Cash Cost $8/kg ved 100% produksjon ML ?

Randers
REC 18.01.2019 kl 11:34 3355


Det var mange i går som begynte å tro at REC kan oppnå cash cost $6/kg.

Ja, ble nesten "lurt" jeg også... ..men jeg holdt et lite forbehold i det jeg skrev i en kommentar; "Hvis dette er korrekt (6,5/kg).."

Hele setningen var: "Hvis dette er korrekt (6,5/kg), så er det jo sabla bra. Helt utrolig, faktisk".
Og når noe er "helt utrolig" (eller for godt til å være sant), så pleier det ofte å vise
seg at det er nettopp dèt det èr. Altså, for godt til å være sant.

Jeg spurte også; "Hva tror dere total prod kost pr kg blir da ?"

Ingen svarte: https://forum.hegnar.no/thread/19722/view/326524/0


Her er linken til diagram cash cost, s 19: http://hugin.info/136555/R/2231582/877343.pdf


-Den innerste søylen har vært der tidligere også. Det er uklart hva den egentlig viser,
men neppe 6/kg som noen sier. Kanskje ikke 6,5/kg heller.

Det man må se på, er selve pila. Og hva peker den på ?

$7,5 - 8,0 / kg ?

Det er heller ikke helt åpenbart å tyde. Men selv 7,5/kg er jo veldig bra. Det er også 8/kg

-Så er spørsmålet; hva tror dere total produksjonskostnad pr kg blir ?

Kan anta 1,5-2/kg SG&A ?

Hva kan det bli totalt ?

--

-ASP PVin viser nå 6,91/kg. Og PVin har i alle år vært en meget god pekepinne. Prisene må OPP

----

ps. Jeg kommuniserer med folk på HO. Og det jeg skriver om på HO skal ikke
diskuteres på forum jeg ikke deltar på. Folk får kommunisere med meg her. ds



Redigert 19.01.2021 kl 05:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 12:08 3205

Ditto, Randers mer er det ikke å si. Bare og vente på at markedet skjønner dette.
Redigert 18.01.2019 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2019 kl 12:09 3193

Takk for info Randers. Er du short? Tør du bli med over helgen? Glad jeg er ute av short jeg var i fjor høst.
Redigert 18.01.2019 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
questi
18.01.2019 kl 13:55 3019

https://imgur.com/a/u8zz6Mb
Den borteste søylen vil etter visuell beregning tilsvare 5 + ( 5 / 125 ) * 34 = 6,36 USD/kg
Pilens tupp vil etter visuell beregning tilsvare 5 + ( 5 / 125 ) * 51 = 7,04 USD/kg

Jeg ser ellers 3 mulig tolkninger av diagrammet med økende grad av optimisme
1. REC sin produksjonskost vil ligge ved 7,04 USD/kg.
2. REC sin produksjonskost vil ligge ved 6,36 USD/kg, lik som den borteste søylen.
3. REC sin produksjonskost ligger til venstre for den borteste søylen, dvs BILLIGERE enn 6,36 USD/kg
Redigert 18.01.2019 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
questi
18.01.2019 kl 14:39 2847

Ifølge https://www.investopedia.com/terms/u/unitcost.asp
så er betegnelsen Unit cost (brukt i diagrammet) total produksjonkostnad per enhet i hele produksjonsløpet ("...total expenditure incurred by a company to produce, store and sell one unit..").

Følgender er inkludert:
- all fixed costs,
- all overhead costs,
- all variable costs
- all direct material costs,
- all labor costs.
Redigert 18.01.2019 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Randers
18.01.2019 kl 15:52 2710


Hei, du som dukket opp 2 januar i år - og for tiden bruker "therese"-nicket.

Jeg er ikke her for å bedrive kappevending og skrive ut fra om jeg er inn/ute, etc. Og, nei - har aldri shortet noe som helst.
Jeg var/er derimot en av de som aktivt jobber for å forby shorting. I dette ligger det også å få opprettet et shortregister,
(som etterhvert dukket opp) - for å ha en viss kontroll med hva som skjer, så lenge shorting er lovlig.
Dagens shortregister er ikke bra nok, men en start på å få bedre oversikt over elendigheten

https://forum.hegnar.no/archive/thread/2282872/view

--

*Takeoff, 12:08 - "Bare og vente på at markedet skjønner dette."

-Skjønner hva ?

-Har du fått bestemt deg for hvilket nick du skal bruke ?

Jeg syns du skulle bruke nicket du er kjent under

--

*Questi, generelt..

-La oss slå fast med èn gang. Aldri i verden om REC er i stand til å operere med total prod kost på ca 6/kg.

Spør deg selv, hva er cash cost da ?

-Og hvor enn teit den pila begynner å virke som, så peker den likevel ikke på en usynlig søyle. Garantert ?

-REC har tidligere klart (som beste) cash cost 9,4/kg, ved 60% kapasitet (Q1-2018). Som årsak til den
lave cc oppga de bl.a at Silane III gikk lengre enn planlagt - og at de hadde brukt MGS fra 2017-lager

----

-Jeg velger å anta at man bør forholde seg til $8/kg - inntil dette blir avklart.

Mr. Meyer nevner 8/kg, se link til Sa2ori sitt innlegg, nederste avsnitt: https://forum.hegnar.no/thread/19749/view/325305/0

Jeg lurte på hvor J. Meyer hadde fått 8/kg fra. Det var jo nytt det også

-Det er absolutt grunn til å stille spørsmål ved kommunikasjon til ledelsen. Jeg syns det begynner
å bli noe slitsomt. Først var det møtet rett før Jul. Ble rot ut av det. Og hvor mye annet
ble delt med analytikere, som vi aksonærer IKKE fikk innsyn i ?

Meyer`s 8/kg stammer trolig fra det møtet også.

-Nå er det denne pila som skaper virr-varr. Den er trolig plassert noe vilkårlig, og det hører
nok med noe som ble SAGT - men som ikke står skrevet. Jeg velger derfor som
nevnt å anta det er snakk om cc 8/kg

Redigert 18.01.2019 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
rukmini
18.01.2019 kl 16:00 2669

Om man velger å se bort fra søylen, så skal man likevel være relativt negativt innstilt for å få pilen til å peke på 8. I mine øyne så er den relativt klart under midten mellom 5 og 10 og altså ihvertfall mer 7 enn 8.

Dette altså om man tror store børsnoterte selskaper ikke bare plasserer piler vilkårlig i sine presentasjoner.. Noe jeg velger å gjøre.

Det kan vel kanskje være mulig at de har klart ytterligere forbedringer siden diskusjonen med Meyer..?
Slettet bruker
18.01.2019 kl 16:11 2627

Randers - det ordner seg. Takk for din gode rec info. Nå er det snart takeoff og go to gate og helg for min del. Off-line.

--------
Randers
I dag kl 15:52
77

Hei, du som dukket opp 2 januar i år - og for tiden bruker "therese"-nicket.

Jeg er ikke her for å bedrive kappevending og skrive ut fra om jeg er inn/ute, etc. Og, nei - har aldri shortet noe som helst
Randers
18.01.2019 kl 16:12 2617


Ruki - heeee.. ..ble du redd, og følte du måtte skrive noe, liksom ?

Sterkt bidrag, siden det er over 3 mnd siden forrige kommentar fra deg ?

rukmini
18.01.2019 kl 16:26 2566

Ja, for det er jo virkelig antall bidrag som definerer kvaliteten på brukerne på dette forumet..

Sterkt svar forresten, fylt med fakta...
questi
18.01.2019 kl 16:59 2494

Jeg tror ikke 6.36 er usannsynlig..
Dette kan man se fordi fra 60% ned til 25% forsårsaker en økning fra 9,4 til utrolig dyre 15.1, en utnyttelse opp til 100% fra 60% vil da sannsynligvis gi tilsvarende dramatisk effekt på enhetspris den andre veien.

Grovt ekstrapolert ser man hvordan effekten av økte eller minskede %'ers utnyttelse ved MosesLake vil være, med kun disse 2 datapunktene :)
https://imgur.com/a/MPZjolS
Redigert 18.01.2019 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Randers
17.02.2019 kl 22:44 1933


*Ruk, 18 jan 16:00 - "Om man velger å se bort fra søylen, så skal man likevel være relativt negativt innstilt for å få
pilen til å peke på 8. I mine øyne så er den relativt klart under midten mellom 5 og 10 og altså ihvertfall mer 7 enn 8."

-Jeg klarte å oppdage (og finne ut av) noe som ingen andre klarte. Likevel hoster du opp at det er negativt. Solid !

Og når det gjelder den famøse pila, så skrev jeg; "Den er trolig plassert noe vilkårlig, og det hører
nok med noe som ble SAGT - men som ikke står skrevet. Jeg velger derfor som
nevnt å anta det er snakk om cc 8/kg."

Les den setningen NØYE. Og les hva jeg har skrevet i kommentarer ovenfor.
T.o.m headline her var/er helt kurant

----

-TT sa ved tallslipp for Q3 at de kunne komme under $10/kg ved full prod, Denne gangen (ved Q4) sa han under 9/kg.
Altså kan vi NÅ forvente cash cost 8-9/kg ved full prod. (Blir det enda bedre i fremtiden, så får vi juble når den tia kommer).

Markedsforholdene (slik de er nå) gjør at man er ganske langt unna full produksjon av FBR-A uansett

--

*Que, 18 jan 16:59;
du må gi opp å lage drømmespinn om ting som ikke eksisterer. Vær realist

----

-I siste Q-rapport guider forresten REC cash cost $12,8/kg for Q1 - ved ca 25% produksjon. Det er jo bra.

De sier også; "These estimates include the impact of the implementation of International Financial Reporting
Standard (IFRS) 16 regarding leases. Effectively, this standard classifies obligations for
lease payments previously included in cash costs to liabilities and assets"
Redigert 17.02.2019 kl 23:18 Du må logge inn for å svare