23. januar 2019

Ajax1
NEL 23.01.2019 kl 09:24 6599

Ettersom det ikke er nye meldinger fra NEL idag heller vil nok kursen svinge litt + - sluttkurs i går. Det forventes nye kontrakter ukentlig av noen for at selskapet skal beholde momentet om vekst oppe. Hadde det vært situasjonen for NEL så hadde vi allerede hatt en ny emisjon om selskapets filosofi skulle bli videreført om at all vekst skal finansieres ved emisjon, og ikke ved opptak av lån. Noen svartmaler NEL fordi at Q rapporter sier underskudd. Jeg vil påstå at det ville vært uforståelig at selskapet ville ha positive tall i den situasjonen som selskapet er i nå. Nettopp ferdig utbygd fabrikk i Herning hvor produksjonen av H2 fyllestasjoner nettopp er kommet igang, og hvor utvidelse av produksjon fint kan utvides med både 2 og 3 skift, og som er selvfinansiert av emisjonspenger. Stor utbygging av fabrikk på Notodden, også finansiert av emisjonspenger. Investorer som ikke forstår at NEL er et vekstselskap hvor inntekt og potensiale ligger foran dem, ikke bak, burde satse sine penger på modne selskap hvor Q rapporter viser blå tall.
Jeg tror at hydrogen snart vil være et like kjent ord som bensin hos folk flest. I denne nye energibærer er NEL blitt en faktor for norsk fremtidig industri. Det er det jeg føler at jeg er en medeier i.
Men dagen idag vil nok NEL bli omsatt for ca kr 5,30 - 5,40 hvis ikke noen store fond bestemmer seg for at her må vi inn før kursen stiger for mye, da kan det fort bli sluttkurs på både kr 5,60 og kr 5,90.
Det er fake news at NEL ikke tjener penger på sine produkter. Men det er også sant at NEL nå har større utgifter enn inntekter. Når man ser på hva NEL holder på med om dagen av investeringer for å øke sin produksjon, så skulle det bare mangle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
oppvigår
23.01.2019 kl 09:39 6501

Bra skrevet. Den som følger med, ser at det er stor interesse for Nel i Tyskland.
Mener å se en OHS- formasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Nelco
23.01.2019 kl 09:43 6448

Veldig enkelt og greit forklart,dette forteller hvorfor det blir røde q tall.
Takk for fint innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
23.01.2019 kl 09:44 6432

296 000 i kjøp på 5,34 nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 09:45 6398

Fint Ajax. Er selv All Inn men... nå i januar 2019 forundrer det meg litt at det fortsatt ikke har kommet flere meldinger til markedet om konkrete ordrer/samarbeidsavtaler og lignende, etter den enorme reisevirksomheten/seminarer og lignende som NEL har hatt. Har de bundet seg helt opp til Nikola !.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
jolla
23.01.2019 kl 10:03 6307

Det får man kanskje vite når q4 blir presentert 27.02.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Nikko
23.01.2019 kl 10:06 6275

Det spørs om vi ikke siger nedover nå, fram til Q4. Forventer kanskje at vi får en melding om nye kontrakter i Korea. Da er det rett opp igjen.
5,31 nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 10:12 6197

Greit det Jolla - men det forundrer meg allikevel-da det vel er noe som heter informasjonsplikt. (utenom Nikola)
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Tradinator
23.01.2019 kl 10:13 6177

Nikola World, da vil vi få en nyhet av virkelig størrelse. Europa planen rulles ut og bekreftelsen på at test stasjonene fungerer perfekt, vil føre til at NEL bekrefter hele utrullingen i USA også. I tillegg vil Volvo og Scania bli som EPA traktorer å regne fra den dagen Nikola ruller frem ferdig biler til prøvekjøring. I mellomtiden kan det sikkert komme andre gode nyheter fra både maritim sektor, industri og på fyllestasjoner. 11/2 skal Norge av alle Hydrogen sinker jobbe frem nasjonal plan for utrulling her hjemme. Det er bare å laste opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 10:31 6076

Her kan de som er interessert se regjeringens innspillsmøte når den tid kommer.

