NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 289190

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.09.2021 kl 22:28 3112

Hehe, slik har det vært i NAS de siste årene. Nye nick kommer håpefullt inn, hakker på meg, taper pengene sine og forsvinner ut igjen 🙈 De store gutta tar godt i mot pengene dems 🥳

Ja, skal bli spennende å se utviklingen på de forhandlingene. Du tror ikke Fredriksen var ferdig forhandlet med Boeing før han kjøpte NAS aksjene? 😉 Når venter du nyheter derfra?
Frodon
20.09.2021 kl 11:02 2952

Aksjen gikk ned under hele børs oppgangen. Vil den falle under hele børs nedgangen?

Snuser stadig på 8-tallet nå...under 3,- innen desember?
Strategi
20.09.2021 kl 13:30 2883

Tror på kraftig inndekning som på fredag.
Noen som husker trappa fra 8.76 og opp til 9.50.

Sitter mange investorer her som kjøper på dipper for å øke eksponering.

Hylekoret blir lurt trill rundt.
Frodon
20.09.2021 kl 17:38 2787

VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP har økt shorten mer og mer. Ikke rart når selskapet taper så mye penger.

Helt enig, hylekoret har lurt små investorer inn i aksjen og alle har tapt masse på dette. Her er det bare å realisere tapene, før de blir mye større 😜
Frodon
24.09.2021 kl 14:18 2587

Hvor mye cash renner ut denne gangen? Gebyr på kr 400 mill?

NAS: ØNSKER RETTSLIG AVKLARING AV KLIMAKVOTER UNDER REKONSTRUKSJONEN

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian er blitt varslet om at Miljødirektoratet vil ilegge et gebyr for manglende oppfyllelse av kvoteforpliktelser for 2020, i en tid da selskapet var under rekonstruksjon. Norwegian ser seg nødt til å få en rettslig avklaring av spørsmålet.

Det fremgår av en melding fra selskapet fredag.

Da gebyret ble varslet var den norske rekonstruktøren, Håvard Wiker, i kontakt med både Miljødirektoratet og Regjeringsadvokaten. Her ble det anført at Norwegian var under rekonstruksjon og ikke hadde anledning til å gjøre opp for kvotene og at det sågar kunne medføre straffeansvar for selskapet å gjøre dette. Dette har Norwegian innrettet seg etter.

– Vi er forberedt på å gjøre opp kvotene, men bestrider gebyret og ser at det er nødvendig med en rettslig avklaring, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Gebyret er på nærmere 400 millioner kroner.
Redigert 24.09.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare

ubegripelig at selskapet har aksjonærer igjen.

https://e24.no/naeringsliv/i/5GLAwE/norwegian-fikk-50-prosent-oekning-i-bestillinger-etter-gjenaapningsnyhet
The Sky's the limit!!
Mange som er negative her og som sikkert ligger inne med store tap, men nå snur det!!!
Redigert 24.09.2021 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
Frodon
24.09.2021 kl 22:13 2428

Det hjelper lite å selge billetter de taper penger på. Det er mange år siden NAS fikk overskudd på billett prisene de klarte å selge i markedet.

Har du regnet på hvor mye NAS må ta betalt pr flybillett for å gå med overskudd?

hahaha, ja helt sikkert. En av de viktige faktorene, er å vinne kundene. NAS står svært sterkt med sin krigskasse. De vil regjere markedet i Norge og bli blant de store aktørene i Eurupa etterhvert. Dette er ustoppelig..
Redigert 24.09.2021 kl 23:32 Du må logge inn for å svare
niets
25.09.2021 kl 01:01 2371

Ingen tvil om at NAS ligger godt posisjonert for trafikk i og til/fra Norge. Dette kan bare gå en vei. Og for den som er i tvil, så er det oppover.
Frodon
25.09.2021 kl 08:29 2355

Oy, du kunne ikke noe om dette heller? Da er det ikke rart at aksjonærene taper pengene sine i NAS, når dere ikke kan noe om fundamentene. Og du tenker ikke at du burde lese deg opp? Salg av produkt minus kostnader, burde gi overskudd. Men NAS klarer ikke det. Hvorfor ikke…?

Kjære vene…Get a life
Bullen
25.09.2021 kl 09:59 2313

Har vært negativ til Norwegian lenge. Har snudd. Det er nå mange positive triggere der ute. Det eneste negative er de tunge vintermånedene

Du er og blir en komedia. Se til uka allerede da.. Så ser vi deretter utover høsten 2022. Tipper da opp mot kurs 30.. Folk vil være med dette helnorske caset som vil knuse konkurrentene (Flyr og SAS).. Norse det samme. De treffer!
600m59
25.09.2021 kl 16:30 2220

Han er nok en av veldig mange som har tapt stort på NAS de siste par årene. Egentlig så er det synd på fyren.
NAS er nå refinansiert og klar til å løfte seg fra dagens nivå i takt med at passasjerene kommer tilbake.

Nå må vi ta vare på Frodon og han ligger sikkert inne med et stort urealisert tap her i NAS. Frodon, ta tapet som en mann og se fremover
Har vært der selv og føler med deg.
Frodon
25.09.2021 kl 17:50 2255

Hva fikk deg til å snu? Hva tror du JF får til med Boeing? Eller tenker du at det er et tapt case? Hva tenker du om billett prisene og overskudd? Tror du de store fly selskapene setter opp prisene, slik at selskap som NAS kan få overskudd? NAS klarer jo ikke overskudd kun på rutene i Norden?
Frodon
25.09.2021 kl 17:52 2275

Jeg tenker at minste kunnskapsnivå burde være å lese åpningsinnlegget på tråden du skriver på. Se eks på datoen tråden ble startet og se om du finner kursen aksjen sto i. Da går det KANSKJE et lys opp, men jeg tviler sterkt. Det gjelder et par til av dere som skriver her nå, eks Grini Nord 😅
Redigert 25.09.2021 kl 17:53 Du må logge inn for å svare

Frodon!! Du trenger Hjelp!! Ikke så lite heller!!!

Hei Frodon. Jeg aner ingenting om flybransjen og vet kanskje ikke så mye om Norwegian heller - selv om jeg forsøker å følge med da aksjen intuitivt synes å ha et fabelaktig potensiale når Norge nå åpner opp for reiseaktivitet. På en helt sikkert naiv og dårlig måte har jeg herved forsøkt meg med et regnestykke.
Kanskje kan du gi noen innspill om de groveste feilene jeg har gjort?
Antall fly: 50
Antall betalende passasjerer per fly (80%): 134
Gj. antall reiser per fly per dag: 3
Gj billettpris: 2000
Gj oppetid per fly per år (90%): 328

Daglige inntekter per fly: 134 * 3*2000 = kr 804,000
Årlige inntekter per fly: 804,000 * 328 = kr 263 mill
Årlige inntekter flåten: 263 mill * 50 = kr13,1 milliard
Antatt årlig «all-in» driftsmargin: 90%
Antatt årlig overskudd: kr 1,3 milliard
Antatt prising av aksjen: 12 x overskudd: kr 15 milliard
Bullen
25.09.2021 kl 18:50 2243

Gidder ikke ramse opp argumentene. Selskapet er nå et helt annet case enn da Kjos regjerte

Her blir vi rike! NAS på tur opp igjen snart!
Frodon
26.09.2021 kl 10:14 1968

Hei Asterobelix. Det som er greia her, er at det er de store fly selskapene som bestemmer billett prisene i fly bransjen. De har veldig mange fly og kan prise billettene slik at de får litt overskudd pr billett, mens små selskap som NAS da får underskudd. Så det er opp til de store selskapene om eks NAS skal få overskudd eller underskudd på flyvningene på utsiden av norden.

Ser du i Q2/2021 rapporten, har NAS gjennomsnitts inntekt pr fly billett på kr 618. Ikke kr 2000 som du har i ditt regnestykke. Tar du med alle inntektene til NAS, hadde de i Q2 kr 878 i gjennomsnittsinntekt pr passasjer

Hvis du ser på leasingkostnadene til NAS, er de kr 9 mill mindre enn inntektene fra flybillettene. Og det er veldig mange flere kostnader enn leasingkostnadene. Her ser du noen eksempler:

Personnel expenses
Aviation fuel
Airport and ATC charges
Handling charges
Technical maintenance expenses
Other operating expenses.
Aircraft lease, depreciation and amortization.
Interest expense

Drivstoff prisene har gått mye opp. Jeg kan ikke se ar NAS har hedget kostnaden. Dvs den utgiften vil øke. Her kan det være et håp at JF kan hjelpe NAS, da JF er god på drivstoffpriser fra shipping markedet. Men drivstoff er dyrt nå, så vanskelig for JF å gjøre geniale valg akkurat nå. JF har ingen erfaring fra fly bransjen fra før, så spent på hva han kan få til

Kunder har ca kr 2 milliarder i cashpoints. Hvor mye av de blir brukt neste året?

NAS får sannsynligvis et gebyr på kr 400 mill. Se børs mld i forrige uke

Du ser selv hvor kunnskapsnivået til aksjonærene i NAS ligger. Derfor dette er kjent som folkeaksjen. Dvs de fleste hobby aksjonærene vet veldig lite om eks regnskap osv.

Det er mange fly selskap som går med overskudd hvert år, som prises langt lavere enn NAS. Er det ikke bedre å kjøpe aksjer der, hvis du først velger å investere i denne krevende bransjen? Når NAS taper så mye penger hvert år, vil aksjonærene fortsette å tape pengene sine. De norske fly selskapene har tapt ca kr 36 milliarder de siste årene. Det sier litt om hvor mye en fly billett burde koste, for at de skal få overskudd
Redigert 26.09.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
600m59
26.09.2021 kl 10:38 1948

Her er hva DnB skriver i sin siste analyse av NAS:

We have reinstated a recommendation on Norwegian Air
Shuttle, with a BUY and NOK17 target price. With a fully
restructured balance sheet, a solid cash position, a
flexible cost base with low cash burn, the lowest CASK
among Nordic peers, and a strong brand in a route
network with proven profitability, we believe Norwegian
Air Shuttle is the Nordic airline in pole position for what
looks to be history’s largest-ever demand recovery.


Significant valuation upside potential not reflected in earnings
We see three sources of significant valuation upside potential not reflected in earnings: 1)
potential Boeing compensation for the cost incurred by the 737 max grounding and the 787
engine issues, and repayment of the cUSD250m PDP (NOK2/share) related to the cancelled
Boeing order; 2) sale or lease-out of some of its Gatwick slots (pre-Covid valuation for all slots
was USD380m, or cNOK2.7/share); 3) and improved terms with credit-card acquirers, of which
current hold-backs are cNOK1bn–2bn. If the company gets 100% funding3, we calculate it could
improve working capital by up to NOK3.35bn (NOK3/share).
Reinstating recommendation with a BUY and NOK17 target price
The stock is trading at a 2022e P/E of 10x, in line with historical levels. At our NOK17 target
price, it would be trading at a 2023e P/E of 15x and EV/EBITDA of 6.4x, compared to the
average for low-cost carriers of 12x and 6x, respectively.
okrister
26.09.2021 kl 12:23 1880

Interessant. Når er denne DNB analysen datert?
Frodon
26.09.2021 kl 12:33 1866

NAS var så billig i følge Dnb, at Dnb måket ut aksjer 😅 Kanskje bedre å lese regnskap og børs mld fra selskapet, enn analyser fra tilrettelegger for emisjonen…som selger seg ut?

28.5.2021 Flaggemelding i Norwegian Air Shuttle ASA

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS solgte i dag, 28.05.2021, 3.958.541 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA (NAS NO).

Fond forvaltet av DNB Asset Management AS eier etter dette 68.766.456 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA, som utgjør en eierandel på 9.80% av totalt utstedte aksjer i selskapet.

https://newsweb.oslobors.no/message/534615

Det ser ut som Dnb nesten har fått solgt alt, ca 2,3% igjen. Så Dnb har tjent mye på den analysen 💪 Burde dere ikke takke Dnb?

VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE 2,3%
600m59
26.09.2021 kl 13:13 1846

Rett etter Q2 fremleggelsen

Hvis DNB er nede i 2,3% så savner jeg flaggemelding ved passering av 5%.
Det er flere DNB-fond som har eid / eier NAS.
Nå sitter ikke jeg på oppdatert akjsonærliste i NAS.

mvh

600m59 skrev Innlegget er slettet
Hvilken 'track-record' har ASC og DNB på sine analyser i NAS som gjør at jeg skal vektlegge deres analyser?

Du har kanskje et sammenliknende kursmål fra ASC eller DNB fra januar -19?
I starten av denne tråden fra den tiden advarte TS om emisjonskurs på 1 kr (på det tidspunktet) og "total utvanning" av "eksisterende aksjonærer".

mvh
Redigert 26.09.2021 kl 14:03 Du må logge inn for å svare

Takk Frodon. Jeg setter pris på svar på spørsmålene mine - og i et aksjeforum som dette setter jeg stor pris på at både positive og negative sider blir belyst - slik at det er lettere å unngå å brenne seg skikkelig. Jeg for. In del tar dine innspill grundig med i vurderingen - og de veier definitivt tyngre enn hausemeldinger uten vesentlig substans.