Elektrisk kjøretøy dyrere å kjøre enn vanlige biler.

Basse
24.01.2019 kl 23:07 3610

https://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-a-kjre-elbil-med-rekordhye-strmpriser/3423584508.html

Dette er bare DIGG!!

Fylte 75 liter diesel på den ene bilen for noen dager siden, da var pumpeprisen kr 12,75 inkludert kortbonusen på drivstoff

Det er nok til 2 ukers kjøring med den bilen.

Latterlig artikkel med totalt mangel på mattekunnskaper.
Strømprisen min i dag var 76øre pr Kwt.
Ved et forbruk på 1,8 Kw på mila så koster det meg hele 1,36kr pr mil.

Kan du kjøre ca 9 mil på en liter diesel...??

Ja dette har jo vi som har studert dette hevdet lenge, og enda dyrere skal det bli. Dette er vel strømpriser man betaler når man lader på ladestasjoner, men strømprisen hjemme øker selvsagt også.

Når Norge etterhvert får lagt nok kabler ned til kontinentet er det absolutt ingenting som tilsier at Norge kommer til å ha billigere strøm enn f.eks Tyskland.

Det blir flott det, spesielt med de lave temperaturene man kan oppleve i Norge spesielt på Østlandet/innlandet.

Og folk fortsetter å stemme på partier som er tilhengere av skyhøye skatter og avgifter, helt tydelig at propaganda er effektivt,
Redigert 24.01.2019 kl 23:17 Du må logge inn for å svare

Tigerberget, en elbil bruker 3-4 kWh når det er kaldt, og du mener at spotpris i dag IKKE var på 1.34 på det høyeste i dag?

Og du glemmer ladetap, nettleie, prispåslag og at det blir vesentlig dyrere med hurtiglading på ladestasjoner etc, tror ikke du helt vet hvor mye det koster deg.
Redigert 24.01.2019 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
myrern
25.01.2019 kl 00:31 3272

Selvsagt er det bedre med diesel og bensin og ihvertfall er det bedre for klimaet, finnes så mange uvitende fjols som tror at el.bil er miljøvennlig ha ha , helt utrulig men så er jo ingen av disse mekanikere men går rundt i sosseklær og følger trender og moter, Amen..
Tomta
25.01.2019 kl 00:35 3265

JEPP!

Jeg har gjentatt det til det kjedsommelige i mange år: - Fanatisme har lange tradisjoner i Kongerike Norge.

Hektar
25.01.2019 kl 01:42 3226

Tøft. Hvordan slipper du unna nettleien? Har du noen kule tricks å dele?
Falco1
25.01.2019 kl 02:12 3197

Så greit at strømprisene går kraftig ned mot sommeren, blir det billigere for diesel da eller fortsatt 15 kr? + gratis lading på arbeidsplassen. Er dette med i regnestykkene.
Må også legge til at man fint greier litt økte strømpriser en liten stund, da jeg ikke betaler et rødt øre i bom, service utgifter som er til å le av, billig forsikring osv osv.
Redigert 25.01.2019 kl 02:22 Du må logge inn for å svare

Den er på 50 øre, og strømprisen denne uken har vært i snitt under 70 øre.
Ishavskraft har ikke peaker på over en krone i noen timer.
Fortsatt en del billigere enn diesel.
Ikke tro på alt man leser om forbruk.
1,8 Kw pr mil går fint på vinteren.

Dessuten lader jeg gratis på jobb hver dag og nesten aldri hjemme. Kun litt i helgene.
Redigert 25.01.2019 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
Basse
25.01.2019 kl 07:58 3077

I tillegg til å kjøre billig med dieselbilene så fyrer jeg med ved til oppvarming denne mnd. Strømforbruket her i huset er lavere nå enn på sommeren :)

Det meste av veden er gratis, hugger og klyver den selv som mosjon om sommeren. I tillegg kjøpes det inn 1 pall fra lokal bonde til en billig penge. Den innkjøpte veden er større bjørkekubber som ser bedre ut i ovn for spesielle anledninger.

Det er så bra å ikke være strømavhengig. Kvitt dere med el-fellene!

Redigert 25.01.2019 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
25.01.2019 kl 10:05 3126

basse

Du kjører en iherdig kamp. Jeg liker heller ikke elbiler, men de er nok kommet for å bli. Og når naive politikere som ikke har greie på biler styrer, så går det slik. Man kan argumentere mye for og imot uavhengig av hva subjektivt syn man har på dette, men mer elbiler blir det til det sier stopp, eller fossilt taper helt. For min del blir det Diesel så lenge det går. Hva fremtiden bringer vet man ikke, men sikkert er det at elbil er ikke bare grønne enger og timotei. Se doku fra urix, grønn teknologi fra en giftpøl..dette hører du lite om. Ikke en har laget en doku ang elbilers skitne fotavtrykk og avslørt sannheten..hvorfor..for det er ikke pr tiden politisk korrekt ;-)

O store heth
25.01.2019 kl 10:39 3084

Elbil er en boble, garantert! saueflokken hiver seg på for fullt om dagen hahaha ! Alle blir lurt igjen
Falco1
25.01.2019 kl 10:42 3077

Ja har blitt lurt i 4 år så godt som ingen utgifter og nesten ikke verditap på bilen disse 4 årene.
Magasaki
25.01.2019 kl 11:13 3053

Imponert over Basse som lager sin egen ved. Det er jo det dorske norske nordmenn må gjøre. Ut og hogg ned krattet. Klyver man veden litt finere enn vanlig og tørker den lenge forurenser den minimalt. Har man pipeløp til kjøkken kan all mat om høst/vinter/tidlig vår lages på vedkomfyr. Oppvarming av varmtvann til rengjøring også.
Basse
25.01.2019 kl 11:40 3023

selvfølgelig er EV kommet for å bli (faktisk har de vært her siden midten av 1800-tallet)

EV er en viktig del av politikernes store plan for hvordan man skal hente inn større og større skatte- og avgiftsinntekter i fremtiden, via stikkontakter og veiprising.

EU bygger en plattform hvor alle EUs innbyggere skal være slaver av strømavhengighet, og innbyggernes liv skal kontrolleres via avgiftsskruen som politikerne vil vri opp og ned ettersom de vil ha folk til å gå i deres retning. Da er det ikke plass til kritisk journalistikk i Arbeiderpartiets mediakanaler i Norge.

De første slavene er norske, takk til Stortinget som solgte oss ut.

Vi har fortsatt friheten i behold vi som ikke er strømavhengige, men EU planlegger å stenge siste frihet gjennom veiprising med GPS måling. Det vil som vanlig være nordmenn som mister sin frihet først. Det vil bli en kamp for frihet, med gule vester og GPS-jammere, anti-overvåkingspartier osv vil vokse frem. Men hvem vinner? Sannsnligheten for at EUs byråkrater som sitter fjernt fra demokratiske stemmelokaler med alt rettsvesen og politi under sin kontroll vinner enhver kamp er stor. Norske politikere er allerede satt ut av spill, det vi ser er et spill for galleriet i alle TV debatter. Makten og råderetten over Norge er avgitt til EU, etter 2 folkeavstemminger hvor nordmenn sa NEI hver gang. Viser hvor lite man som menneske og statsborger er verdt i den store sammenhengen.

Disse fanatiske elbil-tilhengerne, som kun sitter fast i frykten for å måtte betale moms, bompenger, ikke få parkere gratis, ikke få kjøre i kollektivfeltet osv og dermed skriker og bærer seg for at man må drepe biler med forbrenningsmotor så fort som mulig og ikke røre elbilen som de sparer bompenger på å bruke. De ser ikke at de kryper seg ned og frivillig legger bena inn i bjørnefella. Når den fella smekker igjen er det ingen vei ut utenom amputasjon.

Jeg håper det blir plass til oss som vil flykte fra dette Orwill-samfunnet disse globalistene bygger, et sted hvor man kan leve fritt. Forslag?
Redigert 25.01.2019 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
mishka
25.01.2019 kl 11:46 3012

Dette er da slett ikke en kamp mellom det ene eller det andre. Muligens i Norge fordi politikere skal blande seg inn med store incentiver som gir en type bil store økonomiske fordeler frem for en annen. Og det er ikke en gang nok for dem å gi elbilen fordeler. De må lage ulemper for andre biler selv om elbiler slett ikke er egnet til alt. I alle andre land kjøper folk bare det som passer deres bruk helt uten å tenke over om de "liker" det ene eller andre. I julenummeret av AMS var det en såkalt "ratgeber", rådgivningsartikkel for leserne om hva slags bil de skulle velge. Og som det stod:
" Elbil i normale prisklasser dvs. under 35K. euro er foreløpig så prematurt at det ikke egner seg for andre enn de som skal ha det som en ren bybil og man har lademulighet hjemme. For alle andre blir det for mye styr."
Og en slik elbil blir ikke noe mer egnet til annet bruk bare fordi den er rimelig. Folk er bare villig til å sluke litt mer kameler.

