PEN: Utsikter 2-5 år fram

Trond.heim
PEN 27.01.2019 kl 14:07 8961

PEN : Hvorfor tenke 2-5 år fram i tid?

Pen utmerket seg i 2018 som en fantastisk kortsiktig investering. Dette kan skje igjen i 2019, men det store potensialet ligger litt lenger fram i tid.

Det er verdt å merke seg at reservepotensialet som beskrives av oljeselskap erfaringsmessig settes konservativt. De fleste felt i nordsjøen har hatt flerdobling av utvinnbare reserver sammenlignet med opprinnelige estimat.

Panoro viser til at de regner med at det samme vil skje på Dussafu.
De viser til Etame feltet , som har svært sammenlignbar geologi og seismikkresultater, som Dussafu lisensen.

Etame ble i 2002 vurdert som et felt med 20 mmbo ( 20 millioner fat) Pr. 2018 er det utvunnet 100+ millioner fat, det skisseres forventning i framtiden på 150+ millioner fat.

Dussafu opprinnelige reserver 23 millioner fat, litt mer enn Etame opprinnelig estimat.

Selskapet plusser på Torte fase 2, Ruche area development, Moubenga and Walt Withman dicoveries og new discoveries.
De peker videre på Prosjekts A+B som high potensial with 482 millioner gross prospective resources.

Ved å vise til Etame sammenligningen så indikerer dette reserver på flere ganger høyere tall, da passeres 1 milliard fat og Elefantfelt beskrivelser kan bli relevant.

I tillegg til Dussafu ligger AJE der som en potensiell joker.

Tunisia er i støpeskjeen både Tunisia ( TPS) og Tunisia ( SFAX)

Noen år fram i tid vil aksjekurs 15-16 fortone seg som latterlig lav. Om noen år vil etterpåklokskapen igjen vise seg som tragisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Idar1
27.01.2019 kl 14:22 7847

Er det noe nytt når det gjelder fornyelse av Tunisia lisensen?
Det kan virke som at pen bruker en olje pris på 65 når de regner, nå har den vært under 65 ganske lenge. Hvordan vil dette slå ut når de planlagte brønnene skal betales?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
28.01.2019 kl 15:03 7447

Skal vi tippe at Panoro vil delta på denne konferansen for Nordafrika og Middelhavet 11-13. februar?

https://www.egyps.com
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Alby
28.01.2019 kl 16:10 7332


Ja, ja det går nedover ??
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
28.01.2019 kl 23:55 7114

Olja ned -2.4% og så meldes det av myndighetene i USA og på Twitter:

Press Releases

Treasury Sanctions Venezuela’s State-Owned Oil Company Petroleos de Venezuela, S.A.

January 28, 2019

Action Intensifies Pressure on Maduro and Regime Insiders, Demonstrates U.S. Commitment to Leverage Economic Pressure to Support the Venezuelan People’s Transition to Democracy

Washington – Today the Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) designated Petroleos de Venezuela, S.A. (PdVSA) pursuant to Executive Order (E.O.) 13850 for operating in the oil sector of the Venezuelan economy. PdVSA is a Venezuelan state-owned oil company and a primary source of Venezuela’s income and foreign currency, to include U.S. dollars and Euros.

https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm594#.XE90fzV2beY.twitter


• Saudi energy minister Khalid Al-Falih says the kingdom will produce 10.1m b/d in February, well below #SaudiArabia's official target at #OPEC production cuts | #OOTT full story on @TheTerminalhttps://t.co/ZTZZEx6iKJ

AL-FALIH SAYS SAUDI OIL OUTPUT TO STAY WELL BELOW CAP FOR FULL 6 MONTHS: RIA. #OOTT

The bigger news story today is the Al-Falih comment on pushing oil inventory "under" the 5-year average. Not the Venezuela sanctions.

Så til de grader skakkjørt kan ikke oljeprisen være at den ikke responderer på det ovennevnte.




Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.01.2019 kl 09:27 6964

Den olja, den olja. Det er nettopp all mystikken rundt den som gjør det hele så fascinerende. Når man tror man ser løsningen, så går oljeprisen i en annen retning.

Det blir lett hjertesukk fra denne side også og istemmer denne twitter meldingen av i dag. Her må det da vel komme en korreksjon oppover?

#SaudiArabia announces deeper #oil output cuts with "majority" of impact in the U.S. Hours later, Washington imposes sweeping sanctions on Venezuelan crude exports (SND list designation for PDVSA).

And the price of Brent? Up 0.2%, barely above $60 a barrel


Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.01.2019 kl 12:45 6814

Flere av oss har registrert at det har vært lite eller ikke noe ang. Aje i de to siste presentasjonene. Imidlertid var mye i september predentasjonen. Biter meg merke til at de venter å kunne oppnå 4 USD pr. mcf. Dette er betydelig mer enn Henry Hub som ligger på 3-3,5 USD pr. million Btu.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Hellothere
29.01.2019 kl 12:52 6781

Stusser litt på det jeg også FF. Skulle gjerne ha visst hva strategien er for AJE fremover i og med at det virker som AJE ikke ligger i en del av planen fremover. Håper og tror da at PEN greier å komme opp med noe genialt så snart som mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Alby
29.01.2019 kl 13:43 7034

Er det ikke snart tid for lifting på Dussafu ??
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.01.2019 kl 14:25 6955

Ad Aje - som nevnt tidligere er min forståelse at Aje JV skal restruktureres. Dvs. nye partnere/investorer inn og gamle ut. Trolig de små iallefall (MXO. PEN og EER). Ser for meg M&A aktivitet her. Meldt med forbehold. Også med forbehold at det blir ingen videre boring/operasjonell aktivtet før JV er restrukturert. Men kanskje boring deretter i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
mimsa
29.01.2019 kl 14:31 6940

PEN er blitt en utrolig kjedelig aksje. Her er lite som skjer og dersom det er noe å rapportere er det om ledelsen skal ha en presantasjon med Sparebank 1 eller om de skal delta på en eller annen konferanse. Lite triggere på gang. Lisensfornyelsen i Tunisien ser som ventet ut til å dra ut i tid. Her er mye annet som er mer spennende i disse dager.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
29.01.2019 kl 14:40 6910

Trodde alt var 100% sikkert i PEN jeg Gunnar? Så d r ikke bare i IOX det er utfordringer? Drive i Afrika er ikke det enkleste
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
29.01.2019 kl 14:43 6891

mimsa, du er ikke lite frekk. Snakker om lite som skjer og så sitter du selv stucked i NORTH, som har utviklet seg til hengemyr deluxe?

Hva er det som er mer spennende?

PEN - ok det skjer lite akkurat nå, men her er det igangsatt flere prosesser som vil bli avklart. Stang ut eller stang inn - tiden vil vise.

For min del- oljeprisen må på plass. Med olje $65-70 blir det full gass. Og det sørger enten Trump, saudiene og/eller Putin for.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
29.01.2019 kl 14:50 6872

Så PEN tjener ikke penger under $65 fatet? Mente du skrev at de tjente penger som gress for tiden? Mulig du mente om produksjonen 5 dobler seg for PEN. Hmmmmcat sikker på at PEN skulle til 39 kroner i januar jeg? Er det januar 2022 du mente?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.01.2019 kl 14:52 6863

Den man elsker tukter man.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
mimsa
29.01.2019 kl 15:24 6791

Gunnarius: North er full av cash. En melding om utbetaling av utbytte vil tvinge seg fram ved Q4, og forløsningen vil skje. Opp 20% før utgangen av februar. Utbyttet fra North skal brukes til å kjøpe PEN på 11tallet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Sorte Orm
29.01.2019 kl 17:43 6613

