financial analyst, Philip Shen had previously noted that he expected polysilicon production to increase around 32% in 2019 to 520,000 MT, while global demand was expected to increase by only 5-10%, indicating that the industry may be oversupplied by as much as 120,000 MT."

https://www.pv-tech.org/news/wackers-polysilicon-division-sales-plummeted-27-in-2018
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 19:35 3677

@Falco1:

dor123 er ikke den mest aktive brukeren på forumet og du må gjerne være uenig med h*n om det som er kommunisert tidligere, men det betyr ikke at vedkommende ikke kan ha hold i det h*n skriver. Du ser ut til å være farget av et utelukkende positivt syn og at REC bare MÅ stige videre (for kursen er latterlig lav). Som nevnt noen ganger tidligere - det at en aksje har vært høyere betyr ikke at aksjen SKAL tilbake til tidligere nivå sånn helt uten videre.

Meyer kom med en betraktning av en mulig oppheving av tollen i løpet av helgen og sendte derfor ut en oppdatering med headingen "trading buy over the weekend?" - mange kastet seg på og kjøpte. Det kan godt hende at tollen blir opphevet, men det er også mulig at den blir videreført. dor123 har hevdet at den blir videreført om enn i en annen form ("kun" 40%). Meyer mener at dette (dersom tollen blir videreført) er negativt for REC, og mange av kundene til SB1M (og andre som har hengt seg på denne uken) vil med all sannsynlighet kaste ut aksjene sine på mandag dersom dor123 sin påstand stemmer. Det uansett for seint p.t. for de som sitter med aksjer i REC da handelen er stengt.

Hvis ditt syn stemmer kan mange se frem til en fin uke. Stemmer det ikke, og dor123 får rett, ja da kan det bli litt "tenners gnissel" og en lite hyggelig uke for de som er aksjonærer i REC akkurat nå.

Ønsker deg en god helg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.01.2019 kl 19:23 3726

En plausibel teori er jo at noen shortere ble mer aktive på slutten av dagen for å få et lavere nivå til å begynne å dekke seg inn på over helgen - norsk presse er jo ikke akkurat kjent for å være de som er først ute med nyheter så gladnyheten ang handelsavtalen er det stor mulighet for nådde visse andre før oss noe som igjen kan ha skapt helomvendingen på slutten av dagen...

Uansett så ligger det an til et forventningsrally over helgen og akkurat det kan nok de fleste være enige i...:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
MorganKane
18.01.2019 kl 19:15 3745

Nei, dette er ikke noen som prøver å sette støkk i noen i slutten av uka. Folk fikk panikk. Ingenting fundamentalt endret seg den siste timen, ei heller er det grunn til å tro at noen solgte/kjøpte den siste timen pga de har tilegnet seg ny kunnskap/gjort nye analyser. Det er heller ikke manipulasjon fordi nyheter om tariffen vil komme før åpning mandag. Og da vil dagens nedgang på slutten ha null å si.

Det er alltid mulig at det ikke blir noen tariff, men det er ingenting som tilsier at noen nyhet om det skulle komme i dag. Tror ingen som handler i REC har innsideinformasjon om dette fra Kina, ei heller de internasjonale aktørene. Husk at kina er 7 timer foran oss, dvs kl 1600 her så var den 2300 der. Hvordan det går på mandag er avhengig av hva som skjer med tariffen. Ingenting i forhold til det har endret seg i løpet av dagen. Hvis det ikke blir slutt på tariffen vil vi nok få en kortsiktig dupp, men den langsiktige trenden avhenger av hva som skjer på toppmøtet neste helg, evenuelt i det endelige sluttoppgjøret i handelskrigen, dvs rundt 1mars. Her er jeg faktisk enig med AB litt. Folk får fullstendig panikk hvis kursen ikke går helt dit de tror, nesten på timebasis. Det må være slitsomt, men også helt sikkert litt morsomt:-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 19:12 3764

går i frø?? er vel kanskje du som burde sjekke før man vier sånne nick oppmerksomhet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
kongkveite
18.01.2019 kl 19:07 3794

Når det gjelder REC må det dessverre 10 gladmeldingen til for å utligne en dårlig .. sånn er det dessverre blitt
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.01.2019 kl 19:06 3804

KAWAS,

du virker å glemme shorten på nærmere 120m/aksjer og når en god del av disse vil dekke seg inn over helgen så vil det ikke være noen som kan selge til 70 øre selv om de aldri så mye vil...:)
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
denkmal
18.01.2019 kl 19:03 3812

At en person inne på HO påstår at tollen reduseres til 40% uten kildehenvisning fortjener virkelig ikke den oppmerksomheten dere gir vedkommende. Tollen forsvinner i helgen, all kommunikasjon fra USA og Kina de siste måneder har vært en positiv bekreftelse på dette. Sannsynligheten for at Kina nå, skal finne på å provosere USA, som garantert vil sette forholdet mellom landene tilbake til KRIG, på grunn av en "filletoll" i det store bildet, er totalt fraværende.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 19:01 3823

Rart hvordan enkelte går helt i frø når ting kanskje ikke helt går deres vei. Handel med aksjer handler om å håndtere risiko, og å ta gevinst fra tid til annen. Mange har hatt en fin reise i REC denne uken - noen har sikkert tatt gevinst. Dersom det er slik at tollen videreføres (jobber med og finne dokumentasjon på dette og vil dele dersom jeg finner noe konkret), ja da spiller det ikke så stor rolle om Kina har forpliktet seg til å handle mer fra USA. Det de da skal kjøpe vil nok være andre produkter enn det REC tilbyr.

Uansett - ønsker alle en riktig god helg og håper den/de som finner noe mer om bortfall/videreføring/reduksjon av tollen deler dette med oss andre.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 18:53 3849

Sa2ri skrev Spør dor123.
Gå på nicket til denne skribenten så skjønner man at denne mannen umulig kan vite noe som helst. Alle kan sette at tariffen fjernes 10,20,30,40,50 osv. Men ingen vet noe som helst.
Men når kina nå er forpliktet til og handle mye mere med Usa + at de vil provosere Usa kraftig med forlengelse. Hva er det mest sannsynlighet for da?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 18:38 3889

Sa2ri skrev Spør dor123.
Spør dor123 ??. Er dette feil informasjon burde han bli kastet ut av hegnar. Ingen link eller noe som helst.

Uansett at Kina er pliktig til å handle mer fra usa er en konge melding.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Alfonso
18.01.2019 kl 18:37 3890

Sa2ri skrev Spør dor123.
Hvorfor er det ingen som etterspør kilder eller verifisering av innholdet til dor123?
Å sette ny toll på dette midt i en handelskrig med enighet om våpenhvile for å finne en løsning er ren provokasjon. Det skal bli spennende å se på mandag. Jeg tror de som lempet ut i sluttaksjonen gjør er forsøk på å sette et støkk i REC-kursen. Om det var lurt blir å se. At kursen lander der den gjør er forsåvidt greit. Den holder seg på 71, som tidligere har vært en psykologisk punkt ifg. Sa2ri. Om nyhetene er positivite på mandag tror jeg kursen for seg en desto større rekyl enn det vi hadde regnet med tidligere i uka. God helg
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 18:07 3971

Vel, fant ikke det du viste til, men endring i det eksisterende atidumpingvedtaket kan vel bare skje ved et nytt offisielt publisert vedtak. Har noen tilgang til de innerste gemakker i departementet i Bejing?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
bel68
18.01.2019 kl 18:01 3998

Bare tull enten blir det toll som no ellers forsvinner den ikke noe mellom.......Søndag / Mandag da vet vi det God Helg
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 17:55 4026

Fra en annen tråd:

«dor123
I dag kl 16:23
346
Ble avgjort for 10 min siden det!! Tollen blir redusert til 40% selg alt
Redigert i dag kl 16:27»
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
spanjolen
18.01.2019 kl 17:50 4061

Jeg spekulerer ikke så mye, ser bare på resultatet..
Kursen ligger på nedre del av 0.7 dette på en fredag der volum økte i sluttauksjonen og kjørte kursen ned til dagens laveste og i minus..

Blinker i varsellampene mine iallfall på at en topp ble satt i går dette må Selfølgelig bekreftes i neste uke

God helg..

Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 17:48 4075

hvor opplyses det om 40% toll?
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 17:36 4140

Det kan godt hende du har rett, men det ryktes at tollen videreføres (om enn ikke 57% men 40%) i følge en annen tråd om REC. Går ut fra at vi får svaret i løpet av helgen, eller mandag. Sluttauksjonen indikerer at det kan (jeg understreker kan) være hold i disse ryktene. Stemmer det, blir det nok litt trangt i døren på mandag selv om det ser ut til at Kina nå forplikter seg til å kjøpe mer fra USA. Hvis tollen videreføres i en eller annen form minner jeg om hva Meyer har skrev i innlegget jeg la ut som startet denne tråden:

"A prolonging of the duties for a year or more would be significant negative for REC."
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
18.01.2019 kl 17:33 4150

Nei futen gikk ut etter en halvtime. Algoene holdte den i sjakk. Jeg klager ikke, fikk 8 % denne uken, og noe mer fra tidligere posisjoner. Om det ikke blir nyheter, settes nye shorts og kursen blir kjørt ned igjen. God helg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
18.01.2019 kl 17:05 3296

Dagen ble ikke helt slik jeg hadde sett for meg. Kanskje mandagen blir en «blåmandag» likevel?

Ønsket alle en riktig god helg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
18.01.2019 kl 16:44 3355

Tja. Solgte meg helt ut med en grei gevinst. Tar ett nytt lodd Eventuelt om nyhetene er positive neste uken.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 15:58 3435

jeg er imponert over shortsidens nerver, og som alltid... longsiden er en gjeng med.. ja,, hva...
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
nemi's
18.01.2019 kl 15:58 3440

Du er en skikkelig kapitalist, du! En riktig pengemann.

Det er ikke MOFCOM-gjengen. De er sosialister alle sammen. Tro det, eller ei. Men det er faktisk helt sant! Det har aldri vært annerledes, og kommer aldri til å bli annerledes heller! Kul gjeng! Og nå er de i ferd med å våkne opp til lørdag 19/1.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Wonderboy
18.01.2019 kl 15:47 3486

Wonderboy skrev Innlegget er slettet
dobbelpost....
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Wonderboy
18.01.2019 kl 15:41 3518

nemi's - hva mener du med ikke feststemning. Jeg har tradet med alle pølsefingrene i hele dag og gjort en kuuuuule så langt. To siffret netto gevnist i dag er target - er der nå.

Vet ikke om jeg blir med over all in - men med noe. Må tenke litt....


-----------
nemi's
I dag kl 15:22
60
Her inne var det ikke mye feststemning!
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
nemi's
18.01.2019 kl 15:22 3585

Her inne var det ikke mye feststemning! Til tross for at solar tariffene utløper i helga.

Nå får vi se om kinesere er til å stole på! Eller om MOFCOM er et mongoreir. TT nevner datoen 1.mars i presentasjonen sin fra i går.

MOFCOM har ikke lagt ut noe i dag. Jeg ser fra News hos dem at de annonserer saker på lørdager også.

Ja ja, sett nå ikke alle penga deres på det folket der.
Redigert 21.01.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare