Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 37263

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Flipper
25.08.2019 kl 23:49 4270

Kina MÅ HA kull. Deres eget kull er ikke egnet til å brukes til å koke mat, går KUN til kullverk som
kan bruke det, i kombinasjon med olje, dvs. Kullet knuses til veldig små partikler og når under trykk
så sprutes olje inn i brennstoffet, for max effekt. Vi vet alle hvor mange kullverk Kina har, Mange
hundre, vis ikke tusenvis. De bygget for 15 år siden et nytt kullverkt, hver 3dje dag .....

Mao. for coocking oil må de importere, og for verft industri og annet, Iron Ore.


JIN sin tonnasje kan selvsagt brukes. Skipene vil fra 1.januar bruke lav-svovel-bunkers, maskinene er fuel-effektive og i henhold til lovlige grenseverdier for utslipp. Også de nye reglene for ballastvann-behandling er oppfylt. Jeg anbefaler folk å lese de siste rapportene til Jinhui, særlig det som omhandler miljø.

Om du vil være aksjonær i et firma som ledelsen bruker som lommebok er Jinhui antagelig toppvalget.

Når man ikke kan ta ballen (les: skipene) så ta mannen (ledelsen). Alltid mye skepsis og mistro til Jinhui, men historikken siden introduksjonen viser irriterende nok for noen at selskapet står seg godt i forhold til peers hva kursutvikling, emisjoner o.a. angår.

Er egentlig fremtiden i såkalt kombinasjon shipping, og hvem er best på Ose av sånn typer selskaper?
Surik
25.09.2019 kl 20:44 3287

Det skrapes ikke lenger, ratene er så bra at alt som kan holde seg flytende er ute på sjøen og tjener penger.
Men rett skal være rett RSInvest, en liten Handymax ble solgt til spiker forrige uke.

39 MV Ptolemeos 1995 9104081 46 CM

Status er som følger:
Capesize: 25
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8

T/C ratene holder seg vel nokså stabile. Mulig produksjonsbegrensninger på kinesiske stålverk i forkant av 1.oktober gir litt mindre aktivitet, vi får se hva oktober bringer. Historisk forventes jo en jevn oppadgående trend ratemessig (skiping av landbruksprodukter og lagerbygging av jernmalm samt kull i forkant av vinteren) til primo desember. Det er også endel scrubbere som skal installeres på tørrlastflåten fremover og som vil redusere tilbudet av skip.
Men så har vi denne handelskrigen da, må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av Trump nå..
Mollen
25.09.2019 kl 21:36 3229

Har GOGL selv regnet på NAV i senere tid ? Historisk har jo gjerne kjøpere av GOGL på OSE vært veldig opptatt av NAV, mens i USA er investorene mer opptatt av Yield. Jeg kan ikke fatte annet enn at kursen skal gå vesentlig når GOGL annonserer et utbytte på 0,25-0,30$ for Q3. Andre selskaper sliter med synkende inntjening mens GOGL sin øker. Det må da vekke interessen for aksjen ?? Jeg er også møkka lei Trump nå.. Han legger en voldsom demper på sentimentet og vi blir soleklart straffet for det. Det er ergerlig at kursen skal lagge slik den gjør. Hva skal til for å bryte dette ??
Surik
25.09.2019 kl 22:09 3175

En dag forsvinner jo Trump, men handels konflikten lar seg nødvendigvis ikke løse raskt og enkelt likevel. Det stikker ganske dypt. Men en mer diplomatisk og pragmatisk løsning ville vi vel fått med en annen amerikansk ledelse når ballen nå engang er kastet.
Tørrlast er fortsatt et spill på Kina. Får satse på at de kjører på med stimuli, at gjelds berget ikke velter, dra hjelp fra IMO2020 for å bli kvitt litt gammel tonnasje, bra drift fra Golden og mindre kontrahering slik at dette ikke blir så verst.
RSinvest
26.09.2019 kl 12:44 3044

Okey, tusen takk.
Neste år håper jeg å se de skrape disse gamle VLOC-baljene når ratene korrigerer sesongmessig. Eller vil de virkelig påspandere scrubber på disse rustholkene mon tro. Håper ikke det.
Flipper
26.09.2019 kl 13:42 2979

De skipene som ikke oppfyller IMO kravet, vil heller ikke eiere av lasten får forsikring på lasten
laser
18.10.2019 kl 12:47 2462

Surik har du oversikten oppdatert?
RSinvest
18.10.2019 kl 12:59 2434

Er som han har sagt tidligere minimalt med skrap, så tipper han ikke stresser med å oppdatere. heheh
Ønsker som sagt å se flere av disse gamle fæle VLOC'ene til hell..
Surik
19.10.2019 kl 18:19 2195

Joda, som du nevner var det endelig en VLOC denne uka, men fikk litt travel ukeslutt og må komme tilbake til det i morgen med oppdatert oversikt.
laser
19.10.2019 kl 18:48 2166

Håper vi ser flere av VLOC skipene på listen siste to månedene - vil innebære betydelige tonnasjebortfall.
Noni
19.10.2019 kl 20:36 2091

Er det ikke Fredriksen hvis han står først i køen, ellers vet jeg ikke.
Surik
20.10.2019 kl 20:43 1793

Endelig litt skraping igjen, en konvertert VLCC ble solgt til skraping i India. I tillegg et par små handy bulkere som er for små til å ta med i oversikten her.

42 Berge Bureya 1993 9036454 290 CM/TW

Status er som følger når vi har igjen 10 uker av 2019:
Capesize: 26
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8

Jeg har fortsatt noen konverterte VLCCer på listen som venter på å bli krysset ut, og føler meg sikker på at siste skip ikke er skrapet i år.

Ratene er fortsatt bra, Kinas import av jernmalm holder seg på bra nivåer.
DNM anslo i tørrlast sektorrapporten datert 6.mars i år at Kinas kullimport skulle øke med 16% sammenlignet med 2018 (fra 281 til 326 millioner tonn).
Jeg syntes dette virket alt for høyt, men muligens får Dyvik & co rett likevel.
I september importerte Kina (som er verdens største kullimportør) 30,29 millioner tonn kull, det vil si at hittil i år har de importert 250,57 millioner tonn. Med 25 millioner tonn import i hver av de resterende 3 månedene havner vi nesten akkurat på DNMs anslag. Kina har som Europa mål om å erstatte kull med gass, men det spørs om de får tilfredsstilt energibehovet sitt når gradstokken etterhvert kryper nedover.
Surik
25.10.2019 kl 23:24 1492

1 Capesize og 1 Handymax til skraping denne uka.

43 Ore Bayovar 1998 9157686 179 CM
43 Hong Yu 1995 9104550 46 S&B

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 27
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9

Kanskje ikke den mest begivenhetsrike uken, ratene har vel ligget nokså flatt. For Golden Ocean aksjonærene har det ikke vært så verst, kursen har lagt på seg et par kroner siden mandag og var nesten oppe og snuste på 59-tallet torsdag. Hyggelig for de som trader litt og klarer å kjøpe billig - selge dyrt.
Forøvrig har Safe Bulkers sluppet tall for Q3, der kan man på side 5 se at Kinas totalvolum av jernmalm, kull og landbruksvarer ser ut til å øke med 2,4% i 2019 sammenlignet med 2018 takket være en sterk økning i importen av kull (jernmalm og landbruksvarer ned).
En nyhet litt på siden, men sannsynligvis på sikt ikke negativt for tørrlast og shipping forøvrig, er at Kinas overgang fra ettbarns- til tobarnspolitikk i 2016 fører til flere fødsler.
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4680.long

Surik
08.11.2019 kl 22:20 1082

1 Capesize til skraping denne uka.

45 MV Dangjin 1995 9074195 149 CM

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9

Jeg er usikker på veien videre nå og benyttet slutten av forrige uke til å selge litt GOGL.
dalglish
09.11.2019 kl 03:00 1007

Takk, Surik. Med rater på vei ned så vil forhåpentligvis skrapingen ta seg opp igjen.

Det er vel den positive siden med ratenedgang. Det spesielle nå er vel at ordre for nybygg er vel særs lav ettesom jeg forsto B. Ringstad i intervjuet med nordnet. Noen som vet antall nybygg på dagsordren i prosent av flåte? Evt. hvordan dette ser ut i historisk sammenheng.
Redigert 09.11.2019 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Surik
09.11.2019 kl 20:50 684

Det ser egentlig ikke så verst ut. Ordreboken vil vel variere noe avhengig av hvem og når du spør, du finner noen estimater i Compass Maritimes ukesrapport. Noe skyves på og kanselleres, så det skal godt gjøres at ordreboken 1.januar samsvarer 100% med hva som er levert når man gjør opp status 31.desember.
Netto flåtevekst er kanskje greiere å forholde seg til, går man 15 år tilbake ser det slik ut:
2005: 7,1%
2006: 6,7%
2007: 6,7%
2008: 6,8%
2009: 10,2%
2010: 17,0%
2011: 14,8%
2012: 10,6%
2013: 5,7%
2014: 4,4%
2015: 2,4%
2016: 2,2%
2017: 3,0%
2018: 2,9%
2019 (estimert): 2,9%
2020 (estimert): 2,8%
2021 (estimert): 2,7%

Netto flåtevekst ser altså ikke faretruende ut. Det som derimot kan senke ratene i tillegg til at antallet scrubberinstallasjoner går drastisk ned etter Q1 2020 er at farten settes opp (spesielt for skip med scrubbere).
Skal jeg tippe så ser vi 40-tallet i løpet av november men så får vi kanskje et lite førjulsrally?
Surik
20.11.2019 kl 22:38 337

Sorry, glemte denne Handymaxen forrige uke:

46 Tai An Hai 1986 8318312 48 S&B

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 10

Golden Ocean rapporterer i morgen. Bare å sette på kaffetrakteren, laste ned presentasjonen og kose seg med gode tall.

Hva synes herrene om tallene som Golden og Star leverte? Synd at Vartdal gir seg. Hun er kanskje ikke den som skriker høyest, men resultatene snakker vel for seg selv. Heller en som levere et godt økonomisk resultat enn en som hausset hele veien ned til "vikingtiden", for min del :)

I forhold til Bulk, rater og Imo 2020 så kan man kanskje si at det har fått en litt negativ effekt på segmentet i et forventet sterkt Q4, men jeg tror som sagt at trenden snur opp innen jul. Det vi har sett er minkende aktivitet ut fra Brasil, Jmf. Vale sine nedjusterte produksjonsestimater, noe som fører til at færre skip går til tilbake til Atlanteren. De svinger heller innom Australia og tilbake til Kina. IMO 2020 spiller også en rolle, da chartere nå er mer skeptiske til å inngå time charter kontrakter pga usikkerhet i forhold til pris på drivstoff. Dette fører til større aktivitet i spot markedet og utslaget har blitt mindre ton-mile for Cape flåten.

En annen sammenheng er at det er de store container skipene som har fått prioritet når det kommer til scrubber installasjon, slik at det er flere Cape i markedet enn mange hadde trodd. Det er dog en større andel som skal inn i Desember og Januar. Sukkre flere skip i markedet med at de store bestillingene av nybygg fra 2017 treffer segmentet i disse dager og fremover noen måneder, så har netto effekten blitt synkende rater i ett kvartal som kanskje flere hadde trodd skulle stå seg mye sterkere enn det det pr. i dag gjør. Tilbud og etterspørsel, kombinert med flåtedistribusjon med andre ord.

For årets første 10 måneder så har vi da en ca. netto flåtevekst på 3,3%, med ca. 35M DWt levert og ca. 7M Dwt sendt til spiker? Da ligger det vel an til grove 3,5% flåtevekst for 2019?