Nå flyttes avgiftsfritaket fra 30 til 20 år.

mishka
18.01.2019 kl 12:26 3736

Nå kan man importere 20 år gamle biler som veteran i stedet for 30 år gammel som det var før. I tillegg lover regjeringen å ikke øke avgiftene ved innførsel av WLTP normen 1/1-20. Det sistnevnte høres ut til å være for godt til å være sant, så det blir vel som da de flyttet avgiftene til pumpa på diselbiler på 90 tallet. Dessuten så harmonerer det dårlig med alt det grønne pratet til Grande og Ropstad. Innslagspunktet for høyere co2 utslipp flyttes dessuten hele tiden nedover for hvert år så dyrere for de fleste blir det uansett om de ikke velger elbil.

Noen som har lyst på 99 mod. MB. 600 med V12er?

https://www.dinside.no/motor/du-kan-spare-100000--pa-a-importere-luksusbil/70672876#_ga=2.133583758.123868830.1547462738-511290539.1547462738
mishka
18.01.2019 kl 12:30 3729

Hehe, ser lenger ned følgende:

"Dessuten: De vil starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig også etter 2025."

Det betyr bare oversatt fra politikerspråk at fra 2025 skal alle flås enda mer, også eiere av elbil, for å betale trigda til enda flere Kongolesere og Sudanesere.
Redigert 18.01.2019 kl 12:30 Du må logge inn for å svare

Positivt med 20 i stedet for 30
Men likevel nokså pussig at 20 år gamle bensin/ dieselbiler det kan de altså unne oss, men ikke helt nye?
Det vil vel si at det var bedre med høyere utslipp likevel da?
mishka
18.01.2019 kl 12:42 3700

Joda, men begrunnelsen er at det er så få som vil benytte seg av dette og at de kjører lite med klenodiene.

Og for den som tror det blir noe særlig bedre:

"Her er andre punkter fra
regjeringserklæringen som omhandler CO2 og biodrivstoff:
Trappe opp den flate CO2-avgiften med fem prosent årlig, for alle sektorer fram til 2025. Provenyet brukes til å redusere skatter og avgifter for berørte grupper, for å lette omstillingen. Andre relevante avgifter (blant annet HFK/PFK) økes tilsvarende.
Følge en forutsigbar opptrappingsplan for biodrivstoff etter 2020, for å nå målene for utslippskutt i transportsektoren, basert på teknologiutviklingen og utviklingen i alternative energibærere. Opptrappingen tar sikte på å foregå uten bruk av biodrivstoff med høy avskogingsrisiko. For å sikre drivstoff til eldre biler innføres 98E0 som sikringsstandard for bensin."
Redigert 18.01.2019 kl 12:44 Du må logge inn for å svare

Bedre nei, det virker ikke som det har slått politikerne at de burde forsøke å gjøre ting bedre.
Det går da stort sett i hvordan alt mulig kan bli vanskeligere for folk flest.
Magasaki
23.01.2019 kl 17:16 3459

Nå skal de lokke svake sjeler til å kjøpe miljømonstre som egentlig bare kan stå i garasjen pga astronomisk forbruk. Enda flere utrangerte biler i et land med høyeste alder på biler og derfor forurensning. Tragisk FRP politikk.

Er dette noe EU-greier som tar sikte på å prakke på oss alle de gamle bilene de selv ikke trenger lenger ?
At de melker oss her også ?
Veteranbiler er ikke noe du kan kjøre med til daglig. Det blir mest hyllevarmer i garasjen. En søndagstur i
ny og ne.

Joda, positivt at nordmenn nå kan ta inn 20 år gamle biler og «kun» betale moms, når momsen er på hele 25% så blir det jo uansett dyrere enn inn til andre land som stort sett ligger på 20% moms.

FrP står bak dette, AP og de andre blodsosialistene ville aldri godkjent dette.

Men likevel kjipt at nordmenn må fortsette å betale sinnsyke avgifter på nye biler.

Redigert 23.01.2019 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Magasaki
23.01.2019 kl 19:28 3397

Jeg er enig i Fjorgubbens synspunkt på nye biler. Nye biler er sikrere og forurenser mindre. Det virker veldig rart å ha store avgifter på dem. De som kjøper bil gjør det vel fordi de trenger den som hovedsak. Nordmenn tar mer enn ofte opp store lån for å kjøpe bil. De kunne vært lavere og biler depresierer som regel voldsomt fra nye. Vi andre som ikke bruker bil klarer oss uansett.