Gode utsikter for Questerre - Potensiell 300% oppside
Questerre står foran en svært viktig rettssak, samtidig som det skjer en hel del på den politiske fronten i Quebec. Dersom ting skulle begynne å løsne, slik det ser ut til å bli er det null tvil om at denne aksjen kan stå i 8kr på kort sikt. Når det er sagt er det fortsatt høy risiko forbundet med å eie dette papiret. Det er helt avgjørende å ha tålmodighet her. Mitt bet er at denne står i 6kr innen Juni 2019
Infoskriv hentet fra nett:
QEC har sendt innsigelser til energidepartmentet i Quebec og blant annet anført potensialet fremtidig tap i størrelsen CAD $3,28 milliarder, videre disputt rundt Utica og kornstørrelsen i skiferen, i tillegg uklarheten rundt ordet “schist”, som ikke er det samme som “shale”.
Her bunner det ut i rettssak om ørsmå millimetere i skiferkorn. Hvordan skal den juridiske floken løses? QEC mener at Quebec myndighetene blander kortene. Det ser ut til å være litt fransk-engelsk uenighet om “schist” og engelske “shale”, samt geologiske termer. Siden der også er satt krav i reguleringene om at størstedelen av den geologiske enheten skal ha minst 20% leire innhold fører det til enda mer juridisk vurdering da Dolgeville formasjonen, som er QEC’s hovedmål i Utica inneholder 20.1% (Tallet finnes i innsigelsesdokumentet). Reguleringene er altså her skreddersydd som et forbud mot fracking i Utica. Lovligheten av dette forbudet er det som skal prøves for retten og muligens nok strider mot lovens formål.
“shale” means a non-metamorphic geological unit
consisting of sedimentary rocks with a grain size less
than 0.0625 mm and consisting of at least 20% of clay
minerals and less than 65% of carbonates, such as Utica
Shale; (schiste)
Ser en på geologirapporten under sier den lavt mineral-leireinnhold, likevel settes altså en ganske nøyaktig prosentandel for at forbudet skal gjelde Utica.
The petrophysical properties of Utica shale samples from
Quebec, Canada were characterized from various aspects.
XRD mineralogy analysis indicates Utica shale is calcareous
shale with high calcite and low clay contents.
Denne kan vise seg å være viktig.
Det er også mye om lovens formål som jo var ment å gi tillatelse for fracking og at et hvert tilfelle av søknad om utforskning skulle gis eller avslås ved tillatelser eller ikke gi tillatelse, slik sett kan en nok si at lovens formål ikke er fulgt i reguleringene med et generelt forbud for hele Utica (de facto moratorie). Som kjent krever jo Utica fracking mens andre formasjoner gjerne ikke trenger det. Så, om fracking forbys i Utica som kanskje er den eneste formasjonen som vil kunne utnyttes med fracking er i så fall ikke lovens formål oppfylt. I tillegg kan det stride mot 2030 planen generelt, Bill 106 er jo faktisk en del av 2030 planen, til og med lovens overskrift.
Projet de loi no
106
(2016, chapitre 35)
Loi concernant la mise en œuvre de la
Politique énergétique 2030 et modifiant
diverses dispositions législatives
Som en nok øyner er her nok av juridiske floker å løse men det synes som QEC har gode argumenter her. Jeg vil tro det vil helle mot reguleringen blir stoppet i retten av grunnen “ultra vires”, altså at departementet har gått utover sine fullmakter (i forhold til lovgivers formål og lovteksten) grunnet flere av de argumenter som er beskrevet ovenfor. Om ikke for annet burde det holde at formålet ikke er fulgt opp, og formålet er det Arcand som kom med, ikke dem som kom etterpå og har endret på reguleringene.
Infoskriv hentet fra nett:
QEC har sendt innsigelser til energidepartmentet i Quebec og blant annet anført potensialet fremtidig tap i størrelsen CAD $3,28 milliarder, videre disputt rundt Utica og kornstørrelsen i skiferen, i tillegg uklarheten rundt ordet “schist”, som ikke er det samme som “shale”.
Her bunner det ut i rettssak om ørsmå millimetere i skiferkorn. Hvordan skal den juridiske floken løses? QEC mener at Quebec myndighetene blander kortene. Det ser ut til å være litt fransk-engelsk uenighet om “schist” og engelske “shale”, samt geologiske termer. Siden der også er satt krav i reguleringene om at størstedelen av den geologiske enheten skal ha minst 20% leire innhold fører det til enda mer juridisk vurdering da Dolgeville formasjonen, som er QEC’s hovedmål i Utica inneholder 20.1% (Tallet finnes i innsigelsesdokumentet). Reguleringene er altså her skreddersydd som et forbud mot fracking i Utica. Lovligheten av dette forbudet er det som skal prøves for retten og muligens nok strider mot lovens formål.
“shale” means a non-metamorphic geological unit
consisting of sedimentary rocks with a grain size less
than 0.0625 mm and consisting of at least 20% of clay
minerals and less than 65% of carbonates, such as Utica
Shale; (schiste)
Ser en på geologirapporten under sier den lavt mineral-leireinnhold, likevel settes altså en ganske nøyaktig prosentandel for at forbudet skal gjelde Utica.
The petrophysical properties of Utica shale samples from
Quebec, Canada were characterized from various aspects.
XRD mineralogy analysis indicates Utica shale is calcareous
shale with high calcite and low clay contents.
Denne kan vise seg å være viktig.
Det er også mye om lovens formål som jo var ment å gi tillatelse for fracking og at et hvert tilfelle av søknad om utforskning skulle gis eller avslås ved tillatelser eller ikke gi tillatelse, slik sett kan en nok si at lovens formål ikke er fulgt i reguleringene med et generelt forbud for hele Utica (de facto moratorie). Som kjent krever jo Utica fracking mens andre formasjoner gjerne ikke trenger det. Så, om fracking forbys i Utica som kanskje er den eneste formasjonen som vil kunne utnyttes med fracking er i så fall ikke lovens formål oppfylt. I tillegg kan det stride mot 2030 planen generelt, Bill 106 er jo faktisk en del av 2030 planen, til og med lovens overskrift.
Projet de loi no
106
(2016, chapitre 35)
Loi concernant la mise en œuvre de la
Politique énergétique 2030 et modifiant
diverses dispositions législatives
Som en nok øyner er her nok av juridiske floker å løse men det synes som QEC har gode argumenter her. Jeg vil tro det vil helle mot reguleringen blir stoppet i retten av grunnen “ultra vires”, altså at departementet har gått utover sine fullmakter (i forhold til lovgivers formål og lovteksten) grunnet flere av de argumenter som er beskrevet ovenfor. Om ikke for annet burde det holde at formålet ikke er fulgt opp, og formålet er det Arcand som kom med, ikke dem som kom etterpå og har endret på reguleringene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
Domus
25.01.2019 kl 11:09
8390
Sector, jeg skriver verken at Québec vil tillate fracking eller ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35
qestador
25.01.2019 kl 11:54
8266
Om det står igjen meget vannkraft å bygge ut i Quebec så er det på tide. PU hvor meget står igjen . I Norge er det bare noen bekker langs fjellsidene som kan utnyttes.
Hver gang en bonde vil dra en slange opp i lia så kommer miljøvernerne skrikende.
Hver gang en bonde vil dra en slange opp i lia så kommer miljøvernerne skrikende.
Qestador.
96% av all energi som produseres i Quebec, er vannkraft. Utfordringen er at kun 44% av denne energien benyttes i dag. Derfor har Legault sine ord i behold når han uttaler at vannkraft har et stort potensiale i Quebec som han nå vil utnytte. Som allerede nevnt, ville QEC kursen gått rett til himmels hvis han hadde sagt det samme om skifergass.
96% av all energi som produseres i Quebec, er vannkraft. Utfordringen er at kun 44% av denne energien benyttes i dag. Derfor har Legault sine ord i behold når han uttaler at vannkraft har et stort potensiale i Quebec som han nå vil utnytte. Som allerede nevnt, ville QEC kursen gått rett til himmels hvis han hadde sagt det samme om skifergass.
qestador
25.01.2019 kl 13:55
8049
Det må vel si at de selger 44% og har forpliktelser samt nødvendige inntekter. De vil altså erstatte kjøpt energi med solgt vannkraft. He he. Ja ja.
Så er spørsmålet hvor meget kan de bygge ut ??? for å tilføre ny og øket forbruk.?
Så er spørsmålet hvor meget kan de bygge ut ??? for å tilføre ny og øket forbruk.?
Vil du ha det i kvadratmetere eller i liter? Ikke vær redd. Nok å ta av.
Fra Wikipedia
Quebec has one of the world's largest reserves of fresh water,[30] occupying 12% of its surface.[31] It has 3% of the world's renewable fresh water, whereas it has only 0.1% of its population.[32] More than half a million lakes,[30] including 30 with an area greater than 250 square kilometres (97 sq mi), and 4,500 rivers[30] pour their torrents into the Atlantic Ocean, through the Gulf of Saint Lawrence and the Arctic Ocean, by James, Hudson, and Ungava bays. The largest inland body of water is the Caniapiscau Reservoir, created in the realization of the James Bay Projectto produce hydroelectric power. Lake Mistassini is the largest natural lake in Quebec.[33]
Fra Store norske leksikon.
Quebec har betydelige vannkraftressurser, med omkring 40 prosent av Canadas kraftproduksjon, og større mengder kraft eksporteres til USA. Vannkraften produseres hovedsakelig ved to større vannskraftverk-komplekser: La Grande ved James Bay og Manicogan i det østlige Quebec.
Fra Wikipedia
Quebec has one of the world's largest reserves of fresh water,[30] occupying 12% of its surface.[31] It has 3% of the world's renewable fresh water, whereas it has only 0.1% of its population.[32] More than half a million lakes,[30] including 30 with an area greater than 250 square kilometres (97 sq mi), and 4,500 rivers[30] pour their torrents into the Atlantic Ocean, through the Gulf of Saint Lawrence and the Arctic Ocean, by James, Hudson, and Ungava bays. The largest inland body of water is the Caniapiscau Reservoir, created in the realization of the James Bay Projectto produce hydroelectric power. Lake Mistassini is the largest natural lake in Quebec.[33]
Fra Store norske leksikon.
Quebec har betydelige vannkraftressurser, med omkring 40 prosent av Canadas kraftproduksjon, og større mengder kraft eksporteres til USA. Vannkraften produseres hovedsakelig ved to større vannskraftverk-komplekser: La Grande ved James Bay og Manicogan i det østlige Quebec.
Domus
25.01.2019 kl 15:11
7896
Jeg kan også klippe og lime :
Quebec is the 2nd largest market in Canada for RPPs, after Ontario. Total 2017 demand for RPPs in Quebec was 369 Mb/d, or 20% of total Canadian RPP demand.
Poenget er nok en gang å ha to tanker i hodet...
Quebec is the 2nd largest market in Canada for RPPs, after Ontario. Total 2017 demand for RPPs in Quebec was 369 Mb/d, or 20% of total Canadian RPP demand.
Poenget er nok en gang å ha to tanker i hodet...
qestador
25.01.2019 kl 15:20
7869
Ja PU Norge har også kolossal mengde ferskt vannressurser. Klarte ikke å svare på spørsmål.
Jeg vil gjerne ha det i MW.
Husk vannet må ha en fallhøyde om du skjønner.
Jeg vil gjerne ha det i MW.
Husk vannet må ha en fallhøyde om du skjønner.
Qestador
Så Quebec er helt på jordet når delstaten går for utvikling av fornybar energi som strategisk satsing nr.1?
De har jo ikke vann, det har de glemt. Unnskyld at jeg må knegge.
Sammenligner du Quebec med Norge? Knegg, knegg.
"Quebec has one of the world's largest reserves of fresh water"
.
Så Quebec er helt på jordet når delstaten går for utvikling av fornybar energi som strategisk satsing nr.1?
De har jo ikke vann, det har de glemt. Unnskyld at jeg må knegge.
Sammenligner du Quebec med Norge? Knegg, knegg.
"Quebec has one of the world's largest reserves of fresh water"
.
qestador
25.01.2019 kl 15:37
7027
PU
Jeg kan trygt fortelle deg, dette har du ikke rede på du skjønner ikke hva vi snakker om.
