Elektrisk kjøretøy dyrere å kjøre enn vanlige biler.

Basse
24.01.2019 kl 23:07 3626

https://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-a-kjre-elbil-med-rekordhye-strmpriser/3423584508.html

Dette er bare DIGG!!

Fylte 75 liter diesel på den ene bilen for noen dager siden, da var pumpeprisen kr 12,75 inkludert kortbonusen på drivstoff

Det er nok til 2 ukers kjøring med den bilen.


really
29.01.2019 kl 00:11 1401

Årsaken til at det er komplisert å si hvor mye strøm som går med til å rafinere crude er at strøm bare er en energikilde av flere som brukes i prosessen og de kan i stor grad subsidiere hverandre, både direkte og indirekte. (Rafinerier kan lage strøm av oljeprodukter). Men det går en betydelig mengde energi med i prosessen, mye mer enn de 0,09 0g 0,02 kWh som er nevnt over.

Selve fordelingen av energikost på produkter er ikke forskjellig fra annen cost accounting, Finn kostnadsdriverne og fordel.

Det som er like sikkert er at de kjøper ikke 2 kWh pr liter for å lage den. Da ville prisen på en liter diesel ligget på et annet nivå. Men vi må huske at crude skal pumpes, flyttes på land, med tankskip, inn i raffineriet, med tankbil ut til stasjonene og det er en del fordamping. Alt koster energi.

Men nå er ikkedistribusjon av el uten tap heller.

Men tilbake til TS, han har rett i at elbiler ikke egner seg til alt. Letter kjøretøyer som ikke kjører alt for langt passer godt til elmotorer og batteri. Batteri fordi det udiskutabelt er den mest effektive energibæreren vi har i dag. Skal du kjøre langt, dra tungt eller ikke har tid til å lade eller ikke kanlade hjemme, finn noe annet. Hydrogen kan være et bra alternativ, men ikke enda. Så foreløpig er det bensin og diesel som gjelder. Men de politiske strømningene går mot el og hydrogen. Forbrenningsmotorer blir sannsynligvis forbudt solgt om få år. Så liker du dieselpurka så ta godt vare på den, den må kanskje vare lenge
29.01.2019 kl 08:37 1292

Elbil er nok utvilsomt billigst, men for meg er livet for kort til å kjøre elbil. Bil skal ha motor, være bil. Enda så kan man få lov til det. Men hva når alle Nissan Leifer fra 2010 skal begynne kasse batteriene? hva når man legger sammen all energien som går ut i intet for å lade ett batteri tilnærmet full. Alle hadde skreket høyt om du måtte fylle 110 liter på bilen for å få på 70 liter? men nå El går fløyten er det ok? mange slår av lys, sparer strøm der de kan, men lar kranen stå åpen i garasjen...det artige er, det er ytterst få som velger Elbil av annen grunn enn egen økonomi. Ikke for miljøet. Så kan man stille seg spørsmålet? hva brukes de sparte midlene til? enda mer miljøbesparende tiltak? eller går spinningen opp i at man får råd fly mer, forbruke mer av andre ting? at man hadde vært mer tjent med at man fanget avgiftene i Fossilt brennstoff for alle. Og at bompenger og veiavgift var for alle? Om man kjører Elbil og tar en ekstra weekend med fly, eller sydentur for det man sparer, da er i allefall hele miljøgrunnlaget latterlig.

heth

Nei, for flyavgangen blir ikke avlyst om du tar det flyet eller ikke så utslippene er det uansett.
Tm3P
01.02.2019 kl 08:45 1005

Slik jeg ser det er det ikke så viktig hva som er mest miljøvennlig per idag. Dagens park av elbiler spiller uansett er irrelevant del av det totale regnskapet.
Det som er viktig er hvordan framtiden ser ut. Hvis vi skal unngå å gamble med "helsen" til planeten så er vi nødt til å bytte ut mesteparten av fossil energi med fornybar, et skifte av bilparken er en uunngåelig del av dette. Men dette er ikke gjort på en to tre, man trenger en utvikling i teknologien. Og for å få til dette trenger man idag subsidier. Ja elbiler er sikkert ikke så miljøvennlig hvis strømmen blir produsert av kullkraftverk, men ser man litt lenger fram i tid så vil jeg si vi garantert er nærmere å bytte ut verdens kullkraftverk enn det vi er i å bytte ut dagens park av fossile biler.
Tm3P
01.02.2019 kl 10:39 948

Når jeg kjørte forbi Circle K idag så jeg forresten at diesel var gått opp til 15,80.. Gru dere til neste år når IMO reguleringene trer ikraft.
Framtia
01.02.2019 kl 10:55 932

Hvor kjøper du strømmen din!?? Strømprisen min er ca 77 øre/kwt( des.18) I tillegg kommer nettleie+++ på ca 50 øre/kwt. I sum va 1,3-1,4kr pr jeg. Leste i en artikkel at autonome biler ville ha et forbruk på ca 2,5w/s for å klare alt utenom fremdrift...Dette gjorde elbiler uegnet med dagens teknologi i alle fall...
Redigert 01.02.2019 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
01.02.2019 kl 10:56 931

La de bare spy ut elbiler i mengder. Vent å se hva resultatet blir -;)…

O store heth
really
01.02.2019 kl 13:11 883

Dette er åpenbart for alle, om en tenker at alle kjøretøyer skal bli elektriske.

Men det ser ut som det blir fuel cell og hydrogen som fyller tomrommet der batterier ikke strekker til.Så diesel suggene forsvinner sammen med bensinbilene.
Noen dinosaurer kommer nok til å kjøre rundt på veiene i mange år fortsatt, men det blir litt som da glassfiberskiene kom, de gamle treskiene hadde ikke noe å stille opp med. Når en elbil til 500 00 lett kjører fra de heftigste sportsbilene til 5 mill så er det åpenbart for alle at ICE motorens dager er talte. Det blir sikkert veterantreff og mimring om gode gamle dager da biler var biler og eksos var luft for menn, men det er for de spesielt interesserte.