Gunhild Stordalen : Når mennesker leker Gud

Slettet bruker
17.01.2019 kl 23:46 10617

Spis slik, så oppfyller vi Parisavtalen.
Jeg sier det rett ut : Dust.
Du kan gjerne spise slik, men ikke prakk det på oss andre.
Redigert 20.01.2021 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 00:22 7687

Helt enig, jeg spiser biff, og driter i om kuene raper. Hvor skal dette ende og hvem finansierer dise folka?
Kaisovski
18.01.2019 kl 00:24 7672

Er ikke dette samme kvinnemennesket som flyr jorden rundt i privatjet eller første klasse?
Fevang
18.01.2019 kl 00:42 7638

Dust - bare fordi du ikke er enig med henne?
Fluefiskeren
18.01.2019 kl 10:02 7373

Er det noen som imponerer meg er det denne dama. Hun har som kjent en meget alvorlig sykdom. Likevel klarer hun å lede dette arbeidet. Man kan være enig eller uenig med henne, men å kalle henne en dust sier mye om deg selv.
Redigert 18.01.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
18.01.2019 kl 10:18 7313

Nei hun er ikke dust.
Men det er langt mellom liv og læring når du snakker om klimaproblemet og reiser så mye med privatfly og har en ektemann med hundrevis av millioner plassert i reiseliv, oljerelatert og tunge kjøretøy..
Rapporten kan godt være et godt tankeeksperiment,men det er INGEN land som produserer denne mixen av matvarer. Aller minst norsk natur byr på muligheten til så mye plantebasert.

Når pressen nå begynner å sjekke hva hvordan disse talspersoner forurenser og forbruker blir denne rapporten kun omtalt på julebordet.
pengex
18.01.2019 kl 10:30 7254

Da blir det vel bare salatbar på hotella framover. Eller hva Petter?
Luna
18.01.2019 kl 11:16 7145

Enig med Fluefiskeren. Jeg synes dette er et godt bidrag til debatten om et bærekraftig samfunn.
Og, ja, rike mennesker slipper ut mer klimagasser enn fattige. Rike nordmenn, selv gjennomsnittlige Nordmenn slipper ut mange ganger så mye klimagasser som en gjennomsnitts Inder, eller Marokkaner, eller en fra Bangladesh. Da er det jo desto viktigere at vi snakker om hvordan vi kan gjøre grep i hverdagen med vår livsstil som gjør den mer bærekraftig.
Odi.1
18.01.2019 kl 13:02 7055

Om 1000 år kan vi dyrke Kaniner på MARS. Om teknologien utvikler seg.
Slettet bruker
18.01.2019 kl 13:45 7006

Hvorfor i all verden er det så mange av dere som fyrer dere opp mot et godt ment kostholdsråd?
«kutt drastisk ned på kjøtt og sukker, og øke inntaket av grønnsaker.»
«Flere enn 800 millioner mennesker opplever matmangel, og enda flere har et svært usunt kosthold som bidrar til tidlig død og sykdom, sier Dr. Walter Willet»
Hvis de negative ikke tåler mennesker som engasjerer seg med argumenter og mulige løsninger så kan de vel heller holde kjeft når deres eneste argument kun er: «Dust» eller «jeg spiser biff, og driter i om kuene raper»
Aggressiv, håpløs og hjelpeløs argumentasjon mot fornuftige tanker og en mulig løsning er helt unødvendig å poste. Spar oss for det.
focuss
18.01.2019 kl 13:53 6977

Er ikke kjøtt en naturlig del av menneskers kosthold, sett fra naturens side mener jeg. Det er jo et stort antall rovdyr som lever kun av kjøtt. Tror det skal mye til å lage planteetere av dem. Bare et ydmykt spørsmål om noe jeg ellers ikke har kompetanse på slik Gunnhild har.
kaliber
18.01.2019 kl 14:01 6933

Tror ikke det er maten vi spiser eller kuene som fjerter som er årsaken til klimaendringer. Å begynne i lille Norge som skal redde verden, men Usa, Kina og India fortsetter
med utslipp som før!
Slettet bruker
18.01.2019 kl 14:19 6888

Vel selv om det ikke har så mye å gjøre med temaet.

Det kommer vel helt an på tidsperiode og hvilken del av verden du tenker på pluss levealder kontra kosthold.
"Den som løper etter maten (kjøtt etere) blir stor, sunn og sterk, og dør i en alder av tredve fordi kropp og knokler er helt nedslitt og skadet.
Folk har utviklet seg forskjellig. Noen tåler melk, noen kan leve på ren grønn diett mens andre tåler ikke det. Vi ser at folk fra ulike deler av verden ofte er tilpasset helt forskjellig kosthold."
Slettet bruker
18.01.2019 kl 14:34 6838

Stordalen fulgte jo hennes råd med å kutte bacon på frokost bordet på alle sine hotell
Hvor lenge varte det da
17. November 2015 var dette stort medieoppslag
https://www.hegnar.no/Nyheter/Livsstil/2015/11/Stordalen-hoteller-dropper-bacon-og-poelser

23. November 2015 snudde de og dette ble skrinlagt da avbestillingene ramlet inn
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a61x7/snur-om-den-fete-frokostretten-stordalen-hotellene-faar-bacon-til-frokost-likevel
Hennes fanesaker er ok så lenge det ikke rammer de selv eller deres krets og venner
Disse folkene er jo noen av de som slipper ut aller mest skadelige miljøgift og forurensing
Håpløst og svært lite troverdig

Det blir som MDG som skal redde verden med å elektrifisere Norge med våre biler og alt annet påfunn
I Manila på Filipinene er det alts 1,5 millioner Jeepney busser og ca 9 mill biler
Begynn der om de vil redde verden
https://www.google.com/search?q=jeepney+manila&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiI08bDuPffAhXCFywKHZpyCioQ_AUIDigB&biw=1366&bih=655#imgrc=ZAAFCuCuM6uzDM:
Marketwatch
18.01.2019 kl 14:46 6808

Er det noen som vet om rapporten har kalkulert med hvor mye mer, hver av de 7 milliarder mennesker som er på jorden,
kommer til å prompe pga alt kaninforet de skal måtte spise. Jeg blir ihvertfall svært luftig av grønsaker, særlig bønner.
En mulighet er selvfølgelig å pålegge hver innbygger å gå med en innretning som tar opp all dritten, og opprette
tømmestasjoner for dette, slik at man kan samle opp og utnytte metangassen. Burde være en god ide for NEL,
slik at de ikke bare er avhengig av hydrogen.
Slettet bruker
18.01.2019 kl 16:52 6705

Jeg er helt for at vi kutter i fremmedhjelp for å opprette et eget stipend for MDGere som sendes utenlands til de største problemområdene for å legge sin energi i å faktisk gjøre noe med problemene, istedet for å snakke om de (les: Plage noen andre istedet). Har hørt at både Gaza-stripen og Syria er nydelig utpå vårparten.

Når det gjelder ho Gunhild... Flott dame, arbeidsomt menneske og virker veldig omtenksom. Denne "rapporten" er dog noe korttenkt og det er bare å kimse av, det er glemt innen en uke uansett. Hun vil garantert komme i media og si "å skade mitt rykte er verdt det for å bringe fokus blahblahblah", greit nok. Men det endrer ingen verdens ting. Hele opplegget er poengløst og at det får oppmerksomhet er mer overraskende enn innholdet.
John8
18.01.2019 kl 17:06 6668

Daily Mail-artikkelen har i øyenlokket 483 kommentarer - de er meget interessante og fokuserer på parets narsissisme og hykleri/dobbeltmoral.
Fluefiskeren
18.01.2019 kl 17:40 6871

Er det denne fra artikkelen du tenker på?

«Scientists say the adoption of a 'planetary health diet' is vital to feed the world's booming population without destroying the environment.

The radical plan would mean people eating just 7g of pork a day, 7g of beef or lamb and 28g of fish – the equivalent of a quarter of a rasher of bacon, a 16th of a burger and two-thirds of a fish finger.

Experts say this would prevent around 11million early deaths by 2050 by slashing obesity, heart disease and type 2 diabetes. »
Slettet bruker
18.01.2019 kl 17:52 6848

Likte den kommentaren "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør."

