Tysk lungespesialist kaller EUs grenseverdier for en vits

mishka
22.01.2019 kl 14:45 4043

Ja, det måtte bare komme:

https://www.document.no/2019/01/22/lungespesialist-kaller-eus-nye-grenseverdier-for-finstov-en-vits/

Det har vi som bor midt i en tysk storby forlengst erfart. Lufta er nå helt OK og enda bedre blir den.
mishka
26.01.2019 kl 19:03 1866

Ja, stasimuseet har jeg vært på. Absolutt verdt et besøk. Begge deler ligger ute i Lichtenberg. Sportforum har jeg aldri vært på, bare kjørt forbi opp mot Weissenzee. I den delen av Østberlin er jeg sjelden. Greit å se hva slags helsikes bomaskiner de lagde i gamle kommunist-tiden der. Er man først der kan man også ta en turen videre ut i Marzahn Hellersorf via Allee der Kosmonauten. Da kan man se hvordan drabantbyene blir når kommunister får planlegge dem....
Det var DDRs siste desperate krampe for skaffe folk tak over hodet på 70 tallet. Allerede på 90 tallet måtte massevis av blokkene totalrenoveres fordi standarden var så dårlig. Det er den delen av byen som dessverre tusenvis av norske 10.klassinger får stifte bekjentskap med når de drar med hvite busser til Polen. De har avtale med et av de kjipeste dritthotellene i Lichtenberg til ungdommene. De får et helt feil bilde av hvor flott by Berlin egentlig er. Den feilen gjør også mange voksne turister som ikke har peiling på hvor de skal bo.

Jo, jeg har vært på Stasi museet og det var interessant hvordan de brukte psykologi for å frem tilståelser. Sportsforum har jeg konkurrert i en rekke ganger. Første gang bodde vi på et hotell fra DDR tiden. Vi hørte plutselig et volsomt brak på toalettet. Det var en diger takpate som hadde falt ned der jeg hadde sittet fem minutter i forkant. Jeg hadde blitt hardt skadet hvis det hendte da. Jo skikkelig DDR kvalitet. Dette var like etter sammenslåingen og resepsjonisten var helt handlingsrammet da vi ønsket det fikset.

I ettertid har vi ledd godt av det. Trabantene var det mange av og de var litt morsomme ihvertfall.
Redigert 26.01.2019 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
mishka
27.01.2019 kl 15:01 1741

Nå begynner det å ta av i Tyskland. Stuttgart har innført forbud mot dieselbiler som er Euro 4 eller dårligere fra januar i år i umweltzonen. De gule vestene har kommet på og folk er pissed. Foreløpig er demoene fredelige. Første demo dro 1200 mennesker.

https://www.focus.de/politik/deutschland/proteste-in-stuttgart-wut-ueber-diesel-fahrverbote-1200-menschen-demonstrieren-in-gelben-warnwesten_id_10237987.html
Redigert 27.01.2019 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Magasaki
28.01.2019 kl 20:02 1607

Forslag om hastighetsbegrensninger på autobahn. Kjøreforbud også i flere byer dette året. Fakta nå er Tyskland også har ideer om begrensninger på privatbilisme fordi denne medfører miljøødeleggelser og forringer folks livskvalitet gjennom giftige utslipp og støy. mishka har forsøkt å bagatellisere dette i sitt andre hjemland Tyskland, men det slippes også der ut nye tanker om påstått personlig frihet må vike for et sunnere miljø også tyskere kan leve i uten alvorlige skader.

Bare tull fra ende til annen, lufta i Berlin og andre steder har vel ikke vært renere på minst 150 år.

Ekstremisme er farlig, og denne vanvittige fokusen på "partikler i lufta" er helt utrolig.
mishka
28.01.2019 kl 22:05 1547

Bare vås av Magasaki som vanlig. De eneste som har foreslått 130 grense på autobahn er tullingene i DUH, Deutsche Umwelthilfe, som er en rabiat organisasjon av sånne som Magasaki som ønsker privatbilen bort. Også foreslått i 20 år nå av partiet de grønne. Så Tyskland har ingen ideer om dette. Det er noen miljøayatollaer som har disse ideene. Det ble senest for et par dager siden blankt avvist av samferdselsministeren. Alle de store partiene som SPD, CDU/CSU, AfD osv. er i mot, så det er bare dream on for Magasaki. Politikerne vet at hvis noen andre enn de grønne foreslår noe slikt vil de miste 50% av velgerne over natten, så ingen tør gjøre dette.
Noe generelt kjøreforbud har adri vært på trappene i Tyskland, men Euro 6 for dieselbiler innføres nå i Umweltzonene, Og det er dette de protesterer mot i bl.a Stuttgarts umweltzone, for der ble det innført fra 1/1 og for beboere fra 1/4. Det blir neppe noe stort ut av dette med protester mot Euro 6, for folk med nyere biler spiller det null rolle for de er allerede euro 6. Men det er kjipt nok for folk med dårlig råd og gammel dieselbil som nærmest er uselgelig også. Mange er for denne politikken, meg selv inkludert. Langt bedre enn avgifter, avgifter, avgifter som i Norge. Alle vil da ha ren luft. Det er ekstremistene de færreste liker.
Redigert 28.01.2019 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
29.01.2019 kl 04:50 1482

Ja det stemmer. Og når jeg før bodde i tykkeste sentrum var lungene mine (og til slutt hjerte) skikkelig plaget av å bo i byen. Etter jeg flyttet ut i utkanten av byen ble jeg helt frisk igjen..
Redigert 29.01.2019 kl 04:54 Du må logge inn for å svare
Magasaki
29.01.2019 kl 06:32 1447

Der ser du AksjeRik. Hva hjelper det en mann om han blir søkkrik, men taper sine helse? Greia her er typer som mishka og & vil stjele folks helse med fri bruk av bil i sentrum av byene. Der hvor mennesker er helt enormt belastet allerede og det eneste de trenger er sterke tiltak som vi vet vil virke og ingen kan juks med, nemlig et totalforbud mot privatbilisme i sentrum av byene. Du husker jo alt jukset med disse dieselbilene og i dag står det millionvis av VW ute i ørkenen i USA som trolig blir armeringsjern og plastposer hvis de ikke lurer dem på u-landene og forpester menneskene der. Altså kan man ikke stole på utslippene. Dessuten hvor ofte har du egentlig hatt et gjennomsnittsforbruk på dieselbilen på 0,56786 som fabrikanten påstår. Du må minst legge på ett par desiliter mer og da vet vi hvor resten av det økte forbruket går. Rett ut av eksosrøret og inn i folk blodårer der blodpropper, kols, astma og lungekreft får herje

Ta denne mishka figuren som påstår å bo midt i Berlin. Hva gjør han der inne med bil? Det går nok Straßenbahn der hvert 5 minutt minst. Der er det litt bedre klima og kanskje ikke de ENORME utslippene som er i boligstrøk om morgenene i Oslo der alle starter opp kalde og gasser på. De kjører avgårde og lar oss til fots bli værende med død og pine. Pest og plager. Så har han en leil. oppe på Stovner eller Vestli eller oppe i skogen der et sted. Der har man linje 5 rett til byen. Nå hevder han det blir for svart på den og fremmedfrykten blir enormt fremtredende. Ok, det er en medisinsk tilstand og fritar for bruk av kollektivt. Da går det jo an med elbil for mishka skal bare ned til super'n eller treffe gamle kjente på kneipa nede i sentrum.

Bunnlinja her er at enten må man kunne tilpasse seg og ta hensyn til sine medmennesker og deres helse eller så må det de absolutte løsningene som forbud til.
mishka
29.01.2019 kl 10:28 1366

Hehe, denne debatten er en ørkenvandring av de helt store. Det er en grunn til at i et boligsameie som der jeg har leilighet øverst i Groruddalen så er det 100 boliger og 100 garasjeplasser og rundt 50 utendørsplasser. Og enda er det mangel på P-plasser. Tenker jeg meg om så er det omtrent bare noen skikkelig gamle pensjonister som ikke har bil der fordi de ikke lenger kan kjøre. Og folk har ikke bil fordi de synes det er så fryktelig morsomt. De har det fordi de føler de får et bedre og enklere liv.

Og det siste folk flest vil er å bli fortalt av noen marxister at privatbilisme skal bli forbudt.

I Berlin er det LITT lettere å klare seg uten bil, men man må slett ikke tro at jo større en by er jo lettere er det å klare seg uten. Jeg vil heller si at jo mer sentralt du bor jo lettere er det. Og vi bor slett ikke helt midt i sentrum. Det er 3-4 km. inn til Kudam, for den som er kjent. Ja, det går buss rett utenfor døra, men den går kun i en retning mot Alexanderplatz. skal man i andre retninger så er det 5-600 m. å gå til nærmeste U-bahn stasjon, og man får samme styret som i Oslo med togbytter.
Men det interessante er at vi omtrent aldri bruker bil inn til sentrum, ganske enkelt fordi vi aldri skal dit. Og hadde jeg jobbet der så hadde jeg sannsynligvis som de fleste som bor så nær sentrum reist kollektivt. Verre for de som bor lenger ut og endog i nabokommunene.

Denne debatten er en "never ending story" og jeg kjenner igjen hele greia fra tyske diskusjonsfora. Det interessante er den enorme polariseringen som foregår i alle land for tiden. I Tyskland er debatten så tilspisset at disse 100 lungespesialistene med prof. Köhler i spissen sier at bilhatet til de grønne ikke har noe med forurensing å gjøre, det er ideologisk betinget. Og det er ganske spesielt å se hvordan dette gjør seg utslag i hvor folk bosetter seg. I større byer er man i ferd med at det dannes egne "kalifater" eller revir for bestemte grupper mennesker. De klumper seg sammen i bestemte bydeler. Alle mener de det samme, stemmer på de samme partiene, spiser det samme, kler seg likt, liker den samme musikken og hater de samme menneskene og politikerne. "Stammetilhørighet" vil vel en forsker kalle dette.

I Berlin Kreuzberg bor de som hater privatbiler, stemmer de grønne eller die Linke, er veganere, kler seg i second hand vintage klær og gjerne røyker en joint på lørdag kveld, mens de er på den samme konserten. En håndverker jeg hadde på besøk som er bosatt i en drabantby kalte Kreuzberg "den 4. verden". Mange av dem er såkalte autonome, omtrent som Blitzere, bare mye mer radikalisert. Og alle hater de folk som bor i drabantbyene, er bileiere, reiser til syden, og ikke minst kjøper klærne sine på en bilbasert outlet i utkanten, hvor man kan få rabatterte merkevarer som på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=ET8ljlE6G5I

De litt mindre radikale SV-lærerne som også ofte har familie og barn klumper seg sammen i bydeler som Prenzlauer Berg.
Polariseringen er så sterk at det ikke rent sjelden kommer til håndgemeng mellom radikale syklister og f.eks. budbilsjåfører.
Det nye er også at i de bydelene med flest radikale har flere aviser avslørt at om du kommer inn på en kuul kaffebar, eller veganercafe, i klær som åpenbart ikke tilhører "stammen" i strøket får du knapt servering. Den nesevise jentungen med rastafletter behandler deg som luft.
Sitter man på en fortauscafe i de strøkene med en faka designerveske vil man antagelig få en og annen spydighet fra forbipasserende frikere. Veska skal være autentisk og laget av en en fattig veskemaker i indre Afghanistan eller secondhand vintage. Hvis ikke er man ikke en del av "stammen" og da skal du hates.

Det skulle slett ikke forundre meg om privatbiler blir forbudt i enkelte bydeler i Berlin og Oslo fordi bydelene har nokså stor selvbestemmelserett. Folk som bor i utkantene klarer seg utmerket uten å kjøre bil inn i sentrum. Ser bare på meg selv: Hva f.. skal jeg i Oslo sentrum når man har Strømmen storsenter med gratis parkering. Kan omtrent ikke huske sist jeg var i sentrum med bil.

Bare for å sette litt tall på polariseringen, så ved forrige valg var det enkelte valgkretser i østlige ytterkanter i Berlin som f.eks. Hellersdorf hvor 40% stemte på AfD, som er langt til høyre for Frp. I indre bydeler som Kreuzberg stemte over 50% på die Linke og die Grüne.

Er det nettet som gjør denne enorme polariseringen? Hvor vil dette ende? I borgerkrig?


Redigert 29.01.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Basse
29.01.2019 kl 10:38 1354

fine og fullt brukbare VW biler står parkert på store parkeringsplasser i USA fordi USA har et rettssystem som fungerer på tvers av all fornuft. Alt handler om cash.

VW eierne kunne velge mellom å få oppgradert programvaren i disse bilene slik at de oppfylte utslippskravene, ELLER levere tilbake bilene til VW og få tilbakebetalt det samme beløpet som de betalte for bilen da den var ny!

Er det NOEN som ikke ville tatt en flere år gammel bil med 50000 - 100000km+ på telleren og levert den tilbake for å få refundert hele kjøpssummen!??

I Norge fikk kundene naturligvis ikke samme håpløse mulighet. Håpløs fordi man skjønner at det er miljømessig og øknomisk fullstendig idiotisk at det skal produseres masse nye biler til de samme menneskene som parkerer fullgode biler i ørkenen. For det er det de gjør med pengene:kjøper en annen bil. Og gjerne en ny Volkswagen. Så VW har tjent inn deler av utlegget naturligvis.

For VW blir det tap å røre de parkerte bilene uansett, VW har mest fordel av å la bilene stå der de står. De vil tape på å oppgradere alle bilene og de kan ikke selge de før de er oppgradert. VWs fordel er avskrivning på dette lageret. Med salget av nye biler og avskrivningene så er VWs totale kostnad summasummarum ganske beskjeden.

Så da står de der da, og der vil de bli stående lenge. Som symbol på et rettssystem som setter all fornuft til side for å oppnå èn ting: Berike advokater.

Oppgraderingen tar en drøy time med softwareoppdatering og i noen tilfeller også montering av et lite komponent i plast.
Redigert 29.01.2019 kl 10:48 Du må logge inn for å svare

Jeg er også ytterst sjelden i noe sentrum noe sted. Har jo ikke noe der å gjøre.
For en del år siden, da fanatismen enda ikke hadde nådd miljøforkjemperne, ble det foreslått bilfritt sentrum i Moss. Helt til noe spurte, ok , bilfritt sentrum, for hvem?
Hvem skal det bilfrie sentrum være FOR?
Og det er jo det som skjer når det blir færre parkeringsplasser og vanskeligere å kjøre bil, da drar man ikke dit da. Så flytter deler av næringslivet ut av sentrum, og så kan man jo forsøke å drive sin butikk der så lenge man gidder, men omsetningen går bare nedover. Som den gjør nå på Amfisenteret i sentrum av Moss.
mishka
29.01.2019 kl 11:19 786

I Tyskland hadde det vært total katastrofe om det ikke hadde vært for at de har et greit eksportmarked i Østeuropa. Folk får spottpris for euro 4 og 5 dieselbiler og russiske og ukrainske oppkjøpere gnir seg i henda. Det går daglig karavaner av 5-6 år gamle dieselbiler østover. Ofte med under 100K.km. på telleren. For ikke å snakke om gamle Mercedes sprinter varebiler. Over alt i øst kan man se utrangerte tyske varebiler hvor de ikke engang har giddet å fjerne reklamen fra en eller annen rørlegger i Frankfurt fra sidedøra. I de landene er det ekte mannfolk som styrer landene og ikke kvinnfolk av begge kjønn, så slike "bagateller" som euro ditt eller datt er ikke tema der.
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
mishka
29.01.2019 kl 12:10 766

Frontene hardner til. En politiker fra de grønne kaller disse lungespesialistene, som nå har økt fra 100 til 112, for det samme som Holocaustfornektere.

https://www.focus.de/politik/deutschland/feinstaub-debatte-gruenen-politiker-cramer-zieht-merkwuerdigen-vergleich_id_10245913.html

Han måtte kjapt trekke tilbake det utsagnet og sa det var en dum sammenligning.
Redigert 29.01.2019 kl 12:41 Du må logge inn for å svare

Det er jo norske miljøstjerner som går mot disse uttalelsene også nå.
Jeg misstenker at de støtter seg på gammel forskning som ble gjort ut fra hva dieselbiler slapp ut for flere år siden.
For det var jo vesentlig større utslipp tidligere.
Det som er trist og for meg ødeleggende for debatten er at man ikke vil se at nye biler ikke har store utslipp. Det er ikke noe vits i NÅ å gjøre tiltak mot bilparken slik den var for 10 år siden, da blir det bare dumt.
mishka
29.01.2019 kl 14:39 712

Ja, det har du helt rett i. Kvantespranget kom for et par år siden da Mercedes kom med den nye 2l. dieselen med SCR katalysator innebygd i blokka og Ad-blue. Siden har alle de andre kommet etter med samme teknologi. Og selv alt av Euro 6 er ikke bra. Stikkordet er AD-BLUE. Man må skille mellom euro 6b , euro 6c, euro 6d temp og ren euro 6d. Bare de 2 sistnevnte er testet under såkalt RDE dvs. Real drive emission. Dvs ikke testet på en rullende landevei i et laboratorium, men ute på veien i en gitt testløype som er spesifisert i den nye testsyklusen WLTP. Da blir de kjørt lenger enn før og både på motorvei og i bytrafikk. Kravet er da under RDE forhold å maks slippe ut 168 mg nox pr. km. for euro 6d.temp og 120 mg./km ved Euro 6d. I labtest skal det i alle tilfeller være under 80 mg. De nye motorene fra både MB, og BMW er langt under dette. En 220d er nede på under 50 mg i RDE syklus.

Ser man derimot på testresultater for biler som er euro 6b og tildels 6c-sertifiserte og kjører disse i RDE så slipper de ofte ut det 10 dobbelte og mer. Alle biler som er euro 5 eller nyere kan få ettermontert Ad-blue system og komme opp på euro 6d-temp nivå. Ulempen er det koster 2-3000 euro ferdig montert. Både fabrikker som Mangold og andre leverer dette. De har fått veldig bra testresultater og TÜV (biltilsynet i Tyskland) endrer da sertifiseringen i vognkortet.
Derfor sier alle at om man skal være sikker på å unngå kjøreforbud over en lang tidshorisont i Umweltzonene så skal man ikke kjøpe noe dårliger enn euro 6d-temp biler. Alle nye biler i dag er det. For litt spesielt interesserte er her en video som forklarer alt dette. Et stykke ut i videoen ser man dette skjematisk veldig bra fremstilt om man ikke er så stiv i tysk....

https://www.youtube.com/watch?v=2LHlwcMwXrw
Redigert 29.01.2019 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Tullium
29.01.2019 kl 15:24 701

Det er adblue. Urea. Piss. Blir sånn stikkende eddik-aktiv lukt. Skvalmende.
Basse
30.01.2019 kl 07:58 638

prøv å lukte på innholdet i Litium batteriet ditt og se hva som skjer..

Barbeque

Bra innlegg 1439 mishka, det var lærerikt, jeg var ikke klar over at det var så mange ulike Euro6.
Skal vedde på at de fleste som kjøper bil ikke har den ringeste aning om hvilken undergruppe av euro6 de har.
Er det noen grunn til at de ikke bare har nummerert videre til 7 når er så store forskjeller? Slik at det blir lettere for folk flest å få det med seg.
mishka
30.01.2019 kl 14:40 585

Jeg tror det kommer av at mye har skjedd på kort tid. Euro 7 kommer om noen få år, men erfaringsmessig endrer de ikke umweltzonene mer enn ca. hver 10 år. Euro 4 har vel nå vært siden ca 2007 tror jeg. Euro 5 har de hoppet over i sonene.
30.01.2019 kl 14:58 575

Ett paradoks her er. Tyske lungespesialister mener en ting, Norsk spesialist en annen ting. Dvs..går man til legen, skal du vite at du går til rett lege...om ikke blir det feil. Alle er spesialister, men ulik mening om samme felt....mister ordet spesialist sitt begrep? jeg oppfatter det som en man kan tro vet svaret...noen av spesialistene må få endret tittel. Men hvem?

heth