SNI - 5 grunner til å handle Stolt-Nielsen i dag.

addyfred
SNI 21.01.2019 kl 11:39 8877

Det er flere grunner til å kjøpe Stolt-Nielsen i dag.

For det første når ratene toppen under kjøresesongen i USA. Dette er juni/juli, og det har som hovedregel lønt seg å kjøpe kjemikalie på vinters tid og selge om sommeren. Sesongmessig er tidspunkt for kjøp i dag perfekt.

For det andre er det nå kun tre - 3 - store spillere i deep-sea segmentet: SNI, ODF og MOL. Med så få spillere er markedet nå såpass konsolidert at makten i markedet overføres til skipseierne. Ratetoppene kommer til å bli høyere og høyere fremover.

For det tredje handler SNI på rabatt ift. NAV.

For det fjerde har SNI levert både utbytter og positive resultater under hele nedturen i shippingdelen. Kvalitetsaksje. Markedet har ikke vært ordentlig bra på utrolig mange år, og 2019 ser ut til å bli vendepunktet.

For det femte har SNI gjort store investeringer under nedturen, som igjen fører til en desto større oppside når shippingdelen snur.


SNI er glemt og upopulær, men interessen kommer kjapt tilbake. Jeg har allerede nå sett at interessen for aksjen er økende, men volumet er fortsatt lavt. Vil du være med på hele oppturen må du kjøpe nå snart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
sinic
21.01.2019 kl 17:59 8802

I tillegg så handler SNI egne aksjer - det er det en grunn til. Det sterke clean markedet smitter også over på kjemikalie.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
21.01.2019 kl 18:25 8779

Aksjen er et case på markedsbedring i shipping-delen. Dog, selv om markedet i 2019, mot formodning, heller ikke skulle bli noe bedre enn i 2018, er det fortsatt et sesongmessig oppsving på rundt 30% å forvente.

Det er fortsatt penger igjen i tilbakekjøpsprogrammet, om jeg husker rett.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
21.01.2019 kl 18:38 8759

Hvorfor SNI og ikke Odfjell eller Team Tankers?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
22.01.2019 kl 17:42 8615

Jeg skal forsøke å svare så godt jeg klarer.

Selv om likviditeten i aksjen for øyeblikket er lav, er det større likviditet i SNI sammenlignet med ODF og TEAM, og dermed en mer effektiv prising av aksjen. Jeg ser for øvrig at det kun er ~3.5 millioner aksjer fri flyt i TEAM, noe som vanskeliggjør en god dagsomsetning.

Det at SNI leverer svarte tall under nedturen anser jeg som en styrke. Management har vært gode, og nå er bølgen med CAPEX over for Stolt-Nielsen. Deres prosjekt Avenir LNG er også spennende (som for øvrig er opp over 30% på OTC siden notering!).

SNI har for øvrig langt flere skip enn ODF og TEAM.

Det er helt klart stor potensiell oppside i alle nevnte aksjer, men Stolt-Nielsen er den som bringer mest kvalitet på bordet (og således kommer til å bli mest populær). Om jeg skal tørre å sammenligne, blir det som BW LPG vs. Avance og FLEX LNG vs. Awilco LNG. De er dyktige alle sammen, men ett selskap ender som regel alltid opp som nyhetenes og analytikernes favoritter.

Se på kursgrafen de siste to kalenderår for å få et innblikk i hvorvidt de sesongmessige variasjonene i kjemikalietank-markedet prises inn i de forskjellige aksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
22.01.2019 kl 20:13 8556

Ja, likviditet i disse selskapene er ett problem. Gjør nok at de store investor massene ikke kommer seg inn i aksjene, men bra for oss småsparere som kan dra nytte av feiilprisede aksjer og utbyttekapasitet.

Synes både SNI og ODF virker som gode selskaper med god ledelse. Derimot har SNI gått lenger og lenger vekk fra kjemikalietank, mens Odfjell har blitt mer ett rendyrket kjemikalietank selskap etter gode salg av flere terminaler. Av flåteoversikten og volumer ser jeg også at ODF er størst på deep-sea og de større skipene, mens SNI har mye små regionale skip med joint venture eierskap. Så ODF mot SNI blir litt som Golden Ocean sammenlignet med Jinhui eller Norden, hvor inntjening til de store skipene vil svinge mer enn de små og være foretrukket av investorer.

Kan nok uansett tenke meg at de to aksjene vil bevege seg likt fremover. Men frykter konglomerat rabatt hos SNI på ett tidspunkt. Enig i Team Tankers angående fri flyt i TEAM, god observasjon.

Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
23.01.2019 kl 12:15 8436

Veldig gode poenger rundt ODF.

Diversifisering er også noe av det jeg liker med SNI. De har andre ben å støtte seg på, som bidrar til utbyttekapasitet og svarte tall i et krevende tankmarked. Når det gjelder ODF, tror jeg helt klart det er de som har størst potensiell oppside. Odfjell-sjefen var vel hardt ute under Pareto-konferansen i fjor og mente aksjen var verdt over 90kr?

Jeg har lenge også vært en fan av Odfjell SE, men har dreid over til å ha en mer defensiv approach. Når det er sagt har jeg nå såpass god tro på at markedet snur i sommer at jeg nesten vurderer en post i ODF også.

Odfjell får man i dag kjøpt til en pen rabatt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 14:17 8387

Odfjell ble drevet som ett sosial kontor under den gamle ledelsen, der de akkumulerte en masse «dead meat» under mottoet vi skal ta vare på hverandre, det toppet seg opp i 2005 da de hadde 92 skip og 27 under bygging.
Mørch kom inn i 2014/2015 og begynte å snu skuta ettter mange år med underskudd og aksje kursen nede i kjelleren, da var flåten redusert til 77 skip
Han har gjort mye riktig, men tiden vil vise om det var lurt å selge tank containers business,
terminaler og feeder service i Europa
For å få fart på aksjen må de slå sammen A og B aksjer, samt bedre kommunikasjon
Hvis de mener aksjen ikke er riktig prises skulle gjenkjøp og innside kjøp hjelpe på kursen
Så kan de nevnes at ATH var i 2005
SNI= 263
ODF=153
Så Odfjell har potensiale til mangedobling når de begynner å skuffe inn penger
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
23.01.2019 kl 17:49 8332

Interessante betraktninger.
Men dere har helt glemt å ta med OCY
i betrakningen, med en yield på over
10%. Utbytter for 2018 ble kr 6,18. Kurs pt 60,30
Lange gode kontrakter og med en flåte som
er svært diversifisert.

Ville imidlertid ikke følt meg helt komfortabel i SNI:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Stolt-Nielsen-Da-vil-vi-gaa-konkurs-ganske-raskt
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
23.01.2019 kl 19:49 8286

Helt enig i det du skriver, synes det er spennende med ett selskap som har gått gjennom så store endringer og kuttet enormt med kostnader. Feeder service i Europa er nok ikke noe å bekymre seg for, ikke akkurat i Europa veksten kommer vil jeg tro. Container business? Du mener terminaler?

Enig mtp sammenslåing av A og B aksjer, det vil hjelpe, så håper hovedeier tar til fornuften. Uenig med tanke på kommunikasjonen, ser av materiell fra SNI opp mot ODF at SNI ikke er i nærheten av å gi noe særlig informasjon. Jeg sliter med regnestykkene mine hos SNI, mens det ikke er noe problem med ODF. Kostnader hos SNI er for eksempel klin umulig å få oversikten over.

Så er jo spørsmålet om man på bunnen i shipping markedet skal ta SNI eller ODF mon tro. Kanskje mer SNI dersom man er negativ til aksjemarkedet og at det vil overskygge bedringen i kjemikalietankmarkedet? Det generelle markedet til side, så heller jeg mot ODF. Vil jeg ha fisk og LNG kjøper jeg noen andre
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 01:11 8207

Stolt har ca 35 tusen tank containere som de tilbyr kunder som ikke har tilgang til bulk transport. Odfjell hadde samme opplegg gjennom Hoyer som de solgte seg ut av sammen med feeder service i europa
Iden er å holde kunden innenfor systemet. Tank containers – gir kundene fleksibilitet da de ikke behøver terminal og trucking i laste og losse havn, noe som øker utgiftene med ca USD 50 pr ton. Mindre laster går i 20m3 container på container skip som gir mere fleksibilitet.
De store skipene går til få hoved havnene og feeder skip laster direkte fra moderskipet og leverer mindre laster til kunden. Odfjell solgte sine feedere i Europa til stolt
Stolt sin flåte består av
70++ deep sea
80++ feeder
35000 tank containere
Odfjell flåte består av
60 deep sea
15 feeders
Odfjell svekkes på terminal siden
De måtte selge kronjuvelen Rotterdam terminalen da de ikke greide å drive den i henhold til gjeldene regler og ble stengt av myndighetene
De mistet akkurat Santos terminalen Ca 100k M3 storage gikk til konkurrenten da den fikk konsesjonen av havnemyndighetene til å drive terminalen de neste 25 år.
Jeg personlig tror Odfjell har mest potensiale når markedet kommer, den kan lett gå fire gangen, men stolt kan overaske da de ser på fusjoner og eier ca 15% av aksjekapitalen gjennom gjenkjøp, planen er å bruke disse som betaling ved oppkjøp

Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 15:05 8033

Stolt-Nielsen - stable 4Q expected
Jan 25 2019


Ahead of Stolt-Nielsen’s (SNI) fourth quarter results announcement next week, Norne Research has forecast a seasonally weaker quarter.


However, a recovery in chemical tanker rates was seen by the end of the quarter, while the drop in the oil price should reduce bunker costs.

As a result, Norne has upgraded its recommendation from ‘Hold’ to ‘Buy’ in the last report after an unjustified drop in the share price.

The improvement seen in chemical tanker rates at the end of Stolt-Nielsen’s 4Q18 (30th November) is in line with the more optimistic view from its competitors rather than guidance from SNI of a weak market until late 2019.

However, 4Q18 results should be seasonally lower for chemical tankers, but more or less in line with the previous quarter for other segments.

Norne forecast total revenues of $532 mill, EBITDA of $116 mill and net earnings are projected to be in positive territory again with EPS of $0.18.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
28.01.2019 kl 19:59 7882

Bedring.... Se der ja.

Gleder meg til kvartalsresultatet. Ikke resultatet i seg selv som er så spennende, mer hva management har å si om tilbakekjøp og om tankratene. Tror vi kan stå overfor et vendepunkt rimelig snart.

Tiden vil vise.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
29.01.2019 kl 19:04 7772

Tipper at Stolt som vanlig vil være negative og regner med at tilbakekjøp vil fortsette etter tallene er annonsert. Aksjen er uten tvil veldig billig, håper det ikke fortsetter å bli avsatt enda mer til investeringer istedet for utbytte.

Håper det viser seg at ett vendepunkt er her nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
30.01.2019 kl 12:14 7678

Mer utbytte er akkurat det markedet ønsker seg fra SNI på dette tidspunkt. De har et så stort utbyttepotensial, og det er på tide at de viser markedet hva de har å gå på.

SNI har hatt en mer eller mindre endeløs bølge av større CAPEX-poster de siste 6-7 årene. Over 2 milliarder dollars har de avsatt til CAPEX i den tidsperioden. Det er på høy tid at aksjonærene får høste disse gevinstene!

Dog, vi skal nok se at CAPEX-bølgen vil resultere i gode gevinster og utbytter når kjemikalietank endelig snur. Historisk har også en inngang rundt disse tider, og rundt dette nivå i aksjekurs, betalt seg godt.

Så får vi se om de ikke annonserer enda et CAPEX-program på Q4 i morgen. Gammel vane, vond å vende....
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
30.01.2019 kl 13:23 7645

SNI:FOKUS PÅ MARKEDSUTVIKLING OG COA IFM KVARTALSRAPPORT
Oslo (TDN Direkt): Analytikere vil fokusere på kommentarer knyttet til utviklingen i kjemikalietankmarkedet i forbindelse med Stolt-Nielsen rapport for fjerde kvartal 2018, som publiseres torsdag.

I følge estimater innhentet av Infront Data fra tre analytikere ventes det i snitt at selskapet vil rapportere et justert driftsresultat på 53 millioner dollar, av en omsetning på 533 millioner dollar for perioden.

Analytiker Anders Redigh Karlsen i Danske Bank Markets venter at fokus i morgen vil bli på kommentarer fra selskapets ledelse om hvordan kjemikalietankmarkedet har utviklet seg.

-En har sett en bevegelse i clean-markedet i det siste som har vært positiv, og som over tid kan ha en positiv effekt for Stolt-Nielsen. Det vil også bli interessant å se hvordan de siste COA-fornyelsen er blitt gjort, sier han til TDN Direkt onsdag.

I forbindelse med forrige kvartalsrapport sa ledelsen i Stolt-Nielsen at de tror kjemikalietankmarkedet vil forbli svakt frem til 2019. De har også tidligere uttalt at COA-kontraktene er blitt fornyet til lavere rater.

Videre mener Karlsen at utviklingen i terminal- og containervirksomhetene vil få oppmerksomhet.

-Her har en sett en bra utvikling i det seneste, og ledelsen har signalisert at dette skal videre opp. Kjemikalietank er det det er, men de har tjent bra med penger i det siste i de andre segmentene, sier analytikeren.

DNB Markets, som denne uken kuttet kursmålet på Stolt-Nielsen grunnet lavere kjemikalietankinntjening, venter at Opec-kuttene trolig vil ha en negativ spill-over-effekt på markedet de neste ni månedene.

Siden forrige kvartalsrapport har Stolt-Nielsen-aksjen falt rundt 14 prosent, mens den er opp rundt 1,4 prosent hittil i år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 08:53 7502

STOLT-NIELSEN
Q1 stronger, but headwinds in H1
We reiterate our BUY recommendation but have lowered our target price to NOK150 (NOK162). Results should be up QOQ in Q1 on the drop-in fuel prices and stronger tanker earnings, but OPEC cuts are likely to have a negative spill-over effect in the next nine months,
ahead of 2020, when we are positive on tankers.

We have lowered our 2019e net profit by 10% and 2020e by 8% driven by 16% lower divisional EBIT in Tankers for 2019e and 14% by 2020e. The Tanker division suffers from a higher share of product tanker cargoes and we forecast an overall weak tanker market performance for the first nine months of 2019 due to OPEC cuts. As a result of the tight correlation (due to swing tonnage) between crude, product, and chemical tankers, we believe chemical tankers would also be affected, although VLCCs would be most affected. However, the run-up in rates towards year-end combined with drop in fuel and oil prices should make Q1 2019 look a lot better QOQ.

New Houston Dock a catalyst for utilisation. The turnaround stories in Stolthaven Terminals and Tank Containers are the two key reasons for our positive view on Stolt Nielsen, alongside a potential Tankers spin-off and sale of non-core stockholdings post the successful Avenir LNG listing, which is why we find it promising to see Stolthaven Terminals delivering on margins, earnings, and utilization.

We forecast Terminals’ ROCE of 7% in 2020e, up from 6% in 2018, and EBITDA of USD141m, up
from USD133m in 2018. For earnings to improve further, utilisation needs to increase
from the low 90s% area and towards the 96% average utilisation from 2008–2012e. A key catalyst should be the new dock in Houston, expected to be completed in Q1 2019, which should reduce waiting and turnaround times and throughput volumes.

Large investments in non-core companies. Stolt-Nielsen owns 45% of Avenir LNG, which is up ~82% since its private placement (thus well received by capital markets), putting its ownership in Golar LNG, Avance Gas, and Avenir LNG (total gas exposure) at USD143m, which comes on top of its divisional core presence.

Reiterate BUY, but target price lowered to NOK150 (162) based on 0.75x our multiples-based SOTP of NOK200/share (NOK217) driven by lower estimates in tankers. We find the stock attractive at a 0.5x P/B and a 5.7x 2019e P/E.

Our bull-case fair value of NOK209/share is based on 0.70x our steelbased SOTP
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
05.02.2019 kl 19:06 7337

Først og fremst vil jeg takke alle bidragsyterne her inne for at dette har blitt en såpass fin og informativ tråd.


Da har vi vært nede på en liten visitt på 100-lappen, og etter børsslutt fikk vi gleden av å høre at SNI har gjenopptatt tilbakekjøpene.

Det går nok kun oppover herfra, ihvertfall om man ser det i et 6-måneders perspektiv. Ikke bare er området rundt 100 NOK et utrolig sterkt støttenivå, selskapet selv støtter prisen ved å utføre tilbakekjøp. Om ikke verdensbildet endrer seg nevneverdig, ser jeg ingen grunn til at bunnen skal være lavere enn 100 NOK.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
06.02.2019 kl 18:04 7233

Ja. 100 kr er en bra pris og sikrer en ok+ dividende yield på omtrent 8% om de går tilbake til 1 dollar fast i året.

Blir spennende med Odfjell neste uke og deres syn på utsiktene. De er mye mer informative på markedet enn hva SNI er. Anbefaler å se på markedsoppdateringen i kapitalmarkedspresentasjonen til ODF fra juni. Nesten 100 sider med informasjon

Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
17.02.2019 kl 16:56 7009

Oppløftende å lese kvartalsrapporten til Odfjell SE for fjerde kvartal.

De melder om spikes i rater, fortsatt økt tonnmil og at bunnen er bak oss. Mye swing-tonnage er på vei ut, og ordreboken har vel ikke sett så bra ut som den gjør nå, på lenge. 2019 har fortsatt noen nybygg å absorbere, men jeg forventer vi vil se økt inntjening blant de to store kjemikalietank-aksjene på Oslo Børs frem mot sommeren. Q1 er det kvartalet hvor det vil leveres flest nybygg de neste to år, og det burde være nok til å få enkelte til å våkne fra dvalen.

Det er godt mulig markedet ikke vil våkne ordentlig før de ser resultatene foreligger, men det er dog interessant å se at SNI nå har begynt å bevege seg bittelitt (godt hjulpet av tilbakekjøpene, selvfølgelig). Odfjell-aksjen rørte ikke på seg i lys av de gode nyhetene, da markedet ser ut til å ha sett seg lei på store nedskrivninger og restruktureringer.

Endog, Odfjell-aksjen har den største oppsiden og det vil komme en skikkelig boost der i løpet av 2019. Merk mine ord.

Den langsiktige investor burde allerede nå tenke på å investere i kjemikalietank.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
zaandam
21.02.2019 kl 12:00 6845

Vilka är de största shareholders i SNI?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
p8
21.02.2019 kl 12:24 6829

Stolt Nielsen !
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
zaandam
21.02.2019 kl 13:18 6801

Inte den största shareholder utan de övriga.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2019 kl 13:57 6647

Nå løsner det i SNI, opp 12.5 % de siste 5 dager…følg med……denne kan gå laaangt
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
26.02.2019 kl 19:11 6581

Forhåpentligvis vil vi tangere fjorårets topp, og kanskje se enda høyere kursnivåer?

Det er gode utsikter i kjemikalietank nå, og en skal ikke se bort fra bedre rater i år sammenlignet med i fjor. Stolt-Nielsen burde klare en EPS på rundt 3-4 USD om noen år, gitt at ingenting fundamentalt endrer seg betraktelig. Så lenge verdensfreden holder og økonomiene ikke faller sammen, vil Stolt-Nielsen ha god kapasitet til å øke utbyttene sine i årene som kommer. Da snakker vi om en pen direkteavkastning for de med inngang rundt 100.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
18.03.2019 kl 12:10 6305

Spennende nyheter fra selskapet (som kanskje har gått litt under radaren til de fleste?).

Stolt-Nielsen annonserer planer for å skille ut Stolt Tankers til å bli et eget selskap. Dette da enten via en IPO eller i sammenheng med M&A.

Jeg minner om at CEO Stolt-Nielsen senest forrige uke var ute og fortalte om at dagens verdsettelse av konsernet Stolt-Nielsen tilsvarte stålverdiene til tankskipene i Stolt Tankers. Det blir utrolig spennende å følge med SNI fremover. Blir det IPO på Stolt Tankers og aksjer i utbytte til SNI-aksjonærene? De kan også bestemme seg for å bli en del av et annet stort kjemikalietankselskap.

Selv om mye av caset SNI i dag går ut på tanker-businessen, er det flott at de nå tanker å skille dette ut. Dette av to grunner: 1) mindre volatilitet og 'forstyrrelser' i morselskapets earnings, CAPEX og utbyttekapasitet, 2) Man får synliggjort verdier.

SNI blir dermed mer og mer et 'steady growth' utbytteselskap. Stolt Tankers vet man blir knall i 2020 og fremover, og da kan det bli bra å ha dette som en rendyrket investeringsmulighet. Ser SNI på muligheten til å slå seg sammen med Odfjell sin tankervirksomhet?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2019 kl 10:48 6208

https://vimeo.com/322768161
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
addyfred
30.04.2019 kl 19:14 5844

Fortsetter ting å bedre seg i produkttank (clean tankers), vil mye sving-tonnasje forsvinne fra kjemikalietank-markedet. Jeg forventer produkttank-ratene vil fortsette å bedres inn i fremtiden, og dermed avlaste kjemikalie.

Vi ser nok en bedring i ratene til Stolt-Nielsen etter hvert. Det gjelder dog å være tålmodig. Inngang her kan vise seg å være gull i 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
pipelort
25.05.2019 kl 19:22 5551

Kjipt så mye denne faller da? Tok inngang i forrige uke, men burde ha ventet lenger, tydeligvis. Hva tror folk videre? Snart Q1, så håper på positiv guiding videre!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare