...


Norwegian er kraftig undervurdert på fundamentale verdier og ligger an til en kraftig reprising.
Triggere ligger i kø med fly Joint Venture, kontrollert vekst, fungerende Long Haul operasjon, positive tall og IAG interesse for å nevne noen.
Vi skal opp flere hundrelapper og kurs på 1000 kr i 2020 er ikke umulig.

Jeg er inne i Norwegian.
I denne tråden deler jeg hvorfor.

Update:
Qatar og IAG sier at de er interessert i Norwegian
De sier også at de ikke ønsker budkrig og ikke ønsker å by på Norwegian. Og at de vil selge sin andel.
Dette er fortsatt åpent og det er mange mulige scenarier her.

Jeg velger å fokusere på Norwegians fundamentale verdier og bruke IAG interesse som eksempel på relevans og verdi.
Utspill i media og kurssvingninger endrer ikke det fundamentale.
Go Norwegian!
Redigert 19.03.2019 kl 07:29 Du må logge inn for å svare

Norwegian Short Haul
3rd largest low cost airline in Europe
Norwegian har hatt kjempesuksess som lavpris flyselskap med voldsom vekst i antall passasjerer, nye markeder og kjennskap i verden
10 000 dedikerte medarbeidere og over 500 ruter til 150 reisemål i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Asia, Karibia, Argentina og USA
37 mill passasjerer 2018
Awarded best european low cost airline, 6 år på rad av Skytrax
Norwegian har satset hardt på vekst og volum i flere runder og bygget en voldsom maskin.
Short Haul suksessen har imidlertid vært skjult bak røde veksttall fra Long Haul satsningen de siste årene.
Så når Long Haul nå stabiliseres kommer de fine Short Haul tallene fram.
--
IAG satser stadig mer på lavpris.
Air Lingus og Vueling er lavpris i sine marked.
British Airways endrer billetter i retning lavere grunnpris og tilvalg.
BA prøver lavpris Long Haul med LEVEL, men har bare satset en håndfull gamle fly foreløpig.
Air France prøvde seg med JOON, men måtte nylig gi opp. Det er tungt og dyrt og starte opp lavpris datterselskap med venstre hånd for tradisjonell fullservice flyselskap.
"The brand was difficult to understand from the outset for customers, for employees, for markets and for investors.
The plurality of brands in the marketplace has created much complexity and unfortunately weakened the power of the Air France brand."
SAS måtte også avslutte lavprisprosjektet Snowflake etter 18 mnd. Mange eksempler. Dette er vanskelig.
Lettere og smartere å utvide IAG gruppen med fullblods lavprisselskap som Norwegian.
https://www.telegraph.co.uk/travel/news/british-airways-takes-on-budget-carriers-with-flexible-new-fares/
https://www.smartertravel.com/air-france-shuts-down-low-cost-carrier-joon/

Norwegian Short Haul (Norden)
Norwegian har stålkontroll på flyvninger i Norden og fra Norden og ut i Europa.
--
IAG har ingen flyselskap med fokus på Norden, og det er ingen tvil om at Willie vil ha en bit av det nordiske markedet og få en nordisk feeder til rutenettet sitt.
Det er perfekt match til IAG rutenett. Det passer også godt inn i OneWorld alliansen som ikke har noen flyselskap med sterkt nærvær i Skandinavia.
https://www.cnbc.com/2018/11/02/reuters-america-iag-ceo-says-no-news-on-possible-norwegian-bid-short-haul-network-still-attractive.html

Norwegian Short Haul (Spania)
Norwegian er allerede digre i Spania med 8 baser og har både innenriksruter og ruter mellom Spania og storbyer i mange land.
--
IAG har Spania som kjerneområde med to spanske flyselskaper Iberia og Vueling (+ LEVEL hovedkvarter i Barcelona) og merker godt at Norwegian vokser der.
IAG-Willie's strategi er klar: If you can't beat them, buy them!

Norwegian Short Haul (UK)
Norwegian har egne AOC for UK og Irland og er allerede store i UK.
Norwegian har blant annet 6 mill passasjerer fra London Gatwick og er 3rd largest airline at London Gatwick.
Slot-tider på sentrale flyplasser som Gatwick og New York er presset/fulle, nye flyselskap får ikke slot'er innenfor cerfew som gir effektiv flyutnyttelse
https://www.independent.ie/world-news/norwegian-air-shuttle-seals-deal-for-gatwick-runway-slots-36405320.html
https://www.flightglobal.com/news/articles/norwegians-gatwick-slots-may-interest-easyjet-hsb-447919/
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/british-airways-gatwick-monarch-luton-slots-easyjet-norwegian-a8079261.html
--
IR nyhetsmail fra Norwegian tar nå alltid med et eget avsnitt om utviklingen i UK.
Tilfeldig? I think not.
Dette treffer IAG rett i deres sårbare hjemmemarked og er info rettet direkte til IAG ledelsen som skal gi bud.

Norwegian Long Haul (generelt)
Norwegian er blitt en tøff konkurrent både i destinasjoner, frekvenser og lavt kostnadsnivå.
Den tøffe vekstperioden er i mål mht anskaffelse av kritisk antall fly, flyfinanisering og rekuttering/opplæring av personell. Høstingen kan begynne.
Awarded best low cost long hail airline, 4 år på rad av Skytrax.
Norwegian Low Cost Long Haul er disruptive business og er på alles lepper både i finansverdenen og blant reiselystne på nettet.
--
IAG med flere merker godt konkurransen i lufta og i mediene.
O'Leary i Ryanair blir mer og mer usaklig i sine Norwegian kommentarer. Det er også et godt tegn.

Norwegian Long Haul (Amerika)
Norwegian er godt igang med innenriks i USA, på østkysten, Florida og Karribien.
Norwegian inntekter fra USA vokser voldsomt og USA blir straks Norwegians største marked, større enn Norge.
Q32018 report page 14
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian-q3-2018-report.pdf
--
IAG merker konkurransen over Atlanteren
https://www.reuters.com/article/us-norweg-air-shut-british-airways-new-y/british-airways-loses-new-york-crown-to-low-cost-rival-norwegian-idUSKCN1MI1YE
http://www.expansion.com/empresas/transporte/2018/11/28/5bfe746746163fdb888b4574.html
Qatar krangler med American Airlines og truer med å gå ut av one-world alliansen.
Qatar eier 20% av IAG.
Qatar har ansatt Frode Foss som CFO (ex-CFO i Norwegian).
Klart Qatar gjerne vil at IAG får Norwegian til å irritere de amerikanske flyselskapene.
Qatar liker Norwegian. De er ikke interessert i å investere direkte siden de satser på fullservice selv, men vil gjerne at IAG går inn i Norwegian.
https://www.star-telegram.com/news/business/article54506505.html
https://e24.no/naeringsliv/qatar/qatar-airways-sjefen-vil-ikke-kjoepe-sas-men-norwegian-er-veldig-interessant-for-iag/24545551

Norwegian Argentina og Sør-Amerika
Norwegian Long Haul flyr til Buenos Aires og Rio fra flere europeiske byer.
Argentina har åpnet opp innenriks for utenlandske aktører. Argentinas myndigheter har også nylig fjernet prisgulvet.
Norwegian Argentina har alle godkjennelser i orden og har nå flere fly i lufta på innenriks-destinasjoner.
Norwegian Argentina er feeder til Norwegian Long Haul ruter fra Europa til Buenos Aires og Rio.
Norwegian Argentina jobber også konkret med oppstart i Chile.
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/naa-er-norwegian-klare-for-brasil-foerste-avgang-til-rio-gaar-31-mars/24503475
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/chile/santiago/chilenske-medier-norwegian-forbereder-inntog-i-chile/2-1-490528
--
Sør-Amerika langruter kombinert med regionsruter er nytt marked som passer IAG godt.
IAG har allerede Long Haul til flere destinasjoner i Sør-Amerika så styrking av langrutene og økning av feedertrafikk er superaktuelt.
Spansktalende land er også god match for IAG som allerede har de spanske flyselskapene Iberia og Vueling
I tillegg har British Airways LEVEL har hovedkontor i Barcelona.
Selve IAG har også hovedkontor i Madrid.
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/level-british-airways-sister-airline-transatlantic-flight-fares-prices-norwegian-lower-rivals-a7639771.html

Norwegian Argentina og Europa utfyller hverandre sesongmessig
Historisk har både SAS og Norwegian rett og slett parkert fly på vinteren for å minimere tap i lavsesong vinterstid.
Det er dårlig butikk, selv om det er mindre dårlig enn å fly med tomme seter.
Norwegian planlegger i vinterprogrammet å flytte europeisk kapasitet (fly og personell) fra Europeisk lavsesong til Argentinsk høysesong.
Det er en genistrek som vil slå knock-out på både Europeisk og Argentinsk luftfart.
--
Norwegian's offensive in Latin America also opens up new opportunities to use the company's fleet in a more efficient way, since the demand varies according to the season. For Kjos, using part of the fleet in one part of the world during one period of the year and the rest in another is "an ideal situation".
It projects that the planes, pilots and crew operating in Argentina work a couple of months in the European high season and, conversely, during the Latin American summer. This plan would require the approval of the European and Argentine authorities.
https://gestion.pe/economia/empresas/norwegian-air-llega-brasil-vuelos-internacionales-baratos-229015

Next: Den fantastiske flyordren og Joint Venture...

Norwegian flåte
Norwegian har 160 Boeing fly og bransjens yngste og mest drivstoffgjerrige flåte.
Norwegian eier 85 Boeing fly selv. Flyene er attraktive og lett omsettelige.
--
IAG har både Airbus og Boeing fra før så Norwegians flåte passer godt inn.
http://www.iairgroup.com/phoenix.zhtml?c=240949&p=aboutfleet

Norwegian bestilling firm order+opsjoner
Norwegian har firm order på 160 Short Haul fly Airbus+Boeing og 40 Long Haul fra Airbus+Boeing når vi regner 321LR og 787 som Long Haul.
I tillegg har Norwegian opsjon på ytterligere 90 Short Haul og 10 Long Haul fra Boeing.
(totalt firm+opsjon: B737-MAX 92+90, B787-9 10+10, A320neo 65+0, A321LR 30+0)

Norwegian forhandlet fram tidenes flykjøp i 2012 og fikk en kjemperabatt fra både Airbus og Boeing.
Rabatten er ifølge mange kilder rekordgode 50-55% av listepris.
Norwegian fikk også en leveringstid som er vanskelig/umulig å matche for de som vil bestille nå.
Flyene må finansieres og tas inn i operasjonen før de evt kan videreselges.
Men å ta inn alle firm order+opsjoner er utfordrende for Norwegian.

Airbus kjøpes, leases ut og selges fortløpende.
Airbus 320neo er ikke aktuelle for drift i Norwegian.
5 ble leaset og deretter solgt til Hong Kong Express. 2 nye er nå leaset til kinesiske Qingdao Airlines.
Boeing'ene kan både tas inn i operasjonen og leases ut.

Men la oss vente litt med finansieringen og se på potensialet først:
Norwegian har 200 fly i firm order + opsjon på 100 til.
Norwegians deal per fly er 100 mill NOK bedre enn det mindre/medium size flyselskap fikk i 2012.
Flyene har levering fra idag og fremover som også har en verdi for mange. Så kanskje 120 mill per fly er mer riktig.
Norwegians deal per fly er 200 mill NOK bedre enn det mindre/medium size flyselskap får idag. (og de kan bare drømme om raskt levering)
La oss si at Norwegian klarer å realisere 100 mill per fly ved videresalg eller andre avtaler.
Da har vi 300 x 100 mill NOK som gir 30 mrd NOK!

Dette er imidlertid penger over tid hvis de skal gjøre det selv. Og så var det dette med finansiering.
Så utfordringen er hvordan de realiserer dette.
Norwegian jobber derfor med å opprette et Joint Venture som overtar flyene og tar ansvaret for finansiering og leasing.
Det gir muligheter for å realisere gevinsten nå. Mot å gi litt av gevinsten til en pengesterk partner.
Mer om JV senere.
--
IAG trenger fly, men IAG drøyer med vilje bestilling av 128 Short Haul og 44 Long Haul fly.
Hvorfor drøyer de?
IAG trenger 200 fly. Norwegian har 200+100 i bestilling.
Det er en perfect match!
IAG får i dagens marked ikke samme pris og levering som Norwegian fikk i 2012.
Men de kan alltids kjøpe Norwegian og overta deres avtale.
IAG har tilgang til finansiering og pengesterke Qatar bak seg.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-11-02/british-airways-owner-lifts-long-term-profit-goals-iag-update