Sånn det er når man lever i en dukkeverden hvor alt er rosa sukkerspinn og det regner kashmir-kaniner fra himmelen. Må ha noe å drive med hun og, har vel ikke så voldsomt mye å fylle dagen med annet enn yoga og grønnsaksmoothie.
<pete>
19.01.2019 kl 09:11 6732

Ein tre vekes tur med Stordalen sin luksusyacht tilsvarar 200 barnefamiliers bruk av dieselbil i eit år.

Stordalen sine juleferiar til Mauritius aleine etterlet seg eit karbonavtrykk tilsvarande 1253 griser.

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-tre-ukers-tur-med-stordalens-luksusyacht-tilsvarer-200-barnefamiliers-bruk-av-dieselbil-i-ett-ar/60723170?fbclid=IwAR3nOwvHFVyiZqHNWPlUZ5y8doAUaCEkVJsixe7tKIY67zQgD4lDD9nJROM
Fluefiskeren
19.01.2019 kl 09:25 7082

Ja. Janteloven står sterkt i Norge,

For ordens skyld. Dere kan ete kjøtt til det tyter ut av ørene. Ingen kan tvinge dere til noe som helst. Det er ikke slik det fungerer. Det er vondt å se hvordan en idealistisk flott dame blir snakket om her på forumet. Og skyller hatet over en dame med en ekstremt smertefull og livstruende sykdom.
Grantchester
19.01.2019 kl 09:26 7075

Experts, experts, experts. Hva med David Attenborough's utsagn om at den optimale befolkningsstørrelsen på vår planet er 1 000 000 000 mennesker, ca. 10% av hva vi har i vente ? I Nederland var befolkningen på 60-tallet ca. 13 millioner mennesker og mange mente allerede da at landet var "fullt". Nå bor det 17 millioner der og det finnes såkalte seriøse politikere som mener at hvis landet skal være "bærekraftig" (enda et fryktelig moteord) fremover bør befolkningen være på 22-24 milioner (ved hjelp av migrasjon). Stakkars lavlandsbeboere.
Redigert 19.01.2019 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Grantchester
19.01.2019 kl 09:32 7064

Jeg leser alltid flest mulig av kommentarene i de engelske avisene, de er ofte interessante og meget velskrevet, velbegrunnet og med masse humor ikke minst. Ref. også Brexit.
Redigert 19.01.2019 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 09:33 7060

Ja, det er en fin logikk. Er man syk er man unnskyldt og over enhver kritikk.
bravi
19.01.2019 kl 09:41 7022

For min del er jeg allergisk mot folk som kommer med pekefingeren høyt hevet og blander seg bort i hva andre driver med.
Har lagt merke til at folk i sentrale østlandsområdet har mere respekt for autoriteter og meningsfrontere enn folk i resten av landet
Fluefiskeren
19.01.2019 kl 09:45 7011

Kanskje det har noe med utdanningsnivåer å gjøre?
Per K
19.01.2019 kl 09:49 6995

Hun har et poeng.Det er mange som burde endre mat vaner drastisk. Se bare i matbutikken hvor mange som kjøper frossen pizza. Det er jo ikke grenser for hva enkelte kaller mat.
bravi
19.01.2019 kl 09:50 6990

Nei tror ikke det, det har mere med saueflokk mentalitet å gjøre.
ken-guru
19.01.2019 kl 09:51 6984

Helt enig med fluefiskeren! De som reiser rundt om i verden med privatfly og stadig vekk på luksusferie i luksusyachter, trenger ikke å ha dårlig samvittighet. Sitat fra Stordalen i 2015: "Det er ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å reise mye med fly". Det bør heller vi som spiser kjøtt nesten daglig ha! Kutt kjøtt, men reis rundt om i verden med god samvittighet!
Redigert 19.01.2019 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Grantchester
19.01.2019 kl 09:52 6980

Fluefiskeren; janteloven, politisk korrekthet og dobbeltmoralisme.
omans
19.01.2019 kl 09:59 6968

Hørte litt på henne i studio på tv sending igår kveld.
Dessverre måtte jeg skifte kanal, pga dette pratet hennes.
Flott dame og vanskelig med sjukdommen, men ikke så interessant eller underholdende budskap.
Luna
19.01.2019 kl 15:12 6775

De som er så sinna og fornærma på EAT og Stordalen bør sette seg bedre inn i saken.
https://tv.nrk.no/serie/lindmo/2019/MUHU03000219
Så henne på Lindmo og det er jo svært fornuftig og intelligent det hun sier.
Slettet bruker
19.01.2019 kl 15:26 6751

så så,snart flyr vi med batteridrevne jumbojetter,-da ordner alt seg...

ta ei pære,og avslutt med ei utsøkt hasselfrø.

6-pack here we come!
Slettet bruker
19.01.2019 kl 16:50 6663

Er vel ingen som er sinna på henne eller sier at det er feil å påstå at vi bør legge om kostholdet. Problemet er vel heller at det kommer fra en person som farter rundt i privat jet og skader miljøet mer enn titalls, om ikke hundretalls, andre.

Bare sånn i tilfelle dere ikke skjønner det: Om Stordalen selv ikke spiser kjøtt på flere år er hele reduksjonen i miljøfotsporet etter dette borte vekk på en eneste heisatur til Sør-Amerika.

For meg er dette bare en del av det komiske med alt sammen. Ønsker å fremstå som et tenkende menneske men er for blåst til å se at sine egne handlinger faktisk er en langfinger i trynet på det hun argumenterer for. Et fantastisk eksempel er jo dette som ble linket lengre opp i tråden: Stordalen hotellene kuttet bacon til frokost akkurat lenge nok til at de ble klar over den potensielle negative økonomiske virkningen for seg selv. Da var det plutselig ikke så farlig likevel ? Er akkurat dette med å late som man har prinsipper som man blåser i på sekundet om det går ut over sin egen velstand. Er litt som med ateister det der, de elsker å rope og skrike om ateisme, men å få de til å signere et papir der du kjøper sjela deres for en tier er søren ikke enkelt (har forsøkt flere ganger).
Redigert 19.01.2019 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
undrende
19.01.2019 kl 22:52 6507

Når det gjelder fru Stordalen, så har hun jo fri spalteplass i hele Norges riksmedia nærmest uansett hva hun måtte finne på. Hun er ikke alene om det, mulig at hun har noe å fare med i motsetning til de fleste andre. Når man ser hva som generelt slippes til av samfunnsvitere m.m i norsk media, som bla Sophie Elise (var det riktig navn) så er dette på ingen måte noe kvalitetsstempel, men tvert i mot, fordummende.
En annen sak om et Stordalen hotell i Bergen, hvor, var det personalets kantine? eller var det frokosten til gjestene som skrøt av å ha tilpasset seg flerkulturen i landet ved å ta bort bacon...…. Hvor hen er man på vei? Man skulle jo tro at dette var en aprilspøk.
Garmis
19.01.2019 kl 23:14 6477

Det er kanskje media som skaper misnøye og tvil. Hvorfor bruker de enhver anledning til å belyse slike menneskers liv, og dersom de er syke tilegnes de også nærmest helgen status. Stoltenberg fikk pris for å redde millioner av mennesker i Afrika, så får han jobben i NATO etter å bombe Libya. Samtidig vet de fleste med litt innsikt at vår jord ikke tåler belastning av for mye befolkning. Det samme gjelder denne fru Stordalen, media blir nærmest trollbundet av disse mennesker som uttrykker noe som media elsker og som selger, men er imot all sund fornuft. Forstå det den som kan, men det kalles populisme og markedsøkonomi. Som driver verden stadig raskere til den totale undergang for menneskeheten.
Slettet bruker
20.01.2019 kl 00:27 6428

Jeg har alltid vært en naturverner og opptatt av miljøet rundt oss.
Enhver diskusjon om å bevare kloden for ettertiden ender til slutt opp med den samme konklusjonen.
Vi har dessverre blitt alt for mange på denne kloden.
Eller som Garmis uttrykker det: "Samtidig vet de fleste med litt innsikt at vår jord ikke tåler belastning av for mye befolkning.
børst
20.01.2019 kl 09:00 6295

Flere store nasjoner og føderasjoner, som Kina, USA, Russland, EU, har en befolkning i tilbakegang. I dag skjer all befolkningsvekst i lutfattige og urolige land i Afrika og Asia. Jeg finner det vanvittig provoserende at Stordalen mener vi i vesten bør spise kaninfor og insekter fordi afrikanere skal få formere seg ukontrollert. Hun bør bare holde godt kjeft og heller snakke om befokningseksplosjonen i Afrika og tiltak for å få bukt med den.