Man klarer kanskje å banke inn små spiker med en sag. Hvis saga var tilstrekkelig billig og hammeren tilstrekkelig dyr så ville kanskje mange gjerrige mennesker bruke saga som hammer.
robso
25.01.2019 kl 11:50 3005

Slaver av strømavhegighet? Mennesker er og blir slaver av energi, så lenge vi ikke går kledd i saueskinn og går til fots. Skal vi ikke satse på grønn energi? Debatten blir lavmål når elbileiere blir personifiserte. Vi går jo selvsagt ikke den veien at det blir gratis å bruke strøm, men jeg tviler på at strøm blir dyrere å produsere enn bensin. De som mener elbilene er ineffektive bør lese seg opp på energitap i en elmotor kontra forbrenningsmotor. Brukbare elbiler har jo bare eksistert i ca 5 år. Tror dere ikke det er veldig mye som kommer til å skje i framtiden. Sikkert mye som kan bli mer effektivt der. Og den utviklingen er jeg med på å støtte ved å kjøre eletrisk. Billigere eller mer miljøvennlig pr dagens dato er irrelevant.
mishka
25.01.2019 kl 11:54 2994

Stemningen begynner å bli ganske amper i Tyskland også. Massevis med folk som angriper planene om å innføre Euro 6 i umweltzonene. I Stuttgart har det allerede vært demoer med gule vester og det skal nå bare en liten gnist til så smeller det skikkelig. Husk Pegida greide å samle titusenvis i Dresden for et par år siden. Samferdsel interesserer omtrent alle unntatt noen hipstere i de største byene. Løgnerpressen påstod at det var ansatte ved Porschefabrikken i Zuffenhausen som dro på gule vester, men det er det få som tror på. De ansatte på bilfabrikkene er for Euro 6 for da selges det flere nye biler. Det er folk med 10 år gammel Passat som er pissed.
mishka
25.01.2019 kl 12:01 2975

Satse på grønn energi? Norge har da grønn energi. All strøm kommer stort sett fra vannkraft og grønnere kan det ikke bli. Vi trenger ingen vindmøller. Eneste grunnen til at det settes opp er at Erna, som er Merkels lille puddel, vil bli en del av tysklands "energiwende". Det betyr at alt blir ett marked og vi får samme priser og ustabilitet som vi har i Tyskland. Merkels energiwende er en ren katastrofe. Det vet alle vi som bor i Tyskland. Hvis en tysker bruker 2500 KWh i måneden som en typisk norsk bolig så er strømregninga på nærmere 7 laken i måneden.

Og så lurer naive nordmenn på hvorfor folk ikke kjøper elbiler og hvorfor sentralfyren går på gass.
Redigert 25.01.2019 kl 12:08 Du må logge inn for å svare

Tyskland har vel kuttet ut de fleste atomkraftverk? En meget dårlig ide, og fører vel til mer bruk av kull og gass.

Atomkraft er helt nødvendig da man absolutt ikke kan basere seg på vind og solceller, det blåser som kjent ikke hele tiden like mye, og solceller gir bare kraft på dagtid.

Og vannkraft er det vel stort sett bare i Norge man finner i Europa.

Så hva skal man gjøre for å varme opp husene om vinteren når det blåser lite og sola ikke varmer?

Tja, må nok pakke seg inn i ulltepper for kull, gass og atomkraft er jo ikke noe alternativ ifølge miljøidiotene.

Redigert 25.01.2019 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
mishka
25.01.2019 kl 16:19 2845

Ja , det er vel bare ca. 10 stk. igjen og de leverer bare ca. 10% av Tysklands elektrisitet. Om jeg ikke husker helt feil så ble det vedtatt i 2010 at disse 10 siste skulle forlenges i 14 år til. Ca 50% er vindkraft, sol og annet som ikke forurenser og de resterende 40% er olje, gass og kull. Det er så bra renseteknologi i dag at partikkelutslipp nærmest er fraværende. Rett i nærheten av oss, kloss inntil byautobahn, har Vattenfall et kraftverk som går på lettolje. Vi merker null og niks, og det er faktisk sjelden man overhodet kan se noe røyk fra de 3 skortsteinene.

https://www.berlin.de/ba-charlottenburg-wilmersdorf/ueber-den-bezirk/gebaeude-und-anlagen/sonstige/artikel.291400.php

De mest forurensende kullkraftverkene var i DDR. Lübbenauwerkene sørøst for Berlin var jo beryktet. Det ble nedlagt på 90 tallet og bygningene sprengt for noen år siden. Kan huske hvordan det reiv i nesa når man kjørte forbi på A13 i gamle dager.

https://www.youtube.com/watch?v=tftVUW_ws4E

Slike forurensere skal man veldig langt øst i Russland og Ukraina for å finne i dag.
Redigert 25.01.2019 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
alph
26.01.2019 kl 21:57 2677

^Se doku fra urix, grønn teknologi fra en giftpøl..dette hører du lite om. Ikke en har laget en doku ang elbilers skitne fotavtrykk og avslørt sannheten^

Finfin selvmotsigelse i en relativt kort setning. Ypperlig, keep it up.
2HB
26.01.2019 kl 22:19 2651

Syke politikere som bestemmer at man kan kjøpe ny bil uten å betale moms. Fullstendig syke.

Flott at vi fortsatt har dieselbiler og forkjempere for fossilt drivstoff så vil det være elbilfordeler lenge.

Ser det er mange her som sover i timen, Basse inkludert.

1. Jeg er imponert/deprimert på dine vegne over at du finner energi til å lage alle disse trådene.
2. Raffinering av diesel og bensin bruker mer strøm enn en elektrisk bil forbruker ved å kjøre.
3. I løpet av 5 år har vi faststoff-batterier som potensielt dobler rekkevidden av allerede gode elbiler. Vi får også batterier som bruker mindre eller ingen sjeldne/skadelige stoffer.

Til info kjører jeg også diesel per dags dato, men det må jo være lov å ha litt større perspektiv enn ens egen nesetipp og lommebok.
mishka
27.01.2019 kl 11:10 2396

Til punkt 3 har jeg følgende kommentar. Jeg bare klipper og limer fra annen tråd tidligere i år. Det var 6 sider om akkurat dette i tyske Auto Motor und Sport tidligere i år. Det bladet er et av europas mest seriøse og slett ikke noen motstander av elbil.
Der er det en 6 siders artikkel om hele problematikken og et bra intervju med en av kapasitetene på området Prof. Dr. Winter fra universitetet i Münster.

Som AMS skriver: "Mens styrene i bedriftene presser på for å øke antallet biler river innkjøpsjefene seg i håret pga begrenset tilgang på råvarer. Spesielt kobolt er kritisk. Største leverandør Kongo produserte bare 84000 tonn i 2016 og bare det å ha samhandel med det landet er utfordrende. De står for 60% av verdenstilgangen på dette råstoffet. Og for den som venter på faststoffbatteri sier Dr. Winter: Om dette kommer i storskala produksjon er umulig å svare på i dag, men i 2025 har vi forsket såpass mye at vi i alle fall kan si om det er mulig. Og inntil det kan man glemme noe særlig økt rekkevidde pr. kg batteri. De bilene som i dag går 380 km.. Wltp vil klare ca. 500 km. om 4-5 år pga at man klarer å forbedre dagens teknologi litt ved å gå over til høyspent litium-ione-system og litium-metall batterier."

Og som energibærer er det en sjokkerende sammenstilling mellom vekt og energimengde MJ/Kg: Li-Polymer akku: 0,36 Bensin og diesel 43. Faststoff akku 4.

M.a.o. Fastsoffbatterier kommer ikke i noe storskala produksjon til 2025. I 2025 vet forskerne OM det er mulig å bruke det i storskala i biler.
Redigert 27.01.2019 kl 11:15 Du må logge inn for å svare

Hvor mye kobolt skal f.eks. Tesla bruke i neste gen celler? (Tips, 0%)

Virker ikke som AMS er helt up-to-date, men hvem er vel det så fort som ting skjer nå. Det kan fort være det tar mer enn 5 år før faststoff blir en realitet, men når folk viser sort/hvitt holdninger som f.eks. trådstarter her gjør gang på gang er det et sikkert tegn på at man er lite informert/oppdatert.
mishka
27.01.2019 kl 11:35 2356

Aner ikke. Jeg holder meg oppdatert med å lese det meste av bilblader og mitt inntrykk er at de aller fleste store internasjonale bladene er svært godt oppdatert. En annen fordel de store bladene har er at de får ekslusive intervjuer med alt mulig av topper på de forskjellige områdene. Å bare høre på hva Elon Musk sier blir som oftest helt feil. Og for ikke å snakke om "menigheta" hans.

Det er ganske facinerende å se hvordan Tesla har klart å skape en "menighet" på samme måte som Apple klarte det for 25 år siden. Har selv sett dette på nært hold i mitt yrke i grafisk fag. Det var utelukket å bruke noe annet enn Apple produkter i den digitale barndommen i de fagene.
Kjenner igjen massesuggesjonen når Teslafansen ser blanke ut i øya, omtrent som om de kommer nyfrelste fra et møte Scientologikirken. Når de er så frelste at de er på fornavn og snakker om hva Elon har sagt så kjenner man tegninga.

Og det man også ser i de fleste bladene er at elbil pr. i dag slett ikke er løsningen på all bilbruk. Det er bare i Norge man får inntrykk av det.
Redigert 27.01.2019 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
alph
27.01.2019 kl 12:31 2307

Ja, man viser til en dokumentar om tema på NRK1, for deretter påstå at dette ikke blir snakket om.

Når det blir vist dokumentarer om noe, så blir det faktisk omtalt.....
Basse
27.01.2019 kl 13:12 2261

1. Jeg blir mer og mer motivert for kamoen mot el-avhengighet som byråkratene innbitt kjemper for å presse oss ned i. El-avhengighet er en fotlenke, elbiler er et av verktøyene. Det er vanskeligere å se en viktigere sak å kjempe for enn friheten til IKKE å bære el-fotlenke. Kanskje er masseimmigrasjon viktigere, men ikke min fokus. En ødelagt elbil/ en som har kjøpt elbil og opplever problemer er en ubeskrivelig glede. Jeg er dønn ærlig, jeg hater elbil fordi de drives av el.motor og el.motor gir omfattende tap av kjøreglede, uakseptabel redusert tilbud for bilentusiasme, fungerer ikke til motorsport og måten de er avhengig av lading gjør brukeren til en slave av elbilens begrensninger. Bil skal være en forlengelse av individets frihet og mulighet til livsutfoldelse, elbil er det motsatte. Elbil er et perfekt verktøy for globalistene og bilhatere som vil detaljstyre mennesker på individnivå. Det er som sagt ingenting som synes viktigere å kjempe i mot med alt man har.

2. For meg et uvesentlig tema i diskusjon om biler, men siden det er elbilfanatikernes eneste halmstrå for å underbygge sitt generelle bilhat og presset for å tvinge folk inn i elbil så registrerer jeg at det er stort sprik i hva ekspertene hevder om fordeler og ulemper mht klima og miljø. Jeg lener meg til de forskerne som stiller seg nøytrale i klima og miljøpolitikk, de sier totalregnskapet viser at batteriproduksjonen ødelegger regnskapet for elbil, en moderne dieselbil er mer klimavennlig i minst de første 200000km. Da er det ikke tatt hensyn til om drivstoffet er laget av petroleum eller ferskt biologisk materiale(fornybart). Vil tro det med eco 1 diesel på tanken blir de 200000km betydelig oppjustert. Økende behov for el-forsyning gr fler elbiler medfører dessuten det en ond sirkel hvor produksjonen av strøm fyrer opp bl.a fler kraftverk på gass og kull. Tror den debatten om elbilens relevans i det store klimabiltet må tas med stor sunn skepsis. Det er få politikere som reflekterer med sunn skepsis dessverre, for ellers hadde de ikke godkjent å svi av milliarder av skattebetalernes penger på å subsidiere dette.

3. Nei. Det vil helt sikkert ikke være masseproduksjon av faststoffbatterier om 5 år. Det løpet er kjørt, spekulasjonen har derfor avtatt. Nå er konsensus flyttet til medio 2030 eller faktisk...det blir aldri noen faststoffbatterier i overskuelig fremtid. Litium Ion er bånn i bøtta som batteri, som alle er enige om, og der er ved enden av blindveien. For Litium Ion er en blindvei og man har kastet bort tid på dette dårlige utgangspunktet for lagring av strøm. Færre sjeldne metaller er en absolutt nødvendighet, for eller klarer man aldri lage i nærheten av nok batterier til å gjøre elbil til den 10% nisjen for kjøretøy de ønsker i verden medio 2030. Norge vil blakke seg helt på subsidiering av en blindveisteknologi, men det er jo sånn vi er dømt til å ha det med et Storting som lever på vippepartier og hele tiden må styre på nåde av mikropartier idiotiske symbolpolitiske hjertesaker.

Jeg etterlyser det større perspektiv hos de som utnytter gratis bompenger som argument for anskaffelse av elbil og vil at alle andre skal være like sneversynt i sitt syn og krever at alle andre skal gjennomføre behovstilpasning av livet for å kun å ha samme målk for øye.

Er livet bedre som subsidert? eller har man missforstått hva saken egentlig handler om?

For meg handler det om kampen for individets rettigheter til valgfrihet , respekt for det enkelte mennesket i et samfunn hvor staten ta mer og mer detaljkontroll over våre liv og skyver verdien av individet til side.

Det må være lov å for elbilfanatikere å ha litt større perspektiv enn egen lommebok.
Redigert 27.01.2019 kl 13:18 Du må logge inn for å svare

God bedring. Bare det at diesel krever nesten 2 khw på å raffinere 1 liter sparker beina under hele logikken.

Litium Ion en blindvei og bånn i bøtta, det blir jo bare for dumt...kan godt diskutere på nett, men da må det jo være et lite snev av realisme i bildet.
mishka
27.01.2019 kl 15:57 2193

Dette er en påstand jeg tror det er stor strid om. Dette fordi det i et raffineri utvinnes mye mer enn bare bensin og diesel for den samme strømmen.

"The same paper also said that in 2001, refineries used 47 teraWatt-hours of electricity to refine 5.3 billion barrels of oil into various products. There's 42 gallons of refined products from each barrel of crude oil. After some calculations, we end up with 0.2 kiloWatt-hours per gallon of gasoline."

Altså 0,2 KW.h for å lage 3,78 liter. Det høres fornuftig ut sånn prismessig. Strøm koster de fleste steder i verden langt mer enn i Norge så om f.eks. et tysk raffineri skulle bruke 2 KWh for å lage en liter diesel ville de vært konk omtrent før de begynte. Da ville strømregninga alene være på Nok. 5,50 bare for raffineringen av 1 liter.. Det faller på sin egen urimelighet.

Utsagnet er hentet fra denne siden:

https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

Det er tydeligvis stor strid om disse tallene og uhyre komplisert å bergene fordi alle som vet hvordan et moderne raffineri funker så må man fordele forbruket på alle produktene i kjeden.

Og ser man propagandavideoen så skjønner man hvor Ecotricity har fått nicket sitt fra. :-)
Redigert 27.01.2019 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Domus
27.01.2019 kl 16:04 2181

Basse, du har valgfrihet til å velge elbil eller ikke!
mishka
27.01.2019 kl 16:20 2165

Og går man lenger ned på siden jeg linker til over kan man se hvordan påstanden bestrides av flere i diskusjonen der. Her er et eksempel:

Negligable energy cost to refine crude oil into gasoline
This argument comes from (www.mynissanleaf.com) http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=13&t=5046

In 2005, US refineries processed 6,250,625,000 barrels of crude oil, and 48% of the output was gasoline, per (www.npra.org) http://www.npra.org/ourIndustry/refineryFacts/?fa=refineryStatistics They used 48,891,000,000 kWh of electricity to do so http://www.nationmaster.com/graph/ene_ele_con_by_pet_ref-energy-electricity-consumption-petroleum-refineries resulting in 89.4 Wh electricity consumed for every gallon of refined gasoline produced.

Jeg må innrømme at dette er utenfor mitt kompetanseområde, men det er åpenbart at de lærde strides, Sunn logikk tilsier imidlertid at det å bruke 2 Kwh av f.eks. britisk strøm for å raffinere råolje til 1 liter diesel er helt KOKO. Strøm er ikke gratis for oljeselskaper. Om de så hadde eget kullkraftverk ville det lønne seg å selge strøm i stedet for diesel. Prisen de får for 1 liter diesel før avgifter og Mva er mye mindre enn det 2 kWh koster.

Og vær endelig obs. på forskjellen på W/h og kW/h.
Redigert 27.01.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
27.01.2019 kl 17:07 2127

Du må lese en gang til hva jeg skrev. Det er politisk ukorrekt. Og ingen tar dette opp. Programmet kan du jo prøve finne igjen? Fredsprisvinneren sa elbilpolitikken vår er årsak til mye av deres problemer. Det ble heller ikke tatt med i videre sammenheng. Elbil henger sammen med klimapsykosen mdg og mange er opphengt i. Og politisk ukorrekt og snakke om. Akkurat som at oslo og sverige er like trygt som for 50 år siden. Jadda.

Heth fikk rett

Hvis man skal ha med forbruk for å lage diesel så må man vel ta med forbruk også for kull? Det må jo også utvinnes og ikke minst fraktes til kraftverkene.
Det kunne vært moro om noen laget en helt komplett sammenligning av forbruk helt fra man leter etter olja/ kullet og til den faktisk kjørte mila.
Og fremdeles utelates nesten alltid ladetap, selv om dette var med i beskjeden grad i denne beregningen
Redigert 27.01.2019 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
mishka
27.01.2019 kl 20:25 2028

Ja, ladetap er en del. Disse heftigste hurtigladerne har nå vannkjøling. Gjett hvorfor. Hva tror du den varmen er? Jo sef. masse energi som forsvinner i varme. På tysk strømmix som er 50% fornybart og resten kull, gass og olje slipper strømmen som lader en tesla ut ca. 125 g/co2 pr.km. kjørt distanse. Det er mer enn en MB 220d. Selv snittpassasjeren på U-bahn har et "fotavtrykk" på 75 g/co2 pr.km. Og jo fler avganger og tomme seter desto høyere utslipp. Da står man igjen med lokal forurensing som nå bilindustrien begynner å få under kontroll. Og grunnen til at Merkel &co ikke er så store dieselmotstandere er at skal man få ned utslippet av co2 kommer man ikke utenom diesel. Det gikk nedover i mange år helt til for 2 år siden. Da økte salget av suv,er og bensinmotorer. Den komboen er "gift" for co2 utslipp. Fremtiden er nok en kombinasjon av elektriske bybiler, for den som dette passer for, og dieselhybrider for lengre strekninger.
Redigert 27.01.2019 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
QKEN
28.01.2019 kl 21:39 1840

Overskriften på denne tråden er jo helt feil.

Men det gjør vel ikke noe, sannheten er nære nok, ihvertfall for Basse, slik at han kan trøste seg med litt skadefryd der han står med frosne fingre i dieseldampen og fyller på purka si:)

Ingen elbiler er dyrere i bruk enn fossilbiler.

Min elbil bruker kanskje opp mot 1,8kW nå på vinteren, som tilsvarer ca 3,50 pr mil.

En stor model X bruker kanskje opp mot 3,5kw, som koster ca 7,- pr mil. Og den strømprisen er vel bare så høy en uke i året?
Basse
28.01.2019 kl 22:34 1811

fylte senest i dag på bil 2. Kr 12,39 per liter vidunderlig diesel skulle bensinselskapet ha i dag (etter kortrabatten på 4% trekkes fra), da har den drivstoff for 2 ukers kjøring

går på drøy 6,50 kroner per mil den nå, jeg driver ikke eco-driving når det er så fine forhold for å finne delvis ubrøytede veier å ligge halvbreit på :))

er så glad jeg ikke må slite med en av de batterisledene i det ekte vinterværet vi har nå. Nå er det perfekt føre for å gasse!!

Redigert 28.01.2019 kl 22:36 Du må logge inn for å svare

He he ja det er helt sikkert. Vi leker fortsatt med biler som Sportsvognklubben sier.
Men det har jo blitt så livsfarlig da selvsagt, som alt annet. I dag sto det i SA om en som hadde i sakte fart hadde sklidd litt med bilen. Mista lappen, uegnet som sjåfør mente politiet.
Selv har jeg i mange år tenkt at det ikke kan være så farlig å leke litt på folketomme industriområder om kvelden, men nå patruljeres det der. Å ha det litt morsomt uten å plage noen får man ikke, lappen går med en gang. Dessuten er det jo farlig å ta kriminelle, mye tryggere å ta vanlige folk som ikke er farlige på noe vis, men som liker å ta seg et lite glattkjøringskurs på privaten av og til