Vil aksjesparekonto noen gang fungere optimalt?

Pr dags dato kan jeg kun handle børsnoterte aksjer registrert i EØS og fond med min. 80% aksjer i en aksjesparekonto.
For å bytte fra en aksje registrert i EØS til en annen aksje som ikke er registrert i EØS, må jeg selge aksjene, vente i 3 dager, så flytte pengene til den andre kontoen, før jeg får kjøpt aksjen jeg ønsker.

Er det noen som har bedre løsninger på dette? Eventuelt hvilke meglerhus kan jeg handle via, som har en bedre løsning på dette?

Er det noen som har en oversikt over hvilke selskaper på Oslo børs som er registrert i EØS og hvilke som ikke er det?
Redigert 20.01.2019 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
karlman
20.01.2019 kl 14:01 2150

Har du sjekket Pareto? Du kan ha belåning samlet på ASK og handelskonto, slik det gir deg frihet til å skifte mellom konto.
Frodon
20.01.2019 kl 14:26 2115

Takk for tipset ;) Tror kanskje jeg har hørt om det før

Pr dags dato må jeg slå opp en og en aksje og se på ISIN koden for å se om aksjen er registrert i EØS, og om den da kan handles i AKS. Er det noen som har en bedre løsning på dette?
Tyr
20.01.2019 kl 14:31 2091

Jeg har kuttet ut aksjesparekonto, bruker kun vanlig aksjekonto nå. Kan handle alt. Må skatte fortløpende, men en stor fordel er at man også får fradrag for tap. Største ulempen er vel kanskje at man må gjøre likningsarbeidet selv.
Redigert 20.01.2019 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.01.2019 kl 15:40 1986

Hvorfor må du gjøre ligningsarbeidet manuelt? Det går automatisk hos meg på vps

Aks har i hvert fall blitt bedre enn den var, siden det går an å få utbytter inn på kontoen og beskattingen ikke skjer før du tar ut pengene.

Men hvis vi må flytte aksjene ut og inn i Ask etter hvilket land aksjen er registrert i, er jo hele vitsen med Ask borte ? Hvorfor klarer de ikke å lage noen bra løsninger for å spare i, slik arbeidsgivere får når de sparer for ansatte...?
Redigert 20.01.2019 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Empire
20.01.2019 kl 17:14 1887

Nærmeste jeg har kommet en liste for Oslo børs, men tar ikke ansvar for eventuelle feil som er der. Ellers så er bokstavene i Isin nummeret løsningen og ymse meglere som har egen oversikt, i bytte mot noen kroner :)

https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Notering/Aksjer-egenkapitalbevis-og-retter-til-aksjer/Oslo-Boers-og-Oslo-Axess/Noterte-selskapers-hjemstat
Empire
20.01.2019 kl 17:32 1842

Kanskje du med fordel kan se på en alternativ type konto å handle igjennom, investeringskonto fremfor aksjesparekonto?

‘Du må vurdere fordelene ved investeringskonto, det vil si 1) et større investeringsunivers med rente- og kombinasjonsfond og aksjer og fond utenfor EU/EØS, samt 2) den utsatte skattefordelen på renteinntekter og aksjeutbytte, mot 1) kostnaden ved investeringskonto (forsikringsavgiften, som er svært lav), 2) ulempen ved at du ikke tar ut innskutt kapital først som på aksjesparekonto, men at gevinstskatten beregnes ut fra en gjennomsnittsbetraktning og 3) det faktum at du mister aksjonærrettigheter og ikke kan stemme på generalforsamlinger".

"..selge aksjene, vente i 3 dager, så flytte pengene til den andre kontoen..."

vente 3 dager,-hva regel sier dette?
karlman
20.01.2019 kl 18:41 1743

Tar et par dager å bli ferdig med oppgjøret. Flytter du pengene før blir det overtrekk.
Frodon
20.01.2019 kl 19:17 1694

Skal det være så vanskelig å lage en sparekonto som er bra med alle disse fordelene, som det går an å handle alle aksjer på Oslo børs fra? ? Får finne ut hvem av disse dårlige kontoene som kan passe best mulig ?
Frodon
20.01.2019 kl 19:19 1687

Helt riktig. Trodde alle hadde opplevd det. Vil det si at det finnes noen fordeler der ute som ikke jeg har? Gjelder ikke det alle VPS kontoer når du skal ha pengene ut til vanlig konto?

gjør som meg,-legg en` aksjepost i hver sin egen ASK-Konto,så får man "alle" fordelene,derav at hvis en aksje skullle være feilslått investering,har man muligheten å avslutte konto for å få tilbake på skatten,uten å påvirke andre aksjeposter.

Frodon
20.01.2019 kl 19:49 1626

Da får jeg ikke handlet aksjer på oslo børs som er registrert utenfor EØS, dvs mange av selskapene til John Fredriksen. Har du 5 Ask kontoer eller har du fått enda flere?

har opprettet 4 stykk pr. dags dato hos Nordnet,-åpner opp ASK-kontoer hos andre meglerhus ved behov i fremtiden.

Jeg har ikke nok innsikt i aksjer utenfor EØS alikevel,så jeg holder meg til norske selskaper jeg er kjent med som gjensidige,storebrand,Yara osv...

kun kremen av kremen.

;)
Redigert 21.01.2019 kl 20:38 Du må logge inn for å svare