Hvorfor det gikk galt med Fred Olsen selskapene

Slettet bruker
DDASA 26.01.2019 kl 23:14 4048

De eier jo bare gammelt skrap
Har jo ikke klart å fornye seg
Måtte jo gå galt dette
----------------------------------------
Borgland Dolphin bygget i 1977
Blackford Dolphin 1974
Bideford Dolphin 1975
Bredford Dolphin 1976
Byford Dolphin 1976
Så har de 2 skip som er noe nyere
Bolette Dolphin 2013
Belford Dolphin 2000

Bare noe rusten gammel rigger
Jeg var på Borgland og Bideford i 1987 / 88 og alt da trengte de oppgradering
Redigert 20.01.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
Riggslusk
27.01.2019 kl 00:03 4017

De tjente seg søkkrike på disse helt frem til smellen i ‘14. Styret i FOE er totalt inkompetente, og trodde disse gamle H3’ene ville leve evig, så de så ingen grunn til å fornye seg. Samtidig blåste de av 6 milliarder i klassinger på gammel tonnasje, istedetfor å skrape dem, og sitte godt i det med to-tre nye enheter i dag. Helt utrolig, og jeg skulle spist de gamle gymsokkene mine om jeg ikke hadde klart det bedre enn disse tullingene. Nå er det mulig det sitter noen med hjerne i fondet som kjøpte den sikrede gjelden siden de fikk sparket ut Fred, så det er enda ikke slutt. Å slå DDASA konkurs taper de på, så det blir spennende.
Redigert 27.01.2019 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
joalin1
27.01.2019 kl 00:17 3998

Hvad forventer I af kursen mandag?
Slettet bruker
27.01.2019 kl 02:27 3923

Fred Olsen vil ikke inn med mere penger , og dermed finansierer man ikke mere og selskapet vil gå konk

https://e24.no/boers-og-finans/bonheur/bonheur-vil-ikke-bidra-med-mer-penger-i-dolphin-drilling/24548404
Riggslusk
27.01.2019 kl 02:38 3910

Det gjenstår og se. Eierne av den sikrede gjelden søker andre finansieringsløsninger, så det er ingen selvfølge. Da taper dem penger, så det er ikke i dems interesse.
Scorpion69
27.01.2019 kl 09:38 3812

Matmons har du spist og drukket for mye vin eller er du så uviten som du gir utrykk for. Bideford og Borgland ble totalt ombygd mellom 19998 og 2000. Grunnen til at FOE har satset på disse H3 riggene er at Stålet er av en meget høy kvalitet og kan ikke sammenlignes med det som blir levert i dag. Alt utstyr over søylen er av nyere dato og gjør disse riggene meget effektive, noe som operatørene er villig til å betale for. Snakker en med de som jobber i denne næringen, får disse riggene ufattelig mye skryt og det gjenspeiler seg i de ratene de hadde. At FOE har valgt å la disse riggene ligge uforståelig, men regner med at de satset på å bli kvitt en masse gjeld. Dette viste seg og være vanskelig ettersom det er for mye verdier i selskapet. Når det gjelder Blacford og Bolette er dette etterspurte enheter som kommer til å gå ut, så raskt ting faller på plass. Fondet som har kjøpt opp halvparten av gjelden ønsker ikke å slå DDASA konkurs, men heller bygge dette opp igjen. Dette har de gjort med en masse selskaper tidligere, kan nevne Pacific Drilling som en av de siste. Markedet er i ferd med å gå tom for varme rigger og det er nå det blir spennende fremover. Tror at de gir Borgland UK kontrakten sender Blackfor til en av de andre jobbene, så tar de ut Bolette eller selger den. Bideford går nok tilbake til Equinor, når de trenger å få utført de krevende brønnoverhalings jobbene sine. der den i en rekke år blitt kåret til årets rigg og er spesialisert til disse jobbene. Til slutt kan jeg nevne at søylene på en rigg har primært en oppgave og det er og holde riggen flytende og har ikke noe med selve jobben som riggen skal utføre, så debatten om gamle og utarrangerte rigger «legger vi død» disse riggene kan ikke sammenlignes med skrapingskandidater som nesten ikke ha blitt oppgradert siden de ble bygd.
Slettet bruker
27.01.2019 kl 10:23 3774

Onkel Fred fikk ikke viljen sin med 20 øres stuntet og røve til seg selskapet og fortsatt sitte som største eier. Kreditorene mener selskapet er mer verdt, nå må onkel Fred selge seg ned under 50% og komme seg ut, og har han ingenting å skulle sagt lenger. Hadde det vært umiddelbar fare for konkurs, så hadde kreditorene selvfølgelig godt med på forslaget, og ingen skal fortelle meg at noen hadde brukt tid og ressurser med å inngå en kontrakt på 3 brønner med et selskap som går konkurs.
Ja, riggene er gamle, men godkjente på lik linje som andre 5 gen rigger, minst 2 av disse vil få kontrakt, og ser ikke bort fra at Bolette kommer på kontrakt, i tillegg fremførbart underskudd så kommer det nok finansiering snart på plass, da blir det reprising. Top 20 har vokst strategisk, noen må siles ut så andre får kjøpt, her er det mange klient kontoer.
BONHEUR ASA 34,628,764 69.48% 51.92% Comp. NOR
NORDNET BANK AB 2,306,273 4.63% 3.46% Nom. SWE
CLEARSTREAM BANKING S.A. 2,173,512 4.36% 3.26% Nom. LUX
DANSKE BANK A/S 1,183,198 2.37% 1.77% Nom. DNK
KBC BANK NV 1,088,259 2.18% 1.63% Nom. BEL
THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR 1,047,385 2.10% 1.57% Nom. GBR
NORDEA BANK ABP 1,034,481 2.08% 1.55% Nom. DNK
AVANZA BANK AB 945,791 1.90% 1.42% Nom. SWE
THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 859,419 1.72% 1.29% Nom. DNK
UBS SWITZERLAND AG 571,832 1.15% 0.86% Nom. CHE
BINK ADRIANUS JOSEPHUS 565,275 1.13% 0.85% Priv. NOR
SVENSKA HANDELSBANKEN AB 461,709 0.93% 0.69% Nom. SWE
KAS BANK N.V. 449,463 0.90% 0.67% Nom. NLD
FRED OLSEN ENERGY ASA 430,100 0.86% 0.64% Comp. NOR
SPECTATIO FINANS AS 400,000 0.80% 0.60% Comp. NOR
STATE STREET BANK AND TRUST COMP 395,365 0.79% 0.59% Nom. USA
SIX SIS AG 343,912 0.69% 0.52% Nom. CHE
SWEDBANK AB 324,680 0.65% 0.49% Nom. SWE
UBS SWITZERLAND AG 316,436 0.63% 0.47% Nom. DNK
SAXO BANK A/S 315,350 0.63% 0.47% Nom. DNK
Total number owned by top 20 49,841,204 100% 74.73%
Total number of shares 66,694,229 100%
Last updated 21.01.2019
Slettet bruker
27.01.2019 kl 10:29 3757

Er det noen som tror Fred Olsen er villig å selge posten sin for 20 øre aksjen ? Jo forresten, kanskje komiske really.
Scorpion69
27.01.2019 kl 11:23 3693

Nei tror ikke Fred Olsen gir fra seg noe gratis. Really er ikke noen som hører på lengre, bare hakk i plata (konkurs, 20 øre og gamle rigger) det er ikke mye matnyttig som kommer fra den kanten og det bare beviser hvor lite peiling han har på rigg og markedet.
Redigert 27.01.2019 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 12:00 3637

Kvaliteten på stålet i understellet er nok av en langt bedre kvalitet på riggene som ble bygget den gang når kvalitet var mer i fokus enn penger og hva det kostet, idag og de siste årene har det vært motsatt, noe ingen kan benekte. Det er som du sier Scorpion, det kommer tydelig frem at det er ikke alle som skjønner dette, og hadde riggene vært skrap burde den største idiot skjønt at de ikke hadde blitt godkjent som en 5 gen rigg, og i tillegg fått kontrakt. Her faller sannsynligvis snart brikkene på plass, med en rettet emisjon, ser ingen grunn til noen dumpingkurs som noen fabler om, snarere tvert i mot. Det er nå kjent for ALLE at dumpingsemisjonen FOE har jobbet for i flere år til egen vinning, ble nedstemt av kreditorene, og vi vil enkelt og greit etterhvert få en reprising av selskapet.
Redigert 27.01.2019 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Empire
27.01.2019 kl 12:16 3614

Hvem blir så den rettede emisjonen til, når da storeier har sagt at de vil la seg vanne ut til smuler?

Med andre ord, hvem blir garantisten for denne rettede emisjonen, som du mener vil komme?

Enten så må det vel inn en ny større eier, eller så må det på plass en gjeldskonvertering. Spørsmålet er vel da om bankene(de sikre) går med på det?
Redigert 27.01.2019 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 12:39 3584

Folkens

Bonheur steg 11% fredag, ene og alene fordi de informerte markedet om at pengekranen er lukket. Dette selskapet er verdsatt rundt 4,6 milliarder nå.

Egenkapitalen til DDASA er priset til ca 125 millioner kroner, så en konkurs her vil bare være småpenger i forhold til det Bonheur steg i markedsverdi nå om fredagen. Simpson er aksjonær i Bonheur, det var gledelig det som skjedde fredag.

Enkelte mener at ledelsen har sovet i timen. Ja, det har de kanskje, de har sovet eksakt like mye som ledelsen i SDRL og en lang rekke andre oljeservicevirksomheter. Det å spå fremtiden er umulig over tid, de gangene man treffer blir man geniærklært, og de gangene man bommer blir man utskjelt.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og gleder seg til en nulling av aksjonærverdiene i nye Fred Olsen Energy.
Shareville: EricSimpsonjr
Slettet bruker
27.01.2019 kl 12:46 3568

Problemet er ikke å hente inn kapitalen, problemet er at FOE fikk ikke kjørt over kreditorene som ønsket, på lik linje som er blitt gjort i kjent stil i andre selskaper som eks. SDRL. de har forsøkt alle mulige skitne triks for å berike seg selv uten å lykkes, inkludert å sende ut en svada melding ang. rundt dette forslaget de kunne like godt spart seg for, i så fall burde også alle de andre løsningene som er diskutert og fremlagt fra begge parter blitt børsmeldt det siste årene. Men ser ut som FOE har vært mer opptatt av å få kursen ned av en eller annen grunn Ingen kan benekte at det er verdier i selskapet inkludert et enormt fremførbart underskudd som skulle være av interesse som flere. MC på selskapet per dag dato litt i overkant av 100 mill, kunne like greit vært 2 eller 300 mill, selskapet priset til det samme med eller uten kontrakter. Meldingen som ble sendt ut på fredag er skulle normalt sett ikke sendt kursen ned, snarere tvert i mot, men nå er jo som kjent ikke OSE en nisse børs og ikke som andre børser, det er også grunnen til til vi ser denne elleville prisingen av enkelte selskaper på denne børsen som er styrt av finans kriminelle banditter.




Redigert 27.01.2019 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 13:53 3506

De er gamle uansett hva du skriver
Selve riggen er gammel og rusten så det holder
Jeg var på riggen ute i fjorden da søster riggen holdt på å velte inn over kaia i Sandnes , et utrolig skue var det
Dersom de var så attraktive som noen her skriver, hvorfor ligger da så mye av flåten stille
Dette er en konkurs kandidat slik ståa nå er
Scorpion69
27.01.2019 kl 14:24 3464

Du forsetter å overaske matmons, ikke mulig å få sammenhengen her. Hendelsen du referer til må være eldgammel, men det har skjedd i senere tid med andre rigger en Dolphin sine. Men dette har ikke noe med alderen på riggene å gjøre. Hvilken rigg som er rusten skriver du ingen ting om, men tydelig vis har du ikke noe forutsetninger om å utale deg om dette. Hvorfor riggene har ligget inne, har med ratene og gjøre, resten får du finne ut av selv om dette interesserer deg så mye.
Slettet bruker
27.01.2019 kl 15:07 3428

Noen har kjøp aksjene som er solgt, og de fleste er parkert på klient kontoer, og volumet som er hentet ut fra top 20 er kjøpt på langt høyere kurser, som vi har sett den siste tiden er det ikke så mange flere aksjer å hente ut fra disse nivå, og truse skvettene er i kjent stil kastet overbord og skremt ut forlengst.
Slettet bruker
27.01.2019 kl 15:16 3420

Det forteller vel mer om deg og ditt kunnskaps nivå, Riggene hadde selvfølgelig ikke blitt godkjent på lik linje som en annen 5 gen rigg, dersom det er en rusthaug som du innbiller deg og enkelte andre. Fordelen med disse riggene er at de er klar til å gå ut i oppdrag på kort varsel uten enorme oppstart kostnader som de fleste andre, det er vel ikke uten grunn kontraktene begynner å melde seg interesse for riggene i takt men finansiell løsning, tror ikke det er så veldig mørkt som man vil ha det til, og FOE har forsøkt å fremprovosere for å berike seg selv.
Redigert 27.01.2019 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Riggslusk
27.01.2019 kl 16:12 3361

Den hendelsen du sikter til var på Byford Dolphin, og skjedde for snart 20 år siden. Det var en tabbe med mannlokk som var åpne, det begynte å blåse opp, og det begynte å renne inn vann i pontongene. Skulle vært satt på krager. Da fikk riggen en list, og satt seg på bunnen med den ene pontongen. Dette har ingenting med tilstanden på riggene å gjøre, menneskelig feil. Byford er sannsynligvis skrapingskandidat forresten.
Redigert 27.01.2019 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 16:37 3323

Det har vert ganske mange ulykker på disse riggene
Jeg vet om flere ulykker med dødsfall bare på Byford Dolphin
Den 1 ulykken var i 1976, da hetter riggen Deep Sea Driller, jeg var der også
Fem mennesker omkom under dykkerarbeid fra plattformen i Byford Dolphin-ulykken i 1983
Det skjedde også en dødsulykke i 1990, og en i 2002 da en 44 år gammel mann mistet livet mens plattformen var engasjert på det Exxon Mobil-opererte Sigyn-feltet i Sleipnerområdet i Nordsjøen.
Det har også vert flere dødsulykker på andre Fred Olsen rigger
Dette vet oljeselskapene, dette har med kulturen i selskapet å gjøre
Kan garantere dere det er med i beregningene når rigger skal leies inn
Selvfølgelig kjenner ikke jeg til alt eller mange av kriteriene
Men jeg ser hvor mye en del andre her skjønner , dersom jeg vet lite. Ja da er det andre som vet enda mindre

Redigert 27.01.2019 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 16:46 3309

Var også på flere rigger hos Fred Olsen hvor HMS ikke ble ivaretatt + en annen rigg hos Stena Drilling hvor HMS arbeidet hadde svært lav prioritet
En Russerigg med navn Kolskaia , den veltet på Dansk sektor da jeg var på fri tur
En person omkom
FAR100
27.01.2019 kl 16:53 3296

ekstrem risiko. neste uke 20-30 øre

når største aksjonær vil ikke satse så er det ikke lett å hente penger
Redigert 27.01.2019 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 17:28 3261

Det har vært masse ulykker inkludert dødsulykker på faste (Statoils) installasjoner også. Hele Sleipner understellet gikk til bunns og ble pulverisert, et under at ingen liv gikk tapt.
Redigert 27.01.2019 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2019 kl 17:30 3259

Største aksjonær fikk ikke viljen sin, har du enda ikke fått det med deg?
really
27.01.2019 kl 21:46 3142

Og det belønnet markedet rikelig.

Uansett er kortene delt ut på nytt, så får vi se om de neste som forsøker seg er mindre grådige. Eller dyktigere.
Riggslusk
27.01.2019 kl 21:48 3138

Dette forandret seg etter den siste ulykken på Byford i 2002, etter dette har det vært en meget god HMS politikk i Dolphin, fullt på høyde med andre selskaper. Det snudde etter at Kleppe tok over skuta. Ikke uten grunn Bideford ble årets rigg gang på gang i Statoil systemet. Så det er ikke med i noe beregninger, heller det motsatte. Du sier du var der, men jeg skjønner at du ikke har peiling på hvordan DDAS har blitt drevet de siste 16 årene. Det vet nemlig jeg.
Redigert 27.01.2019 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2019 kl 16:08 2890

OBS
Gikk det galt igjen ?
Riggslusk
28.01.2019 kl 18:31 2814

Nå snakket vi om HMS, ikke sant? Hvordan FOE har styrt skuta økonomisk er en annen sak. DDAS har etter 2002 vært best i klassen på HMS, så påstandene dine er latterlige og dratt ut av ræva.
Redigert 28.01.2019 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
comfortline.no
28.01.2019 kl 19:47 2747

Innlegget er slettet
Dette er feil, Keit omkom i april 2002
Riggslusk
28.01.2019 kl 20:47 2690

Innlegget er slettet
Må jo være lurere enn deg. Keith omkom i 2002...jeg kjente ham godt. Du er jo helt på vidda. Er du proff baisser? Episoden med utfrysing på Bideford var kraftig overdrevet i SA, det var ikke mer gnisninger enn det normalt blir i slike saker. Etter det roet seg høsten 2002 så var DDAS med Kleppe i front i ledelsen på HMS i Nordsjøen.
Redigert 28.01.2019 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Scorpion69
28.01.2019 kl 21:07 2669

Ikke noe vits å kommentere innleggene til matmons, han har ikke peiling og kommer med en rekke usanne påstander. Her er det noe som er alvorlig galt dessverre.
tobben
28.01.2019 kl 22:00 2616

Er det ikke mulig å fjerne folk som gjentatte ganger kommer med uriktige påstander ?