NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer
Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??
"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
Frodon
02.02.2019 kl 00:06
8151
Det klarte du ikke å finne nei, merkelig, når du får det til å virke som en genial idee...
Bud på kr 450 nå priser NAS til 20 milliarder. Det er jo et fantastisk bud (for aksjonærene) når selskapet er priset til 5,8 milliarder og er på vei inn i en emisjon på 3 milliarder. Jeg tror ikke engang du selv tror på det du skriver, men du sitter kanskje fast med dyrkjøpte aksjer og håper på en mulighet på å få igjen det tapte.
Hvis emisjonskursen blir satt på kr 100, da blir det 30 millioner ekstra aksjer. Med 45.437.059 aksjer fra før, blir det totalt 75.437.059 aksjer etter emisjonen. Da blir selskapet priset til kr 7,5 milliarder med en aksjekurs på kr 100. Hvis aksjekursen står i kr 128,75 priser det NAS til 9,7 milliarder. Det er en heftig pris på et selskap med 30 milliarder i gjeld og som gikk med 4 milliarder i underskudd på 3 måneder. I 2019 skal NAS investere 18,8 milliarder kroner til, så dere burde kjøpe mange flybilletter med forbrukslån i Norwegian bank ;)
Bud på kr 450 nå priser NAS til 20 milliarder. Det er jo et fantastisk bud (for aksjonærene) når selskapet er priset til 5,8 milliarder og er på vei inn i en emisjon på 3 milliarder. Jeg tror ikke engang du selv tror på det du skriver, men du sitter kanskje fast med dyrkjøpte aksjer og håper på en mulighet på å få igjen det tapte.
Hvis emisjonskursen blir satt på kr 100, da blir det 30 millioner ekstra aksjer. Med 45.437.059 aksjer fra før, blir det totalt 75.437.059 aksjer etter emisjonen. Da blir selskapet priset til kr 7,5 milliarder med en aksjekurs på kr 100. Hvis aksjekursen står i kr 128,75 priser det NAS til 9,7 milliarder. Det er en heftig pris på et selskap med 30 milliarder i gjeld og som gikk med 4 milliarder i underskudd på 3 måneder. I 2019 skal NAS investere 18,8 milliarder kroner til, så dere burde kjøpe mange flybilletter med forbrukslån i Norwegian bank ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
kronekursen
02.02.2019 kl 06:16
7963
450 kr er eks på budpris. Les deg opp på verdsettelse før du sier noe mer.. Et bud tilsvarer ikke reel verdi på et selskap, men innebærer gitte faktorer som multipliseres over en gitt tid. F.eks 5 år eller 8 år.. alt etter bransje og bærekraft. Eksempelet mitt på 450 representerer ikke verdi på NAS men er et eksempel på BUD. Hva får du hvis du deler 450 på 8? Du som er så god i matte?
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Frodon
02.02.2019 kl 20:41
7731
Er det noen NAS aksjonærer som kjenner igjen nyhets flowen her? Dette er den andre av norske stoltheter i fly bransjen, SAS. Hvorfor er mye av nyhetene i SAS og NAS identiske? Endring fra topp -96.76%.
- 13/03-2009 Rights issue of up to approximately 6 billion SEK. Antall aksjer øker med 2 303 000 000 aktier till 2 467 500 000 aktier.
- 09/02-2010 Additional cost savings initiatives of SEK 2.0 billion and measures to strengthen the balance sheet including debt maturity extensions and a proposed rights issue of approximately SEK 5 billion
- 19/03-2010 SAS announces today that it intends to issue SEK 1.42 billion in aggregate principal amount of convertible bonds due in 2015.
- 06/04-2010 Rights issue of approximately SEK 5 billion with preferential rights for the shareholders of SAS. Den nye aksjekapitalen i SAS er etter registreringen av kapitalforhøyelsen SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer.
- 16/03-2011 SAS har ställt ut två osäkrade senior obligationslån, ett på 1300 MSEK och ett på 75 MEUR med en löptid på 3,25 år med förfall i juni 2014.
- 11/11-2011 SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer.
- 30/04-2012 SAS avyttrar sex fastigheter till Swedavia för 1,8 miljarder SEK.
- 13/09-2012 SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan.
- 12/11-2012 SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap. Målsättning om cirka 3 miljarder SEK i årliga resultatförbättringar genom minskade kostnader och förenklad struktur. Ny kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK från banker och huvudaktieägare för att säkerställa finansiell beredskap.
- 03/05-2013 SAS säljer Widerøe till en investerargrupp ledd av Torghatten.
- 19/09-2013 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK..
- 24/02-2014 Styrelsen i SAS har beslutat om att fullfölja Erbjudandet genom emission av preferensaktier om 3,5 miljarder SEK. Efter emissionen kommer det totala antalet aktier i SAS uppgå till 336 000 000.
- 25/02-2014 SAS offentliggör erbjudande avseende garanterat konvertibelt obligationslån om 1,6 miljarder SEK med förfall 2019.
- 24/01-2017 SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s.
- 13.11.2017 vedrørende en rettet emisjon i størrelsesorden SEK 1 270 millioner. Selskapets aksjekapital består etter dette av totalt 389 582 551 aksjer,
- 17/11-2017 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK.
- 23/05-2018 SAS överväger att utöka obligationslån med förfall 2022 med upp till 1 miljard SEK.
- 13/03-2009 Rights issue of up to approximately 6 billion SEK. Antall aksjer øker med 2 303 000 000 aktier till 2 467 500 000 aktier.
