Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 60488

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2019 kl 14:08 10649

Hvem eier disse skipene?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
16.06.2019 kl 19:48 10468

Ingen skraping denne uka.

Foreløpig er det altså skrapet i 2019.
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
3 Handymax

Det er ikke så aller verst nå, 2 uker før vi setter punktum for Q2.
12 måneder Capesize T/C rater rundt 16 000, Panamax 10 000.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Empire
16.06.2019 kl 20:06 10439

Surik

Er du fornøyd så langt og hva tenker du om H2 2019?

Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.06.2019 kl 17:10 10308

Har du kjøpt/vurdert å kjøpe Avance eller Okeanis?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
17.06.2019 kl 21:41 10161

God kveld Empire,
når det gjelder skrapingen er jeg halvfornøyd. Personlig skulle jeg gjerne sett lave rater en stund til for å få tynnet ut flåten litt. Jeg har fortsatt trua på bulk i et lengre perspektiv og skulle sovet godt med GOGL kursen tilbake på 20-tallet også. Veldig mye stål for penga da (det er det forsåvidt nå også) og gode kjøpsmuligheter når den siste optimist har blitt pessimist.
Med ratene "back in the black" er det nå lengre mellom hvert tørrlasteskip på strendene, siste Capesize var Navios Equator Prosper i uke 18 ser jeg av oversikten. DNM estimerer 12 mill. dwt skraping for tørrlastsegmentet i år, med 2 uker igjen av H1 ligger vi nå rett under 5 mill. dwt. Dvs. det er litt å ta igjen. Nå nærmer det seg BWTS dato (8.september), hvoretter rederne enten må ta kostnaden med installering av rensesystem eller skrape. Jeg tipper skrapingen vil ta seg opp igjen utover høsten og at vi ender med ~50 caper til spiker i år.
Vedrørende markedet ser det ut til at Kinas stimulanser av økonomien fungerer, de etterspør ihvertfall jernmalm og kull. Nå ser det ut til å være lagerbygging av jernmalm i Kina, skal jeg gjette så holder det seg nokså flatt (kanskje litt opp?) nå i sommer før stigningen kommer i september (med et ekstra spark fra Vales oppstandelse, BWTS 8.september og IMO2020 som lurer i bakgrunnen) og fortsetter inn i 2020.
Grunnen til at jeg ikke kjøper med begge hender er frykten for et globalt økonomisk tilbakeslag. BDI falt vel >90% i løpet av H2 2008 og selv om mye er annerledes nå vet man jo aldri. Cash is king i dårlige tider.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
17.06.2019 kl 21:51 10162

Vet ikke om det spørsmålet var til meg men jeg tør ihvertfall ikke kjøpe Avance i disse tider.
Kan for lite om LPG til at jeg tar sjansen med såpass ruglete børs som vi har.
Var inne for noen år siden og fikk solgt meg ut før den store nedturen, men det var mer flaks enn dyktighet. Det er vel bedre tider i LPG igjen nå?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.06.2019 kl 22:10 10150

Fint innlegg Surik. Har et spørsmål rundt setningen "Nå ser det ut til å være lagerbygging av jernmalm i Kina". Når det gjelder lagrene i kinesiske havner står det pr. forrige uke i 118 MT malm. Ned 25 % fra i fjor. I tillegg brennes det ca. 3 MT pr. uke nå, som er mye. Er da litt usikker på hva du mener med lagerbygging.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.06.2019 kl 22:54 10095

Spørsmålet er til alle som svarer seriøst ;) Håper Empire også ser spørsmålet ;)

Jeg kan for lite om LPG, fått med meg at ratene er himmelhøy over estimatene i analyser, samtidig som det vanligvis er sesong priser der slik det er i tørrbulk. Hvis ratene holder seg på dagens nivå, dvs usd 60-70.000, kommer Avance med store utbytter, kanskje BW LPG også. Avance har hatt 66% av flåten på lave fastkontrakter i Q2, så mulig aksjen løfter seg fra 1.7.2019 hvis ratene holder seg. Det store spørsmålet er kanskje om Q4 og Q1 vil være mye bedre enn vanlig det neste året pga IMO2020. Hva tror du om det i de segmentene du kjenner?
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Surik
18.06.2019 kl 08:15 9973

Du har rett i det Kjepet, leste nylig en notis om at jernmalmlagrene ikke har vært så lave på 2,5 år. Kina trekker som du sier fortsatt på lagrene (det vil de vel fortsette med utover sommeren), men mente at på et eller annet tidspunkt vil de begynne å bygge de opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.06.2019 kl 08:36 9950

Da er vi helt på linje Surik :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Empire
20.06.2019 kl 22:04 10079

Så du er forsiktig optimist forstår jeg surik. Takker for svar. Jeg har kjøpt med begge hendene i det siste og nyter nå Vps, noe jeg tror flere her inne gjør. Det har også blitt kjøpt andre aksjer på salg, da sommervikarene til DnB var tidlig på i år :)

Lpg gikk så det sang fra mars og avanche doblet seg fra ca. 12 kr. Syklus toppen for LPG i et snitt år nærmer seg snart, så jeg tror det meste av den kraftige oppturen med tanke på rater er unnagjort, men det kan godt være at aksjekursene har mer å gå på. Størrelse på utbytte vil styre mye sammen med rateutviklingen fremover. Det kan også være at årets topp blir forholdvis lang i forhold til historien. Blir meget interessant å se hva f.eks avanche guider ved neste rapport og det lukter utbytte lang vei for både Q2 og Q3. For hvert skip de slutter til dagens rater så tjener de ihvertfall penger som gress.

Spørsmålet er kanskje om avanche bruker noe pengene til å rydde unna litt "gammel moro" og øker flåten? Noe av pengene skal kanskje "saltes", men resten bør være til aksjonærene.

Det er vel i juli at det kinesiske polit byrået skal møtes og det blir snakket om å åpne for at lokale myndigheter i større grad skal kunne dra på seg gjeld for å bygge infrastruktur. Det er dog endel betingelser som de sentrale myndigheten stiller i forbindelse med hva lånene kan brukes til. Det snakkes også om at Kina ser på muligheten for å åpne liknende systemer som "shadow banking" (som de slo hardt ned på) for å øke private investeringer. Siste runde med tall fra Kina var egentlig ganske oppløftende.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.06.2019 kl 23:07 10073

Har du oversikt over hvor mye WS 100 er i dollar på VLCC? Er WS 100 raten den samme på VLCC, Aframax og Suezmax?

Har du kjøpt Avance? All inn i Gogl?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
21.06.2019 kl 05:49 9963

Bra VPSen går så det griner, såvidt jeg husker har du truffet bra med flere handler det siste året. Golden <40 kr må sies å være nok en innertier.
Du har jo stålkontroll på det fundamentale, men bruker du noen form for TA også (Investtech feks)?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Empire
21.06.2019 kl 07:23 9885

World scale tar utgangspunkt i et standard skip på 75 000 Dwt, der alle kostnader for alle de forskjellige rutene er kalkulert inn(drivstoff, kanal og havne kostnader, osv). For å si det litt enkelt så er 100 Ws break even for dette standard skipet på en spesifikk rute. For større eller mindre skip så vil break even være forskjellig fra dette og dermed ha en prosent av 100 world scale. Når du f.eks ser Ws 80, så er dette 80% av den kalkulert kostnaden på akkurat denne reisen, men den forteller deg ingenting hvis du ikke vet hvor stort skipet er(faktiske kostnader). Pga av stordriftsfordeler så vil en Vlcc med 80 Ws tjene mer cash enn en Aframax Ws 80 på samme rute, da utgangspunktet er break even for et 75 000 dwt skip. F.eks for lange ruter (us-kina) så vil en større andel av kostnaden være drivstoff, mens på kortere ruter (uk-black sea) vil en større andel være havne og kanal avgifter.

Bruker teknisk, men da gjerne de litt lengre snittene og prøver å finne trend skifter som både er fundamentale og tekniske. Kjøper og selger på en kanskje litt rar kombinasjon av teknisk og fundamentalt, men det er sjeldent jeg kjøper kun utifra det tekniske. Det er litt for tynt for min del, men det fungere nok bra for andre.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.06.2019 kl 07:51 9876

Så det er ikke mulig å regne på inntektene til de forskjellige selskapene, uten å beregne bakover fra regnskapene i forhold til WS i kvartalet som gikk?

Så disse slutningene på tirsdag var elendige rater, men KAN ha vært bra for noen selskap som eks ikke har gjeld?

Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 20,0 -
270 AG/Korea 44,0 15.400
260 V-Afr/Kina 45,0 16.500
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Empire
21.06.2019 kl 09:23 9789

Litt usikker på hva du mener, men world scale er en standardisering av hver rute som finnes i hele verden. I eksempelet ditt så gir Ws 44 (ag/korea) for Vlcc 15 400 usd/day. Hvis det er som du sier at selskap X ikke har gjeld, så er spørsmålet om break even for selskap X er høyere eller lavere enn 16 500 usd/day.

Hvis vi tar utgangspunkt i Frontline som oppgir en break even på ca 22 000 usd/day, så vil ikke inntektene dekke alle kostnadene.

Det er enklere å omregnet fra Ws til Tce for å beregne om skipet er break even pr dag og dermed kunne regne på hvordan et det har gått med et selskap, men som med Golden så må du da ha full kontroll over når skipene har inngått kontrakt, til hvilken pris og hvor lenge. Det er et puslespill. WS justeres årlig etter f.eks ett snitt av det foregående års bunkerpris, så å sammenligne Ws Y-O-Y vil gi deg et feil bilde av hvordan utviklingen har vært.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.06.2019 kl 16:28 9640

Takk for svar og infoen :)

På eksemplet over, står det at TC raten er på usd 15.400, bare forskyving i teksten. Da er vell ikke WS raten på usd 15.400? Eller kan de være like?

Har du et sted hvor jeg finner oppdaterte rater på Aframax og Suezmax?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
holysmoke
21.06.2019 kl 16:43 9645

Er ikke denne tråden om skraping (av bulkskip)? Ikke for å surmule, men det hadde vært kjekt om dere tok diskusjon om enkeltaksjer og andre problemstillinger i egne tråder.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.06.2019 kl 19:14 9593

Jeg er helt enig med deg, måtte bare finne et sted jeg kunne få svar fra Empire på 😜 Beklager
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
21.06.2019 kl 23:28 9554

Ingen skraping denne uka.

Foreløpig er det altså skrapet i 2019.
21 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
3 Handymax

Capesize ratene har gått spesielt bra den siste uka, litt roligere for Panamax og en liten oppgang for Supramax.
Den ekspansive politikken i Kina har åpenbart positive effekter på etterspørselen etter råvarer; Kina-puten er fortsatt til stede og H2 2019 kan bli bra for tørrlast.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.06.2019 kl 10:36 9401

Ja men det blir veller heller Q3 og videre, vi er snart ferdig med Q2 og det er først de siste dagene ratene er økt, så selv har jeg ingen store forhåpninger for det kvartalet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
specc
22.06.2019 kl 13:43 9314

Heldigvis er alle kjent med det, og vil ikke ha noe særlig negativ-effekt. Vi kan se handle bevegelsene og med en momentum langt over 0, at kjøpe interessen er tilstedet.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
holysmoke
22.06.2019 kl 19:51 9159

Skrapingen har avtatt voldsomt i det siste. Tilnærmet null den siste måneden og to.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.06.2019 kl 12:38 8959

Ja helt klart, men det er noen som har tro på høyere utbytte og det tror jeg ikke vil øke så mye i Q2. Beklager at jeg var upresis.
Nå er det på tide å gjøre ferdig bålet, ha en hyggelig kveld, alle sammen.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
specc
23.06.2019 kl 16:30 8859

Du og, kos deg!
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
29.06.2019 kl 12:05 8537

1 Capesize (VLOC) og 2 Handymax til skraping denne uka. Det er den 30 år gamle Anangel Zhongte, ifølge mine kilder en VLCC konvertert til VLOC i 2008, som finner veien til strendene. Det er fortsatt endel igjen av disse konverterte VLOCene, flesteparten er bygd tidlig på 90-tallet og jeg blir ikke overrasket hvis flere finner veien til strendene fremover.

Foreløpig er det altså skrapet i 2019.
22 Capesize
4 Panamax
2 Post-Panamax
5 Handymax

12 måneder T/C ratene trender videre opp for samtlige segmenter, satser på at det fortsetter og etterhvert støtter skipsprisene. Et eksempel er Diana Shippings 15 måneders T/C for en 2007-bygd Capesize (174k dwt) til USD 16000/dag.
Panamax hadde vel best utvikling denne uka.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/

Ser ut til at det nylig er tatt levering av endel caper (~10 denne uka?), mulig Empire har en kommentar vedrørende leveringene hittil i 2019?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
specc
30.06.2019 kl 01:42 8300

**TRUMP I SAMTALE MED XI**

Partene skal ha vært enig om midlertidig stop på økt tariffer foreløpig. Huawei er nå åpent for handel i USA igjen.

De skal ha hatt en god samtale med enigheter.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
13.07.2019 kl 20:52 7877

2 Capesize (inkludert en VLOC) og 1 Panamax til skraping de siste 2 ukene. Maran Dry skraper nok en konvertert VLCC.
28 Anangel Haili 1995 9082350 261 CM
28 Ore Moatize 1997 9120803 150 CM
28 Eastern View 1995 9075682 73 CM

Foreløpig er det skrapet i 2019:
24 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
5 Handymax

Tørrbulkaksjene har gått bra i det siste som følge av ratestigningen, men jeg tror skipsprisene må følge etter T/C ratene dersom stigningstakten skal fortsette nå. Foreløpig er det litt stillstand der, får se om de følger etter utover i Q3.
Det er bullish nå, spesielt for Panamax.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2019 kl 23:44 7768

Surik - stor tusen takk for din info og alle opplysninger!😊👍
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
19.07.2019 kl 22:50 7376

Ingen tørrlasteskip registrert til skraping denne uka.

Foreløpig er det skrapet i 2019:
24 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
5 Handymax

Holder fast ved prognosen på skraping av 40-50 caper i år. Det er fortsatt endel eldre skip på sjøen som sannsynligvis vil bli skrapet før neste SS.
For eksempel teller jeg 36 konverterte VLOCs. Dette er skip som i perioden 2007-2010 ble konvertert fra råoljetankere (VLCCs) til store tørrlasteskip. Endel har allerede blitt skrapet, og de resterende er bygget i perioden 1990-1995.
Markedet er sterkt, T/C ratene er stigende og nå er det mulig at skipsprisene følger etter. CM melder om 10-15% høyere pris for en 75k dwt sammenlignet med for et par måneder siden.
Stålproduksjonen i Kina var 87.53 millioner tonn i juni, en økning på 10% YOY. Vale eksporterer vel det de kan for tiden, de kommer med produksjonstall for Q2 neste uke og det er forventet produksjon på 74.6 millioner tonn for kvartalet. Det ryktes om mulig økt produksjonskapasitet fra september-oktober ifølge Bloomberg. Guidingen for 2019 ligger fortsatt i intervallet 307-332 millioner tonn.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
19.07.2019 kl 23:04 7400

For de spesielt interesserte legger jeg ved min liste over konverterte VLOCs, i teorien er det vel skip levert H1 1992 og H2 1994 som står ovenfor SS nå til høsten (27.5 og 25 år) men det forutsetter at leveringsdato er korrekt og samsvarer med dato for klassing, tidligere SS er gjort uten store fremskyndinger eller forsinkelser, konverteringsdato etc. Dvs det er noe usikkerhet her. Setter pris på oppdateringer og nye data hvis noen har det.

VLCCs konvertert til VLOCs, fortsatt i drift per juli 2019

Navn Levert Imo nr Dwt
Berge Vinson 13.8.1990 8800286 290
Berge Elbrus 4.10.1991 8902424 289
Ore Sudbury 10.2.1992 9000986 286
Atlantic Merchant 19.3.1992 9002673 239
Anangel Shagang 2.7.1992 9004786 277
Sino Carrier 27.8.1992 9012252 266
Hbis Sunrise 22.9.1992 9003122 268
Sinoglory 1.12.1992 9041198 266
Shagang Giant 12.1.1993 9002738 307
Berge Kibo 5.2.1993 9036442 290
Stellar Galaxy 12.3.1993 9038438 263
Berge Bureya 31.5.1993 9036454 290
Berge Hua Shan 8.7.1993 9035450 268
Stellar Eagle 1.9.1993 9044229 278
Stellar Neptune 28.9.1993 9030943 291
MV Sinotrader 27.10.1993 9038672 268
Stellar Liberty 24.11.1993 9030955 291
Pacific Ruby 3.12.1993 9043720 266
Guofeng Enterprise 11.12.1993 9053579 266
Stellar Samba 25.1.1994 9030967 291
Stellar Magic 31.1.1994 9060314 298
Stellar Ocean 28.2.1994 9030979 306
Berge Kangchenjunga 25.3.1994 9073438 263
Stellar Rio 3.5.1994 9060338 298
Stellar Queen 30.6.1994 9030981 306
Stellar Pioneer 1.7.1994 9048110 299
Handan Steel 30.9.1994 9082312 265
Stellar Topaz 9.11.1994 9048122 298
Stellar Knight 4.1.1995 9048134 301
Janice N 28.2.1995 9084190 264
Jianxing58 30.3.1995 9083964 270
Pacific Garnet 18.9.1995 9075723 277
Pacific Opal 12.12.1995 9077410 278
Pacific Coral 18.12.1995 9110224 265
Wugang Atlantic 27.12.1995 9085352 281
Berge Fuji 18.3.1996 9122590 268
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Empire
21.07.2019 kl 16:47 7121

Sommer, sol og bare innom en tur

Fin liste Surik. Mener å huske at du har lagt den ut før?

Antall nybygg levert holder et godt tempo, så hvis H2 blir mer eller mindre likt H1 på spiker siden, så ligger vi vel an til i overkant av 3% vekst (pluss/minus) for flåten i 2019? Ikke dårlig, men hvem bryr seg om en båt eller to ekstra nå om dagen. Capesize segmentet er råsterkt og det er en fryd å se på.

2019 ser altså forholdsvist greit ut hvis trenden fortsetter, men hva med 2020? Leveringene der kan få en til å løfte litt på øyenbrynene. Når disse Vloc, som nå går inn i drydock for å få scrubbere/BWT H2 2019, kommer tilbake sammen med nye leveringer, så er jeg noe enig synet om at vi kanskje er på topp av ratesyklusen for Capes H2 2019. Jeg er med andre ord ikke sikker på om jeg kommer til å sitte med Golden (eller andre bulk rederier) neste år, noe som er første gang på 3 år. Jeg er ikke utelukkende negativ og det skal renne mye vann under bekken før det, men jeg er kanskje noe mer dempet i forhold til 12 mnd frem i tid enn jeg var for en stund tilbake. En nedgang i spiker og en økning i kontrahering følger gjerne etter "penger som gress".

Men før den tid skal vi få utbytter og finne noen som vil kjøpe på topp :)
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
01.08.2019 kl 22:41 6668

Har muligens lagt ut en versjon tidligere av denne lista ja. Er kanskje litt sært å føre oversikt over gamle tankskip konvertert til tørrlasteskip og spekulere i når disse blir skrapet, men det er dette med at djevelen ligger i detaljene.
Jeg er vel som du påpekte i et annet innlegg, forsiktig optimist med tanke på tørrlast fremover. Har ikke forelsket meg mer i GOGL-aksjene enn at jeg selger de ved passende anledning, men jeg tror også at toppen ikke er nådd for denne gang og at det skal bli noen utbytter først.
Forøvrig har jeg benyttet sommeren til å kjøpe det jeg mener er skambillige riggaksjer, og nå som vi går inn i august måned er det på tide å snuse på tank igjen. Frontline til 55 kr så kommer jeg tilbake på aksjonærlistene der også.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
09.08.2019 kl 22:25 6436

Lengre mellom skrapingene nå, kun registert en Handymax (treflis) siden sist.
32 MV Meridian 1996 9140360 49 S&B

Foreløpig er det skrapet i 2019:
24 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
6 Handymax

Tilbudet av jernmalm og skipingene til Kina går mot normalen med Brasils tilbakekomst, og med det har jernmalmprisene falt.
Foreløpig holder kinesisk etterspørsel stand, og lagrene ligger godt under 2019-toppen.
Ifølge Reuters importerte Kina 91,02 millioner tonn jernmalm i juli, i tillegg 32,89 millioner tonn kull.
https://uk.reuters.com/article/uk-column-russell-commodities-china/column-chinas-commodity-imports-surge-confound-trade-war-fears-idUKKCN1UY15R

Det som holder GOGL-kursen nede nå er vel mest frykt for at handelskrigen legger demper på fremtidig vekst.
Makro slår mikro for tiden dessverre.
Satser på at Kinas gode "track record" med stimulanser holder denne gangen også og at vi får et godt Q3. Ser frem til Q2-tall førstkommende torsdag.

https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Empire
09.08.2019 kl 23:13 6439

Det er sikkert litt sært, men jeg tror du kan le en lengre vei til banken med mer/bedre informasjon enn allmuen. Jeg synes du har en god stil og legger ned en god jobb, både for deg selv og forumet.

Glaner på rigg selv om dagen. Jeg har kjøpt en del Nodl de siste dagene og er avventende i drillen. Segmentet er pill råttent, så jeg forventer kanskje ikke de største gevinstene på den tidshorisont som jeg har, men skal man sitte ett år eller to, så tror jeg de kapitaliserte selskapene vil kunne gi en pen gevinst over børs. Selskapene jeg har valgt, har forøvrig en veldig forskjellig risikoprofil og den ene bør håndteres varsomt med en plan og stoploss.

Siste meldinger fra Opec om mindre eksport kan være nok til å dumpe f.eks Fro under 60. Bare den kommer seg under 60, så kan 55-50 fint være riktig target. Selskaper med en stor andel større baljer, kan med andre ord bli billigere fremover. Vi får håpe på en skrell

Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
holysmoke
09.08.2019 kl 23:24 6432

Takk, Surik. Håper at skrapingen tar seg opp igjen ifm IMO2020, slik Star Bulk antydet i sin rapport. For øvrig ikke så mye å glede seg til GOGL-rapporten, men "forward-looking statements" samt evt utbytte blir spennende. Jeg håper og tror at de drar til med ihvertfall 0,05USD og helst 0,1 med tanke på den gode kontantstrømmen for tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
10.08.2019 kl 22:36 6361

Takk for det, håper det lønner seg på sikt. Det er nok mange investeringsfilosofier som fungerer, jeg har nå ihvertfall valgt å kjøpe aksjer basert på fundamentalanalyser og sitte med disse også når det er litt ruglete makrobilde. Har nok gått glipp av endel fortjeneste sammenlignet med å selge på topp og kjøpe tilbake på bunn, men det er dette med timingen da..

Rigg er mildt sagt pill råttent ja, men mulig det kan komme en rekyl der (og i andre sykliske sektorer) de neste ukene. Er ikke så inne i TA, men ifølge Harper i DNM er sentimentet generelt såpass elendig nå (AAII bulls minus bears) at det er ikke mange optimister igjen. Angivelig kan dog VIX svekke seg litt til før det optimale kjøpstidspunkt kommer (neste uke?).
Mulig man skal prøve seg på en liten trade (kanskje i et oversolgt papir) til uka, og skal jeg tippe så ser vi GOGL >60 kroner innen 3-4 uker?
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Surik
25.08.2019 kl 01:56 5887

Registrerte en konvertert VLOC til skraping denne uka (ref. listen over), satser på at det blir flere etterhvert. I tillegg en Handymax.
34 Atlantic Merchant 1992 9002673 244 CM
34 Star Fuji 1985 8309830 41 TW

Foreløpig er det skrapet i 2019:
25 Capesize
5 Panamax
2 Post-Panamax
7 Handymax

Ratene er det ingenting å si på, men handelskrigen ser ut til å stramme seg til. Kina vil vel sannsynligvis ikke bøye av for Trump.
Personlig vil jeg holde et øye med makrosiden i Kina fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
laser
25.08.2019 kl 12:11 5739

Takker for oversikten Surik. Du har et godt poeng rundt listen over VLOC skipene som er svært gamle og må komme til å møte store utfordringer i forholdt til både IMO 2020 og Paris-avtalen med sine 2021/2025 krav. Dette er enorme skip med svært gammel motorteknologi. Selv om Vale har nye i bestilling så vil økt skraping av disse sette press på Capesize ratene.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Flipper
25.08.2019 kl 23:42 5613

Skraping kommer til å øke, considerably. Aussie, Brasil, etc. vil ikke ta sjansen på å slutte
tonnasje som ikke oppfyller kravet til IMO. Gjamfør dette med tank og hva som skjedde
etter Double Hull og Skrog ble implementert.

Befraktere, mottakere, eksportører er alle i samme leia, de tør ikke slutte tonnasje, som
rederiet eier og kanskje ikke en gang får Forsikring av flåten sin, og derav kan heller
ikke eier av lasten få forsikring..... Nice Circle Line

Kina kan ikke bruke sin egen tonnasje, som JIN, gom. eksportør ikke vil akseptere nominert
skip for skipning, selv om Kina eier lasten som er kjøpt. Hva India angår, vel samme der.

Dette er de store driverne i tørrlast, og de går ubønnhørlig i dass.
Redigert 20.01.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare