NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer
Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??
"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
abbos
21.03.2019 kl 12:59
12644
Alltid noen til å ta imot det som blir solgt- de har vel ikke mistet trua ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
rischioso
21.03.2019 kl 13:13
12620
Nedsnittinga stopper ikke nedgangen - bare forsinker ...
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
undrende
21.03.2019 kl 13:24
12583
Bra trade, Gratulerer :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
Frodon
21.03.2019 kl 16:21
12479
Spetalen solgte akkurat som ventet. Han har sikkert bra gevinst på en kort handel siden han sannsynligvis begynte å selge samme dag nyheten kom ut at han hadde kjøpt.
Da ble det ikke Fredriksen dere ga pengene deres til, det ble en annen riking med overfylt konto.
Hvor lenge sitter de andre rike vennene hans, før de begrenser tapet? Nå sitter snart ALLE aksjonærene med betydelige tap i dette enorme tapssluket ?
————
«Frodon
18.03.2019 kl 16:39
Hehe, hva tror du skjer hvis kursen faller UNDER kostprisen til Spetalen og de styrtrike vennene hans? Og hvor langt ned går kursen hvis de begynner å dumpe under kostpris? ;)»
Da ble det ikke Fredriksen dere ga pengene deres til, det ble en annen riking med overfylt konto.
Hvor lenge sitter de andre rike vennene hans, før de begrenser tapet? Nå sitter snart ALLE aksjonærene med betydelige tap i dette enorme tapssluket ?
————
«Frodon
18.03.2019 kl 16:39
Hehe, hva tror du skjer hvis kursen faller UNDER kostprisen til Spetalen og de styrtrike vennene hans? Og hvor langt ned går kursen hvis de begynner å dumpe under kostpris? ;)»
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
21.03.2019 kl 16:47
12435
Hva hvis ...
"Går det galt nok kan Norwegian-aksjen like gjerne gå i null
Det er ikke vanskelig å tegne et skrekkscenario for Norwegian-aksjen. Det motsatte er like enkelt."
Det som står i gåseøyne er agnet for å få flere til å abbonnere på e24.no
"Går det galt nok kan Norwegian-aksjen like gjerne gå i null
Det er ikke vanskelig å tegne et skrekkscenario for Norwegian-aksjen. Det motsatte er like enkelt."
Det som står i gåseøyne er agnet for å få flere til å abbonnere på e24.no
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
Frodon
21.03.2019 kl 16:54
12408
Jeg noterer meg at ordlyden på HO har endret seg enormt siden jeg lanserte kr 20 og kr 50 som kursmål i aksjen ???
«Frodon
29.01.2019 kl 16:01
Hvorfor kan ikke kursen gå ned i kr 1? Eller kr 20? Eller kr 50?«
«Frodon
29.01.2019 kl 16:01
Hvorfor kan ikke kursen gå ned i kr 1? Eller kr 20? Eller kr 50?«
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
ksandal
21.03.2019 kl 17:30
12369
undrende skrev Bra trade, Gratulerer :-)
for meg er det uforståelig at noen gidd og bli med på slik emsjon. Deter nesten uten unntak alltid et tap. nå kan en jo kjøpe billigere, og slik blir det alltid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
Frodon
21.03.2019 kl 21:12
12263
Emisjon hvor pengene går til skaping av nye verdier er bra, krise emisjoner for å dekke opp enorme tap vil alltid dagens aksjonærer tape på.
Jeg trodde neste emisjon i NAS skulle komme på ca samme tid neste år, dvs emisjon 3 år på rad. Nå heller jeg mot at det kan bli enda en emisjon i 2019. Hva om det skjer...? Da har Kjus garantert tapt posisjonen i sitt eget selskap og hvor stor blir den utvanningen av dagens aksjonærer?
Hvor store urealiserte tap har dagens aksjonærer og hvor langt ned må aksjen gå før dere tar tapet i dette taps sluket?
Jeg trodde neste emisjon i NAS skulle komme på ca samme tid neste år, dvs emisjon 3 år på rad. Nå heller jeg mot at det kan bli enda en emisjon i 2019. Hva om det skjer...? Da har Kjus garantert tapt posisjonen i sitt eget selskap og hvor stor blir den utvanningen av dagens aksjonærer?
Hvor store urealiserte tap har dagens aksjonærer og hvor langt ned må aksjen gå før dere tar tapet i dette taps sluket?
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
Frodon
22.03.2019 kl 07:44
12107
NAS ledelsen sier at de skal få dekket alle sine kostnader av Boeing med flyene som er satt på bakken. Hva om Boeing ikke har mer penger igjen når alt dette er ferdig...?
«Indonesisk flyselskap dropper 49 nye 737 MAX-fly»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Indonesisk-flyselskap-dropper-49-nye-737-MAX-fly
«Indonesisk flyselskap dropper 49 nye 737 MAX-fly»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/03/Indonesisk-flyselskap-dropper-49-nye-737-MAX-fly
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
ksandal
22.03.2019 kl 10:38
12022
Ja det er nesten komisk at folk fortsatt hauser denne og snakker om alt fra 60-90kr før sommeren( vel siste dagene har de roet seg)
Når er neste kvartalstall? det blir nok like blodig som sist.
Spørsmålet er vel om vi ser 30 tallet før påske eller etter påske?
Når er neste kvartalstall? det blir nok like blodig som sist.
Spørsmålet er vel om vi ser 30 tallet før påske eller etter påske?
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
stud_trd
22.03.2019 kl 10:47
12018
NAS oppnår iallefall høye billettpriser innenlands nå, og flyene er stort sett fulle, som følge av at 18 fly er satt på bakken.
Og Boeing må jo snart komme på banen med noe forlokkende, både med tanke på løsninger og kompensasjon, om ikke flere skal følge etter Garuda og kansellerer ordrer på MAX 8 ?
Burde kanskje handlet litt Airbus ? De må jo komme styrket ut av dette ?
Blir uansett spennende å se ! ;-)
Og Boeing må jo snart komme på banen med noe forlokkende, både med tanke på løsninger og kompensasjon, om ikke flere skal følge etter Garuda og kansellerer ordrer på MAX 8 ?
Burde kanskje handlet litt Airbus ? De må jo komme styrket ut av dette ?
Blir uansett spennende å se ! ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
nicowiz
22.03.2019 kl 11:04
12010
Alt ligger til rette for videre fall, rart ikke flere selger og kjøpe igjen senere evt..
Redigert 21.01.2021 kl 06:54
Du må logge inn for å svare
stud_trd
22.03.2019 kl 11:05
12020
Tja, noen er iallefall ueinge og dobler istedet. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Empire
22.03.2019 kl 11:32
11990
Det som er positivt for Nas nå, er vel at de flyene de prøver å selge(de eldre) går opp i pris dess lengre Boeing problemene vedvarer. Kanskje ironisk nok. Men cashflow til å betjene 2019 fordringene vil lide, uavhengig av hvor mye de får igjen av erstatning fra Boeing.
Mars er vel også den dårligste måneden for flyselskapene...?
Jeg tror du fint kan vente med å løse inn short Frodon :)
Mars er vel også den dårligste måneden for flyselskapene...?
Jeg tror du fint kan vente med å løse inn short Frodon :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Frodon
23.03.2019 kl 09:59
11924
Godt poeng Empire ;) Jeg er spent på passasjer tallene utover. Alle jeg har snakket med som planlegger sommerferien sin i utlandet, som hadde tenkt å kjøpe flybilletter via NAS, har ombestemt seg pga konkursfaren. Hvis billettsalget svikter denne sommeren, vil dette se styggere ut i regnskapene enn selv jeg fryktet i 2019. Da er det ille ;);)
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Frodon
25.03.2019 kl 16:35
11733
NAS har bare så vidt fått inn emisjonspengene på konto, før Kjus snakker om at 2019 kanskje ikke blir et lønnsomt år slik han har lovet....igjen
«Max-problemene kan ende opp med å gå ut over Bjørn Kjos og Norwegians uttalte mål om å være lønnsomme i 2019.
Det sier Bjørn Kjos i et intervju med E24»
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/kjos-utelukker-ikke-at-max-problemene-kan-oedelegge-loennsomheten-i-2019/24588920
«Max-problemene kan ende opp med å gå ut over Bjørn Kjos og Norwegians uttalte mål om å være lønnsomme i 2019.
Det sier Bjørn Kjos i et intervju med E24»
https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/kjos-utelukker-ikke-at-max-problemene-kan-oedelegge-loennsomheten-i-2019/24588920
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
25.03.2019 kl 18:58
11666
Aner et ironisk slør over uttalelsen din. Selv for Bjørn Kjos er det vanskelig å forutse at det oppstår hendelser utenfor selskapets kontroll; det er kanskje ikke rimelig det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
hstray
25.03.2019 kl 19:34
11630
Oppgi navn og nummer på alle du har snakket med. Flink til å kaste rundt deg med løgn. Etter emisjon er konkurs risiko lik null. Det er bare er bare å se pålydende på Obligasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Ja, jeg solgte foreløpig ikke. Tror dere kursmål 20 er mulig??
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Ilusion
25.03.2019 kl 21:13
11504
Burde være mulig at denne lukter på 30 tallet snart..20 er vel lite trolig..men hvem vet..
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
minsin
25.03.2019 kl 21:15
11556
hmm Boeing har nok forsikrings avtaler som dekker inn slike uforutsette kostnader.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Så Kjos på Dagsrevyen i kveld. Han satt i sofaen oglangt intervju. Men hvor er den smittende latteren blitt av??
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Frodon
25.03.2019 kl 21:57
11512
Du ser jo støttegruppen til Kjus over her, hvor store urealiserte tap har de i NAS aksjen nå??
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Frodon
27.03.2019 kl 06:09
11366
China southern airline setter 737 flyene på bakken til minst oktober 2019. Dette vil koste Boieng enorme summer. Vil de overleve erstatningskravene?
https://www.google.no/amp/s/amp.news.com.au/travel/travel-advice/flights/inside-the-aircraft-boneyard-thats-now-housing-boeings-max-8s/news-story/00fd9b3a093893d2454e2a7fadd1d504
https://www.google.no/amp/s/amp.news.com.au/travel/travel-advice/flights/inside-the-aircraft-boneyard-thats-now-housing-boeings-max-8s/news-story/00fd9b3a093893d2454e2a7fadd1d504
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
ksandal
27.03.2019 kl 08:19
11282
Tok ut short i går da det kom for mye posetive bjellesauer som ønsker aksjen over 50.. så ser det ann litt. vil gjerne se kurser ned mot 44kr , men nå kan den like gjerne gå over 50 pga krefter som ønsker det. selskapet taper like mye som før, tjener NULL kr og har blodrøde tall til neste kvartal. så 30kr er ikke usansynlig. men denne uken er en maktkamp om 50kr... haster ikke for min del. På et tidspunkt vurderte jeg og gå long i NAS, men ser det kan ta lang tid før denne snur. setter ny short om den faller under 45... da ryker mange stoploss og veien til 39 blir kort.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
rischioso
27.03.2019 kl 09:32
11217
Ja, ingen hast. Nå har tallknuserne funnet ut at man vil kunne tape over 100m på innleie av fly som kommer på toppen av alt det andre.
Jeg er også overbevist om at kursen skal ned på 30 tallet og kanskje lavere før det snur da det vil ta tid og snu skuta ...
Jeg er også overbevist om at kursen skal ned på 30 tallet og kanskje lavere før det snur da det vil ta tid og snu skuta ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
27.03.2019 kl 09:46
11194
Rart ikke reglene i flybransjen er som i andre bransjer - kostnader med produksjonsfeil må holdes av produsenten.
Det er derfor de fleste har ansvarsforsikring. At ikke Boeing, som har hundrevis av miliarder i årlig overskudd,
ikke skal kunne dekke dette er komplett uforståelig. Tror det er en del analytikere som har interesse i å fremstille
dette verst mulig.
Det er derfor de fleste har ansvarsforsikring. At ikke Boeing, som har hundrevis av miliarder i årlig overskudd,
ikke skal kunne dekke dette er komplett uforståelig. Tror det er en del analytikere som har interesse i å fremstille
dette verst mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Frodon
27.03.2019 kl 12:18
11136
Southwest Airline er ute med resultatvarsel. Når børsmelder NAS sitt resultatvarsel? Eller holdt det med at Kjus fortalte på intervju at det sannsynligvis ikke blir overskudd i 2019?
Musk fikk bot for å informere via feil kanaler...
Musk fikk bot for å informere via feil kanaler...
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
ksandal
27.03.2019 kl 15:03
11066
For KJOS gjelder ingen regler. rykter og løse påstander har holdt liv i oppkjøpsrykter i et år. men nå er det rykter om ny emisjon om allerede 6 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
stud_trd
27.03.2019 kl 15:23
11055
Dummeste jeg har hørt på lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
bernes
27.03.2019 kl 15:54
11023
Det er ikke særlig anderledes i andre bransjer.
Kun i privatmarkedet er det full garanti.
Bygger du en båt er det gjerne 12 mnd garanti, men det er ikke full dekning.
Må det driftsavbrudd til for å utbedre så dekkes ikke det tapet.
Normalt dekkes deler og service, mens reiseutgifter etc for servicemann må betales av rederiet.
Kun i privatmarkedet er det full garanti.
Bygger du en båt er det gjerne 12 mnd garanti, men det er ikke full dekning.
Må det driftsavbrudd til for å utbedre så dekkes ikke det tapet.
Normalt dekkes deler og service, mens reiseutgifter etc for servicemann må betales av rederiet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Ilusion
27.03.2019 kl 18:18
10944
Ny emisjon er absolutt ingen umulighet og ingenting å le av.
De vesle 3 milliardene som nettopp har kommet inn skal få ”bein å gå på” og blir svidd av før en vet ordet av det..
Videre tap resten av året kombinert med Max flåten på bakken i månedsvis =kurs 20-30...ingen vei utenom...og godt mulig ny emi om 6 måneder..Da er NAS gjerne i 10’ern
De vesle 3 milliardene som nettopp har kommet inn skal få ”bein å gå på” og blir svidd av før en vet ordet av det..
Videre tap resten av året kombinert med Max flåten på bakken i månedsvis =kurs 20-30...ingen vei utenom...og godt mulig ny emi om 6 måneder..Da er NAS gjerne i 10’ern
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
ksandal
28.03.2019 kl 09:10
10810
av 3 milliarder har de nå allerede brukt 1 milliard til "brannslukking", dvs de har kun 500 millioner frie midler igjen av de 3 milliardene, da 1,5 milliarder SKAL stå som sikkerhet for videre drift. de 500 millioner er brukt opp i April.... hva da? Dette kan gå virkelig ille. Er spent på hvor mye de har klart og spare på drift siste 2 mnd. Salgstall er kanskje litt bedre, men mye billig billetter med lite inntjening.
Kurs: Jeg tipper 39kr før påske
Ja jeg er innhabil og short :-) ny short idag på 47,9 på åpning
Kurs: Jeg tipper 39kr før påske
Ja jeg er innhabil og short :-) ny short idag på 47,9 på åpning
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/wow-air-har-stanset-alle-flighter-venter-paa-emisjon/24590733
WOW kriseemisjon LOL
WOW kriseemisjon LOL
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
tickerlover
28.03.2019 kl 09:56
10784
ksandal,
Kontant regnestykket ditt er helt feil.
Norwegian hadde 1,5 mrd fra før + de fikk 3 mrd i emisjon + de får 1 mrd av Rolls Royce i kompensasjon for Dreamliner motortrøbbel + de får godt over 1 mrd i gevinst på fuel hedging.
Norwegian har hatt minimale utgifter hittil mht brannslukking for MAX'ene.
HVOR tar du 1 mrd i brannslukking fra?
Norwegian har slått sammen ruter, bruker Dreamliner og utsetter utfasing av NG'er.
Evt wet lease kostnader kommer først til sommeren hvis MAX'ene fortsatt er på bakken.
Q1 er tradisjonelt underskudd for Norwegian.
Men det pågående kostnadsprogrammet reduserer smellen noe.
Da er startpunktet over 6,5 mrd (ikke 3 mrd som du påstår).
Og det er langt fra 6,5 mrd ned til 1,5 mrd som er krav til kontantbeholdning.
Så foreløpig er det ikke dekning for å spå kontantskvis på våren.
Så det hjelper ikke shorten din.
Kontant regnestykket ditt er helt feil.
Norwegian hadde 1,5 mrd fra før + de fikk 3 mrd i emisjon + de får 1 mrd av Rolls Royce i kompensasjon for Dreamliner motortrøbbel + de får godt over 1 mrd i gevinst på fuel hedging.
Norwegian har hatt minimale utgifter hittil mht brannslukking for MAX'ene.
HVOR tar du 1 mrd i brannslukking fra?
Norwegian har slått sammen ruter, bruker Dreamliner og utsetter utfasing av NG'er.
Evt wet lease kostnader kommer først til sommeren hvis MAX'ene fortsatt er på bakken.
Q1 er tradisjonelt underskudd for Norwegian.
Men det pågående kostnadsprogrammet reduserer smellen noe.
Da er startpunktet over 6,5 mrd (ikke 3 mrd som du påstår).
Og det er langt fra 6,5 mrd ned til 1,5 mrd som er krav til kontantbeholdning.
Så foreløpig er det ikke dekning for å spå kontantskvis på våren.
Så det hjelper ikke shorten din.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
ksandal
28.03.2019 kl 10:14
10728
Ahh du har helt rett. lot meg rive med på morgenkvisten av forenklet regning. 1 milliard i Brannslukking gjetter jeg på med tanke på underskudd i drift som neppe er snudd og med 18 fly på bakken og andre problemer med fly samt dårlig salg, er det gjetting. så får resultat om 2 mnd vise om det er innafor.
Jeg er sikker(tror) at NAS skal ned minst 10 kr fra dagens kurs. og om ikke neste kvartall viser en kraftig forbedring, skal vi kanskje helt ned TIL 10kr.
Jeg er sikker(tror) at NAS skal ned minst 10 kr fra dagens kurs. og om ikke neste kvartall viser en kraftig forbedring, skal vi kanskje helt ned TIL 10kr.
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
Frodon
28.03.2019 kl 10:36
10711
Hvor lenge gidder HO folket å kaste bort pengene sine i NAS aksjer? Altfor lenge tydeligvis ? Det virker fortsatt ut som om de fleste fortsatt har rullgardinen nede og sitter å synger gla sanger ?
«Klarte ikke å redde Wow Air
Noen timer etter at Wow Air satte flyene på bakken torsdag morgen kom den endelige beskjeden: Flyselskapet stanser all drift. Det siste redningsforsøket gikk dermed i vasken»
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/wow-air-har-stanset-alle-flighter-venter-paa-emisjon/24590733
«Klarte ikke å redde Wow Air
Noen timer etter at Wow Air satte flyene på bakken torsdag morgen kom den endelige beskjeden: Flyselskapet stanser all drift. Det siste redningsforsøket gikk dermed i vasken»
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/wow-air-har-stanset-alle-flighter-venter-paa-emisjon/24590733
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare
stud_trd
28.03.2019 kl 10:52
10695
Langsiktig og satser på at Norwegian blir kanon ! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:45
Du må logge inn for å svare