Tomra - har et av tidenes norske industrieventyr på gang i Kina?

Kommentatoren
TOM 17.01.2019 kl 19:26 1183

Ja, det tror jeg bestemt.

Må bare beklage at jeg har vært slapp i tjenesten denne uken... Først nå så jeg nemlig denne meldingen fra TDN Finans, publisert tirsdag 15.01.19, kl. 08:40.



KINA:PLANLEGGER 100 NYE STORE RESIRKULERINGSBASER

08:40

Oslo (TDN Direkt): Kina planlegger å lansere 100 nye store resirkuleringsbaser innen utgangen av neste år.

Dette er en større kampanje etter å ha utvidet forbudet mot import av utenlandsk avfall, melder Reuters tirsdag.

Kina har tidligere importert avfall sendt fra Europa og USA, som er bedre sortert og derfor billigere å behandle enn innlandsavfall.

Importen nådde 60 millioner tonn på det meste, men siden 2017 har myndighetene stoppet importen. Det første forbudet i 2017 inkluderte 24 typer avfall, inkludert plast og papir, men ble utvidet i 2018 til 16 nye produkter, inkluder skrapskip og bildeler.

I desember sa myndighetene at de også ville forby import av flere varianter av skrapstål, kobber og aluminium fra juli, og ytterligere 16 produkter, blant annet stål og titan, vil bli forbudt innen årsskiftet.

NS, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70



Dermed var neste opppgave å finne Reuters-kilden TDN Finans refererer til, og det gikk greit.



SUSTAINABLE BUSINESSJANUARY 15, 2019 / 5:10 AM / 2 DAYS AGO

China starts new recycling drive as foreign trash ban widens


SHANGHAI (Reuters) - China plans to launch 100 new large-scale recycling “bases” by the end of next year, part of a campaign to make better use of its resources after extending a ban on foreign trash imports.

A long manufacturing boom has saddled China with millions of tonnes of waste, much of which is buried in sprawling landfill sites or dismantled by hand in polluting backstreet workshops. It has vowed to tackle the problem by creating fully industrialized recycling bases and cutting off foreign supplies.

“Large volumes of solid waste are already impacting and restricting the high-quality development of the industrial economy,” the Ministry of Industry and Information Technology said in a policy document issued late last week.

It said 50 new “comprehensive utilization” bases would deal with bulk solid waste and another 50 with industrial waste from sectors such as metals production, coal mining, construction, agriculture and forestry.

The bases will tackle waste with the biggest public impact, the ministry said, citing shared bicycles, packaging, batteries and solar panels as examples. They will also promote advanced technologies, products and recycling methods, it added.

Projects or companies approved to set up shop in one of these new bases can apply for special government funding, and China will also make use of new financing mechanisms, including green bonds, the document added.

China’s recyclers have profited from waste shipped in from Europe and the United States, which is better sorted and therefore cheaper to treat than domestic material.

Imports reached 60 million tonnes a year at their peak, but the government has been steadily blocking shipments since 2017.

The initial 2017 ban on 24 types of imported waste, including plastic and paper, was extended at the end of 2018 to 16 new products, including scrap ships and automobile parts.

It said in December that it would also ban imports of more varieties of scrap steel, copper and aluminum from July, and another 16 products - including scrap stainless steel and titanium - will be blocked at the end of the year.

Total solid waste imports fell 48 percent on the year in 2018, and China eventually aims to block all imports that have readily available domestic replacements.

Many domestic recyclers have tried to move their facilities to Southeast Asia, despite tougher restrictions in Malaysia and elsewhere, and while some have started to switch to domestic feedstock, China still needs to do more to standardize and scale up the treatment of local waste.

“Some items just can’t be imported anymore, including plastics ... but domestic waste and imports are handled by different people, and they are not part of the same system,” said Wang Wang, secretary general of the China Scrap Plastic Association.

Reporting by David Stanway; Editing by Joseph Radford

Our Standards:The Thomson Reuters Trust Principles.

https://www.reuters.com/article/us-india-religion-kumbh/mysterious-naked-holy-men-a-huge-draw-at-indias-kumbh-mela-idUSKCN1PB0HU



Til tross for at kursen står mer eller mindre i ro for tiden, er dette i mine øyne den mest kursdrivende nyheten for Tomra-aksjen jeg har kommet over siden jeg begynte å poste om selskapet her på Hegnar i september 2017. Har det rablet fullstendig for meg nå, tenker du kanskje. Tomra er jo ikke nevnt med et eneste ord her! Det er helt riktig, men er du virkelig interessert i dette, kreves kun en liten egeninnsats, for "beviset" for Tomras rolle i dette finner dere nemlig i de tre første innleggene på denne tråden:

https://forum.hegnar.no/thread/12209/view



Legg også merke til at Reuters-artikkelen, gjengitt i denne trådstarten, forteller oss at det i tillegg til de 50 avfallshåndteringsanleggene som skal bygges rundt omkring i Kina og som omtales i "bevismaterialet", også skal bygges 50 anlegg for håndtering av avfall fra forskjellige områder av kinesisk industri. Tomra er soleklar global markedsleder når det gjelder sortering for resirkulering (60%). Mitt soleklare tips er at Tomra nå har storeslem i siktet i Kina!



Mer om Tomra i Kina på denne tråden.

https://forum.hegnar.no/thread/15955/view

Redigert 17.01.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2019 kl 23:52 1047

Spennende lesning : )
KanonBra5
18.01.2019 kl 07:21 948

Soneklart en innertier dette!! Synest også det er meget bemerkelsesverdig at kursen ligger «helt» i ro for tiden. Begynner å lure på om det snart kommer en børsmelding. Da snakker vi om et bud fra et eller annet stort konsern/fond.

Spennende er det iallefall.

Investor
Cunt1984
18.01.2019 kl 07:30 927

Spørsmålet er bare hvor lenge Tomra får holde på før det kommer store konkurrenter på banen...
At kursen ligger litt brakk nå er kanskje ikke så veldig rart med tanke på at aksjen gikk 59% i 2018?