En liten oppdatering om Elkem ,

Slettet bruker
ELKEM 26.01.2019 kl 12:25 11426

Under ser dere en god beskrivelse av Elkem og Elkem sin økonomi.
Legg merke til kommende utbytte på 6%. Husk at kursen var rundt 38 kroner når beregningen av utbytte ble gjort.
Jeg tror det er helt rett som det har vært antydet at ligger kursen på under 25 nok på utbytte dagen vil direkteavkastningen ligge på 10-11%.
Hvis det skjer og Elkem blir en utbytteaksje forsvarer den en kurs over 40 nok kun på utbytte.
Personlig tror jeg ut fra min tidligere erfaringer at flere fond vil ta Elkem inn pga utbyttepolitikken.
Blir det en ruglete børs i årene framover så kommer flere fond til å søke mot utbytte aksjer for i det hele tatt å tjene penger.
Med hånden på hjertet har jeg aldri sett et bedre case på Oslo børs.






Elkem har endelig kommet seg tilbake på børs. Selskapet har hatt en sterk utvikling siden 22. mars med en oppgang på hele 48% knust Oslo Børs sine 18%. Likevel syntes Børsgruppen UiA at selskapet er lavt priset i forhold til fremtidig inntjening og potensial. Etter noen turbulente år med eierskifte, omstrukturering og nedsalg er Elkem igjen på rett kjøl, takket være de nye eierne, China National Bluestar.

Elkem ble stiftet i 1904 av Sam Eyde, Marcus Wallenberg, Knut Wallenberg og Knut Tillberg som Det Norske Aktieselskap for Elektrokemisk Industri, senere forkortet Elkem. Selskapet har vokst til å bli en av de ledende produsentene av avanserte silisium- og silikon baserte materialer og har produksjon i hele verdikjeden. China National Bluestar kjøpte Elkem fra Orkla i 2011.

China National Bluestar sitt hovedområde er kjemisk industri og fokuserer på nye avanserte produkter/materialer og animalske fôrprodukter. De er også største eieren av Elkem med 58,2% av aksjene.

Elkem består av fire hovedsegmenter:
•Elkem Silicones
•Elkem Silicones Materials
•Elkem Foundry Products
•Elkem Carbon

Selv om alle de fire segmentene i Elkem opplevde økt omsetning og inntjening, er det Elkem Silicones som er den økonomiske drivkraften i selskapet, da den representerer 65% av overskuddet per H1 2018. I 2015 kjøpte Elkem opp Bluestar Silicones av China National Bluestar. Først i 2017 var kjøpet fult integrert i Elkem sin verdikjede. Elkem Silicones lager avanserte silikonbaserte produkter til områder som jordbruk, konstruksjon, fornybar energi, transportsektoren og kjemikalier.

Elkem Silicones har ni verk: Xinghou Silicones (Kina), Roussillon (Frankrike), Saint-Fons (Frankrike), Caronno (Italia), Lubeck (Tyskland), Santa Perpetua (Spania), Joinville (Brasil), Shanghai (Kina) and York (USA). Selskapets mest genererende inntektskilde er dermed representert i alle større, viktige regioner. Spesielt i det kinesiske markedet. Elkem Silicones leverer høyt spesialiserte produkter til krevende industrier som setter strenge krav til kvaliteten på materialene.

Hvorfor Elkem? Er det ikke flere selskaper som driver med det samme?

Selskaper som Norchem, FerroAtlantica, Jihe Micro-Silica og Globe Speciality metals er hovedkonkurrentene. Likevel skiller Elkem seg ut etter at Bluestar valgte å selge sine virksomheter til Elkem, dermed skapte det en gigant innenfor segmentet. Det norsk – kinesiske samarbeidet har vist seg å være utrolig givende for ansatte, selskapet og selvfølgelig lønnsomheten. Tilgangen til det raskt voksende kinesiske markedet og norsk spesialkompetanse innen silisium har gjort at Elkem er verdensledende på området.

Den finansielle posisjonen er sterk. Konsernet har en samlet egenkapital per 30. Juni 2018 på 12.200 millioner kroner, tilsvarende 44%. Den rentebærende gjelden beløp seg på 4.450 millioner kroner i Q2, en nedgang fra 5.370 millioner ved utgangen av første kvartal. EBITDA nådde 1.970 millioner NOK i Q2 2018, opp 143% fra Q2 2017.

Selskapet handles i dag til en P/E på 6x for 2019.

De nye anleggene i Kina, blant annet Xinghuo Silicones, har meget god fremdrift. Anlegget har gradvis økt sin produksjonskapasitet i 2018 gjennom forbedringer i den operasjonelle driften og eliminering av flaskehalser i produksjonen. Det ble gjennomført en større oppgradering av anlegget i Juli/August, som vil påvirke resultatet negativt med en engangseffekt på 200 millioner NOK i Q3. Tredje kvartal ventes dermed å bli noe svakere enn andre kvartal.

Elkem har et ekstremt fokus på R&D, med 1200 patenter og 20 nye produkter til markedet hvert år. Av de 6.000 ansatte i konsernet jobber over 450 av dem på de 11 forskjellige forskningsanleggene i Kina, USA og Europa. Av den totale omsetningen til Elkem kommer 20% fra produkter som er mindre enn 5 år gamle – et testament på at dette er en stor suksess. På grunn av fokuset på teknologi og forskning har Xinghuo Silicones fått status som «teknologi bedrift» i Kina, skattesatsen for 2018 frem til 2020 er redusert fra 25% til 15%.

Det er forventet utbytte fra Elkem H2 2019. Med en solid direkteavkastning på 6%.

Fremtidsutsikter

Markedet er fortsatt sterkt, men er ventet å flate noe ut. Effekten av tollavgift på amerikansk import av silikonprodukter fra Kina er usikker, og kan representere en risiko for selskapet. Marginene for Kina er ikke bærekraftige med 15-20% og ventes å falle noe tilbake. Samtidig er energiprisene stigende, både i Norge og Kina. Dermed vil kostnadene til produksjon øke. Det ventes en kapasitetsutvidelse fra og med 2020 og utover og vil påvirke tilbudet. Silikon prisene er høye og det er ventet tilbakegang.

Yongdeng Silicon Materials vil bli vesentlig oppgradert i H2 med omforming av smelteovner, tekniske og miljø oppgraderinger. Kostnaden er foreløpig ukjent.



Marco Jenssveen Carrea





Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
3ade
26.01.2019 kl 14:53 11305

Flott artikkel Barb.
Laster opp mer på mandag, har for første gang på relativt mange år i markedet aldrig lastet opp så tungt som i elk med tanke på % innvestering av total portefølje verdi.

God helg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
ken-guru
26.01.2019 kl 15:17 11266

Lavere priser på produktene som følge av høyere kapasitet og høyere kostnader pga høyere energipriser i kombinasjon med handelskrig toll på produktene deres, høres ikke særlig bra ut. Markedet forventer i hvert fall dårlige tider fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
3ade
26.01.2019 kl 16:09 11191

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S277/ELK/Elkem

8 hus har kjøp på Elkem, ingen på hold eller selg. Om tallene blir helt ok kan dette brygge opp til den perfekte storm.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
3ade
26.01.2019 kl 16:10 11179

Med ok mener jeg rundt estimat gitt i guiding fra tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 17:14 11084

Elkem har allerede forhandlet fra energikontraktene for mange år fram i tid .https://www.elkem.com/no/investor/announcements/announcement/?announcementid=3A3E8B9C40EC939D
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
nucleus
26.01.2019 kl 21:01 10951

3ade, Synes det er litt rart, at ikke flere hus/analytikere (en 8stk) har kjøp på Elkem?
Jeg selv har fyllt opp med ELK aksjer, som største % post.
P/E og EPS på Elkem,er jo blandt Oslo børs mest gunstige.
Solide inntekter, lav gjeld som er refinansiert med gunstige obligansjonsrenter,stor egenkapital, oppdatering av produksjonsutstyr på fabrikker i Kina.
Muligens beste utbytteselskap? Iforhold til hva aksjer per idag, trots allt koster. Gleder meg til 12/2, Q4..rapport, så veiledning år 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
3ade
27.01.2019 kl 00:10 10816

Hovedsakelig er det 10 aktører av betydning på børsen. La oss si 4 av de husene som har anbefalt er på topp 10 listen er det 40% av aktørene som mener ELK er et safe bet.

Jeg holder fortsatt på teorien om at det vi har sett er et algoritme/ trade mønster ikke styrt av reele estimater og verdier men styrt av markedet generelle svingninger. Legger du dag kursene opp mot indexen vil du kunne se skremmende likheter. Litt morro var det feks å se nedsalget i elk fra 23,79 kl 13:03, 24,01 som var 5 min etter NAS stupte på børsen. Dette for meg viser at elk nå kun er styrt fra indexen da det er 0 sammenheng og ingen nyheter. Det råeste er jo at det tjener på det også men det vil nok forsvinne nokså fort når vi nærmer oss 12.

Noe av grunnen til at vi nå ikke ser en reel handel er nok pga for mye uro og andre Q tall som har kommet i forkant, dette vil naturlig nok flytte fokus vekk fra aksjer som elk. Men i stillhet vil den nok komme som lyn fra klar himmel.

En annen ting er også at det er flere og flere positive små "triggere" som har kommet under radaren på de flest i markedet som bl.a stabile/ svakt økende råvarepriser. Litt ro i US med tanke på midlertidig åpning av "staten". Fortsatt prat mellom US/Kina. Bedre betingelser, avtaler som sikrer gode el-utgifter i fremtiden. Forskningssenter, nye markeder for Elk dannes. Lavere skatt i 18/20 15% (kun i Kina sight)++++

Skulle vi se en løsning mellom Kina og US ila våren vil det være som å kaste sprengstoff på bålet. Legg på utsiktene for 2020-2025 hvor Elkem vil ha økt kapasitet også så er det bare å putte utbytte rett inn igjen og smile hele veien til banken om noen år.

Innvestering jeg har gjort i elk er med en horisont på 5-8år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
3ade
27.01.2019 kl 00:12 10812

Link til husene på topp 10. Dog fra 18 men er nok lik p.d.d.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/De-stoerste-meglerhusene-paa-Oslo-Boers
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 01:13 10755

3ade Jeg er enig i mye av det du skriver. Jeg vil sitte i Elkem om 20 år. Elkem er min pensjon.
Jeg trot den dobles fortere en du tro.

Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 08:47 10623

TS / Barbro

Hvorfor har du sluttet å bruke Ekems offisielle ticker på dine nye innlegg?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 15:00 10001

Fin oppgang i Elkem de siste dager. Men det skal bare mangle. Valgte selv mandag å gå til Nordea å belåne min portefølje med 65%. Noe de ga meg raskt.
At de setter belåningsgraden så høyt på en aksje er veldig positivt.
Jeg vil klare å betale ned ca 20% av lånet kun på utbytte første år. Resterende vil jeg nedbetale på kursstiging /Realisere gevinst etter utbytte.
En gang til. Elkem er ikke begynt sin stigning enda. Vi vil se dobling fra dagens kurs. Det forundrer meg at flere ikke går ut å roper kjøp.
Men tro meg når Elkem går over 29 vil de fleste skrike kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
milk
01.02.2019 kl 15:25 9942

Det kaller jeg tøff satsing! Tøffere enn meg du..... Å det skal noe til ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 15:35 9917

Det kan du si milk.
Men.. Jeg har holdt på med børs som hobby i mange år.
Tro meg, aldri før har jeg sett et case som Elkem. Aldri.
Her vil hver dag med tålmodighet betale seg kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 16:00 9869

Barbro
Du skriver: "...aldri før har jeg sett et case som Elkem"
Der tror jeg deg på.. Det er en veldig spesiell "case", men risikabel og definitivt ikke noe jeg ville ha tatt opp lån for å kjøpe - til det er det for mange usikkerhetsmomenter.
Men.. lykke til!

RT: 24,975 +2,36%
Fortsatt langt igjen til IPO-kursen...
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
milk
01.02.2019 kl 16:02 9851

Da må jeg nesten spørre deg,hva mener du om EAM solar? Noen sier at det er tidenes gameshanger. Kan stige flere hundre prosent pga en rettssak som kan bikke begge veier... Du har helt sikkert meninger om den
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 16:05 9837

milk. Jeg kan ingen ting om EAM solar. Dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 16:10 9816

ynot. Jeg kan ikke se et eneste risikabelt moment i Elkem.
Penger er ikke tema.
På priser på produkter kan de falle 20 % og fortsatt forsvare kurs på 40 tallet.
Handelskrigen er heller ikke tema da det er sagt at Elkem har veier i EU til å nå USA.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2019 kl 16:30 9763

Husk Barbro, på børs gjelder

Regel #1 En aksje kan prises irrasjonelt MYE lengre enn du er likvid.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
ken-guru
01.02.2019 kl 18:24 9611

Verdens børser er snart tilbake på rekordnivåer. Hva om vi nå får resesjon og halvering av prisene på produktene deres. Da kan man vel fort se en halvering fra dagens nivå?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Record
01.02.2019 kl 18:47 9565

Jepp, men hva om vi ikke får en , går ikke å tjene penger om en ikke exponerer , :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 12:43 9344

Den tro tjener
Det er jeg fult klar over. Jeg har vært ute en uværsdag før da jeg hadde en periode at jeg satset kun på risikoaksjer.
Jeg flytter stop loos ofte og det hender jeg trader meg ut og inn på gode dager. Pr nå har jeg et fint snitt som overhode ikke bekymrer meg.

Under kan du lese litt om hva som er sagt om Elkem for 2019.

Videre anbefaler jeg deg å se på aksjer som per i dag er meget tynget av handelskrigen mellom USA og Kina. Her må man nevne Elkem, samt europeiske bilaksjer. Ser vi derimot på det fundamentale er disse aksjene tilnærmet priset som at de ligger for døden. Dette er selvsagt ikke tilfellet. Tar vi Elkem og BMW som eksempler, er de priset på henholdsvis kurs-fortjeneste-forhold (P/E) 4 på Elkem og P/E 5,5 på BMW. Slik jeg ser det, er disse selskapene enten ferdige, eller så overvurderer markedet konsekvensene. Ser man også på balansene til selskapene, er de langt fra i trøbbel, snarere tvert imot.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Vekst
02.02.2019 kl 12:52 9328

Q4 presentasjon nærmer seg med stormskritt, hvor stort utbytte for 2018 og fremtidig guiding stor høyest på agendaen. Handelskonflikten mellom USA og Kina går enn så lenge på "skinner".

Denne uken fikk vi oss en etterlengtet opptur, stor volumer skiftet hender begynnelsen av uken. Blir spennende å se aksjonærliste på mandag.

I Desember hentet selskapet NOK 1,75mrd, noen som har en tanke på hva pengene skal brukes? Selskapet har en sunn drift og sterk balanse med en gjeldsgrad på lave 23%. Hva skal pengene brukes mon tro?
Lukter vi oppkjøp?:) Hvis ja, har vi aktuelle kandidater?

Kjør debatt :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 13:37 9281

Vekst.
Pengene som ble hentet inn gikk til å betale et lån i Kina.
De kjøpte to fabrikker der tidligere. Enkelt sagt hentet de inn billigere renter i markedet her og betalte ut låne i Kina.
Smart gjort.
Når det gjelder oppkjøp har Elkem sagt at de kommer til å kjøpe hvis noe byr seg. Husk at de har en egenkapital som selv den tøffeste gutten misunner dem.
Utbytte kommer. Det jeg ikke finner noe info om og heller ikke har vært diskutert er om Q1 2018 er med i utbytte (les når de gikk på børs)
Er Q1 med er mitt tips 3 nok.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 13:40 9277

Barbro

Du skriver.
"Jeg kan ikke se et eneste risikabelt moment i Elkem".
På din vegne er det skremmende!
Men.. iom at du har satt "stop loss" så var vel det bare nok en "hausse-melding" fra deg.

Lykke til!


Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
milk
02.02.2019 kl 13:48 9267

ELK er ikke så avhengig av at handelsavtalen går i boks. De har jo sine egne veier inn i Kina! Litt merkelig at mange legger så stor vekt på en avtale....
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
02.02.2019 kl 13:51 9253

Er det ikke nærliggende å tro at et sterkt Kina med løst handelskrig vil gi økte silisiumspriser og dermed bedre marginer for Elkem?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 14:15 9219

ynot.
Selvfølgelig har jeg en stop loss. Det har vel alle.
Kan ikke forstå at det skal være skremmende at jeg ikke kan se noe risikabelt i Elkem.
De har salg på sine varer, de leverer store overskudd, de har solid egenkapital, de er verdensledende.



Jeg kan ikke se at jeg hausser Elkem. Jeg prøver seriøst å legge ut faktaopplysninger om Elkem.
Som kanskje den eneste her som gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 16:18 9097

Er vel absolutt ikke noe haussing med det Barb skriver! Jeg kjenner Elkem rimelig godt gjennom jobb, å ser ikke noe usant i det som er skrevet. Bør være en rimelig grei oppside her
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Vekst
03.02.2019 kl 09:02 8835

milk

Amerikansk økonomi er fortsatt knallsterk, men Kina og Europa merker allerede omfanget av konflikten gjennom fallende etterspørsel. Apple rapporterte fallende inntjening i Kina hvor handelskonflikten var hovedårsaken.
Frykten for fallende økonomi, som igjen vil gi lavere etterspørsel etter varer/råvarer, er et faktum. Dette vil også påvirke Elkem uansett om de har funnet en omvei til Kina. Dette er en trussel for Elkem (risiko), derfor vil en avtale mellom Kina og Usa påvirke verden i positiv retning, i hvertfall for en god stund.

Barbro
Takk for oppklaring.
Enda bedre- da har de fortsatt en knallsterk balanse som er rigget for utbytte og oppkjøp!

DNB er meget positive til Elkem.

Elkem beveger seg mot å være et utbytte selskap- det betyr at større fond, innlands og utenlandske, da spesielt utbyttefond vil posisjonere seg i selskapet. Disse finner man ikke på aksjonærlisten- enda!
Forventer økt aksjekurs inn mot 12 Februar, forventning på Q4 tallene (hvor god/dårlig,) utbytte og fremtidig guiding.



Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2019 kl 11:31 8684

milk.
Det er sant det du skriver. Frykten til Elkem er ikke toll men at salget på varer de leverer til går ned.
Les under:

Og truslene om høyere tollmurer bekymrer industriselskapet Elkem, som har produksjon i både USA og Kina, spesielt om handelshindringer går utover veksten i internasjonal økonomi.

– Sånn sett er vi bekymret hvis det blir innført massive handelshindringer som kan redusere den økonomiske veksten og aktiviteten, som vil kunne påvirke våre markeder, sier finansdirektør Morten Viga i Elkem til E24.

– Vi får håpe og tro at en finner fornuftige løsninger på dette, sier han.

Elkem har også kinesisk hovedeier. Eierselskapet Bluestar Elkem International er et datterselskap av China National Bluestar. Elkem er dessuten i ferd med å kjøpe de to kinesiske selskapene Xinghuo Silicones og Yongdeng Silicon Materials.


Øystein Olsen: – Sunn fornuft gjør at vi unngår 1930-tilstander

Viga understreker at Elkem ikke er påvirket av USAs straffetoll, og sier at planene fra amerikansk og kinesisk side ikke vil ha noen negativ innvirkning på Elkem sin eksport av produkter.

– Vi liker av prinsipp ikke at det blir innført handelshindringer, men vi er ikke direkte rammet av det som har skjedd, eller det som det er snakk om av planer fra de to landene, sier han.

Slapp unna straffetoll


Her er en liten oppdatering over hva Elkem holder på med samt alle landene de er i.


Elkem Silicones

Elkem Silicones ble en del av Elkem i juni 2015 og er en av de fremste fullintegrerte silikonprodusentene i verden. Silikondivisjonen leverer skreddersydde silikonløsninger til blant annet farmasi- og førstehjelpsutstyr, bygg- og anleggsbransjen, bilindustrien og romfart. Elkem Silicones har ni verk: Xinghou Silicones (Kina), Roussillon (Frankrike), Saint-Fons (Frankrike), Caronno (Italia), Lübeck (Tyskland), Santa Perpetua (Spania), Joinville (Brasil), Shanghai (Kina) and York (USA).

Elkem Silicon Materials[rediger

Elkem Silicon Materials er verdensledende produsent og leverandør av silisium, Microsilica og spesialmaterialer. Elkem Silicon Materials leverer spesialprodukter til industrikunder innenfor kjemikalier, solceller, elektronikk, aluminium, bygg og anlegg, ildfaste materialer og oljebransjen. Divisjonen har fire verk i Norge, Bremanger, Rana, Salten og Thamshavn, og ett i Kina, Yongdeng.

Elkem Foundry Products[rediger

Divisjonen er ledende produsent av spesiallegeringer for stål- og støperiindustrien. Ferrosilisium forbedrer stålets egenskaper og blir brukt i blant annet vindmøller, tog, biler og andre mekaniske dingser. Elkems spesiallegeringer blir tilsatt i støperiprodukter for å bidra til økt produktivitet og redusert energiforbruk.

Foundry divisjonen har syv verk: Bjølvefossen og Bremanger i Norge, Chicoutimi i Quebec, Canada, Grundartangi på Island, Nagpur i India, Limpio i Paraguay og Elkem Foundry Kina (EFC).

Elkem Carbon[rediger

Elkems karbondivisjon er verdensledende leverandør av karbonelektrodematerialer, fôringsmaterialer og spesialiserte karbonprodukter​ til metallurgiske prosesser som inngår i produksjonen av ferrolegeringer, grunnmetaller og primæraluminium. Elkem Carbon har seks verk: Carbon Fiskaa i Kristiansand, Carboindustrial i Vitoria, Brasil, Carboderivados i Vitoria, Brasil, Shizuishan Carbon i Kina, Ferroveld i Sør-Afrika og Sarawak i Malaysia
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
milk
03.02.2019 kl 12:07 8631

Det var en grei og forståelig redegjørelse :-) Nå vet jeg litt mer om selskapet jeg har investert i! Kan REC være av interesse for ELK,eller gambler de på at de får ta over ett konkursbo til en billig penge?
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
nucleus
04.02.2019 kl 10:35 8209

milk, Tviler på at Elkem er intressert i å kjøpe opp REC.
Men hvem veit i fremtiden? Synes uansett at REC roter fært. Men mitt synspunkt da.
Barbro gir meg ELK-feber med jevne mellomrom, verre en influensa-hehe. Takker for oppdatert informasjon Barbro!
Greide ikke la vær og kjøpe ennå mere ELK aksjer idag.
Har aldri satset så hardt på et selskap tidligere...
Men trua er jo der, så ser ikke noen andre selskaper på Oslo Børs, med slik fortjenstmuligheter over tid.
Har uansett råd å sitte med dem lenge, så bare å glede seg til utbytte seinere ...
Mitt resongemang nå er, hva gir det for avkastning på høyrentekonto i sparebanken?
Konklusjon min er, at avkastningen er bedrøvelige greier på sparekontoen. Får vel drøyt 3ggr mere i utbytte, en hva renta gir?
Så aksjekursen er definitivt ikke avskrekkende på Elkem, med kursmål 41kr/aksje.
Tilføyer en ordet pensjonssparing, så tror jeg på hyggelige tall.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 11:10 8131

nucleus
Tror heller ikke Elkem er intressert i Rec.
Ellers er jeg enig i måten du ser ting på.
Jeg tenker utbytte og reinvestere utbyttet i nye aksjer.
Selskapet er solid.
Husk at Elkem er i en posisjon at de jobber tett opp i mot kundene.
Se hvor ofte de får midler til videre forskning på nye produkter.
Det kommer av at de leverer gang på gang.
Miljø står også i høysetet.
Lykke til.

Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
rammern
04.02.2019 kl 11:28 8095

Røre sammen Elkem og REC , har ingen hensikt .
Ingen salgsordre selv i Elkem . Kjøp har jeg på over snitt kursen min .
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 11:45 8059

Et viktig aspekt ved Elkem er at de har en fantastisk "kundesupport." Teknisk kundestøtte er ute å hjelper kunder med deres prosesser, noe som er et stort fortrinn i forhold til mange konkurrenter. Der de ikke alltid kan konkurrere på pris, tar de igjen på support og kvalitet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:52 Du må logge inn for å svare