Møyfrid
24.01.2019 kl 18:22 6105

Jeg gir meg over.

Som om hvem som har vært revisor tidligere har vært det som har stått øverst på agendaen til investorene.

Nå er ny på plass, ferdig med det.
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:24 6103

Kanskje? Det er vel nærmest en garanti. Uansett er det bra det var noen som var villige sånn at man unngår tvangsoppløsning enn så lenge. Neste transje nærmer seg og ABO vil ikke betale blodpris.
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:24 6096

de har da samme kompetanse som pwc så hva er problemet? er revisorautorisasjonen en annen enn for pwc og ey?

dette er jo såklart surt for bermen som har varslet konkurs.
Lille
24.01.2019 kl 18:26 6088

At de har kvalifikasjoner til å revidere et børsnotertselskap holder for meg. Close call ?
Møyfrid
24.01.2019 kl 18:27 6074

Eller neste transje utsettes, slik den er gjort tidligere.

Ett av to der altså, så sant ikke du vet mer enn kveget på fora.
Møre75
24.01.2019 kl 18:28 6064

Er viktig å få ut all frustrasjon ser de ut som
rischioso
24.01.2019 kl 19:02 6005

Flott - da er i alle fall den utfordringen ute av verden...:)
Møyfrid
24.01.2019 kl 19:05 5997

Mye innestengt frustrasjon og sinne. Kan umulig være sundt for hjertet.
Slettet bruker
24.01.2019 kl 19:06 5989

dumt at du halverte idag pga usikkerhet!
rischioso
24.01.2019 kl 19:47 5952

Nei da .- det var fornuftig risk management...)

Nå er i alle fall tvangsoppløsningsteorien lagt død for denne gang og det neste som er av betydning og som det er usikkerhet rundt er transje 3. For om ABO velger å trekke den nå den 01.02 så er det de siste 10 handledager som legges til grunn for konverteringskursen noe som var som lavest på 69 øre den 21.01.

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-174.1.ELE.OSL

Så da er det 2 muligheter:

(1) Enten så ser ABO seg fornøyd med en konverteringskurs på 69 øre noe som gir (50m/0,69) 72,46m nye kommisjonsaksjer

alternativt

(2) At de har et ønske om en lavere konverteringskurs og vil bruke den nærmeste tiden til å få det til etter at moderasjonsavtalen går ut den 30.02 hvor de kan dumpe som de måtte ønske.

* Hva som blir tilfellet får vi veldig snart vite.
Redigert 24.01.2019 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
FAR100
24.01.2019 kl 20:05 6209

Har en mage følelse på at det vil kommer flere gode nyheter i nær fremtid. Ikke usannsynlig at vi ser 6-7 tallet igjen i løpet av 2019.
nopetter
25.01.2019 kl 20:48 6033

Avtalen skal gjelde i tre uker, og inkluderer det nåværende nivået av midler til å reparere gjerder og mur ved den sørlige grensen.

Når den midlertidige avtalen er skrevet under, har partene tre uker på å komme til enighet når det gjelder president Donald Trumps forespørsel om midler til muren ved Mexico-grensen. Dette sendte jernmalm prisen opp etter at den har duppet ned mot 72 til 74,64 usd/tonn med resten av råvare markedet


https://edition.cnn.com/politics/live-news/government-shutdown-month-2019/h_6f63d81a7b725e97106b0c0b7a225a4e
Redigert 25.01.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
nopetter
25.01.2019 kl 21:30 5968

Interne dokumenter CNN har fått tilgang på viser at Det hvite hus forbereder å erklære nasjonal unntakstilstand i USA, og har identifisert syv milliarder dollar som kan hentes fra militærbudsjettet og andre etater til bygging av muren mot Mexico.

Trump har i lengre tid truet med å erklære unntakstilstand, for å slik å kunne hente penger til muren uten Demokratenes støtte i Kongressen. Eksperter sier imidlertid at dette er kinkig juridisk farvann, og at Trump løper stor risiko for å tape i rettsvesenet når en eventuell kriseerklæring blir utfordret.

«Jeg, Donald J. Trump, [ ...] erklærer herved at en nasjonal krise eksisterer på den sørlige grensen», lyder erklæringen i dokumentet.

Det viser til en lovbestemmelse som muliggjør å «låse opp» et av krisefondene til Pentagon. I tillegg vil Trump ta penger fra infrastrukturprosjekter, ifølge den amerikanske kanalen.
rischioso
26.01.2019 kl 16:22 5717

Ja, nå virker ABO ikke overraskende å ta over hele butikken for en brøkdel av verdien - risken for at det vil kunne skje også i dette caset er så absolutt til stede...
Redigert 26.01.2019 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
26.01.2019 kl 16:33 5702

Herregud, da er du tilbake på andre siden av gjerdet.

Ble det nok til å dekke kurtasjen denne gangen?

oddivar
26.01.2019 kl 17:15 5660

Ikke umulig scenario ved tvungen trekk av 3. transje 1. februar. ABO konverterer og selger de konverterte aksjene til aktører som har oppkjøpsambisjoner og som da fort får over 1/3 av aksjene i selskapet, så utløser det tilbudsplikt til høyeste kurs siste 6 mnd. Dvs. ca. 2 NOK. Selvfølgelig altfor billig, men for kortsiktige tradere, som nå totalt dominerer handelen i aksjen, så er kanskje det en akseptabel oppside. Et mulig forsvarstiltak, betydelig fordyrende for den som evt. har oppkjøpsambisjoner, er f.eks. en emisjon (rettet eller fortrinnsrettet).
Redigert 26.01.2019 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
oddivar
26.01.2019 kl 20:09 5555

Sjekket lovverket rundt tilbudsplikt og følgende står der i paragraf 6-10 : "
(4) Tilbudsprisen skal være minst like høy som det høyeste vederlag tilbyderen har betalt eller avtalt i perioden 6 måneder før tilbudsplikten inntrådte. Dersom det er klart at markedskursen når tilbudsplikten inntrer er høyere enn den pris som følger av første punktum, skal tilbudsprisen være minst like høy som markedskursen...." Så min anmerkning ovenfor var feil. 6 mnd. regelen er begrenset til hva kjøperen selv har betalt/avtalt og ikke markedskursen generelt.
Møre75
26.01.2019 kl 20:17 5548

Får bare håpe på at de ser hvilke verdier som blir tilført landet hvis dem åpner gruvene .. Å det skjer veldig fort byråkratisk
rischioso
26.01.2019 kl 22:18 5477

oddivar,

ja og det de har betalt er jo det de har konvertert for hvor siste konvertering var på 1,4/aksje og neste konvertering vil mest sannsynlig bli rundt 70øre og venter de til 01.04 så trenger de ikke å gi mer enn 1,4/aksje og venter de til 6mdr etter at transje 3 er konvertert så vil prisen bli rundt 70øre/aksje avhengig av at markedsprisen ikke er høyere når tilbudsplikten slår inn noe vi kan være sikker på at den ikke er om ABO bestemmer seg for det....

Etter hva vi kjenner til av ABO's historie så har vel det aldri skjedd før og LAVO vil i så måte bli den første om det skjer så sannsynligheten er lav for at det vil skje om ELE leverer - og akkurat det gjenstår og se....
Redigert 26.01.2019 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
SR99
26.01.2019 kl 22:40 5549

ABO vil i prinsippet kunne overta selskapet for bare smuler som de selv har stått for regien av, og aksjonærer og ledelse har støttet opp som tilskuere!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
nopetter
26.01.2019 kl 22:51 5539

Jeg tror ikke BO vil komme med med et RTO tilbud. Det har dem ingen interesse av, hvis dette skal bli et scenario så selger de hele transje 3 posten til en annen aktør på samme vis som det ble gjort med Auplata.

Jeg kan ikke tenke meg at den nye ledelsen går med på flere transjer enn disse tre. Og da er selvfølgelig BO interessert i å få best mulig kurs. De har en haug med warranter fra 0.85 til 4-5 kroner som de sikkert vil ha innløst
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
oddivar
26.01.2019 kl 23:25 5510

Jeg tror nok at det er et mer sannsynlig scenario, nopetter, men selskapet må være på vakt mot et takeover scenario. Det kan jo også være slik at selskapet klarer å overbevise ABO om at det finnes bedre alternativer enn å trekke transje 3 ("best case"). Tror vi har et betydelig utfallsrom mellom worst case og best case.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
nopetter
27.01.2019 kl 09:20 5369

Ja oddivar det blir spennende å se hva det nye styret finner på av løsninger i den henseende
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.01.2019 kl 15:41 5209

Utfallsrommet er i utgangspunktet bredt, MEN det er også helt avhengig av hva selskapet får til - drøyer det med inntekter så vil det heller ikke åpne seg for andre kapital tilganger ei heller andre finansieringsmuligheter og man vil da fortsette å være låst til ABO hvor flere transjer utover de 3 obligatoriske vil være det eneste alternativet.

EDIT

Nå er det kun 4 hele børsdager til transje 3 kan konverteres og blir det gjort den 01.02 så er konverteringskursen 69øre/aksje og det vil gi (50m/0,69øre) 72,46m kommisjonsaksjer + noen millioner warrants på et noe høyere nivå.

Så gjenstår det og se når transje 3 blir trukket - blir den ikke trukket rundt 01.02 så kan det indikere at ABO har et ønske om å få en lavere konverteringskurs enn 69 øre noe som igjen betyr at kursen vil gå under 69øre før transje 3 blir trukket.

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.01.2019 kl 21:06 5045

Mindoro er "open pit" - så det er nok ikke noe som blir løst med det første før man kommer opp med en teknologi med tilhørende preventive tiltak som sikrer den type aktiviteter.

Philippines 'not fit' for open-pit mining: Gina Lopez

MANILA – Deadly landslides are a reminder that the Philippines is unfit for open-pit mining, former environment secretary Gina Lopez said Wednesday.
Dozens of people were killed after Typhoon Ompong (Mangkhut) triggered a landslide that buried mining bunk houses in the mountain town of Itogon, Benguet.
"For me the biggest message here is that we are really not fit for mining because look at what happened when the typhoon hits, there’s a landslide sinong nagdudusa? Yung taong doon nakatira," Lopez told DZMM.
"So to have open pit mining in a country like this is crazy. That’s why whenever there’s mining, the people suffer because we are in a geohazard zone,” she said.

https://news.abs-cbn.com/business/09/19/18/philippines-not-fit-for-open-pit-mining-gina-lopez

Gina Lopez

https://en.wikipedia.org/wiki/Gina_Lopez

---------------------------

“The bigger cause for concern for the Philippine mining industry is the ongoing moratorium on mining permits under Executive Order (EO) 79 and the ban on open pit mining under DENR Administrative Order 2018-19. EO 79 states that the moratorium will not be lifted until a new mining tax regime is legislated, but despite the doubling of mining excise tax from 2% to 4% of gross output, the moratorium remains in place,” Mr. Dimaculangan told BusinessWorld in an e-mail on Wednesday.

Mr. Dimaculangan, however, noted that with the order issued by DENR to close and suspend 26 mining companies “has caused a significant loss of potential export receipts, tax revenues, and social progress unless the open pit issue is resolved.” The order was made by former DENR Secretary Regina Paz L. Lopez, and was continued by current Secretary Roy A. Cimatu.

https://www.bworldonline.com/mining-firms-guarded-about-2019-amid-trade-war-fears/
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 21:50 4989

det er bra de stenger for ulovlig utvinning! ELE har gjort mye bra på Mindoro for lokalbefolkningen og det ser virkelig bra ut fremover!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Møre75
27.01.2019 kl 21:54 4981

De bør no vel snart komme en mld om adex licensen med vel
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Stockdance
27.01.2019 kl 22:09 4966

I mai i fjor beskrev oddivar verdiene i Mindoro hvor Richiosso støtter hans vurderinger.

ELE - The current value of Element - part 1 - Mindoro: https://forum.hegnar.no/archive/thread/2433189/view

Richiosso hevder også at Regjeringens miljøpolitikk kan komme selskaper som Element til gode:

"Det er derfor jeg ser det som meget positivt at myndighetene selv står i bresjen gjennom den gruveevalueringen som startet i mars og er estimert ferdig i august hvor det er stor sannsynlighet for at ting vil kunne åpne seg for de selskaper som faktisk har en bærekraftig modell som har miljø i fokus noe selskapet har meldt at de har."

Det at Richiosso også er positiv til Element før han/hun på grunn av usikkerhet rundt avtale med revisor velger å selge halvparten av aksjene for så å forsøke og kjøpe de tilbake billigst mulig etter at avtale med revisor er kjent er vel ikke så unormalt.

I mai i fjor da dette ble diskutert var aksjene verdsatt til over kr 4 per stk. Siden den gang har verdien rast nedover. Avtalen om å trekke tre transjer ga jo ABO muligheten til å presse prisen nedover slik at de for hver transje fikk flere aksjer. Alt oppstyret rundt Beitnes og mangel på revisor bidro jo også sterkt til å presse prisen ytterligere nedover. Dersom avtalen om tre trekk opprettholdes og Element ikke trenger mer penger vil ikke det bety at ABO ikke lenger vil ha noe spesielt grunnlag for å presse prisen lenger ned? Hva om investorer som har store papirtap her bestemmer seg for å kjøpe opp mest mulig aksjer på dette nivået for å få ned snittkostnadene sine? Hva om ABO selger aksjene til andre som ønsker stor nok eierandel til å kunne kjøpe ut firmaet for en rimelig penge?

Jeg håper dere som har erfaring og kunnskap kan forsøke å komme med deres synspunkter rundt disse betraktningene. Mavefølelsen min tilsier at vi nå er på bunn dersom Element ikke trenger å innhente mer kapital via flere transjer. En løsning rundt Mindoro ville i så måte gi nye alternativer, og som kjent er det store verdier det er snakk om.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
nopetter
27.01.2019 kl 22:25 4937

Kort fortalt

Gina Lopez sjefen for DENR eller gale López som hun ble kalt fikk sparken for mye over ett år siden pga press fra gruve industrien. Nå er det en ny leder der cimatu som er mye mer liberal og samarbeidsvillig. De er nå på gli der forbudet mot open pit mining ikke er like gjeldende mer.

Duterte har kommet med flere trusler om å stenge all gruvedrift på Filippinene opptil flere ganger. Dette kan ikke tas seriøst mer. Selv om han vil legge ned all gruvedrift så er dette kun spill for galleriet.

Mindoro er uansett milevis fra det meste at dere ikke skjønner dette viser bare at dere ikke har skjønt hvor komplisert dette caset egentlig er.

En annen sak er de linkene dere legger ut om potensiale til Mindoro er kun repetisjoner av tidligere linker som har versert i årevis, første kom ut før år 2000
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
bamsemums
27.01.2019 kl 22:32 4926

To spørsmål til Vinglioso.

Hvilken dato har WVAP vært under 70 øre?

Når er du blakk?
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.01.2019 kl 22:36 4922

Stockdance,

det som er interessant er jo at du tok deg bryet med å opprette dette nicket med det formålet å skulle skrive om meg...;)

Nå er det ikke helt slik du påstår - det er riktig at jeg solgte halvparten i forkant av melding for å redusere risken om de ikke skulle klare å få en ny revisor på plass innen EGF og jeg solgte den andre halvparten på nyheten så jeg er ikke ute etter å få den første halvparten billigere tilbake...
Tvert imot så skulle jeg heller gladelig ha betalt en del mer om det ble mer forutsigbarhet i caset noe som er en mangelvare pr i dag.

Jeg har hele tiden vært åpen om når og hvorfor jeg har endret mening og det er vel noe kun de færreste som er.

Om det skulle bli slik at Duterte finner det for godt å åpne for open pit mining så er det og håpe på at selskapet vil selge fortere enn svint slik at de med den kapitalen kan helt eller delvis si adjø til ABO for å investere under et slikt regime hvor man endrer lovgivningen fra den ene uken til den andre er for høyrisiko sport å regne.

Når det kommer til Mindoro så er verdiene der men de er verdiløse frem til de kan hentes opp noe som virker å være langt frem...

Når det kommer til transje 3 så vil den bli trukket om ikke lenge - ikke fordi selskapet trenger pengene umiddelbart, men fordi ABO veldig snart er tomme for aksjer og igjen trenger påfyll - og som jeg tidligere har sagt så er det 2 muligheter:

(1) ABO ser seg fornøyd med en konverteringskurs på 69øre/aksje noe som vil gi 72,46m nye kommisjonsaksjer

eller

(2) De ønsker en lavere konverteringskurs og venter med å kjøre kursen lengre ned til moderasjonsavtalen går ut den 28.02 hvor de ikke lengre er bundet opp av 10% regelen men kan dumpe som de selv ønsker.

* Jeg vil tro nr 1 noe vi uansett og veldig snart vil få fasit på.

Selskapet har pr i dag en kassabeholdning tilsvarende 10-15m/usd og må uansett snart ha påfyll for å kunne kjøpe nye eierandeler i CMT.

LES - Avtalen gir Element rett til å kjøpe alle eller deler av Fondsandelene i en eller flere transjer fra Manco i en periode som varer frem til og med 30. juni 2019, men opsjonsperioden kan forlenges til 31. desember 2019 dersom Element har utøvd en transje (den "Første Transjen") på minimum EUR 15.000.000 før 1. juli 2019 ("Opsjonsperioden").

https://newsweb.oslobors.no/message/457309
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.01.2019 kl 22:49 4892

My bad,

jeg har sikkert hengt meg opp i intradag og ikke sluttkurs - laveste sluttkurs var vel 70 og ikke 69 øre som jeg tidligere har fremsatt så det utgjør en forskjell på snaue 1m kommisjonsaksjer så istedenfor 72,46 så blir det 71,42m og transje 3 blir trukket nå i månedsskiftet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
27.01.2019 kl 23:02 4869

"Selskapet har pr i dag en kassabeholdning tilsvarende 10-15m/usd og må uansett snart ha påfyll for å kunne kjøpe nye eierandeler i CMT."

Siden ELE har blitt HO`s største gjettekonkurranse slenger jeg ut mitt beste bet:

Jeg tror ELE er ute av den avtalen innen kort tid.

Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Lille
27.01.2019 kl 23:16 4847

ABO har ikke flere aksjer hvis de betaler tilbake lånte aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
rischioso
27.01.2019 kl 23:23 4840

Slikt gir jo heller ingen forutsigbarhet:

https://www.youtube.com/watch?v=5Yve3pz1syU

Så bedre å få solgt og få pengene ut av landet hvis og når muligheten byr seg....
Redigert 21.01.2021 kl 08:48 Du må logge inn for å svare