??Børskrakk med panisk sell-of til midten av februar

michelangelo
KRAKK 20.01.2019 kl 23:44 13630

Da er vi ferdig med den forventet bear rally / dead cat bounce.

Hva er neste?
Forvent et krakk på over 50% med panisk selloff som laster fram ti mid februar!

Trade smart og ta vare på hverandre....

Michelangelo
Redigert 21.01.2021 kl 02:40 Du må logge inn for å svare
Norwege
25.01.2019 kl 06:31 5277

Det ligger nok klart for en blå dag, men selv ser jeg etter ny bjørninngang. Mulig jeg tar etpar bullbet iløpet av dagen. Må se på hvor sterkt det åpner. Dagen igår var jo fin å trade litt på opp og nedgangene. Liker det best når det er litt god avstand fra bunn til topp. Blir litt lettere å tjene etpar kroner da.

Jeg er ihbertfall glad jeg ikke er satt i hverken bull eller bear. Bedre å være windmilltrader?
Redigert 25.01.2019 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 09:35 5142

Da har jeg på papiret 100 punkter på DAX'en, men må nå forsøke å maksimere traden. Da må jeg nesten sitte rolig. Det er volatilt, men jeg har jo satt et mål, et target (se ovenfor). Hvis det blir oppnådd kan jeg gjøre noen valg der. Det går jo også an å heve target om forholdene blir slik. Det er nemlig greiere å la markedet bestemme både sted og tid og være med og heller være med litt ned igjen når det blir tydeligere.

Egentlig mål med traden er å ta nesten 300 punkter, men også helst mer for dette kan gå fort og sjansene er få.

Oppsummert.
1. Sette traden (entry)
2. Målsetting med den (sette target)
3. Holde seg til målet, så vurdere videre
4. Ta en videre avgjørelse (om exit eller fortsatt hold)
5. La markedet peke ut en topp og heller sitte litt på vei ned igjen når det blir tydeligere det er en topp.
6. Exit
omans
25.01.2019 kl 13:54 5011

Dax er sprek, men ose er deprimert. Pussig med så stor forskjell fra DAX og OSE. SPX flørter jo med 2650 også, vil det bryte opp videre ikveld?

Oljepris svinger litt mellom 60 og 62 for en periode.
Opec skal etter sigende møtes i Wien 17-18 feb for å se på kuttene så langt og å evaluere tingenes tilstand, Russ/allierte kommer også.

Saudiene skal ha prisen opp nå, og re-balanse er ventet ila H1.
Redigert 25.01.2019 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 20:18 4846

Shutdown oppheves i 3 uker. Da går USA som normalt fra mandag og de har de 3 ukene til forhandlinger om ett eller annet innen mur. Hehe, kanskje den blir i stål. Stålprodusentene går vel bananas på børsen da?
Redigert 25.01.2019 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 21:26 4744

Det som taler noe mot michelangelo sitt syn først i denne tråden er hele denne ukas utvikling på Nasdaq. Det er på en måte fasit og var ikke det når han laget tråden.

Denne uka har Nasdaq brutt nedtrenden i chartet. testet tilbake og så gått opp de siste 2-3 dagene. Alle indikatorer man kan bruke peker opp. Det er selvsagt litt motstand i årets topp så langt (rundt der den er nå). Så kan man også si indikatorer ligger litt høyt, men de peker i hvert fall opp. Det kan godt være 200 poeng eller mer igjen opp på den. Nasdaq er den ledende indeksen i hele verden. Jeg rører aldri shortknappen når den leder.

Midten av februar er en annen historie. Det er lenge til på børs.
Redigert 25.01.2019 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 12:32 4528

FED vurderer å stoppe reverseringen av de tidligere QE'ene. Da kjøpte de eiendeler som obligasjoner for store penger og har under 2018 solgt noen av disse eiendelene ut i markedene igjen. Flere mener den uroen og børsnedgangene vi så på slutten av 2018 skyldes denne reverseringen. Dette har virket som en innstramming i økonomien like godt som en tilsvarende renteøkning.

Når innstrammingen nå tar en pause eller stopper opp kan det gi større tillit i aksjemarkedet igjen. Det virker i hvert fall ikke urimelig å måtte mene det.
kronekursen
26.01.2019 kl 13:01 4501

Denne innstrammingen vil føre til nedgang og ikke oppgang. De starter innstrammingen for tidlig og det kommer ikke investorene til å like. Mange som har fått for lite og mange som ikke får.. og de som har fått får ikke mer. Nedgang i vente og klart bear signal i mine øyne.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 13:48 4452

Det er positivt for markedene. Kan det komme noen deals mellom US og Kina kan det være over med usikkerhet. Da er det en mulighet for at det går hele veien opp. Fra der det falt fra. Slikt kan skje.
omans
26.01.2019 kl 19:44 4314

Leser at shutdown kan ha kostet $130mrd direkte eller indirekte mot årlig bnp i US.
Da snakker man lavmål fra disse folkevalgte som er ment å styre for folkets beste, når den omstridte muren har kostnad på $5,7mrd.

Det blir en egoistisk kamp på prinsipper Trump/republikanere mot Demokratene.
Trump er i utgangspunktet sjefen for dette, og dermed også hovedansvarlig selv om man sier "skyld" kan fordeles 50/50.
Regninga for muren skulle i utganspunktet sendes til Mexico, slik valgløftet lød.
Redigert 26.01.2019 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
heilo888
26.01.2019 kl 20:31 4425

Økonomien går så det griner under Trump så noe krakk blir det i alle fall ikke de første par årene.

For eksempel har det ikke vært færre søkere til arbeidsledighetstrygd siden 1969! Utrolige 50 år siden!

Og så presterer enkelte å skrive on et nærtstående krakk! Ta til fornuften krakkamerater!
omans
26.01.2019 kl 22:17 4375

Les nøye igjennom denne tråden en gang til. Så finner du fort ut at det kun er TS som har skrevet om et nærtstående krakk.
Så du må nok stile din frustrasjon på kun èn kamerat av deg.
Redigert 26.01.2019 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 05:31 4116

FED ble forsiktige med rentene og ble ganske duete med uttalelsene om rentehevinger. De er utsatt. FED vil etter eget utsagn også være forsiktige med reversering av QE. Noen profilerte selskap la frem bra resultater i går. Da synes aksjemarkedene i USA det var på tide med en fest og det ble det. Nasdaq i ledelsen (FB bra tall)

Jeg synes rent teknisk V formen er suspekt, men det kan jo gå helt opp til der det falt fra. Rekylen lever nemlig i beste velgående ennå og så langt dette året har den vært fenomenal i USA.

Headingen på tråden peker på 1/2 februar. Det er noen uløste saker mht, shutdown, US/Kina, Brexit o.l., men de kan jo også bli løst til markedenes velbehag. Vanskelig å se noe som påstått i denne tråden når FED har gått til ro og ikke til aksjon.
AksjeRik
31.01.2019 kl 07:57 4023


Bare midlertidig. De virkelige problemene er ikke de overflatiske men de mer fundamentale.
Slettet bruker
31.01.2019 kl 08:30 3977

Du kan alltid finne problemer om du leter selv om markedene hadde vært perfekte. Dette er feil mindset. Det du skal finne er mulighetene. Aksjemarkedene er robuste. Nå sist var vi ned 15-20%. Nå er vi på vei opp igjen. Det er ikke sikkert det holder, men det er det som er muligheten nå.
Hallo!!!!
12.02.2019 kl 20:11 3787

Gratulerer trådstarter

2019 største bom når det gjelder å spå utviklingen på børs

Slettet bruker
12.02.2019 kl 20:26 3753

michelangelo sin siste sjanse for litt heder og ære på denne tråden ligger i 14-15 februar dette året. Jeg har sett litt på daglige charts i US. De er ikke så overkjøpte til tross for sterk stigning i år. Det kan selvsagt reagere noe ned til enhver tid, men i dag kom et signal på at markedene rent teknisk vil mer opp. Saker og ting som har plaget markedene kan løses eller bli mildere enn fryktet. Fundamentalt (sterkt), teknisk (moderat styrke, noe motstand 2800 på SPX), sentiment (knallsterkt), tiden er bra for aksjer (sterk)
AksjeRik
13.02.2019 kl 06:58 3622

Jeg tror aksjer kan bli null verdt.

Ting kan virke bra på overflaten men grunnleggende er det skikkelig råttent. De har unngått krakk nå, men det er fordi spillereglene er endret. De gjør så det ser bra ut på "papiret" men de har beveget seg inn på en sti som ikke er bærekraftig, i stedet blir nok dette serdeles ødeleggende for fremtiden . Det er en stor feil det de gjør. Jeg tror etterhvert at dette vil gjøre at verden går inn i et skikkelig kaotisk skifte som verden aldri før har sett maken til, og jeg ser flere supermakter har begynt å forberede seg på nedgangstider. Jeg tror det eller ikke er umulig at noen utspekulerte supermakter alene eller sammen prøver å utnytte situasjonen, ødelegge markedet for så å prøve å forandre verden slik den ser ut.
Slettet bruker
13.02.2019 kl 08:15 3555

Jeg er forsiktig bull til mai i år siden markedene er bull og atferden er det samme. Klart USA har lånt mye penger under Trump-regimet også, men fortsetter de bare med det blir det helt bra. Det er når de stopper det blir problemer. Slik som når FED reverserte QE'ene for raskt. Verden trenger gjeld for å ekspandere ellers vil den implodere.

Egentlig kan man bare gjette på hvor mye gjeld USA tåler eller hvor mye politikere og FED vil tøye spillereglene. USA's gjeld har vokst mye i flere 10 år uten at det har ført til skikkelige krakk. Jo, kanskje i 2008-09, men da ble markedene reddet av FED.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/J1meoR/ny-rekordnotering-for-den-amerikanske-statsgjelden-22-billioner?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
AksjeRik
13.02.2019 kl 08:59 3499

Det som er problemet er at verdens evne til å betale gjeld er fraværende, som sagt, det var også det som utløste krakket i 2008 men nå er det enda værre. De har blitt avhengig av credit og de låner og trykker bare mer og mer. Hva skjer så med verdien, troen og tillitten til pengene og systemet?, jo den blir dårligere og dårligere.

Tror ikke mange forstår dette lenger men en kan ikke bare bruke verdier en ikke har, da tar man fra andre og verdiene blir dårlig og falsk, ikke troverdig.

De prøver så godt de kan å unnlate å fokuserer på alle problemene i verden men til slutt er det så uholdbart og alt gørr kommer fram i lyset.

Og dere tror kanskje at alt er såre vel bare markedet går godt? Tro om igjen. Slik det er nå er det faktisk motsatt, jo bedre markedet går jo værre blir faktisk situasjonen.
AksjeRik
13.02.2019 kl 11:52 3442

I 2011 var de veldig bekymret for gjelden til USA, nå 8 år senere, tror dere det har blitt noe bedre?

Og verdens ledere, pengekjære spekulanter og verdslige mennesker er så opptatt av "markedet" og pengene sine at de glemmer alt annet som er mer viktig, de bryr seg rett og slett ikke. Når kjærligheten til pengene er større enn noe annet går dette utover de virkelige betydningsfulle verdiene i verden og livet generelt. Når alt og alle bare skal settes en pris på og selges blir denne verden ødelagt og kald.

De virkelige verdiene og selve livet blir ødelagt av kjærlighet til penger.

https://www.dagsavisen.no/verden/forskere-frykter-kollaps-i-naturen-1.1276934
Redigert 13.02.2019 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 12:06 3416

Veldig creed til AksjeRik som tar opp de helt viktige eksistensielle faktorene ved våre liv. Penger er helt uvesentlig når miljøet skal beskyttes? Det er ikke helt rett fordi penger kan brukes til å beskytte det og finansiere tiltak til å bedre det om vi vil. Det er som i våre egne personlige liv. Vi må ha penger for å overleve fordi dagens regime er helt pengefokusert. I disse tider er det forsikringspolisen (helt vanvittig dyr) og strømprisene som gjør at vi bare må tjene pengene. Nå er det bare lommerusk vi alminnelige kan tjene i forhold til de på toppene, men det holder oss unna NAV og sosialstønad denne mnd. også om vi bare tjener litt og ikke fanter bort pengene på ting og tang som ikke stiger i verdi.

Folk er glad i penger. Hva kan man ikke kjøpe for dem eller bare leve som rik gjerrigknark. Fakta er at penger gir noen valg om man har en håndfull av dem i forhold til om neven var tom. Selv må jeg trade inn noen kroner dette året for å finansiere medisinske utgifter og nytt tak på huset mitt. Da er det godt jeg har litt penger, kunnskaper om trading og timing.

Så blir det noen penger utover det jeg trenger penger til kan jeg gi dem til grønne organisasjoner som Bellona, Natur og Ungdom, Miljøagentene (ungene er med der) og da kan penger bli noe bra for miljøet likevel.
AksjeRik
13.02.2019 kl 12:31 3384


Jeg snakker om "Kjærlighet til penger". Det er ikke galt å skaffe seg penger men når pengene står i sentrum blir alt bare galt og kjærligheten til det gode forsvinner. Og hva med de som ikke har penger? Penger, kapitalismen og de dårlige egenskapene menneskene har skaper urettferdighet og skader verden.

Alle må slave for disse pengene, hvorfor? Fordi det utspekulerte systemet heier på de som tjener seg styrtrike og alle vil oppnå dette, da blir man sett opp til og man tror man er noe. Alle blir slave for systemet og andre verdier kommer langt bak. Et slikt samfunn blir aldri bra.
Carsten1972
13.02.2019 kl 12:39 3368

Får du du slet ikke den tanke,at det nok var bedst at slette sådan indlæg,da vi nu er midt februar.
AksjeRik
13.02.2019 kl 12:48 3344

Ja slett alt dere ikke liker men det blir desverre ikke bedre av det. Å gjøre noe med årsaken derimot. Alle verdens ressurser blir grådig utnyttet og ødelagt med jaget etter penger. Det begynner i det små også når det får rotfestet da er det ingen vei tilbake. Dette igjen manifiserer seg bokstavelig talt i verdens miljø og små og store skapninger.. Man snakker om at vi gjør fremskritt i verden, det er løgn.
Redigert 13.02.2019 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
omans
13.02.2019 kl 12:59 3329

Du er her fordi du er opptatt av penger.
Om du ikke hadde vært opptatt av penger, ville du holdt deg på en kommunistisk debatt side med dine ytringer.

Jeg sjønner det svir, at du har gått glipp av en eneste oppgang siden jul pga din fastlåste mening.
Du er her fordi du tenker på penger, og så er du misunnelig på de som ikke gjorde som deg;
Sto på sidelinjen.

Det kommer altids et nytt tog, og vi er fortsatt i mulighetenes marked, se positivt på det og ikke grav deg helt ned.
Redigert 13.02.2019 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
13.02.2019 kl 13:30 3285


Jeg lever desverre i denne verden og hvem er ikke opptatt av penger? Det er et nødvendig onde men en ballanse synes jeg er viktig.

Du jeg har så jeg klarer meg og litt til men penger er ødeleggende på mange måter, det skulle flere inndrømt. Rart jeg må si det men et stadig økende forbruk og marked er ikke forenelig med en god verden! Vi lever i "tingenes verden" og ting er mer verdt enn mennesker, miljø og dyr.
Det foregår rovdrift på alle måter men menneskene bryr seg ikke, de er så sykt grådige og kjærligheten er kald.

Det som gjelder i denne verden er fine titler, overstadig rikdom på penger og ting, motbydelig.
omans
13.02.2019 kl 13:52 3262

Mye som bare er i ens eget hode. Personer har forskjellige oppfatninger.
Om noen synes at det er fint å eie en staselig hytte og ha en staselig luksus bil, så er det bra for disse om man har råd.
Det betyr ikke at de som ikke har dette, har fattigere liv eller må se opp til dem med mer materielle goder enn dem.

Du virker litt låst i tankegangen med den siste setningen. Hvorfor tror du f.eks Vaske Bakke ikke ville mer? Han hadde iallefall nok penger, så penger er ikke så mye, men er jo en motivasjon for å jobbe, og de fleste ønsker å gjøre det så bra som mulig når man først holder på...

Synes huset ifm kidnapping saken var et vanlig hus, til å være en av Norges rikeste menn som bor der..

Norge trenger også mennesker som Røkke etc..
Slettet bruker
13.02.2019 kl 14:07 3244

Uten penger eller søkklastet med dem.

I USA synes ny shutdown avverget selv om det ikke er underskrevet noe. Det blir trolig ikke noen mur slik Trump ønsket seg og kanskje har han innsett at en mur ikke stenger alle de farligste banditter ute fra USA. Noen av dem graver nemlig lange korridorer under muren og kommer inn likevel.?

Kanskje er det slik at The Show must go on litt til med Trump (mannen driver reality program som president) , men jeg tror de tar til fornuften nå.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e1QgpR/trump-om-ny-avtale-jeg-er-ikke-fornoeyd
Redigert 13.02.2019 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 18:48 3157

I USA er det undersøkelser på hvorfor og hvilke grunner folk som gifter seg gir.

56% gifter seg pga pengene. De ønsker en partner som er finansielt stabil.

44% gifter seg pga kjærlighet. De romantiske typene som tror kjærligheten erobrer alt.

https://www.marketwatch.com/story/do-single-americans-choose-love-over-money-finally-an-answer-2017-11-30?siteid=bigcharts&dist=bigcharts