Om man har troen på sektoren anbefaler jeg også å ta en titt på Maha Energy på stockholmbørsen. Ekspanderende oljemygg. Mye spennende på gang i Brasil og herlig transparent ledelse når det gjelder det operasjonelle. Sitter selv i Pen, BWO og Maha.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Er_mi
29.01.2019 kl 17:46 6597

Anbefaler alle som er har aksjer i PEN å bare slappe av. Alle dere som ikke har aksjer i PEN har nå en fantastisk mulighet å komme inn tidlig i et potensielt oljeeventyr sirka 10% under den siste emisjonskursen hvor blandt annet Kistefos gikk inn med 80 mill. Hvis man ikke er interesert i mindre oljeselskap med litt høyere risiko og volatilitet så bør man naturligvis finne seg andre selskap å investere i (PEN-aksjen svinger typisk 10-15 prosent på en måned eller to, så det alene gjør at den ikke er for alle, spesielt ikke hvis man har veldig kort tidshorisont). Elkem er for eksempel en fin aksje man nå kan kjøpe langt under prisen den hadde da den gikk på børs ifjor. Men alle som noen gang tenkt på- og angret litt på at man ikke gikk inn tidlig i for eksempel Lundin Petroleum, har nå i PEN kanskje den beste muligheten på Oslo Børs å bli med på noe lignende. Observer at jeg skriver mulighet, fordi det er selvsagt ikke gitt noe som helst. Men de som sitter i ledelsen av PEN er meget kompetent folk som skapt enorme verdier før, og det er et faktum at det er et enormt potensial for å finne mer olje i PENs nåværende lisenser- at det er mange flere komersielle funn er vel ganske sikkert, spørsmålet er vel kun hvor store de er. Prouksjonen som PEN selv har guidet om at de vil ha i 2020 er dog alene verdt langt mer enn dagens aksjekurs- så hvis man er overbevist om at oljeprisen skal opp på 1-2 års sikt så bør man definitivt kjøpe noen aksjer i PEN hvis man ikke tror det vil bli krig eller liknende i Gabon eller Tunisia.

Når det gjelder aktiviteten i PEN idag så vil jeg nok si at det mest sannsynlig er mer aktivitet i selskapet akkurat nå enn det vært noen gang tidligere. PEN er nå et produksjonselskap med daglig produksjon i tre land, og med egne lokaler og ansatte i hvert fall et av de landene. Det planlegges samtidig flere produksjons- og letebrønner, i tillegg til at det pågår et intensivt M&A-arbeide, spesielt når det gjelder Aje-feltet (dette er ikke småtteri, uten noe som krever mye arbeide og planlegging). Sannsynligvis pågår det også en del annet M&A-arbeide i forbindelse med andre assets- som ikke noen av oss vet noe om idag.

Noe av poenget er at PEN idag er et ordentlig selskap- der det nå er full aktivitet hver dag på flere fronter. At det ikke kommer pressemeldinger hver uke som forteller nøyaktig hva alle ansatte har gjort, hvilke innkjøp som er blitt gjort etc., er ikke noe merkelig. Ledelsen og de ansatte i PEN har antagligvis fullt opp med å gjennomføre akkurat det de tidligere har fortalt oss alle at de skal gjøre. Intill det kommer noen nyheter så føler ikke jeg at det er noen spørsmålstegn om hva som skjer i selskapet nå (det er bare å lese presentasjonene).

Forøvrig: ser ut som PEN-aksjen muligens snudd idag, akkurat som forventet på teknisk støttenivå rundt 14,50 - 14,80. Et etablert gulv her vil være meget bra og et utgangspunkt for neste svingning opp og forhåpentligvis gjennom støttenivået på rundt 17,5 - 17,9.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
29.01.2019 kl 19:55 6463

Jeg skrev i startinnlegget på denne tråden at PEN reservene sannsynligvis er veldig mye større enn det selskapet kan signalisere. Oppgradering av reserver krever konkrete resultater av exploration brønner.

Jeg forholder meg til at PEN har ca. 7.5% av Dussafu som sannsynligvis vil vise seg å ha minst 1 milliard fat i reserver.
100 millioner fat i reserver for en oljemygg med relativt få aksjer kan bli fantastisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.01.2019 kl 10:17 6177

Trond.heim

Jo, prospektene A og B har et meget stort potensiale, men jeg har ikke registrert at det har vært oppgitt noen COS. Det er kjempeforskjell på reserver og unrisked prospektive ressurser. Er COS 50 % (det er høyt) så blir risked prospektive ressurser halvparten. Altå ca 240 mmboe.

Det virker som partene har god kontroll, men jeg har vært med så lenge at jeg ikke vil kjøpe pelsen før bjørnen er skutt. Og det er tydelig at disse ikke bores i 2019 selv om noen mener det motsatte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
30.01.2019 kl 10:49 6119

FF: Enig. Selskapet viser imidlertid til utviklingen av Etame, da snakkes det om en 6-7 dobling av utvunnet olje i forhold til estimat i 2002.

Dessuten: COS på Dussafu hittil ligger vel på 100%
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.01.2019 kl 11:18 6049

Den ligger ikke så høyt. Kun i «moderne» tid etter 3d, men det er jo det som teller så jeg er enig med deg.

Når det gjelder Etame var forventninge satt ganske lavt med samlet 20-25 mmbo. Flowen imponerer meg ikke. 15-22mbod i snitt over en 15 års periode. Vi er forhåpentlig langt over det etter fase 2 på Torture.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
bmw5
30.01.2019 kl 12:14 5956

Det er en fordel på dette forumet at vi har gode skribenter med kunnskap om Pen, men det som betyr noe i disse tider er oljeprisen. Får vi positive meldinger og en oljepris på 65 eller over er Pen kursen i nye høyder, for stort er det og større kan det bli.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2019 kl 12:26 5925

Fluefiskeren, mht. flow så har Adolo i utgangspunktet en kapasitet på 40.000 fat per dag. Målet til operatøren bør være å få etablert en stabil flow på dette nivået. Ved fullført Tortue fase 2 (forhåpentligvis i 2020) kan vi håpe på 25-30 tusen fat per dag - deretter når Ruche er ferdig (forhåpentligvis i 2021) - 40 tusen fat per dag. I påfølgende periode kan man etterfylle med nye prospekter etterhvert som trykket faller i eksisterende brønner og ved funn på prospect B og A kan man vurdere å øke kapasiteten på Adolo. Jeg tror personlig alt dette kommer - vil bare ta litt tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.01.2019 kl 12:36 5900

Jeg er da ikke uenig i det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Spitzer
30.01.2019 kl 14:30 5772

FF
Du har åpnet en ny tråd, men den er lukket for kommentarer :)
Svarer deg her.
Du spurte om Dussafu utenfor EEA. Et betydelig område og interessante funn på seismikk helt sør på lisensen. Denne delen er levert tilbake. PEN/BWO besitter "kun" EEA-området.
Her et utdrag fra prospektet 14/12 side 113: "The EEA allows the Dussafu joint venture partners to exploit hydrocarbon resources in the area of the EEA for up to 20 years from first oil production. In 2016 the remaining portion of the greater Dussafu license area outside of the EEA area was relinquished."
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.01.2019 kl 15:43 5667

Spitzer

Hvordan greide jeg det? Uansett takk. Det var vel slik jeg trodde det var. Det må vel antakelig bety at vi får naboer en gang i fremtiden, og det er ihvertfall ett lead som man vil dele med hverandre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
30.01.2019 kl 17:33 5543

Oljeprisen responderte positivt på EIAs lagertall nå i ettermiddag, som har svingt seg opp til å tangere $62,50.

Trump og USAs oljesanksjoner mot Venezuela og Iran vil neppe medføre det store spranget i oljeprisen på kort sikt. Vil uansett gi oljeprisen et løft. For selv om USA og Trump nå kan kalibrere sanksjonene og dertil tilhørende waivers mot Iran, vil det bli mindre olje i eksportmarkedet. Sogar hevder USA at det etter mars ikke vil bli gitt forlengelse av unntak, men det kan man ikke stole på. For USA/Trump velger det som passer best - der og da.

Dersom manko på olje fra Venezuela eller Iran ifm. oljesanksjonene snakker USA om at differansen kan kjøpes ved leveranse fra Russland og saudiene. Det tror jeg veldig lite på. Iallefall om oljeprisen skal holdes ala i dag. Fordi Russland og Saudi Arabia først vil sikre seg at oljeprisen vil få et vesentlig høyere prisleie - før kranene åpnes for å supplere det som trengs.

Oljeprisen synes med dette å være på riktig spor og da akklimatiseres også PEN aksjen tilsvarende.

Mye psykologi i dette her og markedet bør helst få troen på O&G segmentet, før det hele kan slippes løs igjen. Slik som tidligere - gjentatte ganger.

Vil saudiene ha høyere oljepris før Aramco IPO rundt år 2021, så reder man grunnen allerede nå. Energiminister Al- Falih (SA) var i går klokkeklar på hva som er landets kutt i produksjon for februar og de 6 neste månedene. Og dette vil trolig medføre høyere oljepris innen Q1, slik vi ser konturene av i dag.

Se opp for mulig reprising av oljeaksjene.

He,he, og hvorfor ikke for å få ned lager og sitert på twitter:

#SaudiArabia, the world’s largest oil exporter—which is trying to raise global prices by curtailing supply, not adding to it—believes the U.S. could solve the problem of responding to any shortage of Venezuelan oil itself by selling oil from its emergency stockpile.
WSJ #OOTT

Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
30.01.2019 kl 20:05 5392

En av mine kjepphester innen olje, er at shale og olje fra USA/Texas vil øke. Men neppe eller muligens i den grad som allerede ligger inne i div. prognoser. Legg merke til hva denne artikkelforfatteren sier om produksjon fra Permian. Den største bidragsyteren innen shale. Kan man forvente en lavere produksjon fra Permian for januar og videre ut i 2019 - enn prognosene tilsier?

Kun utdrag:

The Price You Gotta Pay - Midland Crude Supply Crunch Squashes West Texas Spreads

Tuesday, 01/29/2019

Published by: John Zanner

Does this mean production in the Permian is doomed forever? No. Maybe it’s just that traders got a little too comfortable. Towards the end of 2018, a few companies like Diamondback Energy and Parsley Energy (among others) had hinted that they had slowed down their drilling programs or were planning to move some capital to other basins. Wide differentials, and a falling WTI-at-Cushing price (which those differentials were tied to), were causing some operators to pump the brakes on production. In January, we’ve also seen a number of days in Midland with temperatures well below freezing. Low temps in the Permian affect everything from gas gathering lines that keep wells in service to drilling operations and driving conditions for truck drivers — all factors that can take crude production offline or at least slow it down.

Long story short, production in the Permian had begun backing off its rapid growth rate well before January, but folks hadn’t quite seen it show up on their ledgers just yet. As the Midland market digests this recent change and recalibrates, spreads should normalize — by this, we mean that spreads should be wider than the cost to transport crude via pipeline. Fundamentally, there is still too much crude in the Permian and too little pipeline space leaving the region. If spreads widen to cover the cost of transportation, that would mean Midland moving back out to a discount of $2/bbl or more to WTI at Cushing and $5/bbl or more to MEH. The guys who were long-haul-trucking barrels to Gardendale or San Antonio and have not hedged and locked in their sales prices may not be able to justify that extremely expensive move when the Midland-MEH spread is only $5/bbl. Same goes for pricey takeaway on crude-by-rail. So, some of those trucked and railed barrels will move back to pipelines. And more volume could push pipelines to higher utilization, widening differentials to more attractive levels so that barrels can profitably move to their familiar sales markets.

It’s not the end of days in West Texas, and these recent occurrences don’t necessarily mean that the price spreads are squashed for good. Production will continue to rise, barrels will need to move to markets, pipelines will stay full in the near-term, and marketing and midstream groups all need to be able to make a nickel or a quarter — or more — along the way. Price differentials will widen to reflect that. But this recent lesson will linger in the back of peoples’ minds. There is a slew of new pipelines on the horizon that will be coming online toward the middle-to-end of 2019 and into 2020. Enterprise Products Partners announced last week that it would be converting an existing NGL line to crude oil service in the second quarter of 2019. Details on that are scarce and the estimated arrival of that line will have an impact on when and if spreads change.

Remember, though, that pipelines don’t always start up exactly when they’re expected to and often face initial operational hurdles. The final few months of 2019 may well be messy, and traders will need to keep an ear to the ground to make sure they know what’s coming online when and where. Traders will also need to ensure that they’ve got the volumes to back up their sales, or else they could be in a situation much more dire than the one we just witnessed.

https://rbnenergy.com/the-price-you-gotta-pay-midland-crude-supply-crunch-squashes-west-texas-spreads










Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
30.01.2019 kl 20:53 5318

Har lagt en salgsplan:
1/5 av aksjene selges på 25
1/5 selges på 30
1/5 selges på 35
1/5 selges på 40
1/5 selges på 50 ?

( 1/5 av nåværende beholdning)

Paradokset i denne strategien er selvsagt: Hvorfor selge på 25, dersom du tror aksjen kommer opp i 50?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
oto1
30.01.2019 kl 21:08 5290

Høres ut som en revidert utgave av min strategi.

Jeg kan forklare deg hvorfor du skal gjøre det sånn:

- Dersom kursen ikke går til 50, men snur på 49 og selskapet deretter går konk, så har du tapt mye istedenfor å tjene mye.
- Dersom du selger 1/5 på 25, så kan det godt tenkes at du kan kjøpe de tilbake på 20, for igjen å selge på 25. dette kan i praksis skje mange ganger, og du vil øke din snittpris på salg med ekstra fortjeneste underveis.
- Du oppnår en snittpris på minst 35 om du følger din strategi, og kursen til slutt når 50. Javel, du vil trolig tjene mindre (eller kanskje mer med mange salg/tilbakekjøp underveis), men du har i alle fall en solid fortjeneste og bør kanskje være fornøyd likevel.
- Er du tro mot din strategi så vil du underveis bygge deg opp cash som du kan ha til å kjøpe aksjer når krakket engang kommer. Og at det kommer garanterer jeg.

Nå vet ikke jeg hvor mange aksjer du har, men jeg for min del bruker mindre del av beholdningen og mindre intervall.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
30.01.2019 kl 21:15 5274

Takk Oto 1 for kommentar.
Jeg har så mange aksjer at min framtid er sikret, dersom jeg får gjennomført strategien.
Jeg har alltid hatt lettere for å kjøpe Pen, enn selge Pen. Derfor sitter jeg med mer enn en studentpost.?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Alby
30.01.2019 kl 21:45 5212

Hva er egentlig en studentpost ? ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
oto1
30.01.2019 kl 21:59 5176

En studentpost er det som i gamle dager var en børspost, tilsvarende ca 10.000 kr :)
Det var det studentene brukte studielånet på.

Trond.heim

Da vil jeg heller foreslå at istedenfor 20% ved dine intervall så begynner du på 20 kr og selger 3,2% av beholdningen for hver krone oppgang.
Evt 1,6% for hver 50-øre.
Tilbakekjøp et par kroner under tilsvarende salgskurs.
Snittet ditt vil omtrent bli det samme, men du vil kunne gjøre mange handler underveis og få litt mer action.

Og du vil ikke påvirke kursen så mye heller underveis.

Selvfølgelig litt avhengig av hvor mye tid du har til aksjehandel på dagtid, men kjøp og salg kan legges inn på kveldstid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
30.01.2019 kl 22:24 5122

Litt flåsete sagt: 25-50 000
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
31.01.2019 kl 12:20 4823

Twitter i dag:

First OPEC survey for December OPEC OUTPUT FELL 900K B/D IN JANUARY AS CUTS STARTED: JBC BBG #OOTT

WTI is set for its biggest January gain in at least 36 years as the OPEC+ output cuts start to kick in, while a more dovish Fed boosts markets https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-30/oil-holds-gains-above-54-on-signs-of-progress-in-opec-cuts … #OOTThttps://t.co/f03FfhpvMP


President Trump may soon have to choose between battling OPEC and his love of cheap oil https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-30/trump-s-two-front-war-on-opec-may-clash-with-love-of-cheap-oil … #OOTThttps://t.co/A4aCisVhpM

Russia has reduced average daily oil production in January by 50k barrels vs October level and by about 100k bbl vs December level End-January production was cut by 90K b/d vs October, by 140k b/d vs December - Novak

På toppen av det hele kommer Venezuela og USAs oljesanksjoner omfattende totalt ca. 500.000 f/d, hvor USA og raffineriene må finne annen leverandør. Mexico klarer ikke alt alene.

Spennende hva som foregår, fordi det (geo)politiske og regimemessige spiller så stor rolle for Trump og USA. Dette gjelder både for Iran og Venezuela at USA/Trump trolig må svelge minst en kamel og innse at man ikke kan få i pose og sekk. Klart at USA/Trump vil ha stor betydning på oljeprisen, men neppe i slik grad at det kan forhindres at oljeprisen stiger noe i takt med kuttene og sanksjoneringene.

Er meget nysgjerrig på hvordan dette her med oljeprisen utvikler seg. Og jeg tror markedet mistolker vesentlig at det er og vil være tilgjengelig så mye olje som markedet nå priser oljen til - i særlig lang tid fremover. Faktisk kan markedet få seg en aha-opplevelse og den kan komme allerede i løpet av februar.

Virker til at handelen i PEN har roet seg betraktelig. Ser vi konturene av en reprising sammen med oljen, tror det!
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Alby
31.01.2019 kl 13:44 4723


Gunnarius

Du som har litt kontakt meg Pen kan du ikke fiske litt om Aje ? ??
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
31.01.2019 kl 14:34 4640

Det er egentlig veldig trist at vi må be en av våre gode skribenter om å gå med lua i hånda og spørre ledelsen om AJE info. AJE er 1 av KUN 3 assets og all mulig tilgjengelig informasjon burde vært distribuert til markedet uten at man må be om dette via bakkanaler. Oppleves som at det er mye hemmelighetskremmerier spesielt rundt AJE som gjør det nesten umulig å verdsette dette assetet. Også Tunisia blir mer og mer grumsete etter hvert som tiden går og lisensforlengelsen ikke foreligger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
mimsa
31.01.2019 kl 14:38 4632

Det har vel ikke hendt noe som helst med Aje de siste 18 månedene, og sån blir det vel de neste par årene så ingen vits å kaste bort tid på Nigeria.
Jeg er mye mer bekymret for lisensen i Tunisien, noen som vet noe om ståda?
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
agawu
31.01.2019 kl 15:03 4595

Ny lifting fra BW Adolo, FRONT NJORD ( 2019-01-29 14:36 - 2019-01-31 05:33 )
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
gunnarius
31.01.2019 kl 15:31 4549

Alby, å spørre om Aje? Det har jeg egentlig gjort og har skrevet om det også. Dvs. min forsåelse er at Aje JV må restruktureres med alt av M&A dette innebærer - sistnevnte min komm. Nye partnere/investorer inn og gamle ut. Intil da, ikke forvent boring. Men etter dette, dvs. restruk. unnagjort så kan det muligens bli boring i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare