Qatar Aiways interessert i Norwegian??
IAG har idag meldt at de ikke lenger har noe interesse av å by på Norwegian og vil selge aksjeposten deres, mens Qatar Airways Group uttalte senest for to dager siden at de mener Norwegian er veldig interessant for IAG.
Qatar Airways er største aksjonær i IAG, noe burde ha mye å si for bestemmelser ang. eierskap i andre selskaper, f.eks. Norwegian. Blir Qatar-sjefen trosset av ledelsen i IAG, eller har han endret mening i løpet av kun noen dager?
Er det mulig at Qatar Airways alene vil by på Norwegian de kommende dagene/ukene?? Hva blir kurs på et evt. bud?
Dette er bare noen tanker rundt den sjokkerende meldingen som kom idag, kom gjerne med videre innspill.
SZ
Qatar Airways er største aksjonær i IAG, noe burde ha mye å si for bestemmelser ang. eierskap i andre selskaper, f.eks. Norwegian. Blir Qatar-sjefen trosset av ledelsen i IAG, eller har han endret mening i løpet av kun noen dager?
Er det mulig at Qatar Airways alene vil by på Norwegian de kommende dagene/ukene?? Hva blir kurs på et evt. bud?
Dette er bare noen tanker rundt den sjokkerende meldingen som kom idag, kom gjerne med videre innspill.
SZ
Redigert 20.01.2021 kl 01:18
Du må logge inn for å svare
Aksjene blir gruset en etter en.
Et langsomt aksjekrakk.
Et langsomt aksjekrakk.
Kan godt tenkes det. IAG melder at de ikke vil by og at de vil selge aksjeposten. Deretter faller kursen. Så Kjøper Qatar med CFO Frode Foss i spissen aksjeposten og legger inn bud på Norwegian. Tidenes revansj av den virkelige arkitekten bak Norwegians vekst.
sunzi
24.01.2019 kl 20:13
3322
Stemmer det! Men kan det bli et kompromiss som Kjos og co vil være fornøyd med?
Dersom Qatar nå kjøper 4,99 pst. av Norwegian kontrollerer de plutselig nesten 9 pst. av selskapet før noen forstår hva som skjer.
Redigert 24.01.2019 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
sunzi
24.01.2019 kl 20:26
3252
Mr Fox skrev Qatar har ikke lov å kjøpe over 49,99% av NAS
Har Qatar lov til å eie 49,99% av NAS direkte og resten gjennom IAG? Eller er det 49,99% sammenlagt av direkte og indirekte eierskap?
Solux
24.01.2019 kl 21:16
3108
Altså det som er spennende er..
AIG har lagt inn flere bud på NAS, noe styret og Kjos har avslått hver gang. Alternativet er tydeligvis bedre enn budene.
Videre så sier AIG at de ikke vil gå i budkrig.. hmmm, samme dagen sier Qatar sjefen at AIG burde kjøpe NAS. Dagen etter sier O’Leary at om ikke AIG kjøper NAS så gjør han det...
Dette sier meg bare en ting når det nå bekrefter at AIG ikke kjøper. QATAR eller Ryanair gjør det!
Utrolig spill!
AIG har lagt inn flere bud på NAS, noe styret og Kjos har avslått hver gang. Alternativet er tydeligvis bedre enn budene.
Videre så sier AIG at de ikke vil gå i budkrig.. hmmm, samme dagen sier Qatar sjefen at AIG burde kjøpe NAS. Dagen etter sier O’Leary at om ikke AIG kjøper NAS så gjør han det...
Dette sier meg bare en ting når det nå bekrefter at AIG ikke kjøper. QATAR eller Ryanair gjør det!
Utrolig spill!
sunzi
24.01.2019 kl 22:21
2903
Bør også nevnes at Lufhansa tidligere har vært i samtaler om oppkjøp, men er absolutt enig i at det er en utrolig spennende tid!
Bullinvestor
24.01.2019 kl 22:25
2875
Med dagens kursutvikling skal vi ikke se bort fra at Widerøe legger inn bud..
TomW
24.01.2019 kl 22:35
2810
Kan være greit å ha i minne at Nas har vært ganske tydelig på at de ikke ønsker å bli kjøpt. Kan jo tenkes at de faktisk mener dette og at det ikke har vært et spill for galleriet
Kjøpte 4500 aksjer i dag på 137,9 i snitt.Har ikke peiling om det er riktig og mye mere enn vanligvis.Vurderte salg i dag men ble vel for grisk.
Setter sl på 120.Noen flere gærninger?
Setter sl på 120.Noen flere gærninger?
Mr Fox
25.01.2019 kl 00:56
2428
Reglene sier at over 50% skal være eid av aktører innenfor Eu, jeg tolker dette som både direkte og indirekte, men ikke 100% sikker.
sunzi
25.01.2019 kl 11:43
1955
Bjørn Kjos har vært tydelig på at han ikke ønsker å selge hele NAS. Qatar Airways kan ikke ha større eierskap enn 49,99% i NAS.
Er det mulig at det i disse dager blir forhandlet frem en avtale mellom Kjos og co. og Qatar Airways om et delt eierskap?
Qatar Airways Group har eierskap i en hel del andre flyselskap og det virker til at de har en strategi rundt dette. Per idag er det: 20% av IAG, 10% av Latam, 49% av Air Italy, 9,99% Cathay Pacific og 5% i China Southern.
Videre er det tydelig at Qatar er på oppkjøpsfronten og leter etter muligheter for videre ekspansjon:
- https://www.reuters.com/article/us-kuwait-airshow-qatar-airways/qatar-airways-says-offered-25-pct-stake-by-u-s-startup-airline-idUSKBN1F61G0
- https://www.reuters.com/article/us-jet-airways-m-a-qatar/qatar-airways-ceo-not-interested-in-jet-airways-as-backed-by-enemy-state-idUSKCN1P90ZP
Er det mulig at det i disse dager blir forhandlet frem en avtale mellom Kjos og co. og Qatar Airways om et delt eierskap?
Qatar Airways Group har eierskap i en hel del andre flyselskap og det virker til at de har en strategi rundt dette. Per idag er det: 20% av IAG, 10% av Latam, 49% av Air Italy, 9,99% Cathay Pacific og 5% i China Southern.
Videre er det tydelig at Qatar er på oppkjøpsfronten og leter etter muligheter for videre ekspansjon:
- https://www.reuters.com/article/us-kuwait-airshow-qatar-airways/qatar-airways-says-offered-25-pct-stake-by-u-s-startup-airline-idUSKBN1F61G0
- https://www.reuters.com/article/us-jet-airways-m-a-qatar/qatar-airways-ceo-not-interested-in-jet-airways-as-backed-by-enemy-state-idUSKCN1P90ZP
Redigert 25.01.2019 kl 11:44
Du må logge inn for å svare
Bestinvest
25.01.2019 kl 12:00
1900
Hva om ledelsen i Norwegian ikke bryr seg om aksjekursutviklingen, og heller bruker kursen for å redde den finansielle situasjonen? I såfall bør man selge.
TomW
25.01.2019 kl 12:05
1872
Jeg ser det som mindre sannsynlig enn at det eventuelt er en annen aktør enn QA, men gudene vet. Jeg tror at hvis det skulle ende med et salg så er nok et salg av hele bedriften mer sannsynlig og med tanke på begrensingene til QA så har jeg da større tro på feks LH.
Men dessverre så vet vi alt for lite om hva som foregår pr nå så her kan alt skje. Det eneste vi vet for sikkert er at det har kommet 2 eller 3 bud og disse har blitt enstemmig avvist av styret. Denne avgjørelsen ble tatt i samråd med utenforstående som har bidratt i prosessen.
Så kan man tolke denne avgjørelsen som man vil. Noen mener at Nas nå skal gå konkurs, andre mener at vi vil se verdier som er høyere enn disse budene innen relativt kort tid
Men dessverre så vet vi alt for lite om hva som foregår pr nå så her kan alt skje. Det eneste vi vet for sikkert er at det har kommet 2 eller 3 bud og disse har blitt enstemmig avvist av styret. Denne avgjørelsen ble tatt i samråd med utenforstående som har bidratt i prosessen.
Så kan man tolke denne avgjørelsen som man vil. Noen mener at Nas nå skal gå konkurs, andre mener at vi vil se verdier som er høyere enn disse budene innen relativt kort tid
TomW
25.01.2019 kl 12:07
1866
"og heller bruker kursen for å redde den finansielle situasjonen? " Kan du forklare hva du mener med denne?
Bestinvest
25.01.2019 kl 12:17
1820
Da mener jeg emisjoner for eksempel. Jeg tror det ikke hjelper å vente på at aksjekursen vil falle, ledelsen vil ikke akseptere noe svært lavere bud uansett. Er salg å foretrekke framfor konkursbehandling etter Norwegians ambisjoner?
Redigert 25.01.2019 kl 12:18
Du må logge inn for å svare