Nå kan du bli rik ved å hogge eller selge bilen din i Oslo

Magasaki
28.01.2019 kl 22:17 2171

Fri kollektiv transport i ett år og medlem i bilkollektiv attpå. Den helt stor summen er imidlertid alle avgiftene, forsikringen, verditapet og deler/service du sparer (kan være mange 10-titalls tusen) i året. Dette tilbudet er for godt til å la være. Du kan ikke tap. Du vil kun vinne. Dessuten så bidrar du til å gjøre byen grønn og din profil vil verdsettes av andre. Den meningsløse privatbilismen må forbys. Vi blir alle rikere ved å dele. Et sunt grønt miljø for alle og langt mer penger i lommeboken din om du klarer å omstille deg.

Helt fantastisk;-) MPG er veldig fremtidsrettet. Snart vil mange Europa byer følge på.

Jeg har vært uten bil et år og har råd til nesten alt mulig. Fet tv, fet blue-ray, flotte klær og god mat. I tillegg cash til aksjer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-gi-deg-et-ars-gratis-kollektiv-og-bildeling-i-bytte-mot-bilen/70697411
ynot
28.01.2019 kl 22:36 2126

Tittelen på ditt innlegg harmonerer ikke med hva du skriver.
"Nå kan du bli rik ved å hogge eller selge bilen din i Oslo"
Man kan jo ikke selge bilen i Oslo. Der skal den jo forbys iflg deg.
Dessuten å hogge en god bil er i alle fall ikke miljøvennlig.

Men uansett - hvem ønsker å bo i Oslo??

Sikkert helt flott for Dere i større by, som bur i et bur som er noenlunde på størrelse til det som passer for høner. Og som pga. idiotisk prising ikke har råd til hytte - og dermed ikke trenger at komme dit. Helt flott!

Den ikke ubetydelige del av resten av Norge - som må reise bare for at handle, og hvor kollektiv trafikk går en håndfuld gange i døgnet (og ikke tilbake) - sliter mer.

Men det trengs vel det en lett IQ for at se - som åpenlyst synes at være mangelvare i Oslo. Inklusive Oslo DEP!
Magasaki
28.01.2019 kl 22:41 2088

Her har vi noen misunnelige. I Oslo stiger boligprisene mest, det er de feteste lønningene der og folk fra hele verden vil bo i byen. Har man ikke bil kan man låne flere millioner mer til bolig for å få en fet kåk også. Det hadde CS ikke tenkt nei.

Du kan låne 2 mill+ ekstra hvis du ikke har bil og slipper det åket.

Den fossile bilen du har og som ikke skal hogges må man forvente kan rulle selv. Da kan den selges til rurale strøk i Norge det mennesker av en eller annen uforklarlig grunn bor f.eks Finnmarksvidda eller indre Telemark/Agder.
Redigert 28.01.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare

Har du barn du leverer i barnehage magasaki, eller som du kjører på trening etc?

Ikke det, som jeg tenkte.

Svært få klarer seg uten bil.
Basse
28.01.2019 kl 23:19 2012

Magasaki mener det er uforklarlig at de fleste i Norge ikke bor i Oslo

bilhater og miljøfanatiker...hvordan kan man være det og samtidig ikke være betatt av indre telemark/agder??

noe av verdens flotteste naturopplevelser finnes i disse områdene

jeg undres om det simpelthen er tilgangen på hasj som er viktigst i denne sammenhengen..."Grønne Oslo"

Bil er et grunnleggende behov, å bo i Oslo er ikke det, heldigvis.
Redigert 28.01.2019 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Magasaki
28.01.2019 kl 23:37 1978

Indre Telemark/Agder er bare innsjøer, fjell og stein med unntak av noen furuer som vokser på den skrinne jorda. Totalt overvurdert i mørketiden og natta da det mangler gatelys overalt og svingene er bråere enn brå. De få som bor der misbruker bilene og kjører til butikken, nekter å ha kjøkkenhage eller drive vedhogst (de har varmepumpe). Du ser de kommunene er helt feilkonstruert og menneskene er hardt miljøskadde. Hadde fått plass til alle innbyggerne i 4-5 skikkelige skyskrapere lett.

He he gidder ikke drive vedhogst. Så du er for vedfyring?
Det er altså bare bilhat da, og ikke miljøvern du forfekter. Ivrig da, det skal du ha!
pengex
29.01.2019 kl 00:08 1915

Høgger både ved og kjører bil.
Penger er forbruksvare. Bruker litt mer for å kunne ha litt extra luxus. Sikkert ikke alene der. Å gå tilbake til sentralisering og kollektivtrafikk er ett stort steg bakover i historien. Da byer var forskanset med murer mot gærne utkantfolk og pakk. Bilen har frigjort mennesket, men det er i ferd med å reverseres nå pga. kortsynte mennesker som tror verdens navle er oslo.
Basse
29.01.2019 kl 10:15 1707

Du trenger visst litt læring, for her er det mye du ikke skjønner om bil.
1, dersom kr 30000 utgjør et godt tilbud for vraking av bilen så betyr det at bilen maks er verdt dette ved et salg. Ergo er det neppe noe årlig verditap å snakke om på denne bilen, den er sannsynligvis mer enn 10 år gammel. Du sparer altså ubetydelig mht årlig verditap på skrote.
2. dersom bilen er verdt maks kr 30000 ved salg betyr det at de fleste vil nøye seg med å ansvarsforsikre den, i beste fall en del-kasko. Det er ingen vits å kaskoforsikre, for ved totalskade blir oppgjøret så lite at kasko vil være ufornuftig, bedre å ta ansvaret for å kjøre forsiktig og spare penger på forsikring. Du sparer altså ubetydelig i forsikring.
3. biler som er mer enn 10 år gamle har mindre av den siste kostbare elektronikken som gjør nye biler og spesielt elbiler til økonomiske feller etter at garantitiden er gått ut. Dvs at det er billig å reparere og mye deler kan finnes på bruktmarkedet, til ekstremt lave priser. Å bytte filtre, væsker, olje, bremser er noe mange kan gjøre selv i egen garasje eller få en håndsstrekning fra en bekjent som er god til å skru. Billigere kan det ikke gjøres å holde en bil på veien. Og satt opp mot det ubetydelige verditapet som nevnt i 1 så kan du reparere MYE hvert år for det en nyere bil har i rent verditap. Her har du mulighet til å spare/ komme i pluss på eie av denne bilen istedet for å ta kr 30000 fra MDG.

Verken kollektivtransport eller leiebil via en bildelingsordning er billig. Etter at det "Gratis" året er omme vil det SVI på lommeboka å skulle ha noe i nærheten av samme fleksibilitet som i en driftssikker 30000 kroners bil. Fleksibiliteten er forresten ikke mulig å få til, man vil streve med tid og organisering uten bilen.

Du definerer å motta Kr 30000 som "du blir rik". Jeg må da lure på hva slags inntekt du lever av i måneden... er du minstepensjonist eller skoleelev under 20 år?

Kr 30000 er nok til et års forbruk av kaffe-latte eller snus, men fet TV?? HÆ? tror ikke du får fet TV for kr 30000, med mindre du kjøper den på i gråmarkedet.

Hadde jeg en defekt gammel bil som var verdt mindre enn kr 30000 ved salg ville jeg tatt i mot MDGs tilbud. Deretter ville jeg kjøpt en annen kr 30000 bil som var i bra stand. Buss, tog, trikk benytter jeg aldri uansett, selv ikke om det var gratis, kun fly og bil er transport for meg. Leiebil bruker jeg på ferie i andre land. Så gratis kollektivtransport og leiebildeling var noe jeg ville gitt eller solgt videre til en skoleungdom, pensjonist eller noen som bare hadde lite å rutte med. De er det mange av, og de bryr ikke MDG seg noe om.
Redigert 29.01.2019 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Basse
31.01.2019 kl 09:53 1550

Registrerer at bl.a Bertel O. Steen har en minimum kr 30000 innbyttekampanje gående. Hos Bilia kan man sågar få minimum kr 35000 i innbytte.

MDGs forslag er kun et forslag...i virkeligheten gir MDG deg null kr (pluss masse avgift og problemer i livet om du bor i Oslo)
pengex
31.01.2019 kl 10:16 1529

Hva er det du snakker om? Vrakpanten er 3000 uansett hvor gammel bilen er.
Basse
31.01.2019 kl 14:00 1481

ja det er vel for mye forlangt at du med tinnfoliehatt skal fange opp at denne tråden handler om MDG i Oslo sitt forslag om kr 30000 + gratis kollektivtransport/ leiebil i Oslo

vrakpanten får du fra staten etter å ha levert bilen inn hos en av landets godkjente vrakplasser

Leafen din er altså verdt 3000 kroner. Hvilket naturligvis er for mye, men akk rettferdighet er ikke tanken bak denne ordningen.

Redigert 31.01.2019 kl 14:07 Du må logge inn for å svare

Er det vrakpant for elavfall også nå?
Er det ikke sånn at forurenser skal betale da, det må da være store kostnader i forbindelse med destruering av elbil, det er jo masse dyrt spesialavfall?

Skal gjerne gi 5000+ for en gammel leaf. En gullgruve det! Batteri på 10-12kwh 400v. Kan brukes som strømbuffer og tappe nett når billig strøm - og bruke når dyr. Massiv frekvensomformer som kan styre en 110kw (150 hk) motor - uten at skal betale på hundretusindvis til "trikker" for at få skikkelig kraftinstallasjon - mega med bruksmuligheter om en er litt fingernemm...:-) - kan drive en SKIKKELIG kompressor, vedkløyver, snøfres...you name it! Gull -spør du meg!
.777.
07.02.2019 kl 06:52 1223

FOR et sløseri med flotte biler. Tenk på skaperverket og all den jobben som ligger bak hver eneste bil. Hver eneste skrue og mutter er utvunnet og produsert, inspisert og møysommelig montert. Lykkelige eiere som har vasket og stelt med dem, fulgt servicer og reparert dem. Nei det er rett og slett tragisk det her.

Miljøsvin og sløsere er hva de er, disse totalitære «grønne» stalinistene.
Basse
07.02.2019 kl 23:35 1071

nei dette er fake news igjen fra denne bilhateren Magasaki

EU kontrollen blir IKKE dobbelt så dyr fra i morgen

men siden det er fler sjekk-pkt og en opplæringskostnad som skal dekkes inn så blir EU kontrollen 1-2-3-400 kroner dyrere, alt ettersom hvem du velger til å utføre kontrollen

jeg sier bare dette: styr unna NAF
Redigert 07.02.2019 kl 23:37 Du må logge inn for å svare