Solvik Olsen har gjort mye for bilentusiastene

Slettet bruker
24.01.2019 kl 07:37 1973

Det må vel være den beste samferdselsministeren i manns minne.

- Nærmere drømmen
Generalsekretær Børre Skiaker i KNA hyller regjeringen

- Nå blir det mulig for det norske bilinteresserte folk å skaffe seg fritidsbilen og oppfylle drømmen sin på et tidligere tidspunkt. Samlere kan få tak i kjøretøy – biler som senere blir historisk interessante, sier Skiaker, og vil samtidig berolige de som frykter at dette vil påvirke nybilsalget og føre til en eldre kjøretøypark med økt utslipp.

- Vi har ingen tro på at dette vil påvirke hverken sikkerhet eller miljø i nevneverdig grad. Det vil derimot inspirere og imøtekomme bilentusiastenes ønske om å skaffe seg drømmebilen. Erfaringsmessig vet vi at disse bilene ikke kjører mange milene i løpet av et år. Dermed vil de ikke utgjøre noe trafikkrisiko eller miljøproblem. Ulempen er så forsvinnende liten at det er irrelevant å trekke fram i denne sammenheng, sier KNA-sjefen.

https://www.dinside.no/motor/du-kan-spare-100000--pa-a-importere-luksusbil/70672876
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:12 1034

Sant det Onkel, vin er også en flyttbar håndfast verdi. Og ja en bil kan man bruke til mye mer enn man kan med en gullmynt eller et maleri. I motsetning til vin kan den også nytes flere ganger.

Her kan du følge markedsutvikling for sjeldne biler:

https://www.hagerty.com/apps/valuationtools/market-trends

Men hvis alt virkelig skulle gå rett vest, f.eks. at pengesystemet kollapser, så er alle disse luksustingene strengt tatt mer egnet til å bevare verdier slik at man ikke stiller på bar bakke etter overgangen til et nytt system.

Under kollapsen er det helt basic ting som gjelder, ting som husly, varme, mat, og drikke. Der er beredsskapsheftet du fikk i posten et greit utgangspunkt. Som bytteobjekter er det nok billig sprit, lightere, gassflasker, og tilsvarende basic ting som gjelder.
Redigert 26.01.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:16 1031

For et kult sted Mishka!

Dit skal jeg dra en gang :-)
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:19 1028

Vin kan bare drikkes en gang, det hadde jeg glemt å regne med. Meningen er at den skal drikkes i kina, og så kjøper jeg meg ny på polet for gevinsten som etter skatt og polavgifter knapt gir en halv flaske pr solgte.
Investeringen skal bare drikkes ved kollaps som en siste trøst, engangs tur ned i en tønne med vin holder.

For de mer risikofrivillige skal narkotika være det store for fremtiden som investering. Røykbar, går det dårlig får du iallefall se investeringen gå opp i røyk mens vi går opp i limingen.
Er det lov i Norge å investere i narkotika (nedlåst) i påvente av den kommende lovligheten?

https://www.theguardian.com/society/2018/oct/03/cannabis-industry-legalization-who-is-making-money
Redigert 26.01.2019 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:24 1027

Dopet blir vel billigere om det blir legalisert vel?
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:32 1022

Da glemmer vi det.
Jeg lar bilen stå igjen som vinneren.
Problemet med det meste er å flytte investeringen når kollapsen brenner, og da kommer du langt med bil.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:33 1022

Den eneste grunnen til at legalisering diskuteres er nok at staten ser at det er penger å hente.

Kampen mot narkotika har holdt på i mange tiår nå, så vi kan vel konkludere med hvem som vant.

Jeg er for legalisering fordi forbudet ikke virker, men jeg tenker jo litt på om skatten min da må økes IGJEN når alle smuglerne og langerne skal inn i nav systemet isteden?
Slettet bruker
26.01.2019 kl 10:37 1021

Det sies at hvis det blir legalisert så vil de narkotikakriminelle begynne å begå andre kriminelle ting, vi snakker tross alt om kriminelle her.
Kanskje narkotikaindustrien ble holdt forbudt for da visste man hva de kriminelle holdt på med men så ble det bare verre.
Nok om det, tilbake til bilen.
Redigert 26.01.2019 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:05 1012

Det er skummelt å kåre én vinner da det ihht. gjeldende markedsoppfatninger basert på all tilgjengelig empirisk data best oppnås reduksjon av risiko, totalt sett, ved å i porteføljesammensetningstrategien, gjennom en nøye kalkulert risikospredningsanalyse (hvor avkastnings-og risikokrav hensyntas), utarbeides en risikoprofil som ligger til grunn for allokering av overskuddslikviditeten som diversifiseres i i ulike aktivaklasser, som optimalt sett har lav korrelasjon.

La oss si at du da ender opp med 20% i klassiske biler og 10% i vin. Da bør risikoen spres også her, altså f.eks. Tyske premium merker, Amerikanske muskelbiler, italienske supersportsbiler, klassiske pick-up trucks, osv.

Vinen og futureskontraktene blander jeg meg ikke bort i da du er eksperten der. Jeg drikker mest pappvin.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:22 1008

Det gjelder å spre eggene, det er klokt.
Så før høsten er en gammel regle.
Investere i en kjæreste først, eller bil?
Hva kommer først av høna og koenigsegg
Redigert 26.01.2019 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:24 1005

?

Jeg hadde kanskje valgt høna, men da spørs det om det blir noe koeningsegg?
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:39 913

Det omvendte virker ja. Du har skjønt det.

Tesla mangler lukt og lyd, men det kan du ordne med en sprayflaske med bensin, og falske eksoshaler med høyttalere. Du får alt du trenger på Biltema.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:41 911

Jeg skrev en lang og detaljert tråd om å bygge om Tesla til damemagnet for noen år siden:

https://forum.hegnar.no/archive/thread/2335996/view
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:44 909

jøjemeg du har peil.
#imponert

Takk for tipsene
Trikken hjelper ikke det spor
eller kan dirken skryte om enden på sin trikkerute som jeg frykter ble en midtiprikkenopplevelse?
Redigert 26.01.2019 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 11:58 907

Takk. Si fra i god tid hvis du kjenner at du nærmer deg en ny midtprikkskrise så løfter jeg yoga-tråden og legger inn litt ny beroligende panfløytemusikk.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 12:06 904

Jeg er nedrodd nå men hvis jeg ser en jugetråd og mister hodet skal jeg be om yoga-tråd i tide og litt pangfløyte.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 13:33 885

Etter å ha filosofert litt rundt hva jeg skrev kl 11:05, så tenker jeg at det må være ganske belastende å være sterkerestilt også. Det ER hardt i toppen, selv om det hevdes å være verre på bånn.

Og DER synes jeg Bollestad sviktet litt i foredraget sitt. Masse babbel om de fattige, tenker ikke på de rike i det hele tatt.

Bare tenk deg om Onkel koster på seg 2-3 fine viner i helga, det blir litt av en blåmandag når han da må selge hjula til Ferrari’n, 2 gullmynter, 15 sølvmynter, og to fondsandeler for å balansere porteføljen. Det er litt av ei stri...
Slettet bruker
26.01.2019 kl 17:17 876

777.
I dag kl 11:24 29
?
Jeg hadde kanskje valgt høna
...............................

kuttut Q TUT fillosofi akkurat nå. get real:
Kan du GLEMME bollestad opp levelsen (jeg blander meg ikke).

Nå kom tidspunktet DA jeg BA om yoGA fra 777.

Fort deg i trikotfart plz. Jeg har fått vemmelige meldinger på trikken nemmelig.
Redigert 26.01.2019 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
26.01.2019 kl 19:03 868

Var dette et slags svar til meg?
Kaller andre og meg for "tåkefyrster" og "Tåka"?
La meg minne deg om dine sårede følelser for såkalt "personangrep" på deg, men som du har brukt mest i denne tråden.
Typisk raddisene, men skjønner det ikke selv. De er hva de kritiserer :D

Forøvrig skrev jeg:
"Vurderte selv sterkt en totalt ombygd og modernisert Corvette 67 for noen år siden."
Selv ikke det forsto du.........
Den var kliss ny i alt under "skallet". En moderne bil.
Når du skriver at den både var widowmaker og ikke rask og kraftfull, virker det som det blir mest ord uten særlig mening fra deg. Heller ikke det særlig spesielt for en raddis :)

Fortsett til fots du, men Norge er ikke Oslo skjønner du.
Jeg spurte om du stemte MDG, du svarte ikke, men Pol Pot tankene dine hører hjemme hos vannmelon-partiet.

RR
Slettet bruker
26.01.2019 kl 22:44 855

67’ Vette med moderne motor og understell er gromt.

Det finnes en helt rå split window i blank svart her i Norge. Den var med i Norges raskeste bil 0-200 meter på Rudskogen for noen år siden, og gjorde det bra, tredje plass kanskje, hvis jeg husker riktig.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 22:56 852

core power huttetu, jeg kan bare tenke meg damene i gir

Etterpå er det lov hjemme å si bestemt til henne

Gir akt!
Redigert 26.01.2019 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 23:09 849

Biler tok av fra 2012 men har flatet ut de siste to årene. Mye har steget for mye. Det som har steget mest i det siste er rimelige klassikere som folk har råd til.
Slettet bruker
27.01.2019 kl 08:44 827

61’ MB 220 SB er en flott bil. Virkelig staselig bil og fra storhetstiden da MB var noe spesielt.

De MBene jeg ville handlet i dag, som investering, er de siste ordentlige kvalitetsbygde MBene fra 1990 tallet. De mest spesielle som 190 2.5 16V og E500 har allerede bunnet ut prismessig og steget en del. Men det er mange godbiter igjen fra den generasjonen som fortsatt er rimelig priset. Dette er også meget trygge biler (som var et tema på forrige side), og det er nettop disse bilene som nå slipper engangsavgift.
Redigert 27.01.2019 kl 08:47 Du må logge inn for å svare