- 09/02-2010 Additional cost savings initiatives of SEK 2.0 billion and measures to strengthen the balance sheet including debt maturity extensions and a proposed rights issue of approximately SEK 5 billion
- 19/03-2010 SAS announces today that it intends to issue SEK 1.42 billion in aggregate principal amount of convertible bonds due in 2015.
- 06/04-2010 Rights issue of approximately SEK 5 billion with preferential rights for the shareholders of SAS. Den nye aksjekapitalen i SAS er etter registreringen av kapitalforhøyelsen SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer.
- 16/03-2011 SAS har ställt ut två osäkrade senior obligationslån, ett på 1300 MSEK och ett på 75 MEUR med en löptid på 3,25 år med förfall i juni 2014.
- 11/11-2011 SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer.
- 30/04-2012 SAS avyttrar sex fastigheter till Swedavia för 1,8 miljarder SEK.
- 13/09-2012 SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan.
- 12/11-2012 SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap. Målsättning om cirka 3 miljarder SEK i årliga resultatförbättringar genom minskade kostnader och förenklad struktur. Ny kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK från banker och huvudaktieägare för att säkerställa finansiell beredskap.
- 03/05-2013 SAS säljer Widerøe till en investerargrupp ledd av Torghatten.
- 19/09-2013 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK..
- 24/02-2014 Styrelsen i SAS har beslutat om att fullfölja Erbjudandet genom emission av preferensaktier om 3,5 miljarder SEK. Efter emissionen kommer det totala antalet aktier i SAS uppgå till 336 000 000.
- 25/02-2014 SAS offentliggör erbjudande avseende garanterat konvertibelt obligationslån om 1,6 miljarder SEK med förfall 2019.
- 24/01-2017 SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s.
- 13.11.2017 vedrørende en rettet emisjon i størrelsesorden SEK 1 270 millioner. Selskapets aksjekapital består etter dette av totalt 389 582 551 aksjer,
- 17/11-2017 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK.
- 23/05-2018 SAS överväger att utöka obligationslån med förfall 2022 med upp till 1 miljard SEK.
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
kronekursen
02.02.2019 kl 21:18
7706
Ser hva du vil frem til, men det går ikke an å sammenligne. Blir som å sammenligne Tesla med Ford.
Ulik stratergi, ulik vekst, ulikt tiår, ulike renter, ulike lånebetingelser, ulike investorer, ulike markeder, ulike utgifter, ulik markedsføring, ulik merkevare, ulik gjeld.. osv... men ja.. de har begge fly :) Ser likheten der.. godt fanget opp ?
Ulik stratergi, ulik vekst, ulikt tiår, ulike renter, ulike lånebetingelser, ulike investorer, ulike markeder, ulike utgifter, ulik markedsføring, ulik merkevare, ulik gjeld.. osv... men ja.. de har begge fly :) Ser likheten der.. godt fanget opp ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Frodon
02.02.2019 kl 21:39
7685
Samme bransje, samme passasjerer, samme underskudd, samme konkurransje vilkår, samme emisjoner, samme obligasjoner, men forskjellige investorer da SAS sine investorer har gitt opp fly bransjen for lenge siden.
Du evner å se det positive i en massive emisjon og utvanning av aksjonærene, da er du passe desperat og sitter kanskje med enorme tap allerede...?
Du evner å se det positive i en massive emisjon og utvanning av aksjonærene, da er du passe desperat og sitter kanskje med enorme tap allerede...?
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
02.02.2019 kl 21:45
7669
Er det "Frodon" fra Ignis? Velkommen tilbake. Hvor har det blitt av "Mølleren" og "Hansen" " ;- )
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Feim
02.02.2019 kl 21:47
7666
450 delt på 8. Hva er det du beregner da?
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Frodon
02.02.2019 kl 23:13
7587
Hei Nå gir vi gass. Nytt nick? Jupp, det er meg ;) Det vet jeg dessverre ikke, har ikke sett de på evig lang tid ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Frodon
03.02.2019 kl 23:18
7390
Norwegian Air Shuttle
Share price (NOK) 131.00
Target price (NOK) 140.00
Sparebank 1 Markets
Cash burn expected to continue
We do not expect that NAS will be profitable in 2019 (as we have expected since December 2017) and NAS has little leeway in order to avoid covenant breach in 2019, in our mind. Our Buy recommendation was based on a keen seller (due to leverage) and a company most likely in need of new equity. Based on the equity issue, our take is that NAS was not satisfied with the price offered in the negotiations and we are uncertain if the buyer is willing to increase it as negotiations has been on and off since April last year. We still see upside if a strategic buyer acquires NAS, but do not expect this to happen short-term after the announcement of the equity issue. That a trust indirectly controlled by Mr. Fredriksen’s family is part of the underwriting does not affect our view.
Cash burn expected to continue
We expect to see limited effect of the cost improvement in 2019 mainly as closures of routes and bases will take time. We estimate that equity end 2019 will be around NOK2.5bn and our take is that NAS has little leeway in order to avoid a breach in 2019. In our mind, the recent development in PMIs point to a weaker demand in 2019 giving uncertainty if the NOK3bn in new equity is sufficient.
Main shareholder secures values in NOFI and reduces exposure to NAS Based on the demerger in Sneisungen AS and the establishment of Nye Sneisungen AS,
our take is that the main shareholder secured values by transferring parts of the Bank Norwegian (NOFI) shares from Sneisungen (participated in the latest NAS equity issue and has pre-subscribed in this one) to Nye Sneisungen AS. According to the latest shareholder register, Nye Sneisungen AS owns NOFI shares worth NOK120m
Next event expected on the weak side, traffic numbers for January
We expect that the traffic numbers for January will continue the same trend as in December and be weak. We expect load at 77% (down 5pp) and RASK down 3.2% (same decline as seen y-o-y in December 2018).
We expect that the cash burn in NAS will continue in 2019. It is questionable if something material has changed since Q4 2018 going into 2019. Based on the numbers given in the rights issue release from NAS, we expect a negative EBIT of NOK3.6bn in Q4 2018.
Main shareholder secures values in NOFI and reduces exposure to NAS
We estimate that HBK holding will be diluted from 24.7% to 17.6% (TERP discount to current share price 30% and participation in equity issue NOK300m). The issue price is, at best, expected at NOK70 and the TERP to be NOK102. Upside in TERP discount? We do not think so as the discount was 30% when Kongsberg Gruppen (KOG) did a rights issue last year. DnB and Danske Bank also underwrote KOG’s equity issue. The Norwegian State (50% of the shares in KOG and subject to Parliament consent) and 19.7% of the shareholders had undertaken to vote in favour of the rights issue when the rights issue was announced. In
NAS’ rights issue, 33% of the shareholders in NAS have undertaken to vote in favour. Based on the establishment of Nye Sneisungen AS, it could be the case that the CEO and COB of NAS has moved shares from Sneisungen AS to Nye Sneisungen in order to reduce exposure to NAS. The asset in Sneisungen AS is the shares in NOFI and Sneisungen AS participated in NAS’ equity issue last year and has pre-subscribed for shares in this equity issue. Nye Sneisungen AS could potentially be debt free without NAS shares.
Nye Sneisungen AS Org nr 921 566 107
Registreringsdato: 17.10.2018
Styrets leder Bjørn Halvor Kise (f 1950)
Bransjer Finans, Investeringsselskaper
https://www.proff.no/selskap/nye-sneisungen-as/oslo/finans/IF8OCYJ0RSY/
Share price (NOK) 131.00
Target price (NOK) 140.00
Sparebank 1 Markets
Cash burn expected to continue
We do not expect that NAS will be profitable in 2019 (as we have expected since December 2017) and NAS has little leeway in order to avoid covenant breach in 2019, in our mind. Our Buy recommendation was based on a keen seller (due to leverage) and a company most likely in need of new equity. Based on the equity issue, our take is that NAS was not satisfied with the price offered in the negotiations and we are uncertain if the buyer is willing to increase it as negotiations has been on and off since April last year. We still see upside if a strategic buyer acquires NAS, but do not expect this to happen short-term after the announcement of the equity issue. That a trust indirectly controlled by Mr. Fredriksen’s family is part of the underwriting does not affect our view.
Cash burn expected to continue
We expect to see limited effect of the cost improvement in 2019 mainly as closures of routes and bases will take time. We estimate that equity end 2019 will be around NOK2.5bn and our take is that NAS has little leeway in order to avoid a breach in 2019. In our mind, the recent development in PMIs point to a weaker demand in 2019 giving uncertainty if the NOK3bn in new equity is sufficient.
Main shareholder secures values in NOFI and reduces exposure to NAS Based on the demerger in Sneisungen AS and the establishment of Nye Sneisungen AS,
our take is that the main shareholder secured values by transferring parts of the Bank Norwegian (NOFI) shares from Sneisungen (participated in the latest NAS equity issue and has pre-subscribed in this one) to Nye Sneisungen AS. According to the latest shareholder register, Nye Sneisungen AS owns NOFI shares worth NOK120m
Next event expected on the weak side, traffic numbers for January
We expect that the traffic numbers for January will continue the same trend as in December and be weak. We expect load at 77% (down 5pp) and RASK down 3.2% (same decline as seen y-o-y in December 2018).
We expect that the cash burn in NAS will continue in 2019. It is questionable if something material has changed since Q4 2018 going into 2019. Based on the numbers given in the rights issue release from NAS, we expect a negative EBIT of NOK3.6bn in Q4 2018.
Main shareholder secures values in NOFI and reduces exposure to NAS
We estimate that HBK holding will be diluted from 24.7% to 17.6% (TERP discount to current share price 30% and participation in equity issue NOK300m). The issue price is, at best, expected at NOK70 and the TERP to be NOK102. Upside in TERP discount? We do not think so as the discount was 30% when Kongsberg Gruppen (KOG) did a rights issue last year. DnB and Danske Bank also underwrote KOG’s equity issue. The Norwegian State (50% of the shares in KOG and subject to Parliament consent) and 19.7% of the shareholders had undertaken to vote in favour of the rights issue when the rights issue was announced. In
NAS’ rights issue, 33% of the shareholders in NAS have undertaken to vote in favour. Based on the establishment of Nye Sneisungen AS, it could be the case that the CEO and COB of NAS has moved shares from Sneisungen AS to Nye Sneisungen in order to reduce exposure to NAS. The asset in Sneisungen AS is the shares in NOFI and Sneisungen AS participated in NAS’ equity issue last year and has pre-subscribed for shares in this equity issue. Nye Sneisungen AS could potentially be debt free without NAS shares.
Nye Sneisungen AS Org nr 921 566 107
Registreringsdato: 17.10.2018
Styrets leder Bjørn Halvor Kise (f 1950)
Bransjer Finans, Investeringsselskaper
https://www.proff.no/selskap/nye-sneisungen-as/oslo/finans/IF8OCYJ0RSY/
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
disippelen
04.02.2019 kl 07:52
7195
The issue price is, at best, expected at NOK70 and the TERP to be NOK102.
NOK 70??!!
NOK 70??!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Frodon
04.02.2019 kl 08:06
7151
«Mølsæter har hatt klokkertro på at Bjørn Kjos vil lykkes med å få solgt Norwegian, og First Generator-forvalteren hadde derfor gjort flyselskapet til fondets nest største investering. Drøyt åtte prosent av fondets penger var investert i Norwegian-aksjer før nyheten om at IAG takker for seg sprakk»
«Fra å være Norwegians 13. største aksjonær, er nå First Generator helt ute av listen over de 30 største Mølsæter dumper Norwegian-aksjer
«Da flygiganten IAG trakk seg fra oppkjøpsforsøket i Norwegian begynte forvalter Martin Mølsæter å lempe ut aksjer»
https://www.dn.no/marked/molsater-dumper-norwegian-aksjer/2-1-534539
«Fra å være Norwegians 13. største aksjonær, er nå First Generator helt ute av listen over de 30 største Mølsæter dumper Norwegian-aksjer
«Da flygiganten IAG trakk seg fra oppkjøpsforsøket i Norwegian begynte forvalter Martin Mølsæter å lempe ut aksjer»
https://www.dn.no/marked/molsater-dumper-norwegian-aksjer/2-1-534539
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
tickerlover
04.02.2019 kl 08:28
7091
Pinlig.
Først vill gambling på kjøpsrykter uten egen vurdering av fundamentale verdier.
Og deretter salgspanikk der han løper etter markedet.
Det kan fort bli en klassiker på kjøpe-på-topp og selge-på-bunn for Molnæs og First Generator.
Først vill gambling på kjøpsrykter uten egen vurdering av fundamentale verdier.
Og deretter salgspanikk der han løper etter markedet.
Det kan fort bli en klassiker på kjøpe-på-topp og selge-på-bunn for Molnæs og First Generator.
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
tickerlover
04.02.2019 kl 08:35
7079
De som gikk inn i NAS i 2018 burde ha lang horisont basert på fundamentale verdier.
Hvis de gikk inn, bør de ha beregnet seg marginer nok til å ha tålmodighet og tåle en emisjon.
Da er dagens nivåer en kjøpsmulighet.
Fortsatt uklart hva som er avtalt på bakrommet med emisjonspris og JV-partner.
Det er spennende tider.
Hvis de gikk inn, bør de ha beregnet seg marginer nok til å ha tålmodighet og tåle en emisjon.
Da er dagens nivåer en kjøpsmulighet.
Fortsatt uklart hva som er avtalt på bakrommet med emisjonspris og JV-partner.
Det er spennende tider.
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Haha.. Mølsæter bommet fullstendig på timingen både i Nel og i NAS. Utgang på total feil timing. Gikk glipp av fete titalls millongevinster. Mølseter driver vel et at de værste fondene som finnes. Tapte flere titalls mill i fjor på feil timing. First Generator fondet ligger på tapertoppen..
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
disippelen
04.02.2019 kl 16:38
6713
Liten pump fra morran av, og en dump mot slutten av dagen. Lurer på om det verserer noe innsideinfo om emikurs. Tenk hvilket ragnarok det blir med 50 - 70 kr. Hammers vil vel si: hva var det jeg sa.
En svak dag for NAS på en ellers blå børs.
En svak dag for NAS på en ellers blå børs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Nikko
04.02.2019 kl 16:44
6666
Tenker kursen får en skikkelig boost når nyheten om et JV kommer (i morgen?)
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
04.02.2019 kl 18:23
6568
Analytiker i Sparebank 1:
"Kongslie tror kursen vil være under press frem mot emisjonen og at tegningskursen vil ligge et sted mellom 50 og 70 kroner aksjen."
https://www.dn.no/bors/aksjemarkedet/oslo-bors/petter-tusvik/han-knuser-borsen-har-vart-trofast-mot-syv-aksjer/2-1-535122
"Kongslie tror kursen vil være under press frem mot emisjonen og at tegningskursen vil ligge et sted mellom 50 og 70 kroner aksjen."
https://www.dn.no/bors/aksjemarkedet/oslo-bors/petter-tusvik/han-knuser-borsen-har-vart-trofast-mot-syv-aksjer/2-1-535122
Redigert 21.01.2021 kl 06:25
Du må logge inn for å svare
Empire
04.02.2019 kl 19:02
6541
Så, sparebanken var kjempe Bull, men bommet. Nå mener de at emisjonen settes på 50-70 kroner og bruker KOG som argument? Hva er likheten mellom KOG og NAS?
I min verden så virker det som om denne megleren nå prøver å kompensere sin tidligere "bull bom" med en "bear bom". Two wrongs dosent make one right?
Tror fortsatt på ett snitt frem mot emisjons dato. Dvs markedspris, samt noe rabatt, men ikke "Sparebank 1 rabatt".
I min verden så virker det som om denne megleren nå prøver å kompensere sin tidligere "bull bom" med en "bear bom". Two wrongs dosent make one right?
Tror fortsatt på ett snitt frem mot emisjons dato. Dvs markedspris, samt noe rabatt, men ikke "Sparebank 1 rabatt".
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Frodon
04.02.2019 kl 21:09
6384
Jeg sliter med å finne noen lyspunkter rundt NAS, utennom skriveriene til overivrige HO skribenter ;)
Med stigende oljepris, lavere billettpriser og mye gjeld, ser du noen muligheter for suksess her? Må være vanvittig gode betingelser i JV, men det virker ikke som NAS sitter på de sterkeste kortene når de MÅ selge unna og få ned kostnader. Hva tror du Empire? Hva tror du om resten av analysen til SP1M?
Med stigende oljepris, lavere billettpriser og mye gjeld, ser du noen muligheter for suksess her? Må være vanvittig gode betingelser i JV, men det virker ikke som NAS sitter på de sterkeste kortene når de MÅ selge unna og få ned kostnader. Hva tror du Empire? Hva tror du om resten av analysen til SP1M?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Empire
04.02.2019 kl 21:31
6321
Ja, kanskje jeg er en overivrig Ho skribent. Tanken har slått meg også og jeg kommer nok til å være noe mindre her inne fremover.
Jeg synes det er mye synsing i den analysen. F.eks punktet angående Kjus sine investeringsselskaper, der de prøver å konstruere noe(som de ikke vet) for å underbygge sitt "bear case". I forhold til hvordan deres andre analyser har vært, så er dette som en "blekksprut på glidemiddel". De spriker i alle retninger og dermed så skaper de ikke akkurat tillit i sine analyser. Nå er det vel også sånn at det er småsparerene som har kjøpt Nas i Januar og det kan vel tenkes at "treet skal ristes litt" før Sparebanken plutselig har kjøpt og er Bull igjen? Eller kanskje er de short og rakk ikke å dekke seg inn når Nas var nede på lavere nivåer? Hvis det kommer en analyse fra de i etterkant av emisjonen, som avskriver de problemer de selv nå viser til, så bekrefter de blekkspruten og undertegnede kommer ihvertfall ikke til å bruke noe mer tid på hva Sparebanken måtte mene.
Jeg har vært både long og short i Nas. Mye av grunnen til å være long er ordreboken deres og vekstmodellen. Mye av grunnen til å være short er likviditetsproblemene som følge av de to nevnte, samt pressede marginer. Jeg har sagt før at flyselskaper aldri har gitt aksjonærene spesielt mye å juble over, hvis perspektivet er over flere år. For kortere perioder så har det innimellom vært julekvelden, men ser du f.eks på de siste 10 år, så er kanskje ikke flybransjen det stede man får igjen veldig mye for pengene sine. Dette er et problem for bransjen som helhet og ikke for Nas spesifikt. Ryanair kom kom f.eks med rapport som gjenspeiler de impulser vi har fått fra Q4 resultat til Nas.
Ps. Jeg har fortsatt ingen posisjoner i Nas og avventer detaljene i emisjonen før jeg skal mene noe mer om selskapet Nas eller sparebanken for den saks skyld.
Jeg synes det er mye synsing i den analysen. F.eks punktet angående Kjus sine investeringsselskaper, der de prøver å konstruere noe(som de ikke vet) for å underbygge sitt "bear case". I forhold til hvordan deres andre analyser har vært, så er dette som en "blekksprut på glidemiddel". De spriker i alle retninger og dermed så skaper de ikke akkurat tillit i sine analyser. Nå er det vel også sånn at det er småsparerene som har kjøpt Nas i Januar og det kan vel tenkes at "treet skal ristes litt" før Sparebanken plutselig har kjøpt og er Bull igjen? Eller kanskje er de short og rakk ikke å dekke seg inn når Nas var nede på lavere nivåer? Hvis det kommer en analyse fra de i etterkant av emisjonen, som avskriver de problemer de selv nå viser til, så bekrefter de blekkspruten og undertegnede kommer ihvertfall ikke til å bruke noe mer tid på hva Sparebanken måtte mene.
Jeg har vært både long og short i Nas. Mye av grunnen til å være long er ordreboken deres og vekstmodellen. Mye av grunnen til å være short er likviditetsproblemene som følge av de to nevnte, samt pressede marginer. Jeg har sagt før at flyselskaper aldri har gitt aksjonærene spesielt mye å juble over, hvis perspektivet er over flere år. For kortere perioder så har det innimellom vært julekvelden, men ser du f.eks på de siste 10 år, så er kanskje ikke flybransjen det stede man får igjen veldig mye for pengene sine. Dette er et problem for bransjen som helhet og ikke for Nas spesifikt. Ryanair kom kom f.eks med rapport som gjenspeiler de impulser vi har fått fra Q4 resultat til Nas.
Ps. Jeg har fortsatt ingen posisjoner i Nas og avventer detaljene i emisjonen før jeg skal mene noe mer om selskapet Nas eller sparebanken for den saks skyld.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Frodon
04.02.2019 kl 21:53
6279
Jeg synes ikke du er blant de overivrige skribentene her inne. Du er en av de få som har noe bra å komme med, så jeg håper ikke du blir borte herfra ;)
Sparebank 1 markets har NAS med i ukesporteføljen sin og har hatt den der lenge nok til å være på minus 30%. Sparebank 1 markets og Dnb markets er de meglerhusene som treffer best med analysene sine, selv om de selvfølgelig også bommer ;)
Jeg tror det er altfor mye grums rundt NAS og denne emisjonen, så små sparere burde holde seg unna til ting blir mer oversiktlig igjen :)
Sparebank 1 markets har NAS med i ukesporteføljen sin og har hatt den der lenge nok til å være på minus 30%. Sparebank 1 markets og Dnb markets er de meglerhusene som treffer best med analysene sine, selv om de selvfølgelig også bommer ;)
Jeg tror det er altfor mye grums rundt NAS og denne emisjonen, så små sparere burde holde seg unna til ting blir mer oversiktlig igjen :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Mml
04.02.2019 kl 22:09
6234
Morgendagens FA:
Blant selskapets 30. største aksjonærer har det også vært aktivitet den siste uken. Folketrygdfondet solgte aksjer for rundt 15,5 millioner kroner, men er likevel nest største eier med 5,23 prosent.
Eierposten til IAG, som har vært på 3,93 prosent i lang tid, økte plutselig til 4,14 prosent. På spørsmål fra Finansavisen til IAG om det har kjøpt mer aksjer, svarer selskapet:
– Vi la ut en erklæring 24. januar som sier at vi selger aksjene våre og disse detaljene forblir korrekte. Vi har ingen ytterligere kommentarer, skrev IAG i en epost til Finansavisen mandag.
First Generator, som forvalter av Martin Mølsæter, er ikke lengre å finne på listen over topp 30. Mølsæter, som kjøpte seg ytterligere opp i Norwegian for kun kort tid siden, besvarte ikke Finansavisens henvendelse mandag.
Pareto-forvalter Tore Været benyttet kursfallet forrige uke til å kjøpe seg opp, og gjennom sine to fond, kjøpte han Norwegian-aksjer for nesten 34 millioner kroner.
En ikke navngitt investor, gjennom en nominee-konto hos Danske Bank, økte også beholdningen i forrige uke, og kjøpte totalt for rundt 44 millioner.
Fra HBK Holding, som eies av Bjørn Kjos og Bjørn Kise, forsvant det 350.000 aksjer, men da det ikke er kommet noen børsmelding på salget er aksjene lånt ut til shorting.
* Hvorfor øker IAG sin eierandel fra 3.93% til 4,14% om de vil selge aksjene?
* Hvorfor låner Kjos og Kise ut aksjer for å shorte sitt eget selskap?
Blant selskapets 30. største aksjonærer har det også vært aktivitet den siste uken. Folketrygdfondet solgte aksjer for rundt 15,5 millioner kroner, men er likevel nest største eier med 5,23 prosent.
Eierposten til IAG, som har vært på 3,93 prosent i lang tid, økte plutselig til 4,14 prosent. På spørsmål fra Finansavisen til IAG om det har kjøpt mer aksjer, svarer selskapet:
– Vi la ut en erklæring 24. januar som sier at vi selger aksjene våre og disse detaljene forblir korrekte. Vi har ingen ytterligere kommentarer, skrev IAG i en epost til Finansavisen mandag.
First Generator, som forvalter av Martin Mølsæter, er ikke lengre å finne på listen over topp 30. Mølsæter, som kjøpte seg ytterligere opp i Norwegian for kun kort tid siden, besvarte ikke Finansavisens henvendelse mandag.
Pareto-forvalter Tore Været benyttet kursfallet forrige uke til å kjøpe seg opp, og gjennom sine to fond, kjøpte han Norwegian-aksjer for nesten 34 millioner kroner.
En ikke navngitt investor, gjennom en nominee-konto hos Danske Bank, økte også beholdningen i forrige uke, og kjøpte totalt for rundt 44 millioner.
Fra HBK Holding, som eies av Bjørn Kjos og Bjørn Kise, forsvant det 350.000 aksjer, men da det ikke er kommet noen børsmelding på salget er aksjene lånt ut til shorting.
* Hvorfor øker IAG sin eierandel fra 3.93% til 4,14% om de vil selge aksjene?
* Hvorfor låner Kjos og Kise ut aksjer for å shorte sitt eget selskap?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
hstray
05.02.2019 kl 00:07
6093
Mest sannsynlig aksjer som har vært til utlån/Short IAG har tatt tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Mml
05.02.2019 kl 06:24
5979
Kan ikke huske å ha lest at IAG har redusert eierposten sin på noe tidspunkt? Det hadde jo blitt lagt merke til og diskutert med en gang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
grøss og gru, tenk å våkne opp til overskriften "Norwegian er konkurs" :O
ingen umulighet når folk har gått lei med å lappe sammen flyballongen og pumpe mere varm luft inn LOL
ingen umulighet når folk har gått lei med å lappe sammen flyballongen og pumpe mere varm luft inn LOL
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Solux
05.02.2019 kl 08:29
5797
IAG var aldri over 5%. De var rett i underkant så de flagger ikke dem nei.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Stephen
05.02.2019 kl 09:23
5698
:)
Mvh Stephen
Mvh Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
Mml
05.02.2019 kl 10:06
5607
Men pga at de har en så stor aksjepost så vises de hele tiden på oppdaterte aksjonærlister. Hadde de lånt ut aksjer til shorting så hadde det vært synlig ganske kjapt. Og hadde noen lagt merke til redusert aksjepost for IAG, så hadde det blitt diskutert høylytt om IAG er i ferd med å selge seg ned.
Derfor antar jeg at IAG har økt sin eierandel fra 3.93% til 4.14% fremfor at utleide aksjer er returnert.
Derfor antar jeg at IAG har økt sin eierandel fra 3.93% til 4.14% fremfor at utleide aksjer er returnert.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 10:31
5575
Idiothandling i aksjen. Går ned på en dag med gode nyheter. Men er vel shortet i senk nå frem til vi får vite emi - kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08
Du må logge inn for å svare
bullen2
05.02.2019 kl 11:23
5516
Markedet hadde nok ventet flere enn 2 fly som selges. Det viser kanskje at det ikke er så lett å selge fly?
Selskapet er i en skviset situasjon som kjøperne utnytter
Selskapet er i en skviset situasjon som kjøperne utnytter
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
kronekursen
05.02.2019 kl 11:30
5501
Ender nok opp med en short skvis snart. Enda en konkurrent konkurs og fly selges unna. Hvor lenge til JV nyhet? Robotene styrer showet nå.. med en gang de pauser i 2-3 min så stiger kursen.. Hvor lenge tør de sitte short?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
bullen2
05.02.2019 kl 11:56
5453
Norwegian håper på å komme med gode nyheter før 18 feb for å sette emikursen så høyt som mulig.
Tror dere at Fredriksen deler det ønsket?
Tror dere at Fredriksen deler det ønsket?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 12:08
5428
Hvor har du det fra, at de ønsker å komme med gode nyheter før 18. feb?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
bullen2
05.02.2019 kl 12:20
5388
Å tro at emikursen setter høyere en dagens kurs 18. feb. blir for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Frodon
05.02.2019 kl 15:07
5270
5.2.2019
"NAS er mest shortet i Norge med 13%
SI i NAS opp 3,66bp forrige uke"
Source: Markit, Reuters
"NAS er mest shortet i Norge med 13%
SI i NAS opp 3,66bp forrige uke"
Source: Markit, Reuters
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 16:09
5167
Det var da voldsomt mye short. Hele 13%...?
Det må være mange med shorter under 0,5%.
Kan man sjekke f.eks. Nel hvor stor shorten er total sett?
Det må være mange med shorter under 0,5%.
Kan man sjekke f.eks. Nel hvor stor shorten er total sett?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 16:12
5157
Det virker som om mange vil ut før tallene slippes i morgen...
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Frodon
05.02.2019 kl 20:42
5007
Jeg leser i flere analyser fra meglerhusene nå at det ser ut som utvanningen av Kjus og Kise blir stor og enda større for små aksjonærene som ikke har penger til å bli med i emisjonen. Trist som fy at små sparere igjen taper pengene sine i NAS og at de rike blir enda rikere (John Fredriksen).
"Norwegian er igjen Norges mest shortede aksje
Voldsom økning etter at IAG trakk budet og emisjonen ble annonsert"
https://www.dn.no/borskommentar/norwegian/bjorn-kjos/sparebank-1-market/norwegian-er-igjen-norges-mest-shortede-aksje/2-1-535748
"Norwegian er igjen Norges mest shortede aksje
Voldsom økning etter at IAG trakk budet og emisjonen ble annonsert"
https://www.dn.no/borskommentar/norwegian/bjorn-kjos/sparebank-1-market/norwegian-er-igjen-norges-mest-shortede-aksje/2-1-535748
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 21:14
4944
Og ny drittartikkel i FA i morgen, Mølseter har solgt og slenger dritt. Skal selvfølgelig inn på lavere kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Frodon
05.02.2019 kl 23:19
4833
Tror du ikke at kursen skal videre ned når fler og fler tipper emisjonskurs mellom kr 50 og 100?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
undrende
05.02.2019 kl 23:37
4804
Mangel på informasjon (til ALLE) aksjonærene, og den type informasjon som kommer, ofte er bare antydninger og lovnader.
"Vi håper å komme opp med en JV før utgangen av Q1" var noe av det siste, men kan man stole på det?
Vi så kursutviklingen i April da aksjen måtte stoppes i handel rundt 240. Da hadde den gått fra rundt 170 og markedet viste ingen ting, men noen
jeg syns oppgangen i Oktober fra 170 til 220 også var meget merkelig. I ettertid har det kommet frem at selskapet hadde et kjøpstilbud på bordet.
Hvis man går etter i informasjon så finner man mye som ikke er konkret, men som kan regnes som kursdrivende opp.
"Vi håper å komme opp med en JV før utgangen av Q1" var noe av det siste, men kan man stole på det?
Vi så kursutviklingen i April da aksjen måtte stoppes i handel rundt 240. Da hadde den gått fra rundt 170 og markedet viste ingen ting, men noen
jeg syns oppgangen i Oktober fra 170 til 220 også var meget merkelig. I ettertid har det kommet frem at selskapet hadde et kjøpstilbud på bordet.
Hvis man går etter i informasjon så finner man mye som ikke er konkret, men som kan regnes som kursdrivende opp.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 23:42
4797
Ser at det er fornuftig å selge til dagens kurs, når man kan kjøpe emisjonsaksjer til 60-80 om et par uker.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Frodon
06.02.2019 kl 08:02
4685
Det er derfor noen av oss bruker tekniske analyser, for å finne handle mønsteret til de som vet mye mer enn andre. Jeg skjønner ærlig talt ikke at noen stoler på ledelsen i NAS mer. Det er veldig mange som har visst mye mer enn aksjonærene, og nå skal aksjonærene betale mer for å bli med videre.
Er det ikke kjipt om en potensiell oppkjøper begynner å laste opp aksjer til kr 50-60 pr stk i emisjonen?
Er det ikke kjipt om en potensiell oppkjøper begynner å laste opp aksjer til kr 50-60 pr stk i emisjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
kronekursen
06.02.2019 kl 08:24
4608
Kraftig passasjervekst for Norwegian i januar
24 minutter siden · Martin Hagh Høgseth
Flyselskapet Norwegian legger onsdag morgen frem trafikktall for januar som viser en vekst på 13 prosent fra året før. Totalt fraktet flyselskapet 2,63 millioner passasjerer i løpet av årets første måned.
– Vi er godt fornøyd med passasjerveksten i januar, en måned som tradisjonelt er preget av lavere etterspørsel. Etter en periode med kraftig ekspansjon vil veksten nå avta og vi skal redusere kostnader og øke lønnsomheten, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.
Flyselskapets inntekter per fløyet passasjerkilometer (yield) havnet på 0,35 kroner, opp fra 0,32 prosent fra året før. Samtidig var inntektene per tilgjengelige passasjerkilometer på 0,26 kroner, uendret fra året før.
Selskapets fyllingsgrad havnet på 76,1 prosent i januar, ned 5,9 prosentpoeng fra samme måned i fjor. Det totale antallet setekilometer selskapet trafikkerte (ASK) i løpet av måneden økte med 27 prosent.
Tjente på høyere oljepris
Da selskapet i januar presenterte tallene for desember ble det kjent at selskapet måtte ta et tap på drivstoffutgifter på 1,84 milliarder kroner. Selskapet prissikrer deler av det fremtidige drivstoffforbruket gjennom ordningen som kalles hedging.
I januar er situasjonen bedre viser de ferske tallene. Selskapet estimerer at de har tjent 627 millioner kroner hittil i kvartalet. Dette inkluderer en urealisert gevinst på hedge-posisjoner på totalt 701 millioner kroner.
Ved å hedge er selskapet sikret fast pris på drivstoff uansett om prisene stiger. I januar alene steg oljeprisen fra 54,14 dollar til 62,84 dollar fatet. Det tilsvarer en oppgang på like over 16 prosent.
Flyselskapet har de siste ukene hatt det svært turbulent etter at det ble kjent at IAG ikke lenger vil kjøpe selskapet. Forrige uke varslet Norwegian at de vil hente 3 milliarder kroner i en emisjon.
Til E24 kunne styreleder Bjørn Kise fredag fortelle at både han og konsernsjef Bjørn Kjos allerede i november godtok et bud fra en av selskapets fem interessenter. Avtalen gikk i vasken før styret i det hele tatt fikk presentert tilbudet.
24 minutter siden · Martin Hagh Høgseth
Flyselskapet Norwegian legger onsdag morgen frem trafikktall for januar som viser en vekst på 13 prosent fra året før. Totalt fraktet flyselskapet 2,63 millioner passasjerer i løpet av årets første måned.
– Vi er godt fornøyd med passasjerveksten i januar, en måned som tradisjonelt er preget av lavere etterspørsel. Etter en periode med kraftig ekspansjon vil veksten nå avta og vi skal redusere kostnader og øke lønnsomheten, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.
Flyselskapets inntekter per fløyet passasjerkilometer (yield) havnet på 0,35 kroner, opp fra 0,32 prosent fra året før. Samtidig var inntektene per tilgjengelige passasjerkilometer på 0,26 kroner, uendret fra året før.
Selskapets fyllingsgrad havnet på 76,1 prosent i januar, ned 5,9 prosentpoeng fra samme måned i fjor. Det totale antallet setekilometer selskapet trafikkerte (ASK) i løpet av måneden økte med 27 prosent.
Tjente på høyere oljepris
Da selskapet i januar presenterte tallene for desember ble det kjent at selskapet måtte ta et tap på drivstoffutgifter på 1,84 milliarder kroner. Selskapet prissikrer deler av det fremtidige drivstoffforbruket gjennom ordningen som kalles hedging.
I januar er situasjonen bedre viser de ferske tallene. Selskapet estimerer at de har tjent 627 millioner kroner hittil i kvartalet. Dette inkluderer en urealisert gevinst på hedge-posisjoner på totalt 701 millioner kroner.
Ved å hedge er selskapet sikret fast pris på drivstoff uansett om prisene stiger. I januar alene steg oljeprisen fra 54,14 dollar til 62,84 dollar fatet. Det tilsvarer en oppgang på like over 16 prosent.
Flyselskapet har de siste ukene hatt det svært turbulent etter at det ble kjent at IAG ikke lenger vil kjøpe selskapet. Forrige uke varslet Norwegian at de vil hente 3 milliarder kroner i en emisjon.
Til E24 kunne styreleder Bjørn Kise fredag fortelle at både han og konsernsjef Bjørn Kjos allerede i november godtok et bud fra en av selskapets fem interessenter. Avtalen gikk i vasken før styret i det hele tatt fikk presentert tilbudet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Dette var svært gode nyheter Opp + 13% er rått. Meget fornuftig å kjøpe NAS til dagens kurs som er bunnfiske. Det kommer sikkert mange gode nyheter som driver kursen opp til over kr 155 innen 19.feb. Emisjonskurs ca kr 140,- Kjøp Nas i dag og tjen penger. Billig. Kjos bekrefet flott passasjertall med en vekst på +13% idag som er meget bra. Kursen vil stige.
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
Frodon
06.02.2019 kl 16:59
4403
Hvordan kan du anbefale noen å kjøpe en aksje like før aksjonærene blir utvannet? Er du så desperat etter å få litt mindre tap på dine egne aksjer...?
Redigert 21.01.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare