PHO info for den som ønsker å lese seg opp på selskapet

ITinvest
PHO 24.01.2019 kl 04:08 2323

God info til den som ønsker å lese seg opp på selskapet

Forbedret metode reduserer lidelse, liggedøgn og kostnader
Fotodynamisk diagnostikk og behandling av blærekreft
Ved bruk av Photodynamic Diagnosis (PDD) med fleksibelt cystoskop kan en pasient med blærekreft undersøkes og behandles poliklinisk for mindre kreftsvulster, fremfor full innleggelse og operasjon. Et stort fremskritt, mener overlege Recep Øzeke, som har invitert oss inn for å bli bedre kjent med metoden.

Recep Øzeke og PDD
Overlege Recep Øzeke ved urologisk avdeling viser hvordan svulsten fremstår uten (til venstre) - og med (til høyre) "blålyset"
Publisert 12.01.2018
Sist oppdatert 12.01.2018

​Tekst og foto: Anders Bayer

Recep Øzeke er overlege ved avdeling for urologi ved Oslo universitetssykehus (Aker). Metodens norske betegnelse er fluorescens-cystoskopi, populært kalt ”blålys cystoskopi”. Prinsippet er at både diagnostikk og behandling nærmest kan skje samtidig, og kun med lokalbedøvelse. Tidligere måtte dette skje som ordinær operasjon under full narkose.

- Først gjør vi en diagnostikk. PDD gir oss ifølge internasjonale studier 25% forbedret diagnostikk, dvs man finner flere svulster enn med vanlig cystoskopi med hvitt lys, noe som også samsvarer med våre egne tall fra 10 år tilbake, forteller legen. Aker universitetssykehus var det første sykehuset som tok i bruk denne metoden for 12 år siden.

Dyr og krevende kreftform
Blant pasienter med overfladisk blærekreft vil 50-60% få tilbakefall. Disse må derfor gjennomføre hyppige cystoskopikontroller, ofte resten av livet. Dette resulterer også i flere reinnleggelser og reoperasjoner når man finner tumor residiv (tilbakefall). Dette gjør blærekreft til en av de dyreste kreftformene å behandle i hele forløpet.

- Cystoskopi er en endoskopisk undersøkelse av urinblæren via urinrøret. Ved hjelp av et fleksibelt cystoskop med kamera går vi inn via urinrøret opp i urinblæren til pasienten og følger opp alt på en TV skjerm. Ved hjelp av det blå, fluoriserende lyset fra scopet ser vi de syke partiene i blæren som rosa flekker på skjermen. Vi kan så ta både biopsier (vevsprøver) av svulsten(e) og/eller destruere dem ved hjelp av diatermi eller laser. Vi brenner rett og slett vekk kreftvevet mens vi ser hva vi gjør på skjermen med blålyset, forklarer Recep.

- Behandlingen viser gode resultater for mindre svulster og residiver, altså der pasienten har fått behandling for kreft og er antatt frisk, men hvor kreftceller stadig finnes i kroppen og forårsaker flere nye svulster vi ikke kan unngå. De største svulstene må vi imidlertid operere på konvensjonelt vis, presiserer han.

Fleksibiliteten er det nye
- Selve metoden med blålys er nærmere 12 år gammel. Nytt er imidlertid det fleksible cytoskopet som er utviklet nylig. Det gjør at vi kan utføre prosedyren enkelt og trygt her på poliklinikken, uten sykehusinnleggelse, forklarer Recep. - Vi har behandlet rundt 20 pasienter på denne måten i løpet av høsten. Det betyr 20 færre operasjoner med narkose, innleggelse, liggetid, infeksjonsfare, sykefravær redusere kostnader og mindre ventelister på operasjon.
Redigert 20.01.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
24.01.2019 kl 07:04 2251

Det bør vel neppe komme som noen stor overraskelse dersom det skulle vise seg at urologer i USA har gjort seg den samme erafaringen med BLCC og flexiscope. Og når man leser artikler med den ene urologen etter den andre som lovpriser BLCC teknologien og fremholder av BLCC nå raskt begynner å bli ny SoC så blir det enda klarere hvor dette bærer hen. Det burde ihvertfall gjøre det.

Og så kan det være greit å vite at PHO de facto leverer et nøkkelprodukt for at BLCC skal få den effekten som det vitterlig får. Eneste jeg nå lurer på er hvor stor del av markedet BLCC kommer til å oppnå på et par års sikt. Men jeg antar at vi vil få en bedre indikasjon når Dan kommer i studio for å kommentere ny guiding den 27 feb.
rischioso
24.01.2019 kl 16:56 2081

Det kan nok være at vi ikke ser 30-tallet før rundt q4 presentasjonen om knappe 23 børsdager for det er gjerne slik (for noen) at talla først må på bordet før realitetene synker inn ....
Slettet bruker
24.01.2019 kl 17:12 2052

Hehe,
Du er morsom Risch.
Du har ikke peiling for å si det rett ut.
rischioso
24.01.2019 kl 17:31 2019

Akkurat det har jeg fått hørt mange ganger og senest i NAS så du er ikke den første som har sagt akkurat det og har tatt skammelig feil - du blir heller ikke den siste...:)
Slettet bruker
24.01.2019 kl 17:34 2003

Jeg legger til grunn min erfaring basert på dine utspill i Nel, Ele og nå PHO.
EmmieSi
24.01.2019 kl 17:36 1997

Vi får håpe det så du endelig finner en inngang du også:) skal isåfall benytte anledningen til å laste mer selv
rischioso
24.01.2019 kl 18:00 1950

Ikke overrasket at du fortsatt holder på med feilinformasjon for jeg bommet ikke i NEL - veddemålet ble inngått når kursen stod i rundt 3,6 og bestod i at jeg mente kursen skulle ned til siste tids emi-nivå på 2,5 hvor jeg fikk rett (eller bommet med noen ører om vi skal bedrive flisespikkeri) og jeg har ikke sagt noe om den videre utviklingen etter det så da kan jo ikke du legge den til grunn.

Når det kommer til ELE så la jeg til grunn det selskapet hadde meldt hvor jeg tok forbehold om rekkefølgen av mulige triggere. Som vi kjenner til så leverte ikke selskapet som lovet og dermed kom heller ikke triggerne i riktig rekkefølge og på toppen av det så har jo selskapets CEO trigget en videre nedgang gjennom sine tvilsomme stunt - ja, jeg tok feil om man ser på kursutviklingen isolert, men jeg tok også riktige forbehold.

Når det kommer til NAS så har jeg hatt kursmål 120 siden siste kvartal av 2018 hvor jeg la til grunn at IAG ville trekke seg fra oppkjøpsplanene og at selskapet vil komme i konflikt med EK kravet nå i q1 - IAG har i dag bekreftet at de ikke har interesse og at de skal selge seg ut og om ikke lenge vil vi få fasit på EK utfordringen.

PHO har jeg sagt siden desember at vi vil oppleve kurspress fremover og spesielt i det første halvåret av 2019 hvor menigheten mente at kursen ville skyte fart fra januar - det som ar skjedd frem til i dag er ikke annet enn kurspress og mer vil det bli om knappe 23 dager...:)
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:05 1939

When I realized this guy is just constipated and not interested in debate, I blocked him. I can definetly recommend it, Im not even tempted to remove it when I see people arguing with him.
rischioso
24.01.2019 kl 18:08 1927

Jeg finner en inngang om jeg ser antydninger til bedringer av betydning - det er det som legger grunnlaget for en inngang og ikke aksjekursen. Meldinger om ikke-kontrollerbare antall utplasserte Scope gir ikke en plausibel indikasjon på noe som helst av betydning verken når det kommer til brukerfrekvens ei heller inntekter - det er kun kvartalstalla som forteller noe om det noe vi får fasit på om knappe 23 dager...:)
Redigert 24.01.2019 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:09 1923

Risch,
For det første har ikke jeg nevnt noenting om NAS.
Når det gjelder Nel vet jeg at det meste du hausset på i Nel har i ettertid truffet veldig bra. Din tabbe var at du solgte deg ut av Nel for tidlig, med tap for derpå å baisse, forsøke å snakke ned selskapet. Du gikk sågar inn igjen i Nel og ut dagen etterpå eller noen dager senere da du baisset som værst.(hvertfall det du skrev at du gjorde).

Når det gjelder PHO så snakket du rundt 23.12 om at kursen i løpet av kort tid ville treffe 30-tallet, det har den enda ikke gjort en måned senere. Kurspress og kurspress, en kan kalle det hva en vil. Kursen har falt tilbake ca. 4 kroner siden da på lavt volum. Topp 20 har samlet den måneden økt kontra månedene før det.
Du må naturligvis mene hva du vil akkurat som jeg gjør, men alle har jo sjanse å treffe på noe innimellom.
Slettet bruker
24.01.2019 kl 18:10 1919

Der mener jeg også du tar feil.
Det er opplagt at bevegelser på utplassringer på Cysview gir plausibel indikasjon.
rischioso
24.01.2019 kl 18:13 1916

Jeg vil heller anbefale alle å lese alt de kommer over i tilknytning til caset de er investert i noe som samlet sett gir et langt bedre beslutningsgrunnlag. Det å skulle ignorere hva man ikke liker å høre kan fort bli dyrt for det er ingen garant for at det man ønsker å høre er det rette....
rischioso
24.01.2019 kl 18:17 1898

Med forbehold om at man gir ut riktig informasjon så er sjansen større for at man vil få flere brukstilfeller totalt med flere Scope, MEN ikke økt brukerfrekvens pr Scope og det er det siste som gir økte marginer og økt inntjening. Det som virker å være utfordringen fremover er nettopp økt brukerfrekvens pr scope og det eneste som gir fasit på det er kvartalstalla.
Redigert 24.01.2019 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
EmmieSi
24.01.2019 kl 18:33 1846

igjen maser du så jævlig om q4.... det er utover i 2019 det blir spennende!
rischioso
24.01.2019 kl 18:33 1846

Nå er vel tid et løst begrep, for meg så er kort tid et kvartal og jeg har hele tiden holdt fast på at kvartalspresentasjonen i februar igjen vil vise nok et svakt kvartal og at det er tiden mot denne presentasjonen og senest rundt presentasjonen vi vil se 30-tallet som et resultat av nok et svakt kvartal.

Vi må ikke glemme at selskapet har meldt at de har jobbet på spreng hele 10mdr i 2018 i det amerikanske markedet hvor de fortløpende har meldt om økning i utplasserte Scope og da er det også å forvente at disse blir brukt - Q3 skuffet når det kommer til inntjening og hvis man så ikke klarer å levere overskudd med x-antall Scope og stadig x-antall økninger i utplasseringer så betyr jo ikke det annet enn at brukerfrekvensen er for lav og uten økt brukerfrekvens pr Scope så vil det kunne ta en evighet før det blir overskudd når man har betydelig økte og vedvarende salgskostnader for de må få brukerfrekvensen opp til et visst nivå får kunne generere overskudd og akkurat det gjenstår og se.

Fasit på den faktiske brukerfrekvensen pr scope og inntjening sett opp i mot q3 får vi den 27.02.
Redigert 24.01.2019 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
bravi
24.01.2019 kl 20:40 1748

Synes egentlig det allerede er utplassert ganske mange skop i US, kan ha forhåpninger om opp i mot 160 stk nå. Men det er en alt for lav bruksfrekvens, bare 1,2 ganger per uke. Ser vi på antall selgere så sies det å være 40 stk. Da skal hver selger jobbe mot kun 4 klinikker og selger da kun 5 kit med Cysview i uka i snitt. Egentlig er dette i overkant for antall skop er kanskje litt under 160. Ikke rart at dette går med underskudd.
Slettet bruker
24.01.2019 kl 20:45 1735

Sett på en annen måte er teamet stort nok til å handle betydelig flere klinikker og således økes inntektene framover mens kostnadene holdes nede.
Vi skal være tilfreds med at US organisasjonen er på plass
Redigert 24.01.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
focuss
24.01.2019 kl 21:01 1705

Rishioso skrev:

"Med forbehold om at man gir ut riktig informasjon så er sjansen større for at man vil få flere brukstilfeller totalt med flere Scope, MEN ikke økt brukerfrekvens pr Scope og det er det siste som gir økte marginer og økt inntjening"

Sludder.
Jackpot$
25.01.2019 kl 01:39 1539

Er det noen som kjenner til detaljene til hvordan salgsorganisasjonen til Photocure er sammensatt? Kanskje mesteparten av markedsføringen blir dekket av provisjonsinntekter fra Karl Stoltz?
Scoopfinder
25.01.2019 kl 04:13 1494

Risch, hvorfor koster det mer for PHO om 1000 sykehus har hvert sitt scope enn om 100 sykehus har hvert sitt scope ?
Tror du det er Pho som betaler for scopene ?
Selvsagt selger Pho flere doser cysview hvis brukerfrekvensen går opp, men det spiller ingen rolle for Pho hvilket scope dosen blir brukt av.
Jo større utbredelse av scop, jo flere cysview kommer til å bli solgt.
Sykehusene kjøper scopene for å bruke dem. Det er ikke pyntegjenstander.
Slettet bruker
25.01.2019 kl 07:37 1400

Increasing the usage frequency is the fundamental issue here. It's the 6 billion dollar question and is the key to profit