DDASA - Fred Olsen trekker seg ut

really
DDASA 26.01.2019 kl 13:50 5114

Fra gårdagens Hegnar, nok en bekreftelse på at det blir lite igjen til dagens aksjonærer.

Basert på utviklingen samt Bonheurs vurdering av disse innsatsene, vil Dolphin Drilling bli dekonsolidert i Bonheurs finansielle rapportering for fjerde kvartal 2018.

Bonheur trekker frem flere grunner for dekonsolideringen.

Selskapet skriver at de har foreslått og støttet ulike mulige refinansieringsløsninger for Dolphin Drilling, inkludert betydelig kapitaltilskudd, men Dolphin Drillings långivere har besluttet å forfølge andre løsninger. I tillegg har disse løsningene ikke vært i tråd med Bonheurs strategi, og selskapet vil dermed ikke bidra med ytterligere kapital for å være majoritetsaksjonær.
lerkarls
26.01.2019 kl 17:13 5042

Var vel ikke så uventet dette, really? Helt siden navneskiftet bort fra fred olsen har det vel vært i kortene at Bonheur skal ut.

Det som kanskje overrasker meg mest er formuleringen om at de sikrede långivere har besluttet å forfølge andre løsninger. Kan vel tyde på at en løsning er rett rundt hjørnet? Kanskje i form av en gjeldskonverteringsløsning?
Slettet bruker
26.01.2019 kl 21:07 4943

Fred Olsen fikk ikke som de andre drømte om, i mellomtiden har really jobbet kontinuerlig å skremme ut flest mulig på lave kurser, med dette 20 øres stuntet, slik at top 20 har vokst til hele 75% , her kommer det garantert til å skje en snarlig løsning, inkludert kontrakter som allerede er kjent, som repriser selskapet, og får frem reelle verdiene,
Det er ikke å hente inn kapitalen her som er problemet, men måten det blir gjort på. 20 øre aksjen høres like komisk ut som profilerte "advokaten really" som jobber dugnad på Hegnar online forumet 24/7 og overvåker DDASA trådene for å få flest mulig til å selge, så top 20 blir fetere.

Hva koster det å bygge opp et drilling selskap fra "scretch" etterfulgt med børsnotering?
lerkarls
26.01.2019 kl 21:36 4906

Vel, jeg tendenserer mot å være litt enig med dere begge jeg. Selv om jeg på mange måter sitter i samme båt som deg Leif (eier usikrede bonds).

Synes really har mange gode poenger også, historikken av gjeldskonvertering i restruktureringer har vært generelt dårlig nytt for både aksjonærer og usikrede bondholders siste tiden. Er nok en risiko for en kraftig utvanning og kursfall.

Men samtidig er DDASA et litt spesielt case da selskapet har en såpass massiv overvekt av sikret gjeld, konsentrert eierstruktur og er avhengig av både aksjonærer og bondholders støtte. Konkurs vil bankene ihvertfall ikke ha, så jeg tror nok de er villige til å strekke seg litt for å få gjennom dealen.

Tror ikke det blir så verst til slutt. Det er i alles interesse med en ok deal snarest for deretter å fokusere på å ta nytte av riggoppturen som forhåpentligvis kommer.
Slettet bruker
26.01.2019 kl 22:49 4861

Er man på børs må man også være villig å ta risiko, det er jo hele poenget, og man skal ikke la seg styre av noen apekatter som jobber dugnad døgnet rundt som på død og liv skal ha aksje kursen ned for å berike seg selv og sine med billige aksjer. Ingen normale personer jobber dugnad på Hegnar forum og følger et selskap med argus øyne, uten det er en økonomisk gevinst som er målsetningen. I såfall vil det si at ca. 75% av selskapets største eiere er i really sine øyne idioter. Det er ikke noe fasit svar hvordan en emisjon vil bli håndtert, nå fikk ikke Freddy viljen sin med utvanning med en kurs på 20 øre, i tillegg kan man spørre seg hvorfor Fred Olsen har vært mer opptatt av å sende ut negative meldinger ut i markedet, da det et er kommet noen "god dag mann økseskaft" meldinger som de like godt kunne spart seg for, og hadde ingen rot i virkeligheten. Fred Olsen har altså jobbet i flere år med å få til en langsiktig avtale med en emisjon på 20 øre aksjen som skulle overkjøre alle andre, , som kreditorene altså ikke gikk med på, og det er vel kanskje en grunn til det. Kreditorene mener kanskje selskapet er mer verst enn "20 øre" et tall mye brukt svært mye av de mest negative som et slags sterkt våpen for å få kursen ned.
Redigert 26.01.2019 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
really
26.01.2019 kl 22:56 4852

Kanskje det er så enkelt som at jeg venter på en avklaring? DDASA er jo ikke investerbart slik det er. Jeg hadde ventet at den hadde kommet før.
Redigert 26.01.2019 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 23:12 4830

Jøss, en "profilert advokat" som jobber dugnad på HO og følger DDASA tråden en lørdagskveld. :-)
Slettet bruker
26.01.2019 kl 23:33 4811

Her har selskapet jobbet med kreditorene i årevis for å komme frem til en langsiktig løsning, men uten Freddy har lykkes å få viljen sin, man kan spørre seg motivet hvorfor denne meldingen datert 05.11.2018 ble sluppet som en børsmelding, den forteller ikke mer enn at de fortsatt uenige som de har vært siden forhandlingene startet i 2014. Meldingen er like komisk som komiske really.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Jeg-ville-solgt-med-en-gang
Redigert 26.01.2019 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2019 kl 23:45 4798

He, he D.v.s. du venter fortsatt på en 20 øres emisjon?
lerkarls
27.01.2019 kl 21:00 4588

Vil anta det kommer melding i morgen fra selskapet. Virker merkelig at hovedaksjonæren legger ut melding om resteuktureringsprosessen uten at selskapet selv kommenterer på status.

Lurer også på om bonheur vil selge aksjene sine siden de tydeligvis uansett ikke vil være med og investere videre?
MickelMountain
01.02.2019 kl 15:46 4310

Virker ikke som ok Kite Lake har noe hastverk med å dekke inn shorten…..
tobben
04.02.2019 kl 10:39 4150

Bør det tolkes positivt eller negativt at omsetningen stort sett har stoppet ?
tobben
04.02.2019 kl 10:40 4149

Bør det tolkes positivt eller negativt at omsetningen stort sett har stoppet ?
really
04.02.2019 kl 12:05 4097

Man er avventende og vil se hva refinansieringen fører til.
tobben
05.02.2019 kl 11:12 3973

Ser hvertfall ut som trenden er forsiktig optimistisk ?
really
05.02.2019 kl 12:20 3930

Tja. På meg virker det som om robotene styrer småhandelen i alt oljerelatert basert på oljeprisen og blir bare justert av hva andre aktører finner på. Gjør ikke andre noe særlig stiger DDASA på økt oljepris og motsatt. Med andre ord er bevegelsene stort sett bare støy i et lengre perspektiv.
tobben
05.02.2019 kl 18:20 3844

Håper Petrobras vil ha Bolette i 3 år , er jo klar og en rate opp mot 300 000 dollar hadde vel vært perfekt ? Avgjørelse 20.februar er jo ikke lange stunden til heller :-)
really
08.02.2019 kl 12:55 3585

Resultatet var akkurat som ventet, men noen har tydeligvis ventet mirakler. Men presentasjonen var interessant lesning, de gir en veldig god fremstilling av flytermarkedet, spesielt i nordsjøen. Lovende utsikter for de som har moderne flytere, klasset for Nordsjøen, særlig NODL og ODL.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 13:10 3572

Helt klart ingen fremtid for 5-gen rigger, kun nyere rigger med moderne lugarer og oppholdsrom.rom, i mellom tiden har i3.energy sikret seg kontrakt med et konkursbo :-) :-)
Redigert 08.02.2019 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
hill
08.02.2019 kl 13:30 3545


Ikke glem at DDASA sine rigger også ligger klare og er sertifiserte for oppdrag i Nordsjøen.
Glem heller ikke, at antallet tilgjengelige rigger er kraftig redusert. Dette også i henhold til dagens interessanne presentasjon fra selskapet.
"Når vi ikke lenger får leie Rolls Royce- rigger til Folkevognpris, er det tid til å leie "Volkswagen-rigger" igjen."
Dette er tidligere uttalt fra et av selskapene som opererer på norsk sokkel.
really
08.02.2019 kl 13:33 3541

Ikke usannsynlig det, men DDASA er ikke investerbar før den er refinansiert.
Offshorekokken
08.02.2019 kl 13:45 3521

det er helt riktig, men heldigvis ikke så langt unna. Det som blir opplyst til ansatte, er at de foreligger en enighet mellom låneholdere, banker og fond, kun detaljer som gjenstår, og at en løsning sansynligvis blir presentert i Q2. Løsningen vil etter alle solemerker radere ut eksisterende aksjonærer, men som ansatt er det faktisk viktigere at selskapet overlever i en eller annen form. Som man kan se av presentasjonen, har de rimelig track på hvor kontraktene kommer, og det er ikke i norge før i 2020, mens internationalt har det løsnet nå. Ren tipping selvsagt, men tror Blackford går internationalt, Borgland til UK, mens Bidefor blir liggende til 2020. Så lenge alle sertifikater er fryst, er heller ikke det en krise, går ut nyklasset i 2020, og blir avløst av en topp moderne 8 generasjons nybygg i 2025. Viktig å beholde trua :)
hill
08.02.2019 kl 13:58 3505

Du har et godt poeng der really. Men tror du ikke at du må ha noen "lodd" for å bli med på refinansieringen (emisjonen)?
Redigert 08.02.2019 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2019 kl 14:00 3503

