NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 135846

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.02.2019 kl 09:26 2975

Norwegian raser 38,53 prosent til 55,90 kroner.

NAS er ned 68% siste måneden

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Slik-aapner-Oslo-Boers4
ksandal
20.02.2019 kl 09:31 2953

Det er mange osm bommer på regnestykke nå, det er eneste grunn til den stiger. de taper fortsatt 1000 millioner i mnd og tjener altså ikke penger. nå kjøper folk aksjen fordi den stiger(pump and dump) og snart kommer et voldsomt sell off. Dere investerer nå i et selskap som har null verdi og som kanskje ikke overlever 2019. Emisjon i 2018, emisjon i 2019 kanskje 2 ganger?
Imponert over at den holder seg såpass som nå, men tror det kun er pump and dump spill.. vi får se i ettermiddag. 10% opp nå.
revers
20.02.2019 kl 09:31 2962

Nå må Hegnar ta seg sammen, har de ikke fått med seg at det har vært en emisjon?
Når man tar hensyn til emisjonen er NAS opp over 10% i øyeblikket.
Frodon
20.02.2019 kl 12:12 2887

Det er derfor det er mulig å tjene penger på børsen ;)

Bjørn Kjos' storebror Tore Kjos eier indirekte rundt 1,5 prosent av flyselskapet Norwegian. Det siste året har han kjempet for å få til et salg av lillebrorens flyselskap, og synes det er trist at det i stedet endte med en kriseemisjon

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Storebror-Kjos-Da-ville-jeg-ha-sittet-paa-en-sydhavsoey-som-jeg-attpaatil-hadde-eid-selv

Skal bli spennende å se kursen uti mars en gang. Blir sikkert volativ periode som til slutt ender i en endelig bunn. Ønsker ikke ta en fallende kniv ,venter heller på en bunnformasjon og kansje turnaround, det vil sikkert ta tid,på våren et sted
Frodon
20.02.2019 kl 12:47 2825

Fredriksen sitter nok å gnir seg i hendene når han ser handle mønsteret til NAS`erne hvis han får kjøpt aksjer til kr 33 pr stk ;)
Frodon
20.02.2019 kl 16:00 2721

Jeg sendte han en mail for å få rette opp fakta feilene i artikkelen, så får vi se om den blir rettet opp ;)

Norwegian nærmer seg null i børsverdi

Dagens aksjekurs verdsetter flyselskapet til 250 millioner kroner.

På dagens laveste aksjekurs på 54 kroner hadde Norwegian onsdag en børsverdi på 2,45 milliarder kroner.

Flyselskapet Norwegian eier 16,4 prosent av Norwegian Finance Holding, som har en børsverdi på 13,4 milliarder kroner.

Det betyr at flyselskapets aksjer i banken er verdt 2,2 milliarder kroner - og flyselskapet er da alene bare 250 millioner kroner.

Skulle Norwegian falle til 48,4 kroner, og bankaksjene holde seg i verdi, vil flyselskapet være null verdt.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Norwegian-naermer-seg-null-i-boersverdi
Frodon
20.02.2019 kl 17:24 2611

Her er svaret til Haugen i HO angående artikkelen i forrige innlegg. Hva synes dere...?

«Du må skille mellom verdien for aksjonærene med tegningretter og børsverdien på selskapet.

mvh
Stein Ove Haugen»

rett og slett patetisk et forsøk på å redde ansikt

bedre å si at de voksne har tatt vinterferie og det er leid inn vikarer fra barnehagen LOL

skulle ha falt til 44kr slik at overskriften hadde blitt

"null verdi du kan kjøpe NAS gratis" :D
Frodon
20.02.2019 kl 17:39 2573

??? Jeg svarte han tilbake med noen kraft ord ? En ting er lavpanna tullinger som skriver på HO med en skjult agenda, en annen ting er folk som får betalt for å skrive en artikkel. Jeg ser forøvrig at han har endret artikkelen bitte litt, siden jeg sendte mailen. Han har lagt til «Da holder vi selvfølgelig verdien av tegningsrettene utenfor siden de allerede er gitt til aksjonærene«. Hvorfor blander han inn noen verdier og ikke andre verdier? Håpløst!!

«På dagens laveste aksjekurs på 54 kroner hadde Norwegian onsdag en børsverdi på 2,45 milliarder kroner. Da holder vi selvfølgelig verdien av tegningsrettene utenfor siden de allerede er gitt til aksjonærene.

Flyselskapet Norwegian eier 16,4 prosent av Norwegian Finance Holding, som har en børsverdi på 13,4 milliarder kroner.

Det betyr at flyselskapets aksjer i banken er verdt 2,2 milliarder kroner - og flyselskapet er da alene bare verdt 250 millioner kroner.

Skulle Norwegian falle til 48,4 kroner, og bankaksjene holde seg i verdi, vil flyselskapet være null verdt»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Norwegian-naermer-seg-null-i-boersverdi
Redigert 20.02.2019 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.02.2019 kl 17:46 2563

Nytt svar fra Haugen, jeg tror han leser i feil artikkel eller leser jeg feil...?

«Jo, selvfølgelig er de nye en del av det. Det fremgår også av artikkelen.
De gamle i dag ble omsatt for 54 på det laveste (45.437.059x54=2,45 mrd kr) + 3 milliarder kroner for de nye. Totalt 5,45 mrd kr for de gamle + de nye.

mvh
Stein Ove Haugen»

hele dritten skulle ha blitt slettet! makan til forvirrende søppel LOL

"da holder vi verdien av rettene utenfor og skulle bankaksjene kollapse neste uke etter kvartalstallene så vil man ha negativ verdi på NAS" hahaha

Frodon
20.02.2019 kl 21:14 2416

Hehe ;) Eller hvorfor ikke holde verdien på flyene også utenfor...? ;)

Jeg har skrevet noen flere mailer med Haugen, det er flaut å lese kunnskapsnivået hans. Jeg spurte til og med om han kikker på samme artikkel som meg, noe han bekreftet at han TRODDE, enda jeg sendte med linken til artikkelen.

Så noen tv sendingen med Hegnar idag? Haugen og Hegnar trodde NAS aksjen hadde steget "opp til kr 240 på det høyeste". Eline var den eneste som visste at kursen har vært over 300, men de hørte ikke på henne. Herregud å mye feil fakta på den sendingen idag, det må være det flaueste jeg har sett fra hegnar TV siden de startet opp :( Jeg ble egentlig meget overrasket over at Trygve ikke rettet opp Haugen, men da har de kanskje ikke satt seg inn i emisjonen før de skal gi råd til investorer...?

Hegnar om Norwegian - Det er helt skandale
Trygve Hegnar og Stein Ove Haugen kommenterer Oslo Børs.
Publisert 20. februar 2019 kl 17:28

https://www.hegnar.no/TV/video/14c103b3-00080348-1f58555e

Redigert 20.02.2019 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
Tomta
20.02.2019 kl 21:21 2407

Jepp! Ekstremt tussete og forvirrende samtale. Fatter ikke at "seriøse" folk ønsker å fremstå slik. De burde slettet TV-sendingen tvert. Den oser av demens.


Haugen fremstår jo som en tulling her. Fin underholdning likevel.
revers
21.02.2019 kl 00:47 2214

Det verste er at HO har en journalist som kan regne.

Sitat: Njård
Mandag endte Norwegian-aksjen på 93,00 kroner. Det betyr at markedsverdien på de eksisterende aksjene ligger i overkant av 4,42 milliarder norske kroner.

Så lenge emisjonen går igjennom hos styret, skal det hentes et proveny på snaue tre milliarder kroner. Verdien av selskapet gitt mandagens sluttkurs og tre milliarder i ny egenkapital blir omtrentlig 7,42 milliarder kroner.

Deler man dette beløpet på totalt utestående aksjer etter fortrinnsemisjonen, får man en teoretisk verdi på 53 kroner.

Hver aksje gir en rett på eksdagen til å tegne to aksjer for 33 kroner. Det betyr at hver tegningsrett skal være verdt 20 kroner på mandagens sluttkurs, eller 40 kroner for rettene per aksje.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Norwegian-verdien-av-tegningsrettene-og-aksjen-i-markedet

Enten må Stein Ove Haugen korrigere sin kollega, eller så må han korrigere seg selv.

Onsdag ble en dårlig dag på jobben for de i HO.

Første overskriften som lyste mot oss kl 9. «NORWEGIAN DUNDRER NED», når den reelle verdien økte med over 10%.
Jeg trodde de raskt ville se feilen og rette opp. Istedet kom det nye tullemeldinger hele dagen som kulliminerte i en tullete tv-sending.

Får håpe de er i bedre form i dag.


