Siste nytt:Nikola skal kjøpe 700 H2 stasjoner.

Slettet bruker
NEL 16.01.2019 kl 20:48 12627

Meget bra fakta update om Nikola sin fremdrift. Nel skal levere de giga 700 pumpene. 14 giga pumper skal være oppe og går innen år 2021. 14 pumper tror jeg gir 495 millioner i omsetning til Nel, da 1 stk giga Nikola pumpe skal koste ca kr 45 millioner. Dette er meget lovende. Utrullingen er krystallklar. Tror vi ser en fin kurve oppover forbi kr 7,- i aksjekursen til Nel. Les om de deilige fakta her:
https://www.ttnews.com/articles/nikola-moves-closer-marketing-hydrogen-electric-trucks
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
optimist68
16.01.2019 kl 20:56 10064

Det blir en knalldag imorgen + 5 % tipper jeg
omans
16.01.2019 kl 20:59 10015

Er bare å sitte long år over år.
Tenk seg markedets potensiale neste 5-10 år.

Men så har du disse markeds-økonomene som spår nedgang i økonomiene, etter 10 år med bull marked.

Når man så hvordan NEL klarte seg i siste markedsturbulens, virker det som man her kan ta det helt med ro mhp slike dystre mørkemenn.

spaggio
16.01.2019 kl 21:07 9924

Nel priset til 6 mrd. er vel ekstremt overpriset p.t. Er det noen som kan konkretisere denne såkalte Nikola ordren ? Ifølge. artikkelen som forøvrig ikke nevner Nel med ett ord står det at det forventes hele 14 stasjoner klar om 3 år !
Hele selskapet bygger på ett 90 års illusjon om at Hydrogen skal bli lønnsomt en eller annen gang. Håper virkelig av miljøhensyn at de innfrir men økonomisk har de en 10-15 år å gå før db blir positivt ! Dette er tydelig at også andre ser dette, med netto salg fra en av hovedaksjonærene og økende «short».
Det er voldsomt tro på denne Løkke fra «menigheten» er det noen som vet hvor mange kvartaler han har drevet ett selskap i pluss på de 72 kvartalene etter studiene ?
Slettet bruker
16.01.2019 kl 21:11 9873

Ja +5% imrg kan skje.. Og Nel kan stige +20% samme dag på tunge kontrakter. Nel aksjen kan bli gull om 1-2 år. Flerdobling er mitt bet. Min familie lastet opp endel i Nel for 6 mnd siden. 60% avkastning på 6 mnd er tipp topp. Nå starter festen. Mye godteri skal komme fra Løkke & Co i løpet av Q1 som Nel har lovet på Twitter. Nikola, Yara P2G, Alstom H2 tog og H2 bus Europe kontraktene er 4 milliard giganter som Nel har signert skal nå bli oppdatert og presentert for aksjonærene og markedet nå i Q1.
Redigert 16.01.2019 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
optimist68
16.01.2019 kl 21:49 9637

En ny kverulant. Ikke mange som trodde norge skulle ha 200.000 el-biler 5 år tilbake i tid. Alle vet at Nikola og NEL har store planer
Hammers
16.01.2019 kl 21:53 9598

Ut fra rådende fakta prater TS mest tull - og kommer med FAKE news.
Jeg synes det er rart at slike skribenter får fortsette med sine tullemeldinger på forumet.

Greit nok at Nikola kanskje har en tanke om alle disse stasjonene,
men så langt er det ikke noe som helst tyder på at NEL får en eneste kontrakt.
Er dette lille selskapet fra "eksotiske Notodden" verdens eneste leverandør?

Dette blir på sett og vis som Mastercard og IDEX/NEXT.
"Alle" vet at kort med fingertrykksensorer trolig kommer. I Norge tror "alle" at IDEX eller NEXT får kjempekontrakter.
Hvert eneste år fortsetter de norske selskapene å tape nye penger (akkurat som NEL), og de store kontraktene forblir en våt drøm.

Hilsen Hammers.......som foretrekker realistiske innlegg......isf slike som KUN skrives for å mele egen kake!
Slettet bruker
16.01.2019 kl 21:53 9566

Hehe optimist88. Spot On. Nikola vil smelle aksjekursen voldsomt oppover. Nikola Europa kontrakt kan løfte Nel opp +25%" samme børsdag... Den kan komme anytime... Da Nikola skal teppelegge Europa med H2 stasjoner fra Nel.
Slettet bruker
16.01.2019 kl 21:55 9528

Jahaha...Er det Hammer han oppi her heter?? En Tiger bringer fakta til KuleHammer:
NEL SKRIVER HYDROGENHISTORIE MED MEGAORDRE TIL NIKOLA MOTORS.
Jeg ler meg skakk.. Fakta ruler alltid hos gutta som blir rikere og rikere hver uke på sine Nel aksjer.
Les fakta : https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/nel-skriver-hydrogenhistorie-med-megaordre-til-nikola-motors
Redigert 16.01.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.01.2019 kl 22:17 9378

Den er grei. Jeg følger ikke SÅ godt med på gamle meldinger i selskapet.
Når det er sagt; denne "nyheten" en nok forlengst bakt inn i kursen - og for DIN del får man da håpe at det blir fortjeneste av dette, da.
Akkurat DET har jo ikke vært en vanesak i selskapet - fortjeneste.
Dess større omsetning = dess større tap = FAKTA!

Hilsen Hammers......som ikke skjønner HVOR mange ganger du mener at kursen skal stige på det ditt SAMME oppgulp.
johnsen50
16.01.2019 kl 22:22 9324

Hammers. Må si jeg syns litt synd på deg,, så mye tullbaising av kanskje den største vekstaksjen i norge i nyere tid skal man lete lenge etter. Vi som har fulgt Nel noen år og vet hva som er i ferd med å skje i hydrogenmarkedet, blir bare lei oss av å lese tulleinnleggene dine. Foreslår at du skriver om dine egne aksjer eller at du selv kjøper deg noen Nel aksjer. Du hadde sjansen på 5,06 i dag,, spørs om du får kjøpt på så lav kurs igjen. Sorry, man klarte ikke å lese innleggene dine lenger. Løkke til
Framtia
16.01.2019 kl 22:25 9293

Var ikke klar over at du jaktet en inngang i Nel? Men dette ble vel en smule for mye Hammers, eller!???..."så langt ingenting som tyder på at Nel får en eneste kontrakt!?" Da tror jeg du bør tillegne deg litt sunn info! Du forutsetter flere ting her som må inntreffe for at dine dommedagsproferier skal slå til; "Nel er og forblir en liten og ubetydelig leverandør, med annenrangs teknologi og Nikola mislykkes totalt!
Vet ikke med deg, men jeg tror hverken du eller mange andre tror på det utfallet, inklusiv meg selv!
Jeg tror kursen i Nel kan forsvares på kort/mellomlang sikt! Gjengangeten her på forumet er at Nel taper penger for hvert kvartal som går! Jeg går langt i å påstå at Nel ikke skyller penger ned i dass, men er i en vekstfase, der kontanter konverteres til "verdier"!
Jeg er åpen for framtidig kritikk om jeg mot formodning skulle ta feil...
nordnes
16.01.2019 kl 22:25 9280

Hammers, har sett på deg som fornuftig, men du begynner å miste min respekt.
STWK
16.01.2019 kl 22:28 9302

Det spaggio skriver synes være meget relevant, kan kanskje være greit å ta av skylappene innimellom og tenke litt kritisk? Marketcap ER høy og NEL er ekstremt overpriset. Mange "kontrakter" er også diffuse men KAN bli gull.
Kalle spaggio kverulant er pent sagt lite modent og sier mer om optimist68 og "menigheten" enn noen andre.

Selv gevinstsikret jeg mye av aksjene mine på 5,3 + og håper/tror å kjøpe meg opp igjen godt under 5 - mot støtte på 4,7 ?

Har stor på selskapet langsiktig. Men alle disse hausetrådene her blir bare flaut og jeg håper ingen som skal lese seg opp i NEL havner på dette forumet før de evnt har investert.
JosefK
16.01.2019 kl 22:39 9210


Hvis hover av de 14 stasjonene har et cluster på 8, er det 112 elektrolysører av den største typen.

Hvis de har et cluster på 32, er det 448 elektrolysører. Hvilket også stemmer med børsmeldingen.

Milliardene kommer til å renne inn med dette tunge utstyret. Pluss på med stasjonsutrustning fra Danmark.

Merk at nikola er commited til ca 100 mill for demo stasjonene som skal stå klar til nikola world i april.

Hvordan de setter opp den første delen av infrastrukturen kommer til å bli vinn eller forsvinn for nikola.

Dette er bare begynnelsen. 700 stasjoner... hold i ti år...

optimist68
16.01.2019 kl 22:42 9161

Ekstremt overpriset ? Usaklige innlegg for å få kursen ned for å få bedre inngang på NEL er bedre ? Slapp av du iallefall
Slettet bruker
17.01.2019 kl 01:50 8812

Hammers dukker alltid opp med den illeluktende beisen sin hver gang Nel skal opp , en sykelig negativ besdervisser.
Shitbag.
Slettet bruker
17.01.2019 kl 07:21 8572

Josef K. Du treffer. Milton fra Nikola har bestillt 448 elektrolysere fra Nel. Han sa nylig at det ønsker å kunne pumpe ut 24 tonn fornybar H2 hvert døgn fra de største pumpene. Da vil de putte inn 24 cluster i denne giga pumpen eller denne H2 stasjonen. Ceo Trevor Milton berefter at han ønsker at Hyundai og Daimler FuelCell samarbeider slik at de og Toyota + Honda også fyller H2 på Nel/Nikola stasjonene. 14 giga stasjoner oppe og går innen år 2021. Nel har mye å gjøre for Nikola, og hele verdensmarkedet og analytikere forventer at mye mere vil renne inn i Q1. Dette blir Nel sitt store år. Milliardene vil renne inn til Nel. Yes!
laazarus
17.01.2019 kl 08:13 8359

Her må du skille mellom pumper og stasjoner, Tigeren. 700 stasjoner blir adskillig flere pumper
Slettet bruker
17.01.2019 kl 08:36 8225

Nej, det blir ingen succé och ingen vinst.

I Sverige där min släkt växt upp satte de etanolpumpar på alla stationer.

Har du hört om nån firma som är rik på etanolpumpar? Nej!

Vad med laddestasjon till elbilar är nån rik på det? Naj!

Sen det här sladdrigt med etanol, bilarna gick sönder.

H2 går samma väg, åt skogen. Det är ett nollsummespel.

Tradinator
17.01.2019 kl 08:41 8176

Korea girer også greit opp, vil ha 80 000 FC biler innen 2022. Skal de fylle tro? http://koreajoongangdaily.joins.com/news/article/article.aspx?aId=3058273
meocon
17.01.2019 kl 09:09 7976

En investering i NEL er ikke bare for å få noe prosent gevinst. 10% eller 20% er det bra nok ? NEI, NEI, NEI

Enhver salg av aksjen må vurderes nøye ! Investerings tidshorisont er et viktig og avgjørende faktor !

Kursmål på kr 6, kr 7 ....tja... ingenting !
JosefK
17.01.2019 kl 09:10 8012


?

Systembolaget pumper vel etanol fremdeles. Lenge siden jeg var i Sverige.
really
17.01.2019 kl 11:05 7756

Iflg dagens presentasjon skal capex for 1 kw kapasitet være i underkant av 500 USD, altså i nærheten av 4 MNOK pr MW. De bør vite det siden de skal produsere utstyret som koster mest i installasjonen. Det betyr at Nikola skal invester rundt 4 milliarder NOK i hydrogenproduksjonen for 28 fyllestasjoner. Mesteparten av dette går til NEL, men det inngår sannsynligvis andre kostnader som dekkes av Nikola også, så NEL får ikke hele beløpet.

Selve fyllestasjonen kommer i tillegg. Hvor mye en fyllestasjon koster har jeg ikke noe forhold til, men det er enklere mekanisk produksjon. Om jeg skulle gjette, ca 20 MNOK /stasjon, men her kan jeg være helt på jordet. Folk som kjenner kostnadsstrukturen for bygging av bensinstasjoner eller helst hydrogenstasjoner kan sikkert korrigere meg.

Summerer vi sammen dette så vil 28 stasjoner representere en omsetning på 4 - 5 milliarder NOK over 3 år med et dekningbidrag på 30%.
Det er litt over det dobbelte av det de har i dag bare på denne kontrakten.

Utfordringen er at de bruker hele kapasiteten på den nye fabrikken slik at de ikke kan ta på seg større oppdrag for andre. Samtidig har fabrikken i DK større kapasitet.

For meg indikerer dette at NEL allerede nå bør være i gang med å planlegge (de) neste fabrikk(ene) for elektrolyserør.
Redigert 17.01.2019 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
OZZY
17.01.2019 kl 11:10 7723

De har idag 1 skift på fabrikken. De kan med letthet sette på 2 skift til.
really
17.01.2019 kl 11:11 7702

Iflg den opprinnelige pressemeldingen var leveransen en produksjonskapsitet på 1 GWH til 28 stasjoner.Nel har opplyst at kapasiteten på den nye fabrikken er 360 MWH. Det betyr at de bruker ca 3 år på å produsere denne leveransen.
Slettet bruker
17.01.2019 kl 11:15 7674

Tallene dine,really stemmer sånn ca. Jeg har også estimert med en økt omsetning på ca kr 5 MRD for Nel på de 28 første stasjonene. Husk at dette blir levert og utfakturert fra nå og alle 28 stasjonene skal være oppe å gå innen år 2021 iflg Nikola. Det er kr 5 MRD i økt omsetning de neste 2 årene kun fra Nikola med en bruttomargin på 30%. Nel sine aksjeanalytikere bør ta frem kalkulatoren og reprise Nel.
Kursoppgangen kan bli ellevill. Kr 10,- i aksjekurs kan nås raskere enn vi tror. Jeg vil anta at Løkke planlegger en ny fabrikk i Østen, Tyskland eller USA. Først vil jeg anta at Nel smeller i bordet med en fet kontrakt, eller to fete kontrakter. Kursen skyter opp + 25% -30%. Nel vedtar så å bygge en ny fabrikk. Så trenger de etterhvert litt pengepåfyll. Det er naturlig etter en solid vekst og en vill kursoppgang på + 30%. Nel kan i dag med andre ord ha en gigantisk ordrereserve på kr 5.5 MRD. Dette er overhodet ikke priset inn i dagens lave kurs. Vi venter nå spent. PS: Løkke har sagt at de kan lett øke til 3 skift på sine fabrikker ved økt etterspørsel.
Redigert 17.01.2019 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2019 kl 11:15 7661

Man skal ikke tulle med Nel- mafian...da får man så hatten passer..ler og ler...
really
17.01.2019 kl 11:22 7617

NEL opplyste at fabrikken har en kapasitet på 360 MWH på den nye fabrikken. Hvor har du sett at det er for et skift?
really
17.01.2019 kl 11:27 7573

Det Nikola har sagt er at leveransene skal starte i 2020. Om de ikke kan skifte opp produksjonen i den nye fabrikken klarer de ikke å levere alt innen 21. Jeg er også skeptisk til om de kan går fra 0 till 100% med en gang i den nye fabrikken. Normalt må produksjonen trappes opp gradvis i en innkjørinsperiode. Det er ikke normalt å gå rett på flere skift i krevende mekanisk produksjon, selv om det selvfølgelig er mulig med tilhørende høy risiko for vrak og reklamasjoner.

Jeg er enig i at potensialet er formidabelt, men at det tar vesentlig lengre tid enn du antyder.

At de trenger pengepåfyll er sannsynlig, men avhenger av hvor raskt de må ekspandere og hvilke betalingsbetingelser de kan forhandle frem. Fabrikken de bygger er jo ikke kostbar, det er å bygge organisasjonen og lære opp folk som koster. Den ukjente faktoren er arbeidskapitalen. Med den økte omsetningen blir lett arbeidskapitalen mer kapitalkrevende enn fabrikkene.
Redigert 17.01.2019 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
really
17.01.2019 kl 12:07 7409

Hvorforvar svenskene så dumme at de satset på etanol til biler? Det må da være mye bedre for humøret å drikke skiten?
Framtia
17.01.2019 kl 12:08 7388

360MW er 4 ganger det globale markedet pr i dag, så hvem andre kan skilte med tilsvarende kapasitet og levere fortløpende etter som markedet øker etterspørselen??Nikola skal heller ikke ha alt utstyret på en gang og Nel har fremdeles 40MW kapasitet i sin gamle fabrikk...Tror de har dette under kontroll, da de neppe vil la denne muligheten gå fra dem pga manglende leveransekapasitet!
really
17.01.2019 kl 12:32 7305

Og poenget er??

Det spiller da ingen rolle om kapasiteten er 4x globalt marked når elektrolyse av vann er 1% av verdensmarkedet for hydrogen. Tar en hensyn til det er globalt marked 25 ganger den nye fabrikken. Og det er før hydrogen tas i bruk i særlig rad i transportsektoren. Markedet er enormt og den nye fabrikken en dråpe i havet om en tenker miljø litt fremover.

Og om NEL har kontroll mener jeg ikke noe om enda, men har et konkret spørsmål, hva er kapasiteten i den nye fabrikken med maks skiftgang. 360 MW eller flere ganger det.
Framtia
17.01.2019 kl 13:04 7202

Jeg er ikke uenig i det du skriver og heller ikke uvitende til andelen H2 produsert ved elektrolyse vs reformering...Det som er gledelig er at elektrolyse ser ut til å kunne konkurrere med fossil H2 for første gang på 25 år...Nå tror jeg at 360MW er kapasiteten på den nye fabrikken, som er sagt å være full automatisert...
Løkke sier også at fabrikken er oppe og går i 2020 og klar for full produksjon for å ivareta kundene.
Sitat; "Operational in 2020 with ramp-up aligned with customer requirements"
Jeg aner en viss kontroll, men mye bør vel gå på skinner! Det er ikke min oppfatning at Nel organisasjonen sitter uvirksomme og venter på en dato...Jeg tror det er en rimelig travel hverdag...
Det har forøvrig vært nevnt 3 skift ifm Herning fabrikken, men mht Notodden får andre svare for...Mulig, mulig ikke...Hva ramp-up betyr i denne sammenheng vet jeg ikke...Tolker det som opp til 360MW, som er maks..., eller!??
Glunten
17.01.2019 kl 14:34 6991

Om så mange skal bli rik på noen pumper/stasjoner, må så uendelig mange flere bli fattig når dem må fylle drivstoff fra disse stasjonene. Det er min konklusjon, forklar...
Furuen
17.01.2019 kl 14:34 6987

Fra Q3-presentasjonen:
«Constructing the world’s largest electrolyzer plant at Notodden, bringing name plate capacity to 360 MW/year, approx. 10 times current annual production capacity.»

Kapasiteten på den nye fabrikken er altså ca 10 ganger større enn dagens produksjon.

Slettet bruker
17.01.2019 kl 14:50 6917

Hahaha...Nel - mafian. Den var meget bra :-) Du vet mafien betalte ikke skatt. Det gjør jeg og vi her inne i Nel - mafian....haha..
really
17.01.2019 kl 15:25 6809

Om du leser dagens presentasjon fra NEL på Paretokonferansen ser du at hydrogen er svært nær å være konkurransedyktig med diesel basert på NELs teknologi i dag. Og det på et svært tidlig stadium av hydrogen fremstilling og distribusjon for kjøretøyer. Det er mye å gå på på kostnadssiden så tidlig i utviklingen.

https://nelhydrogen.com/assets/uploads/2019/01/Nel-ASA-Company-presentation-Jan-2019.pdf?fbclid=IwAR0k8NLNNI81P51CcMLjedS8eaMvJqJuOC1FXDxNb1hC8sMhD7TceWhMER0

Det gjenstår å se om NEL leverer på det de lover, men dette ser bra ut.
Redigert 17.01.2019 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2019 kl 16:18 6603

Dekknngsbidrag 30% var har dere det ifrån?

Er det Fra Ceo? Han vet ikke det, han har ikke koll på capex kostnader osv har han selv sagt! Ej heller teknologi.

Fakta er att dekknngsbidrag med det store tap nel lider i perioder må varit negativt! Det er svaert allvorlig. Du kan ikke gå till bank eller revisor og säga; hör og se då, her er min nya produkt med negativ dekknngsbidrag.

Og dere kan kolla upp vad ting betyr tex capex, dekknngsbidrag, gevinst, omsättning, mva så vete dere strax mer än Ceo.
Redigert 17.01.2019 kl 16:18 Du må logge inn for å svare