Tror du skal være varsom med å påstå at Quebeck kan bygge ut store mengder nye kraftanlegg (vannturbinanlegg) for produksjon av strøm. Som sagt så må du svare gjerne i megawatt. :-))
Jeg kan trygt fortelle deg, dette har du ikke rede på du skjønner ikke hva vi snakker om.
Tror du skal være varsom med å påstå at Quebeck kan bygge ut store mengder nye kraftanlegg (vannturbinanlegg) for produksjon av strøm. Som sagt så må du svare gjerne i megawatt. :-))
Domus
25.01.2019 kl 15:44
7018
Er det deg selv du knegger av?
Qestador
Kan du ikke heller rette spørsmålet til idiotene som har bestemt at Quebec skal satse på fornybar energi?
Kan du ikke heller rette spørsmålet til idiotene som har bestemt at Quebec skal satse på fornybar energi?
Domus
25.01.2019 kl 15:59
6977
Qestador, ketchup har aldri innsigelser eller skeptiske tanker til ting som passer hans sak. Da er han lykkelig og enig.
Alt annet har han sterke meninger om...
Alt annet har han sterke meninger om...
qestador
25.01.2019 kl 16:03
6962
PU
Du sier at 96 % av all energi som Q. produserer av vannkraft brukes 44% var det vel. Da selger de resten.
Siden tallet 96% ble nevnt finner jeg det sannsynlig at det står kanskje igjen 4% som muligens kan bygges ut som strøm.
Det er alltid gjerne slik at restutbyggingen er svært kostbar . Små mange kostbare anlegg og lite bidrag.
Du sier at 96 % av all energi som Q. produserer av vannkraft brukes 44% var det vel. Da selger de resten.
Siden tallet 96% ble nevnt finner jeg det sannsynlig at det står kanskje igjen 4% som muligens kan bygges ut som strøm.
Det er alltid gjerne slik at restutbyggingen er svært kostbar . Små mange kostbare anlegg og lite bidrag.
qestador
25.01.2019 kl 16:07
6947
PU
Ja vi har solenergi , vindmøller og atomanlegg for å nevne noen.
Ja vi har solenergi , vindmøller og atomanlegg for å nevne noen.
Jeg holder meg bare til hva politikerne uttaler. Allerede i 2014 uttalte eksempelvis Couillard at døra var stengt for fracking i Quebec. Jeg tok han på alvor.
Couillard rules out fracking
Geoffrey Vendeville, Montreal Gazette
More from Geoffrey Vendeville, Montreal Gazette
Published on: December 16, 2014 | Last Updated: December 16, 2014 9:26 PM EST
Quebec Premier Philippe Couillard during question period Dec. 5, 2014 at the legislature in Quebec City.
Quebec Premier Philippe Couillard during question period Dec. 5, 2014 at the legislature in Quebec City. Jacques Boissinot / The Canadian Press
Premier Philippe Couillard closed the door on shale gas development in Quebec after an environmental review said its risks outweighed the economic benefits.
“I don’t think there is a big interest in developing this resource on the economic or financial levels. Anyway, the social acceptability isn’t there,” he said in an exclusive interview with Radio-Canada on Tuesday.
“If there’s no segment of the population that approves of the practice then I don’t see the interest in developing it.”
Couillard rules out fracking
Geoffrey Vendeville, Montreal Gazette
More from Geoffrey Vendeville, Montreal Gazette
Published on: December 16, 2014 | Last Updated: December 16, 2014 9:26 PM EST
Quebec Premier Philippe Couillard during question period Dec. 5, 2014 at the legislature in Quebec City.
Quebec Premier Philippe Couillard during question period Dec. 5, 2014 at the legislature in Quebec City. Jacques Boissinot / The Canadian Press
Premier Philippe Couillard closed the door on shale gas development in Quebec after an environmental review said its risks outweighed the economic benefits.
“I don’t think there is a big interest in developing this resource on the economic or financial levels. Anyway, the social acceptability isn’t there,” he said in an exclusive interview with Radio-Canada on Tuesday.
“If there’s no segment of the population that approves of the practice then I don’t see the interest in developing it.”
qestador
25.01.2019 kl 16:39
6830
PU
Klart det går an å satse på fornybar energi, men er ikke det enkleste sånn umiddelbart. Det kreves store økonomiske ressurser til utvikling skulle jeg mene.
Vi får satse på at utviklingen klarer brasene. Det er vel ingen som tror enda at dette blir enkelt ?
Det må vel bare være ... jeg sa det ikke :-)
Klart det går an å satse på fornybar energi, men er ikke det enkleste sånn umiddelbart. Det kreves store økonomiske ressurser til utvikling skulle jeg mene.
Vi får satse på at utviklingen klarer brasene. Det er vel ingen som tror enda at dette blir enkelt ?
Det må vel bare være ... jeg sa det ikke :-)
Qestador
44% brukes for eget bruk og for eksport. Resten går til spille slik jeg oppfatter Legaults resonnement. Ordrett sa han "stort ubenyttet potensiale"
Edited
Resten er ubenyttet kapasitet slik jeg oppfatter Legaults resonnement.
44% brukes for eget bruk og for eksport. Resten går til spille slik jeg oppfatter Legaults resonnement. Ordrett sa han "stort ubenyttet potensiale"
Edited
Resten er ubenyttet kapasitet slik jeg oppfatter Legaults resonnement.
qestador
25.01.2019 kl 16:55
6800
PU
Nå tøyser du fælt. Tenk deg om!!!
Nå tøyser du fælt. Tenk deg om!!!
Questador
Hittil er det du som har tøyset. Å spørre etter antall vann i Quebec med fossefall, du verden...
Hittil er det du som har tøyset. Å spørre etter antall vann i Quebec med fossefall, du verden...
Domus
25.01.2019 kl 18:41
6668
...går til spille, jaja
Jaja.
Men intet hadde vært bedre om Quebec allerede nå får uttelling for all vannkraft som produseres. Det er i så fall bare enda en bekreftelse på at Quebec satser riktig i sin prioritering av fornybar energi som i motsetning til fossil energi er tilnærmet uten konkurranse.
Men intet hadde vært bedre om Quebec allerede nå får uttelling for all vannkraft som produseres. Det er i så fall bare enda en bekreftelse på at Quebec satser riktig i sin prioritering av fornybar energi som i motsetning til fossil energi er tilnærmet uten konkurranse.
Vincent
25.01.2019 kl 19:36
6581
For mange år siden husker jeg at QEC tradet på OSE på høye kurser. QEC toppet ut rett før finanskrisen i 2008 på kr 30.
Mange år og mange emisjoner senere er kursen i dag kr 1.90. Menigheten i QEC er fortsatt optimistisk og har «troen» på Binnion og Co, selv etter så mange år med ørkenvandring og et kursfall på nesten 95%. Og nå er han altså i klinsj med myndighetene i Québec. Jeg tviler på at han vinnner den kampen.
Mange år og mange emisjoner senere er kursen i dag kr 1.90. Menigheten i QEC er fortsatt optimistisk og har «troen» på Binnion og Co, selv etter så mange år med ørkenvandring og et kursfall på nesten 95%. Og nå er han altså i klinsj med myndighetene i Québec. Jeg tviler på at han vinnner den kampen.
Selvfølgelig vinner han ikke den kampen. Ingen kan tvinge Quebec fra å innføre et forbud hvis delstaten er fast bestemt på å forby fracking i likhet med hva New York har gjennomført.
Domus
25.01.2019 kl 21:14
6459
Selvfølgelig kan Québec innføre et forbud hvis de ønsker det.
Imidlertid må de da også være være klar for et evt massivt erstatningsbeløp til de involverte selskapene.
Imidlertid må de da også være være klar for et evt massivt erstatningsbeløp til de involverte selskapene.
Domus
De må være klar til en RETTSSAK om erstatningsbeløp.
Stor forskjell. Derfor store bokstaver.
De må være klar til en RETTSSAK om erstatningsbeløp.
Stor forskjell. Derfor store bokstaver.
Domus
25.01.2019 kl 22:11
6376
Hvis ketchup leser litt nøyere, vil han se at det står «et evt massivt erstatningsbeløp»
Greit å lese før man bruker store bokstaver!
Greit å lese før man bruker store bokstaver!
Stranger
25.01.2019 kl 22:26
6340
Kan det ikke tænkes, at ingen af de store partier (CAQ eller PQL) vil lægge deres navn til fracking, men derimod lade retten afgøre det. Så kan de ikke tromle hinanden ned overfor vælgerne.
Selv du kan ikke være fremmed for at evt.massivt erstatningsbeløp i høyeste grad er avhengig av utfallet i en evt. rettssak.
Domus
25.01.2019 kl 23:15
6248
Det er jo en selvfølge, ketchup. Såpass burde være unødvendig å nevne. Derav min formulering som et evt massivt osv.
Les litt nøyere som sagt før de store bokstavene blir brukt.
Kjedelig å gå gjennom isen når du har med deg store bokstaver. Det tynger så fælt!
Les litt nøyere som sagt før de store bokstavene blir brukt.
Kjedelig å gå gjennom isen når du har med deg store bokstaver. Det tynger så fælt!
Ikke en selvfølge for alle slik du fremla det. Derfor følte jeg behov for å pressisere at et evt. utbetalt erstatningsbeløp er avhengig av et evt. utfall av en evt. rettssak.
Selfors
26.01.2019 kl 11:35
5960
Quebec produce over 90% of their power from hydroelectricity. Quebec generates half of Canada's hydroelectric power. Så trenger de "shale"? Greier de seg uten?
Domus
26.01.2019 kl 11:49
5947
Selfors, Québec importerer i dag store mengder olje og gass for å dekke provinsens etterspørsel. Dette medfører utgifter samt «transportutslipp»
Egen produksjon av olje og gass produsert så grønt som mulig vil kunne gi både inntekter til å dekke Quebecs store budsjettunderskudd samt bidra til lavere utslipp av klimagasser.
Egen produksjon av olje og gass produsert så grønt som mulig vil kunne gi både inntekter til å dekke Quebecs store budsjettunderskudd samt bidra til lavere utslipp av klimagasser.
Selfors
26.01.2019 kl 12:36
5943
Takker Domus, er relativt fersk i QEC og gidder ikke lese all dritpraten på sidene oppover, er for mye støy om og av personer. Du sier "store budsjettunderskudd" Hvor stort er dette? greier de å hente inn disse pengene på andre måter? eksport av vannkraft?
Domus
26.01.2019 kl 13:34
5890
Kjenner ikke nøyaktige tall, men i dag overlever Québec pga overføringer fra andre provinser. Det har etter hvert blitt mer og mer støy rundt denne fordelingen.
Eksport av elektrisitet kan dekke deler av underskuddene, men neppe alt.
Eksport av elektrisitet kan dekke deler av underskuddene, men neppe alt.
(Datert 14.11.2018)
QUEBEC — Hydro-Québec has surplus electricity for sale and Premier François Legault wants to negotiate deals with neighbouring states and provinces for more long-term power sales.
He sees Quebec’s hydro power as an economical energy source and a means to reduce greenhouse-gas emissions, helping the states and provinces meet their climate-change goals.
Legault says his proposal is a “win-win relationship” for Quebec, neighbouring provinces, as well as the U.S. northeast “and even the Midwest.”
“It’s the deal of the century,” he told an audience of Quebec business leaders and academics in a speech last spring.
Mer på https://ipolitics.ca/2018/11/14/legault-wants-to-make-quebec-the-battery-of-north-america/
QUEBEC — Hydro-Québec has surplus electricity for sale and Premier François Legault wants to negotiate deals with neighbouring states and provinces for more long-term power sales.
He sees Quebec’s hydro power as an economical energy source and a means to reduce greenhouse-gas emissions, helping the states and provinces meet their climate-change goals.
Legault says his proposal is a “win-win relationship” for Quebec, neighbouring provinces, as well as the U.S. northeast “and even the Midwest.”
“It’s the deal of the century,” he told an audience of Quebec business leaders and academics in a speech last spring.
Mer på https://ipolitics.ca/2018/11/14/legault-wants-to-make-quebec-the-battery-of-north-america/
I denne sammenheng forstår man også Legault bedre da han uttalte at Quebecs vannkraft har et enormt ubenyttet potensiale.