Redigert 21.02.2019 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
stud_trd
21.02.2019 kl 00:50 2208

Hegnar virker jo som om han er på en skikkelig rødvin snurr. Dette er jo direkte pinlig, og kun frøkna som er på nett...
Tomta
21.02.2019 kl 01:28 2174

Vi kommer nok til å se mye mer av dette. Syvende far i huset kommer nok ikke til å legge inn årene med det første. Han er høvding og får et lite slags kikk av å se seg selv i sine egne TV-sendinger.

Vi andre derimot, som ikke lider av demens eller grandiost rødvins-inntak vil nok ikke føle den samme entusiasmen.

Trist å bivåne egentlig.

Hammers
21.02.2019 kl 01:34 2171

Enig i at dette var en litt "snodig" sending.
Kanskje Trygve H hadde invitert SOH til en bedre lunch.......og spandert et par glass vin til.........
..........mens Eline måtte være hjemme for å "passe ungene"?

Likevel - i tider som disse kan man fort oppleve sterke og gjerne ulogiske kurssvingninger.
Facit kommer ikke før senere. På slutten av tegningsperioden for rettene - og når alt emisjonsstøvet har lagt seg.
Etter at NAS har brent av 2 mnd med nye friske penger - og Q1 skimtes i det nære fjerne.
Når den enkelte sitter igjen med sin nye beholdning - og DERETTER ser hva som skjer med kursen.
Det er DA det teller - hvis man ikke trader aktivt i aksjen!

Hilsen Hammers
Redigert 21.02.2019 kl 01:35 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.02.2019 kl 01:43 2158

Fullstendig uenig med deg.
De sendingene som har vært uten TH har IKKE vært noen "høydare"!
Ellers synes jeg det aller meste av det du skriver kun er ubegrunnet vås.
Trist å LESE......egentlig.

Hilsen Hammers.......som syntes at dette var en lystig og interessant sending - tross alt.
Trolig massevis av handlere der ute som ikke skjønner bæret av dette med tegningsretter, emisjonskurs og slikt.
Ja i det hele tatt.....hva de bør foreta seg og hvilke verdier de har på det de har.
Tomta
21.02.2019 kl 02:18 6421

HAHAHA! ... Ja, de skjønner nok mye mer etter denne sendingen. :)
Frodon
21.02.2019 kl 16:09 6269

Det er vanvittig mye info ute fra alle hold om Norwegian nå og mye er fakta feil. Er det et bevisst spill fra diverse aktører for å «lure» potensielle aksjonærer? Kanskje Trygve Hegnar holder på å kjøpe seg inn? ;);) Neida, han ville aldri satset på dette tapssluket ??
Frodon
21.02.2019 kl 19:25 6187

Dette ser ut til å være en større krise emisjon enn selv jeg trodde. Hva synes dagens aksjonærer om løgnene til Kjus...?

"Norwegian erkjenner at kassen nesten er tom om ikke eierne går inn med kapital
Norwegian var bare noen uker unna å bryte med lånevilkårene, viser dokumentet selskapet har sendt investorene når det nå skal hente tre milliarder kroner.

Norwegian er i ferd med å hente inn tre milliarder kroner i frisk egenkapital fra eierne og torsdag formiddag kom prospektet til emisjonen.

I dette omfattende og tekniske dokumentet om selskapet, skriver Norwegian at milliardene skal brukes til å sikre at egenkapitalen er stor nok til å innfri vilkår i obligasjonslån og finansiere driften fremover. I lånevilkårene står det blant annet at egenkapitalen til enhver tid skal være på minimum 1,5 milliarder kroner.

Ved utgangen av fjoråret var egenkapitalen på 1,7 milliarder kroner.

Nær ved å bryte vilkårene
I prospektet står det:

«Uten den rettede emisjonen venter selskapet at det vil være i brudd med lånebetingelsene som omhandler bokført egenkapital i eller rundt første kvartal 2019.»

Regnskapet avsluttes 31. mars og pengene fra emisjonen skal være på plass før den tid.

Norwegian-toppsjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen har flere ganger slått fast at det aldri har vært og aldri vil komme i brudd med lånebetingelsene. Finansdirektør Geir Karlsen sa ved fremleggelse av årsresultatet tidlig i februar:

– Vi er kommet til en posisjon hvor vi er nærmere et minimumsnivå enn vi skulle ønske. Men vi er ikke i brudd med lånevilkårene.

500 mill. ut
Pengebeholdningen i selskapet har dessuten minket siden nyttår. I prospektet står det at kontantbeholdningen er redusert med 500 millioner kroner siden nyttår:

«Dette er motvirket ved hjelp av en økning i selskapets kredittfasiliteter.»

Selskapet har fått økt grensen for hvor mye det kan låne i forhold til selskapets verdier fra 60 til 80 prosent, slik at det har tilgang på ytterligere 470 millioner kroner i kreditt om det trengs. Derfor er tilgjengelig kontantbeholdning likevel uendret fra nyttår"

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/geir-karlsen/bjorn-kjos/norwegian-erkjenner-at-kassen-nesten-er-tom-om-ikke-eierne-gar-inn-med-kapital/2-1-548991
Redigert 21.02.2019 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.02.2019 kl 13:27 6021

John Fredriksen blir mest sannsynligvis ikke aksjonær i NAS. Hvor mange tror han har sittet short i aksjen en stund nå?

Gøy å lese at forvalteren Leif Eriksrød ikke mener det er krise i NAS og at han ønsker å hjelpe dem ved å stille garanti hvis aksje kursen står i kr 33, hahaha. Er det mulig å være så dum? Det han EGENTLIG sier er at ved kr 33 er aksjen billig nok til at vi kjøper oss inn, for han kjøper seg jo ikke opp på kr 50-60 eller...??

"I fredagens utgave av Finansavisen kan vi lese at Norwegians garantister kan unngå å få aksjer. Forvaltningsselskapet Alfred Berg har gitt en garanti på rundt 100 millioner kroner i emisjonen til Norwegian, gjennom tre forskjellige fond. Forvalter Leif Eriksrød tror likevel ikke på uttelling av garantien:

- Nei, kursen ble satt såpass lavt at vi ikke får noen aksjer, sier forvalteren til Finansavisen.

Eriksrød ønsket, i tillegg til å få aksjer i emisjonen, å vise en moralsk støtte til flyselskapet. Han er uenige med alle de som mener selskapet opplever en krise.

- Selskapets historie er såpass god at det vil kunne hente penger siden også, dersom det skulle vise seg at dette ikke er nok. Investorer må være forberedt på at aksjen vil svinge som en jo-jo også fremover. Det er en vanskelig aksje å være aksjonær i, sier Eriksrød til Finansavisen.

Torsdag formiddag kom det offentlige prospektet i forbindelse med Norwegians emisjon på tre milliarder kroner, hvor konsernsjef Bjørn Kjos bekrefter at selskapet var på vei til å bryte med sine lånebetingelser, dersom ikke emisjonen hadde blitt iverksatt. Først med torsdagens dokument ble det klart hvem som garanterer for hva.

Finansavisen kan fortelle at John Fredriksens Sterna Finance andel har blitt nedjustert, og står nå igjen med 500 millioner kroner i garantikonsortiet. DNB Markets og Danske Banks norske avdeling garanterer for henholdsvis 721,3 og 500 millioner kroner.

Siden resterende beløp av garantien er stilt av dagens aksjonærer, vil disse uansett få delta i emisjonen med sin pro rata-eierandel.

Som kjent stiller HBK Holding, som eies av Kjos og styreleder Bjørn Kise, opp med 300 millioner kroner. Både Folketrygdfondet, fond forvaltet av Danske Capital og enkelte fond i DNB har gitt beskjed om at deres eierskap vil være uendret etter emisjonen, som betyr at de stiller opp med sin pro rata-andel av emisjonsvolumet. For disse tre aktørene utgjør dette 425,7 millioner kroner, skriver Finansavisen"

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Norwegians-venner-vil-kjoepe-for-milliarder-faar-ingen-aksjer
Redigert 22.02.2019 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.02.2019 kl 22:43 5943

Dette flyet hjalp ikke på Q1 2019 resultatet som blir meldt 25.4.2019. Er NAS aksjonærene klar for en ny emisjon, hvis resultatet har spist om halvparten av pengene som kommer inn via dagens emisjon...?

«Norwegian får endelig «superflyet» sitt hjem etter at det har stått strandet i Iran i 70 dager»

«Hva det har kostet Norwegian å ha et splitter nytt fly stående på bakken ute av trafikk i drøye to måneder er ikke kjent».

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/iran-flyet-til-norwegian-er-paa-vei-hjem-har-tatt-av-mot-stockholm/24566785
Frodon
24.02.2019 kl 13:26 5712

«Det har vært en tøff vinter for mange flyselskaper i Europa, ikke minst på grunn av høye drivstoffpriser og hard kamp om passasjerene.

Det har ikke gått mer enn to måneder av 2019, men allerede har det tyske lavprisselskapet Germania og britiske Flybmi gått konkurs. Også økonomien i større aktører som Ryanair og Norwegian har blitt satt under press.

Det setter prisene under ytterligere press og har blant annet resultert i en nedjustering fra Ryanair, som er nødt til å senke prisene ytterligere for å få fylt flyene», skriver Pedersen.

«Norwegians elendige inntjeningskraft burde egentlig peke i retning av økte billettpriser hos selskapet. Men selv om det er ganske nødvendig så var Norwegians kommentarer at selskapet vil sette inn mer kapasitet i det nordiske kjernemarkedet, til tross for at selskapet har senket vekstambisjonene for i år markant», skriver han»

https://e24.no/boers-og-finans/sas/analytiker-tror-drivstoffregningen-tynget-for-sas-venter-underskudd-paa-600-millioner/24566104
lektor79
24.02.2019 kl 13:33 5688

haha, viktig å hisse folk opp til å komme seg ut nå :)))))
lektor79
24.02.2019 kl 13:35 5684

Husk: Det er stor interesse for NAS aksjer nå. Om det er spekulativt eller long sitting vet heller ingen.
clanz
24.02.2019 kl 22:54 5501

Mange gode argumenter på denne tråden her til være forsiktige med å gå all inn i NAS. Men mangler den det viktigste argumentet??

Les kap. 10.3.3 i prospektet. Det forfaller 2401 millioner kr i obligasjonslån i desember 2019.... Uten et greit overskudd på driften i 2019 ser jeg ikke helt hvordan NAS skal refinansiere dette obligasjonslånet.... som Frodon allerede har påpekt kan man forvente milliardtap i q1-2019... Og selv om det nok blir bra i høysesongen i q3, står det jo en ny lavsesong på døren neste q4 og q1....
clanz
24.02.2019 kl 22:59 5491

Og ytterligere forfall av 1200 millioner i 2020 ser man faktisk også i tabellen.

NAS må altså gå med solid overskudd i 2019 og 2020 for å unngå ny desperat emisjon...
Empire
25.02.2019 kl 07:11 5320

Bra clanz.

NAS07 har som du sier, forfall seinere i år og hvis vi tar utgangspunkt i at Nas har svidd av 500M Nok frem til prospektet ble lagt frem og forventer det samme for resten av Q1, så er godt over 1 milliard av de 2,90 milliardene som er tilført, borte.

Nas har brukt kassakreditt på å dekke inn tapet så langt i Q4 2018/Q1 2019, så tilgjengelig cash i bøkene til Nas ser bedre ut enn de burde gjort. Grunnen til at det ble gjort slik er kapital kravet i lånebetingelsene som krever 1,5M i frie disponible midler. Det tilfaller også rentekostnader på det beløpet som er tatt av kassa kreditten, så det er en relativt dyr løsning som Nas ble tvunget til å gjøre pga omstendighetene.

Nå er det gjerne slik at Nas kan utstede nye obligasjoner for å dekke hele NAS07 eller deler av det når den tid kommer. Men hvis du ser på de nåværende betingelsene(rente) så er det kanskje nærliggende å tro at Nas må noe opp i renteutgifter for å få dette til?

Dvs at lånet av disse pengene kan bli dyrere for Nas ved neste korsvei. Det kan også bety at det må komme en emisjon seinere i år eller at NAS må selge eiendeler for å møte kravet. En kombinasjon av en ny obligasjon, en mindre emisjon, samt salg av fly, virker vel som en fornuftig løsning, hvis Nas ikke klarer å dra inn pengene gjennom drift?

Det NAS hadde nå var en ren driftsemisjon, der de tar høyde for å tjene inn sine kortsiktige forpliktelser(12 mnd) gjennom drift. Hvis de ikke gjør det, vil det kunne være kort vei til en gjeldsemisjon. Gjeldsemisjoner er gjerne mer "grisete" for eksisterende aksjonærer enn en driftsemisjon er.

Et tips, hvis man har troen på at Nas greier seg, er å kjøpe gjeld i f.eks NAS07. Ved en eventuell gjeldskonvertering så kan man få billige aksjer i bytte. Akkurat som for aksjer, så er kjøp av gjeld gjerne best, når skyene er som mørkest og gjelden er billig dvs ligger under pari. Det du da gjør er å kjøpe en opsjon på eierskap ved en seinere annledning, hvis selskapet ikke klarer å betjene sin gjeld, eller en oppgang i pari (hva gjelden er verdt) hvis selskapet klarer seg.
Redigert 25.02.2019 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.02.2019 kl 16:42 4737

Hmm, stemmer dette da? I prospektet står det at IAG eide aksjene pr 18.2.2019. Trekker vi fra 3 dager på VPS blir det 15.2.2019. Da sto aksjen under kr 100.

«Hva snittkursen ble for salget av aksjene er ikke kjent, men begynte IAG å selge aksjer umiddelbart etter bekreftelsen i slutten av januar, kan salget ha skjedd på kurser fra 140 - 100 kroner.

IAG har følgelig ikke kommet unna "lytteposten" i Norwegian uten et tap på flere titalls millioner kroner. I verste fall kan tapet være på over 100 millioner kroner».

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/IAG-har-fullfoert-salget-av-Norwegian-andel
Frodon
05.03.2019 kl 22:47 4336

Sannhetene om hvorfor Norwegian ikke ble kjøpt opp, kommer frem, akkurat slik mange av oss fortalte var den mest sannsynlige sannheten:

"– Utfordringen er imidlertid å ha en genuin lavkostnadsbase gjennom hele driften – inkludert fly, besetning, produkt og lufthavn – slik at du kan drive lønnsomt.

– Så langt har ikke Norwegian klart å bevise det, skriver Walsh.

IAG og Norwegian gjorde noen fremskritt i oppkjøpssamtalene, men likevel konkluderte IAG med at de ikke ville legge inn et bud"

https://aksjelive.e24.no/article/0EMGPA
Redigert 05.03.2019 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
hstray
06.03.2019 kl 00:03 4221

Men tiltross for dette ga IAG to budet på NAS som ble avslått av styret. Det er bekreftet fra Norwegian.
Frodon
06.03.2019 kl 19:33 3991

Da er handelen i TR aksjene ferdig og aksjekursen kan snart begynne nedturen mot 18.3.2019.

Er det flere som vurderer ny short her nå?

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
63.90 4.30 7.21% 63.86 63.90 60.00 64.20 59.62 59.60 3 506 921 219 148 050 7 309
Frodon
08.03.2019 kl 16:25 3746

Kursmål kr 0 ??

«Morgan Stanley oppgraderer Norwegian fra undervekt til nøytralvekt og fjerner kursmålet. Tidligere kursmål var 86 kroner, går det ifølge TDN Direkt frem av en oppdatering torsdag kveld.

Meglerhuset mangler overbevisning om utfallet for selskapet fremover, og peker på manglende visibilitet på inntjeningskraft, høyt gjeldsnivå - i tillegg til at selskapet genererer lite fri kontantstrøm.

Morgan Stanley tror ifølge nyhetsbyrået også at Norwegian vil slite med å finansiere flyflåten med ytterligere gjeld.

I oppdateringen opprettholdes kursmål 115 kroner i bull-caset, mens meglerhuset i sitt bear-case har kursmål på null«

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/03/Meglerhus-hoeyner-i-Norwegian
Frodon
13.03.2019 kl 07:39 3515

Nytt kursmål kr 35 fra Sparebank 1 markets

«We reduce our recommendation from Neutral to Sell and target price from NOK140 (equals NOK69 after equity issue) to NOK35. We base our Sell recommendation on the following arguments: i) NAS is expensive on EV/Sales compared to peers, ii) we expect the cash burn to continue in 2019 and iii) our “best-effort” NAV does not give a satisfactory upside given the risk. The upside for NAS is in our mind a bid for the company, sale of assets/JV and/or potential upside in the order book. Our take is that the failed take-over attempt(s) for the company, the time it has taken to finalise the JV and the limited cash effect from sale of aircraft relative to the cash needed for principal repayments and interest payments indicate low probability for the factors mentioned above to counter our three Sell arguments. NAS is in our mind dependent on increased demand/ticket prices and the latest macro data point in another direction. Our target price is the mid-point of NAV and EV/Sales compared to peers»

Med tid og stunder tror jeg NAS skal ned mot EMI