AG3 skrotes ,skrekk å gru

kokkohill
17.01.2019 kl 09:52 1718

Dette hedersvåpenet skrotes , tolvsju,en fornyes og hva skjer med miteren fra Adolfs Arme ?

Ta vare på de gamle AG,ene til oss gamle om verden går av skaftet ?

https://www.tu.no/artikler/etter-over-50-ar-skal-ag3-endelig-dimitteres/455472
kokkohill
17.01.2019 kl 09:57 1710

Fra 7.62 til 5.56 ,er dette brukbart da ?
Sotah
17.01.2019 kl 09:58 1705

Det er beregnet til avstands-strid og egner seg ikke i vår tid med mer nærkamper i tett bebyggelse. Slagkraften i en AG er helt vanvittig.
Slettet bruker
17.01.2019 kl 10:02 1695

Det som er morsomt er at akkurat i det forsvaret har klart å komme ajour med de allierte og kan enklere forsynes med ammunisjon etc. Så skifter hovedalliert kaliber, fordi 5.56 har for liten penetrasjon.

https://www.armytimes.com/news/your-army/2018/02/08/army-says-no-thanks-to-marine-m27-opting-instead-to-build-its-own-rifle/

US Army ønsker seg et nytt kaliber, med samme gjenomslag som 7.62 men lavere vekt f.eks 6.5 eller noe.
kokkohill
17.01.2019 kl 10:36 1678

Kan være mere fornuftig med 6,5 ,men alle gamle mitere blir uten ammo når dette skjer
Fjordgubben
17.01.2019 kl 12:05 1643

Spør russerne om de skal «skrote» Kalashnikoven....

Når noe fungerer bør man ikke forkaste det, når det gjelder AG3 bør man beholde de aller fleste, f.eks lagre de på et egnet sted, de kan godt ligge i flere hundre år uten at de tar skade av det. Å produsere ammunisjon burde være en smal sak.

En vet aldri hva som kan skje, og det kan fort bli mer bruk for en AG3 med mer slagkraft enn et mindre kaliber, da er det dumt å sette seg i en situasjon der man ikke lenger har valgmuligheter.

Men slik Forsvaret har rasert sine ressurser de siste årene er det selvsagt ingen overraskelse dersom de selger disse for en slikk og ingenting som spikerstål, galskap satt i system.
Slettet bruker
17.01.2019 kl 12:35 1620

Det som gjør meg utrolig sint er at jeg måtte slite meg gjennom førstegangstjenesten med en ubrukelig AG-3 fra 72, den var 100 ganger til børsemakeren men fikk aldri noen erstatning. Faenskapet kunne bare skyte 1 kule om gangen, for hver kule måtte jeg ta ladegrep når den var på den verste. Når jeg skulle ut i Int. Ops fikk jeg NOK en gang en ubrukelig AG-3, først når jeg hadde kommet i feltet fikk jeg en ny AG-3 fra 80 tallet som kom rett opp fra kassen. Denne virket.

Det er helt utrolig at så mange må ha slitt seg gjennom de siste 50 årene med de samme ubrukelige AG'ene, når man har 100 tusenvis helt nye på lager. At disse nå skrotes er jo helt utrolig. De burde brukt AG'ene slik at så mange som mulig fikk en fornøyelig førstegangstjeneste. Ikke sitte og samle på ødelagte.
Redigert 17.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
17.01.2019 kl 12:53 1617

Tro du var uheldig der, husker vi skjøt med disse på rekruttskolen, og kan ikke huske at hverken mine kompiser eller jeg noengang hadde problemer med at AG’en ikke fungerte, samme med Heimevernet når jeg var der.

Det vi hadde problemer med i Heimevernet var MG’ene, spesielt de gamle som var produsert av nazistene under krigen, pluss selvsagt de MG’ene som vi skulle teste ut, nyproduserte fra Tyrkia, de var bare søppel og totalt ubrukelige.

At man trekker fram HK416 som et lettere våpen er greit nok det, men når man samtidig påpeker «halve vekten på ammunisjon» og mindre rekyl som et pluss er man på grensen av det som er logisk for hvordan man vurdere dette, grunnen til den lavere ammunisjonsvekten og mindre rekyl er selvsagt at det dreier seg om et svakere våpen, som om det skulle være noe positivt.

Kan vel kjøpe 22mm salong gevær neste gang da, bare for å fokusere på vekt og rekyl, for slagkraften er jo tydeligvis ikke så viktig...
Redigert 17.01.2019 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
kokkohill
17.01.2019 kl 12:58 1610

Olebole dette hørtes rart ut , ingen skytedisipliner kan du ha gjennomført med bestått
Slettet bruker
17.01.2019 kl 13:04 1601

Det var endel jeg ikke bestod, de som gikk på standplass kunne jeg låne meg en AG. Men når f.eks 3 milen eller 10 km der skyting gikk inn så var det ikke alltid jeg bestod. Noen ganger så hadde jeg så god tid på løpe delen at de lot meg igjennom for å pynte på resultatene. Slik bestod jeg de 3 milene som hadde skyting(ski f.eks).

Når jeg skulle ut i Int ops. Så var det løpet som var skjevt. Når jeg skjøt på 30m så måtte jeg stille 5-6 knepp hver gang jeg skjøt, og på 200m klarte jeg ikke å treffe blinken. Heldigvis var et av befalene erfaren med AG og når ikke han heller traff på 200m, så trodde man det var noe feil med siktet. Siden jeg måtte stille så mange knepp. Så børsen gikk til børsemakeren og jeg fikk nytt sikte. Hjalp ikke en dritt. Først i feltet fant en omreisende børsemaker ut at løpet var helt skjevt. Da kom det en helt ny AG, siden de heldigvis ikke sender skrot til utlandet. Husker hvordan alle skulle se på den, helt ubrukt fra 86.
Redigert 17.01.2019 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2019 kl 13:44 1583

Det holder å spikke noen geværer i tre. Da har de nok å leke seg med. Den nye ammunisjonen er så farlig at de som bruker geværene på trening må behandles for astma og med oksygen. Hadde geværene vært uten kuler hadde dette vært unngått og miljøet hadde også blitt skånet for dette.
kokkohill
17.01.2019 kl 14:29 1566

Hør med buekorpsene i Bergen ?