Innspillsmøte - helhetlig hydrogenstrategi, live 11.februar: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/invitasjon-til-innspillsmote--helhetlig-hydrogenstrategi/id2624196/

Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ajax1
23.01.2019 kl 10:44 5992

Har bodd i Sverige noen år, så derfor vet jeg hva en EPA traktor er. Det er rett og slett en ombygd bil som bare kjører i 30 kilometers fart. Disse kan kjøres av 16 års unge førere uten førerkort for bil. Trekantet varselskilt bakpå er obligatorisk. Disse EPA traktorer er en spesiell lov som bare gjelder i Sverige. Men jeg tror at hydrogen biler snart vil bli like kjent for den norske befolkning som EPA traktorer er ukjent for oss ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Tradinator
23.01.2019 kl 11:04 5874

Da husker du sikkert matbutikken EPA også da. Om noe betegnes som EPA er det helt utdatert. Sier vel litt om min alder og at jeg er halvsvensk:-) Ikke i slekt med XYZ heldigvis...
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
egilhjem
23.01.2019 kl 11:13 5793

Bjørn Simonsen (VP marked i NEL) la inn en liten notis på Linkedin i dag:
Artig å se at Nel Hydrogen er inkludert i Bølge-fondet til Storebrand, sammen med andre selskap som bidrar til det grønne skiftet!
https://www.sparebolge.no/fond
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 11:20 5747

Nyheter nærmer seg raskt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ajax1
23.01.2019 kl 11:24 5715

Kina er et enormt marked for hydrogen. Kina har et nesten uoverkommelig forurensnings problem. Store kinesiske byer lider av store forurensningsproblem (smog) som de må avhjelpe for ikke å bli forurenset ihjel. El biler som i Norge er ikke svaret på problemet fordi det rett og slett ikke finnes strøm nok for ladding.
Den fantastiske energi som el er har dessverre den ulempen at den må brukes i samme moment som den blir produsert. Det er nettopp her at Hydrogen har sitt fortrinn. Vi mennesker er kjent for dette med å skape noe for senere bruk. Hydrogen er teknologi for å gjøre nettopp det innom El. Skape energi av El for senere bruk gjennom hydrogen. Vi i Norge bruker mest elektrisk energi mellom kl 15 og kl 19 til matlaging, oppvarming, vaskemaskiner osv i nettopp denne tiden. Det gjør også resten av verdens befolkning til sine tider hvor de kommer hjem fra jobb.
Det er dyrt og vanskelig å tilpasse strømforsyning til vårt døgnsbehov. Overskudd på lav behov av elnettet kan med hydrogen brukes til oppsamling av energi som ellers ville gått tapt, eller store kostnader ved å døgn tilpasse behov.
Så lagring av energi i form av hydrogen er først og fremst å produsere det på tider hvor El er billig og ellers ikke vil bli brukt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ajax1
23.01.2019 kl 11:46 5603

Alder og alder Tradinator, vi kjørte sist sommer gjennom mange svenske småbyer, der måtte vi pent ligge bakom EPA traktorer til de svingte av ? Loven om disse EPA traktorer er fortsatt gjeldende i vårt naboland. Men hvordan svenske EPA traktorer sier noe om min alder forstår jeg ikke ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ajax1
23.01.2019 kl 12:17 5458

Når man har startet en tråd så mener jeg at man også har plikt til å følge opp (ikke bare å slenge ut påstand).
Tidligere ble det sagt (med rette) at NEL falt i kurs på dager med lav handel, og økte med høy handel. Det hvis vi ser på handels mønster siste tiden er det mer sånn at kursen for NEL er mer status quo siste dager med moderat handel på ca 30-40 millioner kroner. Men at kursen ikke har falt noe.
Hva da om vi får handel på 100 millioner, eller 200 på dags handel. Det som er riktig er at dagens småaksjonærer blir stadig mindre på bekostning av større aksjonærer. Det tror jeg er bare positivt for NEL
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 12:23 5417

Kommer nok flere og flere konkurrenter etter hvert I dag: FRa AFC Energy Twitter.
"" Has there been a breakthrough for the #electricvehicle market? UK firm, @AFCEnergy, have just launched the first ever hydrogen fuel cell electric vehicle charger in UK. Learn more https://bit.ly/2TX4RCn ""
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 12:25 5402

Nå sist mandag var topp 20 på ca.45%.
For 5 måneder siden var topp 20 på ca.38%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Audi Mannen
23.01.2019 kl 12:51 5298

Dette er vel strengt tatt ikke en konkurrent til NEL? De produserer ladestasjoner som bruker hydrogen for å gi strøm til lading av ren el-bil hvis jeg har lest riktig. Men de må gjerne sette opp mange slike som igjen kan kjøpe utstyr fra NEL for å produsere hydrogen av overskudds strøm.
korriger meg om jeg tar feil.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
oppvigår
23.01.2019 kl 14:07 5150

Får håpe den bryter gjennom 5,40 og fortsetter ferden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Tradinator
23.01.2019 kl 14:33 5022

ATH i løpet av dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
MrPutter
23.01.2019 kl 14:37 4986

Og da er motstanden brutt. The only way is up

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 14:41 4960

Begrepet EPA-traktor kommer faktisk fra akkurat den butikkjeden. Hvis man skulle ha oversatt det til norsk så kunne man ha kalt det en Rimi-traktor. Dvs ikke en ordentlig traktor kjøpt i den fine traktorbutikken men et billig substitutt kjøpt i den enkle, greie nærbutikken. EPA-traktoren, altså muligheten til å bygge om en personbil til landbruksverktøy med traktorens begrensninger og muligheter (maks 30 km/h, kan kjøres av 16-åringer) ble funnet opp av myndighetene da det var traktormangel etter (?) krigen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Tradinator
23.01.2019 kl 14:51 4906

I dag ble det mye god info om EPA traktorer her:-) Poenget var at Nikola sine biler har en yteevne, utseende og økonomi som gjør at de tradisjonelle lastebilene fra Sverige fort kan sammenlignes med en EPA traktor sin. Tipper selv svenskene kommer med sine Fuel Cell utgaver om kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Falkland
23.01.2019 kl 15:45 4667

Mot ATH nå !!
Hvor langt opp skal vi nå?
Pen omsetning også
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2019 kl 20:04 3981

Fra slutten av januar til midten av februar skal Alstom ha Roadshow og besøker seks Bundesländer i Tyskland. Da presenteres deres Coradia iLint til nye kunder.

Onsdag 23.1.2019 - Alstom Wasserstoffzug wird in sechs Bundesländern präsentiert
https://www.lok-report.de/news/deutschland/verkehr/item/9230-alstom-wasserstoffzug-wird-in-sechs-bundeslaendern-praesentiert.html
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
23.01.2019 kl 21:52 3651

"Caset" Nel, hvem tør nå å stå igjen på perrongen? Tigeren falt av...?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
MrPutter
23.01.2019 kl 22:12 3530

Godt spørsmål, Breikjeften. Har noen klippet klørne av Tigeren?

MrPutter
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Audi Mannen
24.01.2019 kl 06:49 3165

Tigeren er i Davos.?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ajax1
24.01.2019 kl 12:04 2930

Det vi ser idag virker å bli en dag med rel høy handel i NEL, og kursen stiger. Nesten så man begynner å synes synd på shorterne som etterhvert må begynne å tenke på tilbakebetaling av lånte aksjer, med tap ? Mistenker at Tigeren har solgt på uheldig tidspunkt. Det er mye ved denne skribent jeg har vært kritisk til ?
Men tiger har også bidratt med mye info om H2. Så har ikke Tiger forsøkt å snakke ned NEL aksjen i perioder hvor NEL aksjene har vært solgt.
Har sett tidligere at andre skribenter på HO har sammenliknet vekstpotensialet til NEL med Tomra. I hovedsak er både NEL og Tomra norsk, Tomra har sitt produkt av panteautomater med god inntekt. Jeg tror at NEL blir et stort norsk industrieventyr for oss aksjonærer og for Norge. Største risiko nå (selv om det skulle gagne meg) ser jeg som faren for oppkjøp. Et oppkjøp av hele NEL idag ville et høflig bud ligge på 8-9 kroner. Det mener jeg ikke langsiktige aksjonærer er tjent med ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
24.01.2019 kl 12:23 2842

Man kan si mye om James Bond/Tigeren men han har ikke slengt med leppa når han har vært ute av aksjen, slik som endel andre gjør. I overkant positiv til tider ja, men det gjør vel ingenting? Håper ikke han har brent seg på shortposisjoner.

Jeg registrerer at kursen nå har brutt ut av 1 års trendbilde.

Go hard - go long (ja, det har jeg sagt siden kurs 1,70 eller så)
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Ajax1
24.01.2019 kl 12:34 2794

Tror bestemt ikke at James/Tigeren har tatt shortposisjon i NEL. Nei det er vel heller sånn at tiger solgte det fleste NEL aksjer på 5,28 - 5,30. Nå koster det å løpe etter ? Men trader Tiger/James har jo tjent kroner på NEL, så snart hører vi fra 007 igjen ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Nanoq
24.01.2019 kl 12:50 2685

Jeg tviler sterkt på at NEL-ledelsen vil anbefale aksjonærene et salg til kurs 8-9 kr. Foreløpig vil de nok si til interesserte kjøpere at de kan komme tilbake om 2-3 år når Nikola/NEL er i full gang i USA....

og innen da er det garantert kommet mange flere kontrakter i hus både innen P2G/hydrogenproduksjon i stor skala, og i salg av fyllestasjoner.

Til den tida er kursen mye høyere enn 8-9 kr. Mye høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 12:56 2646

Tradegate nå 5,8
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare