Air Italy kjøper NAS?


Interessant lesning i FA i dag: «En italiener på trappene
LUFTFART: Flere flyselskaper er ute etter Norwegian, noe IAG likte dårlig. Nå skal Air Italy ha kastet seg med i kampen, som også er eid av Qatar Airways»
Redigert 26.01.2019 kl 19:27 Du må logge inn for å svare

Mulig å dele artikkelen her?
Solux
26.01.2019 kl 19:56 3661

Det nå helt klart noe i gjære! AIG ville ikke i budkrig, jeg skjønte når denne kom at dette dont make sense.. hvorfor sier de det ut av det blå?
Nå skjønner vi snart

Kan ha vært tidenes feilreaksjon på Oslo Børs dette. Kursen falt fra 180 til 140 da IAG avviste at de ville by på NAS. Så er årsaken til at de trakk seg at det pågår en budkamp.
Redigert 26.01.2019 kl 20:51 Du må logge inn for å svare
Solux
26.01.2019 kl 22:06 3431

Dette blir jo bare mer fornuftig det! Kjøpe seg transatlantiske posisjon!

Air Italy skaper storm i Amerikansk politikk
Posted By: Peter Foxon: Sunday 30. December 2018In: Flyselskap
Air Italy skaper stormElleve Amerikanske Senatorer – ledet av Senator Ted Cruz har skrevet brev til president Trumps administrasjon. De er kritiske til det italienske flyselskapet Air Italy og eier situasjonen i selskapet. Spesielt i forhold til Air Italys ruter til New York og Miami.

I 2017 kjøpte Qatar Airways en aksjepost på 49% i AQA Holding, morselskapet til Meridiana Air som senere ble re-branded som Air Italy. Etter Qatar Airways sin investering er Air Italy blitt et betydelig flyselskap i Italia. Kanskje en dag det største gitt usikkerheten omkring konkursen i Alitalia.



I brevet til Trump-administrasjonen etterspør Senatorene Air Italy evne til å lansere ruter til og fra USA, og hevder at Air Italys trafikk til USA truer amerikanske flyselskaper og jobber. Senatorene hevder at “uten finansieringen fra Qatar Airways ville Air Italy ikke kunne starte sin nye ruter. Likesom at Qatar Airways ikke ville være levedyktig uten direkte støtte fra Qatar-regjeringen.”

Samme angrep mot øvrige statseide flyselskap ?

På dette punktet må man lure på om Senatorene planlegger å starte det samme angrepet på statseide flyselskapene Oman Air, Saudia, Kuwait Airways, Singapore Airlines, Royal Air Maroc, Aeroflot, Etiopian Airlines, Finnair, Royal Jordanian, China Airlines og mange flere, med deres respektive datterselskaper.

Senatorene frykter at Air Italy kan fungere som et feeder-flyselskap for Qatar Airways passasjerer å fly til USA via Europa, på samme måte som Emirates har en populær Fifth Freedom Flight mellom Milano og New York. Ruten mellom Milano og New York er allerede trafikkert av fem andre flyselskap, American Airlines, Delta Air Lines, United, Dubai-baserte Emirates og italienske Alitalia.

Air Italy skaper storm

Air Italy skaper storm

Kortid etter at brevet til Trump administrasjonen var sendt, annonserte Air Italy ytterligere planer om å starte ruter til to destinasjoner i Nord-Amerika: Los Angeles og San Francisco. Begge rutene skal flys av Airbus A330-200s. Senatorene, ledet av senator Ted Cruz, avsluttet brevet ved å be om en granskning av flyselskapet.

USAs kamp mot Gulf-selskapene har pågått i flere år. Senator Ted Cruz oppfordrer til en granskning av Air Italy etter flyselskapets lansering og utvidelse av amerikanske ruter er en ny oppdatering til USAs første proteksjon politikk i USA vedtar ofte i forhold til luftfart. Mens Senatorene påpeker “urettferdighet” i at 49% av Air Italys midler som kommer fra et statlig flyselskap, hvorfor blir andre statseide flyselskaper kontinuerlig tolerert, eller heller, ignorert?



Dersom de hadde vurdert Air Italys forretningsmodell seriøst, ville de ha funnet ut at flyselskapet ikke har behov for å fungere som et annet Qatar Airways tilgangspunkt til USA – som Qatar Airways flyr fra sin Doha Hamad International Airport-hub til alle 10 av de største amerikanske bykjerner. Da Air Italy fløy ruter til USA under sin tidligere merkevare, ‘Meridiana’, var det ingen klager fra det amerikanske senatet
Solux
26.01.2019 kl 22:07 3424

Rangering: Dette er verdens beste flyselskap
Norwegian er Nordens beste flyselskap, ifølge ny kåring. Men det er fortsatt langt unna å være verdens beste.

Qatar Airways er kåret til verdens beste flyselskap av AirHelp. Norwegian er kommer på 12.-plass og er Nordens beste.


E24(E24) Publisert: 09:04 - 07.06.2018, Oppdatert: 11:07 - 07.06.2018

AirHelp, et verdensomspennende selskap som tilbyr kompensasjonstjenester til passasjerer, har siden 2015 rangert flyplasser og flyselskap over hele verden.

Nå har de sluppet sin sjette rangering, basert på en evaluering av flyplasser og flyselskap mellom 22. desember 2017 og 20. mars 2018.

På førsteplass kommer Qatar Airways, fulgt av Lufthansa og Etihad Airways. På fjerdeplass kommer Singapore Airlines, ned fra en førsteplass i fjor, ifølge AirHelp.

Flyselskapet er eid av staten Qatar, som flere ganger er blitt anklaget for brudd på menneskerettighetene.

Norwegian er det beste nordiske flyselskapet, på en 12. plass i den totale rangeringen. SAS scorer dårligere på punktlighet og service enn Norwegian, men er langt bedre på håndtering av krav fra passasjerer, og kommer på 36. plass.

Lest denne? Norwegian øker billettprisene på alle sine ruter

De fem flyselskapene rangert dårligst i verden er Air Mauritius, EasyJet, Pakistan International Airlines, Royal Jordanian Airlines og WOW Air.

Blant flyplassene scorer Hamad International Airport i Doha aller best. Athen International Airport og Tokyo Haneda International Airport følger på de neste plassene. Nederst på listen er London Stansted Airport og Kuwait International Airport.

Stavanger Sola flyplass, på 18. plass, er Nord-Europas best rangerte flyplass.

Flyselskapene bedømmes etter service, punktlighet og kundebehandling, mens flyplassene blir bedømt på service, punktlighet og kundetilfredshet
citius
27.01.2019 kl 12:51 3019


De store pengene fra Qatar Airways / Air Italy lander på børsen....allerede mandag?

NAS opp i luften igjen :-)


Al-Baker/Qatar har stor investeringslyst og er ikke redd for å tråkke i andres bed.
Al-Baker er kjent for å gi klare beskjeder og ikke redd for å utfordre andre. Selv ikke i egen allianse.

Qatar har startet langdistanse til Australia
selv om Quantas er i samme allianse og har etablerte ruter

Qatar har startet langdistanse til USA
selv om American Airlines er i samme allianse og har etablerte ruter
Qatar prøvde å kjøpe 10% i American Airlines
selv om American Airlines er i samme allianse

Qatar har kjøpt 10% i Latam
selv om det er nær USA

Qatar har kjøpt 5% China Southern som er i Cathays nærområde
selv om Cathay er i samme allianse

Qatar har allerede kjøpt 49% i Air Italy og har etablert et eget brohode i Europa
for å utnytte europeiske flyrettigheter til USA
selv om IAG som eier British Airways/Iberia/Vueling/osv er i samme allianse og har etablerte ruter
selv om Qatar eier 20% av IAG

Walsh/IAG ville betale minst mulig og spekulerte i Norwegians svake finansielle situasjon i Q2 2018.
Oppkjøpsstuntet funket ikke. Norwegian ordnet opp i finansene og holdt stand.
Strategien til IAG nå var trolig å spekulere i Norwegians finansielle situasjon i Q2 2019 en gang til.
Det var trolig siste sjanse før Norwegian flater ut veksten og får orden i regnskapene.

Har Al-Baker/Qatar blitt lei uthalingstaktikken til Walsh/IAG?
Tror han Norwegian kan glippe hvis tiden går?
Presser Al-Baker Walsh til å by mer enn Walsh vil eller kan tåle?
Presser Al-Baker med å by selv hvis Walsh ikke snart lander Norwegian deal'en?
Har Norwegian vært negativ til en siste sondering fra IAG?
Siste melding fra Walsh kan tyde på at IAG er skviset av Qatar, men når de pusher lavt bud og rask avklaring hos Norwegian så fikk de avslag.
Dermed kaster IAG inn håndkleet.
Men IAG beholder aksjeposten som de kan selge når nestemann kommer med et bud.

IAG har begrenset med penger, men Qatar derimot er statsfinansert og vasser i oljepenger.
Utfordringen for Qatar er begrenset tilgang til fly, slot-tider og flyrettigheter til USA og over nordområdene.
Oppkjøp av flyselskap gir disse tilgangene, men eierbegrensninger både i Europa (max 50%) og USA (politikk) stopper dem.

Har Qatar funnet ut at Norweian eierskap er mer strategisk viktig for Qatar enn først antatt?
Betyr Norwegian mer enn en ren investering for Qatar?
20% eierskap gjennom IAG er for lite hvis de vil ønsker direkte kontroll med eiendelene og driften i Norwegian.

Qatar kan ikke selv kjøpe mer enn 49% av Norwegian siden det er et europeisk selskap.
Men gjennom Air Italy kan Qatar kjøpe 100% av Norwegian. Dermed kan Qatar styre hele butikken gjennom Air Italy.
Qatar eier 49% av Air Italy og har allerede store ekspansjonsplaner for selskapet.
Air Italy er en forlenget arm av Qatar og flyr ruter som Qatar ikke selv kan operere.
De siste 51% er eid av en privatperson, Aga Khan som antas å være en silent partner (fløy tidligere kortruter og taxitrafikk i området rundt Sardinia).

Lukter samarbeid IAG, Air Italia og Qatar dette her.

Tilsynelatende var det helt idiotisk av IAG først å komme med børsmelding om at de ville selge andelen sin, for så å måtte selge til lavere pris.
Men dersom Air Italia kommer med et bud faler det på plass.

Så er det Lufthansa som ikke kan tillate at gjengen over kjøper NAS. I dag er British Air og Lufthansa omtrent like store på transatlantisk. Den som får kloa i NAS blir dominerende.
Redigert 27.01.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
27.01.2019 kl 13:23 2916

Bare tull og tøys
Air Italia var nær konkurs. Kjøper ikke Nas
Bare oppspinn
undrende
27.01.2019 kl 13:26 2907

Ja, nå tar det helt av her. Dette blir bare forsøpling av fora :-(

Air Italy har ikke pengeproblemer.
De fundes av Qatar som har eget seddeltrykkeri i kjelleren.

Air Italy er en ny konstruksjon på et lite flyselskap.
Litt som Norwegian da de gikk fra feeder trafikk for Braathens til å bli lavprisselskap med egne billetter.
Air Italy har planlagt en kjempevekst med fly leaset fra Qatar.

Dere burde kanskje sjekke litt mer.
Så blander dere ikke Air Italy med Alitalia eller hva dere driver med.
Solux
27.01.2019 kl 15:45 2648

Syntes dette var kjempebra nivå og ikke minst spennende ta ker. De dårlige kommentatorene er fordi de ikke har lest finansavisa heller... står ho med stor skrift der.
Fortsett dette !

Legg ut teksten fra FA da..
Solux
27.01.2019 kl 20:28 2297

En italiener på trappene
LUFTFART: Flere flyselskaper er ute etter Norwegian, noe IAG likte dårlig. Nå skal Air Italy ha kastet seg med i kampen, som også er eid avQatar Airways,
OLAV GRAM DEGNES
Etter IAGs inntog i Norwegian, var det liksom ikke tvil om at IAG vurderte å kjøpe Bjørn Kjos sin baby. Kun dager etter at flykjempens konsernsjef tidlig denne uken kom med sine forrige uttalelser om Norwegian, ble flapsen kjørt ut. IAG gjorde full retrett.
Både investorer og analytikere har basert sine analyser på et oppkjøp fra IAG. Det har vært spekulert i at IAG har budt over 300 kroner pr. aksje, som priser selskapets egenkapital til nesten 15 milliarder kroner.
Etter torsdagens styrt, hvor aksjen falt over 21 prosent, er flyselskapet kun priset til 6,3 milliarder.
Drakampen om eierskapet i Norwegian har pågått i snart et år, og selv om IAG naturlig nok har tatt overskriftene som favoritt, er det flere aktører som har flydd under radaren.
Lufthansa har hatt representanter på investormøter i Oslo som skal ha sagt at IAG skal få kamp om Norwegian. Analytikerne har vært helt sikre på at Lufthansa har regnet både godt og lenge på Norwegian. Om den tyske kjempen har presset IAG av rullebanen, er det imidlertid kun styret i Norwegian som kan svare på.
Ryanair har ifølge Kjos vært i kontakt med selskapet tidligere, men den munnrappe iren Michael O`Leary har benektet dette. Likevel er det et faktum at selskapene var i dialog rundt en såkalt «feeder-avtale», hvor selskapene skulle samarbeide om å fylle flyene til hverandre. På fredag i forrige uke, under en presentasjon, skal O`Leary ha uttalt «dersom ikke IAG kjøper Norwegian, gjør vi det». På Oslo Børs tok Norwegian-aksjen av, på høyt volum, og dermed tok spekulasjonene om et bud fra Ryanair fyr. Disse ryktene har Ryanair avkreftet til Finansavisen
I Midtøsten, nærmere bestemt Qatar, sitter en kjent mann for styret i Norwegian. Frode Foss var finansdirektør for Norwegian i 15 år, og Foss er nå godt i gang som finansdirektør for Qatar Airways, som er IAGs største aksjonær.
Selv om IAG nå har gitt seg, for denne gang, blir et annet av Qatar Airways datterselskaper dratt frem: Air Italy. Det italienske lavprisselskapet har en ganske lik forretningsmodell som Norwegian, og analytikere både i Norge og utlandet tror dette er en aktør som vil være med i en eventuell budkrig. Kunnskapen Foss innehar om Norwegian kan i såfall være av stor verdi, da få, om noen, kjenner finansene til det norske lavprisselskapet bedre enn han.
Likevel kan det være at den mye omtalte budkrigen kommer for sent. Det er godt kjent at ledelsen i Norwegian jobber med å etablere et flåtesamarbeid, hvor prosessen har gått så langt at man er i «langt fremskredne forhandlinger». Det er Airbus-flåten primært som skal ut, og totalt kan det innebære at rundt 150 fly er en del av avtalen. For Norwegians del vil dette innebære milliarder av kroner på konto, som ville løst utfordringene rundt egenkapitalen. For det er et problem for flyselskapet.
Egenkapitalen har vært under press lenge, og Bjørn Kjos må gjøre mer enn å spare penger for å unngå å gå i brudd med lånevilkår i første kvartal. Norwegian fikk store tap på drivstoffsikringer og eierskapet i Bank Norwegian i fjerde kvartal, og reverseres dette helt eller delvis, vil selskapet være på grønt gress. Dette er utenfor selskapets kontroll, og det jobbes derfor må spreng med andre alternativer.
Dersom Norwegian ikke lander en avtale rundt et flåtesamarbeid, vil det neste steget være å få utsettelse på kravet fra obligasjonseierne. Dersom dette ikke lar seg gjøre, vil en emisjon nesten være uunngåelig. Om ikke en budkrig på Norwegian kommer, og selskapet blir solgt.
Norwegian Air Shuttle
Verdens femte største lavprisselskap
Solux
27.01.2019 kl 20:33 2281


Lars-Daniel Westby, analytiker i Sparebank 1 Markets
Vi har ikke kjøp fordi vi tror Norwegian på kort sikt skal tjene nok penger til å forsvare kursen, men fordi vi mener det er verdier for en kjøper av både selskapet og ordreboken. Hvorfor bør Norwegian bli solgt? For det første mener vi at strategien etter 2013 har slått feil med for høy vekst og for høye enhetskostnader. For det andre tror vi ikke det å ta ned veksten er et alternativ ettersom selskapet har forskuddsbetalinger fra kunder på NOK7,5mrd og en kontantbeholdningen på NOK3,2mrd. Det at selskapet legger ned baser er for oss en innrømmelse av at det driftsmessig ikke har gått etter planen. Vi tror det er høy risiko for brudd på lånebetingelsene i første kvartal 2019, så spørsmålet er om det blir en ny emisjon. Vi mener Kjos/Kise brukte Bank Norwegian- aksjer som pant for deler av tegningsbeløpet ved forrige emisjon og at bankene ikke aksepterte høyere belåningsgrad på Norwegian-aksjene. Vi tror ikke det er ønskelig for de nevnte herrene å pantsette flere av Bank Norwegian-aksjene. Derfor ser vi et salg av selskapet, eller at en partner kjøper seg inn i ordreboken, som mest sannsynlig. Listeprisene for A320neo og MAX8 er opp henholdsvis 15% og 24% siden Norwegian bestilte. Et kjøp av 100 MAX8 er for en kjøper alene verdt NOK9mrd basert på prisstigningen på flyene hvis de skulle bestilt i dag. Markedsverdien på Norwegian er NOK6mrd. At IAG nå sier at de ikke har planer om å kjøpe Norwegian når de for fire dager siden sa at de ikke går inn i en budkrig og lovpriste selskapet, kan være et resultat av at det er andre Norwegian forhandler med. Kanskje Qatar Airways kjøper Norwegian via Air Italia? Norwegian har hentet totalt NOK3mrd i egenkapital og selges selskapet for NOK320 er det NOK15mrd. Fem-gangen på innskutt egenkapital er en bra reise uansett.KJØP: 320
Solux
27.01.2019 kl 20:36 2265

Preben Rasch-Olsen, analytiker i Carnegie
Vi mener at Norwegian i løpet av det siste året har endret retning til det bedre. Etter en periode med sterk vekst – og kanskje, etter vår oppfatning, for sterk vekst – har selskapet signalisert en avmatning fremover og dertil salg av eldre fly når nye MAX’er kommer inn i operasjon, samt en ønske om å selge 70 NEO’er. Samtidig er langdistanse-satsningen også i ferd med å nå kritisk masse. Dette vil lede til en bedring i lønnsomhet, samtidig som selskapet snur hver stein for å kutte unødvendige kostnader som har fått eskalere i de senere år. Så langt – alt bra.
Dessverre har Bank Norwegian fått en real skrape i aksjekursen, samtidig som at oljeprisen har falt overraskende lavt som igjen har medført et tap på Norwegian’s fuel hedger. Dette har medført at selskaper risikerere å bryte sine lånebetingelser med obligasjonseierne i løpet av Q1. Aksjemarkedet misliker usikkerheten dette medfører og dermed får man press på kursen. Når IAG i tillegg velger å trekke sin interesse for selskapet, og ledelsen ikke bidrar med noen oppdatering til markedet blir usikkerheten ganske stor.
Ser man derimot litt lengre frem så er det lettere enn noen gang å tro på NOK40-50 i EPS etter kostnadskutt og mindre vekst. En fornuftig multippel tilsier NOK270-320 i aksjekurs før vi vet hvordan selskapet vil komme seg rundt bruddet på lånevilkårene. Aksjen står i NOK140 og mye negativitet virker priset inn. På bakgrunn av dette opprettholder vi vårt kjøp, men ettersom vårt kursmål iberegnet en viss sannsynlighet for oppkjøp er vi foreløpig i tenkeboksen rundt dette.
Solux
28.01.2019 kl 09:15 1720

Nas virker å ikke ville lengre ned. Absolutt absurd å se kurs på 140kr, bare å laste opp gullegget :)
HP17
28.01.2019 kl 09:29 1645

Egentlig helt utrolig at NAS fortsatt kan kjøpes til rundt 142.
Flere interessenter (tror også utspillet fra IAG er forhandlingstaktikk), flere anbefalinger. Ser ut som støtten på 140 er sterk og bare et lite nytt rykte kan sende NAS rett tilbake opp mot 180-200.
28.01.2019 kl 09:54 907

Innlegget er slettet
HP17
28.01.2019 kl 10:09 1482

Rimelig sikker på at kursen ikke holder seg lenge nede på 140 tallet. Det foregår nå sannsynligvis mye i kulissene og NAS kan være "i spill". Nå får noen aktører mulighet til å laste opp på lav kurs og godt mulig at enkelte vil dekke Shorter på dette nivået.
28.01.2019 kl 10:12 819

Innlegget er slettet