Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 31331

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Flipper
25.08.2019 kl 23:49 780

Kina MÅ HA kull. Deres eget kull er ikke egnet til å brukes til å koke mat, går KUN til kullverk som
kan bruke det, i kombinasjon med olje, dvs. Kullet knuses til veldig små partikler og når under trykk
så sprutes olje inn i brennstoffet, for max effekt. Vi vet alle hvor mange kullverk Kina har, Mange
hundre, vis ikke tusenvis. De bygget for 15 år siden et nytt kullverkt, hver 3dje dag .....

Mao. for coocking oil må de importere, og for verft industri og annet, Iron Ore.


JIN sin tonnasje kan selvsagt brukes. Skipene vil fra 1.januar bruke lav-svovel-bunkers, maskinene er fuel-effektive og i henhold til lovlige grenseverdier for utslipp. Også de nye reglene for ballastvann-behandling er oppfylt. Jeg anbefaler folk å lese de siste rapportene til Jinhui, særlig det som omhandler miljø.

Om du vil være aksjonær i et firma som ledelsen bruker som lommebok er Jinhui antagelig toppvalget.

Når man ikke kan ta ballen (les: skipene) så ta mannen (ledelsen). Alltid mye skepsis og mistro til Jinhui, men historikken siden introduksjonen viser irriterende nok for noen at selskapet står seg godt i forhold til peers hva kursutvikling, emisjoner o.a. angår.

Er egentlig fremtiden i såkalt kombinasjon shipping, og hvem er best på Ose av sånn typer selskaper?