PAS om NAS

trasi
NAS 25.01.2019 kl 07:55 6070

Mange baissere/shortere som er hyperaktive for tiden, så jeg legger ut denne fra PAS:

"IAG confirmed today that it does not intend to make an offer for NAS and in due course will sell its 3.93% stake (link). While this removes one option, we still see several others and highlight that those might be more value accretive for shareholders. Nevertheless, the announcement from IAG came as a surprise, particular given latest statements from IAG’s CEO and its main owner (i.e. Qatar). However this could in our view indicate that; i) bidding war is ongoing and IAG was not allowed exclusive negotiation rights; or ii) NAS is close to securing the Asset JV. With regards to the former, NAS has previous said that there are several interest parties besides IAG and conversely IAG has been clear that they will not participate in a bidding war – could explain IAG’s rapid change of interest. With regards to the Asset JV, discussions are said to be at advanced levels. In case of an Asset JV, leverage will be reduced, liquidity and book equity both lifted - could explain the price gap as NAS sees other and more accretive solutions. Even though there could be (several) other reasons why IAG’s changed their view – for us, the base case was and still is asset JV with the aim to continue operation as a stand-alone airline. *Thus, our view on NAS is not altered and we reiterate our Buy recommendation with a target price of NOK 330."
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
disippelen
25.01.2019 kl 08:14 5978

Nydelig, takk for at du la ut denne!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 08:18 5911

En må spørre seg, hvorfor hauser PAS opp NAS akkurat nå? Tilfeldig?
PAS har ofte hauset opp oljemygger (QEC, APCL m.m) og deretter satt en emisjon, kan det samme skje i NAS, eller er det noen av PAS sine store kunder som "sliter i NAS? Jeg bare spør?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
trasi
25.01.2019 kl 08:28 5830

Spørre skal man alltid. Men helst bare seg selv.
Jeg spør f.eks meg selv eksempel hvorfor Sissener sier det blir en tung dag i dag også. Og svaret mitt er at han ikke har akjser, men er short i aksjen. Som han jo selv bekrefter på E24.

Og sånn går dagene....
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 08:35 5773

Jeg tror det er vanskelig å finne noe verre enn Pareto , og det sier ikke lite i et meglermiljø som vet de har lite å frykte uansett hvordan de driver på...
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
TomW
25.01.2019 kl 08:35 5759

Greit å reflektere over alle uttaleleser fra de ulike holdene. Men Pareto har fulgt og "Hauset" Nas i flere år så sånn sett så er ikke dette noe sjokk uttalelse fra de. Så enten er de faktisk positive, ellers har det jammen meg vært et langvarig spill.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 08:43 5693

Andre intresenter,vil ikke være med i budkamp og litt om bedret ek,mm,
SL på 160 var nok sell off som utløste skredet.
Artig med bull analyse.
Hvem tør og selge?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
trasi
25.01.2019 kl 08:46 5658

Jeg er av den formening om at det foregår en paralell forhandling med en annen part. Hvorfor skulle elles IAG uttale at de ikke vil være part i en budkamp?
Spennende er det nå uansett :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Stranger
25.01.2019 kl 08:55 5587

Ja, man skal altid gøre det modsat af hvad PAS siger. De vil sikkert sælge for IAG.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
trasi
25.01.2019 kl 08:57 5569

Ingen har pr nå kommet med anbefaling (etter IAG nyheten) om å selge. Det er heller ingen med target under gårsdagens kurs:
- PAS 330
- SB1M 300
- SEB 170
- NRD 150

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
trasi
25.01.2019 kl 09:29 5458

DNB:
Gårsdagens melding fra IAG har økt risikoen i Norwegian ytterligere og etter vårt syn var reaksjonen i aksjen berettiget. Utfordringen for selskapet blir slik vi ser det nå på kort sikt å unngå å komme i brudd med lånebetingelsene ved utgangen av Q1. Våre estimater for summen av delene tilsier langsiktige verdier på henholdsvis NOK 286 pr aksje (inkludert fremtidige leveranser) og NOK 171 pr aksje (ekskludert nye fly). I mellomtiden tilsier estimatene imidlertid også negativ bokført egenkapital allerede ved utgangen av Q1. Risikoen for at selskapet vil måtte hente inn ny egenkapital er dermed betydelig. Vi har en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 270 pr aksje, men gjentar også at risikoen på kort sikt fortsatt er høy.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
pengex
25.01.2019 kl 10:04 5306

Kan fort smelle opp igjen denne, best å sitte i business klassen da.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Solux
25.01.2019 kl 10:12 5257

https://www.dn.no/2-1-527953

Noen som kan åpne denne:Pareto mener IAGs dumping av Norwegian peker mot to superbullish utfall
Problemet med det ene utfallet er at styret i Norwegian hadde brutt informasjonsplikten herfra til månen dersom det var sant.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 10:12 5253

på tide den hvite ridder Sir Michael O'leary kommer på banen og gir et bud på 250kr :D
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
nima
25.01.2019 kl 10:15 5221

Skulle gjerne vært flue på veggen hos Norwegian nå. Det foregår nok en dra kamp nå, har det kommet flere aktører på banen ? Uansett så synes jeg at dagens kors på rundt 140 er en fjott kurs, så jeg tror kursen skal langt opp, den seom lever for se.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
trasi
25.01.2019 kl 10:29 5175

Dette er uvitenhet hos journalisten.
De har da ikke informasjonplikt til markedet her. Det har de jo ikke før de har konkludert på forhandlingene.
Dust.

Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
TomW
25.01.2019 kl 11:18 5060

Tror faktisk ikke det er uvitenhet engang. Han vet nok veldig godt selv at det han skriver er kun piss, men han vet også at det vil generere mengder med klikk.
Han gjemmer seg jo under "kommentar" fanen og er tydeligvis fritatt fra alt som har med god journalist etikette å gjøre.

Til tider så inneholder "sakene" hans mer synsing og spekulasjoner enn postene på HF
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
undrende
25.01.2019 kl 14:53 4841

Ingen grunn til å ta disse kursmålene og analysene til meglerhusene seriøst. Nå skrives det om budkrig mellom flere aktører av PAS. I beste fall har de med det klart å holde kursen oppe rundt 140,- nok Om dette hadde hatt noen som helst snev av sannhet i seg, så hadde kursen nå vært oppe på 200 tallet. Disse spekulasjonene er ikke verdt mer enn postingene til medlemmene på forumet her. Kraftig kursdriving opp i NAS vil skje når det foreligger noe konkret, slik som i fjor vår da kursen tok av grunnet inside informasjon, og selskapet etter hvert måtte på banen å bekrefte IAG interesse. Denne bransjen er pill råtten.
Om det skjer noe, så får man etter hvert vite det og kan slenge seg på om man er heldig. Å kjøpe aksjer nå kan slå begge veier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Warom
25.01.2019 kl 15:02 4804

Hehe, den siste setningen skal jeg ta med meg ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
citius
25.01.2019 kl 15:07 4782


Kjøper på dette nivået

Blir fort et par 10-ere opp :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
citius
25.01.2019 kl 15:08 4766


MYE short som skal dekkes.
Det kommer herfra....og dagens volum forteller vel at det jobbes iherdig med det
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
undrende
25.01.2019 kl 15:11 4743

Jeg ble for sen til å bli med begge veiene, både opp og ned ;-)
Vel, hadde muligheten på 240 i fjor vår da, men det frista litt for lite. Hadde vel ikke helt store trua på videre stigning 300 da
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
undrende
25.01.2019 kl 15:18 4707

Sissner er vel ivrig på det, og sånn sett forklarer hans iver etter å snakke ned kursen til 70,- nok ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
citius
25.01.2019 kl 15:31 4669


Slik som ting har utviklet seg i de siste dagene, så må bedriften ut med "siste nytt"
Regner med at det ikke blir en rolig helg, spennende mandag :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
undrende
25.01.2019 kl 15:44 4625

Ja,helt klart, og ikke minst, en oppdatering på IAG posten, om den er intakt, elr solgt bør vel snart synes i aksjonærlistene
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
citius
25.01.2019 kl 15:51 4599


DN har fått mail fra IAG, det er ikke de som selger nå
De skal selge "når tiden er inne"

Det blir mye høyere, altså når en annen aktør legger budet

OppOppOpp
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2019 kl 16:59 4453

Inn i NAS i dag. Tok en post for jeg trur at det foregår noe i bakgården. Er litt for mye "støy" i selskapet til å tru at det ikke foregår noe.
Egentlig håper jeg at NAS blir et selvstendig Norsk selskap videre, men griskheten min håper på oppkjøp :-).

Spennende neste uke og avslutter over 148kr neste fredag?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
undrende
25.01.2019 kl 17:23 4388

Høyrisiko fortsatt dette caset.
Det spekuleres i budkrig, eller kanskje et håp om at minst 1 oppkjøper/samarbeidspartner kommer på banen, JV avtale, short inndekning, økt fyllingsgrad, åpning av nye fordelaktige luftrom som Sibir osv.
På den andre siden så venter Q4, sener et, som alltid vanskelig Q1, det ventes harde tak for å overholde låneforpliktelsene, men verst av alt, om INGEN av de tenkte positive tingene inntreffer frem mot våren.
Da er 140 nok skyhøyt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
25.01.2019 kl 17:56 4317

Det er opplagt er det er forhandlinger med flere interesserte aktører - ellers ville ikke IAG at har kommet med denne meldingen. Høres ut som at Norwegian har spilt den ene mot den andre for at evt. bud skulle forhøyes. Synes at 142 er en gave pakke akkurat nå. Om ikke så lenge kommer en melding fra selskapet og plutselig er kurs over 200 igjen. Tror heller ikke at IAG er ut av bildet enda.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
TomW
25.01.2019 kl 18:18 4249

Ikke uenig i at det er risiko forbundet med dette selskapet. Og som du sier så spekuleres det mye i ulike positive faktorer som kan forandre bildet helt.

Du nevner q4 og q1, meg bekjent så er det vel også kun spekulasjoner om at disse blir ille så analytikerne skal ha det til? Ingen av de anslagene som er lagt frem er basert på fakta helt ennå. Dette kommer ganske tydelig frem når analytikerne spriker med mrd beløp i anslagene sine.
Ja vi kjenner inntektene for q4(sånn ca), men kostnadsbildet er enn så lenge ukjent og her har det blitt gjort en god del grep som bedrer noe. Man vil ikke få full effekt i q1, men noe effekt vil man nok se. I tillegg vil man i q1 få en del kroner fra RR, størrelse er ukjent,men dog.Oljeprisen ser også ut til å "bedre" seg og om fuelprisen står i 680 m.t ved kvartals-slutt q1 så kan Nas bokføre 1,8 mrd. Nofi er også en stor joker, kursen vaker rundt på lave nivåer, så her blir det spennende å se hvordan q4 ender.

Så her kan mye skje!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
28.01.2019 kl 20:30 3375

E24 synes ikke NAS taper nok høyde, så de blåser opp den mest negative analytikeren og fremhever hans mening i kveld "Frykter brudd på lånevilkårene: Slik kan Norwegian ordne opp
Hvis Norwegian kommer i brudd med lånevilkårene sine, kan flyselskapet fort ende med å krangle med obligasjonseierne gjennom store deler av 2019, tror analytiker.
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/frykter-brudd-paa-laanevilkaarene-slik-kan-norwegian-ordne-opp/24549929


Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2019 kl 20:50 3321

Det alle her må være klar over så er det det de lever av E24 har jeg slett fra mine nettleser og leser heller ikke noe annet fra mediahuset. VG eier e24 OG MYE ANNET møl.De er ute etter kun det negative som selger der i gården. Så jeg oppfordre på det sterkeste å ikke lese E24 så for de heller ikke inntekter i form av reklame. HOLD DER UNNA
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Solux
28.01.2019 kl 20:56 3304

De bare fokuserer på det negative.... ;MEN!

Flyselskapets bokførte egenkapital steg til rekordhøye 5,28 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal i fjor, men enkelte analytikere venter at egenkapitalen i løpet av første kvartal vil havne under nivået på 1,5 milliarder kroner som er nevnt i lånevilkårene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Solux
28.01.2019 kl 20:59 3293

For å legge til så er faktisk fuel på vei ned, kost reduseres og leasing stoppes av NAS. Så jeg tror ikke lånevilkårene er så krise som alle skal ha det til....
For en gangs skyld så ser vi at NAS har rekordhøy egenkapital, og tenk at de mistet ca en milliard i tapte cash bare på RR problemene... jaja, men viser at NAS er på vei rett sted!
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Vincent
28.01.2019 kl 21:28 3224

Det står i artikkelen at NAS hadde gjeld på over 30 milliarder ved utgangen av 3 kvartal 2018.

Det var en vanvittig sum !
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
28.01.2019 kl 22:24 3107

"Det var en vanvittig sum!" Skitpreik. Alene sier ikke summen noe annet enn at den er stor.

Ellers har MARSHALL WACE LLP trukket seg fra sine shortposisjoner i dag ... https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
HP17
30.01.2019 kl 12:19 2770

Er spillet om NAS i gang nå?
Mot kr 150?
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
k2b
30.01.2019 kl 12:27 2728

det hadde vært hyggelig , men ligger på 130,15 akkurat nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
30.01.2019 kl 12:39 2682

Tror nok at NAS er et av de selskapene som har størst kurspotensiale på OSE, både på kort og lang sikt. Som på en flyreise så kan det oppstå turbulens, men det er forbigående. Men, som på alle flyplassser; tålmodighet må til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare