REC (Sell tp NOK0.4): Another year of import tariffs in China

Sa2ri
REC 18.01.2019 kl 21:08 36247

SB1M og Jonas Meyer har akkurat sluppet en oppdatering på REC hvor det ser ut til at det er bekreftet at tollen forlenges. De sier følgende:

REC (Sell tp NOK0.4): Another year of import tariffs in China

Conclusion
We downgrade our recommendation on REC to Sell from Neutral and maintain our target price of NOK0.4 per share. The Chinese Ministry of Commerce (Mofcom) announced this evening that it is prolonging the import tariffs on polysilicon to January 18, 2020. Thus, combined with a weak polysilicon market and a limited cash position, we see a high probability for a shutdown of Moses Lake and a need for external funding within 12 months. There are three events that may accelerate the need for external funding, including an indemnity loan of USD25m, a tax claim of USD30m and a change in working capital from USD-32m. The tax claim may in a worst-case scenario result in a payment of USD250m, which could bankrupt the company. Even in a best-case scenario where China cut the import tariff on polysilicon (which it prolonged only hours ago), we believe REC may need external financing to ramp up capacity.

Our analysis
12 months liquidity runway at best. REC had a cash position of USD41m at the end of Q3 2018 and the minimum operating cash is estimated to c.USD20m. We estimate that the liquidity runway is approximately 12 months in the current market, but the aforementioned indemnity loan, working capital and tax case may accelerate the need for external financing. The tax case may result in a payment of USD250m due within two weeks after final decision, which most likely would result in bankruptcy. Thus, we argue that the company deserve a very low valuation, at best.

又一年的关税 – Another year of tariffs. REC’s last straw of hope is that China remove its five-year-old import tax of 57% on polysilicon, which it just decided to prolong for another year. Given the latest trade talk between the US and China, we would never say never, although the case looks weaker. According to a google translation of an announcement from Mofcom, six Chinese companies including GCL-Poly applied for continued import tariffs. The announcement was published in Chinese only minutes before the Oslo Stock Exchange closed today, and we argue that the share should trade down on Monday morning.

Valuation. We value REC on a scenario based SOTP approach, which gives an equity value below zero in several of the scenarios.

Analysts
Jonas Meyer"

Sluttauksjonen i dag var derfor ikke styrt av shortere som ønsket å "presse" kursen ned slik enkelte hevder.
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Angeland89
19.01.2019 kl 17:14 10783

Bare rart at det virker som at Hegnar er eneste plassen som kommer opp.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 17:41 10688

Greit at sa2ri legger ut dette her, men det jeg ikke skjønner at du her gir uttrykk for at 1. mars ikke han noen betydning i dette bildet slik du ser det.
Vi har jo sett at Kina legger seg flate og vil ha løsning på handels konflikten https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Kina-legger-frem-forslag-for-aa-eliminere-handelsubalansen
Her kan også nå som en del av handels konflikten bli til at Trump fjerner tariff på solar for Kina, da er det ingen vei tilbake for Kina og de må fjerne tilsvarende.

Synes det er rart at Sa2ri ikke ser dette som for meg er ganske åpenbart kan skje 1 mars?. Som flere med meg ser her inne er at tariffen videreføres inntil i 1år, mens mofcom undersøker og vurderer hva slags vedtak de skal lande på. Mofcom har altså ikke besluttet enda om det er grunnlag for å videreføre tariffen.
Her er det åpent for argumenter og motsigelser osv som garantert REC blant annet vil sende inn.

Istedet fokuseres det i mine øyne blindt på hva Meyer sier og du er veldig opptatt av at vi her skal få en nedgang i kursen, men selv Meyer mener vel at det fortsatt er en sjanse så vidt jeg skjønner.
Det jeg synes er litt rart at det virker som både du og SB1M er veldig opptatt av at den skal ned. Virker litt som det er en felles interesse fra deg og Sb1M om dette. Stiller bare spørsmålet da jeg alltid er skeptisk, håper du tåler dette.

Kan godt komme en nedgang, men da blir det isåfall trader/shorter styrt for og skremme ut små aksjonærer, for det første er ingenting avgjort og kursen er kjørt veldig langt ned allerede.
Vi har både Butte og en spennende interesse for tomter rundt Rec sine fabrikker ang batteri delen + Yulin andelen igjen selv om Mose lake måtte stenge 100% . Skjønner overhodet ikke hvorfor kursen skulle gå mer ned enn den allerede har gjort.

En annen ting, håper du ikke blir sur pga av at jeg spør, liker at du legger ut informasjon osv men du har jo vært veldig opptatt at jeg kopierer enkelte av Anton sine innlegg jeg finner interessant. Gjør ikke du akkurat det samme med SB1M og Jonas Meyer?, virker litt rart at du svelger alt han sier uten å stille spørsmåls tegn? Skjønner du er kunde der, men dog.
Selv kopierer jeg Anton da jeg synes han har det fundamentale innsiktet, men hopper mye over alt det han skriver. Håper vi kan en seriøs samtale om dette, og ikke bare si gå til ypperstepresten din du som du pleier si.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Wonderboy
19.01.2019 kl 17:48 10656

Falco, dette hva Sar2ri gjør og ikke gjør er detaljer..... hold fokus nå og det er på rec....
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 17:48 10645

Angeland89 se tråd rischioso har laget og de siste innleggene. Greit og lese gjennom.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.01.2019 kl 18:27 10530

Falco, du er et null! Du, Risc og noen andre tullinger som i villfarelsens desperate håp starter å sause sammen egne fantasier om hva nok MOFCOM egentlig mener med meldingen fra i går, fordi dere er pissredde for mandag morgen. Meyer var kul type når han tidligere i uka lanserte REC som tradingbet over helga. Ikke sant?! Men ikke nå lenger, nei! Og se nå hva du og Risc skriver:

"Som flere med meg ser her inne er at tariffen videreføres inntil i 1år, mens mofcom undersøker og vurderer hva slags vedtak de skal lande på. Mofcom har altså ikke besluttet enda om det er grunnlag for å videreføre tariffen. Her er det åpent for argumenter og motsigelser osv som garantert REC blant annet vil sende inn."

Som jeg har påpekt en tid, og som også du bør ha skjønt siste døgn, så står sosialistene i Kina over loven. MOFCOM er polistisk styrt av kommunistpartiet. Da tariffene ble innført i 2014 fikk REC eksportere tollfritt solargrade tom. 31/7/2015 under PiT. Altså, at REC's FBR var viktig for å kunne produsere solar lenger ned i verdikjeden til kinesisk re-eksport til ROW. Strategisk viktig, altså for kineserne. Siden har REC knappest eksportert solar til Kina, og MOFCOM/kineserne kunne ensidig hvilken dag som helst ha redusert eller hevet tariffene, hvis de bare ville. Grunnlaget for dumpinganklage har ikke eksistert på flere år. Og tariffene er nettopp antidumpingstariffer for polysil. Siden amerikanske produsenter knappest finnes i det kinesiske markedet trenger ikke MOFCOM enda et år på å undersøke noe som ikke skjer, heller ikke gjennom 2019.

REC er partner med den kinesiske stat i TianHong REC. Også REC kan sende så mange klager de vil. Dette er en kun en politisk sak. Og den avgjøres kun gjennom en omforent handelsavtale for solar. Det var dette jeg diskuterte med bl.a. deg på tråden i forrige uke: https://forum.hegnar.no/thread/19137/view

Da var du på gråten fordi jeg ville ha en diskusjon om ikke 1/3 var en mer reell dato enn 19/1, nettopp fordi jeg påpekte at JUM hadde diskutert avvikling av tariffene kun som del av handelsavtale samme dag, uten å nevne 19/1. Men det er bra også du kan lære, for nå er det altså 1/3 som er blitt suttekluten din.

Og så til slutt - her ser alle dere muppets oppskrift på en mulig løsning til 1/3:
https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/united-states/article/2182622/heres-win-win-zero-tariffs-trade-deal-donald
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 18:39 10493

Har du ikke noe vettug å si Nemi så har jeg alltid lært at person angrep du stadig kommer med til alle ikke fører noe vei, noe du tydeligvis ikke skjønner.
Bortkastet lesing som jeg ikke gidder kommentere.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Angeland89
19.01.2019 kl 18:41 10477

Det er jo forsåvidt innafor taktisk å ikke fjerne tollen når man skal ha samtaler en drøy måned om å heve toller. Blir den hevet nå så er den ikke leverage I samtalene. Men er den der så kan den brukes i hestehandelen for å beholde andre tariffer man heller vil beholde.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
19.01.2019 kl 18:45 10453

Merkelig at du skriver slikt. Sa2ri la ut en viktig opplysning som han hadde tilgang til og som logisk forklarer duppet i sluttauksjonen, og som vil forklare nedgangen på mandag som kan bli opp mot 10%. Jeg håper det motsatt skjer for alle som satt over helgen. Men stiging i REC kursen siden jul var basert på forventinger til at straffetollen går ut på mandag. Det skjer ikke, og en ny runde ørkenvandring settes i gang, kanskje til 1. 3 kanskje lengre, men en ny periode med usikkerhet igjen innledes fra mandag. Dropp konspirasjonsteorier - REC får ikke solgt det de produsere til konkurransedyktige priser i verdens viktigste marked, og lagt ned produksjonslinjer. Jeg kjøpte pga casen at de kan selge fritt igjen fra inventory i 1Q 2019, og lade opp med cash som de trenger for å forsvare høyre kurs.

Det er flere her som har gitt uttrykk for at de er dritt lei ABs mobbing, nedspamming og selvrealiseringen. Respekt det. Det Jonas Meyer skriver er derimot svært nyttig lesing da dette kommer fra en analytiker, og gir oss her inne en pekepinn på hvordan REC er vurdert som aksje av husene. De holder nøkkelen til hvor RECs kurs går.

Vi er her for å tjener penger fra aksjehandel, ikke noe mer. Det er to retninger en aksje kan ta - opp, eller ned. De siste ukene var retningen opp pga forventinger, det grunnlaget er nå fordampet, da er de neste ukenes retning mest sannsynlig ned.

Om nye opplysningen kommer rundt MOFCOMs avgjørelse er til fordel for REC, eller at selskapet inngå partnership for levering til batteri produksjon eller annet, kan kursen stiger. Vi er alle klare over potensialet. Jeg synes Sa2ri får nok pepper her inne som jeg mener er feil.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Angeland89
19.01.2019 kl 18:51 10425

Er det myntet på min comment? Eller Falco sin som du quoter.eller er det Hegnar chatten som ikke kobler sub comments korrekt?

For jeg så ikke helt relevansen i kommentaren koblet til min. Nevnte bare at det ville være dumt av Kina å gi fra seg billige kort før forhandlingene. Så kanskje derfor 20.1 ikke blir noe av. Eller om det blir noe av så er det for å ha goodwill. Hva som er best er muligens vanskelig å si, men satser på første.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 18:51 6181

Hva er det du ikke skjønner? Hadde jeg basert meg på hva en analytiker eller en som skriver her på hegnar i min portefølje uten å stille spørsmål, ja da hadde jeg ikke tjent mye penger på Oslo børs.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
19.01.2019 kl 18:52 6167

Ikke til din kommentar nei. Jeg svarte på Falco sin kommentar.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
19.01.2019 kl 18:59 6149

Vi er små folk som surfer på bølgene de store skaper. Jeg lytter til det analytikere skriver. Som oftest har de svært annerledes meninger om REC enn det man leser her inne på HO. Retningen RECs sin kurs tar stemme oftest med det analytikerne mener.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 19:07 6130

ehh nei, du kan umulig ha lang fartstid i rec.
Analytikerne/husa har spådd feil i rec mang en gang ang kurs. Den største feilen de har gjort var vel splittelsen rec måtte gjøre med recsil - recsol for at disse skulle skjønne verdiene i selskapet.
Men det er en annen diskusjon tar kvelden fra hegnar, så fortsatt god helg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
19.01.2019 kl 19:11 6116

Jeg tjente over en million på den, brukte mine tegningsretter til å kjøpe RECSOL, solgte med 5 gangers gevinst og gikk tilbake inn i RECSIL, og så steg de voldsomt ila vinteren.
Ro deg ned lille mann.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.01.2019 kl 20:42 5989

@Falco1 (eller er det Lavogna/Takeoff/INVESTOR vi skal kalle deg?):

Du stiller et konkret spørsmål og jeg skal derfor forsøke å svare etter beste evne. Ser derimot etter hvert som jeg skriver at dette svaret blir veldig langt og det var egentlig ikke meningen. Vel, her er uansett mine svar på noe av det du spør om:

Jeg la ut en melding fra SB1M tidligere denne uken som "alle" omfavnet fordi Meyer sa at det kunne være en mulighet for en "trading buy" i forbindelse med helgen. Ikke mange som klaget på den meldingen da aksjen steg bra pga dette. Hadde det kommet en løsning på tollen i løpet, eller over helgen, ville REC steget mye på mandag.

Så kom fredag og kursen hadde steget bra både torsdag og fredag, sistnevnte derimot ikke så mye som jeg trodde hvilket i seg selv var et "rødt flagg" jeg burde ha sett. Etter børs kom det en melding fra samme analytiker (SB1M og Meyer) hvor det fremkommer at tollen blir videreført "inntil ett år". Dette er utelukkende negativt da mange som har kjøpt aksjer i REC basert på en mulig løsning ila helgen, ikke får den forventede (risk/reward betraktning) gevinsten de gamblet på kommende uke. Kursen vil derfor med all sannsynlighet gå nedover på mandag, kanskje ganske kraftig, noe de som sitter short kanskje også vil utnytte. Din "ledestjerne" (les: ypperstepresten) har vel sagt at når kursen stiger så kjøper shorterne - det har han rett i - gjett da hva som skjer hvis kursen synker. Spørsmålet du og andre bør stille dere er - hvorfor skal de som "gamblet" på at det kom en løsning i helgen sitte med disse aksjene på mandag (eller utover uken)?

Jeg forstår at du og andre klamrer dere til halmstrået 1.mars - håp er det siste som "slukkes" i et menneske og mange har et behov for håp når det kommer til aksjen REC. Det er derimot ikke noe som indikerer at polysilicon er en del av forhandlingene. Ja, noen har nevnt "energy" og derfor bare må poly være en del av dette. Personlig tror jeg de som håper på dette tar feil. Det er ingen ting som underbygger dette håpet som jeg har funnet så langt. Ingen ting er bedre enn at noen kan publisere en link, eller noe annet med substans som underbygger dette ståstedet. Jeg har lett men finner ikke noe.

Jeg er opptatt av å dele informasjon jeg får tilgang til, men det ser ut til at du og andre ikke er interessert i faktaopplysninger om REC. Jeg vurderer sterkt om jeg skal slutte med dette da folk ikke evner å diskutere det som deles, men derimot er mer opptatt av å rakke ned på den som deler, synse om hvilken agenda vedkommende har osv. Jeg mener det å dele informasjon er en fordel alle kan dra nytte av, men det som deles bør ha en viss substans og være uhildet. Yppersteprestens betraktninger på et annet forum er vedkommende sin personlige mening, ikke en analytisk tilnærming til aksjen REC (jeg er klar over at vi nok ikke er enige om akkurat dette). I tillegg hadde vedkommende en konto på HO som h*n velger å ikke bruke (uvisst av hvilken grunn). Det å diskutere med "noen" som tilkjennegir meninger på dennes valgte fora, uten å kunne imøtegå disse direkte med den det gjelder, er lite hensiktsmessig.

Meyer er en analytiker som må kunne stå inne for sine meninger, og underbygge disse - det er jo det han får betalt for, og informasjon fra han og hans likemenn er noe markedet "lytter til". Ypperstepresten lever i den villfarelse at h*n styrer markedet. Vel, h*n om det. Mange her inne er tilsynelatende lei selvskrytet, manglende ydmykhet, og evnen til å lytte i tillegg til at vedkommende anbefaler alle andre å støttekjøpe for så å snu seg rundt og bruke sin påståtte markedsmakt til å "snakke aksjen ned" for h*n skal ha billigere aksjer. Alt under 1,- er risikofritt?! Forstå det den som kan.

Prasch (som jo også er analytiker) har ved enkelte anledninger diskutert på tråder om REC, hvilket er prisverdig. I de tilfellene noen har stilt direkte spørsmål har Prasch derimot ikke redegjort noe særlig mer rundt det han har delt her inne. Det er greit, for det skal han dele med kundene sine, ikke oss. Vi betaler jo ikke for dette. Det finnes ingen gratis lunsjer i aksjemarkedet - alt du kan tjene penger på må du (og andre) betale for på en eller annen måte. Når det er sagt, hadde jeg hatt tilgang til informasjon fra flere analytikere, eller de jeg har tilgang til hadde kommet med noe mer om REC, hadde jeg delt dette også uavhengig om det er positivt eller negativt.

Mange forumdeltagere kommer også med nyttig informasjon, og er villig til å "stå i krigen" og forsvare sine meninger her, ikke via andre. Slik er det ikke for øyeblikket med ypperstepresten, i hvert fall ikke her inne, og vedkommende kan derfor (inntil h*n velger å "logge seg på HO") pleie menigheten sin på valgt fora. Nevner i denne forbindelse Nemi's som har kommet med en del interessante betraktninger rundt Kinesere og hvordan de tenker/opptrer. I tillegg kan h*n også en del om det markedet REC opererer i. Dette, i tillegg til mange andre kilder, er for meg nyttig informasjon (basis kunnskap) som jeg tar med meg når jeg vurderer mine investeringer i REC. Andre kommer med nyttig informasjon knyttet til teknisk analyse (spanjolen for øyeblikket - fattigstakker tidligere - Hammer også for den del). Randers også er en "tallknuser" som kommer med nyttig info fra tid til annen. JohnnyBeGood har tidligere delt/kommet med en del interessant info som mange kan dra nytte av. Det er sikkert fler. Jeg er ikke nødvendigvis enig med alle disse, men hvis jeg kan lære noe av andre er jeg takknemlig for det andre deler, og det jeg får tilgang til må ikke nødvendigvis være positivt. Hvis jeg får informasjon som er etterrettelig, og dette er noe jeg vurderer jeg bør handle på, ja da gjør jeg det.

Konklusjonen blir derfor: basert på den informasjonen jeg har sett/fått tilgang til er jeg akkurat nå av den oppfatning at REC ikke er en aksje som jeg skal vedde på oppgang i, heller tvert i mot kanskje. Slik det ser ut for meg, har REC en del utfordringer de må løse på både kort og mellomlang sikt og veien videre er derfor ikke helt krystallklar.

Ønsker deg, og alle andre, en fortsatt god helg.

Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 21:14 5916

Et lite spørsmål Sa2ri, har ofte lurt på hva som er agendaen din, er du ansatt av noen, har du aksjer i rec eller er du short, eller er det andre ting? Venter spent på svar.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.01.2019 kl 21:18 5901

@Sirius:

Merkelig spørsmål, men siden du spør:

Agenda? Må man ha en agenda for å følge en aksje? Vel, jeg har ingen agenda.

Jeg er så heldig at jeg hever lønn hver måned, så ja, jeg er ansatt av noen.

Jeg diskuterer ikke mine posisjoner i REC eller andre aksjer, men jeg kan si så mye som at jeg p.t. ikke er short i REC.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Alfonso
19.01.2019 kl 21:19 5881

God kveld nemi’s
Forventer du en løsning på dette muligens 1/3.? Ser du det som sannsynlig da at tariffen blir borte? Leser innleggene dine og ser at også du tok det som overraskende det som kon frem i går kveld. Setter pris på svar.
Alfonso
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 21:22 5873

Takk for svar selv om jeg ikke ble noe klokere, god helg.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.01.2019 kl 21:34 5828

Stå på Sa2ri. Vi setter svært stor pris på innleggene dine. "Vi" er dem du kan regne med har vært gjennom noen kvartalspresentasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 21:40 5810

Og hva er så agendaen din Nemis, for min del er det å tene litt penger når jeg først kjøper en aksje, solgte det meste i går men sitter fortsatt med en liten post.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.01.2019 kl 22:13 5735

Jeg har vært åpen på det her på HO tidligere når jeg har blitt spurt. Jeg kjøpte 1000 REC aksjer våren 2017, og tanken på at REC-aksjen kanskje kan komme til å ta et dypdykk, eller sågår til og med krakke, skremmer meg virkelig. Så vi har nok samme mål - sørge godt for penga våre. Og på den annen side, jeg kan komme til å daske vilt til, og gjerne doble beholdningen der nede på ny tp 0.4. Derfor synes jeg det er lurt å følge med over tid for å få med seg vesentlige endringer som påvirker selskapet. Som i disse dager med Meyers siste uttalelse om "...an equity value below zero in several of the scenarios". Hvis ikke alle som skrev på HO kun tenker kjapp-inn, kjapp-ut, så kunne de denne uka både reflektert over, og kjøpt dobbelt så mange aksjer nå for de samme penga som for et år siden. Det hadde vært lurt. Ikke nekt!! Og kanskje til og med tre ganger så mange om få uker. Og for å se hele bildet, er det lurt med kunnskap over tid. Det tror jeg nok. Kall det gjerne agenda.

Tre ganger så mange aksjer for de samme penga der nede på 0.4 som for et år siden. Det blir saker, det. Og jeg har penga klare. Vært med ei stund, forstår du.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
halvpris
19.01.2019 kl 22:13 5730

Virket som de store husa som er hovedshorterne i Rec forholdt seg rolige i går og dekket ikke inn. Regnet med eller visste at 1 mars blir dagen det avgjøres.

SB1M og Jonas Meyer gikk stikk motsatt og rota det til med en annbefaling ?????????????
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.01.2019 kl 22:22 5709

Dow Chemicals, som eier Hemlock Semiconductor gjennom JV, hadde en rolig dag og steg 1.5% fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.01.2019 kl 22:24 5695

Kan du resonnere hvordan du kommer frem til den konklusjonen da du, i likhet med alle oss andre, må vente til mandag ettermiddag for å få en oppdatering fra shortregisteret.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2019 kl 22:27 5681

Takk for svar nemis, regner med at du mener 1000k aksjer, solgte 900k i går og sitter igjen med 100k , det ble da noen kroner fra 62 øre til 74 øre. Du får ha en god helg videre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
kongkveite
19.01.2019 kl 22:33 5654

Skremme, skremme, skremme. ?Gjesp.. Butte alene forsvarer kronen.. det ordner seg for znille gutter ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
FAR100
19.01.2019 kl 23:19 5639

Takk nemi's for linken. Interessant lesing om "zero tarriffs trade deal". Dette kan bli en realitet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
tommy00
19.01.2019 kl 23:30 5606

Lett å forstå at kineserne ønsker å beholde alle forhandlingskort de kan i forhandlingene om handelsavtale med USA, men selvsagt skuffende at de forlenger importavgiften. Prisene på poly er for tiden så lave at det ikke ville generert mye cash uansett om ML kom i full produksjon nå.Rec hevder at prisene skal opp i løpet av året, så dette og utfallet av skattesaken er nok viktigere for cashsituasjonen det kommende året enn om de fikk tilgang nå. Rec har hevdet at poly muligens er del av forhandlingene som nå foregår, så det kan jo ikke utelukkes at tilgangen ordnes gjennom en eventuell handelsavtale, og da vil evt tilgangen kunne sammenfalle med at prisene på poly er høyere. Om Rec hadde fått tilgang nå ville denne tilgangen uansett kunne blitt stoppet igjen om det ikke ble en ahandelsvtale mellom USA og Kina, så jeg tviler på om ML ville blitt satt i full produksjon før en slik avtale var etablert uansett...
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
nemi's
20.01.2019 kl 09:57 5297

Jøje meg. Ikke noe lørdagsfri hos MOFCOM, nei. De har nå funnet ut at de glemte å legge ut også Announcement No. 2 på fredag. Så den har de tilbakedatert og lagt ut nå. Klart også Sør Korea skal med.

Denne kom senest - Announcement No. 2:
2019-01-18 13:58
Announcement of the Ministry of Commerce Announcement No. 2 of 2019 on the final review of the anti-dumping measures against imported solar-grade polysilicon originating in the United States and South Korea
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.mofcom.gov.cn%2Farticle%2Fb%2Fe%2F201901%2F20190102828086.shtml

Her er altså den første - Announcement No. 3:
2019-01-18 15:00
Announcement of the Ministry of Commerce Announcement No. 3 of 2019 on the final review of the investigation of imported solar-grade polysilicon countervailing measures originating in the United States
https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fwww.mofcom.gov.cn%2Farticle%2Fb%2Fe%2F201901%2F20190102828115.shtml

Og en påminnelse:

Husk JV-avtalen fra i fjor. Det er sosialistpartiet som bestemmer hvor mye REC-aksjonærene skal måtte betale for å kunne kjøpe seg opp til 49% om to år. Hvis dere da ikke heller vil bruke sparepengene deres til å kjøpe noe annet her i verden til markedspris.

REC Silicon will have the option to either buy back the 33.94% equity interest from SNF pursuant to a valuation and public bidding process as required by PRC state-owned asset disposal regulations, or continue to maintain solely a 15.06% equity interest in the Yulin JV.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
bokaj70
20.01.2019 kl 10:46 5200

Lad AB hvile i fred på shareville. Han har hånet alle der har solgt (tradere og inkompetente aktionærer) siden kursen var 15 Nok. Og altid knust "modstanderne" ved at købe deres aktier.. alt hvad der er sket har ubetinget været positivt for REC.
Fakta er at han har fejlet totalt som investor og i sine betragtninger i en årrække hvor aktiemarkedet har været enormt lukrativt. Jo mere han har tabt jo mere har vanviddet taget over indtil det var ham som styrede kursen på REC med hård hånd.

Diskuter med AB på shareville og hold ham ude af trådene på HO.

Kina ønsker at dominere dette markedet totalt og kan de slippe af sted med at holde REC ude vil de gøre det. Jeg håber på en løsning men risikoen for at REC (bortset fra de 15%) må affinde sig med en forretning uden tilgang til Kina er reel.

En løsning på Handelskrigen hvor Kina kan slippe afsted med den form for protektionisme er for mig urimeligt men det er benhård forretning og i sidste ende vil man enes om et kompromis som måske, måske ikke kommer REC til gode.


Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.01.2019 kl 10:41 4749

Da kom denne nyheten på TDN. Noen vil sikkert påstå at dette vil resulterer i at kursen eksploderer oppover. Jeg deler nok ikke den oppfatningen, og tror dette kan være med på å tynge aksjen ytterligere i dag (kanskje også i morgen når handelen i USA igjen er åpen):

REC:SPAREBANK 1 MARKETS NEDGRADERER TIL SALG, KURSMÅL 0,40
Oslo (TDN Direkt): Sparebank 1 Markets nedgraderer anbefalingen på REC til salg fra nøytral, mens kursmålet settes til 0,40 kroner.

Det fremkommer av en analyse fra meglerhuset mandag.

Meglerhuset mener kombinasjonen av et svakt polysilisium-marked og begrenset kontantandel i selskapet gir en høy sannsynlighet for nedstigning av Moses Lake eller behov for emisjon innen de neste 12 måneder.

Sparebank 1 Markets påpeker at det er tre hendelser som kan akselerere behovet for ekstern finansiering, nemlig erstatningslånet på 25 millioner dollar, et skattekrav på 30 millioner dollar og endring i arbeidskapital på rundt 32 millioner dollar.

"Skattekravet kan i det verste tilfellet bli en betaling på 250 millioner dollar, hvilket kan bety konkurs for selskapet. Selv i det det beste scenarioet, der Kina kutter importskatt på polysilisium, tror vi REC kan behøve ekstern finansiering for å øke kapasiteten", skriver meglerhuset.

- I helgen videreførte Kina toll på silisium ett år til, og i våre estimater er REC tom for penger innen 12 måneder. I tillegg har REC en skattesak som jeg føler er 50/50 om de vinner eller taper. Taper de den er de i beste fall tom for penger, i verste fall konkurs. I det beste scenarioet er aksjen verdt ca en krone, men det virker som best case uansett er en emisjon, sier analytiker Jonas Meyer i Sparebank 1 Markets til TDN Direkt.

NS, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.01.2019 kl 11:17 4654

0,62 var et nivå aksjen stanget litt mot på tur oppover - det kan vise seg å være støtte også og vi tester nå dette nivået. Ryker 0,62 er det derimot liten støtte å finne før forrige bunn ved 0.503 unntatt en marginal støtte på ca. 0,57.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
XL11
21.01.2019 kl 11:26 4568

Ikke noe nytt i den meldingen for de som har vært på nett i helgen, men det så ut til at menigheten ikke trodde på dette før Meyer/TDN bekreftet.
Større sjanse for konkurs enn emi, spør du meg, for nå brenner det under føttene til TT & JUM.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.01.2019 kl 11:32 4502

Shorterne leker seg og finter ut alle de som kom inn i påvente av at straffetollen skulle forsvinne helt eller delvis. Når dette får roet seg så er vi tilbake til start. Da ble jeg plutselig en aksjonær med et langt lengre perspektiv enn først planlagt og jeg er nok ikke alene om akkurat det...:)

Uansett så er dette en overreaksjon så får man heller kjøpe det man skal og legge disse i skuffen i påvente av at det snur og akkurat det kan skje når som helst spesielt i disse forhandlingstider.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
John8
21.01.2019 kl 11:37 4443

For de som er interessert i hvordan det amerikanske aksjemarkedet åpner:
Idag (21 01) er Martin L King day - alle markeder stengt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2019 kl 11:41 4405

Overreaksjon er vel bare fortegnet. Denne mannen har sagt 40 øre flere ganger. Å jaggu klarer faktisk traderne det store igjen. Her snakkes det om konkurs osv. Hvor seriøst er dette??, Sa2ri tar du virkelig dette seriøst eller er du endel av spillet hva vet jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.01.2019 kl 11:46 4361

Det er ikke første gangen dette skjer hverken i dette caset eller andre case. Alt som kan tolkes negativt blir brukt for alt det er verdt og motsatt når det er noe positivt så ikke noe nytt under solen og av samme grunn får man gjerne en overreaksjon begge veier til tider så det gjelder å benytte mulighetene mens man kan for ingenting varer evig...

At flere shortere benytter denne anledningen i dag til å redusere shorten er like sikkert som at det kommer en ny dag i morgen.

Når det kommer til Sa2ri så vil nok også han bli positiv etter hvert for ingenting er statisk ei heller Sa2ri...;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2019 kl 11:48 4335

Sikkert men han mener andre hyller Anton, men jaggu svelger han hvert ord Meyer sier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare