DOF og SDSD

Marketwatch
DOF 16.01.2018 kl 14:58 12697

Optimistisk?:Clarkson Platou påpeker også at nordsjø-markedet ser bra ut, og trekker frem at rigg- og OSV-ratene stiger raskest her. I tillegg til Gulfmark Offshore trekkes blant annet S.D. Standard Drilling og DOF frem som attraktive i supply-sektoren. DOF-aksjen gis en kjøpsanbefaling med kursmål på 1,90 kroner, mens Standard Drilling har kursmål på rundt 2,90 kroner.
Redigert 19.01.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
16.01.2018 kl 15:00 12663

DOF har fullutstyrte CSVer og lite AHTS og PSVer mens SDSD har noen gamle skrotbåter. SDSD har jo liten gjeld, men skralle båter. DOF har solide båter men voldsom gjeld. Klarer de å behandle gjelden blir det gull, men det tar nok tid før vi ser 1,90.
Marketwatch
16.01.2018 kl 15:19 12619

Det du skriver om SDSD båtene stemmer vel ikke med virkeligheten. De har vel fem støøre båter
av nyere dato gående.
drekkapilsen
16.01.2018 kl 15:37 12597

De har vel 3 Volstadbåter som er bra ja, men resten er stort sett skrot. De kan nok generere bra med cash fremover hvis markedet tar seg opp, da de har kjøpt veldig billig.
Slettet bruker
17.01.2018 kl 18:20 12297

I tillegg til båtene så er jo menneskene i rederiene også en veldig viktig del.. Har SDSD eget mannskap og landorganisasjon, eller er dette satt bort til eksterne leverandører?
Monckybizz
17.01.2018 kl 21:55 12026

Problemet med SDSD er at folk som Spetalen og co ikke er bedriftsbyggere, men vil hoppe ut av aksjen på sekundet når de har oppnådd en viss fortjeneste på sine aksjer. Derved vil en drøss med småaksjonærer tape en masse penger...igjen. Som småaksjonær vil jeg ikke ta i dette papiret med ildtang så lenge Spetalen og co sitter med makten. Dette er en blanding av godt råd og advarsel... :-)
Marketwatch
17.01.2018 kl 22:46 11945

Jeg er også generelt skeptisk til at Spetalen er nokså kortsiktig i sine investeringer. Mener imidlertid å ha lest at SDSD fortsatt
må en god del opp før han kan gå ut med gevinst.
Marketwatch
05.02.2018 kl 15:39 11352

Er litt overraskende at SDSD er en av de aksjene som faller mest når OSE går ned.
Selskaper er så og si gjeldfritt, og har f.t. god utnyttelse av flåten. Går ut fra at siste tids nedgang blir kortsiktig
og laster mer.
RGTBJØRN
16.02.2018 kl 22:58 10765

Tok noen 100k aksjer i SDSD rundt 1,40,magef;lesen sier den skal opp
drekkapilsen
17.02.2018 kl 08:56 10565

Jøss gammel rgt-mann jo, det var tider det når rocksource var på børsen
thief
17.02.2018 kl 09:38 10496

Tror oxo det er på tide å laste litt i sdsd.Gikk fra 1.3-tallet til 1.75.Ble tatt mye volum på 1.6 og opp.Og når den nå har falt nesten helt ned igjen og våren snart står for tur,da kan dette være en gylden mulighet.Ratene skyter vel snart i været,når aktiviteten snart tar seg opp og da kommer kursen oxo:)Har tatt noe på 1.4-tallet,og får kanskje ta litt til til,før den går over 1.5.Regner med vi iallfall er rundt forrig topp(1.75) eller høyere når vi kommer til april/mai:)!
RGTBJØRN
18.02.2018 kl 20:56 10167

Gode gamle RGT ja , begynner å bli voksen i dette gamet. Nå får vi se om SDSD reiser seg utover våren. Uansett ser jeg liten nedside fra 1,40+-
Slettet bruker
20.02.2018 kl 09:35 9716

Tatt et lodd i SDSD igjen jeg også.

Avveiningen ble vel først og fremst at SDSD isolert sett vel bør stige frem mot rapportering 27.02. Samtidig som jeg er litt nervøs for finansmarkedet på helt generell basis.

SDSD har allerede falt mye tilbake når den ligger på1,4+ og viste veldig god støtte på 1,40 da børsene falt sist og folk fikk panikk.

SDSD har alle de heleide båtene sine på kontrakt gjennom vinteren. Man kjenner ikke ratebetingelsene, men driften er oppgitt å skulle være positiv, samt at driften har vært god ved tidligere rapporteringer, da man hadde færre båter på kontrakt enn nå. Samtidig som man tok regnskapsmessig nedskrivning (etter min mening på syltynt grunnlag) i Q3, slik at dette ikke blir tilfelle nå. Man har snarere nedskrevet båter man selv trolig med rette hevder at er kjøpt til svært fordelaktige priser, slik at det skal lite til før disse må oppskrives. Alt ligger med andre ord til rette for fin rapportering for Q4 som skal komme neste tirsdag (27/2).

Har ellers stor sans for innleggene til RGTBjørn. Mitt inntrykk er nok at RGTBjørn har mest peil av samtlige på hegnar forum.

Så får vi se hvordan det går med SDSD den nærmeste uken.
Slettet bruker
21.02.2018 kl 20:10 9440

Dette begynner jo allerede å se litt interessant ut. Artig at det tegner til å bli litt liv og røre i Satans Drilling igjen. Og denne gang er det vel en fair sjans for at Satans Drilling begynner å fyre i pipene - på mer varig basis.

Hva tror dere?

(En distraksjon: Litt festlig hvordan endel maser fælt (på det gamle forumet) om at Clarkson var tilrettelegger ved emisjon, slik at det Clarkson nå kommer med sikkert er bare haus. Kan ikke huske at noen nevnte dette sist, da Clarkson kom med kursmål 2,90 for SDSD. Forskjellen nå fra da var at det var opplyst om nederst i artikkelen at C. var emisjonstilrettelegger. Hvis folk gadd å sette seg litt inn i selskapet, ville de kanskje vært obs på dette sist, om de mener det er så viktig, og solgt på 1,70, i stedet for å kjøpe på 1,60 - 1,70 og selge i panikk på 1,4+ for så begynne å mase om dette nå når SDSD stiger igjen og de sitter der uten aksjer. Helt uavhengig av slike spekulasjoner burde man vel kunne forutse at det kommer gevinstsikring når det har vært emisjon på 1,31 og kursen stiger til 1,70 eller så. Det burde ikke være julekvelden på kjerringa. Nok et eksempel på at et veldig enkelt resonnement kan gjøre en minst like god jobb som et omstendelig, flokete eller spekulativt resonnement).
Slettet bruker
22.02.2018 kl 18:56 9193

Gjesp. Akkurat samme kurs som igår for SDSD. Men etablert god støtte på 1,5+. På en dag der endel fikk litt noia, får man vel si det er ok. Så ut til å ligge isfjell kjøpsordre siste del av dagen. Men relativt beskjedent volum foreløpig.

Kan se ut til at vi får drahjelp av oljeprisen fremover. Hvis lagrene kun øker moderat gjennom vedlikeholdssesongen er det bra, hvis de ikke øker eller sågar går ned, som for sist rapporterte uke, er det kjempebra.

Sitat fra utmerket artikkel:

"My prediction: When the U.S. refinery maintenance season is over in March, supply/demand statistics are going to turn VERY BULLISH for oil in April."

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/What-Is-The-Right-Price-For-Oil-In-A-Balanced-Market.html

Aldrende bulltrend er tosidig, man får økt volatilitet i finansmarkedet (risiko), men også økt sjanse for kraftig økning i oljepris (oppside), om jeg har forstått det riktig.
Redigert 22.02.2018 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
Warrent
22.02.2018 kl 20:45 9026

Tok litt dof i dag. Ser ikke stor risiko for nedside i såfall vildet være fatalt for aksjen og mangelfull tillit etter emisjon på 60 øre.
Aksjeoptimist
22.02.2018 kl 21:06 8981

Du gjorde lurt i det. Melding om petrobas i morgen.
Slettet bruker
23.02.2018 kl 08:18 8762

Utsikter til markant økte investeringer i oljebransjen, samtidig som det (jf. forrige innlegg) kan være utsikter til markant økning i oljepris utover i mars-aprl.

https://e24.no/energi/olje/venter-et-saftig-tall/24267956

Men DOF har jeg ikke god nok kunnskap om til at jeg tør å investere der.
1) Kommer (man må kunne si mange) nye aksjer
2) Kursen ligger bare noen øre over emi-kurs etter maks hype så å si fra da man vel hadde motivasjon for å holde kursen oppe for å få hentet inn mer kapital
3) Har ikke satt meg inn i konvertering av obligasjoner til aksjer, er dette ferdig?
4) DOF har etter alt dette (fortsatt) forferdelig mye gjeld
5) i en verden med stigende renter
6) hvor man sågar kan få et større / mindre inflasjonssjokk
7) jeg kjenner ikke til om DOF har bundet rentenivået / sikret seg mot renteøkning
8) bl.a. Buffett ser man at satser på selskaper med mye kontanter (som Apple), ikke selskaper med mye gjeld
9) bl.a. SOFF har allerede gjeldsproblemer igjen og antar det vil bli en runde til for DOF også etterhvert (?)
10) DOF er ikke oppkjøpskandidat, det er vel ev. snakk om ikke utpreget gunstige salg av båter for å redusere gjelden noe

Samtidig kan vel gjeldsnivået i selskapet muligens ses som en form for giring, som gjør at kursen kan stige mye hvis man kommer over kneika uten ytterligere restrukturering, men for komplisert tilfelle for meg. Opplys meg gjerne.
JALLA
23.02.2018 kl 08:21 8743

Er det i dag at det blir frislipp på aksjene som kommer??
keane
23.02.2018 kl 08:23 8725

SDSD er helt gjeldsfritt! Skal man investere i supply så er SDSD selskapet man bør laste opp i!!
Tresvika
23.02.2018 kl 08:27 8700

Iflg børsmelding tidligere i uka ble de tilgjengelige for trading 22. Altså i går. Jeg har ingen emi aksjer så om det stemmer vet jeg ikke.
Slettet bruker
23.02.2018 kl 08:38 8635

DOF med NY kontrakt til Statoil;O)))
drekkapilsen
23.02.2018 kl 08:39 8622

Emisjonsaksjene kunne handles fra i går ja
ruda
23.02.2018 kl 08:43 8596

Begge disse selskapene er gode investeringer, så det er bare å laste
Slettet bruker
23.02.2018 kl 08:46 8575

Helt enig.
disse ligger slaktet og klar til oppgang.
Nå er det ryddet i skuffer og skap, ser ikke bort fra at om 2-4 års periode befinner kursen seg opp i 10-15 kr nivået.
da er det bare å begynne å kalkulere.
Slettet bruker
27.02.2018 kl 18:26 8249

Skuffet over SDSD idag. Kastet kortene utpå formiddagen.

Først og fremt fordi finansmarkedet generelt begynte å gi meg en litt dårlig følelse.

Så får dette heller se utrolig dumt ut om det kommer et eller annet stort oppslag en av de nærmeste dagene.

Kommer plenty nye muligheter i ulike aksjer.
Kontur
27.02.2018 kl 18:41 8209

Kjøpt meg ytterligere opp i både DOF og SDSD, har ståltro på begge
Slettet bruker
10.04.2018 kl 18:25 7399

Inne igjen idag. I gode gamle SDSD.

Treg inngang i disse for meg svært hektiske dager, men gledelig overrasket over at den fortsatt var billig, et stykke under der jeg solgte sist for å se an finansmarkedet lite grann.

* Vedlikeholdssesongen tar slutt. Blir svært interessant å følge lagertrekk utover. Det er for tidlig å si, men utviklingen KAN komme som et sjokk for mange.
* Brenten har slitt en stund med 70-nivået. Hvis den først stanger gjennom, kan den gå skikkelig.
* Dilldallet om handelskrig vender vel 1) til lettelse, og dernest 2) til positivt moment (åpnere marked i Kina).
* Iran ligger tynt an i mai (sanksjoner, konfliktøkning)
* Aldrende bullmarked med stor oljeetterspørsel
* SDSD har etablert lovende trendkanal

På nedsiden:
* Risikabel resultatsesong i USA pga. høye forventninger
* Litt kvantitativ tilstramning i am. pengepolitikk
* Den evindelige skiferoljen

Men:
Skattekutt og (populistisk) stor offentlig pengebruk i USA i 2018-2019 reduserer vel denne nedsiden. Og olja virker veldig sterk, så tok en bet.

Blir spennende

Lykke til
Slettet bruker
10.04.2018 kl 18:34 7373

Glemte å nevne Aramco, men dette er vel alle på det rene med.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Saudi-Arabia-Secretly-Targeting-80-Oil.html

SA har vært veldig støttende overfor USA. (Blant annet uttrykt seg positiv til skiferoljeproduksjonen og i praksis subsidiert den gjennom OPEC-kutt). Man har vel dealet litt. Tipper USA har lovet SA en tjeneste: Iran.

Så får vi se.
Redigert 10.04.2018 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.04.2018 kl 19:07 6925

SDSD opp skarve 1,4%.
Får se om den bryter 1,60 imorgen.
Om brenten holder seg over 72$ er det vel etterhvert visse muligheter for det kan bli fart på sakene.

Vanskelig å vurdere oljeprisstigning basert på tiltagende politiske spenninger / konflikter.
Om Trump angriper Syria ser vi vel raskt 80-tallet for brenten.
Tror vel egentlig ikke at dette er en situasjon som vil blåse over i MØ.

Q1 rapport for SDSD kommer først 15. mai. Den blir nokså sikkert positiv.

Synes ellers det er litt snodig at SDSD vekker så liten interesse nå. Antall innlegg om selskapet og graden av diskusjon synes å være omvendt proporsjonal med aksjekursens oppside.
Redigert 11.04.2018 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Octagon
13.04.2018 kl 11:40 6485

"Synes ellers det er litt snodig at SDSD vekker så liten interesse nå. Antall innlegg om selskapet og graden av diskusjon synes å være omvendt proporsjonal med aksjekursens oppside."

Korrekt. Selskapet går "under radaren" i markedet slik jeg ser det, men ut fra erfaring og teknisk analyse er det slike aksjer det også er duket for de kraftigste kursløft i innen relativt kort tid.

Hadde aksjen vært mer "kjent" og flere lest siste presentasjon i forbindelse med Q4 resultatet i februar så hadde vi helt sikkert sett en mer gradvis kursøkning og også en høyere kurs i dag.

Nå vil jeg anta at vi etter en positiv melding eller økt interesse på annet vis kan stå foran et betydelig kursløft og en brå re prising her.

At eiere skulle selge på disse lave nivåer og godt under egen snitt kurs tror jeg ikke, de har jo tvertimot bare kjøpt mer og mer siste årene her, og vi vil nok ikke se eventuelle salg før bransjen er friskmeldt og aksjekursen sannsynligvis da er minst det dobbelte av dagens. (svært få aksjer har hatt større insidekjøp siste året)

Og den gradvise friskmeldings perioden for Supply er nok sakte men sikkert påbegynt, og markedet vil før eller senere agere på forventninger frem i tid. Både i Solstad, DOF, og SDSD. Jeg har valgt sistnevnte grunnet null gjeld og lavere "break even" før fortjeneste i forhold til de to første og ikke mist at det klarest fremstår som et oppkjøps case.
Redigert 13.04.2018 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.04.2018 kl 20:38 6316

Grunnet litt over olje-aspektet ved det politiske stormaktsspillet.

Selvsagt spekulativt, men min hovedhypotese er som følger:
i) Saudi Arabia ønsker høy oljepris samt å tukte Iran
ii) Trump våger / vil ikke skape for mye urolighet rundt / press på oljeprisen før USA har tilstrekkelig kontroll på egen energiforsyning
iii) Saudi Arabia går i bresjen for OPEC-kutt vel vitende om at dette vil booste amerikansk skiferoljeproduksjon slik at deres nære allierte USA får bedre kontroll på egen energiforsyning
iv) USAs oljeproduksjon stiger og stiger inntil de våger å sanksjonere Iran eller også Venezuela / bombe iransk innflytelse mest mulig ut av Syria / osv.
v) Saudi Arabias tilsynelatende merkverdige de facto subsidiering av amerikansk skiferoljeproduksjon ved å gå i bresjen for OPEC-kutt kommer således i et annet rasjonelt lys, da dette nettopp gir USA såpass god energiforsyning på hjemmebane at de dernest kan imøtekomme Saudi Arabias ønske om å sanksjonere iransk oljeproduksjon osv.

Under denne hypotesen avviker jeg fra vel samtlige oljeanalytikere ved at jeg oppfatter økende amerikansk oljeproduksjon som reelt sett BULLISH for oljeprisen (kun midlertidig bearish). Når amerikansk produksjon er høy nok, utifra Trumps agenda, som det ser ut til at den nå er blitt, er tiden kommet for at oljeprisen kan gå virkelig i taket.

I forlengelsen av dette igjen: SDSD

DN har f.eks. et kursmål på kr. 3,90, som vil gi en avkastning på 144% jf. kurs rundt kr. 1,60. Om / når oljepris går tilbake til gamle høyder, vil da vel et slikt kursmål vise seg å være altfor lavt. Om det skulle bli finanskrise ønsker jeg naturligvis ikke å sitte med noen aksjer i det hele tatt, men DJ og S&P500 ser ut til å ha dannet en fin bunnformasjon.
Redigert 14.04.2018 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.04.2018 kl 03:54 6039

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-14/oil-may-be-about-to-spike-and-jpmorgan-has-trades-to-play-it

https://seekingalpha.com/article/4162843-oil-bull-thesis-just-getting-started

Man kan også merke seg et sitat fra Rystad-artikkelen som er blitt lagt merke til ved at den er skeptisk til olje i 2020 (for lang sikt til at det er noen vits i å spekulere i), mens artikkelen jo er mer positiv på kortere sikt, og svært positiv til norsk sokkel:

«Det blir bonanza i Norge, sier Rystad.»

https://www.dn.no/privat/investor/2018/04/11/1224/Bors/rystad-advarer-om-brutal-oljepriskollaps
Slettet bruker
15.04.2018 kl 18:59 5643

Hva tror og tenker folket om kursutviklingen for i morgen og framover?
Støtte på 0,78 og motstand på 0,95.
Håper vi kan opp å pushe rundt krona denne uken
Swordrup
15.04.2018 kl 19:12 5625

Tror vi skal sakte, men sikkert oppover over flere uker.

Swordrup
kaliber
15.04.2018 kl 22:26 5409

Kursen kommer ikke opp av hengemyra. Dof har fått flere kontrakter, men lite skjer med kursen, hvorfor?