Skraping av bulkskip 2019
IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax
Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.
Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax
Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.
Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
20.01.2019 kl 00:55
29166
Null problem, Hr Fredriksen kjøper Scrubbel
og bit. Og hvem står først i køen da ?
og bit. Og hvem står først i køen da ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
21.01.2019 kl 13:14
28714
Absolutt spennende. Jeg vil anta at opphuggingen skyter fart fra sommeren av, da har man måttet ta stilling til rensing og klargjøring for IMO2020-kompatibelt drivstoff. De kan alltids kjøre på uten å gjøre noe frem til nyttår, men da vil køen hos opphuggere bli dyrere, og prisen rederne får for utrangert tonnasje blir selvsagt lavere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
21.01.2019 kl 13:15
28698
*køen blir lengre, ikke dyrere*
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Frodon
21.01.2019 kl 17:56
28501
Veldig bra Surik, skal bli spennende å følge utviklingen og denne tråden i 2019 ? Hvilke bet har du tatt rundt IMO2020? Jeg har tro på gogl, vistin og hunter group pr dags dato, og veldig åpen for forslag og ideer ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Andypandy1
21.01.2019 kl 18:52
28402
SBLK burde være minst like bra som gogl, kjøpt scrubbere til hele flåten. Tank kan vel også bli bra hvis logistikken forandres pga raffineri etc.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Mollen
21.01.2019 kl 20:16
28316
Etter det jeg kan se er der 7 skip som går ut av fastpriskontrakt nå i 1. kvartal 2019. Det skal bli spennende å se om de velger å ha is i magen med å inngå nye fastpriskontrakter eller om de velger å gjøre nye lange avtaler på en del av flåten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
22.01.2019 kl 23:21
28017
Jeg har en del GOGL som jeg selvsagt har troen på, men disse har jeg hatt siden 2015 (har økt beholdningen underveis) og har egentlig ikke hatt så mye fokus på IMO2020. I tillegg sitter jeg med en post TNK som jeg ikke har bestemt skjebnen for enda. Som du kanskje har fått med deg gikk de nokså tidlig ut og proklamerte sin skepsis til scrubbere, men på slutten av fjoråret var de ikke helt sikre likevel.
Jeg er usikker på hvem man skal satse på for å profittere mest på IMO2020, derfor vil jeg nok hvis det skal handles foretrekke selskaper med erfaring og "track record" innen shipping, relativt ung flåte og ikke for mye gjeld. Golden Ocean har for eksempel en snittalder på flåten ~5 år, for capene ~4. Av en total flåte på 46 caper skal de installere scrubbere på 20+opsjon på 5 til. Det begynner allerede å bli en del av disse ute på de syv hav: Per november 2018 hadde 367/1801 caper installert scrubbere og anslagsvis 662 (dvs. ca 1/3) vil ha det innen 2020. Om rederier som ikke har valgt å gå for scrubbere vil bli vinnere avhenger vel av prisen på MGO og her skulle jeg gjerne hatt en krystallkule.
Det jeg tror og håper på er at IMO2020 vil føre til opphugging av eldre tonnasje med høyt drivstofforbruk.
Forhåpentligvis er salget av capesizen "Confidence 1" fra NS United begynnelsen på en positiv trend. Skipet skulle rundet 20 år nå i februar og etter planen gjennom 4. SS. Nå kjenner ikke jeg skipets beskaffenhet i detalj men det ble nå besluttet å skrape det.
Ifølge en oversikt jeg fikk fra Empire her på forumet er 46 av capesizene >120 000 dvt 20-24 år og 32 er >25 år.
Gitt at det er anslått levering av 86 (4,8%) caper i år vil for eksempel skraping av de >25 år og halvparten av de 20-24 år (3,1%) gi en netto flåtevekst på 1,7%. Dersom DNMs "IMO impact" i tillegg slår til ender vi da på null flåtevekst for caper i 2019. Dette tror jeg faktisk kan skje.
Når det gjelder tidspunkt for skraping regner jeg med dette kommer jevnt utover året og sammenfaller med datoen for SS (som igjen er avhengig av når på året skipet i sin tid ble ferdigstilt/initial classification).
Satser på et godt skrapeår i bulk nå og så lenge Asia fortsatt skal ha jernmalm og kull er det håp.
Jeg er usikker på hvem man skal satse på for å profittere mest på IMO2020, derfor vil jeg nok hvis det skal handles foretrekke selskaper med erfaring og "track record" innen shipping, relativt ung flåte og ikke for mye gjeld. Golden Ocean har for eksempel en snittalder på flåten ~5 år, for capene ~4. Av en total flåte på 46 caper skal de installere scrubbere på 20+opsjon på 5 til. Det begynner allerede å bli en del av disse ute på de syv hav: Per november 2018 hadde 367/1801 caper installert scrubbere og anslagsvis 662 (dvs. ca 1/3) vil ha det innen 2020. Om rederier som ikke har valgt å gå for scrubbere vil bli vinnere avhenger vel av prisen på MGO og her skulle jeg gjerne hatt en krystallkule.
Det jeg tror og håper på er at IMO2020 vil føre til opphugging av eldre tonnasje med høyt drivstofforbruk.
Forhåpentligvis er salget av capesizen "Confidence 1" fra NS United begynnelsen på en positiv trend. Skipet skulle rundet 20 år nå i februar og etter planen gjennom 4. SS. Nå kjenner ikke jeg skipets beskaffenhet i detalj men det ble nå besluttet å skrape det.
Ifølge en oversikt jeg fikk fra Empire her på forumet er 46 av capesizene >120 000 dvt 20-24 år og 32 er >25 år.
Gitt at det er anslått levering av 86 (4,8%) caper i år vil for eksempel skraping av de >25 år og halvparten av de 20-24 år (3,1%) gi en netto flåtevekst på 1,7%. Dersom DNMs "IMO impact" i tillegg slår til ender vi da på null flåtevekst for caper i 2019. Dette tror jeg faktisk kan skje.
Når det gjelder tidspunkt for skraping regner jeg med dette kommer jevnt utover året og sammenfaller med datoen for SS (som igjen er avhengig av når på året skipet i sin tid ble ferdigstilt/initial classification).
Satser på et godt skrapeår i bulk nå og så lenge Asia fortsatt skal ha jernmalm og kull er det håp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
22.01.2019 kl 23:31
27997
I tillegg er det vel noen kandidater blant 19 år gamle skip (tror lista jeg fikk var fra i fjor og temmelig oppdatert), i gruppen 15-19 år er det totalt 105 skip.
Blir det gjentagelse av fjoråret tank hvor 17,5 år gamle skip (IS med tørrdokking) ble sendt på strendene blir det jo rene julekvelden her.
Blir det gjentagelse av fjoråret tank hvor 17,5 år gamle skip (IS med tørrdokking) ble sendt på strendene blir det jo rene julekvelden her.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Lærka
22.01.2019 kl 23:37
27973
Takk for bra info Surik.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
25.01.2019 kl 22:45
27658
Det er fredag kveld igjen og jeg har registrert 1 Capesize solgt til skraping denne uka.
Regnskapet er som følger hittil i 2019:
Capesize: 3
Uke Navn Bygd Imo nummer Kilde
2 Confidence 1 1.2.1999 9181625 S&B
2 Mamitsa XL 12.10.1995 9107904 S&B
4 K Promise 1994 9044475 CM
Panamax: 1
2 Dong Jiang Sheng 30.3.1999 9180798 S&B
Svinepest, syklonen Riley og kinesisk nyttår tynger markedet.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-4-3/
Satser på friskere rater fra medio februar (kinesisk nyttårsfeiring over) og at skrapingen fortsetter.
Regnskapet er som følger hittil i 2019:
Capesize: 3
Uke Navn Bygd Imo nummer Kilde
2 Confidence 1 1.2.1999 9181625 S&B
2 Mamitsa XL 12.10.1995 9107904 S&B
4 K Promise 1994 9044475 CM
Panamax: 1
2 Dong Jiang Sheng 30.3.1999 9180798 S&B
Svinepest, syklonen Riley og kinesisk nyttår tynger markedet.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-4-3/
Satser på friskere rater fra medio februar (kinesisk nyttårsfeiring over) og at skrapingen fortsetter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Empire
27.01.2019 kl 10:10
27646
Bra tråd og det blir interessant å se om påstanden(e) til Ts stemmer, når vi glir inn i 2020. Som jeg sa den gang den lista ble lagt ut, så tror jeg ikke det er en 10/10 liste. Kanskje 7/10 på en god dag :)
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-net-fleet-growth-in-2018-at-3/
http://otc.nfmf.no/public/news/18198.pdf
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-net-fleet-growth-in-2018-at-3/
http://otc.nfmf.no/public/news/18198.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
burde ikke dritten stige over 60kr snart :P
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
sheepman
27.01.2019 kl 20:17
27347
hmm. Denne kan falle langt ned på 40-tallet. Ratene går ned for hver dag.....
-Lykke til!
-Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
børst
28.01.2019 kl 12:30
27017
I årene etter Finanskrisen var det store ordrer på nybygg som tynget markedet. Nå har vi har vi hatt en tid med mye skraping og lite nybygg, likevel går ratene ned. Hva er det som skjer - har all handel stoppet opp?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
28.01.2019 kl 13:01
26911
Det blir lite transport fra Brasil etter ulykkene.. https://www.ft.com/content/3f82b07c-2263-11e9-8ce6-5db4543da632
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
02.02.2019 kl 09:55
26401
Ytterligere 1 Capesize solgt til spiker denne uka, det er Korea Shipping Corporation som kvitter seg med en 25 år gammel 150k dwt.
5 Dangjin Friendship 1994 9051686 CM
Hittil i 2019 har jeg fått med meg:
Capesize: 4
Panamax: 1
Uke 5 var nok en ruglete uke i tørrlast i det vi går inn i kinesisk nyttårsfeiring, forhåpentligvis ser vi nå bunnen ratemessig.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-5-3/
5 Dangjin Friendship 1994 9051686 CM
Hittil i 2019 har jeg fått med meg:
Capesize: 4
Panamax: 1
Uke 5 var nok en ruglete uke i tørrlast i det vi går inn i kinesisk nyttårsfeiring, forhåpentligvis ser vi nå bunnen ratemessig.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-5-3/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Triton
02.02.2019 kl 10:37
26331
Avis: Gruveselskap i Brasil kjente til risiko ved jordskred
Gruveselskapet Vale visste at områdene som ble rammet av forrige ukes jordskred, var utsatt ved et eventuelt demningsbrudd, ifølge en brasiliansk avis.
FOTO: NACHO DUCE REUTERS
Vetle Forsland og NTB(NTB) Publisert: 09:53 - 02.02.2019, Oppdatert: 10:20 - 02.02.2019
Hittil er 115 personer bekreftet døde etter at en demning brast og begravde deler av byen Brumadinho i gjørme. 248 mennesker er fortsatt savnet etter ulykken, men det er lite håp om å finne noen av dem i live.
Beredskapsplanene til Vale, selskapet som eier gruva, avdekket at et kontor og en restaurant en kilometer unna demning lå utsatt til dersom demningen skulle briste, skriver avisen Folha de São Paulo. Mange av dem som mistet livet, spiste lunsj på den aktuelle restauranten da gjørmebølgen tok dem, ifølge avisen.
Mener Vale undervurderte faren
Leirskredet som ble utløst da demningen brast, ødela flere av sirenene som skulle varslet de ansatte om ulykken, og en rømningsvei selskapet hadde beskrevet som trygg, ble sperret av gjørma. Minst to ansatte med ansvar for å varsle om ulykker døde.
Avisen beskylder Vale for å undervurdere farene ved et demningsbrudd.
Selskapet svarer på sin side at alle deres demninger har beredskapsplaner basert på tekniske undersøkelser og hypotetiske situasjoner ved et eventuelt brudd.
– Demningen hadde alle relevante stabiliseringssertifikater og ble sjekket jevnlig av eksterne, uavhengige firmaer. Det var inspeksjoner to ganger i uken, heter det i uttalelse fra gruveselskapet fredag.
Stupte 22 prosent
Meldingen om demningkollapsen, som ble sendt ut fredag etter stengetid forrige uke, sendte aksjen rett ned på børsen i São Paulo.
Mandag var aksjen ned hele 22,64 prosent.
Ifølge Reuters ble 62 milliarder dollar, tilsvarende over 140 milliarder kroner, av markedsverdien barbert bort av det som er Brasils største gruveselskap.
Tror det kan bli noen turbulente uker fremover, ser ikke bort fra at Vale blir pålagt å stenge flere gruver (Ref. NH)
Gruveselskapet Vale visste at områdene som ble rammet av forrige ukes jordskred, var utsatt ved et eventuelt demningsbrudd, ifølge en brasiliansk avis.
FOTO: NACHO DUCE REUTERS
Vetle Forsland og NTB(NTB) Publisert: 09:53 - 02.02.2019, Oppdatert: 10:20 - 02.02.2019
Hittil er 115 personer bekreftet døde etter at en demning brast og begravde deler av byen Brumadinho i gjørme. 248 mennesker er fortsatt savnet etter ulykken, men det er lite håp om å finne noen av dem i live.
Beredskapsplanene til Vale, selskapet som eier gruva, avdekket at et kontor og en restaurant en kilometer unna demning lå utsatt til dersom demningen skulle briste, skriver avisen Folha de São Paulo. Mange av dem som mistet livet, spiste lunsj på den aktuelle restauranten da gjørmebølgen tok dem, ifølge avisen.
Mener Vale undervurderte faren
Leirskredet som ble utløst da demningen brast, ødela flere av sirenene som skulle varslet de ansatte om ulykken, og en rømningsvei selskapet hadde beskrevet som trygg, ble sperret av gjørma. Minst to ansatte med ansvar for å varsle om ulykker døde.
Avisen beskylder Vale for å undervurdere farene ved et demningsbrudd.
Selskapet svarer på sin side at alle deres demninger har beredskapsplaner basert på tekniske undersøkelser og hypotetiske situasjoner ved et eventuelt brudd.
– Demningen hadde alle relevante stabiliseringssertifikater og ble sjekket jevnlig av eksterne, uavhengige firmaer. Det var inspeksjoner to ganger i uken, heter det i uttalelse fra gruveselskapet fredag.
Stupte 22 prosent
Meldingen om demningkollapsen, som ble sendt ut fredag etter stengetid forrige uke, sendte aksjen rett ned på børsen i São Paulo.
Mandag var aksjen ned hele 22,64 prosent.
Ifølge Reuters ble 62 milliarder dollar, tilsvarende over 140 milliarder kroner, av markedsverdien barbert bort av det som er Brasils største gruveselskap.
Tror det kan bli noen turbulente uker fremover, ser ikke bort fra at Vale blir pålagt å stenge flere gruver (Ref. NH)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
08.02.2019 kl 23:46
25860
Det nærmer seg helg og jeg har registrert 2 capesizer til skraping denne uken, en 250k + en 150k dwt bygd i henholdsvis 1993 og 1994.
Hittil er vi oppe i 6 capesizer og 1 panamax og de får nok følge av flere til graven.
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
6 KG Coen 28.2.1994 9056818 S&B
6 MG Shipping 1993 9052343 CM
Usikkerheten etter Vale ulykken, handelskrig og frykt for lavere vekst i Kina tynger fortsatt markedet idet kinesisk nyttårsfeiring nærmer seg slutten.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-6-3/
Legger forøvrig ved link til en animasjon som viser de globale capesize handelsrutene per oktober 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=ptzcye304oU
Hittil er vi oppe i 6 capesizer og 1 panamax og de får nok følge av flere til graven.
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
6 KG Coen 28.2.1994 9056818 S&B
6 MG Shipping 1993 9052343 CM
Usikkerheten etter Vale ulykken, handelskrig og frykt for lavere vekst i Kina tynger fortsatt markedet idet kinesisk nyttårsfeiring nærmer seg slutten.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-6-3/
Legger forøvrig ved link til en animasjon som viser de globale capesize handelsrutene per oktober 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=ptzcye304oU
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Fljo
09.02.2019 kl 02:14
25782
Det er nesten for galt å hugge opp båter som er så nye som fra 1993 og 1994, men det positive er jo at man for å bygge nye så må man ha jern hvor jernmalmen kanskje skal hentes fra andre siden av jordkloden, befraktet av... Gogl.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
HP17
11.02.2019 kl 09:43
25400
Nå gjelder det å følge med. GOGL fosser mot kr 50 og det kan passeres innen nær tid
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
11.02.2019 kl 11:43
25223
Jeg tror vi vil få se skraping av enkelte skip bygget siste del av 90-tallet i løpet av dette året. Både rate-nivået i øyeblikket og utsiktene fram mot IMO2020 gjør at tanken vil modnes frem hos rederne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
lurt å kjøpe seg inn i dag på dagens kurs i gogl?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.02.2019 kl 15:04
24927
Tja, om man har valget om kjøpe nå på 46.- eller på rundt 70.- i slutten av juni må man jo velge selv :-)
(MEN: Husk og aldri ta tips fra oss her inne, ta dine egne valg)
(MEN: Husk og aldri ta tips fra oss her inne, ta dine egne valg)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.02.2019 kl 15:51
24814
Lykke til.
Ser ikke bort fra at bunnen denne gangen var BDI på 595 (muligens litt tidlig, men ikke umulig). Litt dyp bunn denne gangen, men så er GOGL priset til konkurs også.
Ingen motstand opp til 50.- nå. Om 46,50.- ryker nå, kan vi få en meget hektisk halvtime før stengetid :-)
Ser ikke bort fra at bunnen denne gangen var BDI på 595 (muligens litt tidlig, men ikke umulig). Litt dyp bunn denne gangen, men så er GOGL priset til konkurs også.
Ingen motstand opp til 50.- nå. Om 46,50.- ryker nå, kan vi få en meget hektisk halvtime før stengetid :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
17.02.2019 kl 22:09
24501
Ingen større tørrlastskip (>40 000) dødvekttonn registrert til skraping denne uken.
Det vil si, Allied melder om totalt 7 Capesize hittil i år (en mer enn hva jeg har fått med meg). Har derimot ikke lyktes å finne ut hvilket skip det gjelder, så mulig det er et skip solgt rundt årsskiftet eventuelt helt på tampen av uka. I så fall dukker det nok opp på listene hos Compass Maritime, Ship & Bunker eller i Tradewinds snart.
For Capesize segmentet er det snart skrapet 50% av hele 2018 både i antall skip og dødvekttonn, krysser fingrene for at den nåværende dippen i rater skremmer rederne til å selge unna gammel tonnasje.
Markedsmessig ser det lysere ut nå (det gjør jo stort sett det i tørrlast etter at kinesisk nyttår er vel overstått), ser i første omgang frem til 2018 Q4 tall for Golden Ocean førstkommende tirsdag.
http://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Det vil si, Allied melder om totalt 7 Capesize hittil i år (en mer enn hva jeg har fått med meg). Har derimot ikke lyktes å finne ut hvilket skip det gjelder, så mulig det er et skip solgt rundt årsskiftet eventuelt helt på tampen av uka. I så fall dukker det nok opp på listene hos Compass Maritime, Ship & Bunker eller i Tradewinds snart.
For Capesize segmentet er det snart skrapet 50% av hele 2018 både i antall skip og dødvekttonn, krysser fingrene for at den nåværende dippen i rater skremmer rederne til å selge unna gammel tonnasje.
Markedsmessig ser det lysere ut nå (det gjør jo stort sett det i tørrlast etter at kinesisk nyttår er vel overstått), ser i første omgang frem til 2018 Q4 tall for Golden Ocean førstkommende tirsdag.
http://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Mollen
17.02.2019 kl 23:26
24382
Gledelig at der er bra med skraping. Jeg tror vi kan forvente et solid nivå på dette videre. Dersom der virkelig blir mangel på jernmalm på tilbudssiden vil prisen gå opp, da følger skrapprisene etter og det blir mer og mer lukurativt å hugge skip. Det tar litt tid før konsekvensen av Valeulykken materialiserer seg. En Cape bruker 40 dager fra Brasil til Kina. Det betyr at foreløpig kommer malmen inn som normalt. Det er ut i mars vi ser den fulle effekten av ulykken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
20.02.2019 kl 07:28
24012
Market conditions could cause demolitions to quadruple from last year, Safe Bulkers chief executive Polys Hajioannou says...
https://www.tradewindsnews.com/drycargo/1706835/drybulk-scrapping-could-be-surprising-in-2019?utm_source=TradeWinds+News+Update&utm_campaign=ab9ba465cf-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_20_12_00&utm_medium=email&utm_term=0_919f152c0d-ab9ba465cf-277827021
https://www.tradewindsnews.com/drycargo/1706835/drybulk-scrapping-could-be-surprising-in-2019?utm_source=TradeWinds+News+Update&utm_campaign=ab9ba465cf-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_20_12_00&utm_medium=email&utm_term=0_919f152c0d-ab9ba465cf-277827021
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
ruda
20.02.2019 kl 07:33
23992
9 av 12 analytikere har en kjøpsanbefaling på aksjen, og oppsiden er i snitt på 63 prosent.
Blant optimistene er Kepler Cheuvreux, som spår at Golden Ocean skal stige til 105 kroner
Blant optimistene er Kepler Cheuvreux, som spår at Golden Ocean skal stige til 105 kroner
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
20.02.2019 kl 15:00
23709
"Star Aurora", capesize bygget i....(hold dere fast...) 2000, er denne uka solgt til skraping.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
20.02.2019 kl 20:06
23544
Ja, 2019 blir for tørrlast som 2018 var for tank. Da ble det skrapet skip før 4.SS (17,5 år). Skipene vil renne inn på strendene fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.02.2019 kl 20:22
23506
Sjekk også SFL. Også et Fredriksen-selskap. Gogl har jo torpedert kursen. Gogl utbytte $ 0,05 for Q4/18, antagelig 0 for Q1/19. Sfl har hatt ca 59 kontinuerlige utbytter og ligger pr idag på ca 3 ganger høyere utbytte enn Gogl ($ 0,35). Kun til opplysning :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Kbkristi
20.02.2019 kl 20:29
23493
Det renner inn med nye skip også.
Bestiller 16 skip
Cosco bestiller 16 newcastlemax-skip
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Bestiller-16-skip
Bestiller 16 skip
Cosco bestiller 16 newcastlemax-skip
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Bestiller-16-skip
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
20.02.2019 kl 21:26
23379
Tror de skal brukes til bauxite transport fra Guinea. Eksport kapasiteten øker ganske mye der nå. De skipene er uansett ikke på sjøen før 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
20.02.2019 kl 21:30
23365
Ny jernbane og greier, den bauxiten fra Guinea er etterspurt i Kina. Fra for tørrlast, mange tonnmil.
https://aluminiuminsider.com/ega-train-delivers-first-guinean-bauxite-ore-shipment-to-the-coast/
https://aluminiuminsider.com/ega-train-delivers-first-guinean-bauxite-ore-shipment-to-the-coast/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
22.02.2019 kl 21:26
23083
Uke 8 og jeg har registrert 1 capesize (se også innlegg av holysmoke lenger oppe) til skraping denne uken, en 170k bygd i 2000.
Foreløpig teller statistikken:
7 Capesize
1 Panamax
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
8 MV Star Aurora 2000 9227522 TW/CM
Vi venter vel på litt oppdrift nå etter en dårlig start på 2019.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-8-3/
Foreløpig teller statistikken:
7 Capesize
1 Panamax
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
8 MV Star Aurora 2000 9227522 TW/CM
Vi venter vel på litt oppdrift nå etter en dårlig start på 2019.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-8-3/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
01.03.2019 kl 22:50
22728
Uke 9 og jeg har registrert 2 capesize og 1 Panamax til skraping denne uken.
I tillegg meldte Tradewinds om mulig salg av en eldre VLOC fra Berge Bulk, avventer foreløpig bekreftelse på denne og tar den forhåpentligvis med på neste ukes statistikk.
Foreløpig teller statistikken:
9 Capesize
2 Panamax
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
9 MV Anangel Destiny 1999 9179593 CM
9 MV Anangel Dynasty 1999 9169603 CM
9 MV Well Deep 1993 9061564 CM
Ergo er >0.5% av den globale capesize flåten solgt til skraping i løpet av årets 2 første måneder. Det blir garantert mer, det siste ratefallet i tørrlast frister rederne til å kvitte seg med gammel tonnasje.
Jeg har regnet meg frem til en snittalder på 22,7 år for de 9 capene skrapet hittil i år.
Vi venter vel fortsatt på oppdrift etter den dårlige starten på 2019.
http://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
I tillegg meldte Tradewinds om mulig salg av en eldre VLOC fra Berge Bulk, avventer foreløpig bekreftelse på denne og tar den forhåpentligvis med på neste ukes statistikk.
Foreløpig teller statistikken:
9 Capesize
2 Panamax
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
9 MV Anangel Destiny 1999 9179593 CM
9 MV Anangel Dynasty 1999 9169603 CM
9 MV Well Deep 1993 9061564 CM
Ergo er >0.5% av den globale capesize flåten solgt til skraping i løpet av årets 2 første måneder. Det blir garantert mer, det siste ratefallet i tørrlast frister rederne til å kvitte seg med gammel tonnasje.
Jeg har regnet meg frem til en snittalder på 22,7 år for de 9 capene skrapet hittil i år.
Vi venter vel fortsatt på oppdrift etter den dårlige starten på 2019.
http://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
02.03.2019 kl 00:31
22620
Surik
Hvordan er dette skrapingsvolumet i forhold til tilsvarende volum i 2018, 2017 og 2016?
Jeg har inntrykk av at skrapingen går senere enn mange har forventet - er det også ditt inntrykk?
Hvordan er dette skrapingsvolumet i forhold til tilsvarende volum i 2018, 2017 og 2016?
Jeg har inntrykk av at skrapingen går senere enn mange har forventet - er det også ditt inntrykk?
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
holysmoke
02.03.2019 kl 01:34
22580
Det har nok ikke vært så mye skraping som en kunne håpet så langt, men det at en ser skraping av så "unge" skip som 1999/2000 gir en pekepinn på det som er i vente. Den nåværende situasjonen med rater under break-even nivå for de aller fleste vil selvsagt bidra, men enda viktigere blir tiden fram mot årsskiftet da rederne må bestemme seg for hvilke skip de vil satse på og ikke. Allerede fra sen-sommeren må båter klargjøres for lettere fuel dersom de ikke skal ha scrubbere. Dersom kostnadene overskrider forventet gevinst så er veien til strendene i Bangladesh kort.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
p8
02.03.2019 kl 13:01
22358
Flere i år enn på samme tid i fjor, men lavere enn 2017
Redigert 21.01.2021 kl 05:37
Du må logge inn for å svare
Surik
03.03.2019 kl 10:41
12192
Jeg synes det er bra fart i skrapingen og står fast ved mitt anslag på null flåtevekst for capesize i år.
Ref. mitt innlegg på en annen GOGL-tråd 6.2.2019.
Mulig jeg må justere opp og at vi får negativ flåtevekst til og med.
Halvparten av capesizene solgt til skrap hittil i år er 20 år og prisen for et 20 år gammelt skip er nå tilnærmet lik skrappris.
Flere faktorer spiller inn vedrørende tidspunktet et skip selges til skraping, viktigst er vel forestående SS, ratene, tilgang på kapital for kjøpere og prisen på skrapjern.
Det meste taler for at skrapingen skal fortsette.
Legger ved link til ukesrapport fra Allied Shipbroking, de er ikke raskest ute med nyheter men har oversikter tilbake til 2014.
https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-demolition-reports/
Etter min mening er den nåværende svekkelsen i rater en gave til den langsiktige investor.
Ref. mitt innlegg på en annen GOGL-tråd 6.2.2019.
Mulig jeg må justere opp og at vi får negativ flåtevekst til og med.
Halvparten av capesizene solgt til skrap hittil i år er 20 år og prisen for et 20 år gammelt skip er nå tilnærmet lik skrappris.
Flere faktorer spiller inn vedrørende tidspunktet et skip selges til skraping, viktigst er vel forestående SS, ratene, tilgang på kapital for kjøpere og prisen på skrapjern.
Det meste taler for at skrapingen skal fortsette.
Legger ved link til ukesrapport fra Allied Shipbroking, de er ikke raskest ute med nyheter men har oversikter tilbake til 2014.
https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-demolition-reports/
Etter min mening er den nåværende svekkelsen i rater en gave til den langsiktige investor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
ruda
03.03.2019 kl 12:00
12106
Mener vi nå har nådd bunnen, og det er på tide å laste for dem som vil være med på oppturen fremover
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
Empire
04.03.2019 kl 07:02
11880
Lite spørsmål surik. Når du sier Capes, hvilke størrelser refererer du til da?
Det er f eks forventet kun 20 Capes (Standard størrelse 120 000+) levert i 2019. Dvs at allerede halvparten av dette er spiker pr. nå.
Det skal f.eks leveres ca. 9 valemax (380 000+), samt ca 50 Vloc (280 000-380 000) i samme periode.
Det er kanskje færre antall skip i de store klassene, men mer Dwt og dermed kan det fraktes større volumer på færre båter.
Det er f eks forventet kun 20 Capes (Standard størrelse 120 000+) levert i 2019. Dvs at allerede halvparten av dette er spiker pr. nå.
Det skal f.eks leveres ca. 9 valemax (380 000+), samt ca 50 Vloc (280 000-380 000) i samme periode.
Det er kanskje færre antall skip i de store klassene, men mer Dwt og dermed kan det fraktes større volumer på færre båter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
Skrapping kommer til å øke og mange skip blir tatt ut av markedet for scrubber montering.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.03.2019 kl 13:09
11600
Og da var også Capesize-skipet ANANGEL DESTINY (build 1999) på vei til de evige jaktmarker :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
p8
04.03.2019 kl 13:40
11503
Skrapes litt nå og det vil kanskje vedvare hvis ratene er under 10k en stund.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
Surik
04.03.2019 kl 20:14
11326
Hei Empire,
jeg har gjort det enkelt og regner alt over 120 000 dwt som en capesize.
Det er som du påpeker lastekapasitet som forsvinner ut av markedet som teller.
Jeg vet dessverre ikke hva som blir levert av skip fortløpende og hvor store de er, hvis så var tilfelle skulle jeg gjerne ført oversikt løpende over "dwt-status" og om flåten går i pluss eller minus fra uke til uke. Får vel gjøre opp status 31.12.2019.
Det er jo endel eldre VLOCs også, og regner med flere av disse vil skrapes. Per januar 2018 var det ifølge Clarksons 45 VLOCs (>250 000 dwt) bygd i 1997 eller tidligere. Jfr. din liste som jeg fikk november i fjor (38 VLOCs > 20 år) så stemmer vel det noenlunde?
NB. Når jeg tror vi kan få nullvekst i capesize flåten i år regner jeg inn "IMO disruptions" for 2019 i dette.
jeg har gjort det enkelt og regner alt over 120 000 dwt som en capesize.
Det er som du påpeker lastekapasitet som forsvinner ut av markedet som teller.
Jeg vet dessverre ikke hva som blir levert av skip fortløpende og hvor store de er, hvis så var tilfelle skulle jeg gjerne ført oversikt løpende over "dwt-status" og om flåten går i pluss eller minus fra uke til uke. Får vel gjøre opp status 31.12.2019.
Det er jo endel eldre VLOCs også, og regner med flere av disse vil skrapes. Per januar 2018 var det ifølge Clarksons 45 VLOCs (>250 000 dwt) bygd i 1997 eller tidligere. Jfr. din liste som jeg fikk november i fjor (38 VLOCs > 20 år) så stemmer vel det noenlunde?
NB. Når jeg tror vi kan få nullvekst i capesize flåten i år regner jeg inn "IMO disruptions" for 2019 i dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
KJEPET
05.03.2019 kl 13:02
11125
Denne fikk forresten følge av sitt søsterskip Anangel Dynasty.
https://thegreekobserver.com/economy/article/58127/maran-dry-management-owned-by-john-angelicoussis-sold-two-capesize-vessels-in-the-demolition-market/
https://thegreekobserver.com/economy/article/58127/maran-dry-management-owned-by-john-angelicoussis-sold-two-capesize-vessels-in-the-demolition-market/
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare
holysmoke
08.03.2019 kl 21:55
10835
Var det noe skraping denne uka bortsett fra Anangel-søstrene, Surik?
Redigert 21.01.2021 kl 07:09
Du må logge inn for å svare