NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 245657

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.10.2021 kl 18:11 216

Nå kommer alle løpende etter, men husk at du leste det fra Frodon først 😅😅

«Oljeprisbykset rammer SAS og Norwegian hardt
En kraftig stigende oljepris driver prisene på flydrivstoff til høyeste nivå på tre år. Det vil kunne koste SAS milliarder, mener analytiker.»

«Mens SAS og Norwegian foreløpig ikke har sikret noe av sine fremtidige drivstoffbehov, har konkurrentene begynt å ile til.

– Det er klart når Ryanair og EasyJet kjøper drivstoff billigere enn SAS og Norwegian, så gir det dem en fordel i konkurransen. Det er ingen tvil, sier analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank til E24»

«SAS og Norwegian bekrefter overfor den danske næringslivsavisen Børsen ikke å ha sikret noe av det fremtidige drivstoffbehovet for øyeblikket»

https://e24.no/boers-og-finans/i/47RlQo/oljeprisbykset-rammer-sas-og-norwegian-hardt?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Redigert 18.10.2021 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.10.2021 kl 23:13 451

Hvorfor står det kr 0 i utgifter på leasingavtalene i Dnb sin analyse på NAS? I Q2 var persjonalkostnader og leasingkostnader ca like store som inntektene på fly billettene. Hvis Dnb tar bort leasingkostnadene i analysen sin, ser jo tallene mye bedre ut 😅 Kan Dnb bare skrive kr 0 på enda flere kostnader, så kan de sikkert øke kursmålet mye mer 🤪

Dnb skal få skryt for å ha lest innleggene mine, da de har fått med seg økningen i drivstoffkostnadene 💪

Mer usikker på hvorfor de gir NAS premium prising? De skriver i analysen at de gir NAS høyere prising enn konkurrentene. Det er jo merkelig, da mange konkurrenter gjør det langt bedre enn NAS 🧐

Tipper John Fredriksen lurer på hva han skal gjøre med dette:

«As of September 2021, 77% of companies have cancelled or suspended most or all international business trips, while 38% have cancelled or suspended most or all domestic business trips»
Redigert 15.10.2021 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.10.2021 kl 13:51 797

Hvordan vil dette slå ut for NAS?

«NORGE: FORESLÅR Å ØKE CO2-AVGIFTEN MED 28% I 2022 -BUDSJETT

Oslo (Infront TDN Direkt): Regjeringen foreslår å øke CO2-avgiften med 28 prosent utover prisjustering, fra 591 kroner til 766 kroner i 2022.

Det fremgår av en melding relatert til statsbudsjettet 2022 tirsdag.

Regjeringens klimamelding varsler en gradvis opptrapping av CO2-avgiften til 2.000 kroner pr tonn i 2030. Videre opplyses det at regjeringen ikke ønsker å kompensere økningen i CO2-avgiften med en reduksjon i veibruksavgiften»

«NORGE: FORESLÅR Å BEVILGE CA 1,44 MRD TIL LUFTFART I 2022

Oslo (Infront TDN Direkt): Regjeringen foreslår å bevilge om lag 1,44 milliarder kroner til luftfart i 2022.

Det fremgår av en melding relatert til nasjonalbudsjettet 2022 tirsdag.

Av budsjettforslaget til luftfart er 828,5 millioner kroner satt av til statlige kjøp av regionale flyruter (FOT-ordningen.) Dette innebærer at staten kjøper transport på flyruter som ikke kan drives bedriftsøkonomisk lønnsomt med et tilfredsstillende rutetilbud, hovedsakelig på Vestlandet og i Nord-Norge.

Regjeringen foreslår å ikke ta utbytte fra Avinor i 2022.

– Pandemien har vært svært utfordrende for norsk luftfart, og vi er klar over at Avinor er i en vanskelig situasjon. Vi mener derfor at det vil være riktig å ikke ta utbytte neste år, slik at selskapet kan komme seg opp på beina etter pandemien, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Bevilgningen på 1,44 milliarder til luftfart foreslås fordelt slik:

828,5 millioner kroner til statlig kjøp av regionale flyruter (FOT) 269,1 millioner kroner til Luftfartstilsynet 200 millioner kroner til planlegging av ny lufthavn i Bodø 94,5 millioner kroner til Statens havarikommisjon. 50 millioner kroner til planlegging av ny lufthavn ved Mo i Rana«
solidox
12.10.2021 kl 13:09 826

