Fordelene med elektriske kjøretøy består sier Venstre, men...

Basse
18.01.2019 kl 12:21 1214

det er da ingen fordeler med Elektriske kjøretøy!

Kjære Venstre dette er fakta om EV

1 de har kun el-motor, hvilket er ubrukelig mht kjøreglede
2 de er avhengige av å lagre drivstoff i digre giftbeholdere som slett ikke tåler verken varme eller kulde eller en støyt
3 de er dyre selv med subsidier (og grunnet råvareknapphet vil de ikke bli billigere)
4 batteriet forvitrer kontinuerlig, kortere og kortere rekkevidde (redusert kapasitet) inntil man ikke kan bruke det lengre (og da er det ingen som vet hvordan man skal bli kvitt disse giftbeholderne, eneste løsning synes å være å brenne de, ikke særlig miljøvennelig!)
5 de har slett ikke lavere driftskostnader enn vanlige biler selv med subsidier målt over levetid
6 sprøytet om at EV består av færre komponenter er også tilbakevist
7 EV løftes frem av barnearbeidere
8 EV subsidiene koster mer enn gjelden i alle veiprosjektene i landet

det er meningsløst og uetisk å masseprodusere et produkt som dette
meningsløst å subsidiere et produkt som ikke er økonomisk eller VETTUGT bærekraftig for samfunnet

vi trenger mer effektive bilmotorer med effektiv avgassrensing og lavt forbruk

fin-fint om det kan benyttes mer av diesel og bensin laget av fornybare råvarer

og den utviklingen skjer!

å være blindet og dopet ned på fanatisk syn på at EV skal være den eneste løsningen er uklokt, slutt med det!
Redigert 18.01.2019 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
19.01.2019 kl 17:00 1139

Litt morsomt at nettopp du skriver dette Basse: "å være blindet og dopet ned på fanatisk syn" - så slipper alle vi andre.
Redigert 19.01.2019 kl 19:47 Du må logge inn for å svare

Her er en artikkel fra Teknisk Ukeblad som forteller om hvor sinnsykt store utslipp det blir når man fyrer med ved.
https://www.msn.com/nb-no/livsstil/hus-og-hjem/innsikt-hvor-effektivt-er-egentlig-vedfyring/ar-BBStZrt?ocid=spartanntp
Hvis man hadde brukt like mye penger på å få vekk vedfyring som det er brukt på å sponse elbiler ville det gikk mye større effekt. Se hvor enorme utslippene er pr kg ved uansett om man så bruker rentbrennende ovn.
Luna
21.01.2019 kl 10:29 949

Bensin og diselbilen har ingen fremtid. Hvorfor ikke like gjerne innse det med en gang? Verden må bli fri fra fossile drivstoff.
Elbiler er IKKE hele løsningen, men bensin og disel er like mye gårsdagens fremkomsmiddel som hest og kjerre.
Hvis dere skal velge en håpløs kampsak, hva med å kjempe for Kodak og Betaspillere?
Basse
21.01.2019 kl 10:37 937

Luna

Det du trenger å innse er at "Betaspilleren" her er Litium Ion batteriet. Forbrenningsmotorer og el-motorer vil bli med oss videre i all overskuelig fremtid. Hvordan man gjør forbrenningsmotoren mer effektiv i utnyttelse av drivstoff og hva slags kjemiske komposisjoner som skal være utgangspunkt for drivstoffet som forbrennes vil fremtiden svare på. Per i dag er det mulig å lage de mest klima og miljøkorrekte drivstoff av alt fra vann til poteter, så mulighetene er grenseløse. Hva som forøvrig er fremtiden energilagringsenheter vil fremtiden svare på. Per i dag drømmer man om et såkalt "faststoffbatteri", men uten at det fremskittet den type lagringsenhet vil innebære kan klare å løfte batterier mer enn et lite stykke videre på vei mot den optimale energibærer...som allerede finnes og benyttes til å lage eksplosjoner inne i forbrenningsmotorene. Faststoffbatterier må man dog huske på at enn så lenge kun finnes i drømmeverdenen og det vil ikke være sannsynlig at det sitter slike batterier i serieproduserte kjøretøy eller andre apparater i løpet av de førstkommende 10 årene..

Dagens elektriske kjøretøy som er basert på 1850-tallets teknologi er dinosauren som vil dø først i denne utviklingen. Kun subsidier og upopulære politiske tvangsmidler holder liv i Litium Ion-kjøretøy-bobla. Kom deg ut av boblen før den sprekker.

Redigert 21.01.2019 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
pengex
21.01.2019 kl 10:51 912

Teknologien har null å si her. Bare Venezuela og saudi sitter på nesten 600mrd fat av gørra. Penger og makt er kongen.
Luna
21.01.2019 kl 11:29 883

I 1950 skal verden bruke 0 - ingenting av fossile brennstoff. Innen 1935 skal det halveres. Ellers blir ikke planeten beboelig. Jeg sier ikke at det blir lett, men sånn er det. Vil vi ha en sivilisasjon om hundre - tohundre år? Eller vil vi fortsette å bruke fossile brennstoff? Stadig flere velger å gi neste generasjon en mulighet til å overleve,

Ja de kjører elbil, fyrer med ved, lager bål i skogen og reiser til hytta hvor de også fyrer med ved. Men er superstolte av at elbilen kommer helt frem til hytta, så de redder verden.
Hadde det blitt brukt like mye på å få vekk vedfyrinig som det har blitt brukt på å sponse elbiler så hadde man hatt godt målbare reduksjoner i utslipp her i landet. Men det er ikke så viktig for politikerne da de heller vil ha symbolpolitikk.
Redigert 21.01.2019 kl 12:57 Du må logge inn for å svare

Jeg synes det er en kjempefordel å kunne fylle på med strøm hjemme og på jobb.
Stress å måtte kjøre innom bensinstasjoner.
OZZY
21.01.2019 kl 13:51 813

olje og oljeprodukter har ingen fremtid oppå jordkloden. la olja ligge der den er.
Redigert 21.01.2019 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Hektar
21.01.2019 kl 14:01 807

EV kan bli knall det, men i nåværende form er det helt klart ikke levedyktig.

En ting som er greit å bare få klart for seg, til de som spår "dieseldøden" og kvinker om at det og det selskapet skal avslutte produksjon av biler med forbrenningsmotor: Det er snakk om biler med kun fossilforbrenning som energi. Fossilt drivstoff vil fortsatt brukes, bare at standarden blir en hybridmotor istedet. Om du faktisk ser på cradle-to-grave (eller evt cradle-to-cradle) for EV og euro 6 motorer side om side, ikke bare den ene kjøreturen til butikken en gang i uka med strøm fra din egen vannmølle i bekken, så ser regnskapet forbausende stygt ut for EV, og forbausende bra ut for forbrenningsmotorene.

Men... det er jo fakta. Og fakta er noe entusiaster skyr som pesten.
Biggy
21.01.2019 kl 23:00 734

Jeg kjører både el-bil og en dieselbil.
El-bilen kjører jeg kun for å spare penger i hverdagen.
Menigheten som foretrekker el-biler greier nok selv å betale veiavgifter,men det har vært greit med noen
år med lavere avgifter for å gi el-biler drahjelp.Nå er bilene introdusert og det er på tide å likestille bilavgifter
og driftsutgifter uavhengig av drivstofftype.
Jeg finner det absurd at jeg ikke skal delta i spleiselaget til veier bare fordi jeg kjører el-bil,for veier må også
el-biler ha......

Fy skam deg Biggy. Din skrønepeis.
All bilisme i Norge skal bli billigere.
Bedre avkastning fra et større Petroleumsfond, skal betale veiene.
Vi skal begynne å skape verdier her i landet. Og fremkalle latente verdier.

Du deltar i spleiselaget via andre avgifter.
Hvis du sparer 10.000 på bompasseringer og heller bruker dem på Vinmonopolet så får staten igjen nesten alle pengene likevel bare i form av andre avgifter.?