Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 60482

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Flipper
25.08.2019 kl 23:49 11412

Kina MÅ HA kull. Deres eget kull er ikke egnet til å brukes til å koke mat, går KUN til kullverk som
kan bruke det, i kombinasjon med olje, dvs. Kullet knuses til veldig små partikler og når under trykk
så sprutes olje inn i brennstoffet, for max effekt. Vi vet alle hvor mange kullverk Kina har, Mange
hundre, vis ikke tusenvis. De bygget for 15 år siden et nytt kullverkt, hver 3dje dag .....

Mao. for coocking oil må de importere, og for verft industri og annet, Iron Ore.

Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
holysmoke
26.08.2019 kl 09:06 11254

JIN sin tonnasje kan selvsagt brukes. Skipene vil fra 1.januar bruke lav-svovel-bunkers, maskinene er fuel-effektive og i henhold til lovlige grenseverdier for utslipp. Også de nye reglene for ballastvann-behandling er oppfylt. Jeg anbefaler folk å lese de siste rapportene til Jinhui, særlig det som omhandler miljø.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.08.2019 kl 09:14 11243

Om du vil være aksjonær i et firma som ledelsen bruker som lommebok er Jinhui antagelig toppvalget.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
holysmoke
26.08.2019 kl 10:23 11227

Når man ikke kan ta ballen (les: skipene) så ta mannen (ledelsen). Alltid mye skepsis og mistro til Jinhui, men historikken siden introduksjonen viser irriterende nok for noen at selskapet står seg godt i forhold til peers hva kursutvikling, emisjoner o.a. angår.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.08.2019 kl 10:22 11023

Er egentlig fremtiden i såkalt kombinasjon shipping, og hvem er best på Ose av sånn typer selskaper?
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2019 kl 09:52 10711

Noe nytt her?
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Surik
25.09.2019 kl 20:44 10531

Det skrapes ikke lenger, ratene er så bra at alt som kan holde seg flytende er ute på sjøen og tjener penger.
Men rett skal være rett RSInvest, en liten Handymax ble solgt til spiker forrige uke.

39 MV Ptolemeos 1995 9104081 46 CM

Status er som følger:
Capesize: 25
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8

T/C ratene holder seg vel nokså stabile. Mulig produksjonsbegrensninger på kinesiske stålverk i forkant av 1.oktober gir litt mindre aktivitet, vi får se hva oktober bringer. Historisk forventes jo en jevn oppadgående trend ratemessig (skiping av landbruksprodukter og lagerbygging av jernmalm samt kull i forkant av vinteren) til primo desember. Det er også endel scrubbere som skal installeres på tørrlastflåten fremover og som vil redusere tilbudet av skip.
Men så har vi denne handelskrigen da, må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av Trump nå..
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Mollen
25.09.2019 kl 21:36 10475

Har GOGL selv regnet på NAV i senere tid ? Historisk har jo gjerne kjøpere av GOGL på OSE vært veldig opptatt av NAV, mens i USA er investorene mer opptatt av Yield. Jeg kan ikke fatte annet enn at kursen skal gå vesentlig når GOGL annonserer et utbytte på 0,25-0,30$ for Q3. Andre selskaper sliter med synkende inntjening mens GOGL sin øker. Det må da vekke interessen for aksjen ?? Jeg er også møkka lei Trump nå.. Han legger en voldsom demper på sentimentet og vi blir soleklart straffet for det. Det er ergerlig at kursen skal lagge slik den gjør. Hva skal til for å bryte dette ??
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Surik
25.09.2019 kl 22:09 10435

En dag forsvinner jo Trump, men handels konflikten lar seg nødvendigvis ikke løse raskt og enkelt likevel. Det stikker ganske dypt. Men en mer diplomatisk og pragmatisk løsning ville vi vel fått med en annen amerikansk ledelse når ballen nå engang er kastet.
Tørrlast er fortsatt et spill på Kina. Får satse på at de kjører på med stimuli, at gjelds berget ikke velter, dra hjelp fra IMO2020 for å bli kvitt litt gammel tonnasje, bra drift fra Golden og mindre kontrahering slik at dette ikke blir så verst.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.09.2019 kl 12:44 10322

Okey, tusen takk.
Neste år håper jeg å se de skrape disse gamle VLOC-baljene når ratene korrigerer sesongmessig. Eller vil de virkelig påspandere scrubber på disse rustholkene mon tro. Håper ikke det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
Flipper
26.09.2019 kl 13:42 10299

De skipene som ikke oppfyller IMO kravet, vil heller ikke eiere av lasten får forsikring på lasten
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
18.10.2019 kl 12:47 9777

Surik har du oversikten oppdatert?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2019 kl 12:59 9750

Er som han har sagt tidligere minimalt med skrap, så tipper han ikke stresser med å oppdatere. heheh
Ønsker som sagt å se flere av disse gamle fæle VLOC'ene til hell..
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
19.10.2019 kl 18:19 9510

Joda, som du nevner var det endelig en VLOC denne uka, men fikk litt travel ukeslutt og må komme tilbake til det i morgen med oppdatert oversikt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
19.10.2019 kl 18:48 9481

Håper vi ser flere av VLOC skipene på listen siste to månedene - vil innebære betydelige tonnasjebortfall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Noni
19.10.2019 kl 20:36 9406

Er det ikke Fredriksen hvis han står først i køen, ellers vet jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
20.10.2019 kl 20:43 9108

Endelig litt skraping igjen, en konvertert VLCC ble solgt til skraping i India. I tillegg et par små handy bulkere som er for små til å ta med i oversikten her.

42 Berge Bureya 1993 9036454 290 CM/TW

Status er som følger når vi har igjen 10 uker av 2019:
Capesize: 26
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8

Jeg har fortsatt noen konverterte VLCCer på listen som venter på å bli krysset ut, og føler meg sikker på at siste skip ikke er skrapet i år.

Ratene er fortsatt bra, Kinas import av jernmalm holder seg på bra nivåer.
DNM anslo i tørrlast sektorrapporten datert 6.mars i år at Kinas kullimport skulle øke med 16% sammenlignet med 2018 (fra 281 til 326 millioner tonn).
Jeg syntes dette virket alt for høyt, men muligens får Dyvik & co rett likevel.
I september importerte Kina (som er verdens største kullimportør) 30,29 millioner tonn kull, det vil si at hittil i år har de importert 250,57 millioner tonn. Med 25 millioner tonn import i hver av de resterende 3 månedene havner vi nesten akkurat på DNMs anslag. Kina har som Europa mål om å erstatte kull med gass, men det spørs om de får tilfredsstilt energibehovet sitt når gradstokken etterhvert kryper nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
25.10.2019 kl 23:24 8807

1 Capesize og 1 Handymax til skraping denne uka.

43 Ore Bayovar 1998 9157686 179 CM
43 Hong Yu 1995 9104550 46 S&B

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 27
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9

Kanskje ikke den mest begivenhetsrike uken, ratene har vel ligget nokså flatt. For Golden Ocean aksjonærene har det ikke vært så verst, kursen har lagt på seg et par kroner siden mandag og var nesten oppe og snuste på 59-tallet torsdag. Hyggelig for de som trader litt og klarer å kjøpe billig - selge dyrt.
Forøvrig har Safe Bulkers sluppet tall for Q3, der kan man på side 5 se at Kinas totalvolum av jernmalm, kull og landbruksvarer ser ut til å øke med 2,4% i 2019 sammenlignet med 2018 takket være en sterk økning i importen av kull (jernmalm og landbruksvarer ned).
En nyhet litt på siden, men sannsynligvis på sikt ikke negativt for tørrlast og shipping forøvrig, er at Kinas overgang fra ettbarns- til tobarnspolitikk i 2016 fører til flere fødsler.
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4680.long

Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
08.11.2019 kl 22:20 8395

1 Capesize til skraping denne uka.

45 MV Dangjin 1995 9074195 149 CM

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9

Jeg er usikker på veien videre nå og benyttet slutten av forrige uke til å selge litt GOGL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
dalglish
09.11.2019 kl 03:00 8319

Takk, Surik. Med rater på vei ned så vil forhåpentligvis skrapingen ta seg opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2019 kl 14:26 8121

Det er vel den positive siden med ratenedgang. Det spesielle nå er vel at ordre for nybygg er vel særs lav ettesom jeg forsto B. Ringstad i intervjuet med nordnet. Noen som vet antall nybygg på dagsordren i prosent av flåte? Evt. hvordan dette ser ut i historisk sammenheng.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
09.11.2019 kl 20:50 7994

Det ser egentlig ikke så verst ut. Ordreboken vil vel variere noe avhengig av hvem og når du spør, du finner noen estimater i Compass Maritimes ukesrapport. Noe skyves på og kanselleres, så det skal godt gjøres at ordreboken 1.januar samsvarer 100% med hva som er levert når man gjør opp status 31.desember.
Netto flåtevekst er kanskje greiere å forholde seg til, går man 15 år tilbake ser det slik ut:
2005: 7,1%
2006: 6,7%
2007: 6,7%
2008: 6,8%
2009: 10,2%
2010: 17,0%
2011: 14,8%
2012: 10,6%
2013: 5,7%
2014: 4,4%
2015: 2,4%
2016: 2,2%
2017: 3,0%
2018: 2,9%
2019 (estimert): 2,9%
2020 (estimert): 2,8%
2021 (estimert): 2,7%

Netto flåtevekst ser altså ikke faretruende ut. Det som derimot kan senke ratene i tillegg til at antallet scrubberinstallasjoner går drastisk ned etter Q1 2020 er at farten settes opp (spesielt for skip med scrubbere).
Skal jeg tippe så ser vi 40-tallet i løpet av november men så får vi kanskje et lite førjulsrally?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
20.11.2019 kl 22:38 7646

Sorry, glemte denne Handymaxen forrige uke:

46 Tai An Hai 1986 8318312 48 S&B

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 10

Golden Ocean rapporterer i morgen. Bare å sette på kaffetrakteren, laste ned presentasjonen og kose seg med gode tall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Empire
22.11.2019 kl 21:56 7442

Hva synes herrene om tallene som Golden og Star leverte? Synd at Vartdal gir seg. Hun er kanskje ikke den som skriker høyest, men resultatene snakker vel for seg selv. Heller en som levere et godt økonomisk resultat enn en som hausset hele veien ned til "vikingtiden", for min del :)

I forhold til Bulk, rater og Imo 2020 så kan man kanskje si at det har fått en litt negativ effekt på segmentet i et forventet sterkt Q4, men jeg tror som sagt at trenden snur opp innen jul. Det vi har sett er minkende aktivitet ut fra Brasil, Jmf. Vale sine nedjusterte produksjonsestimater, noe som fører til at færre skip går til tilbake til Atlanteren. De svinger heller innom Australia og tilbake til Kina. IMO 2020 spiller også en rolle, da chartere nå er mer skeptiske til å inngå time charter kontrakter pga usikkerhet i forhold til pris på drivstoff. Dette fører til større aktivitet i spot markedet og utslaget har blitt mindre ton-mile for Cape flåten.

En annen sammenheng er at det er de store container skipene som har fått prioritet når det kommer til scrubber installasjon, slik at det er flere Cape i markedet enn mange hadde trodd. Det er dog en større andel som skal inn i Desember og Januar. Sukkre flere skip i markedet med at de store bestillingene av nybygg fra 2017 treffer segmentet i disse dager og fremover noen måneder, så har netto effekten blitt synkende rater i ett kvartal som kanskje flere hadde trodd skulle stå seg mye sterkere enn det det pr. i dag gjør. Tilbud og etterspørsel, kombinert med flåtedistribusjon med andre ord.

For årets første 10 måneder så har vi da en ca. netto flåtevekst på 3,3%, med ca. 35M DWt levert og ca. 7M Dwt sendt til spiker? Da ligger det vel an til grove 3,5% flåtevekst for 2019?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
23.11.2019 kl 06:46 7292

Flåteveksten ligger vel rundt der, sitter og blar i "Golden Ocean - Large NAV discount" fra tallknuserne i DNM og de opererer med estimatet 2.9% uten at detaljene går frem.
Vi så kanskje begynnelsen på "førjulsrallyet" i går (litt bedre rater samt noe drahjelp fra diverse meglerhus :)? Tror kanskje ikke du får kjøpt GOGL til Nordeas kursmål langt nede på 40-tallet før nissen kommer, men en Twittermelding eller to så kan jo det endre seg.
Jeg tror også resten av Q4 samt Q1 2020 blir bra. Planlagte scrubber retrofits for caper er 91 i desember, 12 i januar, 4 i februar og 34 i mars, og som du sier vil vel endel av disse skyves på til over nyttår.
For å ta de underliggende driverne har Vale oppjustert forventet produksjon i 2019 noe, men fortsatt er Kinas jernmalmimport ned 1.5% YTD YOY. Kullimporten har heldigvis kompensert noe frem til nå, men spørsmålet er om dette fortsetter hvis Kinas egne kullgruver kjører på og øker produksjonen i samme takt som hittil i år.

Summa summarum kan man kanskje trade litt nå før jul og være med bølgen opp, og så gjetter jeg på at det vil svinge noe i 2020 med muligheter for gode kjøp (og salg).

Forøvrig ingen skraping av bulkskip denne uka.

PS. Et lite spørsmål på siden vedrørende et annet shippingsegment; jeg ser at raffinerimarginene har falt mye (sågar negative enkelte steder), tror du det er tegn til at etterspørselen faller og vi får raffinerikutt snart?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Empire
23.11.2019 kl 14:01 7067

Ja, å treffe på 44 kroner er nok like langt unna som å treffe på 78 for Fro nå. Men har kjøpt golden på 49 og regner med noen % avkastning innen nissen er her. Både tank, Bulk, lng og lpg har hatt flotte historier gjennom 2019, men jeg kommer nok til å være bear i alle de fire segmenter når 2020 ringes inn. Vi får se hvordan det hele utvikler seg.

Tenker du på marginer i Europa? Henger litt sammen med vedlikehold som nå er ferdig, men ser du til Us , så har throughput vært lavere for 2019 enn 2018 så langt. Store lagere på starten av året er en forklaring og throughput falt under 2018 nivået i mars og har holdt seg der siden. Ser du til Asia, så har f.eks eksport fra India vært en driver i forhold til lavere marginer der, men i bunnen for alle de tre geografiske områder er det økt raffineri kapasitet, sammen med "sluggish demand" som har senket marginene. For tank selskapene så er ikke dette bare negativt, da raffineriene nå ser i retning mer light&sweet i forhold til heavy&sour for å kunne produsere imo 2020 drivstoff og tonmile vil nok fortsatt være en av hovedriverne for tank selskapene.

Det skjer mye på raffineri fronten om dagen og sviktende marginer er ikke nødvendigvis det samme som etterspørselssvikt, men det lyser ikke akkurat eksplosiv vekst Jeg har sagt før at 2020 vil skille klinten fra hveten i forhold til raffinerier og noen vil gjøre det meget bra, mens andre vil slite med marginer fremover pga input olje, hva de kan produsere og etterspørsel etter disse produktene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.11.2019 kl 15:08 7010

Ja, som du skriver har bulk hatt en flott historie i 2019. Golden derimot er godt ned for året og henger ikke med resten av bulk. Men har troen på at dette retter seg nå med tiltakene de har gjort mot IMO2020, og tross alt den unge capesizeflåten de har.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
ruda
23.11.2019 kl 17:31 6916

Tror ikke det er fordelt å satse på Gogl. Vi skal nok over 70 innen kort tid
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
24.11.2019 kl 12:44 6696

Takk for godt svar igjen Empire.
Jeg valgte for en gangs skyld å legge P/NAV til side og kjøpte Frontline etter forrige diskusjon.
Veide mye for og imot og syntes det var dyrt (92) men det har jo blitt enda dyrere. Voldsomt driv der nå og får ihvertfall henge med noen dager til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
16.12.2019 kl 21:15 6141

1 capesize og 1 handymax til skraping forrige uke. Det er Berge Bulk som nok en gang tar grep og skraper en snart 30 år gammel VLOC, i tillegg selger Nordic Bulk Carriers en handymax med isklasse.

50 Berge Vinson 1990 8800286 290 CM/TW
50 MV Nordic Bothnia 1995 9079157 44 CM

Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 29
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 11

Idet vi har bare 2 uker igjen av 2019 ser det ut til at mitt tidligere anslag for skraping av de største tørrlasteskipene (40-50 stk.) for 2019 var skivebom.
Jeg hadde forventet at rederne i større grad skulle kvitte seg med gammel tonnasje i forkant av IMO2020, men det ser ut til at flere gamle damer ikke synger på sitt siste vers enda. For eksempel er bare 3 av 36 konverterte VLOCs (bygd på første halvdel av 90-tallet) som fortsatt var i drift per juli i år, skrapet. Endel av disse går på faste kontrakter og ratene i år har vært bra, men jeg hadde likevel forventet mer.
Mulig det beste nå er en periode med elendige rater som vi så i etterkant av Vale-ulykken i fjor, hvor gammel tonnasje selges en gros til spiker og den årvåkne investor kan benytte muligheten til å plukke aksjer på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Empire
17.12.2019 kl 21:27 5912

Ville ikke kalt det skivebom, ikke på langt nær. Det er vel snakk om en dobling fra i fjor. Jeg ville vel kanskje heller si at det har vært forholdsvis høy aktivitet på spiker siden, på tross av gode snittrater for 2019. Det er kanskje dog viktig å huske at det har vært stille siden sommeren, etter at ratene begynte å klatre.

En av de bedre trådene gjennom 2019. Takk til deg Surik.

