Nel: Hva kan NEL virkelig bli verdt?


Er det noen seriøse inne på dette foraet som har Noen tanker om hva NEL virkelig kan bli verdt. Kan virkelig aksjen stige til 50 kr som noen drømmer om her inne. Hvis du har litt peiling og kan underbygge det med noen tall og fakta så ville det vært interessant. Jeg driter en lang mars i alle idiotene som roper og skriker om seg uten at de har snøring om hva de roper om. Jeg er ute etter underbyggende fakta om noen kan komme med noe med litt substans i. Jeg vet at det ikke er mulig å spå inn i framtiden, men jeg tenker hva er mulig om hydrogen virkelig går inn?
Personlig er mine tanker å vaker omkring 30 kr. Det tror jeg er fullt mulig.

Løkke til...og god helg
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare

Kan du dokumentere dette nærmere at de må be generalforsamlinga om fullmakt til å gjennomføre en ny emisjon. Mener selv de ikke har brukt alle. Mener det skulle være noe over 80 millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Oppvigår.
Er litt usikker, men mener å huske at de hentet inn det de hadde fullmakt til. Jeg skal prøve å sjekke dette så snart jeg får anledning om det ikke er noen andre som kommer meg i forkjøpet. Det burde være en enkel sak å finne ut. Må bare områ meg litt å få tid og anledning, kan ikke love noe i en hektisk hverdag, reise bort en uke i morgen. Har også unger som krever sitt. Både stall, riding og kveldsforing. Kommer tilbake til saken hvis jeg får tid å sette meg ned å finne tilbake til tallene som var da de gjennomførte emmisjonen. Det hadde vært fint om det er noen som har disse tallene tilgjengelig og som kunne legge dem ut så vi får klarhet i dette. Det finnes mange her inne som sitter på info. Mulig jeg husker feil, skal ikke PÅSTÅ at de tok ut full pott.

Ha en fin dag.. Løkke til.


Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Sørøya
27.01.2019 kl 10:34 7895

Hvor mye NEL evt har igjen på siste fullmakt er uvesentlig. Trenger de emisjon før neste GF så er det relativt enkelt å innkalle til ekstraordinær GF.
Det er vel lite trolig at de har vesentlig økt kapitalbehov før neste GF. Da vil høyst sannsynlig noen punkter på agendaen være aksjer i forbindelse med insitamentsavtale med de ansatte, i tllegg et punkt om rettet emisjon mot institusjonelle investorer og påfølgende reparasjonsemisjon.
Selv om NEL ikke trenger penger umiddelbart vil sannsynligvis optimismen etter Nikolas presentasjon i April være en god anledning til å styrke egenkapitalen og skaffe seg større finansielle muskler. Noe som trengs i et raskt voksende marked.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Sørøya.
Da er vi inne på essensen i det jeg tenker, det må slik jeg forstår det innkalles/avvikles en ny generalforsamling der det blir gitt disse fullmaktene. Det jeg prøver å få fram er at en emmisjon i noenlunde størrelse ikke vil komme som lyn fra klar himmel i første omgang slik enkelte her er redd for.

Ha en fin dag
Løkke til....
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Det er tøft å være forelder i dag. Er heldigvis ferdig med den epoken. Nå er det barnebarn og det er fantastisk å følge med på deres utvikling. Det å ha hest krever sitt. Skjønner godt at det blir travle dager, når man er yrkesaktiv. Ha en fin dag !
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
ABINV
27.01.2019 kl 14:26 7344

Slik jeg husker så har Løkke tidligere nevnt at det blir ikke problem med kapital siden Nikola skal betale for produksjon og underleverandører. Behovet for mer kapital blir det kun i fremtiden hvis Nel skal bygge ny fabrikk i Asia.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
ABINV
27.01.2019 kl 14:57 7247

Dette er hva Spetalen svarte i et intervju med Hegnar om Nel i 2015.
Dette kan bli verdt 50 milliarder kroner, 100 milliarder kroner, uendelig. Hvis hydrogen tar over i transportbransjen, da er det ikke noen grenser for hvor stort dette kan bli, sa han.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Tigeren
27.01.2019 kl 15:30 7147

Jeg takker ØSS for at han var med på å bygge fundamentet i NEL. Han gikk ut på kr 3.55 og tjente velfortjent ca kr 171 mill. Nel kan bli verdt vanvittige mye. Fremtiden ser lys ut for alle Nel aksjonærer. Nå gleder vi oss til en uke med potensielle godteposer fra Løkke - som løfter kursen virkelig høyt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Dere får se på denne om det er riktig:
Ordinær generalforsamling ble avholdt 15.mai. Leser man pkt 8 fra protokollen, så gis styret fullmakt til å øke aksjekapitalen inntil 39948598,- . Dette skjer gjennom en eller flere aksjekapitalutvidelser.
Vi vet at pålydende er 0,20. Det kan da utstedes : 199742990 aksjer.
-Ved ordinær generalforsamling er det : 998714952 aksjer, som gir en aksjekapital på :199742990,40 kr
-Ved avsluttet Q3 er det :1113551382 aksjer, som gir en aksjekapital på :222710276,-- kr
-Tillatt aksjekapital utvidelse : 39948598,- kr
-Økt aksjekapital : 22967286,- kr
-Gjenstående til kap. utv. : 16981312,- kr
-Til eventuelle emisjoner er det da fullmakt til 84906560 aksjer.
- Gyldigheten er til neste generalforsamling, eller inntil 15måneder.
Dere får regne på dette selv, og jeg beklager hvis jeg har gjort feil.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
omans
27.01.2019 kl 18:10 6850

770mrd var selvsagt i doller, siden kursen er i dollar. Det sjønner vel de fleste.
Men regnestykket ift NEL blir annerledes ja, så forholdet bli ennå større målestokk.
Antall aksjer er iflg oversikten på 464 384 000, multiplisert kurs 1655 (før siste oppgang fredag til 1670) = usd 768mrd
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Oppvigår.
Det kan se ut for at dine utregninger er riktig.
Men når det er sagt tror jeg ikke NEL kjører en emi på så pass lite beløp. Tror om de skal ha noe nå så flesker de til på neste generalforsamling med et atskillig større beløp. Det ville være fryktelig uheldig for selskapet å rope EMISJON på et så lite beløp. Når ordet emisjon lyder faller som regel kursen. Skal de hente penger så tror jeg de tar et mye større jafs, enkle tanker på en Søndag.
Løkke til videre...
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Slettet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
28.01.2019 kl 09:01 5943

PÅkort sikt NEL skal vare over 10 kr
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nikko
28.01.2019 kl 09:18 5823

Registrerer at KLP nå er inne blant de 20 største aksjonærene.
...og CB har handlet ytterligere 5 mill aksjer i forrige uke
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Garmis
28.01.2019 kl 09:34 5724

Før NEL leverer overskudd tror jeg ikke at man skal snakke så veldig høyt om dette. Og før dette skjer må metoden for å skille ut hydrogen løses på andre og billigere metoder en dagens kjente måter. Hvis derimot NEL evner å få til en ny og bedre løsning på selve hydrogen produksjonen kan jeg ha tro på dette.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nikko
28.01.2019 kl 09:37 5688

Garmis,
du har et poeng der, men du får holde det for deg selv ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
abroker
28.01.2019 kl 10:15 5481

Nei den som visst det du?
Virkelig verdi ?????
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

klager på mye køer ved ladestasjoner og vurderer retur til Diesel....Dette er i Norge, med verdens best utbygde lade og strømnett. Tror du virkelig de gidder å kjøpe elbiler i andre land uten avgifts rabatt som vi har her? Tipper å tilføre hydrogen pumper på eksisterende besinstasjoner, vil være et mye bedre alternativ for ganske mange på denne kloden.
https://www.dn.no/DNtv/video/2019/01/25/1315/-gar-stromprisene-hoyere-na-tror-jeg-at-jeg-dropper-elbil-og-gar-over-til-diesel
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Garmis
28.01.2019 kl 11:16 5205

Joda Tradinator, så lenge hydrogen blir subsidiert høres det ut som et eventyr. Men etter at wow effekten forsvinner er ingen villige til å betale 5 kroner/kilometer over tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nikko
28.01.2019 kl 11:21 5165

Garmis,
Jeg tenker du bør lese deg litt opp på både Nel og på hydrogen. Du virker temmelig kunnskapsløs, spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Garmis
28.01.2019 kl 11:25 5138

Kanskje du kan fortelle meg litt hemmeligheter da Nikko.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nikko
28.01.2019 kl 11:28 5114

Det er ingen annen hemmelighet enn det du selv bør kunne tilegne deg...

Ser at du sittet og stilt spørsmål om Nel i hvert fall siden kursen stod i kr 2,70. Merkelig hobby....
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Mange elbil-eiere som frenetisk frekventerer NEL-trådene med sine sutrepåstander, proporsjonalt i takt med at NEL-kursen stiger sakte, men sikkert. Paralellt til denne sutringen, så underbygges hydrogen av flere og flere høytstående embetsmenn og ledere, om at det vil fases inn i større og større grad. Hydrogen er grønt, verdens ledere tørr ikke annet enn å beordre satsing. Våkn opp i stedet dere som har sittet slik lenge nå.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Potensialet er stort, Nel kan fremdeles være billig på "disse nivåer". Har selv "vektet" meg ytterlig opp. Spennende blir det når Nikola/andre oppdateringer kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

På 1 måned er markedsverdien økt med over 1 miljard. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før regnskapet viser netto resultat på det samme. 1 miljard netto er mye penger. Men når de som vil inn er så mange flre enn som vil ut så blir prisingen hinsides. NEL er et godt produkt, men dette viser hvor lite aksjemarkedet prioriterer resultat så lenge likviditet eksisterer. Før eller seinere skal noe ta gevinst og da skal alle plutselig ut. Slik funker børs.

Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
28.01.2019 kl 12:17 4788

Ja, hva kan NEL bli verd?

Man kan jo starte med å spørre om hva NEL's mange patenter innenfor elektrolyse og nesten 100 år med erfaringer og utvikling innenfor hydrogenproduksjon er verd. Her kan man ikke bare se på fortidens inntjening innenfor elektrolyse, fordi det hydrogenmarkedet som nå er på vei, er uhyre mye større og mye mer lukrativt enn det har vært til nå.

Lykke til med den beregningen. Selv venter jeg med spenning på et godt gjennomarbeidet regnestykke av en dyktig tallmann som kan løse ligninger med riktig mange ukjente.

Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nikko
28.01.2019 kl 12:43 4659

Tenker litt på de som sitter short med tilsammen over 15 millioner aksjer...
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Garmis
28.01.2019 kl 13:21 4503

Fremtiden for hydrogen

Hydrogen er foreslått som erstatning for fossile brennstoff i for eksempel biler og andre transportmidler. Fordelen er selvsagt at det eneste utslippet blir vann, og man unngår den farlige eksplosive delen ved å bruke det i brennselsceller som ved en elektrokjemisk reaksjon produserer strøm.

Men er dette realistisk? Det er i hovedsak tre problemer som ofte blir nevnt.
1.Det vil kreve en helt ny infrastruktur for å distribuere hydrogen fra produsent og inn i bilene, og dette må være trygt og samtidig kostnadseffektivt. Husk at hydrogen er svært eksplosivt.
2.Hydrogen gir ikke like mye energi per liter som petroleumsprodukter. Bensin gir omtrent tre ganger så masse energi som en liter flytende hydrogen.
3.Produksjon av hydrogen er som oftest ikke miljøvennlig. Utvinning fra metan har CO2 som et biprodukt, og elektrolyse må bruke strøm som kanskje ikke er fra fornybare energikilder.

Hydrogen er fortsatt interessant for fremtiden. Hvis fusjonsteknologien utvikler seg kan denne bli et tilstrekkelig grønn energikilde til bruk for ren fremstilling av hydrogen. Men dette ligger sannsynligvis langt frem i tid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Infrastrukturen er allerede et ikke-tema. Det andre du sier er slikt som effektiviseres etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
28.01.2019 kl 13:35 4447

Garmis:

Foreslår at du leser deg opp på hydrogenproduksjon og på hydrogen infrastruktur......

ikke på flytende hydrogen, men på gassformig hydrogen under 350/700 bar trykk.

Og på elektrolyse-produksjon av hydrogen via grønn strøm fra sol, vind, vannkraft og bølger.

Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Garmis: Her er du litt sent ute med argumentasjonen, du er bare SÅ 2011 som det de sier...Kjøp deg noen lodd isteden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

6 eren, ikke langt unna ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Garmis
28.01.2019 kl 14:09 4296

Det kan godt hende jeg er noe tradisjonell Tradinator. Og jeg har liten respekt for slike som handler aksjer som om de var kjedebrev. Men jeg har da ikke noe imot at NEL skal lykkes, tvert imot så håper at de finner ut revolusjonerende teknologi som kan gi både resultater og utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
really
28.01.2019 kl 15:12 4178

Selv om Løkke har sagt dette betyr det ikke at Nikola dekker hele arbeidskapitalbehovet. I beste fall betyr det at Nikola betaler tidlig for innkjøpte råvarer og noe for produksjonen. Det NEL må gjøre er å gi Nikola mye data om innkjøpskostnader og kapitalbinding i produksjonen slik at Nikola har full kontroll på hva prisingen til NEL bør være. Det kan bety at i neste omgang kan Nikola skvise dem fordi de vet så mye om produksjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Nanoq
28.01.2019 kl 15:30 4111

really:

....kan Nikola skvise dem...

Etter 25 år med eget firma som selvstendig ingeniør i energi-sektoren, så vet jeg hvor mye tillit mellom partnere betyr. Nikola/Trevor Milton kommer IKKE til å prøve å "skvise" NEL, de er begge avhengig av hverandre, og her er det snakk om en "win-win"situasjon. Det som betyr mest er kvalitet på leveranser, at tidsplaner holdes, at betaling skjer etter avtale og god kommunikasjon, inkl. tillit.

NEL leverer "state of the art" fyllestasjoner, ingen bedre, ingen ved siden av. Milton vet dette, ellers hadde han ikke satset hele butikken på NEL som strategisk viktig leverandør.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Sørøya
28.01.2019 kl 17:32 3922

Rognveien
Tror dette kan gå fortere enn du antyder.
Det har vært et skikkelig trøkk i aksjen i det siste og ser man på tradegate ikveld så bare fortsetter det med for tradegate høy omsetning og kurser over NOK 6,00.
Man kan spørre seg hvorfor kommer denne oppgangen nå uten meldte nyheter av noe slag?
Er det markedet som endelig begynner å ta hydrogen på alvor eller ligger det nyheter på lus?
Løkkes ytterligere info om Alstom er langt på overtid, samtidig som Alstom ser ut til å dra inn flere store kontrakter på hydrogentog. Hvor ligger NEL i dette bildet?
Snart 40% signing siste måned uten nyheter med stadig økende omsetning får en til å lure på hva som skjer i kulissene?
På tide med en melding!
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
Framtia
28.01.2019 kl 18:10 3816

Mangel på aksjer til salgs, samt større aktører som vil inn...
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Sørøya.
Det ser ut for at det du skriver kan bli en realitet. Den oppgangen vi så p TG i går kveld er jo helt utrolig på tross av at markedet generelt virker sinnsforvirra. Blir spennende dag i dag. Fortsetter de med videre oppgang eller får vi avventing en stund nå. Hadde vært deilig å bryte 6 tallet. Lurer på om det kan være en aldrig så liten mld like rundt hjørnet, det hadde ikke vært å forakte.
Løkke til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare

Det er nok mange her som ser på den siste emien som negativ ift hva vi kan få ut av NEL på sikt, men jeg mener og tror at dette bare styrker NEL. Hvis det er store konsern som skal inn og handle hos lille NEL så kreves det en solid likviditet og et solid fundament å stå på, noe jeg mener NEL har pr i dag. Vi går nok med underskudd i q4 også, men tror ikke det treneger å bety så mye, markedet forventer dette. Tror dette blir "dig" på sikt.
Løkke til
Redigert 21.01.2021 kl 08:15 Du må logge inn for å svare