Når banker og institusjoner nå etterhvert har resposisjonert seg etter emisjonen så er det vel klart for å pumpe aksjen oppover.
Det kan komme som trigger fra selskapet som salg av slots, avtale med boeing eller rett og slett melding om godt salg og gode priser i inngangen til Q4
Short inndekning kan jo også spille en viss rolle men lite trolig. Om noen har shortet i perioden med stort utbud av aksjer etter reposisonering etter emisjon så kan nok det fort straffe seg
Redigert 12.10.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.10.2021 kl 10:24 881

Det står respekt av den avgjørelsen, aldri for seint å ta nye vurderinger rundt en investering når ny informasjon dukker opp. Hvis du vurderer ny inngang etterhvert, se om kursen er lav nok i månedene før neste vår/sommer sesong. Lykke til

vel......
Oljeprisen er spådd høyere fremover på grunn av høye gasspriser.
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/10/12/7751378/det-er-fortsatt-mye-momentum-i-rallyet-og-forholdene-er-ekstremt-gunstige
Må vel konstatere at dette er ugunstig for Flyselskapene og at priser på Flybilletter burde vært oppjustert i takt med oljeprisen.
Hvilket ikke ser ut til å skje.
Kostnaden er rett og slett for stor til ikke å ta mottiltak på prisen.
Tror overnevnte kan skape mye uro.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/10/11/7750942/spar-20-prosent-borskrakk-slik-kan-du-beskytte-portefoljen

Lettet meg for en god slump aksjer i går (NAS)på grunn av de overnevnte senarioer og står ute en stund fra dette segmentet.
Frodon
10.10.2021 kl 13:56 1190

NAS aksjonærer er som kjent ikke så god med kalkulator. Fly billettene til NAS ligger ca på halvparten av hva de gjorde i Q2, hvor de gikk på milliard tap på driften. NAS hedget ikke drivstoff i Q2 i følge rapporten dems. Hvis NAS har hedget drivstoff i Q3, har de gjort det på høye priser 🙈

Fullt mulig NAS må ut i enda en emisjon i 2022

Trodde kanskje Frodon ikke fikk bedre råd hvis aksjen stakk oppover, hvis du mener han er short, vel vel
En fly billett koster uansett mindre en en burger på macdonald så det har vel alle råd til.

Nå er priser på billetter en ting, negativt nok, langt mer bekymret bør en vel dog være over over fuel prisene.
Rent teknisk ser det ikke ut som oljen stopper på 80, bare snakk om handels dager før en nærmer seg 90 skal jeg tippe.
Hva og hvor Nas har hedget aner ikke jeg, finner ikke ut av det, men at noen og enhver har blitt tatt på senga av eksplosive energi priser, det må vi bare regne med, at Nas er et unntak tviler jeg på.
Høye olje priser over tid i kombinasjon med rekord lave billett priser kan bli en ny killer i fly bransjen, hjelper lite å frakte flere personer gratis da.
Redigert 10.10.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.10.2021 kl 11:57 1256

Frodon slenger ut i øst og vest som vanlig.

Flybilletter for ned mot 50 kr får du ikke fra Norwegian.
Oslo Gdansk som et eksempel ligger betydelig høyere.
Når det er sagt burde er det slett ikke nødvendig å selge gratisbilletter.
Burde heller tatt ned antall avganger.
Ca
10.10.2021 kl 11:22 1286

Ta deg en tur til Polen og kos deg med shorten din. Da har du kanskje råd til returbilett når kursen stikker oppover til uka :-)
Frodon
10.10.2021 kl 10:15 1344

Som jeg har informert om mange ganger, NAS taper penger på å selge billige fly billetter

«Nå selges flybilletter for ned mot 50 kroner.

Nå kan du fly fra Gardermoen til Polen for en femtilapp, fra Sandefjord til Riga for 79 kroner eller til storbyen London for litt over 100 kroner»

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/billige-flybilletter-tross-spaadommer-om-det-motsatte.OEBY2a9WC?utm_source=share-btn

Nas kunder føler seg rundt lurt av Norwegian,
Har de brukt opp kundenes penger på fuel?
Redigert 07.10.2021 kl 21:09 Du må logge inn for å svare

Ennå flere gladmeldinger fra Norwegian-kunder.
https://www.nrk.no/norge/foler-seg-rundlurt-og-ranet-av-norwegian-1.15678754

Nå kjenner jeg ikke hver og en NAS-kunde, men hadde det fks vært jeg som hadde blitt lurt av den lokale kjøpmannen på kaien på samme måte disse kundene føler seg lurt av sitt flyselskap. Da hadde jeg aldri satt min fot i den butikken igjen og heist flagget til topps den dagen butikken gikk ad undas.

mvh
Frodon
06.10.2021 kl 14:11 1727

Airline Seminar | SpareBank 1 Markets 1.12.2021 kl 12.00 til 14.30. Her kommer SAS, Flyr, NAS, Norse og Widerøe for å presentere seg. Her har alle NAS aksjonærene mulighet til å sette seg inn i selskapet, selv om det er ETTER dere kjøpte aksjene ;)
Frodon
06.10.2021 kl 08:56 1795

Da sitter NAS aksjonærene å jubler igjen. De ser en økning i antall passasjerer vs året før, da de fleste flyene til NAS sto på bakken. Kan ikke se noen av dem nevne det viktige, dvs inntektene selskapet skal leve av.

Dette er for august 2021:

«The unit revenue (RASK) is estimated at 0.38 for the period, down by 27%»

Og dette er for september:

«The unit revenue (RASK) is estimated at 0.35 for the period, down by 15%»

https://newsweb.oslobors.no/message/541644

https://newsweb.oslobors.no/message/543820

I tillegg har ikke NAS hedget drivstoff kostnadene sine i følge Q2 rapporten. Drivstoffkostnaden har steget mye og var høy allerede ved utgangen av Q2. Dvs hvis NAS faktisk har hedget i løpet av Q3, har de uansett gjort det på veldig høye nivåer. Hvordan klarer NAS å tape så mye penger på dette gang på gang?

NRK har også en gladmelding: https://www.nrk.no/norge/forbannet-og-frustrert-etter-a-ha-blitt-nektet-ombordstigning-hos-norwegian-1.15667437

Forbannet og frustrert etter å ha blitt nektet ombordstigning hos Norwegian
Tre passasjerer ble nektet å gå om bord i Norwegian fly til Finland uten pass, selv om de hadde førerkort. De ble i tillegg dårlig behandlet, forteller de. Nå legger Norwegian seg flat.


mvh
Frodon
30.09.2021 kl 21:41 2163

Fra 1 oktober øker lønnsutgiftene til NAS igjen. Har de sååå høyt flybillett salg at de kan tjene inn de ekstra kostnadene? Forventer NAS at de skal selge like mye billetter snart, som de gjorde før pandemien med langt flere fly? Eller snakker han om at de håper på høyere fyllingsgrad?

«Selskapet har i dag rundt 3000 ansatte, og fra 1. oktober er alle i arbeid»

Vi skal nå utnytte flåten vår maksimalt gjennom vinteren, men vi er fortsatt litt for små… sier Norwegian-sjef Geir Karlsen»

Han forteller om et svært godt billettsalg i september og oktober.

– Du er fornøyd?

– Nei, ikke fornøyd, for det er fortsatt er et stykke igjen før vi selger like mange flybilletter som vi gjorde før pandemien. Men i løpet av 2022 skal vi innenriks opp til samme nivå som før krisen»

https://e24.no/naeringsliv/i/oW7vM0/norwegian-vil-oeke-med-inntil-20-fly-i-2022
Frodon
30.09.2021 kl 21:13 2194

Betale ut høye bonuser til ledelsen, så gjøre eksisterende kunder misfornøyde? Tja, det er en måte å tjene penger på, så får vi se hvordan kundene reagerer på denne sleipe løsningen. Får de mer eller mindre fornøyde kunder ut av dette?

Jeg har jo opplyst en del ganger om de kr 2 milliarder i ubenyttet casgpoint, her er løsningen til NAS.

Jeg tipper at det økte salget ved gjenåpning er gjort mye med cashpoints, noe som gir økte kostnader og ikke økte inntekter. Eller så hadde ikke NAS gjort dette nå

«Reagerer på Norwegian-innstramming: – Nei, nei, nei

Etter at Norwegian gjenåpnet bonusprogrammet er det ikke lenger mulig å betale for flybilletter kun med cashpoints. Det får både kunder og Forbrukerrådet til å reagere. – En midlertidig endring, svarer Norwegian»

https://e24.no/naeringsliv/i/lVv2a9/reagerer-paa-norwegian-innstramming-nei-nei-nei
Redigert 30.09.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.09.2021 kl 22:43 2317

Det høres bra ut, så lenge de får noen dyktige på det feltet. Nesten rart at ikke fly selskapene leier inn disse tjenestene fra de beste i markedet. Eller starter eget raffineri 😅 Er jo snakk om sykt mye penger, som ofte vipper resultatene ene eller andre veien.

Ryanair hedger videre, som vanlig: (dette er fra Q4/2020 rapport, kan være noen endringer). Regner med at drivstoffet var mye billigere den gangen enn det NAS og Flyr må betale pr dags dato

«The Irish budget airline, Ryanair which uses forward hedging contracts posted an ineffectiveness charge of €647.4 million ($751 million) at the end of September 2020. ... The company is currently hedged at 51% of its estimated fuel consumption for the next year and 44% for FY 2022»

Verdt å merke seg for overivrige NAS aksjonærer, Ryanair venter ikke overskudd neste år heller. Og de har som regel gjort det langt bedre enn NAS de siste årene

«We also (cautiously) believe that the likely outcome for FY22 is currently close to breakeven»

https://www.flightglobal.com/strategy/ryanair-cautiously-eyes-breakeven-this-year-after-815m-loss/143768.article
Redigert 29.09.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare

Dette skriver Flyr om hedging av drivstoff i sin H1 rapport:

The Company is in the process of developing sound risk hedging strategies in line with the ramp-up in operations, in order to manage the impact these risk factors may cause.

mvh
Frodon
29.09.2021 kl 18:09 2420

Hva er det jeg ikke har forstått med NAS? Se på leasing kostnaden og lønns kostnad opp mot inntektene. Allerede der er det et stort minus, i tillegg har NAS veldig mange flere utgifter.

Er det gammel shit at drivstoff kostnadene øker mye nå? Kan du vise meg hvor det er informert om? Linkene jeg la ut, var for å dokumentere min påstand om at NAS har bommet mye på dette før. Hoppet du bare inn midt i samtalen uten å lese deg opp?

For når jeg ser på NAS trådene, er det som vanlig en håndfull personer som skjønner aksjemarkedet. Resten vet ikke hvordan et regnskap ser ut engang 😜
Redigert 29.09.2021 kl 18:10 Du må logge inn for å svare

Hva var det han sa, denne gamle og meget kloke mannen; mye eldre og klokere enn jeg noen gang vil bli, tror det var noe slikt som dette: "For å kjenne din samtid, lær din historie".

mvh
ball123
29.09.2021 kl 14:07 2519

Dette er jo bare gammelt shit.
Du har tydeligvis ikke forstått dagens Nas.
Selskapet er restrukturert og helt "nytt" med penger på bok.
Frodon
29.09.2021 kl 12:51 2560

Tja, de kan jo avtale kjøp av drivstoff med levering frem i tid, men mange trodde nok ikke at prisene skulle gå så mye opp? Kjedelig å hedge prisen på et høyt nivå, men da vet de i hvert fall kostnadene. Men for Flyr og NAS er det kanskje ikke så farlig, aksjonærene betaler jo tapene 😅

Har Longsitinbulk realisert tapet sitt i NAS nå tro? 🤔
Redigert 29.09.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare

Har ingen info om Flyr kan ha hedget. Tror du det vil være volum nok til det med foreløpig kun 4 fly i flåten?
Tenker det vil være mer aktuelt for dem i løpet av neste år med potensielt 17 fly, dersom de overlever gjennom vinteren.
Frodon
29.09.2021 kl 10:37 1467

OTheIrony, ok, da var det som jeg trodde. Vet du om Flyr har hedget?

Tror NAS kvier seg for nye hedge, etter de bommet sykt mye på dette. Men hvorfor ansetter de ikke en dyktig arbeider på dette området? Dette er jo ting JF burde være god på, men mulig han ikke skjønner helt hva han begir seg ut på? I utgangspunktet burde NAS hedge deler av drivstoffet, regnet sammen alle kostnadene, så lagt ut fly billetter priset deretter. Men da klarer de ikke å selge så dyre billetter?

«Norwegian tapte 1,2 milliarder på hedging på en måned»

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/drivstoff/norwegian-tapte-12-milliarder-pa-hedging-pa-en-maned/2-1-493879

«Norwegian med tap på 1,84 mrd. på drivstoffsikring»

https://aksjelive.e24.no/article/bKlgq3

«Norwegian venter drivstoffsmell på over én milliard kroner»

https://e24.no/naeringsliv/i/zGJ8qK/norwegian-venter-drivstoffsmell-paa-over-en-milliard-kroner
Redigert 29.09.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare

Stemmer, og en må tilbake til trafikktallene fra desember i fjor for å finne info om hedge positions, da var den en åpen hedge på 18 000 mt for Q1 21.

Nå er det sikkert mulig å sikre seg på andre måter, fks ved å inngå forward kontrakter, men vil ikke det være en hedge også?

I H1-rapporten ser en at sensitiviteten på 'income' i forhold til prisen på jet fuel er 14 mill NOK / 1%.
(Nå kan en lese på iata.org at jet fuel prices har økt med 9.5% bare siste måned, regnet fra 24. september).

Kikker på eia.gov - U.S. Gulf Coast Kerosene Type Jet Fuel Spot Price FOB og finner at gjennomsnittsprisen så langt i Q3 er ca 13% over gjennomsnittet i H1.
Prisen på mandag denne uken var 23% over gjennomsnittet i H1.

mvh

Redigert 29.09.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare

Ser man i trafikktallene for august så er det et punkt som sier at det ikke finnes åpne hedge posisjoner, men usikker på om det innebærer at selskapet ikke har hedget i det hele tatt...

Frode, du har skrevet 2 g etter hverandre. Du virker jo helt desperat. ;))
Frodon
29.09.2021 kl 00:13 1657

Og drivstoff kostnaden har gått mye opp ;) Har du funnet noen hedge på drivstoffet i rapportene?
Frodon
29.09.2021 kl 00:11 1662

Det er faktisk helt normalt at en NAS aksjonær ikke klarer å finne tallene i regnskapene og rapportene. «Finger opp i været» metoden har kostet NAS aksjonærer de fleste spare pengene de siste årene. Må bare få takke dere for billige fly billetter, så vi slipper å bruke de dyre togene 😅

Litt usikker hva du mener som ikke er riktig, men alle vet fra H1-rapporten at
-gjennomsnittsprisen per billett var 616 kr og
-gjennomsnittsprisen per billett inkludert 'ancillary passenger revenue' var 802 kr.

Tallene er basert på 590 000 passasjerer i H1.

Hvor mange passasjerer har Norwegian i september? La oss anta 1 mill, det skal gi totalt ca 2.5 mill passasjerer i Q3.
Om vi legger til grunn tallene over, får vi en inntekt inkl tillegg (ancillary) på rundt 2 mrd.
Nå skal en ikke bli overrasket over at oppnådd gjennomsnittpris per billett blir lavere i Q3 enn H1.


Edit: Rettet fra Q2 til H1.

mvh
Redigert 28.09.2021 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.09.2021 kl 22:18 1763

Det du sier Frodon er faktisk ikke riktig.
Skrekk de daglige avgangene til Norwegian, jeg tror snittet pr solgte sete ligger over 1500
Frodon
28.09.2021 kl 21:50 1797

Jeg vet at det ikke er noen vits å skrive med deg, men jeg er nysgjerrig på hvor du ser at pengene renner inn i NAS?

For dere som liker fakta, her er et av problemene til NAS. Jeg har sagt det i flere år nå, NAS må sette opp prisen på fly billettene, så de tjener penger. Pr dags dato bruker NAS emisjonspengene fra aksjonærene sine for å sponse kunder med billige fly billetter. Som alle skjønner, det er ikke bærekraftig

«Jeg skal til Bergen i høstferien. Pris med fly kr 386. Tog kr 1238»

NAS kommer til å komme grusomt. Pengene renner inn og det er toppspissing hele veien. NAS har lært av historien! Kjempeoppslag på TV2 igjen om reiselivet og Norwegian..
Redigert 28.09.2021 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.09.2021 kl 17:12 1954

Det kommer vell an på fundamentene og inntjenings potensielle i fly selskapene? Nå går fly bransjen inn i en lang og rolig periode, hvor fagforeningen har sagt de skal slåss mot NAS sin mulige «kom på jobb kun når VI trenger deg» 🙈
tuja
28.09.2021 kl 16:44 1979

Svake flyaksjer når samfunnet åpnes. Burde vel være motsatt?

Dette kommer over tid så det dundrer. Er nødt å gå bra slik jeg ser det. Hva NAS har vært igjennom og overlever sier alt. Nå er det ikke bare bookinger, men full reisefeber i en ganske trist høst med regn, tåke og kaldere vær etter hvert... Tipper kurs 20 i januar 2022. Kurs 30 dersom man har tålmodighet. Overskriftene kommer. NAS sin erfaring er gull verdt når de nå vet hva innsparing og tilpasning er. Goood jul snart!