Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 39060

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
laser
02.04.2019 kl 18:56 4625

Merker meg at shorten på Gogl er løst inn. Man kan jo lese noe ut av det også.
Redigert 02.04.2019 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Surik
05.04.2019 kl 22:38 4429

3 Capesize registrert til skraping denne uka.
I tillegg 2 Post-Panamax bulkere (for å være korrekt er det 2 Ore-Bulk-Oil carriere (OBO) men jeg tar de med her).
Det betyr at hittil i 2019 er det skrapet:
16 Capesize
2 Post-Panamax
3 Panamax

14 Atlantic Carrier 1993 9042685 259 CM
14 Silver Geneva 1999 9183336 171 CM/S&B
14 Alpha Millennium 2000 9212058 170 CM
14 SKS Tanaro 1999 9172662 110 S&B
14 SKS Tiete 1999 9172650 110 S&B

Det vil si skrapingen har passert 3M dwt for de største skipene (>120 000 dwt) hittil i år.
Empire, har ikke rukket å summere dine siste tilførsler av nybygg men vi snakker vel >6M dwt så langt i 2019?

Har ratene endelig bunnet ut, eller vil syklonen Wallace fortsette der Veronica slapp?

http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-14-2/
Empire
06.04.2019 kl 09:47 4319

Er vel i overkant av 6,5M DWT, inkludert denne

KATIE K DWT 208000 - mars

Jeg "mangler" også noen skip, som ifølge ordrelista burde vært levert, men jeg kan ikke finne de på de syv hav. De dukker sikkert opp om en stund.

Det blir meget spennende å se om det var en midlertidig opptur eller starten på en ny trend for ratene i forrige uke. Jeg heller mot det siste, men det er mange potensielle snubletråder som du sier Surik. Oppgangen kom ihvertfall (nesten) som bestilt jmf caset jeg har lagt frem før. Men det er enda langt frem før rederne tjener "penger som gress" i spot :)
Redigert 06.04.2019 kl 10:34 Du må logge inn for å svare

Ingen skraping denne uka, Surik?
Empire
13.04.2019 kl 19:07 3902

To skip har dukket opp denne uken

CAPE ESPERANZA DWT 249964 - April
CL RHINE RIVER DWT 208000 - April
Surik
14.04.2019 kl 07:26 3766

Dessverre holysmoke, har ikke fått med meg at noen av de større bulkskipene har gått til spiker. Dvs, Allied rapporterer 17 caper hittil i år, men de oppgir ikke skipsdata så noe usikkerhet her da ingen av de andre melder noe nytt.
Det betyr at hittil i 2019 er det uendret fra forrige uke.
16 Capesize
2 Post-Panamax
3 Panamax

Jernmalmimporten til Kina har tatt seg opp etter en rolig februar (kinesisk nyttår), og importtallene for Q1 2019 endte på 261 millioner tonn. Dette er svakt ned sammenlignet med Q1 2018 (270,4 millioner tonn). Etterspørselen er der men høye priser gjør kjøperne mer avventende.
Også for kull er det stabilt, 74,63 millioner tonn for Q1 2019.
Det blir interessant å se hvilke følger for tørrlasthandelen en mulig løsning på handelskonflikten mellom USA og Kina vil få. Kan kull følge i oljens fotspor? I 2018 eksporterte USA 116 millioner tonn kull, hvorav kun 2,6 millioner tonn av dette fant veien til Kina.
https://www.eia.gov/coal/production/quarterly/pdf/t7p01p1.pdf

Ellers har ratene løftet seg noe men det er et stykke frem til et profitabelt marked.

http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-15-3/
Empire
16.04.2019 kl 20:16 3515

Det har kommet en del skip på radaren siden sist uke, noen av skipene er ikke levert fra verft enda, så jeg setter "April" på de. God Påske

XINF DWT 180000 - April
TRUE VALOR DWT 180000 - April
SPRING PASSION DWT 243450 - Mars
YUAN SHEN HAI DWT 399000 - Mars
STAR AYESHA DWT 208000 - Mars
H1466 DWT 180000 - April
WANG MAY DWT 180000 - April

Edit: Cape Esperanza lå i forrige innlegg.
Redigert 16.04.2019 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Surik
21.04.2019 kl 22:01 3341

Påsken går mot slutten og jeg har registrert 2 Capesize til spiker denne uken.
16 Atlantic Trader 1993 9032642 259 CM
16 Marvellous 2000 9213375 169 CM

Det betyr at hittil i 2019 er det skrapet:
18 Capesize
2 Post-Panamax
3 Panamax

Global kullhandel forventes å stige 4% i 2019 ifølge DNM, ikke overraskende er det Asia med Kina i spissen som er driveren. I 2018 importerte Kina, India, Japan og Sør-Korea henholdsvis 227, 221, 183 og 141 millioner tonn kull hvilket utgjorde 62% av volumet på verdensbasis.
Blir kullet Frelseren i et år hvor Capesize-markedet har blitt forrådt av jernmalmen?

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-could-coal-become-the-savior-of-the-dry-bulk-market/
Frodon
21.04.2019 kl 22:19 3315

Er skrapingen bedre, dårligere eller omtrent som forventet på dette tidspunktet i 2019?

Definitivt bedre innen bulk.
Surik
25.04.2019 kl 09:48 2847

Tja, spør du meg er det i rute.
Postet et innlegg for et par måneder siden der jeg argumenterte for skraping av 50+ caper i år.
Står fast ved det.
Et meglerhus som er bull til tørrlast og Golden, DNM, estimerer 12M dwt skraping for 2019 hvorav ca 10M dwt Capesize. De bruker en modell som blant annet baserer seg på SS-dato for de enkelte skip og tror 50% av capene >22,5 år blir skrapet før 8.september og 50% >20 år etter denne dato (BWTS).

Beklager, jeg skumleste spørsmålet som "bedre eller verre enn i 2018", og svaret mitt ble da slik det ble :-)
KJEPET
26.04.2019 kl 13:48 2584

Som et ledd i forberedelsene til IMO2020 ble nå en 17 år gammel Cape (build 2002) sendt til de evige jaktmarker.
Ca. 10% av capeflåten er eldre enn det...
Surik
26.04.2019 kl 16:15 2501

Vært på ferie Kjepet? Brasil kanskje, tur retur på en billig cape? Hyggelig at du er på forumet igjen.
KJEPET
26.04.2019 kl 16:36 2470

Ja, ble en lang og god ferie denne gangen. Batteriene er fulladede igjen :-)

Gikk igjennom trådene her i går. Mye artig og endel villedende info...

Dere følger kanskje med på malmlagrene i China? Nedgang på 11.6 MT siste fire uker. Største nedgangen i et fire ukers perspektiv i nyere historie. Dette blir moro fremover. Om 20 dager åpner også Vale et gruvecompleks tilsvarende 27 caper, i tillegg til Brucutu med sine 37 caper ekstra.

Frodon
26.04.2019 kl 16:40 2464

Kom gjerne med info for å få overskudd/underskudds analysen min på Gogl mer nøyaktig. Føler det fortsatt er et godt stykke før den analysen kan brukes til noe fornuftig ;)
Mollen
26.04.2019 kl 17:02 2434

He he.. ja Kjepet, tror ikke folk er klar over i hvilken grad ratene skal gå opp når spotrutene fra Brasil skal re-etableres. Det blir rundt 40-50 dager med rateopogang i mer eller mindre ett strekk.
KJEPET
26.04.2019 kl 17:13 2414

Ja Mollen. Om nyheten om gjenåpning av Vargem Grand ikke er luremusnyhet, så er det bare å ta frem champisen fra kjøla. Da skal du ikke se bort fra at du får rett i dine spådommer.

God helg.
sheepman
27.04.2019 kl 20:24 2183

De må vel snart fylle på litt kull også i Kina...
sheepman
27.04.2019 kl 21:27 2140

Noen som har link til vargem?
Surik
28.04.2019 kl 19:17 4012

2 Capesize til skraping denne uka. Som Kjepet kommenterte lenger opp i tråden inkluderer dette en 2002-modell (17,5 år).
17 CSK Glory 2002 9224776 173 CM/TW
17 Blue Bell 1996 9123180 149 CM/S&B


Det har snart gått 4 måneder av 2019 og vi har passert FY 2018 skraping innen cape-segmentet (120K+ dwt).

Foreløpig er det skrapet i 2019:
20 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax

Markedet er på vei opp.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
KJEPET
01.05.2019 kl 11:48 3765

BIMCO estimerer at det vil bli levert 15 mDWT av caper i år.
I fjor ble det levert ca. 14. mDWT. Skrapingen av caper i år har allerede passert fjoråret. 22 hittil i år mot 19 totalt i hele fjor. Om vi får tilbake Vales Vargem Grande vil det tilsvare ca. 27 caper ekstra behov. Så om skrapingen fortsetter i samme tempo som hittil i år, så vil dette kunne bli bra utover året.

EDIT: Retter meg selv til 24 hittil i år.
Redigert 01.05.2019 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Mollen
01.05.2019 kl 12:02 3748

Vet vi hvor mange mDWT de 22 skipene som er skrapet hittil i år utgjør ?
KJEPET
01.05.2019 kl 12:39 3713

Ja, 3.4 mDWT (mot 1.1 mDWT på samme tid i fjor).

Les mer her http://www.shippingherald.com/bimco-rising-deliveries-of-capesize-ships-pose-a-threat-to-the-already-fragile-market-balance/
Peter Sand er som vanlig programforpliktet til å være skeptisk til balansen i markedet.
Surik
01.05.2019 kl 16:52 3546

Ser ut til at ratene fortsetter opp på arbeidernes dag:

Higher capesize rates drive Baltic index to over 3-month high
Innkommet 01.05.2019 15:39

May 1 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight
index, which tracks rates for ships ferrying dry bulk
commodities, on Wednesday scaled a more-than-three-month peak on
strong demand for capesize vessels.
* The Baltic index , which reflects rates for
capesize,
panamax and supramax vessels, gained 20 points, or 2 percent, to
1,031 points, its highest since Jan. 22.
* The main index registered its biggest daily percentage
gain in
more than five months in the previous session.
* The capesize index rose 8.9 percent, or 113
points, to
1,389 points, its highest since Jan. 29.
* In the previous session, the index posted its biggest
one-day
percentage rise since April 4.
* Average daily earnings for capesizes, which typically
transport
170,000 tonne-180,000 tonne cargoes such as iron ore and coal,
were up $552 at $12,270.
* The panamax index marginal fell 1 point to 1,187
points.
* Average daily earnings for panamaxes, which usually carry
coal
or grain cargoes of about 60,000 tonnes to 70,000 tonnes, edged
$4 lower to $9,499.
* The supramax index slipped 5 points to 763 points.


(Reporting by K. Sathya Narayanan in Bengaluru; Editing by
James Emmanuel)
((Sathya.Narayanan@thomsonreuters.com; within U.S. +1 651 848
5832, outside U.S. +91 80 6749 3226/1298; Reuters Messaging:
sathya.narayanan.thomsonreuters.com@reuters.net))
01.05.2019 kl 17:48 3517

Veldig bra og GOGL er opp 2.68% i US nå.
Sector
01.05.2019 kl 17:55 3534

Blir nok en flott dag i morgen, og enda bedre blir det når handelskonflikten er løst og melding om at Vale er tilbake 100% i drift kommer! :-)
Redigert 01.05.2019 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.05.2019 kl 18:16 3514

Sector: Når mener du Vale er tilbake i full drift? Selv med Vargem Grande tilbake er det fortsatt tilsvarende ca. 40 caper som er ute av drift. Når antar du at disse er tilbake?
Surik
03.05.2019 kl 22:36 3323

1 Capesize til skraping denne uka, de går jevnt og trutt til spiker med andre ord.
18 Navios Equator Prosper 2000 9233325 171 CM

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax

Markedet endel opp og så litt ned igjen ("rollercoaster week" er kanskje en grei beskrivelse fra Baltic Briefing).
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Surik
10.05.2019 kl 22:46 3021

Kun en Handymax til skraping denne uka.
19 Royal Arsenal 1999 9186766 48 S&B

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax
1 Handymax

Cape ratene ned og så opp igjen på slutten av uka. Vel så viktig er stabile T/C rater (Cape 180k dwt, 15500, CM).
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Surik
20.05.2019 kl 20:24 2787

Noe forsinket, men jeg registrerte (dessverre) ingen større tørrlasteskip til skraping forrige uke.

Jfr. uken før er det uendret status altså, og foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax
1 Handymax

Ratene er ikke så langt unna BE-nivåer for de større skipene, får vi i år et bull-mønster for BDI med lett stigning i juni, nokså flatt utover sommeren før vi ser en mer eller mindre sammenhengende oppgang fra sensommeren og mot nyttår?
Tross handelsspenninger og Brasil-ulykken med blant annet høye priser som resultat skal Kina fortsatt ha jernmalm, for de første 4 måneder av 2019 ble det importert 340,21 millioner tonn. Det er ned 3,7% prosent sammenlignet med fjoråret men jeg hadde fryktet verre tall enn det.
Kull holder også koken, for årets første 4 måneder er Kinas importvolum opp 1,7% sammenlignet med fjoråret. Her er det også verdt å merke seg bra vekst i andre asiatiske, kull-hungrige land.

https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Surik
24.05.2019 kl 22:48 2605

1 Panamax og 1 Handymax til skraping denne uka.
21 Prema One 1995 9104108 72 S&B
21 Larry 1991 9002544 47 S&B

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
2 Handymax

Compass Maritime oppsummerer i sin ukesrapport at det blir stadig vanskeligere å hente penger til shippingprosjekter. Det kreves høyere grad av egenkapital fra bankene alternativt må penger hentes andre steder til høye renter. Dette kombinert med de siste måneders nedtur i tørrlast og et usikkert makrobilde bør minimere antall spekulative nybyggordre fremover.
Ratemessig har det vel ikke skjedd noe voldsomt den siste uken.

https://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-21-3/
Surik
02.06.2019 kl 22:12 2360

Jeg har dessverre ikke registrert noen av de større bulkskipene til skraping denne uka.

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
2 Handymax

Ratene fortsetter oppover, blant annet drevet av høy stålproduksjon i Kina som medfører god etterspørsel etter jernmalm. S&P Global Platts estimerer 2-3% vekst i Kinas stålproduksjon i 2019 sammenlignet med 2018, til 947-956 millioner tonn.
En får glede seg over det positive, men jeg skulle gjerne sett at jokeren i markedet, Vale, kommer i gang med eksporten av jernmalm igjen (tonnmil).

https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Sector
02.06.2019 kl 23:09 2300

Takk for din gode oppdatering og info Surik!??
Surik
08.06.2019 kl 09:03 2092

1 Handymax (treflis) til skraping denne uka. Vært rolig noen uker nå for de større tørrlasteskipene. Med bedringen i markedet antar jeg rederne avventer salg til skraping tettere opptil dato for SS/BWTS installering, og tyner de siste kronene ut av de eldre skipene.

Foreløpig er det altså skrapet i 2019.
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
3 Handymax

Vale er tilbake i spotmarkedet for jernmalm.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Mollen
11.06.2019 kl 12:54 1946

Betalingsartikkel Kjepet...
KJEPET
11.06.2019 kl 13:02 1954

Sorry. Går i korte trekk utpå at det blir satt spørsmålstegn med de 40 ombygde oljetankerne, som er i drift i dag, som ble bygget om til å frakte jernmalm. At de er forbudt å bruke i Australia, men at Vale fortsatt kjøper tjenester med disse skipene. Det vises da selvsagt til Stellar Daisy som sank i 2017. Vale svarer i kjent til at det er rederienes ansvar, men jeg tror at dette fort kan bli en sak, der Vale må slutte å bruke disse. Time will show.