NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 320916

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
28.07.2021 kl 23:52 5051

Frodo, eller hva du nu heter. NAS er i praksis uten gjeld. Selskapet har cash, dvs en krigskasse som ingen andre har. De vil dundre opp og frem i tiden som kommer.. slutt å feilinformert
Stokk Dum
29.07.2021 kl 00:07 5104

Virker nesten som du ikke har fått med deg denne detaljen fra melding 26. mai.


The Company's total liabilities upon completion of the Restructuring Proposal will be approximately NOK 16 - 18 billion, of which NOK 5.8 – 6.3 billion is aircraft related debt. The Company’s cash balance (including restricted cash) upon completion of the Restructuring Proposal is estimated to be approximately NOK 7 billion.

Hvem er det som feilinformerer?

mvh
Redigert 29.07.2021 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.07.2021 kl 07:46 5037

Hehe, «alle» vet eller burde vite om den enorme gjelden til NAS vs mcap, da jeg har informert om det i mange år på div NAS tråder (se eks link i bunnen). Men av de 10.000 vis av innlegg om NAS jeg har lest, er det kun noen få av oss som har skrevet fakta om gjelden. Hobby aksjonærene i selskapet har latet som om NAS ikke har gjeld eller så har de ikke visst hva gjeld er 😅

Det jeg synes er rart, vet ikke NAS om de har kr 16 eller 18 milliarder i gjeld? Er det 2 milliarder i gjeld som ikke er avklart enda? Når kommer eventuelt avklaringen?

En annen ting som aksjonærene i NAS burde kunne svare på, som de aldri klarer å svare på: «hvor mye på NAS ta betalt for fly billettene sine med så få fly, for å kunne betjene denne enorme gjelden»?

https://finansavisen.no/forum/thread/135182/view

————-
«Kåre Grønn
I går kl 23:52.
Frodo, eller hva du nu heter. NAS er i praksis uten gjeld. Selskapet har cash, dvs en krigskasse som ingen andre har. De vil dundre opp og frem i tiden som kommer.. slutt å feilinformert»
Redigert 29.07.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.08.2021 kl 13:33 4798

Da koster denne overprisede aksjen under kr 10, akkurat som ventet. Når jeg kikker på forskjellige 10 kroners markeder, får du eks et grovbrød på 750g til kr 10 nå. Det må jo være et langt bedre kjøp enn NAS aksjen? 😅

NAS NORWEGIAN AIR SH
9,9000 NOK −0,1740 (-1,73%)
JeanPaul
26.08.2021 kl 13:35 4818

Grovbrødet er et kupp i forhold.
Bullen
26.08.2021 kl 14:32 4737

Aksjen har vært super å trade mellom 10 og 12. Kanskje det samme nå mellom 8 og 10? Risikomomentet er at DNB og ABG sitter på 95 mill aksjer som skal selges.
Aksjene er konvertert fra gjeld. Mulig at husene tar seg god tid med salget, men det vil uten tvil legge en brems på oppgangen.
Frodon
26.08.2021 kl 15:00 4792

Nybakt med smør og brunost 🤩 Istedenfor den sure smaken 99% av alle investorer i NAS har hatt de siste årene og kommer til å ha de neste årene 🤪
Frodon
26.08.2021 kl 15:07 4793

Hmm, hvor kommer disse estimatene ifra? Det står egenkapital per aksje på kr 8,22 i 2021 og minus kr 18,14 pr aksje i 2022 😅 Kanskje neste emisjon kommer raskere enn jeg trodde? NAS kommer til å tape mye penger i vinter også

https://investor.dn.no/#!/Aksje/S132/NAS/NORWEGIANAIRSHUTTLE
Frodon
31.08.2021 kl 07:48 4528

Idag er det mange som tror NAS er et godt kjøp 😅😅 Dette er på de beste sommer mnd, hva skjer til vinteren? Ny emisjon?

«Driftsresultatet før leasingkostnader (EBITDAR) endte på −1,65 milliarder kroner, noe lavere enn samme periode i fjor da det endte på −1,61 milliarder.
Driftsresultat før finanskostnader (EBIT) endte på −2,23 milliarder, en bedring fra −5,08 milliarder»

https://e24.no/boers-og-finans/i/nWGmOB/norwegian-leverer-overskudd-etter-restruktureringen-toer-ikke-spaa-hvordan-2021-blir
niets
31.08.2021 kl 08:33 4384

Les hele artikkelen. Den gir et annet og mye mer positivt bilde av NAS´ situasjon. Hvorfor en slik tendensiøs svartmaling?
Stokk Dum
31.08.2021 kl 08:39 4386

Utdyp gjerne hva du mener som gir et positivt bilde i artikkelen.
Har du lest rapporten til NAS?

mvh
niets
31.08.2021 kl 09:32 4297

"I andre kvartal endte driftsresultatet på minus 766 millioner kroner, som er en kraftig forbedring fra første kvartal da underskuddet var på minus 1,5 milliarder. Det samlede driftsunderskuddet i første halvår endte på 2,2 milliarder.
Norwegian mener at det nå er godt posisjonert for fremtidig vekst etter gjenoppbyggingen av selskapet, samt kapitalinnhentingen på seks milliarder kroner.
– Første halvår og andre kvartal markerer en klar forbedring i både den økonomiske situasjonen, på grunn av lavere driftskostnader og restruktureringen, og den gradvise økningen i aktivitet som svar på økt etterspørsel fra passasjerene, sier Geir Karlsen, adm. direktør i Norwegian i en børsmelding.
Selskapet avsluttet fornyelsesprosessen i andre kvartal og satt igjen med en egenkapital på 10,7 milliarder kroner."

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/08/31/7727862/overskudd-for-norwegian-etter-restruktureringen

Det bemerkes også at tallene for juli og august ikke er med!
Redigert 31.08.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Muggost
31.08.2021 kl 10:35 4236

Driftsresultat -766 Mill i høysesong, det er liksom da de skal tjene penger da…
Elverhøi16
31.08.2021 kl 10:37 4243

Stadig flere fly i lufta, mindre rabatterte priser og fulle fly i det siste tyder på at selskapet er på tur opp.De har og inngått avtale med Hurtigruten slik at du kjøper flybillett sammen med båtbilletten. Det har mye å si for kapasitetsutnyttelsen mot Nord-Norge og Vestlandet.Dette kom på plass i august.
Redigert 31.08.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Hegu
31.08.2021 kl 11:41 4208

Revenue and Profit development for Norwegian Air Shuttle: https://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=96531
Frodon
31.08.2021 kl 14:35 4124

Der var første ut som ikke skjønner regnskap 😅😅 Rart hvordan de ikke bruker mer tid på å sette seg inn i investeringene sine.

Når er NAS tomme for cash og må ha ny emisjon?
Frodon
31.08.2021 kl 16:52 4037

Du har ikke lest regnskap og rapport? Kun artikkel fra en journalist?

Ser eks at Norwegians kunder har 2,4 milliarder kroner i CashPoints. Mye av dette er jo potensielt tap i cash for NAS?

NAS skal også parkere mange fly på vinteren, det høres ikke bra ut. Klarer de ikke å finne noen områder i verden hvor de kan bruke flyene?

"På spørsmål om når Norwegian vil levere en positiv ebitdar, sier Karlsen at han ikke vil gi noen guiding for det på nåværende tidspunkt.

Karlsen sier Norwegian generelt taper for mye penger i lavsesongen, og tror det viktigste faktisk er at Norwegian ikke leverer gjennom sommersesongen, men gjennom vinteren.

-Jeg tror du vil se fremover at vi vil ta ned mye mer kapasitet enn tidligere i vintersesongen. Vi vil parkere fly gjennom vinteren, så prosjektet i seg selv er å ta ned kostnaden for disse flyene i lavsesongen, sier han"
Elverhøi16
31.08.2021 kl 18:18 3956

Om noen dager får vi passasjerantall for august. Da får en bedre se utviklingen.
Frodon
31.08.2021 kl 19:05 3967

Jeg synes det er rart at NAS aksjen ikke falt mer enn 4% idag, men det er vell masse amatører som kjøper aksjer igjen? Ser eks Dnb trodde inntektene skulle ende på kr 608 mill i Q2, consus trodde kr 523 mill, men inntektene var på vanvittige lave kr 335 mill på sommeren. Hvor mange år tilbake må vi for å finne så dårlige salgstall fra NAS i sommer perioden? Før 2014 i hvert fall. I tillegg var kostnadene langt høyere enn noen meglerhus trodde på forhånd.

Har noen regnet på hvor mye NAS må ta betalt for fly billettene sine for å gå med overskudd?
Slettet bruker
31.08.2021 kl 19:26 3942

Norwegian er klar på en ting, ingen ytterligere statlige overføringer. Da er det bare å returnere det de har fått også, for gamle aksjonærer betyr det ingenting, Jækla drittselskap spør du meg,
niets
31.08.2021 kl 23:34 3850

Dårlige salgstall i sommermånedene..... Vi er som kjent midt oppe i en pandemi. Hvem kan forvente rekordstore salgsinntekter innen reiseliv. Men: Gitt pandemien borte (den må vel en gang forsvinne): Hvorfor skulle ikke NAS kunne tjene penger i/fra Norge? Er det kun kundegrunnlag for ett operativt flyselskap i dette landet?
Redigert 01.09.2021 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
niets
01.09.2021 kl 10:09 3764

Som man ser sliter også SAS med lave omsetningstall. Noe som selvfølgelig er helt naturlig pga pandemien. Disse tallene kan da selvfølgelig ikke tas til inntekt for at hverken NAS eller SAS er svake selskaper i seg selv. For begge selskapene er omsetningstallene stigende. NAS har etter min mening et klart potensiale i dag gitt at de negative virkningene av pandemien avtar eller opphører.

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=72365
Frodon
02.09.2021 kl 09:55 3601

Tja, nå har folketrygdfondet kjøpt mer NAS aksjer, så da vil skattebetalernes penger fortsatt bli tapt i dette tapssluket :(
Frodon
02.09.2021 kl 10:06 3576

Jeg vet at du ikke skjønner dette eller har regnet på dette. Jeg kan oppklare litt for deg, hvis du er villig til å lytte. Eller så er dette totalt bortkastet tid for meg, som det er 99,99% av tiden med NAS aksjonærer som ikke skjønner regnskap, fly bransjen osv.

NAS har mange fly selskap de konkurrerer med. De store fly selskapene bestemmer fly prisene og de kan sette prisene både høyt og lavt etter behov. Når de har store fly flåter, får de fordelt kostnadene utover flåten og trenger ikke store overskudd pr flyvning for at det skal bli store overskudd på bunnlinjen. Når de ønsker å bli kvitt konkurrenter, setter de ned fly prisene og selskap som NAS må følge etter for å få solgt flybilletter. NAS har tapt kr 26 milliarder de siste årene. For at NAS skal gå med overskudd, må de kunne ta høyt nok betalt for flybillettene til å dekke kostnadene. Det har ikke NAS klart på mange år, også FØR pandemien. NAS sine aksjonærer har tapt alle pengene sine 3-4 ganger FØR pandemien kom.

Så du må snu dette andre veien. Hvorfor skal folk betale langt mer for NAS fly billetter for at selskapet skal gå med overskudd? De klarte det ikke sommeren nå, da vil de gå med enda større underskudd de neste 6-9 månedene. Er du villig til å sitte med NAS aksjen når større underskudd kommer og kursen faller 20-50% til? Hvor langt ned skal du sitte, før du realiserer tapet ditt?

Norske fly selskaper har tapt over kr 50 milliarder det siste 10 året. Da kanskje du begynner å skjønne hvor mye en fly billett i Norge EGENTLIG burde kostet, for at SAS, NAS osv skulle gått med overskudd
niets
02.09.2021 kl 10:33 3554

Jeg forstår argumentasjonen din. Psykologien bak stigning i aksjekurser kan imidlertid følge en annen logikk. NAS-kursen har vært skyhøy tidligere. Var det fordi de parameterne du nevner den gang ikke var til stede? Folketrygdefondet øker sin eksponering nå, det samme gjør andre:

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/09/02/7730170/fredriksens-mann-oker-i-norwegian

Så noen ser dette annerledes enn deg.
Frodon
02.09.2021 kl 13:57 3478

NAS var og er priset skyhøyt, fordi de fleste aksjonærene er amatører som ikke har peil. Du fikk med deg det? Før siste emisjon, var over 90% av aksjonærene i NAS kun amatør investorer.

Før du kjøper NAS aksjen, burde du ikke regne på hvor mye NAS må ta betalt pr fly billett for å gå med overskudd?

Jeg lo godt når jeg så innsideren kjøpte dyre aksjer nå. Hva har han gjort galt? Alle innsiderne fikk jo nettopp kjøpt masse aksjer til like over kr 6, men Svein Harald Øygard måtte betale kr 9,6, loool.

At folketrygdfondet fyller opp mer, er jo bare trist. Norge AS har tapt veldig mye på NAS allerede, og nå skal mer skatte penger tapes. Er det for å sikre infrastrukturen? Da kunne de heller beholdt Oslo Børs i norske hender, istedenfor å la det bli solgt til utenlandske investorer.
Frodon
06.09.2021 kl 08:57 3188

Det var siste tallene for den lønnsomme sommer perioden. Nå går NAS inn i en lang høst og vinter med store tap. Forskjellen nå er at de også taper penger i de lønnsomme månedene.

Blir det sell off nå, eller sitter dere forberedt på å sitte fast i aksjen med tap til neste sommer?
Strategi
06.09.2021 kl 16:01 3130

Tror du tar kraftig feil her Frodon.

Norwegian har aldri vært så godt rigget for å gå inn i vintermånedene.

Dette har du tydeligvis ikke fått med deg.
Frodon
06.09.2021 kl 16:19 3172

Hvor mye må NAS ta betalt pr fly billett for å gå break even, på de flyene som faktisk skal fly i vinter? Ser de planlegger å sette mange fly på bakken, så på de flyene er det kr 0 i inntekt 🙈

NAS var vell mye bedre rustet for vintersesongen i eks 2014 enn pr dags dato?

Hva annet er det jeg ikke har fått med meg?
Redigert 06.09.2021 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Strategi
07.09.2021 kl 07:02 3027

Det er en god del, du startet denne tråden 29.01.2019 med negativt fortegn.
Det kan jeg skjønne.

Vi skriver nå 07.09.2021 du er fortsatt i negativt fokus og ser ut til å ha mye du ikke har fått med deg på veien.

Vi har hatt 1.5 år nå med pandemi og er på god vei over i normalisering.
Det er gjort noen mester stykker på veien av ledelsen i NAS, Schram & Karlsen + andre.
Den beste mann, Karlsen sitter nå i førersetet igjen og er unik på drift .
Det er på tide å se fremover igjen.
Norwegian er godt rigget for fremtiden og har muligens aldri stått i bedre posisjon for fremtidig kontrollert vekst.
Frodon
07.09.2021 kl 08:05 3011

Kan du forklare meg hva jeg ikke har fått med meg på veien? Du bruker mye ord, men ikke et eneste innlegg med de viktige tingene….hvor mye må NAS ta betalt pr fly billett for å gå med overskudd?

NAS sine problemer begynte lenge før pandemien. Aksjen var ned 99% fra denne tråden startet FØR pandemien kom. Aksjonærene når denne tråden ble startet, har blitt totalt utvannet 4 ganger FØR pandemien. Og fortsatt finner jeg ikke et eneste innlegg på HO med et regnestykke om hvordan NAS skal gå med overskudd. Blir som politikken dette, masse rare positive ord, uten et regnskap om hvordan de skal få det til.

NAS har ikke engang turt å gi guiding 😅😅 Men da tenker du at det er fordi overskuddet blir sååå høyt at de ikke tørr gjette? Jeg har ikke funnet en analyse fra meglerhus som gir overskudd i 2022 heller, kanskje i 2023? Sitter du til 2025 og venter på overskudd?

Det jeg overhode ikke skjønner, hvorfor kjøper du ikke fly aksjer i et fly selskap som går med overskudd? De fleste av de fly selskapene er priset mye billigere enn NAS. Regner egentlig ikke med at du vet dette eller at du har sjekket ut noe av dette, men det er JEG som ikke har fått med meg ting? Jeg er jo blant de få på HO som fortsatt har rett om NAS, resten snakker om fantasi kurser 🤪 Ble du lurt av dem??
Strategi
07.09.2021 kl 14:52 2891

Du sammenligner dagens Norwegian med selskapet før pandemien, en grov feil.
Du ser heller ikke helheten av hvordan selskapet er skrudd sammen i dag.
Norwegian har aldri, jeg gjentar (aldri) stått i en bedre posisjon.
Mitt forslag er at du selger dine aksjer dersom du har noen.
Stokk Dum
07.09.2021 kl 15:21 2889

Til ditt spørsmål om hvor mye en billett med NAS må koste før de går med overskudd.

Basert på tallene jeg ser i halvårsrapporten (1H21) måtte billettprisene opp en hel del for at NAS skulle gått med overskudd da.
Jeg dividerer Unit Cost med Unit Revenue og får ut av min kalkulator et tall som er > 8.
Det jeg videre ikke skjønner er om billettprisene da måtte ha vært 8 ganger så høye alle andre faktorer like for at NAS skulle gått med overskudd?
Jeg ser selvsagt bort ifra engangs finans inntekter i mine regnestykker.

En annen ting jeg også stusser på er at Yield-en i august er lavere enn for første halvår.


mvh
Frodon
07.09.2021 kl 15:31 2881

Du svarte ikke på et eneste spørsmål. Er det fordi du ikke vet svarene? Og du eier aksjer i NAS?

Jeg eier da selvfølgelig ikke aksjer i NAS. Eneste som gjelder i NAS er short
Redigert 07.09.2021 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.09.2021 kl 15:43 2873

Hehe, nå er du inne på noe ;) NAS aksjonærene skjønner jo ikke at ingen er villig til å betale så mye for en fly billett, bare for at NAS skal gå med overskudd ;) De første billettene som blir solgt, skal dekke driftskostnadene til selskapet. Det er de siste billettene som KAN GI overskudd. Men NAS får ikke fylt opp flyene sine, selv om de selger billetter som gir dem underskudd. Dette er ABC innen økonomi ;)

Du kan også dele underskuddet på antall passasjerer de frakter (hvis du ser bort fra engangs finans inntektene), da kan du også se hvor mye en fly billett via NAS burde kostet. Men hvorfor er det ingen som regner på dette?

Dette var for august 2021. Tror du de tallene gir overskudd? "The unit revenue (RASK) is estimated at 0.38 for the period, down by 27%".
Yield lavere for å prøve å fylle opp flyene, uten at det gir overskudd?

Drivstoff kostnadene har økt mye nå. Har NAS hedget de kostnadene?

Det er også mulig å gå inn på booking systemet til NAS og se hvor fulle flyene utover er. Det er ganske trist å se...så godt jeg ikke har aksjer her ;)
Redigert 07.09.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.09.2021 kl 21:49 2579

Dette skal bli gøy å følge med på 😅😅 Enda en «genial» plan fra ledelsen, som ikke er gjennomtenkt

«Norwegian-tillitsvalgte motsetter seg sesongarbeid

Tillitsvalgte i Norwegian gir tydelig motstand til konsernsjefens varsel om økt sesongarbeid»

https://e24.no/naeringsliv/i/x8OmX8/norwegian-tillitsvalgte-motsetter-seg-sesongarbeid
Frodon
16.09.2021 kl 19:24 2397

Nå håper jeg at dere aksjonærer i NAS følger godt med. Synes dere at det virker som store overskudd er på vei?

«Flyselskapet Norwegian mener flyselskapenes skatte- og avgiftsbyrde må reduseres «kraftig over en lengre periode», skal bransjen ha mulighet til å komme på fote igjen»

https://e24.no/boers-og-finans/i/oWvwWg/norwegian-vil-ha-amnesti-for-luftfarten
McCartney
16.09.2021 kl 21:50 2357

Ser ut som du har kommunisert med deg selv siste uken. Folket er tydeligvis lei av tapene sine og har mer eller mindre gitt opp.
Det er kun de store gjeldene som er på kjøpersiden her. Blir spennende å se hva om skjer i løpet av vinteren.
Her må nok Boeing inn på forhandlingsbordet med Fredriksen, Tigergutt og de andre storkarene.