Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 60651

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
18.06.2019 kl 08:15 9996

Du har rett i det Kjepet, leste nylig en notis om at jernmalmlagrene ikke har vært så lave på 2,5 år. Kina trekker som du sier fortsatt på lagrene (det vil de vel fortsette med utover sommeren), men mente at på et eller annet tidspunkt vil de begynne å bygge de opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.06.2019 kl 22:54 10118

Spørsmålet er til alle som svarer seriøst ;) Håper Empire også ser spørsmålet ;)

Jeg kan for lite om LPG, fått med meg at ratene er himmelhøy over estimatene i analyser, samtidig som det vanligvis er sesong priser der slik det er i tørrbulk. Hvis ratene holder seg på dagens nivå, dvs usd 60-70.000, kommer Avance med store utbytter, kanskje BW LPG også. Avance har hatt 66% av flåten på lave fastkontrakter i Q2, så mulig aksjen løfter seg fra 1.7.2019 hvis ratene holder seg. Det store spørsmålet er kanskje om Q4 og Q1 vil være mye bedre enn vanlig det neste året pga IMO2020. Hva tror du om det i de segmentene du kjenner?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.06.2019 kl 22:10 10173

Fint innlegg Surik. Har et spørsmål rundt setningen "Nå ser det ut til å være lagerbygging av jernmalm i Kina". Når det gjelder lagrene i kinesiske havner står det pr. forrige uke i 118 MT malm. Ned 25 % fra i fjor. I tillegg brennes det ca. 3 MT pr. uke nå, som er mye. Er da litt usikker på hva du mener med lagerbygging.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
17.06.2019 kl 21:51 10185

Vet ikke om det spørsmålet var til meg men jeg tør ihvertfall ikke kjøpe Avance i disse tider.
Kan for lite om LPG til at jeg tar sjansen med såpass ruglete børs som vi har.
Var inne for noen år siden og fikk solgt meg ut før den store nedturen, men det var mer flaks enn dyktighet. Det er vel bedre tider i LPG igjen nå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
17.06.2019 kl 21:41 10184

God kveld Empire,
når det gjelder skrapingen er jeg halvfornøyd. Personlig skulle jeg gjerne sett lave rater en stund til for å få tynnet ut flåten litt. Jeg har fortsatt trua på bulk i et lengre perspektiv og skulle sovet godt med GOGL kursen tilbake på 20-tallet også. Veldig mye stål for penga da (det er det forsåvidt nå også) og gode kjøpsmuligheter når den siste optimist har blitt pessimist.
Med ratene "back in the black" er det nå lengre mellom hvert tørrlasteskip på strendene, siste Capesize var Navios Equator Prosper i uke 18 ser jeg av oversikten. DNM estimerer 12 mill. dwt skraping for tørrlastsegmentet i år, med 2 uker igjen av H1 ligger vi nå rett under 5 mill. dwt. Dvs. det er litt å ta igjen. Nå nærmer det seg BWTS dato (8.september), hvoretter rederne enten må ta kostnaden med installering av rensesystem eller skrape. Jeg tipper skrapingen vil ta seg opp igjen utover høsten og at vi ender med ~50 caper til spiker i år.
Vedrørende markedet ser det ut til at Kinas stimulanser av økonomien fungerer, de etterspør ihvertfall jernmalm og kull. Nå ser det ut til å være lagerbygging av jernmalm i Kina, skal jeg gjette så holder det seg nokså flatt (kanskje litt opp?) nå i sommer før stigningen kommer i september (med et ekstra spark fra Vales oppstandelse, BWTS 8.september og IMO2020 som lurer i bakgrunnen) og fortsetter inn i 2020.
Grunnen til at jeg ikke kjøper med begge hender er frykten for et globalt økonomisk tilbakeslag. BDI falt vel >90% i løpet av H2 2008 og selv om mye er annerledes nå vet man jo aldri. Cash is king i dårlige tider.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.06.2019 kl 17:10 10331

Har du kjøpt/vurdert å kjøpe Avance eller Okeanis?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Empire
16.06.2019 kl 20:06 10462

Surik

Er du fornøyd så langt og hva tenker du om H2 2019?

Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
16.06.2019 kl 19:48 10491

Ingen skraping denne uka.

Foreløpig er det altså skrapet i 2019.
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
3 Handymax

Det er ikke så aller verst nå, 2 uker før vi setter punktum for Q2.
12 måneder Capesize T/C rater rundt 16 000, Panamax 10 000.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 14:08 10672

Hvem eier disse skipene?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.06.2019 kl 13:02 4630

Sorry. Går i korte trekk utpå at det blir satt spørsmålstegn med de 40 ombygde oljetankerne, som er i drift i dag, som ble bygget om til å frakte jernmalm. At de er forbudt å bruke i Australia, men at Vale fortsatt kjøper tjenester med disse skipene. Det vises da selvsagt til Stellar Daisy som sank i 2017. Vale svarer i kjent til at det er rederienes ansvar, men jeg tror at dette fort kan bli en sak, der Vale må slutte å bruke disse. Time will show.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.06.2019 kl 12:49 4612

Kan Vale bli tvunget til å gjøre noe her tro, sett i lys av deres slappe holdning til sikkerhet?
https://www.ft.com/content/a3ef4cc6-8917-11e9-a028-86cea8523dc2?desktop=true&segmentId=d8d3e364-5197-20eb-17cf-2437841d178a#myft:notification:instant-email:content
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
08.06.2019 kl 09:14 4769

Fantastiskt!
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
08.06.2019 kl 09:03 4729

1 Handymax (treflis) til skraping denne uka. Vært rolig noen uker nå for de større tørrlasteskipene. Med bedringen i markedet antar jeg rederne avventer salg til skraping tettere opptil dato for SS/BWTS installering, og tyner de siste kronene ut av de eldre skipene.

Foreløpig er det altså skrapet i 2019.
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
3 Handymax

Vale er tilbake i spotmarkedet for jernmalm.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2019 kl 23:09 4938

Takk for din gode oppdatering og info Surik!??
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
02.06.2019 kl 22:12 4997

Jeg har dessverre ikke registrert noen av de større bulkskipene til skraping denne uka.

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
2 Handymax

Ratene fortsetter oppover, blant annet drevet av høy stålproduksjon i Kina som medfører god etterspørsel etter jernmalm. S&P Global Platts estimerer 2-3% vekst i Kinas stålproduksjon i 2019 sammenlignet med 2018, til 947-956 millioner tonn.
En får glede seg over det positive, men jeg skulle gjerne sett at jokeren i markedet, Vale, kommer i gang med eksporten av jernmalm igjen (tonnmil).

https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
24.05.2019 kl 22:48 5242

1 Panamax og 1 Handymax til skraping denne uka.
21 Prema One 1995 9104108 72 S&B
21 Larry 1991 9002544 47 S&B

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
2 Handymax

Compass Maritime oppsummerer i sin ukesrapport at det blir stadig vanskeligere å hente penger til shippingprosjekter. Det kreves høyere grad av egenkapital fra bankene alternativt må penger hentes andre steder til høye renter. Dette kombinert med de siste måneders nedtur i tørrlast og et usikkert makrobilde bør minimere antall spekulative nybyggordre fremover.
Ratemessig har det vel ikke skjedd noe voldsomt den siste uken.

https://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-21-3/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
20.05.2019 kl 20:24 5423

Noe forsinket, men jeg registrerte (dessverre) ingen større tørrlasteskip til skraping forrige uke.

