Professoren valgte fuel celler. Fordi det er logisk.

JosefK
NEL 21.01.2019 kl 07:20 2261


Professor Katsuhiko Hirose forteller om batteri problemet. Og om hvordan brenselsceller har blitt misforstått med utdatert kunnskap. Eller mangel på det.



http://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs
White Hawk
21.01.2019 kl 07:34 2180

JosefK Veldig bra innlegg! Bør leses av alle på dette forum.
MrPutter
21.01.2019 kl 09:19 1897

Ja, takker for en god post!

MrPutter
Sørøya
21.01.2019 kl 17:21 1489

Meget bra!
Burde leses av alle
Nå gir vi gass
21.01.2019 kl 19:38 1312

Et lite sammendrag:
"Professor Katsuhiko Hirose har vært ansvarlig for Toyotas brenselcelle systemutvikling, og han forteller meg hvorfor Musk er riktig redd for brenselcellen: Hydrogen Brenselcellebiler vil etter hvert bli billigere enn bensindrevne biler, som åpner døren for nullutslippstransport rundt om i verden, og ikke bare i rike lommer som har råd til batteri-elektriske biler som er avhengige av knappe naturressurser og statlig støtte.
"Hvis utgangspunktet er at strømmen allerede er der, og hvis du bruker den eksisterende strømmen til å lage hydrogen med elektrolyse, så ja, du vil miste 30% av den energien, sier Hirose. "Men folk glemmer at når strømmen ble produsert av naturgass eller kull, var 60% til 70% av energien tapt. Hvis hydrogen produseres direkte fra naturgass eller kull, vil de ikke miste 60 eller 70% av energien. Alt avhenger av hvor du starter. "
Væsken som brukes i brenselcellebiler, i motsetning til flytende nedkjølt hydrogen, er under trykk, ikke flytende, og det vil ikke unnslippe.
Storskala lagring av flytende hydrogen er derimot ekstremt praktisk
Vekt er fjenden for kjørelengde, og forsøk på å få rekkevidde ved å legge til mer batteri blir raskt et tapt forslag, ettersom mer og mer energi er bortkastet, og drar et tungt batteri rundt. Ingen steder gjør dette vondt mer enn med de elektriske lastebilene som er planlagt av flere bilprodusenter.
Vekt er batteriets store utfordring.
En batteri-elektrisk 40 tonn lastebil med 500 km rekkevidde trenger 8 tonn batteri. Det er latterlig, sier Hirose.
Om Platinabruk i brenselcelle: Han fortellerhvor lite platina detgår inn i toyota , det er i nærheten av platina i en katalysator for dieselbiler, som bruker rundt 10 gram platina.
Det er Toyotas plan å bringe prisen på brenselcellebiler til nivået av hybridbiler i 2025, men "personlig, jeg er ikke veldig komfortabel med det målet. "For å forandre verden til alternativt drivstoff, må vi gi brenselcellen billigere enn konvensjonelle kjøretøy. Det er mitt personlige mål. Jeg tror det kan gjøres. "
Hirose er en forsiktig mann, og han liker ikke begrepet «hydrogensamfunn". "Hydrogen samfunn betyr at vi fullt ut satser på hydrogen. I stedet bør vi satse på en portefølje av løsninger for et bærekraftig samfunn. Selvfølgelig kan regjeringen stimulere, men på lang sikt må vi gi det kunden liker å velge. Dette handler ikke om batterier vs. brenselcelle. Det handler om bærekraftig, null utslippstransport, - og om kundevalg. "
Slettet bruker
21.01.2019 kl 19:46 1264

Toyota har skiftat fokus fra fuellcell till batteri. Så det her er fake news.
nordnes
21.01.2019 kl 20:00 1211

Veldig bra at du deler denne interessante artikkelen med oss.