NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 131717

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Frodon
16.04.2019 kl 10:08 5024

"NAS:MORGAN STANLEY KUTTER ESTIMATER FOR 2019 OG 2020 ETTER MAX-PROBLEMER

Oslo (TDN Direkt): Morgan Stanley nedjusterer sitt estimat på Norwegian Air Shuttles nettoresultat for 2019 med 1.050 millioner kroner som følge av at 737 Max-flåten midlertidig er satt på bakken. Estimatet for 2020 kuttes med 380 milliioner kroner.

Det fremkommer av en analyse fra meglerhuset tirsdag.

"For 2019 regner vi inn kostnader for wetleasing for muligens fem måneder med 737 Max-flåten på bakken", skriver Morgan Stanley, som også viser til andre effekter som høyere vedlikeholdskostnader og reduserte drivstoffkostnadsbesparelser.

For 2020 tror de at Max-flyene vil være tilbake i luften, men det vil fortsatt påvirke selskapet gjennom effekter som utsatt levering av flybestillinger.

Videre vil endringer i valutakurser, som en svakere dollar og en sterkere euro, kunne lette på noe av inntjeningspresset. Motsatt reaksjon i valutakryssene ha en negativ innvirkning. Ekspansjonen til nye markeder som Argentina kan forlenge risikoprofilen til selskapet, ifølge meglerhuset.

Morgan Stanley mener scenarioer som salg av eierandel i Bank Norwegian, fremtidig M&A, salg av lojalitetsprogrammet eller nye feederavtaler kan forandre utsiktene til det mer positive.

Morgan Stanley opererer ikke med kursmål på Norwegian Air Shuttle grunnet manglende visibilitet i inntjeningen, men ser en aksjekurs i et positiv scenario ved 115 kroner, mens deres mest negative scenario gir en aksjekurs tilsvarende 0 kroner"
16.04.2019 kl 09:15 5779

7 May ! Many in here will surprise..... Shopping time, we have Norwegian stronger and ready to tes fidelity to it's investors.... ++++++++++++++++
16.04.2019 kl 09:11 5789

All under 40 Kr is pure gold ! Mining NAS shares in this moment !!!!!
lektor79
16.04.2019 kl 09:06 5792

nei, helt rævva.. rett ned og fortsetter å slippe lufta
lektor79
16.04.2019 kl 08:44 5807

men kun 100 000 så bryr meg ikke sånn om det halveres..

Om du har en post og tror på 20 er det jo gull for deg å selge, og gå short?
lektor79
16.04.2019 kl 08:33 5820

I dag og i morgen dundrer det ned.. Tiilit må bygges helt på nytt. Pr i dag vet man ingenting. kun at flyene går. Hvor mye eiere selv tar ut, bruker eller skylder aner man ingenting om.. Norwegian er ikke lengre hjertebarnet til Kjos en gang kan det virke som.. Forundrer meg ikke om vi ser kurs 20. Heldigvis har jeg solgt mye og har kun en liten post inne..
Redigert 16.04.2019 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
ksandal
16.04.2019 kl 08:15 5849

Takk. jeg er ikke så ofte her. men i perioder sånn passe aktiv. nå har det vært fint vær i en uke.. i Bergen, og da er vi ute :-) Jeg skriver alltid hva jeg gjør når og før jeg gjør det. syns de fleste her forteller uken etterpå hva de "liksom gjorde" det viktigste en har i livet. er integritet. uten den, har man ingen verdi. Klarer en og tjene litt og samtidig dele litt med andre småsparerer, syns jeg det er kjekt om andre kan dra nytte av min erfaring.

HAR SELV TAPT STORE SUMMER PÅ OG LYTTE TIL "GODE RÅD FRA EKSPERTER, før jeg lærte nok til og stole på egne valg. hender fortsatt at jeg lar meg friste av ekspertråd med dertil tap ha ha.
Nas kurs er trist for tiden, men de må nok vise til svært mye bedre tall og inntjening før optimistene kan få se noen kurser i riktig retning. Etter påske, blir det spennende og se om det blir nye friske tak, og kanskje kommer max flyene i luften i mai.
Frodon
16.04.2019 kl 07:41 5897

NAS’erne mener sikkert at Norwegian har klart seg bedre enn alle andre i Q1 ?

«Overkapasitet og dyrt drivstoff: Smell for flykjempen Lufthansa
Tyske Lufthansa tapte 3,2 milliarder kroner på driften i første kvartal. Dyrere drivstoff og overkapasitet får skylden».

https://e24.no/naeringsliv/deutsche-lufthansa-ag/overkapasitet-og-dyrt-drivstoff-smell-for-flykjempen-lufthansa/24604062

Hektar
15.04.2019 kl 10:55 6121

Tror nok det går mot oppkjøp selv også eller en allianse av en type. Men man må forberede seg på at det kan drøye en stund. Vil ihvertfall eie NAS gjennom sommersesongen som vanlig, når det blir kjøp er usikkert nå, men plukker gjerne forsiktig inn under 40 om det blir mulighet. Synes det er best å spre det litt ut istedet for å hoppe all-in på en vilkårlig kurs.
15.04.2019 kl 10:51 6140

Strong support line at 40 Kr.... I set mi buy orders to this price ! I buy all the shares touche this limit.... ;)

Heldigvis har jeg ikke hylt om høyere aksjekurser og om den faller blir den bare billigere.Nå som den er der den er er en oppside større enn nedside.
Men enig i at mange tall er høye.Det fundementale burde ligge bedre tilrette og et oppkjøp kan aldri utelukkes.
15.04.2019 kl 09:59 6225

I bought 2000 New shares at 40 Kr is a Gif....
Frodon
15.04.2019 kl 09:52 6258

NAS aksjonærene savner kanskje ingen av de store aksjonærene som har solgt kursen ned under kr 40, når dere NAS`ere har hylt om aksjekurs på kr 130 til 200 etter emisjonen...?
Frodon
15.04.2019 kl 09:50 6260

Vet ikke du at han selger med tap? Har kjøpte seg inn via emisjonen, laveste kurs noen fikk der var på kr 48, sist uke når han solgte aksjer var det under kr 40.

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
41.07 -0.28 -0.68% 41.05 41.09 42.00 42.00 40.95 41.35 279 442 11 549 972 591

… yes, one should think about that. It is not logical? In the face of competing theories, always
use Occam’s razor, i.e., the simpler one is the better. Another (simpler and logical?) theory is that he is not selling (and is necessarily positive towards NAS) but lending out his shares (to say Marshall Wace).

Ja mange vil savne Skipsreder og investor Arne Blystad fremover,han har betydd så mye for Nas.Synd han solgte på bunn.
Am Airines venter max tilbake snart,nok en dårlig nyhet for de som ønsker grusing av Nas.
Redigert 15.04.2019 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.04.2019 kl 07:50 6460

Hvorfor selger han med tap? Er aksjen dyr??

«Arne Blystad fortsetter nedsalget i Norwegian

Skipsreder og investor Arne Blystad har gjennom selskapet Songa Trading kvittet seg med 440.578 aksjer i Norwegian. Det viser ferske aksjonærregistre.
Songa Trading står etter nedsalget oppført med 290.115 aksjer i Norwegian. Det tilsvarer en eierandel på 0,21 prosent.
Dermed ser det ut til at Blystad fortsetter nedsalget, som siden utgangen av mars har solgt i overkant av 1,8 millioner aksjer. Han er nå selskapets 46. største aksjonær.
Arne Blystad var et av flere kjente navn kom inn som aksjonærer i flyselskapet i forbindelse med milliardemisjonen i selskapet i mars«

https://aksjelive.e24.no/article/AdbPP3
Redigert 15.04.2019 kl 07:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.04.2019 kl 08:47 6732

Gratulere med flott gevinst med åpne skriverier om dine plasseringer ;) De fleste på dette forumet backtrader og later som de fikk bra gevinst etter bevegelsen i aksjen har skjedd. Jeg synes nyhetene igår var akkurat som forventet, så aksjen går kanskje mer opp bare fordi den har falt veldig mye på kort tid? Never catch a falling knife ;)
consul
12.04.2019 kl 10:57 6846

Det jeg har lært er at man bør aldri lukke øye og øre for motsatt mening unnasett hvor hardt følelse kan bli. Gratulere med gevinst og god påske.
Redigert 12.04.2019 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
ksandal
12.04.2019 kl 09:09 6907

Tok ut short i åpning på 40, da gode nyheter idag, kan sende den oppom 42 kr før nytt fall mot 33kr. haster ikke for min del, men NAS skal ned. langt ned enda tror jeg. i mellomtiden tar jeg påske og er fornøyd med 100k gevinst siste mnd i nas :-) på short fra 124kr :-) God påske.
Frodon
12.04.2019 kl 00:01 7086

Den 13.3.2019 kom Sparebank 1 Markets med et kursmål på NAS på kr 35, da de mistet troen på at selskapet ville bli kjøpt opp. Aksjekursen sto i kr 54,16 og som vanlig lo aksjonærene i NAS av dette useriøse kursmålet. Den 9.4.2019 bunnet kursen på kr 37,59.

Idag fikk NAS`erne en kandidat til Hall of Fame veggen. Hva synes dere om innlegget under?

"Bestinvest
I dag kl 21:25
Sparebank 1 har gjort en elendig analyse ved å sette kursmål på kr 35. Man setter ikke kursmål på et selskap hvor oppkjøp er noe sannsynlig. Det er uforsvarlig kunderådgivning. Hvorfor sette kursmål på 35? Hvorfor ikke heller ha en salgsanbefaling? Men du har ikke salganbefaling på en oppkjøpskandidat, da blir det hold er som korrekt. Nei, kan egentlig bare legge ned og pakke sammen hele meglerhuset".

https://forum.hegnar.no/thread/25902/view/443352/0

Frodon
13.03.2019 kl 07:39
Nytt kursmål kr 35 fra Sparebank 1 markets

«We reduce our recommendation from Neutral to Sell and target price from NOK140 (equals NOK69 after equity issue) to NOK35. We base our Sell recommendation on the following arguments: i) NAS is expensive on EV/Sales compared to peers, ii) we expect the cash burn to continue in 2019 and iii) our “best-effort” NAV does not give a satisfactory upside given the risk. The upside for NAS is in our mind a bid for the company, sale of assets/JV and/or potential upside in the order book. Our take is that the failed take-over attempt(s) for the company, the time it has taken to finalise the JV and the limited cash effect from sale of aircraft relative to the cash needed for principal repayments and interest payments indicate low probability for the factors mentioned above to counter our three Sell arguments. NAS is in our mind dependent on increased demand/ticket prices and the latest macro data point in another direction. Our target price is the mid-point of NAV and EV/Sales compared to peers»
consul
11.04.2019 kl 12:17 7208

HSBC har ikke oppdatert kursmål enda. Han sa kun to ting kan endre hans synspunkter: 1) tydelig kompensasjon fra Boeing 2) Selger flyer. Begge to pågår og man kan tolke mot alle retninger det man vil. Nysgjerrige om hvilke profesjonelle institusjoner / storfisk spiller gamet nå. :)
wwbwb
11.04.2019 kl 11:14 7293

Beklager rotet.)

Costs focus. Norwegian Air Shuttle has guided for a 2019 CASK of NOK0.295–0.3, assuming NOK2bn cost cuts – which it needs to secure its short- and long-term competiveness. Hence, any update here and on the situation following the recent Boeing 737 MAX accident will be key focus points in our view. Our 2019 CASK forecast of NOK0.295 (excluding fuel) assumes that all wet-lease costs related to the 737 MAX situation will be covered by Boeing.
Capex guidance seen lower. We expect the 2019 and 2020 capex guidance to be lowered to cUSD1.8bn (USD2bn) and cUSD2bn (USD2.4bn), respectively, on the back of the revised delivery schedule for the Airbus order, as announced yesterday.
Estimates. We have cut our 2019e net profit by cNOK530m and 2020e by cNOK340m following the weaker than expected traffic statistics, higher fuel price assumptions, and revised delivery scheduled for the Airbus order.
Attractive valuation; resuming coverage with a BUY and NOK65 target price. Our updated SOTP indicates a value of NOK47/share, excluding future deliveries and NOK81/share including, while its historical P/E adjusted for IFRS16 and the value of Bank Norwegian points to a value of NOK65/share. Key near-term share price triggers include asset sales and more clarity on the potential costs of the Boeing 737 MAX issue.

Innlegget er slettet av wwbwb
Frodon
11.04.2019 kl 10:43 7344

Det smarteste jeg har lest til nå, er at dette er høy risiko og at investorer burde ha max 1% av porteføljen sin i NAS aksjer ;)

Kursmålene spriker voldsomt nå og det er sannsynligvis fordi dette er et høy risiko turnaround case. NAS må ut med ca 13 milliarder etter de fikk utsatt en del fly leveringer og alt dette skal finansieres. Får du JV partner? Får de solgt noen fly eller utsatt enda flere leveringer? Klarer de å betjene gjelden på 31 milliarder? Får de økte inntekter på billettene sine eller vil de store fly selskapene fortsatt presse prisene nedover? Vil NAS få økte drivstoffutgifter? Klarer de å treffe bra på hedging av drifstoffprisen? Hvis NAS treffer på alt dette, tviler jeg ikke på at kursen kan gå opp til kr 100. Men bommer de på for mange av disse tingene, må de ut i ny emisjon i 2020. Hvor står aksjekursen da??
wwbwb
11.04.2019 kl 10:07 7401

NAS kursen kl. 10:00 i dag = 39,50
Pareto kursmål på 100
DNB kursmål på 65
Sparebank 1 kursmål på 35
og snittet blir 66,67 og opp ditt er det 68,78 % :)

GamlePU
11.04.2019 kl 09:55 7432

DnB har i dag tatt opp dekning av NAS med kjøp og kursmål 65,-

11/04-2019 09:43:04: (NAS) NAS:PARETO GJENTAR KJØP, KUTTER KURSMÅL TIL 100 KR/AKSJE (125)

Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities gjentar kjøpsanbefaling på Norwegian Air Shuttle, men kutter kursmålet til 100 kroner, fra tidligere 125 kroner.
Det fremkommer av en oppdatering torsdag.
Meglerhuset mener Norwegian tydelig er ute av favør i markedet og mener det er for mye negativt som prises inn i aksjen.
Blant annet mener de at Boeing-problemene er nettopp det, et problem for Boeing. Videre har Boeing-situasjonen økt etterspørselen etter Airbus-fly, som Norwegian har en betydelig ordre på. For det tredje kan Brexit redusere passasjertrafikk i Storbritannia med 1-1,5 prosentpoeng på kort sikt, hvor Norwegian har rundt 12 prosent av inntektene. I tillegg mener meglerhuset at et svakt første kvartal og risiko knyttet til estimater er allerede reflektert i aksjekursen.
NS, finans@tdn.no
Sann
11.04.2019 kl 09:48 7446

Helt utrolig at noen lar seg påvirke positivt av 2018 rapporten og kaste gode penger etter dårlige. Sparebank 1 sitt kursmål på 35 er høyst sannsynlig og bør vel falle til 30 om denne risikoen er verdt å ta. Men noen har vel sittet på fra toppen og lærer vel aldri vil jeg tro.
Frodon
11.04.2019 kl 08:38 7498

Ny analyse ute fra Sparebank 1 - kursmål kr 35

«Keep Sell before Q1 2019 results - estimates updated with IFRS 16


Conclusion
We make no change to our recommendation/tp ahead of the Q1 2019 results (Sell report). We still find NAS expensive on EV/Sales when including operational leases in EV (this will become more visible in peer tables when estimates are updated with IFRS 16) and we expect the cash drain to continue in 2019. Our estimates are updated with IFRS 16 effects. Due to the change in accounting policies for operational leases, consensus estimates in Bloomberg for Q1 2019 seems outdated. Key focus areas when NAS reports Q1 will be pre-sold tickets (we expect NOK10.4bn), update on MAX problems/costs and update on cost-cutting programme (executing on a cost-cutting programme when the MAX aircraft is grounded could be harder to achieve). We expect production growth guidance for 2019 to be revised do«
Frodon
10.04.2019 kl 14:53 7602

Jeg reiser veldig mye og har sluttet å reise med Ryanair ;) Det er lenge siden jeg reise med Norwegian også, men det er fordi de er ofte en del dyrere enn billettene jeg ender opp med. Nå skal jeg selvfølgelig holde meg langt unna 737 Max flyene, da jeg liker å komme frem til destinasjonen uten å måtte bekymre meg om flyet er trygt eller ei. Ja, får håpe du kommer deg ut av dette tapssluket. Hvis de klarer å snu skuta, er det håp for investeringen din. Må de ut i ny emisjon innen 1 år, er nok det meste av pengene dine tapt dessverre. Men da får du igjen ca 30% av pengene dine via skatten ;)

Det blir bare viktigere og viktigere å investere i lønnsomme selskap. Se på SMB indeksen, den har nesten ikke gått opp siden 2008. Selskap med størst fri cashflow er ofte vinnerne på børsen og helst sitter jeg kun i selskap som betaler utbytte. Da får jeg penger for å være aksjonær hvis jeg blir sittende fast med tap i en lengre periode. Lykke til :)
consul
10.04.2019 kl 13:24 7658

Ja, det er trist vi aksjonær subsidierer billig pris for kunder. Ryanair mottar mer klager men driver en lønnsom business. Muligens vil NAS snu retning i fremtiden?(https://simpleflying.com/norwegian-moves-away-from-secondary-airports/). For å være ærlig er NAS svært uheldig i forhold til konkurrenter, men det er også svært uheldig for småaksjonær å sitte i en slik sinking båt. Jeg ville kun investere i selskap som viser lønnsomhet neste gang, hvis jeg kommet ut av dette mess en dag ...
Frodon
10.04.2019 kl 11:41 7711

Hvorfor tror du passasjerer sparer så mye ved å fly med NAS? Tror alle NAS aksjonærene at fly billettene til NAS er langt billigere enn konkurrentene? Da ville jeg som aksjonær krevd fra styret at prisene ble satt opp omgående, så NAS ikke ga alle pengene fra aksjonærene til passasjerene via for billige flybilletter ;)

Nordea har kuttet kursmålet på NAS fra kr 150 til kr 35. Da er det ingen vits å vurdere kjøp i denne aksjen før kursen er MINST 20-30% under kr 35

consul
10.04.2019 kl 08:32 7811

Jeg tror de fleste passasjere som flyr med NAS sparer mye penger og samtidig har en like bra opplevelse som med andre flyselskaper. Derfor er NAS så populær.

Å samle slik nyheter vil ikke føre til NAS faller ytterligere. Salg fra bjellesau kan.