Ja, stemmer sikkert det, hørte at de skulle bruke aksisterende aksjonærer til utvanning i spikersuppa til kokken :-) Aksjonærer skaper kun problemer og er ikke verdt en dritt. :-) .Det er greit å ha en ansatt i selskapet som være representant og talsmann, og sende ut byssetelegrammer på HO.
Redigert 08.02.2019 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2019 kl 14:29 3474

Kokken glemte Bolette Dolphin, har stor tro denne går på kontrakt til Brasil, da brassene trenger sårt slike boreskip som dette i sitt farvann, men kanskje andre trenger også slike skip, så det kan bli kamp om kontrakt på skipet. Hvor seriøst var budet tro, var det en "finte" fra selskapet tro. Flere oppdrag og lysere tider verden over offshore, betyr mer å gjøre for verftene. :-) Skjønner ikke at Fred Olsen bare selger posten sin, sikkert flere som kunne tenkt seg denne posten, men ser ikke ut som de vil under 50% eierskap av en eller annen grunn,
Redigert 08.02.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Offshorekokken
08.02.2019 kl 14:41 3453

Jeg glemte ikke Bolette, heller ikke Byford. Nevnte ingen av dem fordi de er så usikre..... Jeg tror Bolette blir en del av puslespillet i refinansieringen. Et av fondene som eier gjelda vår, var svært aktive i restruktureringen av Passific drilling, som sitter på kun drillskip. Bankene vil ha Bolette solgt, det ville ikke fondene. Uansett hvem som vinner drakampen, er ikke Bolette i vårt hovedfokus, som er midwater. Bolette er sansynligvis på topp 3 listen av drillskip i verden, ut hva hvordan den er spekket samt trackrecord, men jeg TROR ikke den er i Dolphin Drilling om et år. Byford....er vår dyreste å få klar for kontrakt, og nok bakerst i køen..
Offshorekokken
08.02.2019 kl 14:47 3440

mener nok ikke at aksjonærer er no dritt, vi er ganske avhengig av dem, og mange av dem også i selskapet. Er selv en bitte liten microaksjonær, som kjøpte min lille post for snart 20 år siden, for 6,5 nok pr aksje. har vært med helt til topps, og blir med helt til bunns- men, lykken er å være lønnsmottaker :) Da er det ikke så nøye hvem som eier oss. Byssetellegrammer er en god ting, alle sjøfolk vet desuten at det dummeste du gjør er å legge seg ut med kokken:)
Redigert 08.02.2019 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
tobben
08.02.2019 kl 14:59 3421

He- he fin den kokken :-)
really
08.02.2019 kl 16:14 3372

Jeg tror som de fleste har lagt merke til :-) at en absolutt ikke bør ha aksjer i DDASA før refin, Enten blir eksisterende aksjonærer nullet eller de får en svært liten andel av det refinansierte selskapet. Det er en mulighet for at det kan bli en oppside om kursen er lav nok, men da bør ikke kursen være særlig mye over 20 øre. Men risikoen er skyhøy, .
really
08.02.2019 kl 16:18 3369

Byssesnakket er mer verdt enn alt det selskapet offisielt kommer med. Men de skal ha kred for Q4 presentasjonen, den sannsynliggjør at selskapet ikke slås konkurs. Uten at det har noen betydning for hva jeg tror om hva dagens aksjonærer vil beholde.

Men jeg håper du ikke har forbud mot å gi slik info, kokken. Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut hvem som skriver her.
Redigert 08.02.2019 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Offshorekokken
08.02.2019 kl 20:06 3300

Jeg sitter ikke på noen som helst inside innfo, dessverre :) Hva jeg skriver, er litt om hva som ryktes ombord, men mest av alt prøve å korrigere alt tullet som skrives om oss. En over her, håpte på kontrakt med Petrobras for Bolette. Det ville selvsagt vært hyggelig, men hegnar har vel en artikkel i dag om hvem som har levert anbud til dem, og der var vi ikke nevnt....Videre er det flere ganger annonsert at Bolette er for salg, så vil jo tro at alt som kan krype å gå av riggeiere, har vært i kontakt med Dolphin for å kjøpe den...
Så har direktøren vår i flere intervjuer, og på samlinger i næringen gitt utrykk for at midwater segmentet er der oppgangen vil komme først, og der vi skal satse i fremtiden. Teknisk sett har vi vel vært konk i et års tid, men de med kjennskap til riggene vet jo, at når de en gang får kontrakt, vil verdien på stålet mangedoble seg i forhold til bokført verdi. Vi er mange ansatte som virkelig håper at vi skal lykkes, men ting har tatt lenger tid en vi hadde trodd
really
08.02.2019 kl 20:13 3293

Det er nok ikke bare dere som opplever at dette tar lang tid.

Jeg trodde lenge at Bolette ikke ville bli solgt siden det er et fartøy for fremtiden, i motsetning til flere av midwater riggene. Men da hadde selskapet litt handlefrihet. Nå blir alle kort lagt på nytt og da er det ikke godt å si hva som skjer. Jeg kan bare ønske lykke til.