Jfr. uken før er det uendret status altså, og foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax
1 Handymax

Ratene er ikke så langt unna BE-nivåer for de større skipene, får vi i år et bull-mønster for BDI med lett stigning i juni, nokså flatt utover sommeren før vi ser en mer eller mindre sammenhengende oppgang fra sensommeren og mot nyttår?
Tross handelsspenninger og Brasil-ulykken med blant annet høye priser som resultat skal Kina fortsatt ha jernmalm, for de første 4 måneder av 2019 ble det importert 340,21 millioner tonn. Det er ned 3,7% prosent sammenlignet med fjoråret men jeg hadde fryktet verre tall enn det.
Kull holder også koken, for årets første 4 måneder er Kinas importvolum opp 1,7% sammenlignet med fjoråret. Her er det også verdt å merke seg bra vekst i andre asiatiske, kull-hungrige land.

https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
10.05.2019 kl 22:46 5656

Kun en Handymax til skraping denne uka.
19 Royal Arsenal 1999 9186766 48 S&B

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax
1 Handymax

Cape ratene ned og så opp igjen på slutten av uka. Vel så viktig er stabile T/C rater (Cape 180k dwt, 15500, CM).
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
03.05.2019 kl 22:36 5958

1 Capesize til skraping denne uka, de går jevnt og trutt til spiker med andre ord.
18 Navios Equator Prosper 2000 9233325 171 CM

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax

Markedet endel opp og så litt ned igjen ("rollercoaster week" er kanskje en grei beskrivelse fra Baltic Briefing).
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.05.2019 kl 18:16 6149

Sector: Når mener du Vale er tilbake i full drift? Selv med Vargem Grande tilbake er det fortsatt tilsvarende ca. 40 caper som er ute av drift. Når antar du at disse er tilbake?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2019 kl 17:55 6169

Blir nok en flott dag i morgen, og enda bedre blir det når handelskonflikten er løst og melding om at Vale er tilbake 100% i drift kommer! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2019 kl 17:48 6152

Veldig bra og GOGL er opp 2.68% i US nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
sheepman
01.05.2019 kl 17:23 6182

Flott! Takker
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
01.05.2019 kl 16:52 6183

Ser ut til at ratene fortsetter opp på arbeidernes dag:

Higher capesize rates drive Baltic index to over 3-month high
Innkommet 01.05.2019 15:39

May 1 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight
index, which tracks rates for ships ferrying dry bulk
commodities, on Wednesday scaled a more-than-three-month peak on
strong demand for capesize vessels.
* The Baltic index , which reflects rates for
capesize,
panamax and supramax vessels, gained 20 points, or 2 percent, to
1,031 points, its highest since Jan. 22.
* The main index registered its biggest daily percentage
gain in
more than five months in the previous session.
* The capesize index rose 8.9 percent, or 113
points, to
1,389 points, its highest since Jan. 29.
* In the previous session, the index posted its biggest
one-day
percentage rise since April 4.
* Average daily earnings for capesizes, which typically
transport
170,000 tonne-180,000 tonne cargoes such as iron ore and coal,
were up $552 at $12,270.
* The panamax index marginal fell 1 point to 1,187
points.
* Average daily earnings for panamaxes, which usually carry
coal
or grain cargoes of about 60,000 tonnes to 70,000 tonnes, edged
$4 lower to $9,499.
* The supramax index slipped 5 points to 763 points.


(Reporting by K. Sathya Narayanan in Bengaluru; Editing by
James Emmanuel)
((Sathya.Narayanan@thomsonreuters.com; within U.S. +1 651 848
5832, outside U.S. +91 80 6749 3226/1298; Reuters Messaging:
sathya.narayanan.thomsonreuters.com@reuters.net))
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.05.2019 kl 12:39 6350

Ja, 3.4 mDWT (mot 1.1 mDWT på samme tid i fjor).

Les mer her http://www.shippingherald.com/bimco-rising-deliveries-of-capesize-ships-pose-a-threat-to-the-already-fragile-market-balance/
Peter Sand er som vanlig programforpliktet til å være skeptisk til balansen i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Mollen
01.05.2019 kl 12:02 6385

Vet vi hvor mange mDWT de 22 skipene som er skrapet hittil i år utgjør ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.05.2019 kl 11:48 6402

BIMCO estimerer at det vil bli levert 15 mDWT av caper i år.
I fjor ble det levert ca. 14. mDWT. Skrapingen av caper i år har allerede passert fjoråret. 22 hittil i år mot 19 totalt i hele fjor. Om vi får tilbake Vales Vargem Grande vil det tilsvare ca. 27 caper ekstra behov. Så om skrapingen fortsetter i samme tempo som hittil i år, så vil dette kunne bli bra utover året.

EDIT: Retter meg selv til 24 hittil i år.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
28.04.2019 kl 19:17 6649

2 Capesize til skraping denne uka. Som Kjepet kommenterte lenger opp i tråden inkluderer dette en 2002-modell (17,5 år).
17 CSK Glory 2002 9224776 173 CM/TW
17 Blue Bell 1996 9123180 149 CM/S&B


Det har snart gått 4 måneder av 2019 og vi har passert FY 2018 skraping innen cape-segmentet (120K+ dwt).

Foreløpig er det skrapet i 2019:
20 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax

Markedet er på vei opp.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
sheepman
27.04.2019 kl 21:27 4777

Noen som har link til vargem?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
sheepman
27.04.2019 kl 20:24 4820

De må vel snart fylle på litt kull også i Kina...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
26.04.2019 kl 17:13 5051

Ja Mollen. Om nyheten om gjenåpning av Vargem Grand ikke er luremusnyhet, så er det bare å ta frem champisen fra kjøla. Da skal du ikke se bort fra at du får rett i dine spådommer.

God helg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Mollen
26.04.2019 kl 17:02 5071

He he.. ja Kjepet, tror ikke folk er klar over i hvilken grad ratene skal gå opp når spotrutene fra Brasil skal re-etableres. Det blir rundt 40-50 dager med rateopogang i mer eller mindre ett strekk.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.04.2019 kl 16:40 5102

Kom gjerne med info for å få overskudd/underskudds analysen min på Gogl mer nøyaktig. Føler det fortsatt er et godt stykke før den analysen kan brukes til noe fornuftig ;)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
26.04.2019 kl 16:36 5108

Ja, ble en lang og god ferie denne gangen. Batteriene er fulladede igjen :-)

Gikk igjennom trådene her i går. Mye artig og endel villedende info...

Dere følger kanskje med på malmlagrene i China? Nedgang på 11.6 MT siste fire uker. Største nedgangen i et fire ukers perspektiv i nyere historie. Dette blir moro fremover. Om 20 dager åpner også Vale et gruvecompleks tilsvarende 27 caper, i tillegg til Brucutu med sine 37 caper ekstra.

Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
26.04.2019 kl 16:15 5139

Vært på ferie Kjepet? Brasil kanskje, tur retur på en billig cape? Hyggelig at du er på forumet igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
26.04.2019 kl 13:48 5222

Som et ledd i forberedelsene til IMO2020 ble nå en 17 år gammel Cape (build 2002) sendt til de evige jaktmarker.
Ca. 10% av capeflåten er eldre enn det...
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
holysmoke
25.04.2019 kl 14:12 5391

Beklager, jeg skumleste spørsmålet som "bedre eller verre enn i 2018", og svaret mitt ble da slik det ble :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
25.04.2019 kl 09:48 5486

Tja, spør du meg er det i rute.
Postet et innlegg for et par måneder siden der jeg argumenterte for skraping av 50+ caper i år.
Står fast ved det.
Et meglerhus som er bull til tørrlast og Golden, DNM, estimerer 12M dwt skraping for 2019 hvorav ca 10M dwt Capesize. De bruker en modell som blant annet baserer seg på SS-dato for de enkelte skip og tror 50% av capene >22,5 år blir skrapet før 8.september og 50% >20 år etter denne dato (BWTS).
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare