Skraping av bulkskip 2019
IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax
Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.
Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax
Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.
Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Surik
19.07.2019 kl 23:04
7799
For de spesielt interesserte legger jeg ved min liste over konverterte VLOCs, i teorien er det vel skip levert H1 1992 og H2 1994 som står ovenfor SS nå til høsten (27.5 og 25 år) men det forutsetter at leveringsdato er korrekt og samsvarer med dato for klassing, tidligere SS er gjort uten store fremskyndinger eller forsinkelser, konverteringsdato etc. Dvs det er noe usikkerhet her. Setter pris på oppdateringer og nye data hvis noen har det.
VLCCs konvertert til VLOCs, fortsatt i drift per juli 2019
Navn Levert Imo nr Dwt
Berge Vinson 13.8.1990 8800286 290
Berge Elbrus 4.10.1991 8902424 289
Ore Sudbury 10.2.1992 9000986 286
Atlantic Merchant 19.3.1992 9002673 239
Anangel Shagang 2.7.1992 9004786 277
Sino Carrier 27.8.1992 9012252 266
Hbis Sunrise 22.9.1992 9003122 268
Sinoglory 1.12.1992 9041198 266
Shagang Giant 12.1.1993 9002738 307
Berge Kibo 5.2.1993 9036442 290
Stellar Galaxy 12.3.1993 9038438 263
Berge Bureya 31.5.1993 9036454 290
Berge Hua Shan 8.7.1993 9035450 268
Stellar Eagle 1.9.1993 9044229 278
Stellar Neptune 28.9.1993 9030943 291
MV Sinotrader 27.10.1993 9038672 268
Stellar Liberty 24.11.1993 9030955 291
Pacific Ruby 3.12.1993 9043720 266
Guofeng Enterprise 11.12.1993 9053579 266
Stellar Samba 25.1.1994 9030967 291
Stellar Magic 31.1.1994 9060314 298
Stellar Ocean 28.2.1994 9030979 306
Berge Kangchenjunga 25.3.1994 9073438 263
Stellar Rio 3.5.1994 9060338 298
Stellar Queen 30.6.1994 9030981 306
Stellar Pioneer 1.7.1994 9048110 299
Handan Steel 30.9.1994 9082312 265
Stellar Topaz 9.11.1994 9048122 298
Stellar Knight 4.1.1995 9048134 301
Janice N 28.2.1995 9084190 264
Jianxing58 30.3.1995 9083964 270
Pacific Garnet 18.9.1995 9075723 277
Pacific Opal 12.12.1995 9077410 278
Pacific Coral 18.12.1995 9110224 265
Wugang Atlantic 27.12.1995 9085352 281
Berge Fuji 18.3.1996 9122590 268
VLCCs konvertert til VLOCs, fortsatt i drift per juli 2019
Navn Levert Imo nr Dwt
Berge Vinson 13.8.1990 8800286 290
Berge Elbrus 4.10.1991 8902424 289
Ore Sudbury 10.2.1992 9000986 286
Atlantic Merchant 19.3.1992 9002673 239
Anangel Shagang 2.7.1992 9004786 277
Sino Carrier 27.8.1992 9012252 266
Hbis Sunrise 22.9.1992 9003122 268
Sinoglory 1.12.1992 9041198 266
Shagang Giant 12.1.1993 9002738 307
Berge Kibo 5.2.1993 9036442 290
Stellar Galaxy 12.3.1993 9038438 263
Berge Bureya 31.5.1993 9036454 290
Berge Hua Shan 8.7.1993 9035450 268
Stellar Eagle 1.9.1993 9044229 278
Stellar Neptune 28.9.1993 9030943 291
MV Sinotrader 27.10.1993 9038672 268
Stellar Liberty 24.11.1993 9030955 291
Pacific Ruby 3.12.1993 9043720 266
Guofeng Enterprise 11.12.1993 9053579 266
Stellar Samba 25.1.1994 9030967 291
Stellar Magic 31.1.1994 9060314 298
Stellar Ocean 28.2.1994 9030979 306
Berge Kangchenjunga 25.3.1994 9073438 263
Stellar Rio 3.5.1994 9060338 298
Stellar Queen 30.6.1994 9030981 306
Stellar Pioneer 1.7.1994 9048110 299
Handan Steel 30.9.1994 9082312 265
Stellar Topaz 9.11.1994 9048122 298
Stellar Knight 4.1.1995 9048134 301
Janice N 28.2.1995 9084190 264
Jianxing58 30.3.1995 9083964 270
Pacific Garnet 18.9.1995 9075723 277
Pacific Opal 12.12.1995 9077410 278
Pacific Coral 18.12.1995 9110224 265
Wugang Atlantic 27.12.1995 9085352 281
Berge Fuji 18.3.1996 9122590 268
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Empire
21.07.2019 kl 16:47
7520
Sommer, sol og bare innom en tur
Fin liste Surik. Mener å huske at du har lagt den ut før?
Antall nybygg levert holder et godt tempo, så hvis H2 blir mer eller mindre likt H1 på spiker siden, så ligger vi vel an til i overkant av 3% vekst (pluss/minus) for flåten i 2019? Ikke dårlig, men hvem bryr seg om en båt eller to ekstra nå om dagen. Capesize segmentet er råsterkt og det er en fryd å se på.
2019 ser altså forholdsvist greit ut hvis trenden fortsetter, men hva med 2020? Leveringene der kan få en til å løfte litt på øyenbrynene. Når disse Vloc, som nå går inn i drydock for å få scrubbere/BWT H2 2019, kommer tilbake sammen med nye leveringer, så er jeg noe enig synet om at vi kanskje er på topp av ratesyklusen for Capes H2 2019. Jeg er med andre ord ikke sikker på om jeg kommer til å sitte med Golden (eller andre bulk rederier) neste år, noe som er første gang på 3 år. Jeg er ikke utelukkende negativ og det skal renne mye vann under bekken før det, men jeg er kanskje noe mer dempet i forhold til 12 mnd frem i tid enn jeg var for en stund tilbake. En nedgang i spiker og en økning i kontrahering følger gjerne etter "penger som gress".
Men før den tid skal vi få utbytter og finne noen som vil kjøpe på topp :)
Fin liste Surik. Mener å huske at du har lagt den ut før?
Antall nybygg levert holder et godt tempo, så hvis H2 blir mer eller mindre likt H1 på spiker siden, så ligger vi vel an til i overkant av 3% vekst (pluss/minus) for flåten i 2019? Ikke dårlig, men hvem bryr seg om en båt eller to ekstra nå om dagen. Capesize segmentet er råsterkt og det er en fryd å se på.
2019 ser altså forholdsvist greit ut hvis trenden fortsetter, men hva med 2020? Leveringene der kan få en til å løfte litt på øyenbrynene. Når disse Vloc, som nå går inn i drydock for å få scrubbere/BWT H2 2019, kommer tilbake sammen med nye leveringer, så er jeg noe enig synet om at vi kanskje er på topp av ratesyklusen for Capes H2 2019. Jeg er med andre ord ikke sikker på om jeg kommer til å sitte med Golden (eller andre bulk rederier) neste år, noe som er første gang på 3 år. Jeg er ikke utelukkende negativ og det skal renne mye vann under bekken før det, men jeg er kanskje noe mer dempet i forhold til 12 mnd frem i tid enn jeg var for en stund tilbake. En nedgang i spiker og en økning i kontrahering følger gjerne etter "penger som gress".
Men før den tid skal vi få utbytter og finne noen som vil kjøpe på topp :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Surik
01.08.2019 kl 22:41
7067
Har muligens lagt ut en versjon tidligere av denne lista ja. Er kanskje litt sært å føre oversikt over gamle tankskip konvertert til tørrlasteskip og spekulere i når disse blir skrapet, men det er dette med at djevelen ligger i detaljene.
Jeg er vel som du påpekte i et annet innlegg, forsiktig optimist med tanke på tørrlast fremover. Har ikke forelsket meg mer i GOGL-aksjene enn at jeg selger de ved passende anledning, men jeg tror også at toppen ikke er nådd for denne gang og at det skal bli noen utbytter først.
Forøvrig har jeg benyttet sommeren til å kjøpe det jeg mener er skambillige riggaksjer, og nå som vi går inn i august måned er det på tide å snuse på tank igjen. Frontline til 55 kr så kommer jeg tilbake på aksjonærlistene der også.
Jeg er vel som du påpekte i et annet innlegg, forsiktig optimist med tanke på tørrlast fremover. Har ikke forelsket meg mer i GOGL-aksjene enn at jeg selger de ved passende anledning, men jeg tror også at toppen ikke er nådd for denne gang og at det skal bli noen utbytter først.
Forøvrig har jeg benyttet sommeren til å kjøpe det jeg mener er skambillige riggaksjer, og nå som vi går inn i august måned er det på tide å snuse på tank igjen. Frontline til 55 kr så kommer jeg tilbake på aksjonærlistene der også.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Surik
09.08.2019 kl 22:25
6835
Lengre mellom skrapingene nå, kun registert en Handymax (treflis) siden sist.
32 MV Meridian 1996 9140360 49 S&B
Foreløpig er det skrapet i 2019:
24 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
6 Handymax
Tilbudet av jernmalm og skipingene til Kina går mot normalen med Brasils tilbakekomst, og med det har jernmalmprisene falt.
Foreløpig holder kinesisk etterspørsel stand, og lagrene ligger godt under 2019-toppen.
Ifølge Reuters importerte Kina 91,02 millioner tonn jernmalm i juli, i tillegg 32,89 millioner tonn kull.
https://uk.reuters.com/article/uk-column-russell-commodities-china/column-chinas-commodity-imports-surge-confound-trade-war-fears-idUKKCN1UY15R
Det som holder GOGL-kursen nede nå er vel mest frykt for at handelskrigen legger demper på fremtidig vekst.
Makro slår mikro for tiden dessverre.
Satser på at Kinas gode "track record" med stimulanser holder denne gangen også og at vi får et godt Q3. Ser frem til Q2-tall førstkommende torsdag.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
32 MV Meridian 1996 9140360 49 S&B
Foreløpig er det skrapet i 2019:
24 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
6 Handymax
Tilbudet av jernmalm og skipingene til Kina går mot normalen med Brasils tilbakekomst, og med det har jernmalmprisene falt.
Foreløpig holder kinesisk etterspørsel stand, og lagrene ligger godt under 2019-toppen.
Ifølge Reuters importerte Kina 91,02 millioner tonn jernmalm i juli, i tillegg 32,89 millioner tonn kull.
https://uk.reuters.com/article/uk-column-russell-commodities-china/column-chinas-commodity-imports-surge-confound-trade-war-fears-idUKKCN1UY15R
Det som holder GOGL-kursen nede nå er vel mest frykt for at handelskrigen legger demper på fremtidig vekst.
Makro slår mikro for tiden dessverre.
Satser på at Kinas gode "track record" med stimulanser holder denne gangen også og at vi får et godt Q3. Ser frem til Q2-tall førstkommende torsdag.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Empire
09.08.2019 kl 23:13
6838
Det er sikkert litt sært, men jeg tror du kan le en lengre vei til banken med mer/bedre informasjon enn allmuen. Jeg synes du har en god stil og legger ned en god jobb, både for deg selv og forumet.
Glaner på rigg selv om dagen. Jeg har kjøpt en del Nodl de siste dagene og er avventende i drillen. Segmentet er pill råttent, så jeg forventer kanskje ikke de største gevinstene på den tidshorisont som jeg har, men skal man sitte ett år eller to, så tror jeg de kapitaliserte selskapene vil kunne gi en pen gevinst over børs. Selskapene jeg har valgt, har forøvrig en veldig forskjellig risikoprofil og den ene bør håndteres varsomt med en plan og stoploss.
Siste meldinger fra Opec om mindre eksport kan være nok til å dumpe f.eks Fro under 60. Bare den kommer seg under 60, så kan 55-50 fint være riktig target. Selskaper med en stor andel større baljer, kan med andre ord bli billigere fremover. Vi får håpe på en skrell
Glaner på rigg selv om dagen. Jeg har kjøpt en del Nodl de siste dagene og er avventende i drillen. Segmentet er pill råttent, så jeg forventer kanskje ikke de største gevinstene på den tidshorisont som jeg har, men skal man sitte ett år eller to, så tror jeg de kapitaliserte selskapene vil kunne gi en pen gevinst over børs. Selskapene jeg har valgt, har forøvrig en veldig forskjellig risikoprofil og den ene bør håndteres varsomt med en plan og stoploss.
Siste meldinger fra Opec om mindre eksport kan være nok til å dumpe f.eks Fro under 60. Bare den kommer seg under 60, så kan 55-50 fint være riktig target. Selskaper med en stor andel større baljer, kan med andre ord bli billigere fremover. Vi får håpe på en skrell
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
holysmoke
09.08.2019 kl 23:24
6831
Takk, Surik. Håper at skrapingen tar seg opp igjen ifm IMO2020, slik Star Bulk antydet i sin rapport. For øvrig ikke så mye å glede seg til GOGL-rapporten, men "forward-looking statements" samt evt utbytte blir spennende. Jeg håper og tror at de drar til med ihvertfall 0,05USD og helst 0,1 med tanke på den gode kontantstrømmen for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Surik
10.08.2019 kl 22:36
6760
Takk for det, håper det lønner seg på sikt. Det er nok mange investeringsfilosofier som fungerer, jeg har nå ihvertfall valgt å kjøpe aksjer basert på fundamentalanalyser og sitte med disse også når det er litt ruglete makrobilde. Har nok gått glipp av endel fortjeneste sammenlignet med å selge på topp og kjøpe tilbake på bunn, men det er dette med timingen da..
Rigg er mildt sagt pill råttent ja, men mulig det kan komme en rekyl der (og i andre sykliske sektorer) de neste ukene. Er ikke så inne i TA, men ifølge Harper i DNM er sentimentet generelt såpass elendig nå (AAII bulls minus bears) at det er ikke mange optimister igjen. Angivelig kan dog VIX svekke seg litt til før det optimale kjøpstidspunkt kommer (neste uke?).
Mulig man skal prøve seg på en liten trade (kanskje i et oversolgt papir) til uka, og skal jeg tippe så ser vi GOGL >60 kroner innen 3-4 uker?
Rigg er mildt sagt pill råttent ja, men mulig det kan komme en rekyl der (og i andre sykliske sektorer) de neste ukene. Er ikke så inne i TA, men ifølge Harper i DNM er sentimentet generelt såpass elendig nå (AAII bulls minus bears) at det er ikke mange optimister igjen. Angivelig kan dog VIX svekke seg litt til før det optimale kjøpstidspunkt kommer (neste uke?).
Mulig man skal prøve seg på en liten trade (kanskje i et oversolgt papir) til uka, og skal jeg tippe så ser vi GOGL >60 kroner innen 3-4 uker?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Surik
25.08.2019 kl 01:56
6286
Registrerte en konvertert VLOC til skraping denne uka (ref. listen over), satser på at det blir flere etterhvert. I tillegg en Handymax.
34 Atlantic Merchant 1992 9002673 244 CM
34 Star Fuji 1985 8309830 41 TW
Foreløpig er det skrapet i 2019:
25 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
7 Handymax
Ratene er det ingenting å si på, men handelskrigen ser ut til å stramme seg til. Kina vil vel sannsynligvis ikke bøye av for Trump.
Personlig vil jeg holde et øye med makrosiden i Kina fremover.
34 Atlantic Merchant 1992 9002673 244 CM
34 Star Fuji 1985 8309830 41 TW
Foreløpig er det skrapet i 2019:
25 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
7 Handymax
Ratene er det ingenting å si på, men handelskrigen ser ut til å stramme seg til. Kina vil vel sannsynligvis ikke bøye av for Trump.
Personlig vil jeg holde et øye med makrosiden i Kina fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
laser
25.08.2019 kl 12:11
6138
Takker for oversikten Surik. Du har et godt poeng rundt listen over VLOC skipene som er svært gamle og må komme til å møte store utfordringer i forholdt til både IMO 2020 og Paris-avtalen med sine 2021/2025 krav. Dette er enorme skip med svært gammel motorteknologi. Selv om Vale har nye i bestilling så vil økt skraping av disse sette press på Capesize ratene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Flipper
25.08.2019 kl 23:42
6012
Skraping kommer til å øke, considerably. Aussie, Brasil, etc. vil ikke ta sjansen på å slutte
tonnasje som ikke oppfyller kravet til IMO. Gjamfør dette med tank og hva som skjedde
etter Double Hull og Skrog ble implementert.
Befraktere, mottakere, eksportører er alle i samme leia, de tør ikke slutte tonnasje, som
rederiet eier og kanskje ikke en gang får Forsikring av flåten sin, og derav kan heller
ikke eier av lasten få forsikring..... Nice Circle Line
Kina kan ikke bruke sin egen tonnasje, som JIN, gom. eksportør ikke vil akseptere nominert
skip for skipning, selv om Kina eier lasten som er kjøpt. Hva India angår, vel samme der.
Dette er de store driverne i tørrlast, og de går ubønnhørlig i dass.
tonnasje som ikke oppfyller kravet til IMO. Gjamfør dette med tank og hva som skjedde
etter Double Hull og Skrog ble implementert.
Befraktere, mottakere, eksportører er alle i samme leia, de tør ikke slutte tonnasje, som
rederiet eier og kanskje ikke en gang får Forsikring av flåten sin, og derav kan heller
ikke eier av lasten få forsikring..... Nice Circle Line
Kina kan ikke bruke sin egen tonnasje, som JIN, gom. eksportør ikke vil akseptere nominert
skip for skipning, selv om Kina eier lasten som er kjøpt. Hva India angår, vel samme der.
Dette er de store driverne i tørrlast, og de går ubønnhørlig i dass.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
Flipper
25.08.2019 kl 23:49
11808
Kina MÅ HA kull. Deres eget kull er ikke egnet til å brukes til å koke mat, går KUN til kullverk som
kan bruke det, i kombinasjon med olje, dvs. Kullet knuses til veldig små partikler og når under trykk
så sprutes olje inn i brennstoffet, for max effekt. Vi vet alle hvor mange kullverk Kina har, Mange
hundre, vis ikke tusenvis. De bygget for 15 år siden et nytt kullverkt, hver 3dje dag .....
Mao. for coocking oil må de importere, og for verft industri og annet, Iron Ore.
kan bruke det, i kombinasjon med olje, dvs. Kullet knuses til veldig små partikler og når under trykk
så sprutes olje inn i brennstoffet, for max effekt. Vi vet alle hvor mange kullverk Kina har, Mange
hundre, vis ikke tusenvis. De bygget for 15 år siden et nytt kullverkt, hver 3dje dag .....
Mao. for coocking oil må de importere, og for verft industri og annet, Iron Ore.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
26.08.2019 kl 09:06
11650
JIN sin tonnasje kan selvsagt brukes. Skipene vil fra 1.januar bruke lav-svovel-bunkers, maskinene er fuel-effektive og i henhold til lovlige grenseverdier for utslipp. Også de nye reglene for ballastvann-behandling er oppfylt. Jeg anbefaler folk å lese de siste rapportene til Jinhui, særlig det som omhandler miljø.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Om du vil være aksjonær i et firma som ledelsen bruker som lommebok er Jinhui antagelig toppvalget.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
26.08.2019 kl 10:23
11623
Når man ikke kan ta ballen (les: skipene) så ta mannen (ledelsen). Alltid mye skepsis og mistro til Jinhui, men historikken siden introduksjonen viser irriterende nok for noen at selskapet står seg godt i forhold til peers hva kursutvikling, emisjoner o.a. angår.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Er egentlig fremtiden i såkalt kombinasjon shipping, og hvem er best på Ose av sånn typer selskaper?
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Surik
25.09.2019 kl 20:44
10927
Det skrapes ikke lenger, ratene er så bra at alt som kan holde seg flytende er ute på sjøen og tjener penger.
Men rett skal være rett RSInvest, en liten Handymax ble solgt til spiker forrige uke.
39 MV Ptolemeos 1995 9104081 46 CM
Status er som følger:
Capesize: 25
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8
T/C ratene holder seg vel nokså stabile. Mulig produksjonsbegrensninger på kinesiske stålverk i forkant av 1.oktober gir litt mindre aktivitet, vi får se hva oktober bringer. Historisk forventes jo en jevn oppadgående trend ratemessig (skiping av landbruksprodukter og lagerbygging av jernmalm samt kull i forkant av vinteren) til primo desember. Det er også endel scrubbere som skal installeres på tørrlastflåten fremover og som vil redusere tilbudet av skip.
Men så har vi denne handelskrigen da, må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av Trump nå..
Men rett skal være rett RSInvest, en liten Handymax ble solgt til spiker forrige uke.
39 MV Ptolemeos 1995 9104081 46 CM
Status er som følger:
Capesize: 25
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8
T/C ratene holder seg vel nokså stabile. Mulig produksjonsbegrensninger på kinesiske stålverk i forkant av 1.oktober gir litt mindre aktivitet, vi får se hva oktober bringer. Historisk forventes jo en jevn oppadgående trend ratemessig (skiping av landbruksprodukter og lagerbygging av jernmalm samt kull i forkant av vinteren) til primo desember. Det er også endel scrubbere som skal installeres på tørrlastflåten fremover og som vil redusere tilbudet av skip.
Men så har vi denne handelskrigen da, må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av Trump nå..
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Mollen
25.09.2019 kl 21:36
10871
Har GOGL selv regnet på NAV i senere tid ? Historisk har jo gjerne kjøpere av GOGL på OSE vært veldig opptatt av NAV, mens i USA er investorene mer opptatt av Yield. Jeg kan ikke fatte annet enn at kursen skal gå vesentlig når GOGL annonserer et utbytte på 0,25-0,30$ for Q3. Andre selskaper sliter med synkende inntjening mens GOGL sin øker. Det må da vekke interessen for aksjen ?? Jeg er også møkka lei Trump nå.. Han legger en voldsom demper på sentimentet og vi blir soleklart straffet for det. Det er ergerlig at kursen skal lagge slik den gjør. Hva skal til for å bryte dette ??
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Surik
25.09.2019 kl 22:09
10832
En dag forsvinner jo Trump, men handels konflikten lar seg nødvendigvis ikke løse raskt og enkelt likevel. Det stikker ganske dypt. Men en mer diplomatisk og pragmatisk løsning ville vi vel fått med en annen amerikansk ledelse når ballen nå engang er kastet.
Tørrlast er fortsatt et spill på Kina. Får satse på at de kjører på med stimuli, at gjelds berget ikke velter, dra hjelp fra IMO2020 for å bli kvitt litt gammel tonnasje, bra drift fra Golden og mindre kontrahering slik at dette ikke blir så verst.
Tørrlast er fortsatt et spill på Kina. Får satse på at de kjører på med stimuli, at gjelds berget ikke velter, dra hjelp fra IMO2020 for å bli kvitt litt gammel tonnasje, bra drift fra Golden og mindre kontrahering slik at dette ikke blir så verst.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Okey, tusen takk.
Neste år håper jeg å se de skrape disse gamle VLOC-baljene når ratene korrigerer sesongmessig. Eller vil de virkelig påspandere scrubber på disse rustholkene mon tro. Håper ikke det.
Neste år håper jeg å se de skrape disse gamle VLOC-baljene når ratene korrigerer sesongmessig. Eller vil de virkelig påspandere scrubber på disse rustholkene mon tro. Håper ikke det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:37
Du må logge inn for å svare
Flipper
26.09.2019 kl 13:42
10684
De skipene som ikke oppfyller IMO kravet, vil heller ikke eiere av lasten får forsikring på lasten
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
laser
18.10.2019 kl 12:47
10162
Surik har du oversikten oppdatert?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Er som han har sagt tidligere minimalt med skrap, så tipper han ikke stresser med å oppdatere. heheh
Ønsker som sagt å se flere av disse gamle fæle VLOC'ene til hell..
Ønsker som sagt å se flere av disse gamle fæle VLOC'ene til hell..
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
19.10.2019 kl 18:19
9895
Joda, som du nevner var det endelig en VLOC denne uka, men fikk litt travel ukeslutt og må komme tilbake til det i morgen med oppdatert oversikt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
laser
19.10.2019 kl 18:48
9866
Håper vi ser flere av VLOC skipene på listen siste to månedene - vil innebære betydelige tonnasjebortfall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Noni
19.10.2019 kl 20:36
9791
Er det ikke Fredriksen hvis han står først i køen, ellers vet jeg ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
20.10.2019 kl 20:43
9493
Endelig litt skraping igjen, en konvertert VLCC ble solgt til skraping i India. I tillegg et par små handy bulkere som er for små til å ta med i oversikten her.
42 Berge Bureya 1993 9036454 290 CM/TW
Status er som følger når vi har igjen 10 uker av 2019:
Capesize: 26
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8
Jeg har fortsatt noen konverterte VLCCer på listen som venter på å bli krysset ut, og føler meg sikker på at siste skip ikke er skrapet i år.
Ratene er fortsatt bra, Kinas import av jernmalm holder seg på bra nivåer.
DNM anslo i tørrlast sektorrapporten datert 6.mars i år at Kinas kullimport skulle øke med 16% sammenlignet med 2018 (fra 281 til 326 millioner tonn).
Jeg syntes dette virket alt for høyt, men muligens får Dyvik & co rett likevel.
I september importerte Kina (som er verdens største kullimportør) 30,29 millioner tonn kull, det vil si at hittil i år har de importert 250,57 millioner tonn. Med 25 millioner tonn import i hver av de resterende 3 månedene havner vi nesten akkurat på DNMs anslag. Kina har som Europa mål om å erstatte kull med gass, men det spørs om de får tilfredsstilt energibehovet sitt når gradstokken etterhvert kryper nedover.
42 Berge Bureya 1993 9036454 290 CM/TW
Status er som følger når vi har igjen 10 uker av 2019:
Capesize: 26
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8
Jeg har fortsatt noen konverterte VLCCer på listen som venter på å bli krysset ut, og føler meg sikker på at siste skip ikke er skrapet i år.
Ratene er fortsatt bra, Kinas import av jernmalm holder seg på bra nivåer.
DNM anslo i tørrlast sektorrapporten datert 6.mars i år at Kinas kullimport skulle øke med 16% sammenlignet med 2018 (fra 281 til 326 millioner tonn).
Jeg syntes dette virket alt for høyt, men muligens får Dyvik & co rett likevel.
I september importerte Kina (som er verdens største kullimportør) 30,29 millioner tonn kull, det vil si at hittil i år har de importert 250,57 millioner tonn. Med 25 millioner tonn import i hver av de resterende 3 månedene havner vi nesten akkurat på DNMs anslag. Kina har som Europa mål om å erstatte kull med gass, men det spørs om de får tilfredsstilt energibehovet sitt når gradstokken etterhvert kryper nedover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
25.10.2019 kl 23:24
9192
1 Capesize og 1 Handymax til skraping denne uka.
43 Ore Bayovar 1998 9157686 179 CM
43 Hong Yu 1995 9104550 46 S&B
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 27
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9
Kanskje ikke den mest begivenhetsrike uken, ratene har vel ligget nokså flatt. For Golden Ocean aksjonærene har det ikke vært så verst, kursen har lagt på seg et par kroner siden mandag og var nesten oppe og snuste på 59-tallet torsdag. Hyggelig for de som trader litt og klarer å kjøpe billig - selge dyrt.
Forøvrig har Safe Bulkers sluppet tall for Q3, der kan man på side 5 se at Kinas totalvolum av jernmalm, kull og landbruksvarer ser ut til å øke med 2,4% i 2019 sammenlignet med 2018 takket være en sterk økning i importen av kull (jernmalm og landbruksvarer ned).
En nyhet litt på siden, men sannsynligvis på sikt ikke negativt for tørrlast og shipping forøvrig, er at Kinas overgang fra ettbarns- til tobarnspolitikk i 2016 fører til flere fødsler.
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4680.long
43 Ore Bayovar 1998 9157686 179 CM
43 Hong Yu 1995 9104550 46 S&B
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 27
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9
Kanskje ikke den mest begivenhetsrike uken, ratene har vel ligget nokså flatt. For Golden Ocean aksjonærene har det ikke vært så verst, kursen har lagt på seg et par kroner siden mandag og var nesten oppe og snuste på 59-tallet torsdag. Hyggelig for de som trader litt og klarer å kjøpe billig - selge dyrt.
Forøvrig har Safe Bulkers sluppet tall for Q3, der kan man på side 5 se at Kinas totalvolum av jernmalm, kull og landbruksvarer ser ut til å øke med 2,4% i 2019 sammenlignet med 2018 takket være en sterk økning i importen av kull (jernmalm og landbruksvarer ned).
En nyhet litt på siden, men sannsynligvis på sikt ikke negativt for tørrlast og shipping forøvrig, er at Kinas overgang fra ettbarns- til tobarnspolitikk i 2016 fører til flere fødsler.
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4680.long
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
08.11.2019 kl 22:20
8780
1 Capesize til skraping denne uka.
45 MV Dangjin 1995 9074195 149 CM
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9
Jeg er usikker på veien videre nå og benyttet slutten av forrige uke til å selge litt GOGL.
45 MV Dangjin 1995 9074195 149 CM
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 9
Jeg er usikker på veien videre nå og benyttet slutten av forrige uke til å selge litt GOGL.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
dalglish
09.11.2019 kl 03:00
8704
Takk, Surik. Med rater på vei ned så vil forhåpentligvis skrapingen ta seg opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Det er vel den positive siden med ratenedgang. Det spesielle nå er vel at ordre for nybygg er vel særs lav ettesom jeg forsto B. Ringstad i intervjuet med nordnet. Noen som vet antall nybygg på dagsordren i prosent av flåte? Evt. hvordan dette ser ut i historisk sammenheng.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
09.11.2019 kl 20:50
8379
Det ser egentlig ikke så verst ut. Ordreboken vil vel variere noe avhengig av hvem og når du spør, du finner noen estimater i Compass Maritimes ukesrapport. Noe skyves på og kanselleres, så det skal godt gjøres at ordreboken 1.januar samsvarer 100% med hva som er levert når man gjør opp status 31.desember.
Netto flåtevekst er kanskje greiere å forholde seg til, går man 15 år tilbake ser det slik ut:
2005: 7,1%
2006: 6,7%
2007: 6,7%
2008: 6,8%
2009: 10,2%
2010: 17,0%
2011: 14,8%
2012: 10,6%
2013: 5,7%
2014: 4,4%
2015: 2,4%
2016: 2,2%
2017: 3,0%
2018: 2,9%
2019 (estimert): 2,9%
2020 (estimert): 2,8%
2021 (estimert): 2,7%
Netto flåtevekst ser altså ikke faretruende ut. Det som derimot kan senke ratene i tillegg til at antallet scrubberinstallasjoner går drastisk ned etter Q1 2020 er at farten settes opp (spesielt for skip med scrubbere).
Skal jeg tippe så ser vi 40-tallet i løpet av november men så får vi kanskje et lite førjulsrally?
Netto flåtevekst er kanskje greiere å forholde seg til, går man 15 år tilbake ser det slik ut:
2005: 7,1%
2006: 6,7%
2007: 6,7%
2008: 6,8%
2009: 10,2%
2010: 17,0%
2011: 14,8%
2012: 10,6%
2013: 5,7%
2014: 4,4%
2015: 2,4%
2016: 2,2%
2017: 3,0%
2018: 2,9%
2019 (estimert): 2,9%
2020 (estimert): 2,8%
2021 (estimert): 2,7%
Netto flåtevekst ser altså ikke faretruende ut. Det som derimot kan senke ratene i tillegg til at antallet scrubberinstallasjoner går drastisk ned etter Q1 2020 er at farten settes opp (spesielt for skip med scrubbere).
Skal jeg tippe så ser vi 40-tallet i løpet av november men så får vi kanskje et lite førjulsrally?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
20.11.2019 kl 22:38
8031
Sorry, glemte denne Handymaxen forrige uke:
46 Tai An Hai 1986 8318312 48 S&B
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 10
Golden Ocean rapporterer i morgen. Bare å sette på kaffetrakteren, laste ned presentasjonen og kose seg med gode tall.
46 Tai An Hai 1986 8318312 48 S&B
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 28
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 10
Golden Ocean rapporterer i morgen. Bare å sette på kaffetrakteren, laste ned presentasjonen og kose seg med gode tall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Empire
22.11.2019 kl 21:56
7827
Hva synes herrene om tallene som Golden og Star leverte? Synd at Vartdal gir seg. Hun er kanskje ikke den som skriker høyest, men resultatene snakker vel for seg selv. Heller en som levere et godt økonomisk resultat enn en som hausset hele veien ned til "vikingtiden", for min del :)
I forhold til Bulk, rater og Imo 2020 så kan man kanskje si at det har fått en litt negativ effekt på segmentet i et forventet sterkt Q4, men jeg tror som sagt at trenden snur opp innen jul. Det vi har sett er minkende aktivitet ut fra Brasil, Jmf. Vale sine nedjusterte produksjonsestimater, noe som fører til at færre skip går til tilbake til Atlanteren. De svinger heller innom Australia og tilbake til Kina. IMO 2020 spiller også en rolle, da chartere nå er mer skeptiske til å inngå time charter kontrakter pga usikkerhet i forhold til pris på drivstoff. Dette fører til større aktivitet i spot markedet og utslaget har blitt mindre ton-mile for Cape flåten.
En annen sammenheng er at det er de store container skipene som har fått prioritet når det kommer til scrubber installasjon, slik at det er flere Cape i markedet enn mange hadde trodd. Det er dog en større andel som skal inn i Desember og Januar. Sukkre flere skip i markedet med at de store bestillingene av nybygg fra 2017 treffer segmentet i disse dager og fremover noen måneder, så har netto effekten blitt synkende rater i ett kvartal som kanskje flere hadde trodd skulle stå seg mye sterkere enn det det pr. i dag gjør. Tilbud og etterspørsel, kombinert med flåtedistribusjon med andre ord.
For årets første 10 måneder så har vi da en ca. netto flåtevekst på 3,3%, med ca. 35M DWt levert og ca. 7M Dwt sendt til spiker? Da ligger det vel an til grove 3,5% flåtevekst for 2019?
I forhold til Bulk, rater og Imo 2020 så kan man kanskje si at det har fått en litt negativ effekt på segmentet i et forventet sterkt Q4, men jeg tror som sagt at trenden snur opp innen jul. Det vi har sett er minkende aktivitet ut fra Brasil, Jmf. Vale sine nedjusterte produksjonsestimater, noe som fører til at færre skip går til tilbake til Atlanteren. De svinger heller innom Australia og tilbake til Kina. IMO 2020 spiller også en rolle, da chartere nå er mer skeptiske til å inngå time charter kontrakter pga usikkerhet i forhold til pris på drivstoff. Dette fører til større aktivitet i spot markedet og utslaget har blitt mindre ton-mile for Cape flåten.
En annen sammenheng er at det er de store container skipene som har fått prioritet når det kommer til scrubber installasjon, slik at det er flere Cape i markedet enn mange hadde trodd. Det er dog en større andel som skal inn i Desember og Januar. Sukkre flere skip i markedet med at de store bestillingene av nybygg fra 2017 treffer segmentet i disse dager og fremover noen måneder, så har netto effekten blitt synkende rater i ett kvartal som kanskje flere hadde trodd skulle stå seg mye sterkere enn det det pr. i dag gjør. Tilbud og etterspørsel, kombinert med flåtedistribusjon med andre ord.
For årets første 10 måneder så har vi da en ca. netto flåtevekst på 3,3%, med ca. 35M DWt levert og ca. 7M Dwt sendt til spiker? Da ligger det vel an til grove 3,5% flåtevekst for 2019?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
23.11.2019 kl 06:46
7677
Flåteveksten ligger vel rundt der, sitter og blar i "Golden Ocean - Large NAV discount" fra tallknuserne i DNM og de opererer med estimatet 2.9% uten at detaljene går frem.
Vi så kanskje begynnelsen på "førjulsrallyet" i går (litt bedre rater samt noe drahjelp fra diverse meglerhus :)? Tror kanskje ikke du får kjøpt GOGL til Nordeas kursmål langt nede på 40-tallet før nissen kommer, men en Twittermelding eller to så kan jo det endre seg.
Jeg tror også resten av Q4 samt Q1 2020 blir bra. Planlagte scrubber retrofits for caper er 91 i desember, 12 i januar, 4 i februar og 34 i mars, og som du sier vil vel endel av disse skyves på til over nyttår.
For å ta de underliggende driverne har Vale oppjustert forventet produksjon i 2019 noe, men fortsatt er Kinas jernmalmimport ned 1.5% YTD YOY. Kullimporten har heldigvis kompensert noe frem til nå, men spørsmålet er om dette fortsetter hvis Kinas egne kullgruver kjører på og øker produksjonen i samme takt som hittil i år.
Summa summarum kan man kanskje trade litt nå før jul og være med bølgen opp, og så gjetter jeg på at det vil svinge noe i 2020 med muligheter for gode kjøp (og salg).
Forøvrig ingen skraping av bulkskip denne uka.
PS. Et lite spørsmål på siden vedrørende et annet shippingsegment; jeg ser at raffinerimarginene har falt mye (sågar negative enkelte steder), tror du det er tegn til at etterspørselen faller og vi får raffinerikutt snart?
Vi så kanskje begynnelsen på "førjulsrallyet" i går (litt bedre rater samt noe drahjelp fra diverse meglerhus :)? Tror kanskje ikke du får kjøpt GOGL til Nordeas kursmål langt nede på 40-tallet før nissen kommer, men en Twittermelding eller to så kan jo det endre seg.
Jeg tror også resten av Q4 samt Q1 2020 blir bra. Planlagte scrubber retrofits for caper er 91 i desember, 12 i januar, 4 i februar og 34 i mars, og som du sier vil vel endel av disse skyves på til over nyttår.
For å ta de underliggende driverne har Vale oppjustert forventet produksjon i 2019 noe, men fortsatt er Kinas jernmalmimport ned 1.5% YTD YOY. Kullimporten har heldigvis kompensert noe frem til nå, men spørsmålet er om dette fortsetter hvis Kinas egne kullgruver kjører på og øker produksjonen i samme takt som hittil i år.
Summa summarum kan man kanskje trade litt nå før jul og være med bølgen opp, og så gjetter jeg på at det vil svinge noe i 2020 med muligheter for gode kjøp (og salg).
Forøvrig ingen skraping av bulkskip denne uka.
PS. Et lite spørsmål på siden vedrørende et annet shippingsegment; jeg ser at raffinerimarginene har falt mye (sågar negative enkelte steder), tror du det er tegn til at etterspørselen faller og vi får raffinerikutt snart?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Empire
23.11.2019 kl 14:01
7452
Ja, å treffe på 44 kroner er nok like langt unna som å treffe på 78 for Fro nå. Men har kjøpt golden på 49 og regner med noen % avkastning innen nissen er her. Både tank, Bulk, lng og lpg har hatt flotte historier gjennom 2019, men jeg kommer nok til å være bear i alle de fire segmenter når 2020 ringes inn. Vi får se hvordan det hele utvikler seg.
Tenker du på marginer i Europa? Henger litt sammen med vedlikehold som nå er ferdig, men ser du til Us , så har throughput vært lavere for 2019 enn 2018 så langt. Store lagere på starten av året er en forklaring og throughput falt under 2018 nivået i mars og har holdt seg der siden. Ser du til Asia, så har f.eks eksport fra India vært en driver i forhold til lavere marginer der, men i bunnen for alle de tre geografiske områder er det økt raffineri kapasitet, sammen med "sluggish demand" som har senket marginene. For tank selskapene så er ikke dette bare negativt, da raffineriene nå ser i retning mer light&sweet i forhold til heavy&sour for å kunne produsere imo 2020 drivstoff og tonmile vil nok fortsatt være en av hovedriverne for tank selskapene.
Det skjer mye på raffineri fronten om dagen og sviktende marginer er ikke nødvendigvis det samme som etterspørselssvikt, men det lyser ikke akkurat eksplosiv vekst Jeg har sagt før at 2020 vil skille klinten fra hveten i forhold til raffinerier og noen vil gjøre det meget bra, mens andre vil slite med marginer fremover pga input olje, hva de kan produsere og etterspørsel etter disse produktene.
Tenker du på marginer i Europa? Henger litt sammen med vedlikehold som nå er ferdig, men ser du til Us , så har throughput vært lavere for 2019 enn 2018 så langt. Store lagere på starten av året er en forklaring og throughput falt under 2018 nivået i mars og har holdt seg der siden. Ser du til Asia, så har f.eks eksport fra India vært en driver i forhold til lavere marginer der, men i bunnen for alle de tre geografiske områder er det økt raffineri kapasitet, sammen med "sluggish demand" som har senket marginene. For tank selskapene så er ikke dette bare negativt, da raffineriene nå ser i retning mer light&sweet i forhold til heavy&sour for å kunne produsere imo 2020 drivstoff og tonmile vil nok fortsatt være en av hovedriverne for tank selskapene.
Det skjer mye på raffineri fronten om dagen og sviktende marginer er ikke nødvendigvis det samme som etterspørselssvikt, men det lyser ikke akkurat eksplosiv vekst Jeg har sagt før at 2020 vil skille klinten fra hveten i forhold til raffinerier og noen vil gjøre det meget bra, mens andre vil slite med marginer fremover pga input olje, hva de kan produsere og etterspørsel etter disse produktene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.11.2019 kl 15:08
7395
Ja, som du skriver har bulk hatt en flott historie i 2019. Golden derimot er godt ned for året og henger ikke med resten av bulk. Men har troen på at dette retter seg nå med tiltakene de har gjort mot IMO2020, og tross alt den unge capesizeflåten de har.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
ruda
23.11.2019 kl 17:31
7301
Tror ikke det er fordelt å satse på Gogl. Vi skal nok over 70 innen kort tid
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
24.11.2019 kl 12:44
7081
Takk for godt svar igjen Empire.
Jeg valgte for en gangs skyld å legge P/NAV til side og kjøpte Frontline etter forrige diskusjon.
Veide mye for og imot og syntes det var dyrt (92) men det har jo blitt enda dyrere. Voldsomt driv der nå og får ihvertfall henge med noen dager til.
Jeg valgte for en gangs skyld å legge P/NAV til side og kjøpte Frontline etter forrige diskusjon.
Veide mye for og imot og syntes det var dyrt (92) men det har jo blitt enda dyrere. Voldsomt driv der nå og får ihvertfall henge med noen dager til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
16.12.2019 kl 21:15
6526
1 capesize og 1 handymax til skraping forrige uke. Det er Berge Bulk som nok en gang tar grep og skraper en snart 30 år gammel VLOC, i tillegg selger Nordic Bulk Carriers en handymax med isklasse.
50 Berge Vinson 1990 8800286 290 CM/TW
50 MV Nordic Bothnia 1995 9079157 44 CM
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 29
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 11
Idet vi har bare 2 uker igjen av 2019 ser det ut til at mitt tidligere anslag for skraping av de største tørrlasteskipene (40-50 stk.) for 2019 var skivebom.
Jeg hadde forventet at rederne i større grad skulle kvitte seg med gammel tonnasje i forkant av IMO2020, men det ser ut til at flere gamle damer ikke synger på sitt siste vers enda. For eksempel er bare 3 av 36 konverterte VLOCs (bygd på første halvdel av 90-tallet) som fortsatt var i drift per juli i år, skrapet. Endel av disse går på faste kontrakter og ratene i år har vært bra, men jeg hadde likevel forventet mer.
Mulig det beste nå er en periode med elendige rater som vi så i etterkant av Vale-ulykken i fjor, hvor gammel tonnasje selges en gros til spiker og den årvåkne investor kan benytte muligheten til å plukke aksjer på billigsalg.
50 Berge Vinson 1990 8800286 290 CM/TW
50 MV Nordic Bothnia 1995 9079157 44 CM
Det er skrapet hittil i 2019:
Capesize: 29
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 11
Idet vi har bare 2 uker igjen av 2019 ser det ut til at mitt tidligere anslag for skraping av de største tørrlasteskipene (40-50 stk.) for 2019 var skivebom.
Jeg hadde forventet at rederne i større grad skulle kvitte seg med gammel tonnasje i forkant av IMO2020, men det ser ut til at flere gamle damer ikke synger på sitt siste vers enda. For eksempel er bare 3 av 36 konverterte VLOCs (bygd på første halvdel av 90-tallet) som fortsatt var i drift per juli i år, skrapet. Endel av disse går på faste kontrakter og ratene i år har vært bra, men jeg hadde likevel forventet mer.
Mulig det beste nå er en periode med elendige rater som vi så i etterkant av Vale-ulykken i fjor, hvor gammel tonnasje selges en gros til spiker og den årvåkne investor kan benytte muligheten til å plukke aksjer på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Empire
17.12.2019 kl 21:27
6297
Ville ikke kalt det skivebom, ikke på langt nær. Det er vel snakk om en dobling fra i fjor. Jeg ville vel kanskje heller si at det har vært forholdsvis høy aktivitet på spiker siden, på tross av gode snittrater for 2019. Det er kanskje dog viktig å huske at det har vært stille siden sommeren, etter at ratene begynte å klatre.
En av de bedre trådene gjennom 2019. Takk til deg Surik.
Du hadde Tanktråd i fjor og Bulktråd i år. Hva blir det i 2020?
En av de bedre trådene gjennom 2019. Takk til deg Surik.
Du hadde Tanktråd i fjor og Bulktråd i år. Hva blir det i 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
18.12.2019 kl 20:11
6148
Ingen grunn til å bekymre deg Empire når det nærmer seg 2020, det blir skrapetråd neste år også. Har hatt det i tankene en stund.
Kan røpe såpass at det ikke blir tank eller bulk, men det segmentet av maritim næring jeg vurderer til å ha størst potensiale for verdistigning.
Du skjønner kanskje hva jeg sikter til, men får avslutte 2019 først og starte med friske ark over nyttår.
Kan røpe såpass at det ikke blir tank eller bulk, men det segmentet av maritim næring jeg vurderer til å ha størst potensiale for verdistigning.
Du skjønner kanskje hva jeg sikter til, men får avslutte 2019 først og starte med friske ark over nyttår.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Empire
21.12.2019 kl 11:36
5922
Da tror jeg 2020 "spiker tråden" blir om offshore, eller nærmere bestemt rigg. Kan det stemme?
Det tror jeg blir en god tråd med tanke på hvor markedet er, prising av selskaper og hvor kanskje fremtiden ligger. Jeg har pr. nå ingen posisjoner i rigg, etter at drillen 2.0 dundret igjennom det siste target på 12 kroner. Jeg fikk mye pepper for det, men de tok alle feil, så uendelig feil. Nå registrer jeg at de som har sittet hele veien ned, plutselig er i pluss? Selv de som kjøpte med begge hendene på 20 tallet er i pluss, selv om drillen 2.0 avsluttet fredagen på 15 kroner på Oslo børs.
Verden kan være et merkelig sted og HO forum er til tider enda merkeligere. Man skal passe seg for hvem man hører på og hva man tror på og i rigg trådene er det mange som har tapt mye penger uten å forstå hvorfor. Danmark1 er f.eks en av disse karakterene som har demokonto og alt for mye fritid og jeg må flire litt når jeg tenker tilbake på historien om "hvor vanskelig short har det", ifølge danmark1.
Vi ses i 2020 Surik og lykke til. Måtte seirene bli mange og tapene små.
Det tror jeg blir en god tråd med tanke på hvor markedet er, prising av selskaper og hvor kanskje fremtiden ligger. Jeg har pr. nå ingen posisjoner i rigg, etter at drillen 2.0 dundret igjennom det siste target på 12 kroner. Jeg fikk mye pepper for det, men de tok alle feil, så uendelig feil. Nå registrer jeg at de som har sittet hele veien ned, plutselig er i pluss? Selv de som kjøpte med begge hendene på 20 tallet er i pluss, selv om drillen 2.0 avsluttet fredagen på 15 kroner på Oslo børs.
Verden kan være et merkelig sted og HO forum er til tider enda merkeligere. Man skal passe seg for hvem man hører på og hva man tror på og i rigg trådene er det mange som har tapt mye penger uten å forstå hvorfor. Danmark1 er f.eks en av disse karakterene som har demokonto og alt for mye fritid og jeg må flire litt når jeg tenker tilbake på historien om "hvor vanskelig short har det", ifølge danmark1.
Vi ses i 2020 Surik og lykke til. Måtte seirene bli mange og tapene små.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
23.12.2019 kl 22:35
5596
Spot on som vanlig Empire, det blir rigg i 2020. Tror faktisk jeg proklamerte i fjor at 2019 skulle bli "rigg-året", fasiten ble ikke akkurat det men kanskje kan man si i ettertid at vendepunktet i rigg kom i 2019?
Det er noen lyspunkter der nå, ihvertfall for noen sub segmenter. Om det blir en bred riggopptur og hele sektoren tar helt av på børs i 2020 er jeg ikke så sikker på, men følger man litt med og styrer unna "the bad and the ugly" tror jeg det er muligheter. Skraping er alltid interessant å følge med på, rigg blir intet unntak. Forskjellen mellom for eksempel tørrlasteskip og boreskip er at ved skraping av én enhet reduseres flåten med henholdsvis 0,5 promille og ~1 prosent. Nesten så man kan sprette en flaske champagne for hver semirigg eller boreskip som går til spiker. Får håpe det blir noen neste år, telte nylig 22 boreskip i kaldt opplag på Bassøe og flere av disse er kandidater.
Tar iallfall litt på forskudd og spretter en på nyttårsaften, vi ses i 2020 ja og må det børsåret også bli bra.
Det er noen lyspunkter der nå, ihvertfall for noen sub segmenter. Om det blir en bred riggopptur og hele sektoren tar helt av på børs i 2020 er jeg ikke så sikker på, men følger man litt med og styrer unna "the bad and the ugly" tror jeg det er muligheter. Skraping er alltid interessant å følge med på, rigg blir intet unntak. Forskjellen mellom for eksempel tørrlasteskip og boreskip er at ved skraping av én enhet reduseres flåten med henholdsvis 0,5 promille og ~1 prosent. Nesten så man kan sprette en flaske champagne for hver semirigg eller boreskip som går til spiker. Får håpe det blir noen neste år, telte nylig 22 boreskip i kaldt opplag på Bassøe og flere av disse er kandidater.
Tar iallfall litt på forskudd og spretter en på nyttårsaften, vi ses i 2020 ja og må det børsåret også bli bra.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
23.12.2019 kl 22:55
5569
Tror det er på tide å gjøre opp status for 2019, har ikke registrert noen større tørrlasteskip til skraping forrige uke slik at status er:
Capesize: 29
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 11
Compass Maritime har tatt juleferie i likhet med mange andre, så hvis det blir noe spiker-salg i romjulen meldes det nok ikke før utpå nyåret.
Jeg hadde som nevnt over ventet noe større skraping i år, men rederne har vel inntatt en "vente-og-se" holdning med tanke på IMO2020 (drivstoff med svovelinnhold >0.5% forbudt fra 1.mars). Endel av flåten skal inn for scrubber installasjoner og blir Q1 så bra som forventet tjener jo alle penger, både de unge spreke og gamle slitne.
Takker for alle innlegg her på tråden og ønsker alle tørrlastaksjonærer en god jul og godt nyttår.
Capesize: 29
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 11
Compass Maritime har tatt juleferie i likhet med mange andre, så hvis det blir noe spiker-salg i romjulen meldes det nok ikke før utpå nyåret.
Jeg hadde som nevnt over ventet noe større skraping i år, men rederne har vel inntatt en "vente-og-se" holdning med tanke på IMO2020 (drivstoff med svovelinnhold >0.5% forbudt fra 1.mars). Endel av flåten skal inn for scrubber installasjoner og blir Q1 så bra som forventet tjener jo alle penger, både de unge spreke og gamle slitne.
Takker for alle innlegg her på tråden og ønsker alle tørrlastaksjonærer en god jul og godt nyttår.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
KJEPET
10.01.2020 kl 08:17
4944
Da har også denne blitt sendt til de evige jaktmarker.....
https://www.myshiptracking.com/vessels/berge-hua-shan-mmsi-235101424-imo-9035450
https://www.myshiptracking.com/vessels/berge-hua-shan-mmsi-235101424-imo-9035450
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
10.01.2020 kl 23:41
4693
Berge Elbrus også. 2 konverterte VLCCer den første uka av 2020 lover bra.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
11.01.2020 kl 00:22
4641
Trist å høre om Berge Elbrus, en gammel solid sliter, synd den ikke holder mål lenger. På meg virker det som at flere gamle Berge skip skrappes enn hvor mange det er som nybygges.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare
Surik
09.02.2020 kl 00:33
4025
Jeg fører ikke detaljerte lister over bulkskip til skraping lenger, men ser at det skrapes massivt.
Compass Maritime rapporterer 11 caper og 2 post-panamax bulkere hittil i år.
Er vel ikke så dumt å få bort litt gammel tonnasje nå i disse virus-tider.
Compass Maritime rapporterer 11 caper og 2 post-panamax bulkere hittil i år.
Er vel ikke så dumt å få bort litt gammel tonnasje nå i disse virus-tider.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10
Du må logge inn for å svare