Du hadde Tanktråd i fjor og Bulktråd i år. Hva blir det i 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
18.12.2019 kl 20:11 5763

Ingen grunn til å bekymre deg Empire når det nærmer seg 2020, det blir skrapetråd neste år også. Har hatt det i tankene en stund.
Kan røpe såpass at det ikke blir tank eller bulk, men det segmentet av maritim næring jeg vurderer til å ha størst potensiale for verdistigning.
Du skjønner kanskje hva jeg sikter til, men får avslutte 2019 først og starte med friske ark over nyttår.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Empire
21.12.2019 kl 11:36 5537

Da tror jeg 2020 "spiker tråden" blir om offshore, eller nærmere bestemt rigg. Kan det stemme?

Det tror jeg blir en god tråd med tanke på hvor markedet er, prising av selskaper og hvor kanskje fremtiden ligger. Jeg har pr. nå ingen posisjoner i rigg, etter at drillen 2.0 dundret igjennom det siste target på 12 kroner. Jeg fikk mye pepper for det, men de tok alle feil, så uendelig feil. Nå registrer jeg at de som har sittet hele veien ned, plutselig er i pluss? Selv de som kjøpte med begge hendene på 20 tallet er i pluss, selv om drillen 2.0 avsluttet fredagen på 15 kroner på Oslo børs.

Verden kan være et merkelig sted og HO forum er til tider enda merkeligere. Man skal passe seg for hvem man hører på og hva man tror på og i rigg trådene er det mange som har tapt mye penger uten å forstå hvorfor. Danmark1 er f.eks en av disse karakterene som har demokonto og alt for mye fritid og jeg må flire litt når jeg tenker tilbake på historien om "hvor vanskelig short har det", ifølge danmark1.

Vi ses i 2020 Surik og lykke til. Måtte seirene bli mange og tapene små.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
23.12.2019 kl 22:35 5211

Spot on som vanlig Empire, det blir rigg i 2020. Tror faktisk jeg proklamerte i fjor at 2019 skulle bli "rigg-året", fasiten ble ikke akkurat det men kanskje kan man si i ettertid at vendepunktet i rigg kom i 2019?
Det er noen lyspunkter der nå, ihvertfall for noen sub segmenter. Om det blir en bred riggopptur og hele sektoren tar helt av på børs i 2020 er jeg ikke så sikker på, men følger man litt med og styrer unna "the bad and the ugly" tror jeg det er muligheter. Skraping er alltid interessant å følge med på, rigg blir intet unntak. Forskjellen mellom for eksempel tørrlasteskip og boreskip er at ved skraping av én enhet reduseres flåten med henholdsvis 0,5 promille og ~1 prosent. Nesten så man kan sprette en flaske champagne for hver semirigg eller boreskip som går til spiker. Får håpe det blir noen neste år, telte nylig 22 boreskip i kaldt opplag på Bassøe og flere av disse er kandidater.
Tar iallfall litt på forskudd og spretter en på nyttårsaften, vi ses i 2020 ja og må det børsåret også bli bra.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
23.12.2019 kl 22:55 5184

Tror det er på tide å gjøre opp status for 2019, har ikke registrert noen større tørrlasteskip til skraping forrige uke slik at status er:

Capesize: 29
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 11

Compass Maritime har tatt juleferie i likhet med mange andre, så hvis det blir noe spiker-salg i romjulen meldes det nok ikke før utpå nyåret.
Jeg hadde som nevnt over ventet noe større skraping i år, men rederne har vel inntatt en "vente-og-se" holdning med tanke på IMO2020 (drivstoff med svovelinnhold >0.5% forbudt fra 1.mars). Endel av flåten skal inn for scrubber installasjoner og blir Q1 så bra som forventet tjener jo alle penger, både de unge spreke og gamle slitne.
Takker for alle innlegg her på tråden og ønsker alle tørrlastaksjonærer en god jul og godt nyttår.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
10.01.2020 kl 08:17 4559

Da har også denne blitt sendt til de evige jaktmarker.....
https://www.myshiptracking.com/vessels/berge-hua-shan-mmsi-235101424-imo-9035450
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
10.01.2020 kl 23:41 4308

Berge Elbrus også. 2 konverterte VLCCer den første uka av 2020 lover bra.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
11.01.2020 kl 00:22 4256

Trist å høre om Berge Elbrus, en gammel solid sliter, synd den ikke holder mål lenger. På meg virker det som at flere gamle Berge skip skrappes enn hvor mange det er som nybygges.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Surik
09.02.2020 kl 00:33 3640

Jeg fører ikke detaljerte lister over bulkskip til skraping lenger, men ser at det skrapes massivt.
Compass Maritime rapporterer 11 caper og 2 post-panamax bulkere hittil i år.
Er vel ikke så dumt å få bort litt gammel tonnasje nå i disse virus-tider.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare