Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 34697

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Flipper
25.08.2019 kl 23:49 2755

Kina MÅ HA kull. Deres eget kull er ikke egnet til å brukes til å koke mat, går KUN til kullverk som
kan bruke det, i kombinasjon med olje, dvs. Kullet knuses til veldig små partikler og når under trykk
så sprutes olje inn i brennstoffet, for max effekt. Vi vet alle hvor mange kullverk Kina har, Mange
hundre, vis ikke tusenvis. De bygget for 15 år siden et nytt kullverkt, hver 3dje dag .....

Mao. for coocking oil må de importere, og for verft industri og annet, Iron Ore.


JIN sin tonnasje kan selvsagt brukes. Skipene vil fra 1.januar bruke lav-svovel-bunkers, maskinene er fuel-effektive og i henhold til lovlige grenseverdier for utslipp. Også de nye reglene for ballastvann-behandling er oppfylt. Jeg anbefaler folk å lese de siste rapportene til Jinhui, særlig det som omhandler miljø.

Om du vil være aksjonær i et firma som ledelsen bruker som lommebok er Jinhui antagelig toppvalget.

Når man ikke kan ta ballen (les: skipene) så ta mannen (ledelsen). Alltid mye skepsis og mistro til Jinhui, men historikken siden introduksjonen viser irriterende nok for noen at selskapet står seg godt i forhold til peers hva kursutvikling, emisjoner o.a. angår.

Er egentlig fremtiden i såkalt kombinasjon shipping, og hvem er best på Ose av sånn typer selskaper?
Surik
25.09.2019 kl 20:44 1777

Det skrapes ikke lenger, ratene er så bra at alt som kan holde seg flytende er ute på sjøen og tjener penger.
Men rett skal være rett RSInvest, en liten Handymax ble solgt til spiker forrige uke.

39 MV Ptolemeos 1995 9104081 46 CM

Status er som følger:
Capesize: 25
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8

T/C ratene holder seg vel nokså stabile. Mulig produksjonsbegrensninger på kinesiske stålverk i forkant av 1.oktober gir litt mindre aktivitet, vi får se hva oktober bringer. Historisk forventes jo en jevn oppadgående trend ratemessig (skiping av landbruksprodukter og lagerbygging av jernmalm samt kull i forkant av vinteren) til primo desember. Det er også endel scrubbere som skal installeres på tørrlastflåten fremover og som vil redusere tilbudet av skip.
Men så har vi denne handelskrigen da, må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av Trump nå..
Mollen
25.09.2019 kl 21:36 1719

Har GOGL selv regnet på NAV i senere tid ? Historisk har jo gjerne kjøpere av GOGL på OSE vært veldig opptatt av NAV, mens i USA er investorene mer opptatt av Yield. Jeg kan ikke fatte annet enn at kursen skal gå vesentlig når GOGL annonserer et utbytte på 0,25-0,30$ for Q3. Andre selskaper sliter med synkende inntjening mens GOGL sin øker. Det må da vekke interessen for aksjen ?? Jeg er også møkka lei Trump nå.. Han legger en voldsom demper på sentimentet og vi blir soleklart straffet for det. Det er ergerlig at kursen skal lagge slik den gjør. Hva skal til for å bryte dette ??
Surik
25.09.2019 kl 22:09 1664

En dag forsvinner jo Trump, men handels konflikten lar seg nødvendigvis ikke løse raskt og enkelt likevel. Det stikker ganske dypt. Men en mer diplomatisk og pragmatisk løsning ville vi vel fått med en annen amerikansk ledelse når ballen nå engang er kastet.
Tørrlast er fortsatt et spill på Kina. Får satse på at de kjører på med stimuli, at gjelds berget ikke velter, dra hjelp fra IMO2020 for å bli kvitt litt gammel tonnasje, bra drift fra Golden og mindre kontrahering slik at dette ikke blir så verst.
RSinvest
26.09.2019 kl 12:44 1532

Okey, tusen takk.
Neste år håper jeg å se de skrape disse gamle VLOC-baljene når ratene korrigerer sesongmessig. Eller vil de virkelig påspandere scrubber på disse rustholkene mon tro. Håper ikke det.
Flipper
26.09.2019 kl 13:42 1468

De skipene som ikke oppfyller IMO kravet, vil heller ikke eiere av lasten får forsikring på lasten
laser
18.10.2019 kl 12:47 952

Surik har du oversikten oppdatert?

Er som han har sagt tidligere minimalt med skrap, så tipper han ikke stresser med å oppdatere. heheh
Ønsker som sagt å se flere av disse gamle fæle VLOC'ene til hell..
Surik
19.10.2019 kl 18:19 685

Joda, som du nevner var det endelig en VLOC denne uka, men fikk litt travel ukeslutt og må komme tilbake til det i morgen med oppdatert oversikt.
laser
19.10.2019 kl 18:48 656

Håper vi ser flere av VLOC skipene på listen siste to månedene - vil innebære betydelige tonnasjebortfall.
Noni
19.10.2019 kl 20:36 581

Er det ikke Fredriksen hvis han står først i køen, ellers vet jeg ikke.
Surik
20.10.2019 kl 20:43 284

Endelig litt skraping igjen, en konvertert VLCC ble solgt til skraping i India. I tillegg et par små handy bulkere som er for små til å ta med i oversikten her.

42 Berge Bureya 1993 9036454 290 CM/TW

Status er som følger når vi har igjen 10 uker av 2019:
Capesize: 26
Post-Panamax: 2
Panamax: 5
Handymax: 8

Jeg har fortsatt noen konverterte VLCCer på listen som venter på å bli krysset ut, og føler meg sikker på at siste skip ikke er skrapet i år.

Ratene er fortsatt bra, Kinas import av jernmalm holder seg på bra nivåer.
DNM anslo i tørrlast sektorrapporten datert 6.mars i år at Kinas kullimport skulle øke med 16% sammenlignet med 2018 (fra 281 til 326 millioner tonn).
Jeg syntes dette virket alt for høyt, men muligens får Dyvik & co rett likevel.
I september importerte Kina (som er verdens største kullimportør) 30,29 millioner tonn kull, det vil si at hittil i år har de importert 250,57 millioner tonn. Med 25 millioner tonn import i hver av de resterende 3 månedene havner vi nesten akkurat på DNMs anslag. Kina har som Europa mål om å erstatte kull med gass, men det spørs om de får tilfredsstilt energibehovet sitt når gradstokken etterhvert kryper nedover.