Løkke? Har du 39 GW hydrogen å avse?

JosefK
NEL 21.01.2019 kl 22:46 2441



"...Not to mention 39 GW of hydrogen to gas capacity, and various other renewable energies."

Klimaforskning kan knapt kalles noen eksakt vitenskap. Men interessant er det. og nå har de tygd gjennom hva som må til for å nå 1,5 graders kravet.

Og her er litt av det som kommer til å kreves av USA alene:

- Årlig installasjon av 73 GW sol kraft (ca 7 ganger mer enn det ble installert i fjor)
- Og 39 GW hydrogen til gass og andre fornybare energikilder

Er det noen som er i tvil hvorfor jeg kaller hydrogen en megatrend?

Er det noen som er i tvil om hvorfor Nikola kommer til å treffe planken perfekt i svalestupet inn i null-utslipps samfunnet?

Les mer:

https://pv-magazine-usa.com/2019/01/21/to-stay-below-1-5oc-we-must-massively-scale-solar-wind-and-batteries/


Jeg er slitsom dårlig til å spå i framtiden, men jeg ser for meg en GW factory for eksempel ved siden av den nye Nikola fabrikken.

Villmarka
22.01.2019 kl 01:36 2135

Ser ikke helt etusiasmen din. Sakser fra artiklen i linken din:
", these scenarios call for electricity to dominate new passenger cars, to replace all but 5-15% of internal combustion engines by 2050, except for a narrow slice of hydrogen-powered vehicles to arrive in 2030"
Artiklen ser altså for seg "a narrow slice of H2 biler fra 2030" og dine 39 GW er planlagt i 2050. Innen 2030 og særlig 2050 har verden forandret seg mange ganger.
JosefK
22.01.2019 kl 05:26 2058


Fordi du ser deg blind på transport og misser dermed det store bildet. Om jeg skulle tolket dette sånn det faktisk står, kunne jeg kommet til at dette er utelukkende i P2G segmentet, noe som åpner for en lang rekke unknowns innen de andre forretningsområdene.

Slettet bruker
22.01.2019 kl 06:07 2011

Det är stor chans att det kommer nya batterier inom få år? Hydrogen blir inte bättre tyvärr.
nokia123
22.01.2019 kl 06:57 1890

Ikke om få år - kommer raskere enn du tror - spiller det noen rolle for NEL ?
Slettet bruker
22.01.2019 kl 07:55 1680

Nei det blir vanskligt for nel at fortleva også i en fungerande hydrogenmarknad som vi kan få om 15-20 år fordi de har lave marginer og kan ikke leverera den teknik som kunden vill ha som i fallet med h2v å likaså med utveckling av rotolyzer som man inte klarat av sant svårigheter med asiatiska standarder.

Men vi har sett på det och tror att man ska kunna överleva med en renodling og fokusera på ett fåtal produkter. Men hvis batteri tar över det mesta blir det svårt.

Oavsett lägger batteri og diesel og bensin press på hydrogen det kommer vara prispress hela vägen. Det blir inte som mobiltelefon Nokia Ericsson eller fingerprint där man äger en bra marknad under en tid utan det kommer vara låga marginer hela vägen tyvärr.
nokia123
22.01.2019 kl 08:04 1608

Det handler om å være i en aksje som gir gevinst - på kort eller lang sikt - når tiden er inne bytter man når man er fornøyd -det er nok av andre selskaper der ute å velge i