APCL - Gambia

Liverbirds
APCL 17.01.2019 kl 21:26 4542

Innlegg av Mr hifi på XI. Han har kontaktet freedom News i Gambia vedrørende stillheten rundt avgjørelsen i ICSID.

-OG FÅTT SVAR

VThank you for contacting us
FN

Freedom Newspaper
ma 14-01-2019 19:58
Indba
Ti (mr.hifi@hotmail.com
Thanks for your email.
We'll get back to you as soon as possible!
Here's a summary of your message:
------------------------
First Name
Last Name

Email Address

mr.hifi@hotmail.com
Comments / Questions

Hi freedom newspaper...
regarding abitration (iscid).
Gambia goverment Vs African petroleum over A1-A4 oil licenses.
Gambia goverment has lost 41-5 at the worldbank...
(December 31, 2018
The Tribunal issues a decision on the Respondent’s preliminary objections pursuant to ICSID Arbitration Rule 41(5)
why has no media in the Gambia published that goverment has lost the case of getting the case rejected .... goverment has always said that apcl's licenses were expired and goverment has therefore tried to get the case rejected by the rule 41-5 at iscid / World Bank. goverment did not succeed in the 41-5 process and must pay all legal costs relating to 41-5.

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB2f38

CEO. Jens Pace from African petroleum,
I can co1nfirm that a decision on the Respondent’s preliminary objections pursuant to ICSID Arbitration Rule 41(5) was issued on 31 December. The confidentiality agreement dictates that the company cannot legally issue a formal update to confirm the outcome of that decision. The arbitration process is ongoing and continues in line with APCL’s expectations...........Reply from Freedom newspaper..... Hi xxxxxxxx thanks for your email.
We'll get back to you as soon as possible!
Here's a summary of your message:
Redigert 19.01.2021 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
thief
17.01.2019 kl 22:04 4437

Kanskje noen begynner å grave litt:) De har vel noen kontakter,så mulig de finner ut hva som skjer fremover,spennende! Ikke uvanlig at ting lekker ut, hadde jo vært meget interessant å vite hva Gambia foretar seg nå, ville tro samtale med apcl er det naturlige:)
Slettet bruker
17.01.2019 kl 23:44 4239

All honnør til Mr. Hifi !
Dette er en avis drevet av kritiske Gambiere i utlendighet, slik jeg har forstått det.
De har omtalt APCL tidligere, men vet ikke hvor dyktige de er på denne slags saker. De synes (i andre saker) å ha en del intellektuelle knyttet til seg, så kanskje de tar ballen til Mr. hifi. Eller andre gjør det. Nyheter lekker ut før eller siden.

https://www.freedomnewspaper.com/all-articles/

Edit:
«ABOUT US (Freedom paper)
The U.S based Gambian online Newspaper, is consist of media professionals committed to promoting free press, democracy, rule of law, and good governance on the African continent and beyond.»
Redigert 18.01.2019 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
Juuzen
18.01.2019 kl 08:14 3968

Lite nytt, dette er bare en lang liste på det vi allerede vet. JP er som vanlig kort og sier ikke mer enn han må/kan. Altså ingenting vi ikke fant ut selv. Gambia forholder seg taus, APCL eksisterer ikke for dem, de har nok med boring andre plasser nå. Jeg holder meg ganske standhaftig og vil fortsatt påstå på grunnlag av hva jeg har lært de siste årene at dette ikke kommer til å løse seg i løpet av 2019.
Sheriff_1
18.01.2019 kl 08:27 3884

Du store all verden. Nå sitter man altså her og tolker noe som sannsynligvis er en autosvar funksjon fra en liten Gambisk avis....

Ja man får klamre seg til det man kan :)
FkL
18.01.2019 kl 08:52 3770

Nei, det er ikke autosvar. Jeg har skrevet til samme avis og har ikke fått svar ennå. Hadde det vært autosvar så ville jeg også ha fått den.
FkL
18.01.2019 kl 13:03 3485

Det ser ut til at du hadde rett. Fikk ordrett samme svaret nå. Tok derimot lengre til enn man kunne forvente for et autosvar, men men.
thief
19.01.2019 kl 11:33 3052

Nå har det gått snart 3 uker siden ICSID tok sin avgjørelse på 41(5):) Da begynner det å bli realistisk at det vil kunne skje noe, om Gambia har trukket i nødbremsen!. Enda litt tidlig, men nå går vi inn i en spennende periode. Forrige gang apcl/Gambia var i voldgift.tok det bare 1mnd fra saken startet til det ble forlik! Regner med Gambia nå har vurdert sjansene sine med de juridiske rådgiverne, og tatt et standpunkt! Så forhandler de nå med apcl, kan det snart komme noe ut!Kanskje ikke neste uke(men hvem vet), men fra og med februar måned og utover:)

Med hovedforsvaret til Gambia nøytralisert, ser jeg ikke helt hva de sitter igjen med! De har trodd/hevdet at kontraktene var ugyldige,og har handlet deretter! Nå hvor det mest sannsynlig viser seg at kontraktene er GYLDIGE, har de jo handlet FEIL! Det vil si, de har ikke fulgt kontraktene(prosedyrene), som de skulle:) Da ser jeg ikke hvordan de skal ta dette videre, og komme noe bedre ut av dette enn et forlik! Så nå går vi inn i en spennende periode, hvor ting kan skje:) Frem til nå har det jo ikke vært veldig realistisk med noen løsning,ting tar jo litt tid:) Men fra og med feb, kan alt skje!
Slettet bruker
19.01.2019 kl 12:09 2981

Forrige sak? Hva slags sak og hva ble avgjørelsen? Hvem vant?
thief
19.01.2019 kl 12:28 2943

De var i voldgift over disse lisensene i 2014 oxo, da ble det forlik! Så vil vel si apcl "vant den"! De kom så vidt i gang før saken ble stoppet, grunnet forlik! Koster jo penger å ha en sak gående i voldgift, så vil tro Gambia vil avslutte så tidlig som mulig,hvis de ikke vil gå hele veien! Og den muligheten anser jeg som ganske liten nå, grunnet deres økonomi og ikke minst at en helt vesentlig del av saken er avgjort! Og at Gambia har signalisert at de vil fortest mulig i gang med oljeleting,det vil bli utsatt på disse lisensene i flere år, om saken går ut! Så mange ting som peker i retning av et forlik, syntes nå jeg:)
Aldara
19.01.2019 kl 12:36 2924

Gambia driter seg ut igjen..
Hva slags svadaregime er dette egentlig..?
thief
19.01.2019 kl 12:42 2911

Tror kaoset som var i Gambia i en periode,førte til at disse kontraktene ikke ble fulgt opp,som de skulle. Så ja, tror oxo Gambia har driti seg ut:)!
thief
19.01.2019 kl 12:44 2906

Mens JP/APCL hele tiden har sagt at de har hatt det juridiske på det rene, og det ser jo nå ut til å stemme! Ingenting er bedre enn det:)!
HP17
20.01.2019 kl 13:29 2381

Glem heller ikke Senegal. En snarlig løsning i Senegal er en «farkost horse».